1 H.Vissers&Zn. BUSÉ I DE LAAT J.C. Rijwielen Donderdag 1 Juni MASSON „TRIENY" H. G. DE BROUWER VOOR KOFFERS EN TASSCHEN LAGE PRIJZEN hav LIJFRENTEN T. KROON STENO TYPEN TALEN BOfcKH. PONT HAARLEM'S DAGBLAD Albert van Dalsum over het tooneel in Holland. WOENSDAG 31 MEI 1933 LETTEREN EN KUNST HET TOONEEL. In het Carlton-Hotel te Amsterdam heeft Albert van Dalsum gisteravond voor de leden van de Nederlandsche Tooneelunie gespro ken over het tooneel in Holland. Van Dalsum moest helaas constateeren, dat h «een continue belangstelling voor het too- red in Holland is. Wel is er belangstelling voor stukken, die trekken, maar niet voor het naar een nieuwen stijl zoekende tooneel. De jooneelspeler zoekt naar een nieuwen stijl, de bezoeker echter niet. Het tooneel moet volgens van Dalsum voor «Hes tooneel zijn. het moet wortelen in de sa, want het is uit de massa voortgeko men. Het tooneel berust op levensvreugde en ,nstgevoel. Waarom zal men dan misschien „ragen zoo veel tragedies op de plankeu? om°den levensangst in de oogen te durven tien. Blijspelen zijn volgens van Dalsum een bewijs: dat het tooneel aan het verdor den is. Lust en angstgevoel beheerschen het tooneel. Niet de regisseur, de acteur of de decorateur, maar de massa bepaalt de nood- nkeliikheid van het tooneel, dat is te zeggen voegt hij er wat bitter aan toe de 1 pro- tont die zich met het tooneel bezig houdt. Houden —ij, menschen, in Europa nog ge- roe" vitaliteit over om ons met het tooneel bc?i«- te houden? Ons leven heeft weinig glo rie" meer. De oorlog is ons voorbij gegaan en alles is eerder slechter dan beter geworden. Het gevoel van internationale samenhoorig- heid is te loor gegaan; daartegenover is ge komen het zelfgenoegzaam nationaal isole ment. Men zie naar Duitschland, waar de films tegenwoordig van een ontstellend in nerlijke leegte zijn De menschen zijn moe, zij villen vergeten. Het tooneel is er, maar niet jet publiek, dat er komen moet. De kunste naars zijn te veel aan zich zelf overgelaten. En dan verkondigt Van Dalsum een wel w?r merkwaardige theorie. Het tooneel ;;,,t hij kan niet ten ondergaan aan slechte acteurs, maar wel aan het ontbreken van den tooneelspeler. die in ieder persoon van het publiek moet zitten. Niet de acteur, die op het tooneel staat, vermomt zich als bedelaar of verheft zich tot koning maar de tooneelspeler die in den persoon in de zaal leeft. Maar het publiek van tegenwoordig mist de noodige fantasie; de mensch is te vreden te zijn met wat hij is en laat zich niet gemakkelijk meer gaan op de vleugelen der verbeelding. Maar toch zal het toonee'i on verwoestbaar blijken. Men kan Dronysos -iet uitbannen; het tooneeel zit te veel in den mensch. Dan bespreekt Van Dalsum het tooneel in Rusland, dat door regisseurs als Meyerhold en Tairoff gezuiverd is van veel. dat als een leklemming gevoeld werd. Men heeft er alle «.ijlen bij elkaar gebracht, die zouden leiden ot vernieuwing van het tooneel. maar men leeft'er en dat is de grootste fout de ndividualiteit van den tooneelspeler gedood. En ed. isieen gemis' aan" een-eigen 'dramatur ge. Van Dalsum die in Rusland geweest is kreeg er den indruk, dat de gemeenschaps kunst er gedecreteerd is, niet dat zij