De Mysterieuse Apache. Straperlo de Zand- voortsche roulette. MAANDAG 17 JULI 1933 H A A R L E MS DAGBLAD 9 Het casino in Zandvoort geopend. Het vroegere Kurhaus als speelzaal. tvan een onzer redacteuren). Zandvoort heeft zijn Casino. Het Straperlo Casino. In de rij van internationale hadplaat sen behoeft Zandvoort het gemis van zulk een voornaam en centraal gebouw van ver maak niet meer te voelen, met de buiten- landsche kan het concurreeren op dit gebied - en met de Nederlandsche. Want bij Sche- veningen en Noordwij k begon Zandvoort be denkelijk achter te staan, nu daar de ronde schijf reeds draaide en Zandvoort zonder speelzaal zat. De speelzaal was van ouds een instelling waarnaar de Nederlander met een ietwat schroomvallige belangstelling opzag en waarvan vele kwade dingen verteld wer- den. De speelbank was in Holland verboden, omdat het beoefenen van het kansspel er verboden is en als men met eenige verbazing ziet, dat wij nu toch speelzalen er op na houden, dan is dit slechts te ver klaren uit de vernuftige vinding van twee Hollanders, die een roulette uitvonden, welke geen roulette is in den zin van kans spel, maar van een berekeningsspel. Zij noemden het Straperlo en voor Straperlo be stond van het begin af aan groote belang stelling. Het was de heer A. Tuschinkski, de welbekende Amsterdamsche bioscoop- en cabaretexploitant, die Straperlo in Zand voort introduceerde en Amsterdam's bad plaats daarmee zijn Casino schonk. Het Zandvoortsche Kurhaus, gebouw, dat de laatste jaren niet meer tot leven te wek ken viel. praalt nu 's avonds met rijen van lampjes, een waardige illuminatie. Tusschen lijnen van wit licht vlamt in roode letters Casino, zoodat het zichtbaar is tot ver in zee. Het koude interieur van de Kurzaal onder ging een formidabele verandering door mo derne decoratie en stoffeering in stijl- Zoo hing dan om en in het vroegere Kur haus Zaterdagavond geheel de mondaine sfeer van het wereldsche Casino met zijn van eenig mysterie omgeven reputatie. Dezen eer sten avond, dat het publiek toegang had, was de toeloop geweldig: talrijke luxueuse auto's parkeerden op het terrein van de oude Pas sage en in de hal was veel elegantie en veel affectie. Een uitgelezen publiek verdrong zich voor de trappen aan de achterzijde van het gebouw, verdrong zich in den waren zin des woords en zeer langdurig, want dank zij een bepaling, dat ieder zich diende te legimitee- ren met de noodige papieren, nam het In schrijven der kaarthouders onder verificatie van de daarbij te voorschijn geroepen pa3- •ptióften. rijbewijzen en aanslagbiljetten in •gUe denkbare belastingen een tijdin .beslag 'als gófd het 'een conscriptie of een verplichte koepokinenting. Zoowel de officialiteit in een ..toch reeds vreemde en ietwat pikante om geving stemde eenigszins nerveus en het was een verademing daarna in ruime en koele zalen te verwijlen en nuchtere en bekende landgenooten aan de speeltafel te zien zitten winnen of zitten verliezen. De sfeer van de speelzaal is internationaal en de voertaal is het Fransch. En zoo zag ..men hoe Amsterdamsche kennissen en Haar- lemsche vrienden zich beijverden om in het Fransch te discussieeren met de croupiers, die uit Monaco en uit België gekomen zijn, en die het spel dan ook spelen met een rou tine, die de gewenschte snelheid van' actie volmaakt waarborgt, maar die slechts weinig Hollandsch verstaan. Fransch sprak men tegen elkaar en