LETTEREN EN KUNST ZIJDEN SCHOENEN verven in elke gewenschte kleur J. LOTTCERINC In en om Cenève. Vaseline Chesebrough EEN WONDERLIJKE GELIJKENIS. HAARLEM'S DAGBLAD MAANDAG 27 FEBRUARI 1933 HET TOONEEL KUNST AAN HET VOLK. GEZELSCHAP VERKADE. üe Duivel in de Vrouw. Onlangs hoorde is van iemand, die met Annie Verhuist had gespeeld in de jaren, toer. zij nog enkel kleine rollen vervulde, dat zij zich in dien tijd haar dramatisch talent ab soluut niet bewust was, ja, voor het dramati sche zelfs in het geheel niet voelde. En ook in haar omgeving was er toen niemand die een toekomstige „dramatische rol" in haar zag. Hoe is dat mogelijk? vroeg ik mij af, toen ik Annie Verhulst Zaterdagavond voor de leden van Kunst aan het Volk in Karl Schönherr's boerentragedie de vrouw zag spe len. Hebben wij na mevrouw MannBouw meester een actrice gehad, die met zulk een kracht de vrouw, waarin alle driften zijn los gebroken, heeft kunnen spelen? Met een pas sie, die de planken deed schroeien, gaf zij de primitieve vrouw, die door een welvelwind van hartstochten wordt opgenomen en een maal door den duivel bezeten tot het uiter ste durft gaan om haar doel te bereiken. Een vrouw voor wie niets anders meer bestaat dan haar alles verterende passie. Het was spel van een bijna ontstellende felheid, ongepolijst, maar van een oer-kracht. zooals alleen de waarlijk grooten het kunnen geven. Annie Verhulst he'&ft zich wel in zeer kor- ten tijd tot een der meest beteekenende dra matische tooneelspeelsters in ons land ont wikkeld. O. ik weet wel, dat zij niet is aange- l legd voor het salon-stuk. Zij is in ons land als mgewezen voor het uitbeelden van de vrouw- in haar primitieven natuurstaat, de vrouw- met de oer-instincten, groot in haar liefde zoowel als in haar haat. Niet de actrice voor halftinten, maar voor sterke kleuren, een, die de vrouw geeft rauw, fel, hartstochtelijk, maar in eiken vezel trillend van leven. Daarom ligt de rol van de vrouw in Schön herr's drama haar zoo uitstekend. „Jij hebt oogen in je kop als weerhaken!" zegt de man tot haar. Ja, wel mocht hij dat zeggen. Welke actrice heeft in ons land zulke expressieve oogen als Annie Verhulst? Zij kunnen gloeien cn branden van hartstocht, zij kunnen prie men en steken van haat, maar ook smelten van verlangen! Zie haar dat tooneel spelen, wanneer zij daar als een sfinx stil aan de tafel zit, haar kin steunend op haar han den, en zij het gif der moordgedachte lang zaam druppelt in het gemoed van den grens lager die haar lief heeft. Spel louter van oogen, maar zeldzaam expressief. Deed Annie Verhulst daar niet denken aan een slang, die haar prooi langzaam naar zich toe trekt? En van welk een onstuimige kracht en tèu- gellooze wildheid was op andere oogenblikken weer haar actie. Voor sommigen misschien zelfs te hevig en te wild, maar men vergete niet, dat het dier in deze vrouw was losge broken. Annie Verhulst beheerschte deze opvoering geheel en al. Men zag eigenlijk alleen maar naar haar. Toch heeft Cor Hermus, als- de man. haar over het algemeen zeer goed te genspel gegeven. Hij speelde dezen sluwen vos misschien wel wat erg oud en een heel en kelen keer o.a. aan het slot werd zijn spel al te melo-dramatisch, maar het was van Hermus toch over het geheel een boeiende creatie, kleurrijk, levend en sterk van uitbeel ding. Er zat in dat „manneke van niks" ondanks zijn lichamelijke zwakheid, innerlijke kracht en brandende hartstocht, die op som mige momenten fel naar buiten sloeg. Vah dien hartstocht merkten wij bij den