BIJVOEGSEL VAN HAARLEM'S DAGBLAD Van alles en nog wat. De Rollende Tentoonstelling te Brussel. ZATERDAG 25 MAART 1933 Een ander aspect: publiek en nummer. Het danspaar Madiah en Chandry Kaly. Zoo af en ioe verschijnt er aan den variété hemel, dien men inderdaad al zeer gelukkig met een nachtelijken, met grootere en kleine sterren bezaaiden hemel kan vergelijken, een ster, die een klein beetje meer dan alle anderen zijn eigen karakter en zijn eigen cachet heeft, of die, om in de vergelijking te blijven, misschien niet feller of sterker straalt dan de meeste anderen, maar waar een glansje van een beetje fijner kleur, van iets ongewoner luister van af schijnt. Het is met die variéténummers, die men, als het niet oneerlijk tegenover de andere was, het liefst kortweg met het epitheton „beter" zou willen aanduiden en het publiek, dat tegen over hen staat een moeilijk geval, waar men zich niet zoo gauw uit redeneert, maar waar bij men eigenlijk wel voorop kan stellen, dat het gebrek aan succes, dat juist die „betere" nummers vaak hebben, minder aan de num mers, dan aan het publiek ligt. Is het een kwestie van „aanslaan"? Na tuurlijk is het dat. Een muzikale acrobaat, die aan zijn teenen hangend of op zijn hoofd staand een trekharmonica bespeelt, „slaat" gauwer „aan" dan twee rasechte Indische dansers, wier serieuze wil het is de dansen van hun land nader tot het westersche pu bliek te brengen, maar die zich toch be scheidenlek variéténummer blijven noemen en die dan ook inderdaad wel eenige con cessies hebben gedaan aan den smaak van het publiek op het gebied van variété. Wat henzelven betreft: zij zijn beiden, zoowel muzikale acrobaat als Hindoestansche dan- se, hard werkende en 'n moeilijk leven leiden de menschen en de bewering als zou het ver schil een kwestie van verschillende persoon lijkheden zijn, die zich uit in hun verschil lende soort nummers de één best, aardig, braaf soort mensch misschien, maar ja! hij koos zijn muzikaal acrobatésme natuurlijk omdat dat hem het beste lag en hij nu een maal niet „kunstzinniger" was, en de ander een hoogstaand mensch met idealen en hei lige overtuigingen gaat dikwijls niet op, om de eenvoudige reden, dat er heel 'wat mu zikale clowns en muzikale komische nummers rondloopen met een diploma van een con servatorium in hun zak. die ook idealen en heilige overtuigingen hadden, maar die ze als onbruikbaar hebben moeten afschaffen ter wille van het publiek, dat wat anders vroeg. Men drijve de romantiek niet te vel en veronderstelle niet, dat er achter ieder variéténummer een verguisd groot kunste naar schuilt Het is alleen een feit, dat de smaak van het publiek over het algemeen eerder de prestaties op dit gebied en cp andere gebieden eveneens naar beneden dwingt dan naar boven. In dit speciale geval zal het feit, dat het danspaar Madiah en Chandry Kaly een Hindoestansch danspaar was, dat religieuze dansen uitvoerde, aie mijlen ver van de Westersche sfeer en de Westersche begrippen verwijderd liggen, wel voor een groot deel debet zijn geweest aan het volkomen gebrek aan succes, dat zij had den in een behoorlijk gevulde zaal. die ge geneerd en een beetje nijdig toekeek en aan het slot van iederen dans een hardnekkige stilte bewaarde, waarin ieder begin van ap plaus gesmoord werd; maar aan don anderen kant is de houding van zoo'n gewoon ge middeld Hollandsch publiek toch eigenlijk vrij ontstellend, als men in aanmerking neemt, dat dit dansen niettegenstaande al zijn