Fransch met de changeurs, die U in de zaal Uw penningske in ivoren schijfjes doen verkeeren of met de caissiers achter hun loketten in de hoeken van de zaal, waar ge Uw winst in fiches weer omzet te kunt in gangbare munt of.... het tekort aan ivoor aanvullen. Burgemeester Van Alphen zelf kwam een kijkje nemen. Bij hem was de commis saris van politie, die zich van de verdiensten van het nieuwe vermaakinstituut op de hoog te stelde. Wij vroegen den heer Tuschinski nog. welke verwachtingen hij van den juri- dischen kant der zaak koesterde, aangezien het Straperlo wel toegelaten wordt, maar om dat het nog niet uitgemaakt schijnt te zijn, of het geringe verschil met roulette wel groot genoeg is. Een definitief antwoord hebben wij daarop niet ontvangen, zoodat de exploi tant het met den burgemeester schijnt eens te zijn, dat er hier maar zal moeten worden afgewacht. smpfuo-ip.t. 3 2 3 0 6 7 6 9 10 :i >2 1 o i 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 In elk geval, het „faites vos jeux. mes sieurs''. van de croupiers, die fiches naar zich toe harkten en van zich af wierpen met ele gantie, klonk onafgebroken door de zaal, ge volgd door het „rien ne va plus, fini". Er heerscht een sfeer, voor Zandvoort ge heel nieuw, maar zeker niet ongezellig. De speeltafel in Holland verheugde zich in een merkbare waardeering, dezen eersten avond. Voor Zandvoort beteekent Straperlo een niet onaanzienlijke werkverruiming in het amusementsbedrijf, aangezien behalve niet minder dan veertig croupiers, een groot aan tal controleurs en ander personeel werk ge vonden heeft in het Casino en het daarbij behoorende in de serre ingerichte intieme cabaret, waarbij zooveel mogelijk het principe van den heer Tuschinski richtlijn was „In Holland Hollandsche werkkrachten". Bij alle internationale allure, heeft Stra- perlo-Casino een goed-Hollandschen inslag. De opening. In de bijeenkomst van Zaterdagmiddag zijn de genoodigden ontvangen door de heeren Tuschinski, Gerschtanowitz en Ehrlich, de directeuren van het Tuschinski-concern. De heer Tuschinski heeft een toespraak gehou den, waarin hij de medewerking van de ge meente Zandvoort roemde. Dank bracht hij aan de heeren P. den Besten, H. v. d. Heide en P. Cranenburgh, die in slechts enkele da gen tijds de nieuwe beschilderingen hebben aangebracht. Met een korte toespraak heeft daarna de burgemeester het Casino geopend. Hij achtte het vooral van belang, dat het Kurhaus nu weer in gebruik was en hoopte, dat de ex ploitatie een attractie voor Zandvoort zou zijn. De heer Tuschinski heeft met enkele woor den daarop hartelijk dank gezegd en de hoop uitgesproken veel voor den bloei van Zand voort te mogen bijdragen. SPELBESCHRIJVING. Waarom het geen Roulette is. (Van een specialen medewerker). Zoo is dan-ook bij ons het behendigheids spel „straperlo" ingevoerd. De naam is ont leend aan de beginletters van: Strauss en Perel, de pioniers van dit gezelschapsspel zooals het Kurhaus, in dit geval Tuschinski, het noemt. Dat het er vol is, dat er behalve de koopeir-spelers veel kijkers zijn, vermeldt een andier verslag, nu willen wij de speel- techniek onder de loupe nemen. Vraag I van liet publiek luidt steeds: „Is liet werkelijk een behendigheidsspel?, waarop het natuurgetrouwe antwoord is: „Tot op -zekere hoogte. Het is eerder een oefening in scherp waarnemen dan een handigheid, want het publiek behoeft niet behendig te zijn met zijn