LETTEREN EN KUNST HAARLEM'S DAGBLAD DINSDAG .14 MAART 1933 I Het Tooneel te Amsterdam. Centraal Tooneel DE KUS VOOR DEN SPIEGEL. De groote verrassing van de opvoering van „De Kus voor den Spiegel" door Het Centraal Tooneel te Amsterdam was het sterk drama tische. diep aangrijpende spel van Joan Remmelts in de rol van professor Walter Pet- tenhof. Ons nationaal tooneel heeft in de laatste jaren een aanwinst mogen boeken van drie jonge actrices Georgette Hage- doorn, Ank van der Moer en Mary Dressel- huys van wie wij kunnen zeggen, dat zij meer zijn dan een belofte alleen. Het wach ten was op den jongen acteur, die aan tiïe krachten gelijkwaardig was. Wij durven na Zondag te zeggen, dat wij hem in Joan Rem melts gevonden hebben. Wie de zware rol van Walter Pettenhof met zulke prachtige accen ten weet te spelen, zóó, dat het ons in de ziel grijpt, die bezit de ware vonk, die is een spe ler van ras. Met deze rol heeft Joan Remmelts zich vooraan geplaats in de rij onzer jonge tooneelspelers. De opvoering van „De Kus voor den Spie gel" is het vierde .succes van Het Centraal Tooneel in dit seizoen geworden, dank zij vooral het spel van Cees Laseur en Joan Remmelts. Eoinge maanden geleden werd ditzelfde stuk te Amsterdam gegeven door een Duitsch gezelschap met Ernst Deutsch en Lil Dagover in de hoofdrollen, maar de in druk was nu zeker niet minder groot, on danks dat Mary Dresselhuys in de rol van Maria Foerster bij Lil Dagover ver ten achter bleef. „Ein stück Theater" noemt de schrijver Ladislaus Fodor De Kus voor den Spiegel en daarmee is het volkomen juist gekarakte riseerd. Theater, sterk verwant zelfs aan de film. meer dan het werkelijke leven is het stuk, dat Fodor ons geeft. Dr. Paul Foerster. een advocaat, neemt de verdediging op zich van zijn vriend Walter Pettenhof. die zijn vrouw heeft doodgescho ten, omdat hij haar in het huis van een anderen man aantrof. Tijdens het proces komt Foerster tot de ontstellende ontdek king. dat hij precies onder dezelfde omstan digheden verkeert als zijn cliënt. Ook zijn vrouw bedriegt hem en van het oogenblik af. dat- hij hiervan de zekerheid heeft, vereen zelvigt hij de zaak van Walter Pettenhof met die van zich zelf. Wanneer hij zijn vriend, die zijn vrouw doodde, verdedigt, dan verdedigt hij zijn eigen zaak, omdat ook hij met een re volver rondloopt en het plan heeft haar neer te schieten. Als hij schuldeloosheid pleit voor den vriend, dan pleit hij daarmee zich zelf vrij van de daad, welke hij op het punt staat te 'bedrijven. Spreekt de jury Walter vrij, dan heeft ook hij het recht zijn vrouw te dooden Maar als dat oogenblik werkelijk komt. laat hij zijn revolver zakken, omdat hij haar mo reel al gedood heeft. Dit is men voelt het louter theater. Paul Foerster. die zoo heilig overtuigd is van de schuldeloosheid van zijn vriend en heel dit proces innerlijk zelf doormaakt, zal niet de sanctie afwachten van de jury om het zelfde te doen. wat zijn vriend heeft gedaan. Hij zal dooden in een eersten impuls, of hij zal in het geheel niet dooden. De jury be hoeft hem niet meer te overtuigen van iets, waarvan hij zelf heilig overtuigd is. Maar dit is de ware reden ook niet. waarom deze advocaat het oordeel der jury afwacht. Ladislaus Fodor laat hem enkel zoo hande len ten behoeve van het publiek, omdat hij weet. dat dit „theater" is. Zooals wij ook louter theater zien in het tooneel voor den spiegel, dat een trouwe copie is van de scène, welke Walter Pettenhof in zoo schrille kleu ren heeft beschreven en die den vriend de oogen opende voor den ontrouw van zijn vrouw. In het laatste tafereel, waarin Dr. Foerster met de revolver gericht op zijn vrouw het oordeel van de jury afwacht, ko men we zelfs in de sfeer van het Grand Guignol. zitten wij midden in de film. Maar het dient erkend, dat dit stuk theater stevig is gebouwd en gelegenheid biedt tot sterk be wogen dramatisch 'spel Ér is een steeds stijgende spanning althans tot het laatste tafereel, hetwelk naar mijn smaak te melodramatisch jS en het pleidooi van Foerster is een sterk geschreven