is ge groeid. Hij" heeft er alle vormen van ex pressionisme tot futurisme gezien maar iet dramatisch tooneel van het individu waarvan Stanislawski de groote vertegen woordiger is was er verdrongen. Ook Holland heeft althans volgens Van Dalsum geen eigen dramaturgie in de laatste honderd jaar opgeleverd. Dat was het moeilijke voor ons tooneel omdat nu altijd een Fransehman een Duitscher of een Ameri kaan aan het woord is en hij alleen verstaan zal worden wanneer hij het algemeen men- schelijke woord spreekt. De tachtigers heb ben zich niet met het tooneel bezig gehouden. Maar wel heeft Nederland twee groote regis- leurs gehad Royaards, en Verkade, ltsiden toiinente figuren, hoewel diametraal van fikaar tegenover elkaar gesteld. Maar beiden hebben zij de vlucht der fantasie lief gehad. Royaards stond onder den invloed van Max Bernhardt, Verkade onder dien van Gordon Graig. Voor Royaards was als voor Reinhardt - het tooneel een groot feest, een lust voor ée oogen, een geluk voor de zinnen. Het is heel natuurlijk, dat kunstenaars als Royaards en Reinhardt naar het blijspel van Shakespeare grepen. Royaards zocht niet naar een stijl; hij drong zijn eigen stijl op aan den tooneelspeler. Royaards' stijl is met zijn dood verdwenen. Grooten invloed op hen, die na hem zijn gekomen heeft hij niet gehad, maar zegt Van Dalsum dankbaar - wij hebben van hem geleerd de glorie van het artist zijn. Verkade heeft meer school gemaakt en zijn 'eeteekenis wordt door velen onderschat. Ver kade streefde als Gordon Graig in de eerste plaats naar verzuivering en versobe ring van het tooneel; hij werd meer bewo gen door net waarom dan- het hoe. Het mys- Üsche had voor hem een groote aantrekking. Kij stond dichter bij de middeleeuwen. Royaards bij de renaissance. Beiden hebben zij veel voor de vernlewing van ons tooneel gedaan. En toen kwam van Dalsum tot de vraag: 'aar zijn we nu? Bij alle kunstenaars 'liet alleen die van het tooneel is het pa rool: „los van het naturalisme"! De vlucht van de techniek heeft ook het tooneel be ïnvloed. Het tooneel vond een groote concur rent tegenover zich: de film. De film is een stimulans geweest om het tooneel los te ma ken van het naturalisme. Want nu zocht ook het tooneel naar een verheviging van het ge voel, niet in de eerste plaats naar stemming. Wjj grijpen daarom weer terug naar het masker en naar den oudsten vorm van het tooneel: de dans. De expressionistische stijl - waarvan Georg Kaiser en Toller wel de voornaamste vertegenwoordigers waren is er het gevolg van geweest. Men kwam tot het lyrische ik-drama. het Schrei-drarna. Ook in Nederland zijn expressionistische stukken gespeeld, maar zonder veel succes, öe acteurs stonden voor opdrachten, welke zij niet aan konden. Zij moesten kunnen dansen, een zeer groote vitaliteit werd van hen verlangd, gevoel voor rhythme en sterk mimisch vermogen. De schrijvers gaven te veel litteratuur, te weinig tooneel. Maar het expressionisme heeft het inzicht verrijkt en -ieuwe wegen gewezen, het theater behoed voor epigonenwerk. Wij hebben zegt Van Dalsum eruit geleerd, dat de acteur voor slles moet zijn een menschuitbeelder. Is hij dat niet, dan is het tooneel bloedarm. ?oen het Oost Nederlandsch