handen, maar vlug met zijn oogen! Het is namelijk niet de speler doch de spel regelaar, een croupier, die bal en rad be dient. Vraag II: ..Is het een hazardspel?", ant woord: „Och jawel, maar geen heusche rou lette". Dat woord mag niet genoemd wor den: is speltechnisch trouwens ook niet juist, wij zullen' straks zien waarom. In de groote zaal. onherkenbaar gerestau reerd, staan 3 tafels: één in het midden even wijdig met de zaal, twee aan weerskanten langs de wand. Veel publiek doorgaans, doch stil. speelzaalsfeer. Aan elk van die tafels zitten croupiers en controleurs. Straperlo is geen oud-Italiaansch „jeu d'adresse" zooals sommige alweters ver kondigen doch naar wij nu weten, een jong- Hollandsch patent, geïnspireerd op de klas sieke roulette van den logarilhmekundige PascaL Om een term te gebruiken uit de toe- ONDER CONTROLE VAN HET LA3- Dr. v. HAMEL ROOS S, HARMENS A'OAV DRIH A CROWN Bereid uit een edel natuurpro duct met edele KING eigenschappen PEPERMUNT (Adv. Ingez. Mcd.) spraak van burgemeester Van Alphen, die vooral ingenomen is, dat Zandvoort's meest markante punt eindelijk weer bevolkt is en het spel eerder als een reclamefactor voor de badplaats beschouwt, een „flauwe imitatie van die roulette". De Belgische spelregelaars zijn echte croupiers, daar hun smokings inderdaad geen zakken hebben, maar voor de sier opge naaide zoomen, een reeds jarenlang bestaand vorobehoedmtddel tegen het ontvangen van fooien of het wegsmokkelen van jetons (schijfjes). Het straperlotoestel zelf is een ronde schijf, diameter ca. 1 meter. De rand is verdeeld in: 25 vakjes, genum merd 0 tot Aen met 24. Telkens drie roode vakjes en drie zwarte. (Op de echter roulette zijn de vakjes om en om rouge of noir). Die 25 vakjes zijn gescheiden door verticale schotjes en glooien naar den buitenkant. De vakjes zijn ter grootte van een briefkaart. Boven langs den rand van dien draai schijf loopt een glinsterend metalen gootje dat na een vollen cirkel met den rand mee- geloopen te zijn. naar het midden ombuigt een kronkel beschrijft dan uitmondt, eindigt dus boven den rand van den schijf. Het eindje van het gootje hangt dus boven de genummerde vakken, 't Is een graansilo in het klein, de vakken zijn de scheepjes er onder. Die schijf-met-vakjes draait aan één stuk door met onveranderlijke snelheid en daarin zit het verschil met roulette, want de roulette schijf wordt telkens met een duw door den croupier aan het draaien gebracht. Op dien goot, die dus eerst rondloopt dan even naar binnen slingert en naar den rand buigt, wordt een ivoren balletje losgelaten ter grootte van een kamferbalietje. Hier een tweede essentieel verschil met roulette, waarbij de bal geworpen wordt langs en over den schijf zelf inplaats van zooals de straperlcbal doet, over de rails van een spe ciaal gootje te gaan. Dat laten-gaan van den bal geschiedt ook mechanisch: een kokertje wordt met een hefboompje open gemaakt en langzaam komt het balletje er uit rollen, zonder dat de croupier het aan raakt, begint zijn rondgang langs zijn goot, om aan het eind van zijn tocht in één van de vakken te duikelen. Dat is alles. Dat is straperlo. Dat mechanisch in beweging zetten van den bal vormt nog een technisch onderscheid met den roulettebal die zooals bekend dooi den croupier met de hand geworpen wordt, dan eens keihard, dan met effect, dan lang zaam willekeurig. Nu beweren de promotors en de heer Perel heeft de pers