vreemdheid en ongewoonheid van een boeiende, en niettemin uiterst eenvoudige schoonheid was. waarvan men gaarne zou willen veronderstellen, dat het den gemid delden mensch met een niet eens al te zeer ontwikkeld schoonheidsgevoel moest winnen. Be eerste danst de dans van den Hindoe- schen vierhoofdigen, achtarmigen God Siva, gedanst door beide dansers, of eigenlijk alleen door de armen der beide dansers. Geruisch- loos, op de maat van de eenvoudige muziek, die een blanke, stille stemming weeft om het wonderlijke bewegen van het inderdaad Oostersch-goddelijk wezen op het tooneel, dat met onbewogen gezicht voor zich uit staart en met elke betoogende beweging van zijn armen geheimzinnige dingen te zeggen schijnt, gaat de dans zijn gang en schijnt eerder een redevoering, een overtuigende demonstratie van de goddelijk verhevenheid te zijn dan wat wij Westerlingen gewoonlijk onder dansen verstaan. Niettemin, of mis schien juist daarom is het onweerstaanbaar boeiend en bijna adembeklemmend: waar achtige schoonheid en grootheid gaan er uit van dat stille bewegen waar achter de ge heimzinnige symboliek van een oerouden Oosterschen godsdienst schuilt. Als de muziek zwijgt en de ernstig spre kende armen verstarren aan den zilverglin- st eren den god. valt het scherm tusschen de dansers en volkomen van zijn stuk gebracht publiek, dat zijn onbegrip uit in onwil en bijna vijandigheid. De Hindoegod Siva is een Oostersch god en geen Westersch en, wat de Westerling niet, kent, dat lust hem niet. Of Siva dat alsjeblieft begrijpen wil. Siva. ge ïncarneerd door Madiah en Chandry Kaly. heeft het inderdaad wel begrepen, naar wij laten hooren. en. gelijk het een god past. vergeven ook. Zij zijn voor het eerst in Hol land. en vrijwel de eenige Hindoe./.andsche dansers in Europa; alle begin nietwaar? En ondertusschen dansen zij alweer hun tweeden dans. en inderdaad, het publiek leeft op. Geen vreemde god met vier hoofden, die alleen maar zijn armen beweegt, maar een dans van Krishna, één der bekendste in carnaties van den anderen Hindoe-god Vishnu, die zijn jeugd sleet tusschen de herders in het één of ander Hindoestansch Arcadië. en er naar hartelust spelemeide met de herderinnetjes. Dof goud en warm rood bruin zijn de gewaden; later vertelt de dan ser ons, dat zij geheel uit echt Indische materialen gemaakt zijn. Prachtig is het bewegen van Krishna met het bruine, lachende gezicht en de witte tanden, koste lijk het spel met den dunnen, goudkleurigen sluier, dien hij de herderin ontroofd heeft en waarin hij haar tracht te vangen, en vangt, telkens weer. De bewegingen zijn af; de mi miek van den plagenden Krishna is prachtig, de warme kleuren van de costumes, waarover bij ieder gebaar een doffe schittering strijkt en waarin de plooien- en draperieënval har monieus elke beweging begeleidt, maken al les tot een schouwspel, dat alleen al om zijn uiterlijke verschijning dubbel en dwars de moeite waard is: niettemin is het publiek onwillig en blijft het onwillig. Het is, of het zich spitst op een gebaar, een mimiek, waar het over vallen kan en als een humeurig juffershondje trekt het zich gefroisseerd in zijn schulp terug als de dans geëindigd is, zoodat het applaus van enkelen, die nu mee gesleept werden, haastig en verschrikt zich zelf doodzwijgt. Voor de derde maal wagen zij het erop: twee van helder, rijk goud glanzende Sia- meesche figuren zijn zij nu, de gezichten roerloos en matgeel onder den hoog opto- renenden