BIOSCOOP. Radiomuziek der week. INDRUKKEN.UIT PARIJS. PU ROL POEDER ZATERDAG 8 JULI 1933 HAARLEM'S DAGBLAD 13 REMBRANDT-THEATER. Hans Albers in Rauschgift (Verdoovende middelen). Hans Albers-, Der Draufganger gaat er weer op los van de week! Of hij hem van katoen geeft! En evenals bij vorige gelegenheden heeft hij ook ditmaal weer alle reden tot een krachtdadig optreden. Zijn nobele hart, als een echte stoere planter houdt hij van zijn moeder en van zijn zusje, naar wie hij vijf jaar verlangd heeft zijn nobele hart moet wel een schok krijgen bij de ervaring, dat er van dat zusje •niets dan een hoopje ellende is overgebleven. En de reactie op een dergelijke schok bij Hans Albers kent men. Dat loopt uit op een con centratie van peezen en zenuwen, welke als een onweerswolk in de hondsdagen op ont lading wachten. En die ontlading is gewel diger dan die van het hemelvuur. Wee de stoel, welke Hans Albers bij dergelijke gele genheden in handen valt, wee de tralies van het venster, welke zijn vingers omknellen, wee de paneelen en ruggen en buiken waar tegen zijn voet trapt en de hoofden waarop zijn vuist beukt! .Wie Hans Albers' nobel ge moed van streek heeft gemaakt, is een kind des doods.De eer mag hij meenemen ha 't graf, want ook in zijn wraak blijft der Draufganger ten slotte een goedige lobbes zijn slacht offer gunt hij zelfmoord, als het in elk geval maar van deze aarde verdwijnt. „Wat zou jij doen", vraagt hij aan den ge bochelden Peter Lorre, als het leven van je zuster voorgoed bedorven was door een ploert en je ontmoette dien ploert in denzelfden trein?" „Overhoop steken natuurlijk!" antwoordt de gebochelde. En hij voegt er met zijn on veranderlijk masker aan toe: „Alleen zou ik zorgen, dat ik niet den ver keerde. te pakken kreeg". Hans Albers, alias Heini Giidemeister, heeft gelijk vanzelf spreekt, tot de ontknoophig van;het drama telkens den verkeerde te pak ken. Als dit niet het geval was. zou de film niet zoo spannend zijn. En spannend is ze en goed gecomponeerd ook in haar genre. De avond is om voordat men het weet. Men krijgt het er koud van, en dat is op zichzelf reeds iets waard tijdens een warme week. Voor de koude-rillingen zorgt niet uitslui tend Hans Albers. Deze is toch eigenlijk een •te joviale vent om in een sensatie-verhaal dienst te doen. Hij houdt zijn goed humeur onder de hachelijkste situaties. En men weet toch vooraf, dat hij het er goed afbrengt. Alsof Hans Albers verdrinken kon als hij van een mailboot over boord springt om een jon getje te redden! Alsof hij van een trap kon vallen of door een luik naar beneden kon worden gesmeten, zoodat hij „knock out" zou zijn! Voordat zijn belagers tot tien hebben geteld, staat hij immers alweer vroolijk op beide beenen en zijn guitige oogen loeren reeds rond, waar hij de volgende opdoffer kan plaatsen Neen niet Hans Albers brengt tenslotte de spanning, want men weet, dat zijn goede ge sternte hem toch altijd weer beschermt en dat hij als Draufganger verplicht is, de ronde te winnen. Maar Lorre, Peter Lorre, met zijn onverstoorbaar valsch gezicht, en dan nog met een scheeven gebochelden schouder-, dat is de man voor de koude rillingen. Peter Lorre heeft eigenlijk ook een veel beter film- gezicht dan Hans Albers, die het ook met de lens niet zoo bijster zwaarwichtig opneemt. Bij slot van rekening is in dit drama Peter Lorre toch misschien eigenlijk de man. Hij is op zijn manier ook een Draufganger; de politie noch de recherche noch de rechter doet hem iets. Ze moeten hem allen weer loslaten en hun verontschuldiging aanbieden, ofschoon ze weten-, dat hij de gemeenste schurk is. Maar hij is hun allen nu eenmaal te glad