grensjager al te weinig. Piet Bron bracht uierlijk alles mee voor deze figuur, schijnbaar een krachtkerel, maar in werkelijkheid te genover de vrouw niet veel meer dan een hul peloos kind. Maar in zijn spel bleef Bron al te egaal. Wij zagen bijna niets van den inner- lijken strijd van dezen man. Was dat een door passie verscheurd mensch? Hoe veel sterker en vooral tragischer gaf Ko van Dijk inder tijd in de voorstelling van Royaards dezen man! De tragedie van Schönherr deed vooral door het nadrukkelijke en door sommige al leenspraken nu en dan nog al verouderd aan. maar het blijft nog altijd een sterk speelstuk, dat groote spelers tot iets beklem mends en geweldigs kunnen opvoeren. Wij hebben dit vooral gezien door Annie Verhulst. zelfs in de oogenblikken, waarin zij door on voldoende tegenspel solo moest spelen. Het applaus aan het slot was zeer warm. doch ik bemerkte toch wel om mij heen, dat sommigen dit stuk van felle, büna dierioke hartstocht wat te cru vonden. Maar Schön herr heeft niet voor niets zijn drama „De Duivel in de Vrouw" genoemd. J. B. SCHUIL KUNST AAN HET VOLK. De Tsaad-film van Th. Regout. Zaterdagavond heeft mr. Th. Regout uit Maastricht in het gebouw van den Ned. Pro testantenbond voor de leden van Kunst aan het Volk zijn Tsaad-film vertoond, na hier voor ter inleiding een causerie te hebben ge houden over de reis, waarop hij ,met zijn vriend Schimmelpenninck deze opnamen heeft verzameld. Op 18 December 1930 is dit tweetal met een Ford-twoseater uit Maastricht vertrokken en aldaar op 2 Februari daaraanvolgende terug gekeerd. Het had zijn vacantie van zes weken besteed door per auto door Frankrijk, en na met de boot te zijn overgestoken, door Algiers en de Sahara naar de Soedan te rijden, een in alle opzichten belangwekkende, maar even eens gevaarlijke tocht. Toen mr. Regout daar zoo eenvoudigweg en zonder eenigen ophef het relaas van de expeditie deed. geraakten wij overtuigd, hoe meesleepend de auto-sport kan zijn, welke bij een dergelijk inspannend en hachelijk avontuur eerst recht een beroep doet op alle sportieve hoedanigheden. Maar ook bewees hetgeen wij zoo vlak na de vertooning van Pabst Atlantis van dezen amateur te zien en te hooren kregen, hoe de werkelijkheid ro mantischer kan zijn dan de fantasie. Vooral de episode, waarbij het ondernemen de tweetal op de ontoegankelijkste plek van de hccle aarde bijna verongelukt, was wijl hun in den letterlijken zin van het woord d' grond onder de voeten wegzonk, was span nender dan de sensationeelste filmromantiek. Mr. Regout is niet alleen een koen sports man en een onderhoudend causeur, maar heeft bij de opname cn de samenstelling van zijn film tevens blijk gegeven, dat hij in de moeilijkste omstandigheden de camera weet te hanteeren. Ofschoon het hier een amateurs-smalfilm betreft, heeft het op het doek weergegeven reisverhaal niet- slechts de verdiensten van een deugdelijke documentaire. maar het maakt ook door de keuze van de opnamen en de bewerking van de scènes een artistieken indruk. De operateurs hebben zich niet tot de imposante verschijnselen, welke hun ontdek kingstocht opleverde, beperkt, maar door de inlassching van intieme tafereeltjes uit de menschen- en dierenwereld, die zij ontmoeten, hebben zij de sfeer van het doorleefde in al haar verscheiden aspecten tot den toeschou wer gebracht. Zij beschikken over het juiste gevoel voor afstand én verhouding en over een goede dosis humor en menschelijkheid Daarbij kenmerkt deze film zich door een aantrekkelijkheid: dat het