laten zien en het ging toen meestal op dat het vakje waarin de bal na zijn rondgang van 30 seconden valt. vooruit berekend kan worden. Hoezoo? Om dat de nummers op den schijf in telvoigorae staan, alweer in tegenstelling met het roulet terad. waarop de nummertjes schots en scheef door elkaar staan. Na eenig proef- stoomen ziet men op welk moment (het is een fractie van een seconde) de loopende bal een nummer op het rad passeert en consta teert men een zekere regelmaat. Na wat toe gekeken te hebben begint het je door to schemeren op wélke nummervakken hij de schijf zou kunnen inhalen. Daar waar hij het rad inhaalt, wordt hij ook gedeponeerd en waar hij gedeponeerd wordt, is een nummer het winnende nummer. Dat regelmatige komt omdat wij te doen hebben met een machine, een dood ding. Resumeerend zijn dus dé technische verschillen tusschen rou lette en straperlo: geen handworp. geen ver anderlijke draaisnelheid, geen willekeurige plaatsing der cijfers. Het zijn dan ook deze punten en de lage inzetten, die dit geze'- schapspel hielpen met de hakken over den sloot over de wet heen te springen. Wij staan dus in de groote zaal en hebber, de toestellen op de tafels bekeken. Nu gaan wij spelen. Goed. In de zaal is de kleinste inzet 25 ct., in de bij zaal. net echt „cercle privé" genoemd, staat tafel no. 4 met een laagste inzet van f 0.50. Overal la open „changeurs" (dat woord staat op hun pet of costuum), die baar geld tegen baar cel luloid inwisselen. U kunt dus zetten op één van die 24 nummers of op den nul (zéro) als 25ste. U zet bijv. op 8. Het balletje over zijn blik ken rails aangeloopen, valt idealiter na vol brachte tocht inderdaad op 8. Nu krijgt u 23 maal uw kwartje inzet of mise uitbetaald, ook uw oorspronkelijk kwartje terug, is dus f 5.75 in jetons. Had1- u in de privézaal 2 kwartjes opgezet, dan was het f 11.50 ge weest. Uw maximum-inzet op één nummer („en plein" heet dat) is f 2.50; hoogste winst is dus 23 rijksdaalders of f 57.50. De uiter ste mise op een kleur is f 30. Door die rem van de limiet kan men dus niet maar-raak-gokken. Een attientie van do directie of van het rijk? Er zijn nog andere wijzen van inzetten, bijv. op 3 nrs. op 6 nrs.. op 4 nrs. inclusief de nul, maar 't zou saai worden die in extenso te bespreken. Wel wil len wij nagaan waarom de 1 bank 23 keer den inzet vergoedt en niet 24 keer er zijn immers 24 nrs? Dat is omdat de onderneming teovailig ook wat verdienen moet, het zijn geen filantropen, die haar exploiteeren, maar zakenlui, die op hooge kosten zitten. De exploitant heeft dus een chronischen voor sprong op het publiek van één nummer van de 24, behoudt zic'n dus een wiastcoefficien: van 1 op 24, ergo 4 pet., en de beruchte zéro nul geheel ten gunste van de bank,hoewel men daar óók op wedden kan, Wie echte. 1112 gulden voor zijn 50 cent sleept, gunt de firma van harte haar 4 pet, disconto en haar nooduitgang-zéro. Voorts kan men zetten op rouge of noir. waarbij men 1 maal zijn inzet krijgt zonder dat de exploitante hier wat afpingelt. „Zei u een gulden, dan krijgt u er een bijals u wint". Ja-a, und wenn das Wördchen „Wenn" nicht war. daim waren wir im schönem Haarlem langst Millionar". Om den zakloozen croupier aan het ver stand te brengen waarop u wedden wilt. moet u uw fiches (schijfjes: rood f 0.50. blauwgroen f 1.diepgroen f 2,50. kleine oranje f 10, enz.) op de tafel leggen, waarop alle nummers en de twee kleuren