met zijn gladde kruin en zijn gladde oogen als knikkers. Zijn baby-gezicht ver toont nauwelijks een rimpeltje, maar dit rimpeltje is dan ook zóó welsprekend, dat men er kouder van wórdt dan van al Hans Albers' gebaren. Dat ééne onmerkbare rimpeltje doet het hem telkens; daar kan geen detective, maar ook geen bioscoopbezoeker tegen Dat is, wat men noemt: groot spel! In het voorprogram vraagt Po'ygoon de aandacht voor de opening van het Biovacan- tie-oord en voor het bezoek van Balbo met zijn eskader. Betty Boop beleeft de gevaren van een particulier secretaresse en Miss Ha ring en haar beide boys doen ons versteld staan van hun reuzezwaaien aan het rek. H. G. CANNEGIETER LUXOR THEATER. De Spin met Edmund Lowe en De zwarte Kameel met Warner Oland. Een volle theaterzaalop het tooneel een toovenaar en een gedachtenlezerde toovenaar daalt af naar de zaalwat heb ik hie plotseling gaat het licht uit.... een se. .1 een-gilals het licht opgaat, ligi e toeschouwer ontzield ter aarde.... politieniemand mag de zaal verlaten. de moordenaar bevindt zich onder de toe schouwersonder het bewustelooze lichaam van den helderziende op het tooneel ligt de revolver, waarmee de moord ge schiedde.... de toovenaar zal den dader ont maskeren gedurende een nieuwe séance achter elke pilaar en in eiken hoek een ge wapend agentop het tooneel slechts zichtbaar de bleeke gezichten van den toove naar en zijn helper. op een bord schrijft de helderziende den naam van den dader neen..,, weer een schot.... het bord is stukgeschotenopnieuw een poging de dader bevindt zich waar?nogmaals een schotde toovenaar is getroffen.... de dader wordt door de politie gearresteerd.. De heele film: De Spin speelt zich af in net theater, maar de regisseurs hebben gewerkt in deze beperkte plaats van handeling met een raffinement, dat de film buitengewoon spannend maakt. Met is geboeid van het be gin tot het einde. Er zit een geweldige sfeer van geheimzinnigheid in. die nergens wordt losgelaten, zelfs niet in de komische gedeel ten. Gij zit doodstil, als de toovenaar den helderziende in slaap brengt en hem den naam van den dader wil laten zeg gen. Een rilling strijkt langs u, als op het geheel donke re tooneel een witte hand den naam op het bord wil schrij ven. In spanning be kijkt ge de gezichten van de toeschouwers, F| die in het half don- i§ ker aan u voorbij- trekken, en ge mom pelt: dat is de man, nee. die. Werkelijk voor liefhebbers van sen satie, van griezélën en geheimzinnigheid is De Spin een bizonder genoegen. Edmund Lowe geeft een volmaakte vertolking van den toovenaar, mysterieus en voortvarend. Lois Moran is een lieftallige jongedame, terwijl El Brendel voor de komische noot .zorgt. Ver melding verdient de naam van den schrijver der geschiedenis, die iets goeds en iets span nends waarborgt: Edgar Wallace. De groote film voor de pauze heet De Zwarte Kameel maar voor hem. die van deze film daardoor een woestijndrama ver wacht, zij gezegd, dat er niet één kameel in voorkomt. De Zwarte Kameel is de'.Dood, die in deze film eenige malen zijn luguber werk doet, de eene keer met een revolver, .en dan met een dolk. En ook deze beide moorden zijn onder geheimzinnige omstandigheden ge schied, zoodat de bekende Chineesche speur der, Charlie Chan veel moeite heeft de ware toedracht der zaak op te lossen. Maar het lukt hem. Ook deze film zit vol geheimzinnig heden en ook hier treedt een helderziende op. Het schoone eiland Honolulu vormt de entou rage, van deze in haar soort eveneens uitste kende rolprent. Warner Oland is Charlie Chan en Sally Exlex's we herhalen wat we hierboven schreven is een lieftallige jonge- dame. Behalve eën aardig