scène, die op het publiek een grooten indruk maakt. Dat de artistieke leider van Het Centraal Theater het stuk heeft aangekondigd met de woorden „Spanning!" en „Sensatie!" be wijst wel volkomen, hoe ook hij dit stuk van Fodor ziet. Als een „stuk theater heeft hij het ons ook gegeven. Het was wel op merkelijk, dat het groote effect bij de Hol- landsche voorstellingen in heel andere too- neelen werd bereikt dan bij die der Duit- schers in November. Dit kwam. doordat de rol van Pettenhof nu veel sterker was bezet, terwijl de vrouwelijke hoofdrol bij de Duit- schers meer relief kreeg. De hoogtepunten werden nu bereikt in de tooneelen. waarin de twee mannen Cees Laseur en Joan Remmelts samenspeelden. In de Duitsche voorstellingen kreeg Ernst Deutsch lang niet dat krachtige tegenspel van Walter Petten hof als Cees Laseur en zijn spel kreeg daardoor geen achtergrond en stond meer apart. Pas in het pleidooi dat feitelijk een slotscène is kon hij zich in zijn volle kracht ontwikkelen, maar ook in dit tooneel was Cees Laseur uitstekend, zoodat ook hierin dc Hollandsche opvoering niet voor de Duitsche onderdeed. Op mij heeft het tweede tafereel, waarin Walter Pettenhof aan zijn verdediger het verhaal doet, hoe hij de ontrouw van zijn vrouw ontdekte en tot den moord kwam. wel het meeste indruk gemaakt. Dat verhaal speelde Joan Remmelts met zulk een beel dende kracht en in zoo grooten stijl, dat de adem in onze keel stokte. Hij deed ons zijn vreeselijk lijden mee beleven, het werd als een obsessie, heel dit verhaal. En geen mo ment gaf hij toch te veel. aldoor bleef het zuiver menscheluk: alles was artistiek vol komen verantwoord. Hoe tragisch werd deze figuur, toen hij daar neerzat in de beklaag denbank. met aan het slot dat gebroken neervallen, wanneer hij de jury bezweert hem niet vrij te spreken. Prachtig was dat van Remmelts. Ik schrijf zoo uitvoerig over het spel van Remmelts, omdat zijn spel mij een openba ring was en het altijd een vreugde is een jong, sterk talent te mogen ontdekken. Dat Cees Laseur de rol van Dr. Foeister krach tig en overtuigend speelde, bracht immers geen verrassing meer. Wij weten al lang, welk een voortreffelijk acteur Laseur is en hij beweest dat ook in*deze sterke'speelrol. Zijn spel was van een innerlijke, suggestieve kracht en het pleidooi hoewel minder vu rig dan van Deutsch kreeg van hem alle kleur en plastiek, zoodat het niet meer dc pleitrede van den advocaat maar van den tot in zijn ziel gewonden mensch was. Mary Dresselhuys stond in de rol van de vrouw voor een taak. die nog te zwaar voor haar bleek te zijn. zij had zeer mooie mo menten prachtig was bijvoorbeeld het oogenblik. toen zij onder den indruk van het pleidooi van haar man zich niet meer kon bedwingen en met een gil uiting gaf aan haar innerlijke gevoelens maar over het algemeen was haar spel te ijl en te weinig expressief. Er was geen sfeer om haar, het bleef te onbewogen. Deze rol eischt een groote dramatische actrice van rijp talent cn dat is Mary Dresselhuys nog niet:. Louis de Bree maakte iets zeer aparts van den filisophisch aangelegden candidaat in die rechten, die zijn eenige troost over de el lende van het menschenbestaan in de alco hol vindt. De Duitscher. die deze rol hier indertijd speelde, belichtte voornamelijk den komischen kant aan deze figuur, de Bree den tragischen. Ik geef de voorkeur aan de op vatting van de Bree, die de figuur hierdoor verdiepte. En hij deed het meesterlijk. Zeer goed was ook Johan Kaart in het episodi sche rolletje van den officier van justitie. Hoe jammer toch, dat deze twee sterke krachten Het Centraal Tooneel weer gaan verlaten, juist nu het zoo'n voortreffelijk, nauw-slultend ensemble is geworden. Het zou mij niet verwonderen, als ook dit vierde stuk een succes voor Het Centraal Tooneel zou worden. J. B. SCHUIL. GEZELSCHAP SAALBORN. EEN KONINKRIJK VOOR EEN VROUW Het gezelschap Saalborn heeft gisteren voor een stampvolle zaal het was een abonne mentsavond de eerste opvoering te Haar lem in den Stadsschouwburg gegeven van Een Koninkrijk voor een