Tooneel begon, hebben Defresne en Van Dalsum allereerst gezocht naar stukken, die voor alles theater waren en door het publiek konden worden verstaan en hij noemt: De Comedle van het Geluk en De Drie Stuivers-Opera. Wij geven zegt van Dalsum niet één bepaalden stijl, maar verschillende stijlen, grijpen soms naar het oude terug. Het repertoire van de Amsterdamsche Tooneelvereeniging geeft er de voorbeelden van: het bevat dichterlijke, romantische en meer gewone stukken. Mis schien zal men zeggen; dat is stijlloos. Goed, maar ln dat stijlloozc is het zoeken naar een nieuwe stijl. ,.Le théatre est en marche en dat is hoofdzaak, zoo eindigde Van Dalsum zijn zeer interessante en krachtig toegeklapte rede. Na dezen hoofdschotel van den avond, zorgden leden van de Amsterdamsche Too neelvereeniging voor het dessert. Phil, la Chapelle en Jules Verstraete droe gen voor. Willy Haak. Georgette Hagedoorn, Nell Knoop. Do van Hoogland, Cruys Voor- bergh en Ben Royaards zongen of liever speelden liedjes in costuum. Deze laatste pasten volkomen in het milieu van het luxueuse Carlton-Hotel. Maar in andere oogenblikken voelden wij ons verplaatst op een nutsavond te Steenwijk of Meppel. Ik zeg het Van Dalsum na: Tooneelspelers moeten in de eerste plaats menschuitbecldcrs zijn. J. B. SCHUIL. MUZIEK. WELDADIGHEIDSCONCERT door het Orkest van Joh. Steenman. De jaarlijksche uitvoering van Steenman's Orkest heeft ditmaal aanzienlijk later dan gewoonlijk plaats door de langdurige ziekte, die den leider dezen winter in zijn arbeid belemmerde. Doch Steenman is nu weer eeni- gen tijd hersteld de leerlingen-uitvoering vóór enkele weken bewees het en met de oude energie heeft hij, zoodra zijn krachten het hem toelieten, de repetities hervat. En nu hij weer op het podium der groote con certzaal vóór ons stond, konden we aHeen in zijn uiterlijk nog de sporen der ziekte her kennen: de uitvoering stond op hetzelfde peil als de vorige En dat peil is niet- gering. Men hoort onder zijn leiding een ensemble van dilettanten, maar men hoort geen dilet tantisme, geen overschatting van krachten, geen reiken buiten bereik. Wat Steenman met zijn orkest brengt is altijd voortreffelijk verzorgd en daarom ook voor den meest cri- tisch aangelegden .bezoeker aangenaam. Ex- wordt met liefde gemusiceerd; er wordt zui ver gespeeld; samenspel en klankschoon heid laten slechts zelden iets te wenschen over. Wat de klankschoonheid betreft heb ik natuurlijk in 't bijzonder het strijkersensem ble en de fluiten op het oog. in mijn andere oog is het gemis der overige houten en dei- koperen blaasinstrumenten nog steeds een klein doorntje, want, hoe goed ook behandeld kunnen de klanken van harmonium en vleu gelpiano toch niet die der ontbrekende blaas instrumenten vervangen. In de Suite van Bach had de piano de partij der hooge d- trompetten; ze vervulde die duidelijk en had niet liet gevaar over te slaan, maar een trom pet was het toch niet. Overigens kan ik voor de vertolking der Suite in D weinig anders dan lof hebben; op een kleine onduidelijkheid in het Allegro der Ouverture na ging alles best en de vier fluiten vormden een zeer mooie versterking. Wat de g min.