op het doek gere produceerde de eerlijke en oprechte weergave der werkelijkheid is. En. aldus, onopgesmukt., zonder camouflage of retouche en zonder de kwasi-sensationeele en kwasi-romantische fantasterijen van de amusementsfilm, brengt dit beeld den toeschouwer diep onder den in druk van het vreemde en verre, dat daar leeft in deze van de beschaving afgesloten zand vlakten en watergebieden. Inderdaad hebben de bezoekers van dezen film-avond kennis gemaakt met donker Afrika en zijn geheim zinnige bewoners. H. G. CANNEGIETER MUZIEK Haarlem's operette-ensemble. Hoewel voor deze uitvoering de aankondi ging niet vergezeld ging van de mededeeling: met begeleiding van groot orkest, zooals dit bij operette-opvoeringen meestal 't geval is ('t groote orkest telt dan dikwijls vijf leden of minder), telden we in den orkestbak Zater dagavond twee en twintig man. Dat was een verblijdend teeken; bij vorige gelegenheden hebben we de leidster bij herhaling den raad gegeven, niet zelf alleen de begeleiding te wil len verzorgen. Mej. Truus Krijnen heeft dan maar, nu zij weer opnieuw als leidster op treedt. meteen de koe bij de horens gepakt, INGEZONDEN MEDF.DEELINGEN a 60 Cts. per regel. VERVERIJ EN CHEM WASSCHERIJ Groote Houtstraat 5 a Telef. 10771 en het volledig symphonie-orkest Orpheus" geëngageerd, wiens directeur de heer W. Th. Lindenborn de zorg op zich nam voor een goed orkestensemble tijdens de uitvoering. Mej. Krijnen zat aan de piano, een slagvaar dig souffleur bande zorgvuldig elk ernstig déraillement uit. en zóó kon er iets goeds tot stand komen. Eerst speelde het orkest in heel goed en semble Schubert's ouverture Rosamunde: voor dc uitvoering daarvan mag men enkel lof hebben, en de goede indrukken die we van dit svmphonieorkest bewaarden, konden er slechts door worden versterkt. Daarna ging men over tot de uitvoering van fragmenten uit de operette „The Geisha", gevolgd door het Terzett „Wie. was? Entsetzen!" uit Weber's Freischütz. Het was spijtig, dat de cellópartij bij „Darf Fiircht im Herz des Waldmanns hausen?" niet wat sterker bezet was, want het. geheele eerste deel rust daarop. Overigens, hoe prettig deed in deze muziek de orkestklank aan. want een piano alleen, een enkele keer met versterking van een viool, geeft al een heel ontrouwe afspiegeling van Weber's partituur. Nog niet steeds ging alles langs lijnen van geleidelijkheid. Op het podium waren de meestal heel jeugdige dames en heeren nog niet gewend aan den orkestklank uit den „bak", en namen een sneller vaartje dan voor een goede eenheid geoorloofd is. Aan Lindenborn dan de taak. zijn orkest met een even snel vaartje het dreigend onheil te doen afwenden. Twee ma len leek het critiek, beide malen redden Lin denborn de situatie; maar een gewaarschuwd man telt voor twee. en een derde maal bleef hij ook bij een schijn van afwijking paraat. Het waven de dames T. v. Waard, als Aga- the, L. de Jong als Aenchen en de heer W. A. Hensen als Max, die in Weber's muziek de partijen vervulde, en die we al meer, (den heer Hesen zelfs vele malen>, op het podium zagen en hoorden. De eerste kwam na de pau ze nog eenmaal als Santuzza, de tweede als Lola, de laatste als Turidu voor het voetlicht. Hoe zoo? Een Cavallerie-opvoering? Daar over straks. Eerst was nog een stuk van Ke- tèlby. alleraardigst in scène gezet. Orpheus, dat zich nog eenige malen afzonderlijk had laten hooren, illustreerde raak 't gebeuren op het podium, waar slechts de Turksche pijp ontbrak om 't tooneel te volmaken. Perzische tapijten