filmpje over visch-. vangst is er nog het weeknieuws van Orion. Profilti, dat o.a. het jubileum van den A.N. W.B. vertoont eix Balbo's aankomst en ver trek op en van Schellingwoude. Edvumd Loioe. CINEMA-PALACE. Watt en Half Watt als blinde passagiers. Een film met Watt en Half Watt belooft altijd een vertooning van de ingewikkeldste en ïxieest verwarde situaties, die Watt en Half Watt, in weerwil van hun onnoozelheid. zij het langs ontelbare onverwachte zijwegen, steeds weer gunstig weten op te lossen. De combinatie van die twee zoo ongelijke figu ren mist nooit zijn komisch effect op het publiek. Dat ook in deze film Watt en Half Watt zich van alle mogelijke soorten van zich verplaatseix, bedieneix en dat wel op de hun eigen wijze, zal niemand verwonderen, die op de hoogte is van de speeltx-axxt van deze heeren, evenmin, dat ze met alle regelen van het verkeer spotten en alles wat hun in den weg komt maar mir nichts. dir nichls over rijden. zonder er. eenige notitie van te ne men. Als zij zich eenmaal een doel hebben gesteld, dan geldt xxiets meer voor hexx. dan dat eene, letterlijk en figuxxrlijk gooiexi zij alles omver, wat zioh tusschen hen en het bereiken van hun doel stelt, en het moet gezegd, zij slagen altijd, ongeacht, het aan tal slachtoffers, dat hun manier van werken oplevert. Een Watt-film laat zich over het algemeen niet vertellen, die moet men zien. De naam van deze twee Dexxen nxoet al voldocxxde klank hebben om de filmliefhebbers naar het theater te lokkexx. Natxxurlijk is de nei ging van de menschen bij dit voor ons zoo ongewone heerlijke zomex-weer bij avond meer naar bosch en zee daix naar bioscoop, maar toch zou het jammer zijn. wanneer niet heel velen om de twee ..blinde passa- giex-exx" zoudexx gnuiven en schateren. Polygoon brengt o.a. de landing van Balbo op Schellingwoude, zelfs het ongelukkige ver ongelukte vliegtuig, daarna de vroclijk lachende, geaixinxeerd klinkende Balbo. net of er geen hoopvol jong menschenleven zoo even onverbiddelijk is afgesneden. Nummer vier van het programxxxa geeft een klucht in drie acten met Szöke Szokall, „Strijkkwartet". Natuurlijk weer een aller dwaast ding, waarbij men zich uitbundig vermaakt. De Italiaansche tenor van het Dajos Bela- orkest Guiseppe Muratti zingt een drietal liedex^en, die zeer in den smaak van het pu bliek vielexx, getuige het hartelijk applaus. VROUWEN IN POSITtt: moeten trachten indien zolast .hebben vaiï moeilijken stoelgang, daaraan een eind te maken, door het gebruik van het natuurlijke „Franz- Josef'-bitterwater. (Adv. lngez. Med.) EEN VOORBESPREKING door KAREL DE JONC. Het eerste wat bij het doorkijken van de nieuwe programma's mijn aandach: trok, was een portret van Josef Penxbaur. den pianist met de groote witte flapdas en de lange ma nen. den ..geweldenaar die het eeixe oogen- blik doet alsof het klavier een aambeeld is en zijn beide handen twee voorhamers, het an dere oogenblik alsof de toetsen rozen zijn. waarvan hij den lieflijken geur wil opsnui ven onoei-wijl dat zijn vingers de teere bloem blaadjes streelen. Men nxoet dat zelf gezien hebben om het naar waarde te schatten exx vooral onx te beseffen hoe vreeselijk moeilijk zelfs de eenvoudigste figuur of passage lijk: ais Pembaur ze uitvoert. Jammer genoeg brengt de radio dat zicht bare moois vooralsnog niet over en kan de bezitter van een ontvangapparaat vaix Pem- baur's spel alleen het hoorbare deel genieten, temxxinste als hij niet Zondag het. concert in het Concertgebouw zelf bijwoont. Wat zal hij dus te hooren krijgen? Wel, ik heb Penxbaur tweemaal met orkest hooren spelen: de eene maal had hij het 2de Concert van Brahxxxs op het