-symphonie van Mozart be treft was in het bijzonder de vertolking van Andante en Menuet te prijzen; in de beide hoekdeelen hadden wat meer levendigheid en kleur het geheel ten goede kunnen komen. D? pauzes die Steenman tusschen de onderdee- len van een stuk (de reprises in de Menuet en ook in de deelen der Bach-suite) wel eens maakt- werken wel eens eenheid- en maafc- vei-bx-ekend en zouden dus m.i. te beperken zijn. In de keuze der solisten en solo wei-ken is Steenman de laatste jaren zeer gelukkig ge weest en in de uitvoering daarvan eveneens. Ditmaal was mej. Rie Servaas de soliste en de auditie van het eerste pianoconcert van Mendelssohn, waarvan zij de solopartij ver tolkte kon de overtuiging geven dat dit werk althans wat de eerste beide deelen betreft vaker op de programma's mocht voorkomen dan in werkelijkheid het geval is. maar ook de overtuiging dat de pianiste de poëzie en de instrumentale schittering die dit concert bergt, ten volle wist weer te geven. Er was geen spoor van bevangenheid bij deze debu tante bemerkbaar: rustig en klaar klonk haa: voordracht welluidend haar cantilene, pare lend haar passagewerk. zuiver en beheerscht haar octavenspel. En. met uitzondering van een moment in het Andante waar het orkest iets ten achter was. viel er een uitstekende eenheid te constateeren tusschen solo- orkestpartij. Een enkele maal misten we ook hier de blazers noode. Soliste en dix-igent werden warm toege juicht; de eerste ontving twee bloemstukken, de laatste werd bij monde van Dr. Sluyter- man namens het bestuur, der Centrale Ver. voor Vacantiekolonies gehuldigd Een antiek theeblad werd hem aangeboden en het orkest verraste zijn leider met een schemer lamp. Een goede uitvoering der Ruy Blas-Ouver- ture besloot dit zeer geslaagde concert, waar van de opbrengst weer een aantal bleekneu. jes gezondheid zal kunnen brengen. En de schemerlamp zal geen Steenman- schemering beduiden. Want. in tegenstelling met wat ik onlangs meende uit de door hem gesproken woorden te moeten afleiden, is de grijze leder nog niet van zins het bijltje ex- bij neer te leggen. Hi.i had met „zijn laatste concert" slechts „het laatste van dit seizoen' bedoeld. ..Hindenburg is al 86 en leidt nog" zei hij gisteren: ..waarom zou ik het dan nog niet eenige jaien doen?" Dus geen Steenman-dammerung in zicht: wél nog een reeks prettige uitvoeringen in dienst van een mooi doel. K. DE JONG. TAXI OP EEN VRACHTAUTO GEREDEN. TWEE AMSTERDAMMERS GEWOND. Op den Rijksstraatweg te Laren, ter hoogte van Pruisenbergen is Dinsdagmiddag om streeks vijf uur een Amsterdamsche taxi, die een vijftal personen naar Barneve'.d zou brengen, op een vrachtauto gereden, met het gevolg, dat twee der inzittenden, de loge menthouders- Ph. v. d. Hoorn en N. de Man, •beiden uit Amsterdam, werden gewond. Het ongeluk werd veroorzaakt doordat de taxichauffeur niet bij:ijds had gezien, da: de vrachtwagen, welke voor hem uit reed, stopte. De taxi werd geheel vernield. De heer Van de Hoorn, die ér het érgst aan toe was, werd op advies van een geneesheer per brancard naar het ziekenhuis vervoerd, terwijl De Man, die een hoofdwonde had opgeloopen. zich per auto, eveneens naar het ziekenhuis begaf om zich te laten, vex-binden. De vernielde taxi