v. cL. k/ecf'& Toiokandei FOTOGRAFIE. FOTO-, KINO- EN PROJECTIE-TOESTELLEN EEN NIEUWE LENTE Een nieuwe Lente JAN R. DU RIEU N.V.Joh. Nederkoorn &Zn. H. v. d. VLERK LAMP BARTELJ0RISSTR.18 AUTOCARACE OLIESLACERSLAAN 36-44 GedO. Gracht 56 Maato*h Groote Prijsdaling Een nieuw Foto-Toestel fi WÊ\ I 11DE VOIGTLANDER /J^ÉÉË J BRILLANT-CAMERA" f 14-50 Zivartser's rr FIRMA THEOD. C. VAN DUSSELDORP OPENING UW LENTE- EEN NIEUW SERVIES Dat is hem zooals hij was voordat de 90.000 K.M. er op zat; dezelfde geruischlooze gang, dezelfde regelmatige slag als vroeger, hij heeft ze weer alle 6, m'n motor. Er zit weer pit in, dat snelle optrek ken, dat soepele remmen, het vaste op den weg liggen, als van ouds. Nu gaat hij weer 'n paar jaar mee! Telefoon 10570, b. g. geh. 13441 Neder koorn maakt Uw kamer Met nunaer kosten aangenamer. onttnoaiityl? Wij bouwen elk radio-toestel voor weinig kosten om in een modern en se lectief apparaat!! Radio Pillard Co. 2 Nassaustraat 2 Telefoon 14790 Rechtsk. Adv. HA VELAAR Co., Krelagestraat 31, bij den KI. Houtweg, Haarlem, Telefoon 14547. ONTVANGEN: een mooie sortee ring KLOKKEN, in noten en eiken. DIVERSE KLOKJES in chroom uitvoe ring tegen de laagste prijzen. GROOTSTE KEUZE in ELECTRA KLOKKEN. ZIJLSTRAAT 5 b. d. Brug Telefoon 1 3 5 5 4 formaat 6 bij 6 Magazijn van Foto-Artikelen Groote Houtstraat 3 A bij de Gr. Markt kuHsi JtdMtieU 6$ beide- Groote Houtstraat 102 hoek Nieuwstraat Telef. 10866 Betrouwbaar - Goed en Goedkoop Grootste magazijn van Foto-artikelen Meest uitgebreide sorteering. KLEERMAKERIJ, HAARLEM rSHK3E 1 VOORJAAR5- SEIZOEN 1933 WIJ OPENEN HET VOORJAARS- SEIZOEN 1933 MET EEN SPECIALE AANBI ED I N C C0LBERTC0STUMES NAAR MAAT 759 - Er zijn menschen die zich Kunstfoto graaf noemen. Niet op de wijze zooals men spreekt van kunstvoeten of kunstoogen. maar Kunst met de tradi tioneels groote K. Er zijn anderen die dat onjuist vinden en de fotografie alleen beschouwen als een chemisch propleem; het belichten van de gevoelige broom-zilverlaag is één, het kleuren tof ontwikkelen) van het belichte zilver is twee en het'wegwerken van 'het onbelichte, niet vastgelegde en gekleurde zilver (het fixeeren) is drie. De plaat of film is nu klaar; op papier gebeurt hetzelfde nog eens en de foto is gemaakt. Door het aanwenden van bepaalde kunstgrepen kan men het chemisch proces beïnvloeden, doch het pro duct van een en ander is toch niet anders dan een mechanisch-chemische weergave van het voorwerp of het complex van voor werpen dat zich voor de lens heeft bevon den toen de sluiter werkte Accoord. We zullen voorloopig dan maar voorbijzien dat de kleuren verdwenen zijn, beter gezegd niet weergegeven, doch daar voor kwamen in de plaats kleurwaarden. Om op de Kunst-fotografen terug te ko men, moeten wij eerst eens bezien waarom men meent op dien titel aanspraak te kun nen maken. En dat is niet eenvoudig, ten eerste omdat we dan te doen krijgen met diverse procédés die toegepast kunnen wor den om het gefotografeerde object weer te geven, doch ook omdat de wijze van foto grafeeren er wel iets mee te doen heeft. Ik sprak straks van kleurwaarden. Heeft een schilder het binnen zijn bereik de kleuren op zijn palet te mengen tot het ver krijgen van een gewensehte tint, alzoo niet de fotograaf. Deze heeft er rekening mede te houden, dat de eene kleur anders op de gevoelige plaat inwerkt dan de andere, ik zou haast zeggen meer of minder licht af staat, want juist op dat afstaan of weer spiegelen van het licht komt het