gaan van hand tot hand, 't is een loven en bieden, een af- en aanloopen, en ten slotte verschijnt de shah in hoogst eigen per soon.' De muziek wordt levendiger, een Tsi- gane werpt zich te midden der menigte en legt den handel een moment stil. Dan her neemt de muziek haar vorige beweging, en vredig en stil eindigt dit bekoorlijke tooneel- tje. Nu Terpsichore zoo onverwacht haar In trede deed op het podium, kwamen ook vlpr leerliïigen van Tilly Sylon ons vergasten op een rnool staal van haar kunnen. Van Gricg twee stukken, dan de Tarantelle van Heller en tot slot de wals uit ,.Dor Rosenkavalier" van Rich. Strauss. De dames Truus Krijnen, F. Welsenes, T. Koning cn G. Glazenmaker verrukten ons door haar mooie beheerschte bewegingen, waarmee de costumes zinvol harmonieerden. Na de paüze ging Cavalleria rusticana? Niet heelemanl juist, maar kostelijk geparo dieerd. De naam. die vertaald „boeren-eer" luidt, heette hier „Rustende Cavalerie", 't Ts een .aaneenrijging geworden van kostelijke nonsens, en de componist. Van der Naaten. wist er weg mee, om ons een hapïe Mascagnl toe te dienen, maar 't ons dadelijk met een „pardon" even snel weer af te nemen en als volleerd goochelaar daarvoor Meijerbeer in de plaats te zetten of minder belangrijke grootheden. We mochten niet verwachten, dat steeds de pointes werden weergegeven zooals wenschelijk was. of. zoo zij al goed ge plaatst waren, er bii 't publiek ingingen. Dat was wel iets voor Bijlevcldt en zijn troep, en succes zou hij er zeer zeker mee hebben. Ge zongen werd er ook doorgaans heel goed: op vallend was de mooie altstem van degene die moeder Lucia weergaf. Het was middernacht, toen eindelijk voer man Alfio met beide schouders tegen den grond lag. 'tgeen hei eind van het kostelijke lachspel inluidde. Indien het gezelschap dit stuk niet terzijde legt, maar zich er nog wat meer inwerkt fdit kan alleen met vergelijking van Mascagni's partituur), voorsnellen wij Haarl. Operette ensemble voor een volgende keer een uitbundig succes. G. J. KALT. Een historische dag voor den Volkenbond. (Speciale correspondentie). De dag. beslissend voor het Sino-Japa- neesch conflict is aangebroken: na 17 maan den van onderzoek, nota-uitwisselingen, dis cussies, verzoeningspogingen, zal eindelijk de Assemblée Extra-ordinaire het ontwerp- rap port opgesteld door de commissie van negen tien in stemming brengen; het rapport dat Japan als schender van art.10 van het Voikenbondsverdrag kenmerkt, en liet lier- stel van China's souvereiniteit in Mantsjoe- rije, zij het dan niet volgens het status quo ante, aanbeveelt, zal naar alle waar schijnlijkheid worden aangenomen, terwijl over het algemeen weinig onzekerheid meer bestaat. Het glazen ontwapeningsgebouw, sinds 1932, naast het Volkenbondssecretariaat op getrokken, onder welks dak het meerendeel der internationale conferenties plaats vin den, vormt dezen dag nog meer dan ge woonlijk het einddoel voor honderden en honderden menschen. Van acht uur 's mor gens af, spoeden zich belangstellenden langs het nog in morgenwaas gehuld liggend meer in de richting van het conferentie gebouw om zich van plaatskaart en volg nummer voor da zich twee uren later ope nende publieke tribune te vooi-zien en de wachtende menschenmassa, die zich in de loop van den ïorgen vóór en in de meer- ingang van het glazen gebouw verzamelt, levert een schouwspel dat een verrassende gelijkenis vertoont met het in Londen zoo bekende „waiting for the pit'". Voor de in groote getale aan de achter zijde de officiee'.e