werd door de politie in beslag genomen. LUCHTTANK VAN MOTOR UIT ELKAAR GESPRONGEN. SC1IIPPERSDOCHTER GEDOOD. Dinsdagavond omstreeks elf uur is aan boord van het motorschip „Troost Elkander" schipper Riksten thuis behoorende te Uit huizen. een ernstig ongeluk gebeux-d. Het scheepje had juist de Oranje Sluizen verlaten toen plotseling de luchttank van den motor uit elkaar sprong. De 20-jarige doch ter welke juist bezig was in de machine kamer lucht bij te pompen werd wegge slingerd en werd zwaar aan het hoofd ge wond. Het was zoo gced als in tweeë gesple ten. Het meisje is vrij spoedig na het on geval overleden. Het lijk is naar het Binnen- Gasthuis overgebracht. De schipper die aan het roer stond en een drietal jonge kinderen, die in den roef van het scheepje te slapen lagen, kregen geen vaxx allen eenig letsel. Hoe het ongeval is geschied, kon nog niet worden vastgesteld. Het scheepje Is voor- loopig gemeerd. 46üe a 1 Jr\lrx OJUU 1 H.RIJ (Niet officieel) 5de klasse, 11de lijst Trekking van Woensdag 31 Mei 1933 Hooge prijzen 10.000.— 15495 1.000.— 14135 14736 18647 20283 400.— 9007 2C028 200.— 2273 3112 4202 8052 9084 16289 18264 100.— 4536 4933 5632 9374 10056 11146 12919 13743 15989 17695 17830 18992 19694 Prijzen va n 7 0.— 345 376 405 606 613 697 768 790 951 1303 1380 1410 1446 1513 1539 1645 1697 1742 1912 2018 2175 2301 2357 2406 2463 2530 2539 2688 2739 2747 2824 3049 3081 3230 3259 3424 3526 3538 3633 3706 3754 3762 3784 3814 3834 3844 3894 3913 4023 4046 4047 4195 4259 4367 4459 4462 4509 4622 4767 4917 4950 5131 5235 5283 5301 5495 5496 5543 5548 5589 5636 5755 5812 5955 5985 5998 C048 6137 6235 6332 6335 6371 6392 6466 6472 6479 6530 6536 6788 6868 6874 6894 7151 7169 7194 7399 7436 7493 7564 7576 7589 7630 7698 7749 7760 7777 7785 7821 8039 8356 8395 8453 8481 8532 8610 3995 9028 9204 9227 9310 9379 9443 9479 9482 9530 9586 9605 9643 9737 9831 9939 10005 10208 10262 10315 10319 10442 10611 10626 10749 10795 10882 11035 11121 11158 11171 11341 11353 11394 11404 11694 11731 11853 11938 12160 12180 12213 12329 12348 12377 12848 1-2883 12969 12981 12991 13010 13117 13199 13266 13342 13388 13393 13677 13954 13976 14012 14033 14055 14163 14217 14239 14251 14388 14423 14448 14506 14517 14545 14763 15054 15464 15476 15497 1584S 15854 15875 16080 16094 16203 16402 16501 16577 16592 16595 16739 16731 16871 16919 17045 17174 17182 17424 17465 17517 17708 17773 17884 17932 18053 13105 18137 18234 18308 18429 18451 18452 18523 18542 18564 18580 18686 18961 19036 19108 19194 19250 19276 19472 19550 19580 19604 19655 19701 19805 19807 19844 19847 19857 19875 19944 19996 20044 20057 20263 20353 20414 20487 20587 20696 20790 20897 20926 20934 20955 Nieten 12 76 361 427 128 146 478 492 217 496 237 577 1080 1213 1352 1519 1770 1974 2164 2352 2502 2658 2837 3087 3331 3685 3939 4441 4544 4799 5169 5319 5759 6022 6287 636 875 1128 1263 1407 1571 1848 2067 2182 2429 2547 2740 2892 3098 3135 3351 3373 3686 3687 3951 874 1084 1235 1364 1570 1833 1987 2178 2398 2536 2702 2.888 1136 1284 1415 1610 1857 2090 2223 2433 2570 2750 2910 3136 3542 3768 3982 4049 4471 4479 4618 4648 4940 4945 5210 5541 239 588 783 1022 1052 1177 1201 1320 1334 1502 15.15 1741 