platte- grondsgewijs aangegeven zijn. Maaru mag dan slechts uw fiche(s> op tafel plaat sen als de dienstdoende croupier het toelaat met zijn: „Faites vos jeux" èn de fiche- moet liggen voor hij afcommandeert: „Rien ne va plus" respectievelijk: „Legt uw in zetten" en .Het gaat niet meer". Die zettijd duurt maar een seconde of twintig, veel te kort eigenlijk. Te krap ge nomen vooral als het. druk is. maar het schijnt niet anders te gaan. Het reglement zegt namelijk, dat het inzetten moet geschie den terwijl het balletje al loopt: voorts, dat er niet meer bijgezet mag worden als de bal op zijn kringloop een bepaald punt voorbij - gerold is en 't stop-commando: „Rien ne va plus", volgde. Doet u het toch. dan duwt de berispende hark van den croupier uw fiche van zijn plaats. En juist dat vooroverbuigen van al die bovenlichamen tegelijk, dat graaien van tientallen armen over de tafel verhindert liet. zien waar de bal gaat; dat onsmakelijk gedrang, dat overigens nog geen half mi nuutje duurt, vermindert de kans den bal geconcentreerd te volgen en een vlug reken sommetje te maken van ..nu is hij hier en hij za! wel over twee tellen daar zijn, dus waarschijnlijk tusschen vakje 4 en 10 vallen" Dit kon wel zonder gedrang toen de organi sator pers en autoriteiten een demonstratie met uitleg gaf. Als de spelers wat ingereden zijn, zal dat beter gaan. Nog een kinderziekte is het langzame tempo waarin het uitbetalen plaatsvindt, hetgeen lange pauzes tusschen twee trek kingen veroorzaakt. De usance wil nu een maal dat Engelsch de tennistaai en Fransch de speel taal is; hoewel elke Nederlander theoretisch een flinke mondvol francais kent, is hij. allicht, nog niet op de hoogte van speeitermen; ook een bij factor die stagnat ie geeft. De sfeer is al de complete casinostemming: naar verhouding van het talrijke publiek is het er bladstil, de ernstige stemming van een gelegenheid waar het om geld gaat. zij het dan ook geen sommen. Opvallend :s he: aantal ingewijden. Allerlei menschen van wie men net. niet wist, blijken op tie hoogte te zijn van, trouwens bij straperlo niet voor komende. ingewikkelde zetmanieren der roulette, hebben zeker hun licht in Oosten de of Deauville opgestoken. Daarentegen maar dat komt nóg wordt er weinig op geschreven door zoekers naar systemen, enthousiasten die het logisch verband uit de tot dusver getrokken nummers willen vin den om aan de hand daarvan een methode uit te kienen, die het toeval aan banden legt. In hoevesre daar iets inzit, valt niet bin nen d bestek, edoch, èn roulette èn stra perlo. al verschillen zij zeer veel. zij:: beiden uitgebalanceerde apparten, die persé binnen een zeker tijdsbestek van x plus ij dagen, een telkens wederkeerende cyclus Moeten re gistreer en. Waar het rouletje door de hand worp toch nog stom toeval oplevert, zal de staperlo, die in wezen meer machine is. een reeks van logische toevallen aanwijzen. Met andere woorden: volgens een H. B. S.