Vrouw, over welk blijspel onze tooneelrecensent, de heer J. B. Schuil, reeds de vorige week in ons blad heeft geschreven. Stuk en spel vielen bij het pu bliek blijkbaar zeer in den smaak. Er is her haaldelijk gul gelachen en er was aan het slot een hartelijk applaus. MODERNE NEDERLANDSCHE SCHILDERKUNST. •Plannen voor een tentoonstelling te Londen. (Van onzen correspondent.) LONDEN, Maart. Dr. J. Knuttel heeft dezer dagen voor de Vereeniging voor Avondvoordrachten een lezing met lichtbeelden gehouden over mo derne Nederlandsche schilderkunst. En daarop is het plan gerijpt een tentoonstelling van deze kunst in Londen te doen houden. Voor vele Nederlanders, die de laatste jaren niet in staat zijn geweest, moderne Neder landsche schilderkunst goed te volgen, was de lezing in menig opzicht een openbaring In vaderlandsche kringen hier verscheen het plan van een tentoonstelling als een aan trekkelijk idee. Om het proces, dat van een geopperd idee werkelijkheid moet maken, aan den gang te zetten werd een vergade ring bijeen geroepen van enkele belangstel lenden onder voorzitterschap van den gezant Jhr. de Marees van Swinderen. In die ver gadering heeft Dr. Knuttel die al ter stond aan het werk was gegaan om de zaak voor te bereiden uiteengezet hoe hij zich voorstelt de tentoonstelling te organiseeren. Van de beste vertegenwoordigers der moder ne Nederlandsche schilderkunst wil hij een groep schilderijen verzamelen. Aangezien het hier een onderneming van particulieren aard geldt in tegenstelling met de ten toonstellingen welke door een officieele kunstcommissie in Venetië worden georga niseerd stelt hij zich voor een zekere vrij heid te hebben in de keuze, welke aan het gewenschte gehalte van de tentoonstelling ten goede kan komen. Waar de aangezochte kunstenaars geen stalen van hun beste werk beschikbaar zouden hebben, zou. naar reeds is gebleken, uit particuliere verzame lingen kunnen worden geput. Hij hield zich overtuigd dat hij een indrukwekkend ge heel zou kunnen krijgen. In de vergadering werd van verscheidene zijden bijzondere instemming betuigd met het plan. maar de bezwaren werden overi gens niet onderschat. Een gedeelte van die bezwaren werd opgeheven toen bleek dat het doel der tentoonstelling eerder ideëel en artistiek dan commercieel moest zijn, hoe zeer uiteraard veel van het tentoon te stel len werk voor aankoop Ut aanmerking zou komen. Men was het er tenslotte over eens dat de levensvatbaarheid van het plan kon worden aangenomen indien de uitvoering een nationaal artistiek succes zou kunnen worden. Op dit laatste werd vertrouwd. Maai de financieele kant eischt ernstige overwe ging. En daarom werd ter vergadering een sub-commissie benoemd onder voorzitter schap van den heer Henri van den Bergh en met de hoeren Simon Thomas, van Rees. Elias van Stabrouck, Polak en van Stuwe als leden, die den financieelen opzet ter hand zouden nemen. Aangezien het gewenschte garantiefonds reeds voor een zeer aanzien lijk deel is toegezegd, is er alle hoop dat de tentoonstelling tot stand zal komen. Indien dit het geval is zal ze worden gehouden in de New Burlington Galleries. Wat de ligging betreft - achter het ge bouw van dc Royal Academy en in het mid den van het West End is dit gebouw zeer geschikt. De Interieurs zijn er wat koud en naakt Maar de Leicester Galleries in Bond Street, waarheen de trek van het kunst minnend publick de laatste jaren gaat. zijn voor hot doel te klein. Als alles in orde komt zou dc tentoonstelling in Mei of Juni worden gehouden. Professor: Dames en Heer en! Dit aarde nog een chaos teas. I-Iet vóórwereldlijk dier: Hij zeit voorwereldlijk dier leefde toen het op wat. MUZIEK. ZEVENDE CONCERT DER HAARL. BACHVEREENICING. Hiaten ii\ de rijen der Bachbezoekers, ledige stoelen, meerdere bijeen: het is een zeldzaam verschijnsel op een Bachconcert. Het deed zich, nu Maandag, voor, ondanks Concertgebouworkest en Pierre Monteux, on danks de medewerking van een der meest besproken en meest omstreden muzikale per soonlijkheden van dezen tijd: Darius Mil- haud, een der