aan. Rood bezit bijv. de eigenschap meer licht te absorbeeren, dus minder af te staan, dan blauw en wij zeggen daarom dat het broom- zilver gevoeliger is voor blauw dan voor rood. In werkelijkheid speelt natuurlijk de interne verandering in de broomzilverlaag een zeer belangrijke rol, doch wij noemen de in werking van de diverse kleuren als zwar tende eigenschap op de plaat eenvoudig be lichtingsgevolg, dat is voor een amateur fotograaf ook het beste, een chemisch in genieur redt zichzelf er wel mee Zoo zijn er veel en velerlei kleur-variaties. Een fotograaf die er aanspraak op wil maken goed te kunnen werken dient van al die zaken op de hoogte te zijn, er rekenschap mee te houden en ook de resultaten naar waarde te schatten. De fabrikanten van films en platen heb ben evenwel geleerd dat behalve in de foto chemie volledig thuis zijnde vakfotografen de amateurs ook geregeld koopers zijn van hun artikelen.. Zij hebben er zich daarom op toegelegd de emulsies der fotografische platen zoo af te stemmen dat de juiste kleur - verhoudingen gemakkelijk te bereiken zijn als men slechts de goede plaatsoort en de filters gebruikt. Een voorbeeld van hetgeen hierboven over kleurverhoudingen werd geschreven vindt men bij de film. Daar is alles ingesteld op zeer lichtgevoelig negatiefmateriaal. Nu wil het nog niet erg goed geluv'—- de kleur gevoeligheid van negatief- of opname-mate riaal gelijken tred te laten houden met de algeheele lichtgevoeligheid. Goed, zegt de filmtechnicus, als de kleurgevoeligheid niet voldoende is, zoodat ik geen juiste kleur verhoudingen in het wit-tot-zwarte beeld krijg, dan de kleuren maar tot de film ge bracht en de kleine en groote sterren van het witte doek krijgen een verflaag op hun gezicht, die precies op de juiste to on waar de is afgestemd. Alzoo: men kan door op de juiste wijze t.e belichten, het goede materiaal te gebrui ken en dat nog aan te vullen m°t z.g. filters van gekleurd glas, waardoor sommige kleuren gedempt worden, bereiken dat een harmo nische verhouding ontstaat tusschen de deelen van het door het licht op de gevoelige plaat vastgelegde beeld De tintenschaal van wit tot zwart, daar gaat het dus om. Als geel, dat voor ons oog lichter is dan green of rood, niet in een lichtere tint voorkomt op de geheel afge werkte foto, deugt óf het materiaal, óf de wijze van behandeling niet. Tot hier is het evenwel louter weten schap of vaardigheid, geen kunst. Om een fotografisch kunstwerk te schep pen is méér noodig. Men dient dan te beseffen wat compo- sitie beteekent. wat licht-conten^tie is. waarom de keuze van kleur van den afdruk een belangrijke factor is en waarom de juiste begrenzing van het beeld niet gemist kan worden, waarom overdaad van gegevens op een fotografie ongewenscht is en hoe het ook van den aard van het onderwerp af hangt of een vervloeiing van lijnen dan wel een haarscherpe reproductie gewenscht is. Een kunstfotograaf bereikt als ik het zoo zeggen mag zijn belangrijkste resultaat vóór de opname en na het drogen van de plaat. Hij dient te zorgen dat de begrenzing van zijn onderwerp bij voorbaat op de juiste wijze geschiedt, het later kiezen van wat onze oostelijke buren de juiste Bild-aus- schnit noemen is eigenlijk uit den booze, omdat het van veel meer belang is de aan dacht na het fotografeeren op het gekozen onderwerp te bepalen dan te observeeren hoe men moet afsnijden. Doelbewust werken, niets aan het toeval overlaten is in alle omstandigheden het beste. Zoo is het ook met het