prcgraxxima laten zetten, xxxaar speelde hij het 2de Concert van Liszt. naar het heette omdat de orkestpartijen van Brahms niet xij- dig meegekomen waren: de andere xxxaal speel de hijhet 2de Concert van Liszt. ditmaal zonder voorafgegane aankondiging van iets anders. En dus wedde ik. volgens de regels der waarschijnlijkheidsleer mijn kansen wik kende. dat hij ons nu het 2e Concert van Liszt zou laten hooren.Ik heb mijn wedden- denschap glansrijk gewonixen. Het is Liszt. het was Liszt en het zal wel Liszt- blijven. Hij speelt dit werk dan ook zóó als niemand an ders bij mijn weten het doet. Bij een gewoon mensch. en ook volgens de opvattingen van een buitengewoon mensch als Ferruccio Bu- soni. die wel eenige autoritèit als Lisztspeler bezat, neemt dit concert een speeltijd van on geveer 20 minuten in beslag: Pembaur echter bleek, zooals ik destijds gecontroleerd heb, in staat te zijn ons er precies anderhalf maal zoo lang mee bezig te houden en desondanks den indruk te wekken dat alles extra moei lijk was. Dit is natuurlijk zijn zaak. maar ik vermoed dat qls een onzer landgenooten zou probeeren om altijd en ovex-al met hetzelfde voor den dag te komen, hij gauw voorgoed ge daan zou k!\ijgen. Gelukkig hebben de Hol- landsche pianisten een rijker repertoire. In een vorig overzicht schreef ik eeix en ander omtrent den bouw van Liszt's 1ste con cert in Es. Ook het tweede vormt een door- loopexad geheel dat uit vier thema's ontwik keld is. maar het bouwplan is eenigszins an ders dan dat van het eerste. Mexx kan er dui delijk een inleiding, een langzaam gedeelte en een finale in ondei'scheiden. De inleiding bestaat uit 4 onderdeelen, die elk een der vier thema's bevatten; 1, Adagio sostenuto A. gr. t. 3/4, 2. Hetzelfde Tempo d kl. t. 3/4. 3. Alle gro agitato b. kl. t. 6 8 (een springend motief). 4. Un poco piü mosso b. kl. t. 6 8. Dan klinkt even. als improviseerend een fragment van 1. onnxiddelijk gevolgd door een omzetting van 4 in xnajeur 4 4. die het tweede hoofdgedeelte inleidt, waarbij wel Allegro moderato staat, ïxxaar dat. toch het, karakter van een lang zaam deel di'aagt. Even later treedt nog een vijfde thema op. Een cadens van het "kla vier leidt dan naar het Allegro decisodes gr. t 4 4. dat den overgang naar de finale voorstelt, die evenwel pas definitief begint zoodra met 't Allegro marzialft de hoofdtoonsoox't d. gr. t. De Muzelmannen en hun Moskee. Toegangspoort tot het gebouwen complex van de moskee te Parijs. In Parijs is een Muzelman geen bizoxxder- heïd. De Fransche koloniën oixivatten een talrijke bevolking, die den profeet Moham med vei'eert. Voox'al sinds dexx oorlog zijn de gekleux-de soldaten ook in Frankrijk zelx' bij na evexx gewexxd geraakt als in het land van hun oorsprong. De fez is een hoofddeksel, even populair als de kepi. En gelijk hier te lande uit den Oost veel Indische jongelieden studeeren, verblijven te Parijs tal van Marokkanen, Tunesiërs, Sene- galeezexx. Algerijnen en andere inwoners uit de Afrikaansche gebieden om aan de ver schillende instellingen van onderwijs zich voor een levenstaak te bekwamen. Behalve deze soldaten en studenten herbergt de wereldstad nog een heirleger van handel drijvende Turken. Men ontmoet ze in aller lei branches, in eerste klas zaken zoowel als in den straathandel, waar ze behalve de be kende Perzische tapijten ook Oostersche lek kernijen eix pinda's venten. De venters met „cacahuettes'' zijn het pexxdant van onze Pindamannetjes; alleen hebben ze hun na tionale dracht behouden en loopen ze niet met zoon mooie broodtronxixiel. Zij zitten als slangenbezweerders bij hun nxudzak van jute op het trottoir, en doen af en toe