oprichters en leden van de befaamde revolutionnaire Groupe des Six. De Groupe bestaat niet meer en in plaats van zes hebben we er tegenwoordig minstens zeshon derd, die uitsluitend of in hoofdzaak klank combinaties bedenken en opschrijven, welker realiseering het gehoor der meeste andere menschen onaangenaam aandoet. Maar Mil- haud blijft toch een der merkwaardigste ver tegenwoordigers, vooral om zijn onbereken baarheid. Ik heb werk van hem gehoord waarin men elk spoor van vorm, lijn en rhythme vergeefs zocht, waarin zijn muzi kaal palet slechts een kwabbei van dooreen- geloopen verven scheen te bevatten, ander werk van een primitieve, haast afstootende stunteligheid, dan weer iets van verbluffen de rhythmische kracht en levendigheid en met een heele boel „gewone" muziek er in. Ik neig daarom tot de veronderstelling dat meerdere Bachleden afgeschrikt zijn door beoordeelingen en des wege zich niet aan een beleediging van hun gehoor wenschten bloot te stellen. Zij hadden echter best kunnen verschijnen, want het is zoo'n vaart niet geloopen. Mil- haud's „Carnaval d'Aix" moge den titel „Fan- taisie pour pidno et orchestre" niet recht vaardigen. opeenvolging van een dozijn losse stukjes met een obligate, maar niet bepaald solistische pianopartij als het is: amusant zijn de beelden die de componist, van het carnavalgedoe ln zijn geboorteplaats ?Aix- en-Provence) geeft, zeker wel. Deftig of ge- kuischt gaat het daar blijkbaar niet toe: een kermisstemming. overweegt. Maar zou dat reden moeten zijn om zulke muziek van onze concertprogramma's te verbannen? Men ver wijdert toch ook niet -de Jan Steen's uit onze musea of „La Kermesse" van Rubens uit het Louvre! En Strawinsky's „Petrouchka"- Suite. die ook kermisseënes schildert is een repertoire-nummer van de allereerste orkes ten. Hoofdzaak is: „hoe heeft de componist zijn onderwerp behandeld?" Dat Milhaud het m.i. amusant gedaan heeft, zeide ik zooeven reeds: dat trivialiteit bij het thematische materieel overweegt kan ons, gezien het on derwerp. niet verwonderen. Wel heeft me verwonderd hoe de als „Canzona del Salvator Rosa" bekende melodie in het Aixer Corso verzeild is geraakt. Dan volgden een zeer ordinaire ..Tartag- lia", een lijzige, hardnekkig dissoneerende „Isabella", de cocotte-achtige ..Rosetta". ver volgens een paar figuren, waar ik geen hoogte van kon krijgen en waarbij ik alleen het be staan van gewone toonladders constateerde. Maar dan kwam. in vol ornaat, met papieren epauletten en een "groote schako en met op gestreken knevels de kapitein „Cartuccia". knallend en brallend van militairigheid, zijn ransel vol, boordevol met turf, ln de parade pas voor ons schrijdend.Och de man was niet zoo vreeselijk en bloeddorstig, als hij er uitzag: hij was een lammetje in een beren huid. getuige het slot van zijn lied, dat be denkelijk veel geleek op dat van ons „Klein, klein kleuterke": „ik zal zoet naar school toe gaan en al de bloempjes laten staan!" Deze „kapitein" was voor mij dc vermakelijkste figuur: er volgden nog een Polka, plat als een polka nu eenmaal schijnt te moeten zijn. „Cinzo" met voortdurend dissoneerende bas- noten. een korte Tango en een Finale met vele herhalingen van 't zelfde 3'8 deuntje, en toen was 't. uit met de carnavalspret en kon Milhaud het publick en vooral het orkest voor den vriendelijken bijval bedanken. Wat mij betreft: „mooi" vond ik de Suite niet, maar wel teekenachtig en ik zou er niets tegen hebben om ze nog eens te hooren. De Ouverture „Gwendoline" van Chabrier, waarmee Monteux den avond opende, begint kolossaal, maar wordt spoedig bombastisch. Een beetje voorspel 3de acte Lohengrin, en een beetje Rienzi, een een beetje slechte Verdi dringt af en toe tot ons door maar zoo min de gewiclitigheidssaus waarmee dat alles opgediend werd als de harde trompet- en trombonegeluiden konden het stuk belangrijk voor me maken. De „Gigues" uit „Images" van Debussy hoorde ik. voor zoover ik me herinneren kan, Maandag voor het eerst. In vergelijking met .Iberia" lijkt me ..Gigues" niet sterk en het verwondert me