- waarschijnïijkhcidskans-bcrekcnmg moet bij zoon machinaal gedreven toestel even vaak zwart als rood trekken, even veel keer 17 en 22 ("n lievelingsnummer der dames», als b.v. 15 en 3 vallen, of als de 0. de 9. de 14, de 21. Me nzou onder ideale omstandigheden geen gedrang, ge entocht, ge enhitte. geen kou die cijfers dienen op te nemen en controleeren of dat logisch toeval ook daad werkelijk voorkomt. In Monte Carlo e.d. wor den officieele bulletins verstrekt, maar Zand voort les Bains zal die aspiraties wel niet hebben en de „wetenschappelijke" speler zal het zelf moeten uitzoeken. Een statistiekje onder kennissen duldde in doorsnee op quitte, of de volbloed Kenneme- lander van huis-uit liever geen kansje waagt of dat hier een karaktertrek van Zandvoort „in hel spel" is. valt niet te zeggen, maar het lijkt wel of het Joodsch element uit de hoofdstad sterker vertegenwoordigd is dan het blod-Bataafsche; in Scheveningen het zelfde verschijnsel, hoewel ook de Indisch man daar gaarne de ledige pensioenuren doorbrengt. Het ..mialette" van Hamdorff. Laren, be rust weer op een ander principe. De burge meester van Bergen a Zee was Zondag in het Casino om het straperleeren nader te zien met het oog op een trekpleister voor zijn badplaats. Het beste bij alle spelletjes, van miezemou- sen tot baccarat, is begrijpelijkerwijze het motto: „Heb je winst dan uitscheiden. Beter één groen jeton ln de zenuwachtige hand, dan drie oranje s op tafel.' Dat zal in Zandvoort's Casino ook wel zoo zijn. anders is het pretje er te gauw af en kon straperlo wel eens een strop-erlo worden en dat is nie- mands bedoeling, ook die van Tuschinski niet Om de verleiding van het doorspelen te hekelen, schreef een persman uit een speel- centrum aan zijn krant: Dan pas heeft iemand gewonnen als hij zijn fiches heeft in gewisseld. zijn hoed heeft opgezet, de deur is uitgegaan, naar het station is geloopen. de trein is ingestapt, thuis is aangekomen, daar overleden is en zijn erfgenamen het geld heeft nagelaten." GISBERT DE JOSSELIN DE JONGH OPMERKINGEN VAN LEZERS. HET TEEKENEN OI' LIJSTEN DOOR ONDERSTEUNDEN. Naar aanleiding van het bericht in ons nummer van Vrijdag over fraude door on dersteunden maakt men er ons opmerkzaam op, dat het zeer gewensclit zal zijn alle on dersteunden. die op officieele lijsten moeten teek enen. dit te laten doen met inkt, of ten minste met inktpotlood, daar ten eerste hand teekeningen met gewoon potlood /oor de wet geen waarde hebben en ten tweede die hand tekeningen onduidelijk kunnen worden. Zelfs zouden zij. in gevallen waarin een onder steunde een ander in moeilijkheden zou wil len brengen, kunnen worden uitgewischt. Wanneer met inkt of inktpotlood wordt ge- teekend, kunnen deze dingen niet voor ko men, aldus inzender. GEREFORMEERDE EVANGELISATIE. Dinsdagavond 18 dezer zal door de Gcref. Evangelisatie straatprediking gehouden wor den op het Leidscheplein, met medewerking van het zangkoor. SPREEKUREN WETHOUDERS. Wegens uitstedlgheid houdt wethouder Mr. J. Gerritsz tot 14 Augustus geen spreekuur. Wethouder W. Roodenburg is eveneens ver hinderd deze weck spreekuur te houden. FEUILLETON ROMAN UIT DE PARIJSCHE ONDERWERELD DOOR H. LUCAS. (Geautoriseerde vertaling van H. Houben.) 17) Cornelia zweeg en de spottende stem ging voort: „Het spijt me. dat ik moet teleurstellen, lief kindje, water en melk schoonheid, maar het genot van mijn gezelschap zal u van nacht misschien schadeloos stellen". Plotse ling veranderde haar houding, ze liep op Cornelia toe en rukte haar de paarlen van den hals. „Juweelen voor een koningin!" gromde zij. „Ben je dan zoo fel op een minnaar, dat jé mij den mijnen ontsteelt?" Ruw legde ze de parels om haar eigen hals en streelde ze. Ze lachte tegen Raval, die vlak achter Cornelia stond en haar somber gadesloeg. „Zij staan mij beter, 'is 't niet?" vroeg ze. Raval grinnikte een beetje zuur. Hij was voor