met hun bruine hand uit hun voorraad een greep om daarmee klanten te lokken. Al deze vereerders van Allah, die in Parijs zoo omstreeks 5000 aanhangers heeft, hebben nu ook hun gemeenschappelijk centrum ge kregen. Ligt de Russische kerk in de aristo cratische wijk van het noorden, de Musel- mansche moskee is in de oudste en armste volksbuurt van het zuiden gelegen. Dit was de aangewezen plaats, want meer dan 3000 Mohammedanen hebben hun verblijf in dit havelooze kwartier.. Des te grooter-is. de verrassing, wanneer men in deze achterbuurt, waar men geen luister verwacht, plotseling komt te staaix voor de monumentale blankheid van de mos kee. De voorbereidende tocht is geheel in stijl nxet het kaï-akter van het bezoek. Moet nxen eerst niet de oxxherbergzame, vale woestijn doorkruisen oixx plotseling ovei'rompeld te worden door de pracht van een tooverpaleis uit de Duizend-en-één-Nacht? De xnoskee te Parijs is geen nieuwtje meer. Toch zijn er nog tal van overigens op alles bedachte toeristen, die dit merkwaardige plekje verwaarloozen. Het is nu alweer elf jaar geledexx, dat de oriëxxtatie van het ge wijde gebouw op plechtige wijze geschiedde. De Moslims danken dit ïxxiddelpunt voor hun godsdienstig levexi hoofdzakelijk aan het initiatief van den op alle gebied onvermoeid werkzamen Herriot, die met andere invloed rijke personen een stichting in het leven heeft geroepen om hen aan een bedehuis te helpen Zélf hebben de Moslims. de Turken al thans niet bijster veel initiatief, en geld hebben ze xiog minder. Het was eexx Fransch architect. Eustache. die het gebouw naar de moskee van Fez kopieerde. De regeering van Frankrijk en die van Marokko steunden met crediet exx subsidies, de gemeeixteraad van Parijs stond het terrein gratis af. Maar nadat alles eenmaal voltooid was, lieten ze de rest aaxx de Moslims zelf over. Het zijn louter Tur ken, die het gebouwencomplex bewonen en beheeren. Men beschikt er over een iman, een mufti en over muezzin, die op de daartoe bestemde uren met de bekende formule het gebed aankondigen. Telkexx Vrijdag heeft er eexx godsdienst oefening plaats, maar deze is uitsluitend voor de geloovigen. Als men zelf geen Mohamme daan is, zal het niet gelukken, er toegang te krijgen. Al wordt het voor den deurwachter wel moeilijker, geloovigen van ongeloovigen te onderscheiden, daar de huidskleur geen kenteeken meer is. Want onder de Europee- sche Parijzenaars komt het Mohammedanis me steeds meer in trek. De moskee met omgeving is dan ook wel een aanlokkelijk propaganda-middel. Wie in dc oude Rue Geoffroy-Saint-Hilrüre recht tegenover den muur, welke de Jardin des Plantes omgeeft, net witte gebouwencomplex aanschouwt, beseft reeds vooruit, dat hij daarin een vreemde, geheimzinnige wereld zal binnentreden. De sfeer van de Arabische vertellingen belichaamt zich in dit stukje Moorsche ai'chitectuur. Behalve op Vrijdag kan men eiken middag het bedehuis bezichtigen onder geleide van Turksche tempelwachters, die helaas tezeer aan het gebrek van hun ras. de spreek woordelijke gemakzucht lijden om een be- hoorlijkexx uitleg te geven van al do bewon derenswaardigheden, welke dit interieur be vat. Men moet over eenige fantasie beschik ken. om zich deze bontgekleurde en toch zoo voornaam en harmonisch aandoende ruimte voor te stellen, bevolkt met een naar Oos- tersch ritueel biddende en knielende menigte. Zoo leeg en verlaten mist dit mooie bouw werk de ziel, het leven, dat er de eigenlijke beteekenis aan geeft. Maar ook zóó is het" al indrukwekkexxd genoeg. Maar de moskee is niet de eenige aantrek kelijkheid van dit tooverachtige compiex. Men heelt er ook een geheel in Moorschen stijl