pagodeachtigen hoofdtooi. Be rekend en rhytmisch zijn de precies eendere gebaren: twee Koninklijke dansers, die voor een eerbiedig toeziend publiek van Siamee- sche hooggeplaatsten hun aloude, heilige danskunst met innige toewijding toonen Alleen heeft het oegrijpende. eerbiedige Oostersche publiek plaats gemaakt voor een niet begrijpend en dus niet eerbiedig Wes tersch, waaraan zelfs de bekoring van de bewegingen der bizarre gestalten voox-bij gaat. Een beleefd applausje voor de goede bedoeling, waarmee het publiek tegelijkertijd welwillend te kennen geeft, dat het nu toch wel begrijpt, dat het niet de bedoeling dei- dansers was om een loopje met zijn toe schouwers te nemen, is alles, wat Madiah en Chandry Kaly mee kunnen nemen naar hun kleedkamers, waar Chandry ons later in een grappig, kinderlijk uitgesproken Engelsch, te woord staat. Zij zijn, vertelt hij, voor het het eerst op een korte tournee in Holland. Hun vaste woonplaats is Parijs. Op de Koloniale ten toonstelling traden zij ook al op, in Den Haag op de naar daar verplaatste Hollandsche afdeeling, in Parijs, nu anderhalf jaar ge leden, in de Engelsche sectie. Maar afgezien daarvan is dit hun eigenlijk eerste optreden in Holland: in Amsterdam, in Rotterdam, in Arnhem, in Haarlem nu. „Een moeilijk pu bliek, het Haarlemsche!" vindt hij terloops en zonder eenige rancune, en neemt meteen hoffelijk het grootste deel van de schuld op zijn eigen schouders door onmiddellijk over te stappen op het feit, dat zij ook niets anders doen dan trachten, den Hindoeschen dans wat nader te brengen tot het Wester sche publiek, en dat inderdaad de dans, zoo als hij gedanst wordt in Indië wel heel anders is dan de dans, zooals hij gedanst wordt door den Westerling. Afgezien van den volksdans, is de dans in alle Oostersche landen, waar het Hindoeisme heerscht, uit sluitend een religieuze dans: de godendans, waarvan elke beweging een symbolische be- teekenis heeft of het gedanste godenver haal: de Siva-dans en de dans van Krisna en zijn herderin, waarvan de laatste mis schien dichter bij den Westerschen dans staat, maar de eerste typischer is voor den Hindoe-dans. „En alle dansen, die van Hindoestan. die van Siam, die van Bali, die van Java zijn in den grond hetzelfde", zegt Chandry, „en in details juist weer heelemaal anders geworden. Ieder beweging heeft een beteekenis, goed; maar dezelfde beweging heeft in Siam. op Java en op Bali andere beteekenissen. Het is alles gebazeerd op denzelfden godsdienst en de zelfde gedachten liggen eraan ten grondslag, maar wat de meeste „Oostersche" dansers in Europa doen, dat is dansen met een Oos tersch tintje, maar dat is niet een dans uit Siam of een dans uit Hindoestan of een dans uit Bali dansen! Dat isniets!" Het is het waarachtige enthousiasme, dat uit zijn woorden spreekt, dat meesleept, en zich niet gauw uit het veld zal laten slaan. Trouwens er zijn buitenlandsche en ook Hol landsche successen genoeg om op te wegen tegen een kil publiek. Er komt een dik boek met keurig Ingeplakte en bijgehouden recensies voor den dag en speciaal wordt ge wezen op het verslag van het optreden in Amsterdam, dat hij weliswaar zelf niet lezen kan. maar dat hem al meer malen vertaald ls en. naar hij vol glorie zegt. ..marvellousis. Dit leven is vreemd. Hier zit een Hindoe, geboren in Allahabad. Lahore. Delhi. Calcutta of een kleinere plaats in een kleedkamer in Haarlem, waar hij net opgetreden is voor een publiek, dat hem min of meer