vlug afwerken en dit tergen van hun gevangene leek hem zoowel dwaas als ge vaarlijk. maar Yvonne had haar eigen in zicht en als hij de belooning, die zij hem beloofd had, wilde ontvangen, moest hij haar niet hinderen. Maar Yvonne begon pas. Zij bekeek haar eigen kleeren, haar korte zwarte rok. de Verschoten jersey en dan naar Cornelia's «aooie japon. Met een plotselingen grijns liep La Féroce op het bevende meisje toe en voor Cornelia begreep, wat ze wilde, had zij haar de jurk uitgetrokken en liet haar staan in haar onderjurk. Een roode blos vlamde over haar gezicht en trok tot haar voorhoofd. De beleediging gaf haar haar stem terug. „Dit dit is afschuwelijk", zeide zij bevend. „U zult uw straf wel ontvangen; nu, op dit oogenblik mist mijn vader mij en zal me zoeken, hij zal niets niets on gedaan laten", zeide zij naar adem snak kend. Yvonne trok de japon aan en begon te neuriën. Zoo gekleed begon ze te dansen en zwierde en wendde haar lenig, bevallig lichaam voor de verbaasde oogen van haar toeschouwers. Cornelia's zenuwen waren op. „Als u mij wilt laten gaan zal ik u iedere som geven, dae gé vraagt", stamelde zij. „O, zoo!" Yvonne lachte luid en bleef tegenover haar slachtoffer met de hand op de heup staan. „Zoo, zul je? Maar geld is niet alles, o 'neen! Want anders zou jij met je Chinee- sche katoogen niet hier gekomen zijn om van een andere vrouw den minnaar te ste len. Goud bah!" zij gesticuleerde wild, „wat geef ik er om? Ik kan hebben, wat ik wil" „en anders zijn er wel, die het voor me pakken" „U bent toch een vrouw, met een vrou wenhart", begon Cornelia, wanhopig. Yvonne draaide om haar heen, haar groengrijze oogen vlamden en haar gezicht was vertrokken in dolle woede. „Een vrouwenhart! Je zult zien wat voor een hart ik heb". Die scheldpartij, die nu kwam, was gelukkig onverstaanbaar voor het luisterende meisje. „Een hart!" Yvonne gierde tot haar wel bespraaktheid was uitgeput. „Een hart, zeker! en. je hebt een hals, een mooier. zachten, witten hals zacht voor den kus zacht ook voor dit" En met een draaiende beweging bukte ze, morrelde aan haar kouseband en een oogenblik daarna flik kerde wreed een mes in haar hand. Op het gezicht van het lemmet was Cor nelia haar zenuwen niet meer meester en gil op gil klonk door den kelder Raval greep haar ruw bij een van haar blanke schouders „Houd je mond", bromde hij woest. „Stop hem dicht", beval Yvonne en toen Raval aarzelde, scheurde zij een reep goed van haar jurk en zonder veel omhaal prop te zij dit in Cornelia's mond. Met een on derdrukt gekreun viel het snikkende meisje op haar knieën. Raval wilde haar op helpen, maar Yvonne beduidde, dat dit niet noodig was. „Laat haar maar", zeide zij. „Ik kan zoo even goed met haar afrekenen". In gedach ten verzonken gleed zij met haar vinger over het lemmet van haar dolkmes, ,,'t Is een donkere nacht, hè?" vroeg zij ijskoud. Raval knikte. Haast je bromde hij. Een messteek, dat begreep hij, een gevecht, dit alles behoorde bij den nacht, maar dit spe len begreep hij niet, daarbij je kon nooit weten Yvonne keek naar de half bezwijmde Cornelia en haar grijns was vreeselijk om aan te zien. „Een donkere nacht een plons in de Seine, wie komt er achter!" zeide ze zacht. Zij boog en haar duim onder Cornelia's kin brengend, lichtte zij die op. Toen hield zij het mes omhoog. „Wacht", zei Raval. Yvonne keek ongeduldig op. Zij wilde niet gehinderd worden in het oogenblik van haar triomf. „Wat is er?" vroeg ze hem koel, „ben je bang van bloed?" „Ik zie liever goud", antwoordde Raval zuur. ,,'t Is dwaasheid, wat je daar doet, luis ter!' „Gauw wat", beval Yvonne ongeduldig. „Do Amerikaan is rijk", stootte Raval uit, „zij is zijn eenig kind; hij zal een goeden losprijs betalen, genoeg voor ons geheele leven. 