ingericht en gemeubileerd restaurant. Hier kan men zich verbeelden, in de vei'trck- ken te zijn. waar dc geschiedenissen van Khaliefexx, viziers en harem-prixxsessen zich afspelen. Misschien spelen ze zich hier nog wel af. Men heeft in Parijs tallooze gelegen heden. waar minxxende paartjes ongestoord rexxdez-vous kunnen houden. Maar geen plek je is in heel deze wereldstad zoo beschut, zoo afgezonderd, zoo eenzaam en daarbij met een zoo poëtisch en schilderachtig kader omge ven noch gedrenkt in zulk een weelderige, exotische sfeer als dit Moorsche koffiehuis "in de stille ochtenduren. Des middags krijgt men er kans op be zoek; dan komt er ook leven in het Ooster sche tuintje, dat men op de binnenplaats aangelegd heeft en waar Turksche muzikan ten op hun wijze dat is in minimale dosis en met minimaal élan concert geven. Maar de Turksche versnaperingen en spijzen en de thee op zijn Tarksch opgediend of de Turk sche koffie maken dit gemis aan prikkels voor de verbeelding weer goed met hun zon- dexdinge aroma's en smaken. Behalve door deze culinaire atti'acties kaxx men zich nog vermeien in het Turksche bad en in de Turksche bazaar, waar een goed aardig en geenszins opdringerig koopman, gekleed in dc gewaden der Duizend-en-één Nacht, den bezoeker met Oostei'schc oarfum< besprenkelt en hem, ook zonder dat hij klant behoeft te worden, in het gebruik van de vreemdsoortigste voorwerpen inwijdt. Men kan Herriot prijzen om dc verdiensten die hij als staatsman getoond heeft, maar laat men hem daarbij tevens erkentelijk blij ven oxn den eersten steen, dien hij gelegd heeft bij de stichting van dit alleszins merk waardige gebouw. H. G. CANNEGIETER, bereikt Is. Van nu af aan passeeren de thema's l5 weer dc revue, het tempo onder gaat meerdere wijzigingen, de toonsoort wordt echter niet meer dan voorbijgaand verlaten. Beide concerten van Liszt zijn in 184S ge componeerd; het verscheen 1S57, het tweede 1863 ln druk. Ofschoon Llszts's pianoconcerten door hun bouw afwijken van vorige en dus historische beteekenis bezitten worden ze in absoluut- mu2ikale. algemeen-artistieke belangrijkheid verre overtroffen door zijn 1854—57 geschre ven Faust-Symphonie (Parijs rad. Maandag) De drie „kerktafereelen", ..Faust", .Gretchen" en „Mephlstopheles". die samen het werk vormen, stemmen wel conlgermate overeen met de gewone 3 hoofddoelen eencr sonate, maar de inhoud, de behandeling der stof dus. stempelt ze tot echte programma muziek. Bewonderenswaardig is do kunst, waarmee Liszt zijn thema's als muzikale uit drukking der hoofdkarakters heeft weten te kiezen; niet minder bewonderenswaardig, hoe hij ze in verband met de situaties heeft weten te vervormen. In beide opzichten toont Liszt zich de oxxmiddellijke en groote voorganger van Rich. Strauss. Het ongewisse, zoekende en tastende uit een dalende reeks overmatige drieklanken gevormde Faust-motief was des tijds een unicum, welks nieuwheid opzien baarde; hoe goed illustreert het Faust's men taliteit! Niet. alle thema's uit dit eerste hoofddeel zijn even oorspronkelijk maar zij geven zijn streven, hopen cn wilskracht dui delijk weer. Op geniale wijze teekent de com ponist hoe Faust's natuur door den Invloed der liefdesbegeerte zich wijzigt. Het aan Gretchen gewijde Andaixte Is vol tccderheid en liefelijkheid. Slechts door een altviool be geleid exposeert de hobo het eerst thema, dat later met die van P'aust en van zijn liefdes begeerte gecombineerd wordt. Het meester- lijkst is dc Mep'nisto-figuur behandeld, dc ..spotgebooi'te uit drek en vuur", de gluipe rige. koude, drieste, fi'lvole patroon die al mat mooi is mismaakt en al wat heilig is be zoedelt. De thema's