beschouwde en behandelde zooals het een kameel in Artis zou behandelen: aangapen en zeggen, dat het een raar beesÊ is met die twee bulten en getuigt prompt daarop en vol vertrouwen van zijn wensch om den dans van zijn land, en daarmee de schoonheid van zijn land te brengen aan anderen; daarvoor trekt hij weg uit zijn geboorteplaats zoekt den leeuw in zijn hol. of wel den Westerling in Europa en Amerika op. Hoe is hij er toe gekomen? „In ons land", zegt hij. „danst om te be ginnen ieder. De godsdienst is een belangrijk ding. bij den godsdienst hoort de dans. Op Bali dansen de kleine jongetjes van zes jaar zonder dat het hun geleerd is. in mijn land dansen de kleine kinderen, zonder dat zij ooit les hebben gehad. Zij leeren de betee kenis van iedere beweging, en al doende leeren zij de beweging en leeren zij den dans. Ik kende den dans, mijn zuster kende de dans en toen ik naar Parijs kwam om er te studeeren. ben ik er gebleven om te dan sen. Wij dansen hier. in Europa: wij dansen nooit in Indië. Wij zien onze familie nooit meer, want zij vinden het verkeerd om deze dansen te dansen voor menschen. die een anderen godsdienst hebben. Wij leven in Parijs en we reizen overal, en wij dansen toch". Hij babbelt nog voort en is bijna niet af te brengen van wat blijkbaar zijn liefste on derwerp is: hun dans. Hij komt steeds meer los en wordt steeds enthousiaster: hij denkt allang niet meer aan de zaal van straks en aan het kille publiek, hij danst alweer in gedachten. Maar als wij een poos later voor den tweeden keer het scherm voor hen zien op gaan. en Siva met de vele armen maakt zijn stil bewegen, en Krishna danst zijn herders- dans en het publiek blijft vijandig en achter dochtig als een kruidje-roer-me-niet. dan komt men na dit alles zoo ver, dat men bij elk applaus verbaasd en verontwaardigd het aantal menschen gaat zitten tellen, dat er klapt- daar één, daar twee, daar drie. in het donker van de zaal klappen voor de zeker heid de programmameisjes mee: Misschien twintig, misschien dertig menschen vinden dit dansen de moeite waard om er hun handen voor op te heffen en hun instem ming te betuigen. O publiek, publiek onberekenbaarste aller goden, Oostersche of Westersche! WILLY VAN DER TAK. Over voedingswaarden. De voedingswaarde van goed bier bedraagt 4 procent. Een teer onderwerp. Bij den wegenaanleg in Engeland wordt jaarlijks ongeveer 850.000 ton teer gebruikt. Opkomst van de stijfsel. Het linnen werd voor 't eerst met stijfsel gesteven in de 16e eeuw. Alles voor een naald. De eerste stalen naalden werden in 1545 door een Hindoe in Engeland ingevoerd, maar men weet niet. wanneer zij uitgevon den werden. Alvorens een naald gereed is om afgeleverd te worden, heeft de grondstof een honderdtal bewerkingen ondergaan. Nóg duurder dan platina. Het zeldzaamste metaal der wereld is het indium, dat over het algemeen weinig be kend is. Dit scheikundige element is het duur ste metaal, dat er bestaat; zijn prijs is tien maal duurder dan die van platina. Het werd is 1863 door de Duitsche scheikundigen Reich en Richter in zinkblende uit Freiburg ge vonden. Het is een zilverachtig-wit. niet kristallijn metaal, zeer rekbaar en zachter nog dan lood. Keulen en Aken werden ook niet in een dag gebouwd. Het duurde 70 iaar voordat het Capitool tc Washington voltooid was. Propaganda voor Eigen Nijverheid. Wordt het Doel bereikt? tVan onzen correspondent). BRUSSEL. 