't Is heel eenvoudig, Yvonne, je zult toch niet zoo dom zijn, zoo'n kans te laten glippen. Die komt nooit weer terug. Twintig vijftig wel honderdduizend francs zal hy er voor over hebben". Yvonne dacht er over na, haar oogen ge richt op het mes. „Er zijn wonden, die niet door goud ge heeld kunnen worden", zeide ze plotseling. „Bloed wascht. veel uit". „Ja, maar je loopt gevaar", opperde Ra val. „En later, als we het geld hebben, kun je nóg met haar afrekenen". Hun oogen ontmoetten elkaar. In die van Raval lag een vreeselijke bederiging. Yvonne raakte den blanken hals met de punt van haar mes aan. „Ik weet het niet", zei ze peinzend, „ik weet het niet". HOOFDSTUK VII Cornelia wordt vermist. Norman Wild keek op zijn horloge. Het was bijna een mechanische beweging gewor den, zoo dikwijls had hij ze al herhaald, sinds Franklyn Royle hem dit laatste sprankje hoop had ontnomen. Mevrouw Lawson wier vriendelijk gezicht nu in het morgenlicht vaal en vertrokken leek, keek van de andere zijde der kamer naar haar vriend. „Hoe laat is het nu?" vroeg zij gedempt. .Hij vijven; hij zou spoedig terug zijn". Zijn stem klonk heesch en zijn gezicht was doodsbleek. Nauwelijks zes uur geleden was hij in 't hotel teruggekomen en had be merkt dat Cornelia er niet was. zonder een enkele aanwijziging van haar spoor te vin den; in deze enkele uren was hij oud ge worden. Zooals hij daar zat in zijn leunstoel van hun eigen zitkamer Ih het hotel, leek zijn postuur veranderd, ineengekrompen; zijn robuste gestalte leek verzwakt. „Als als Frank niet slaagt, wat zullen wij dan beginnen?" vroeg mevrouw Law son. Wild bewoog rusteloos zijn handen. „Naar den besten particulieren detective van Parijs gaan. en een groote belooning uitloven", ant woordde hij. „anders valt er niets te doen' De politie heeft al in alle hospitalen na vraag gedaan en reeds al haar gewone on derzoekingsmethoden aangewend. Ze heeft heelemaa! geen aanwijzingen achtergelaten, niemand heeft haar zien gaan zijn stem weigerde en hij wendde zich plotseling naar het raam. waardoor het zomersche zonlicht in een flauwen gouden stroom naar binnen begon te vallen. Mevrouw Lawson zocht troostwoorden, doch kon ze niet vinden. Was zij maar thuis gebleven! was ze maar „Frank zal spoedig hier zijn", zeide ze. „mis schien heeft hij iets gehoord dn „La Maison Diable". Toen Cornelia's verdwijning als een ver pletterend feit was vastgesteld, waren Royle's gedachten ineens naar den man ge vlogen, die hij als PEtranger Rouge kende. Toen alle gewone onderzoekingen nutteloos bleven, had hij zijn vermoedens aan de politie medegedeeld. Hij had daar vernomen, dat ze precies wisten waar „La Maison Diable" was hetgeen hij niet wist en vergezeld door een detective waren zij in allerijl naar hot café gereden. Wild en mevrouw Lawson wacht ten nu zijn terugkomst af. Eindelijk kwam hij, nog in avondkleeding Wild sprong ongeduldig overeind, doch toen hij Royle's gezicht zag, zonk hij wanhopig terug in zijn stoel. Royle keek van de een naar den ander. (Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 9