niet dat het stuk zelden op de concertprogramma's verschijnt. Er komen momenten in voor, waar men Debussy op zijn best hoort, maar ook dorre gedeelten. Zulk een dorheid ontbreekt in Dvorak's Symphonic „Aus der neuen Welt". Het werk is tc bekend en te beroemd, dan dat ik er een beschrijving van zou behoeven tc geven, cn ik geloof dat Monteux met de auditie er van sommigen, die zich door het voorafge gane niet bevredigd gevoelden, voldoening geschonken heeft, en allen Bachbezoekers zonder uitzondering een genoegen heeft ge daan. Hij nam het tempo van het eerste Allegro opmerkelijk rustig, en kon daardoor vele thematische fijnheden laten uitkomen, die in het door den componist voorgeschre ven tempo gewoonlijk verloren gaan. Prachtig klonk het Adagio; de beide volgende deelen dirigeerde Monteux met geweldig élan, on wrikbare rhythmische vastheid, een onfeil baar geheugen en met een groote stijging naar het slot. Het orkest speeldt virtuoos: doch de stemming der blaasinstrumenten was niet zóó volkomen als men bij dit ensem ble gewend is. Alles bijeen genomen een der merkwaar digste concerten van dit seizoen, een con cert, waarvan het laatste nummer, de Sym phonic. de grootste en meest algemeene geestdrift verwekte. K. DE JONG. TOT REDDING VAN DE H. O. V. EEN OPWEKKING VOOR DE COLLECTE. Zaterdag a s. zal het Comité van actie van vrienden der H.O.V. zijn werkzaamheden in het belang der H.O.V. besluiten met een Speldjes-Collectedag. De Commissie van Toezicht op de H.O.V., die met volle belangstelling den arbeid, die verricht is. heeft gevolgd, wil harerzijds niet nalaten de aandacht van het publiek op deze collecte te vestigen, oodat ook de laatste pogingen met een schitterend succes worden bekroond. Het is niet noodig te dezer plaatse verder uit te weiden over de vele belangen, zoowel cultureel als sociaal, die aan het, blijven voortbestaan der H.O.V. zijn verbonden. Juist in deze moeilijke tijden dient het geheele publiek te toonen, dat men een in stelling als ons orkest niet prijs wil geven en wanneer deze collecte-dag opbrengt, wat door het Comité van actie wordt verwacht, dan zal het orkest zijn werkzaamheden kun nen voortzetten. Dat een ieder, die in goede muziek be langstelt. derhalve Zaterdag a.s. zijn offer brenge. De Commissie van Toezicht op de H. O. V. W. J. B. VAN LIEMT. M. H. GROENENDAAL. J. C. TA DEM A P. J. M. VAN TETERING. Mr. M. v. TOULON v. d .KOOG. DE LIGHAL-UITVOERING. Men schrijft ons: Het programma van de gymnastiek-uïtvoe- ring ten bate van het Haarlemsche Lighal- fonds, welke gegeven wordt op Zaterdag a.s. in den Stadsschouwburg door de leerlingen der scholen 17, 18 en 19, onder leiding van mej. Roozen en den heer Wieland Los. bevat een keur van oefeningen voor de kinderen. Tevens zullen eenige mooie oefeningen wor den ten beste gegeven door de leden der Beverwijksche Gymnastiekvereeniging „Turn- lust". welke vereeniging belangeloos haar medewerking verleent. Bovendien zullen worden vertoond acht in termezzo's, waarvan de bijzonderheden niet worden gemeld op het programma; die moe ten een verrassing blijven. Het symphonie-ensemble „Orpheus" onder leiding van den heer Lindenborn zal ver schillende oefeningen muzikaal begeleiden. Wie houdt van goede gymnastiek, stralende kindervreugde en wie tevens een nuttig doel wil steunen, moet deze lighaluitvoering bij wonen. Verzekeringsvoorwaarden voor week- en maandabonnés van Haarlem's Dagblad en voor abonnés van het Geïll. Zondagsblad (Zie vetgedrukte aanvulling onderaan) Artikel 1. Als verzekerden worden beschouwd alle per week en/of per maand betalende geabonneerden. die aan dc volgende verei5chten voldoen a. gedurende miostens twee weken (In bet geval van maand abonnés twee maanden) als geabonneerde In do registers van „Haarlem's Dagblad" r.ijn ingeschreven! o. tusscben 18 en 60 :aar oud zljo; c- niet lijden aan ziekten of gebreken, welke voor hen het gevaar voor ongcvalleo vergrooten, en volkomen hot gebruik hebben van hunne ledematen en zintuigen. Art 2. Ouder ongeluk, als ln deze voorwaarden Oedoeld. wordt