1765 1887 1906 2146 2152 2291 2336 2470 2430 2619 2637 2784 2791 2811 3017 3031 3033 3206 3269 3280 3571 3589 3635 972 1150 1300 1458 1681 1873 2130 2270 2444 2594 4499 6030 6357 5208 5483 5865 5868 6052 6161 6428 6434 6453 4955 5221 5572 5870 6195 6368 6370 6458 6495 3772 3823 3841 4334 4410 4506 4531 4712 4727 4971 5067 5291 5310 5645 5727 5894 5992 6248 6253 6394 6422 6558 6563 3914 4438 4532 4758 5094 5312 5757 6011 6270 6423 6574 6632 6686 6729 6732 6770 6863 6926 6980 6999 7000 7201 7063 7079 7299 7307 7623 7647 7736 7762 7944 7945 8245 8294 8390 8420 8661 8684 9044 9242 9471 9617 9023 9238 9382 9582 9782 7179 7350 7397 7491 7651 7663 7674 7781 7809 7837 8106 8341 8622 8729 9088 9297 9519 8018 8317 8436 8697 8051 8339 8538 8719 6830 6843 6845 7036 7054 7057 7248 7255 7289 7503 7515 7568 7681 7683 7702 7860 7913 7916 8168 8205 8218 8344 8352 8353 9063 9082 9272 9279 9623 9657 9815 9836 9877 9919 9963 9970 10062 10067 10092 10100 10217 10247 10323 10355 10406 10523 10530 10563 10745 10757 10789 10807 10932 10942 11050 11066 11196 11222 11230 11275 11476 11515 11546 11567 11656 11684 11693 11700 11753 11790 11855 11863 11869 11891 12026 12031 12066 12151 12294 12319 12366 12368 12549 12559 12568 12615 12724 12795 12803 12817 12935 13036 13070 13138 13245 13249 13319 13366 13508 13645 13670 13684 13853 13861 13908 14071 14279 14283 14296 14314 14521 14527 14645 14657 14808 14834 14866 14956 15035 15043 15044 15077 15259 15263 15354 15356 15569 15645 15648 15685 15754 15814 15827 15942 16185 16200 16202 16276 16444 16453 16473 16509 16602 16613 16616 16749 16917 16929 16938 17035 17240 17325 17341 17421 17722 178-13 17888 17896 18028 18038 18059 13-394 18363 18364 18390 18423 18591 18595 18611 18629 18780 18782 18793 1,8799 18810 18923 18927 18948 18972 19086 19111 19155 19167 19341 19362 19363 19443 19713 19728 19732 19736 20111 20129 20165 20251 20416 10476 20497 20523 20782 20792 20824 20859 Verbetering 5e klasse 9978 10108 10359 10653 10809 11076 11320 11602 11705 8798 8863 9144 9229 9356 9357 9555 9557 9729 9750 9858 9869 9990 9992 10120 10134 10382 10394 10654 10700 10814 10835 11111 11124 11361 11379 11603 11643 11717 11719 8979 9231 9360 9566 9778 9872 10019 10165 10400 10741 10928 11168 11388 11653 11741 11927 11945 12161 12171 12387 12469 12655 12656 12835 12866 13143 13160 13375 13401 13774 13789 14090 14101 T4380 14393 14724 14729 14972 14981 15087 15112 15369 15494 15697 15713 16058 16093 16342 1G356 16510 16529 1C758 16822 17071 17125 17460 17540 17903 17987 18102 18181 18470 18538 18677 18741 11953 11997 12181 12205 12484 12539 12672 12722 12869 12917 13170 13206 13431 13472 13832 13835 14120 14121 14408 14474 14760 14787 15003 15033 15211 15237 15539 15557 15723 15750 16149 16162 16375 16380 16534 16573 16840 16876 17155 17210 17550 17651 17999 18006 18212 18313 18555 18584 18745 18774 18816 18875 18882 18989 19048 19078 19195 19208 19211 19448 19508 19513 19883 19399 19900 20256 20265 20360 20546 20592 20621 20891 20953 20975 10e lijst 7471 m. Z. 19084 19290 19563 19980 2037:) 20727 20393 '476. UeetMtkmeti! Koopt U het lest &ij l/issets! Wij hebben een enorme sorteering in alle prijzen, mooie leesten, prima kwaliteit en heerlijke pasvormen. Juist die pasvorm is onze reclameVissers schoenen passen als aangemeten schoenen,alleen.Ukunt ze zoo meenemen KRUISWEG 50 VERWULFT 3 LEDERWARENMACAZIJN Koningstraat 13 t TELEFOON 15671 Brengt een bezoek aan ons Magazijn en U staat verbaasd over de groote sorteering en de Reistasschen mat treksluiting v a. f2.25 I .I-.