ingang voor pers en gedelegeerden aanwezige portiers en gendarmes, begint de drukte eerst om een uur of tien. Delegatie-auto's, de kleurige vlaggetjes der nationaliteiten voorop, rijden aan, in stem mig zwart gehulde gedelegeerden stappen uit. journalisten, delegatie-secretarissen, ai- les haast zich naar binnen; een kort ge sprek Ln de groote. vroolijke, naar moderne stijl ingerichte hall, een blik in de in de perszaal voor het grijpen liggende com muniquésen in drommen schuiven ze door de groote deuren de conferentiezaal binnen, waar het zware geroezemoes van stemmen, als in een goedgevulde schouw burgzaal in afwachting van den aanvang van een première eerst door herhaald hameren door den president van de Assem blée Extra-ordinaire tot bedaren kan worden gebracht. Ja, een tooneelvoorstelling in bijzonderen vorm, hiermede ware het aspect opgeleverd door deze zaal niet ten onrechte te verge lijken: zoo beschouwt dan ook het meeren deel der de publieke tribune versierende, fraai uitgedoste dames de zich nu voor hun oogen afspelende gebeurtenissen; vol enthousiasme wijzen ze elkaar de bekende en herkende figuren: Paul-Boncour met zijn grijze pagehaar. de kittige figuur van de Madariaga, Sir Eric Drummond, die'nu aan het einde van zijn zoo verantwoordelijke loopbaan van Secretaris-Generaal staat.... en tijdens de langdurige uiteenzettingen- en vertalingen vergasten zich hun oogen aan het fraai natuurtafereel van meer en berger, dat de. glazen wand van de conferentiezaal hen a!s, een prachtig fresco vertoont. De pers echter, amphitheatersgewijs opge steld onder de publieke tribune, is in volle actie; geen stoel is onbezet cn vol aandacht volgt zij de speech van Dr. Yen, China's gedelegeerde, zijn dankbetuigingen aan den Raad, Commissie van Negentien, Assemblee, voor de dor hen gedane moeite tot regeling van het conflict, zijn observaties inzake het de Assemblée voorgelegde rapport, tenslotte de uiting van zijn gevoelens van opluchting, dat nu eindelijk het moment is gekomen dal de overtreder van het Voikenbondsverdrag zal worden veroordeeld; een zekere spanning wordt merkbaar ais na de eindelooze verta ling, Matsuoka. de Japansche gedelegeerde het podium betreedt en in moeilijk verstaan baar Engelsch de onmogelijkheid verklaart voor de Japansche regeering om het rapport te aanvaarden, nogmaals met nadruk wijst op Japan's rol als ordehandhaver in het Verre Oosten, en tenslotte de Assemblée smeekt ter wille van den vrode.in het verre Oosten, ja in de geheele wereld, het rapport niet aan te nemen. De groote electrisclie wandklok wijst één uur, als, na de speeches van drie kleinere sta ten. de president de stemming over het rap port aan de orde van den dag stelt, en in de over- en overvolle zaal een stilte ontstaat, haar tot nogtoc tijdens zittingen onbekend, een stilte slechts onderbroken door het een tonig afroepen der staten, het met meer of minder stemverheffing geantwoorde: yes of oui, der gedelegeerden. Een stilte vóórtdurend. tijdens Hyman's constateering dat het rap port eenstemmig is aangenomen, een stilte, die haast iets plechtigs krijgt, als hij, na ge wezen te hebben op de politieke beteekenis van deze stemming: het aanbod der leden van den Volkenbond tot regeling van een ge schil tusschen twee harer medeleden, een aanbod, evenwel zonder executoriale kracht, voor de tweede maal het woord verleen', aan den Japanscher. gedelegeerde: en eerst n a Matsuoka's verklaring „dat de Japansche re geering genoodzaakt is te gevoelen, dat nu de grens harer