verstaan de uitslulteude en rechtstreeksche oorzaak van een lichamelijk letsel (waaronder ook te water geraken verstaan wordt), den verzekerde, onafhankelijk van 'ijn eigen wil overkomen, en waarvan het bewijs geleverd worde dat zulks door van buiten af toegebracht geweld werd veroorzaakt, met het gevolg hierna in Artikel 3 aangeduid Art. 3- üe uitkeeringen bedragen; óvo GULDEN, Indien het ongeluk (vallende binnen de grenzen van de voorwaarden) de eenige en rechtstreeksche oorzaak is van de leveuslange ongeschiktheid van den verzekerde, waaronder begrepen wordt de amputatie van twee ledematen, hetzij beide voeten of belde handen, dan wel één voet en één bandDoven den enkel of den pols, of onherstelbaar gezichts verlies uit beide oogen (totale blindheid 1. een en ander binneo tien dagcu na den datum van bet ongeval 1 fioc GULDEN, indien liet ongeluk (vallende binneo dc grenzen van de voorwaar,lende eenige en rechtstreeksche oorzaak is van den dood van den verzekerden geabonneerde, hetzij onmiddellijk ot uiterlijk binnen driemaal 24 uren na bet ongeval; •400 GULDEN. Indien hel ongeluk (vallende binnen de grenzen van de voorwaarden) de eenige en rechtstreeksche oorzaak ls van de amputatie van één h3nd of één voet boveo den pols ol enkel, oi van het onherstelbaar gezichtsverlies uit één oog (totale blindheid van dat oog), een en ander binnen 10 dagen na den datum van het ongeval; *50 GULDEN. Indien bef ongeluk (vallende binnen begrenzen van de voorwaardenI de eenige en rechtstreeksche oorzaak ls van de amputatie van beide leden van een duim. bioneu tien dagen na den datum van het ongeval; 150 GULDEN, indien het ongeluk (vallende blnoca de grenzen van de voorwaarden) de eenige en rechtstreeksche oorzaak ls van de amputatie van alle leden van een wijsvinger binnen tien dagen oa den datum van het ongeval; jo GULDEN, indieo het ongeluk (vallende binnen dc grenzen van de voorwaarden), de eenige en rechtstreeksche oorzaak is van dc amputatie van alle leden van een anderen vinger. Dinnen tien dagen na den datum van het ongeval; too GULDEN. Indien hel ongeluk (vallende binnen de grenzen van de voorwaarden) de eenige en rechtstreeksche oorzaak ls van de breuk van een boven- en/ot onderarm ol van de breuk van een boven- en<01 onderbeen; terwijl onverminderd de bepaling der voorlaatste nlinea van artikel 6, krachtens deze verzekering alle uitkeeringen op het hoofd van één persoon verzekerd en om welke redenen ook tc doen, te znmen nooit meer dan I 600.— kunnen bedragen, onder bepaling, dat ingeval reeds bij het plaats grijpen v3n een ongeluk, dc bovengenoemde ledematen van bet lichaam mocbteD worden gescheiden, door snijding, wringing. scheuring, knelling, als anderszins, dat verlies met amputatie zal worden gelijkgesteld. Verder onder bepaling, dat het verlies van vóöi het ongeluk reeds onbruikbare, gebrekkige of verminkte ledematen geen aan spraak geeft op. en niet in aanmerking komt bij overlijdenHetzelfde geldt voor het geval dat reeds vóór bet ongeluk ledematen gemist werden Heeft een ongeval het verlies van meerdere vingers van een band tengevolge, dan gaat dc volle te verleencn uitkeering In geen geval het bedrag te boven dat voor het verlies van dc gebcele hand >s vastgesteld. Een ongeval geelt nimmer recht op meer dan eén uitkeering met dien verstande, dat indien hetzelfde ongeval zoowel breuk als verlies vao een boven- of onderarm of been. tengevolge heelt, dc uitkeerlng voor verlies zal worden verleend. Art. 4. De uitkeerlng Ingeval van overlijden geschiedt aan de echtgenoote, of bij ontstentenis daarvan aan de erfgenamen van den gedooden abonné Uitkeeringen wegens verlies van ledematen, vingers ot oogen geschieden aan den abnoné tel ven. In geval recht op schadeloosstelling ontstaat, zal dc uitkeerlng geschieden binnen tien dagen nadat de noodigc inlichtingen verkregen zijn cn het persoonlijk letsel, cn dc oorzaak en het gevolg daarvan, bewezen zijn ten genoege der Directie van „Haarlem's Dagblad". Art. 5. Ecne uitkeerlng r.al niet verschuldigd zijn bij dood 01 verlies van ledematen