24 Maart. Propaganda voor eigen nijverheid is hee! mooi; maar het is er mede als met alle propaganda: haar waarde wordt uitsluitend naar het resultaat gemeten. Het inrichten van een trein tot rijdende tentoonstelling van Belgische waren leek mij op het eerste gezicht zoo'n slecht denkbeeld nog niet. Maar ik voelde sterk mijn minnelijke on bevoegdheid, waar het in hoofdzaak voor werpen van huishoudelijk gebruik gold Verstandige menschen installeeren in der gelijke gevallen altijd een commissie van deskundigen. De groote kunst hierbij is om deskundigen te vinden, vandaar dat er vee! commissie zijn waai' de deskundigheid ver van te zoeken is. Ik vond tenslotte gelukkig een pittig en pienter Hollandsch meisje mei trouwplannen en dus vol baatzuchtige be langstelling voor de practische aangelegen heden des levens, bereid om de tentoonstel lingsterreinen met mij te bezoeken en mij daar van advies bij te dienen Later kwam ze op die toezegging terug. ..Jullie mannen worden altijd zoo cynisch als jc iets niet begrijpt. Ik heb het land aan hatelijke of quasi-leuke opmerkingen. Daarom zou ik liever alléén naar die trein gaan". Den volgenden morgen kreeg ik het vol gende rapport thuis gezonden. „Ik begeef me in een water-zonnetje en een huiverig windje naar de ..Train-Expo sition" aan het station van Etterbeek. 18 lange felroode wagons staan netjes in een rechte rij achter elkaar Ik moet wachten om mijn entrée-biljet te koopen en sta achter een klas schoolkinderen en tusschen de sol daten. Ik vind dat juist de gepaste mede bezoekers voor deze tentoonstelling welke me toch. nu ik dichter b ij kom. en ik glim- onserieus aan begint te doen; en ik glim lach tevreden tegen de juffrouw met ric lippen die even fel als de buitenkant.van den trein geverfd zijn, omdat ik frs. 2.50 niet te duur betaald vind voor de tien minuten die ik hier denk rond te brengen. In de eerste wagon zie ik me omgeven van een menigte gemakkelijke stoelen, welke een tikje onverschillig naast elkaar staan en waar we vlug voorbij gaan omdat er niets aan te demonstreeren valt. maar in de vol gende afdeeling sta ik weldra in een stoet van drentelende menschen die achter elkaar gaan door het smale voetvrije pad. Wij houden alle de hoofden eenstemmig naar links gedraaid, waar de geëxposeerde voor werpen zonder het minste verband naast elkaar gerangschikt zijn en waar de op passers in de stands even gelaten en zonder interesse naar de voorbijtrekkende willooze drentelaars terug gaoen als de verkoopers in een warenhuis. Ik kijk. in gedachten ver zonken, ietwat wezenloos naar de '-'nder- wagens. speelgoed, verwarmingsapparaten groote en kleine suikerklontjes, ruwe katoen dekens, hammen met zilvernaoierties. tegels postpapier, benevens groene en paarse cor- setten. Aan een geïmproviseerde bar pro- beeren twee soldaten een ..Zoete Alexan der". misschien het eerste werkelijke nieuwig heidje, dat ik in de zéven reeds doorgeslofte wagons ontdekken kan, en dit mengsel ziet er bovendien nog roziger en aanlokkelijker uit dan ik ooit gedronken heb. Een stelletje moeders met kleine kmderen die voor mij uitschuiven worden rnkeliik me: gaven overladen; van den koekenbakker koeken, van den zeepfabrikant stukken huis houdzeep in een vloeitje; bij de ~">ffen- stand een staaltje laken voor een kinder jasje. Na al die gulle uitdeelingen vóór mij wordt ik zelf even gul door de standhouders genegeerd. Het interieur van den trein is netjes op gesmukt met reclameplaatjes en toepasse lijke afbeeldingen en op de overloopen tus