bepalen van het karakter der fotografie De structuur van de lenzen, beter gezegd van de fotografische ob jectieven, die meestal een combinatie van len zen zijn, is tegenwoordig zoo, dat het niet moeilijk is scherpte van het beeld te berei ken of wel te vermijden En al zou men niet de keus uit diverse objectieven hebben, dan nog is met het voor- en achteruit schuiven der lenzen veel te bereiken Dan nog eens de compositie. Dat is eigen lijk een onderwerp dat op zichzelf een artikel waard is. Er zijn vaste regels, er is een compositieleer zelfs, ener zijn beelden die aan geen enkel voorschrift van com positie voldoen, maar toch den kunstge- voeligen beschouwer een indruk van voldaan heid geven. Dat komt waarschijnlijk in hoofdzaak omdat behalve het juiste plaatsen van een onderwerp in het beeldvlak ook de al dan niet sterke kleuring van de on derdeden een rol speelt. Ik beweer daarom ook niet teveel als ik zeg dat een aange boren gevoel voor schoonheid, voor kleur verhoudingen en daarnaast het bezit van een „fotografisch oog" meer waard zijn dan een van buiten geleerd lesje over sterke lijnen en zwakke punten en wat er al zoo bij com positie-leer te pas komt Volgt nog het positief proces in zijn ver schillende mogelijkheden. Ja, daar zit ik een beetje mee. Dit artikel is niet bestemd voor vakfotografen, dié kunnen mij nog heel wat leeren, maar voor amateurs. En amateurs doen het best veel foto's te gaan zien als zij het ware begrip willen krijgen van het ver schil tusschen een beeld in zwart, warm- zwart, bruin, sepia-bruin, blauw, rood, groen of de daar tusschen gelegen tinten. Het is bekend dat zwart of blauw, de koude tinten, beter geschikt zijn om koude zaken als ijs en sneeuw af te drukken dan bijv. chocolade bruin. Voor een kinderkopje staat rood beter dan zwart en voor een portret van iemand op leeftijd kan paars vaak een goed effect geven. Maar hij die hieruit afleidt dat kin deren niet anders dan rood, en oudjes niet anders dan paars afgedrukt moeten worden, heeft daarmee tevens een gebrek aan in zicht gedemonstreerd dat- aantoont dat hij hoegenaamd niets gemeen heeft met eert kunstfotograaf Daarmee beland ik tevens weer aan mijn punt van uitgang: is fotografie louter kunst of alleen t?cbnink of beide? Mijn antwoord kan niet anders zijn dan dit: fotografie en kunst naderen elkaar al leen en gaan alleen samen in hem of haar die schoonheid zoekt, die weet dat de tech niek alleen een middel is tot het bereiken van een kunstzinnig doel, nóchtans daarbij niet gemist kan worden, en dat kunst niet iets is, dat middels de fotografie a "uge leerd kan worden. Men is, ook in de foto grafie, kunstenaar of men is het niet. Echtgenoot: Ik verlies m'n kalmte nog met dit lamlendige kleed; direct bega ik nog een ongeluk Zij: Dat is goed lieve, dan leg je het maar over de lijn in den tuin, en als je dan nog een matteklopper uit de schuur hebt ge haald, mag je je woede den vrijen loop Ia- tenI MODERNE HERSTELPLAATS VOOR AUTOMOBIELEN. stemming moet Gij niet door ZORGEN bederven! Hebt Gij moeilijkheden met schuldeischers, dreigt U rechtsvervolging, executie of faillissement, draag dan Uwe zorgen op ONS over en WIJ regelen Uw zaken zoodanig, dat Uw bestaan BEHOUDEN blijft. Wacht echter niet tot het uiterste, doch kom NU te onzen kantore. 40-jarige rechtservaring, behande ling afdoende, discreet en billijk, talr. dankbetuigin gen. Voorts raad en hulp in alle voorkomende rechtszaken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 24