van Faust en Gretchen keeren in dit hoofdstuk gemetamorphoseerd terug. Het slot volgt, het gedicht; hot beeld van Gretchen verschijnt iix ideale klaarheid, orgeltonen ruischen en eexx maxxnenkoor doet het „Alles vergangiiche ist nur eln Gleichniss" hoorexx. Een werk als dit bouwt voort op hetgeen Berlioz in zijn Symphonic fantastique cn Haroldsymphonie was begonnen. Het is ro mantiek in merg en been. Men vergelijke de Symphonie fantastique. die Woensdag door Straatsburg wordt uitgezonden. Hoe con servatief en klassïsistisch schijnt daarnaast de lste Symphonie van Schumann, dien nxen zoo vaak als den romaxxticus par excel lence beschouwt, maar die in zijn plm 1840 geschreven symphonie niet veel gegeven heeft wat zijn voorgangers niet even goed of beter hadden gedaan. Een in vele opzich ten (het minst qua instrumentatie) goed werk is deze symphonie. en aangenaam om te hooren is zij ook wel. maar groote kwali teiten heb ik er nooit in kunnen oixtdekken. fieer£yJc bijzonder verzachtend, opdrogend en reuk- wegnemend. werkt bij transpirecrendc oksels cn voeten Strooibussen 60 ct. en 1 gld. Bij Apoth. en Drogisten (Adv. lngez. Med.) MUZIEK. Concert der H. O. V. Haarlem heeft een goede reputatie niet alleen ixx de sport-, maar ook ln de zang wereld: zou het dan verwonderen op ons jjodiunx weer een stadgenoote te begroeten, die. nu nog debutante, misschien eenixiaal de Haarlemsche kleuren met cere zal ku:x- nen helpen verdedigen? Eenige jaren ge leden hebben we 't zelfde gezien en de debutante van toexx is opgeklommen tot deix hoogslen rang in 't gilde. Zóóver is mej. Guus Max, de nieuwelinge op het H.O.V.- concert van Vrijdagavond, nog lang niet. maar haar steixxixxiddelen bergen schoone beloften. Het geluid is in alle registers volu mineus en edel vaxx timbre; de beheersching echter is nog onvolkomen, waardoor de tooxx niet immer staat, doch veelal flakkert. Ook bevredigt de uitspraak nog niet alle wen- schen: de vocaliseering is te dik. de mede klinkers worden, onduidelijk uitgesproken. Maar wat hier ontbreekt kan door voort gezette studie verworven worden: de voor naamste factoren n.l. een mooi stemorgaan, gezonde muzikaliteit en een goed gehoor zijn blijkbaar aanwezig. Zoo hebben we dc vertolking der bekende aria's van Handel en Glück als een schoone belofte aanvaard en het auditorium is met bewijzen van ingeno menheid niet karig geweest. Van de drie orkestwerken waren twee „op verzoek" geplaatst. Het is prettig te consta- teeren dat de voorkeur der hoorders zoo ln de goede richting gaat: waar zou het heen als ze Ketelbey en Koennemann kozen? Zoo'n man als Ketelbey schijnt in radio kringen zeer geliefd te zijn: er gaat geen we^k om zonder dat z'n kloostertuintje of zijn Perzisch marktje op de radioproppen komt. Maar ons H.Ó.V.-publiek blijkt kies keuriger: dc stoere klassieke muziek der Iphigenie-ouveriure is niet voor minnaars van melige mopjes en Dvórak's Vijfde is telkens weer frisch cn nieuw voor vakman en leek. hoe vaak men haar ook hoort. Bij deze twee gekozen werken had de diri gent nog de prachtige Suite in D gr. t. van Bach gevoegd exx zoodoende eén trits ver kregen. die er zijn mocht. Exx hij dirigeerde die met ieveixdigheid en zaakkennis cix het orkest speelde xxxet toewijding; we mochten dus over 't geheel over de uitvoering der orkestwerken ook tevreden zijn, al liep ex- wel eens een minder mooi moment tusschen door. Bij een temperatuur als die van Vrij dagavond is dat nog eerder te verontschul digen dan in onze koude concertmoesson. Men heeft ruimschoots genoten en er hartelijk zijn dank voor betuigd. K. DE JONG.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 13