of oogen, of breuk van ledematen, direct of Indirect, veroorzaakt; n. doorccnigc ziekte, kwaal ot voorbeschiktbcid vno den verzekerde b. door eenige heelkundige operatie oi door uitputting als gevolg daarvan (tenzij die operatie ooodzakelijk was wegens letsel, waartegen verzekerd Is); o. dooi eeue bevalling ol zwangerschap, ook al mocht dc dood verhaast zijn door een ongeluk; d. door zonnesteek, o( terwijl de verzekerde onder den invloed van overprlkkeUng ol somnambulisme was, of door bedwelmende dranken of krankzinnigheid minder la staat dan gewoonlijk om zorg voor zich zclven te dragen 1 e. door zelfverminking, zelfmoord ol poging daartoe, netzij wille keurig of niet, onverschillig ot de geabonneerde al dan olct goed bij zinnen was: C. Id duel. of gedurende de voorbereiding tot ot deelneming aan wedstrijden of bij vlieg- of luchtvaantocbtco, of bij baden, zwemmen, automoblelrijden, motorwie tri jden of wielrijdeo; g. door grove nalatigheid of grove onvoorzichtigheid o' 'oor ALGEMEENE VOORWAARDEN. Als abonné In den zin dezer verzekering wordt be- voordat het ongeval plaats greep een ander lid van het gezin als verzekerde is verzoek aan dc administratie van Haarlem's Dagblad De abotine's van het Geïllustreerd Zondagsblad van Haarlem's Dagblad zijn eveneens nog alzonderlijk gratis tegen ongevallen verzekerd. Voor deze aparte verzekering (waarvan de uitkeeringen worden gegarandeerd door de Nieuwe HAVBank te Schiedam) gelden dezelfde voorwaarden als voor de ongevallenverzekering van Haarlem's Dagblad. De uitkeeringen voor dc verzekering van het Geïllustreerd Zondagsblad zijn als volgt: Levenslange ongeschiktheid f 2000.Overlijden f 600.—Verlies van hand. voet ol oog 400, 1 Duim of Wijsvinger f 75.—Elke andcrr vinger f 30.—. uitkeeringen! bij overlijden f 1000.j bi] invaliditeit 3000.—. vechten, ot aaovallca tegen den persoon vau verzekerde, 01 \n buitenlandschco oorlog of bfnnenlandsche beroerten Het verdwijnen, verdrinkeD ol door gas 01 gassen verstikken van den verzekerde wordt ten opzichte van deze verzekering aan gemerkt als te zijn veroorzaakt door grove nalatigheid of grove onvoorzichtigheid, tenzij ten genoege van de Directie van Haarlem's Dagblad bet bewijs van het tegendeel wordt bijgebracht De verzekering geldt echter wel voor gevallen waarbij uet ongeluk veroorzaakt werd tengevolge van rechtmatige zelfverdediging, of wel bij poging tot redding van personen, o: tot afwending van dreigende gevaren. 'Onder bepaling, dat indien een aboane in staat van krankzinnig heid ot verstandsverbijstering zal raken, ol «lob buiten Europa mocht begeven (behalve indien bij van scne Europeesche haven naar een andere Eutopcescbe haven reist ln een schip met vast dek in tijd van vrede) of indien hij zich In krijgsdienst te land of te water begeeft en evenzeer van den dag af waarop hij ophoudt zijn abonnementsprijs van Haarlem's Dagblad te betalen ol deze courant ophoudt te vexscbiinen, ot de Directie van Haarlem's Dagblad de verzekering dool eindigen, alsdan deze verzekering voor hem geheel zal vervallen nn krachteloos worden. Van de verzekering zijn uitdrukkelijk uitgesloten allen die zich met de bereiding, het verwerken of proefnemingen met ouskrult, schietkatoen, nitroglycerine, dynamiet, naphta, acetyleengas, oi andere licht-ontploibare 01 lïcht-ontvlarabare stoffen bezig houden, ol daarbij desbewust tegenwoordig zijn. Evenmin geldt deze verzekering voor miiowerkers, icrobaten, circusrijders en dergelijken Zecvïsscbers, zeevarenden en personeel van den Loodsdienst zijn \n de verzekering begrepen, .n wei, wal jetrefi ongevallen aan den wal, voor alle uitkeeringen. Verlies vao ledematen wordt ook aan boord gedekt, doch op uitkeering bti overludeu kan voor hen uitsluitend aanspraak worden gemaakt indien uet ongeval dat het overlijden Tengevolge heeft, aan den wal plaats had Indien de gevolgen van een ongeluk door ziekelijke omstandig- heden, waarlD de verzekerde verkeerde op het oogenblik dat het' ongeval plaats had, vergroot worden, wordt eventueel geen hoocere schadeloosstelling