schen de verschillende wagons heb ik wegens het gedrentel allen tijd te bemerken hoe netjes de toiletten, welke hermetisch gesloten zijn. met affiches beplakt zijn. Ook de portieren, die ik na de achtste wagon alle maal vergeefs probeer open te maken zijn met reclameplaten en portretten gecamou fleerd. Er is geen uitgang, geen vooruitgang en geen teruggang aan deze tentoonstelling en de acht gepasseerde wagons hebben mij reeds meer dan een half uur tijd gekost. Toch moet ik gedwee tusschen de andere voort gedrongen tentoonstellingbezoekers de vol gende tien wagons mee gaan bezichtigen, Ik draai mijn hoofd dus weer even gedwee naar links en bekijk de trillende Diesel motor waar de kinderen vóór mij langs ge sleurd moeten worden, de weegschalen, de Perzische kleeden en het portret van de Hertogin van Luxemburg tusschen krach':tc groothertogdortimelijke likeuren. Ik arri- veerd in de speelzaal d. w. z. een wagon met speel-automaten en ik pruts, nu ik mij toch wat verveel en niet weg kan. één voor één aan de handels van alle automaten. Wij staan nu zoo dicht op elkaar geduwd, dat ik geen stap meer verzetten kan en ik vraag me af, wat de laatste wagon zóó be langrijk kan maken, dat men er hier voor in een gedrang moet staan. Wij staan nu precies als In een volle, echte trein naar den uitgang te dringen, haastig om de wagon te verlaten en geen mensch ziet meer naar de tentoongestelde voor werpen om. Wat interesseeren mij die din gen nog. nu ik gedwongen ben. om ze te bekijken? Er komt geen einde aan den trein Met mijn hoofd dicht bij het piekïge haar van de juffrouw voor mij schuif ik langzaam voorbij stofzuigers, kousen en dictaphones. Dan stoppen we weer allemaal een heele poos. tot ik eindelijk vlak vpor de laatste wagon, waar men een cafétje heeft inge richt. naar buiten stappen mag. En met een paar in mijn handen gedrukte reclame papiertjes begin ik in de stortregen langs de achttien wagens terug te wandelen". Cet age est sans pi;ié. En ik begin, in weer wil van het feit dat mijn deskundige een vrouw is en op trouwen staat, aan haar des kundigheid tc twijfelen. Eu ze moeten me nog eens komen vertellen da: mannen in bijzonder zoo cynisch on spotziek zijn als het op wat des huishoudens is aankomt! Maar wanneer een propaganda-niidde! op een onbevangen en onbevooroordeelde k'ant- ln-spe deze uitwerking heeft, vraag ik mij toch in gemoede af. of het wel Juist gekozen is Ik twijfel tusschen twee twijfels. Moet k twijfelen aan de doeltreffendheid van «e reclame voor eigen nijverheid; of moet k twijfelen aan de kennis van zaken en de zachtheid des gemoeds van een lief Hol landsch meisje, dat verleden week meerder jarig geworden is? Het is prettiger om nooit aan ric be kwaamheid en de teederheiri van lieve j:nge meisjes te twijfelen. Die trein kan niet boos op me worden -n lieve jonge meisjes hebben toch al een r - ging om op grijzende hceren neer te zien. J. GRESHOFF. IEDEREEN EEN DRAADLOOZE TELEFOON. PLANNEN VAN MARCONI. Marconi werkt alleen in zijn eigen 1 •Mo ratorium aan boord van zijn jacht ..E'r-t-V' Hier worden de uitvindingen gedaan. wM*?r toepassing meestal een technische omwen teling tot gevolg heeft. Thans Is Marconi niet meer cn niet m'n- der van plan dan een toestel te bouwen. <-)-t den bezitter in staat zal stellen eigen foongesprekken te houden en zelf radi- - •- grammen te verzenden en te ontva','*',u. slaagt hij. dan is het met de staat.smoiv ia- lies afgeloopen. De eventueele gevolgen v