samenwerking in zake de Sino- Japaneesche geschillen is bereiktn a het v-er- laten der zaal door hem en de andere Japan sche gedelegeerden komt eenige ontspanning in de overvolle ruimte.... Zoo is dan de Volkenbond gekomen in een stadium, zoo moeilijk en zoo gecompliceerd, dat pessimisme-van-nature waarlijk geen ver- eischte is, om geen oplossing te zien voor de hem omringende problemen: De verzoening inzake het Sino-Japaneesche conflict heeft niet mogen gelukken, de Zuld-Amerikaansc-he Staten komen met problemen, in wezen uni form met de moeilijkheden In het verre Oos ten. en tijdens de over de geheele wereld heerschende economische crisis, tijdens een toestand van wanorde, van onstabiele regee ringen Sn Europa's voornaamste Suilen, wordt van den Volkenbond gcëischt een gunstig ein de te geven aan de ontwapeningsconferentie, een conferentie wier slagen zoo bij uitstek af hankelijk is van liet nu zoo uitermate schaar- sche wederzijdsche vertrouwen. Zoolang echter de mcnscliheld haar ver trouwen in de mogelijkheden van den Volken bond niet prijsgeeft, zullen Mr. Hymans' woorden na de stemming over het rapport bewaarheid worden: „zal de Yo'kevbond blij ven werken om zijn taak. hem opgedragen door de opstellers van het Volkenbondsverdrag, ten uitvoer te brengen, om in de door geschil len. vooroordeelen en misverstanden ontred derde wereld een internationale orde te stich ten. waarin eendracht en rechtvaardigheid de volkeren zullen vereenigen". CURSUS BIJENTEELT. Door de afd. Kenncmerland van dc Vcree- niging tot bevordering der Bijenteelt, zal te Haarlem door den heer R. tor Brugge te Hciloo een cursus worden gehouden in Bijen teelt. Do cursus zal worden verdeeld over twee Jaren. Elk jaar 6 gewone lessen en 2 practi se he lessen. PERSONALIA. De heer dr. H J. T. Bijlmer te Haarlem, is toegelaten als privaat-docent in de PhysDehe Anthropologic. Sn het bijzonder dc mcnsc'-c- lijke erfelijkheidsleer, aan de Gemeente-uni versiteit te Amsterdam. CHR FILMCOMÏTê. Binnenkort, waarschijnlijk den 17dcn Maart, hoopt het Chr. Filmcomité te Haarlem een tweeden filmavond te beleggen Thans heeft men beslag weten te leggen op de interessante film „De Noordpoolvlueht van generaal Nobile". Ongetwijfeld zal men dezen avontuurlijken tocht, welke zulk een tragisch einde had en waarbij onze landge noot Sjef van Dongen een aandeel in de reddingspogingen had. nog wel te herin neren. Voor een aardig en gezellig bijprogramma wordt zorggedragen en eveneens voor uit stekende illustreerendc muziek. —.GEZONDEN MEDEDEELING EN a 60 Cts. per regel. In elke Huisapotheek ccn po* c Vaseline Chesebrough een ivfcr Boor-Vaselinc Chesebrough cn «en doci,« Vaseline' Chesebrough Kamferijs Een uilkomsl voor ruwe huid. kleine verwondingen, winter handen en -voeten. „Blanke huid FEUILLETON Uit het Engelsch van JOSEPH HOCKING. 28) (Nadruk verboden.) Zijn onbesuisde durf liet niet na indruk op haar te maken, hoe boos ze ook op hem was. Ze slaagde er niet in zichzelf wijs te ma ken dat er niet een hemelsbreed verschil was tusschen hem en Arthur. Ze dacht aan de manier waarop de jonge rechtsgeleerde blijk gaf van zijn gevoelens voor haar, aan wat hij dezen zelfden dag nog tegen haar gezegd had en ofschoon Arthur haar in be paalde opzichten meer aantrok dan deze krachtige, ja heerschzuchtige en brutale, be wonderaar. moest'ze erkennen, dat zijn woor den haar nooit zoo ontroerd en tot in het diepst van haar gemoed geschokt hadden, als die van dezen man het deden. En ze had heelemaal niet de