---. VERZEKERT UW LEVEN A j BANK w - SCHIEDAM; zijn in deze on zekere tijden het veiligst. VOOR MEUBELEN NAAR HET VAN OUDS BEKENDE ADRES 5 RIVIERVISCHMARKT 5 HAARLEM - TEL. 14911 HAAST VOOR NIETS Pracht Ameublement met leer 15,50; Ameublement met moquette naar keuze 17.50 zware eiken Schuiftafel 8.50 Eikenhout 2-pers. Ledikant 10.—; pr. zware Slaapkamer 55.2 Crapauds, 4 Stoelen, eiken 30.—; 2 Crapauds, 4 Stoelen, iets bijzonders, 45.eiken Bloemtafels 1.eiken Salontafels 5.50; eiken Bijzet tafels 2.50; 3 deelïg Bedstel 5.pr. Dames Crapauds 5.50; Fauteuils met leer 5.50; Fauteuils met moquette 6.50: zware Kapok Matrassen 10.—; groote geslepen Spiegel 2.50; zwaar eiken Bureau-Mlnistre j 30.—; zwaar eiken Buffet 22.50; pr. Dressoir 15.Keuken tafels 1.—; Keukenstoelen 60 cent; pracht Insluithaard 15.Bad met Geyser 35.pr. Canapé 7.50 en 5.6 pracht Stoelen met pluche 10.pracht Chesterfield Ameublement 35.—: Mah. ronde Tafel 3.50; Engelsche Ledikanten 2.50; pr. Mah. Boeken kast 15.—; Eiken Porseleinkast 30.fraaie Antieke Eiken Linnenpers 17.50; Eiken Commode 17.50; groote Brandkast, voor spotprijspracht tafel-mangel 8.50; fraaie Zilverkast 25.pracht antiek Empire Pendule 125.fraai eiken Kabinet 75.Fransche Console Pendule 125.Antieke blauwe Waaier Borden 20.— per stuk; Mah. Linnenkast 10.geb. Mah. Penant kastje 7.50 pr. Divanbed 12.50; Divan 7.Schuif tafel 4.Ameublement, rood pluche 35.—; 2-pers. zwaar Ledikant 5.Eiken lits-jumeaux 17.50; Ovale Saloixtafel 6.50; moderne Eiken Theemeubels 5.75; Eiken koord-spiegels 2.50; groote geslepen spiegel 2.50: vaste Waschtafel met spiegel 12.50; 4 Stoelen, rood pluche 6.Duizenden andere artikelen, te veel om op te noemen. Hf-- REPARATIE- EN STOFFEER-INRICHTING. Vraagt kosteloos opgaaf voor het opnieuw stoffeeren van Uw Meubelen. Wc ruilen uw gebruikte Meubelen ook in en geven de hoogste prijzen voor beele- en gedeeltelijke inboedels. T. KROON RIVIERVISCHMARKT no. 5 HAARLEM TELEFOON 14911. Aduedeeteu doet l/etkoopeu. Opl. voor Club 3.50 on -1.30, priW- f 6.50 cn 9.p. mnO. Typen 10.per cursus Inlicht, en anuin. dagel. INSTITUUT O.GKACHT71 H.YARLE.M g Hiermede heb ik hot geno den U mede te d.QÖlon, dat op n.m. 2 uur a.s. .or mij \v-.-dt KOPEND de DAMESKAPSALON BOTE HM AKKT IS, .HAARLEM Door de coulante beband'-llng en door «ie zo«»r billijke prijzen ben ik In slant, naar Uwe be vrediging te werken. In nfwachlng, «lat U mij met eon bezoek vereert, teeken ik. Met de meeste hoogachting. TRIE N Y BA KKER f 32.- J. J. CORNELISSEN Kampervest 1, tel. 11389 1,95 1,45 1,10 69 ct. Kf OVERHEMDEN Extra 2 boords HOEDEN 2.95. 2,35 cn POLOSHIRTS PETTEN, rubber klep 70 ct. OVERHEMDEN 98 en BRANDW. en POL. BRETELS 54 Ct. BOORDEN, Semi Soft 40 cn 25 Ct. BOORDEN stijf 25 Ct. JONG. BRETELS 35, 22 cn 12 Ct. SOKKEN i,45tot 9 ct. BARREVOETESTRAAT 9-11

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 7