or het handelsverkeer zijn niet tc overzien De eerste proeven hebben b^vrcdl" Ie resultaten gehad. Marconi gebruikt bijna ui sluitend ultrakortegolflengten. waarmee >'j een veld van honderd kilometer in 't r i bestrijkt. Deze ultrakortegolven neR c n iedere hindernis, dringen dwars door al s heen en worden zelfs niet door andere gol ven beinvloed. Het „micro-radio" systeem, zooals het ri' or Marconi wordt uitgewerkt, heeft het voor deel, dat atmospherische storingen niet voor komen. Het voornaamste punt is evenwel, dat slechts de ontvanger, dus degeen voor wie het bericht bestemd is. de telegram'" n e.d. mag kunnen verstaan. De golflengten die gebruikt worden bedragen zeven-en vijf tig centimeter en nog minder. Het is Marconi's voornaamste streven om de machines zoodanig te verbeteren, dat zvj ook voor langere afstanden kunnen gebru kt worden. Het doel zal naar alle waarschijn lijkheid spoedig worden bereikt, daar men geen principieel werk meer behoeft te ver richten. doch enkel op den ingeslagen weg behoeft voort te gaan. Is het eenmaal zoo ver, dan is de mensch- heid in het bezit gesteld van de draadlooze telefoon. Opnieuw zullen wij dan leven in een wereld van ongekende mogelijkhed-n. Iedereen zal met iedereen langs radio'e'e- fonischen weg in aanraking kunnen konrm. Niemand behoeft meer gebruik te maken van de Rijkskabels. Ook de theorie is met Marconi's pogingen gediend. Er is thans bewezen, dat ook zeer korte golflengten (beneden den meteri in dienst van de radiotechniek kunnen worden gesteld. Bovendien beteekent de toepassing van die korte golven eon groote vooruitgang daar interferentie, straalbreking en andere verschijnselen, die storing teweeg brengen, zich hier niet voordoen. ROODE EN WITTE TOMAAT. Oorspronkelijk niet grooter dan een kers. De tomaat wordt bij ons nog altijd niet ge noeg naar waarde geschat En toch is zij van alle groenten en vruchten, naast de spi nazie en den kleinen knol, de vrucht, die het rijkst aan vitamine is. De tomaat gedijt in bijna alle klimaten, warme en koude. Men heeft b.v. een paar jaar geleden in gure streken van Canada, n.l. in het Zuid-Oosten in Quebec, Ontario, in het West-en in Britsch Columbia in do on middellijke nabijheid van de Rocky Moun tains. groote plantages aangelegd en daar mee kolossale resultaten bereikt. De tomaat is bij ons een nog tamelijk nieuwe verschij ning. Buiten Europa kent men haar langer. Haar oorspronkelijk vaderland moet Peru geweest zijn. Daar waren, nog vóór Pizarro het land binnendrong, de struik, de vrucht en ook de naam bekend, die eigenlijk Xitomatcs of Zitomates luidde. Zij heeft bovendien nog den naam van Liefdesappel. Goudappel en Paradijsappel gekregen. De struik groeit tot anderhalve meter hoogte en de. vruch ten hebben niet alleen de bij ons bekende mooie roode kleur maar er zijn ook gele. cn volmaakt witte tomaten. De tomaat is. on geveer 100 jaar na Pizarro. naar Europa ge bracht, waar de struik in het eerst echter slechts als sierplant gebruikt werd. totdat de Italianen attent werden op haar waarde als voedingsplant; zij legden spoedig talrijke plantages langs hun meren aan. Door cul tiveering heeft de tomaat haar tegenwoor dige grootte origineel was zij slechts zoo groot als een kers gekregen. Een lange tijd duurde het echter nog voor dc tomaat ook bij ons vasten voet begon te krijgen. In ruimeren kring is zU eerst sedert eenige de cenniën doorgedrongen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 13