betaald, dan die. welke volgens hel oordeel van den geneeskunrligeu adviseur van „Haarlem's Dagblad" zoude hebben moeten zijn uitgekeerd aan een normaal persoon door hetzelfde ongeluk getroffen Gedurende den termijn, waarin de verzekerde lijdende is aan de gevolgen van een ongeluk, zal de verzekering tijdelijk buiten kracht zijn met betrekking tot elk oieuw ongeluk, dat den verzekerde mocht treffen Art. 6. ingevai ren geabonneerde een ongciuh overkomt moeten id alle gevallen alle bijzonderheden daaromtrent eo omtrent het hekomen letsel, zoo spoedig mogelijk schriftelijk gemeld worden aan de Directie van ..Haarlem's Dagblad" tc Haarlem en Indiea zoodanige kennisgeving niet binnen driemaal 24 uur na her ongeluk is geschied, dan zal gecnerlei ultkeerinc ver schultligd zijn Indien tie getrollcne zeevarende u. moet de kennisgeving van bet overlijden geschieden binneo drie dagen na het beken" worden van bet ongeluk aan de belanghebbenden Zoo spoedig mogelijk na net ongeluk moer de nuip van ren bevoegd geneeskundige worden ingeroepen zo de verzekerde is gehouden onder geneeskundige behandeling tc blijven en 1e voor schriften van den geneesheer onafgebroken oc *e volger totdat hu volkomen hersteld ls In ieder geval moet den genecsbeci van ..Haaricms Dagblad" toegestaan worden den verwonde tc onderzoeken wanneer en zoo dikwijls zulk? billijkerwijze geéischt kan worden, en „Haarlem's Dagblad" heelt eveneens vrijheid om zoodanige ecnees en heel kundige hulp te verstrekken als het noodig acht Elk bewijs hetwelk de Directie van ..Haarlem Dagblad" van tijd tot tijd zou kunnen eischcn betredende eenlg ongeluk 01 verwonding op grond waarvan een elscb werd ingesteld, zal haar zoo spoedig mogelijk nadat hiertoe hei schriftelijk verzoet- gedaan werd. gegeven moeten worden Ingeval van eenlg ongeluk met .'loodelijkcu at loop jnoei Qiervan aan de Directie van Haarlem's Dagblad te Haarlem schriftelijk worden kennis gegeven onmiddellijk nadat hot mgcluk ran belanghebbenden bekend tal zijn geworden Het niet nakomen van :en ot meer der in du irtikcv genoemde verplichtingen, zal slkc aanspraak oc nltkeorlnz voor oelang- hebbeoden verloren doen gaan Alleen na nverleggine van het nautvkeurlg Joor oem en ïen oehandelenden geneesheei ingevulde aanvrage-lorroulier tot uit keering. en ingeval van overlijden, van de deodar te. kan de belang hebbende aanspraak maken op 'le behandeling zijner vordering. Dc overgelegde stukken blijven net eigendom van .Haarlem's Dagblad" De kosten der geéiscblc verklaringen komeo ten 'aste van dengenc. die de uitkeering aanvraagt Alle bedragen, die krachten? deze verzekering verscnuidiga zijn, zullen betaalbaar zijn ten kantore van .Haarlem'; Dagtlad", slechts na ontvangst van eene door de|oi rechthebt>ende(oi ge- teekende quitantic. terwnl de verzekering oil uitbetaling van eer- bedrag van meer dan twee honderd eo vijltig gulden zaï vervallen Van geen som. die verschuldigd is. zal interest betaald wordea. zou zijni terwijl dc verplichting tot uitbetaling van -enig bedrag ophoudt, wanneer het niet binnen -en maand nadat ho' 'oegestaan gewordeD, is Ingevorderd Art. 7. Alle geschillen uit de voor waaiden /oortvioeienae, zullen beslist worden door drie scheidslieden. Nederlanders, bij onverdeelde keuze door partijen ze benoemen Bij weigering ol bij gebreke van overeenstemming geschiedt de benoeming der drie scheidslieden door den Kantonrechter tc Haarlem Partijen ziin nan dc uitspraak der scheids neten ontiei wutpen als kosten dragen benevein -1e helt' van het honorarium dg.' 'cheidsiiedeu Art. 6 Bezwaring 01 geabonneerde uit deze rechtsgevolg Alroo CAI net ontvangbewi bij overlijden van dc echtgenoote 0! :rlge in ieder geval volledige kwijting ten gev. Met het oog op de vaststellinc der irtent moet deze bij -Ikc verandering van woo hctzii door huwelijk o: anderszins, daarv doen aan de Directie van ..Haarlem' neeft geen crzekerde ot. beroep oc naam. spoedigste opgave 'jA' 'r Haarlem- Bij spoor- of tramongeval, etc., worden

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 10