gewaarwording, dat ze met haar ouden makker sprak die overweging speelde niet de minste rol in haar verwarde gevoelens het was alsof ze met een vol slagen vreemde te doen had, die pas aan den horizon van haar bestaan was verschenen. „Wat verwacht je eigenlijk dat ik op dit alles zeggen zal?" vroeg ze na een lange pau ze. ..Niets". „Verbazend attent van je". „Ik verwacht geen antwoord tenminste niet nu. Maar dat antwoord komt daarom welje zult het me geven als het oogen- bik daar is. Vanavond.... misschien ook morgen en overmorgen.... zal je nog boos op me zijn, maar mijn uur zal komen! En zullen we nu naar binnen gaan? Morgen kom ik een visite op de Hall brengen MIRIAM'S VERJAARDAG. „Ik hoop dat Bob vroeg komt" zei Jonker Donnithorne den volgenden morgen aan het ontbijt. Endellion had bij het afscheid gis teravond de aankondiging van zijn bezoek tegenover Miriam's vader herhaald. „Misschien komt hij heelemaal niet", ant woordde het meisje onverschillig. „O. hij komt vast; het zou me niet verba zen als ik op ditzelfde oogenblik zijn paard in de oprijlaan hoorde". „U bent wel buitengewoon met hem inge nomen." „Dat ben ik inderdaad. De jongen stelt me telkens voor nieuwe verrassingen. Neem nu eens die speech van gisteren.wie had tien jaar geleden kunnen denken dat hij lot zoo iets in staat was? Maar onze vriend heeft zijn licht aldie jaren onder de korenmaat gezet! En wat is hij aardig en gezellig als hij mijn eigen zoon was kon ik niet meer van hem houden. Aha, daar hebben we hem En de landheer stond haastig op om den bezoeker tegemoet te gaan. „Neen. vertel me nu niet, dat je al ontbe ten hebt", riep hij uit,, terwijl hij Endellion's hand greep. „Miriam en ik zijn net begon nen. Geen excuses, waarde heer. ga zitten. Wat beteekent nu tweemaal ontbijten voor een boom van een kerel als jij! Bovendien je hebt een stevigen rit achter den rug. Mirry, laat voor Bob bijdekken en op het buffet staat allerlei, waar je wel wat van zult lus ten, zoek zelf maar uit." z Endellion begroette Miriam hartelijk; hij scheen haar koele terughouding niet op ie merken en evenmin aandacht te schen ken aan het feit, dat ze direct na zijn komst de kamer verliet. Hij was bijzonder opgewekt hij bedankte zijn gastheer nogmaals voor alles wat deze den vorigen dag had gezegd en gedaan en sprak vrijuit over zijn plannen en verwachtingen voor de toekomst. De beide mannen bleven geruimen tijd pra ten, maar Miriam kwam pas terug toen Ralph op het punt stond naar Dulverton te rug te rijden. Maar hij kreeg gelegenheid een oogenblik alleen met haar te zijn. „Miriam" begon hij, „heb je me verge ven?" „Neen", klonk het kortaf. „Maar je moetje zult. Het spijt me dat je boos bent, maar ik kan geen woord her roepen van wat ik gezegd heb". Ze gaf geen antwoord en ze nam het zich zelf kwalijk, dat ze niet boozer op hem was! „Wat ik zei was de waarheid", ging hij voort; „ik heb er den heelen nacht over lig gen denken, maar het is niets en niets dan de waarheid." „Jé bezit een rijke fantasie, daar gaat niets van af", viel ze bits uit. „Vind je?" Misschien heb je gelijk maar dat doet toch niets te kort aan het feit, dat ik hierheen gekomen ben om je uit drukkelijk te vertellen dat ik geen woord van gisteravond terug neem." „Heel vriendelijk van je om je zooveel moeite te geven! Ik voor mij herinner me uit ons gesprek niets, dat de moeite waard is om er verder ook maar een gedachte aan te verspillen; het was allemaal even idioot het had veel van een vierderangs ouder wetse h melodrama, maar ik neem ook niets terug van wat lk gezegd heb." „Toch zul je dat", verklaarde hij, luchtig in het zadel wippend. „Heuschalles zal gaan,, zooals ik voor speld heb. Tot ziens!" Ze stond op het grasveld en keek hem na, terwijl hij door de oprijlaar. galoppeerde. Ja. ze kon niet ontkennen dat haar vader volkomen gelijk had: hij was ongetwijfeld den knapsten jongeman uit geheel den om- trek, maar toch was het haar onmogelijk aan hem te denken als aan haar ouden kameraad Bob Dulverton. Hoe kwam dat, en waarom maakte hij haar zoo boos? Ze ontmoetten elkaar na dien herhaalde lijk. maar Endellion maakte geen enkele toe speling op hun onderhoud van dien avond en ook vermeed hij zorgvuldig den naam van Arthur Dulverton te noemen. Enkele weken later herhaalde Arthur zijn aanzoek. „Het compagnonscontract tusschen vader en mij is nu heelemaal in orde", vertelde hij. „Daar ben je zeker wel blij om, hè Mirry? Ik ben er financieel nu goed aan toe en bo vendien ben ik erin geslaagd een groote zaak te krijgen, die wel 'n hoop werk kost, maar dan ook *n hoop geld in het laadje brengt." „Wat ben je van plan met al dat geld te doen?" lachte ze. „Dat weet je heel goed. Mirry. Ik zou graag een aardig klein huis, dat toevallig juist vrij ls, koopen en het inrichten naar jouw smaak. En dan zou ik het natuurlijk aan jou geven." „Ik houd niet zoo erg van kleine huizen", wendde Mirry dc vraag af. „Het grootere huis zal ook wel komen! O, Mirry, ik zou 'n geweldige prikkel hebben om te werken, als Jeals je me alleen zou willen belovenmaar je weet immers hoe het met mij gesteld is. Kun je me geen be lofte geven?" Het meisje schudde het hoofd. „Ik kan je op het oogenblik nog niets be loven." „Maar wanneer dan, Mirry? Geef me dan in elk geval 'n beetje hoop alles wat ik van de toekomst verwacht ligt in jouw hand. En hoop doet leven, zegt het spreekwoord. Beloof me tenminste dat je me op je verjaar? dag je antwoord zult gever.." En Mirriam, zich nauwelijks bewust van wat ze zei. stemde toe hem op dien dag haar besluit te zullen meededen. Gedurende de halve maand, die aan haar verjaardag voorafging, zag Mirrlam Endel lion geen enkele maal; het leek haast of hij het erop toelegde Arthur zooveel mogelijk gelegenheid te geven het meisje voor zich te winnen. Mirriam voelde zich in zeker opzicht teleurgesteld; zijn aanwezigheid mocht haar dan ergeren, toch zag ze met iets van verlan gen naar het weerzien uit. Maar hij kwam niet naar Donnithorne Hall en was het toeval of opzet een ontmoeting bleef ook achterwege. Haar verjaardag kwam met vroolijke zon neschijn en een stralenden zomerhemel. „Kijk eens wat de postbode voor je ge bracht heeft", lachte haar vader, nadat hij haar aan het ontbijt met een hartelijken verjaringskus begroet had. De arme kerel wankelde haast onder den last." Gretig wendde zij zich naar den stapel brieven en paketten op een zij tafel en mon sterde in spanning het handschrift van de adressen en de namen van de afzenders. „Wat ls er van Bob bij. Mirry?" „Niets." „Niets? Zelfs geen briefje?" „Neen." „Dan zal hij straks wel zelf komen. Hij weet dat Je jarig bent; hij had het er een poosje geleden nog over." Ze opende een klein mandje cn zag een leuken kleinen Pekingces. „Wat 'n schat!" riep het meisje verrukt. Van wie zou ik die hebben?" Naast het hondje lag een kaart met de woorden Voor Miriam met veel liefs van Ar- Arthur en den lnnlgen wensch. dat deze verjaardag de gelukkigste mag worden, dien zij tot nu toe beleefd heeft." (Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 7