de mik is <H/ee#ekaokt Winter (fdt. Mmêimm F. J. Martens Doms! Q J %éfi SjtcdkuU 01, IAA11EM J. Wensing's N. KUIPER Woningzoekenden JAEGER WOLLEN ONDERKLEEDINC Jachtwerf T.D.L. Woningbureau „Kennemerland" OOK WIJ KENMEN Permanent machine PERMANENT WAVE f5 WOENSDAG 25 OCTOBER 1933 HAARLEM'S DAGBLAD 24 Dit had niet behoeven te gebeuren als U gebruik gemaakt had van de NIET OVERKOKENDE is het tijd om te zorgen dat U in het voorjaar tijdig de beschikking heeft over Uw nieuwe motorboot, BM, Sharpie of kano, en daarom eens te gaan praten met de die U, mits tijdig besteld, voor weinig geld een prima afgewerkt jachtje kan bouwen. ZUIDSCHALKWHKSCHE WEG 58, Telefoon Mo. 15954. Raadpleegt onzen woninggids. Laat ons U DESKUNDIG VOORLICHTEN. Huurprijzen vanaf f 660—p.j. Koopprijzen vanaf f 8500 v.h. H. Kwak hzn., Oosterduinweg hoek Distellaan, telefoon 26835, nabij tramhalte AERDENHOUT Vraagt woninggids, toezending gratis. NIEUWSTE MODELLEN ONAFBRANDBAAR E. M. JAARSMA vanaf 92.50 JAN JAARSMA „82.50 FRISIA 98.4)0 LIPS PETERS95.00 PERMANENT DUPLEX 75.00 VOLLE GARANTIE. VAKKUNDIG GEPLAATST HAARDENMAGAZIJN en ELECTRISCHE SMEDERIJ PIETER KIESSTRAAT 22 TEIEFOON 10408 IV» ONZE SPECIALITEIT -W Fabr. W. BENGER, Söhne Stuttgart JANSEN TILANUS, Friezenveen PRIJSCOURANTEN VERKRIJGBAAR BENOODIGDHEDEN als Wollen Gestikte of Molton Dekens, T r i c o t Ondergoed. Naar 't jarenlang vertrouwde adres. KI. Houtstraat 2 - Haarlem Kastanjeplein 37, Zwanenburg bij Halfweg P.S RECLAME WOLLEN DEKENS 2.59' <n\©^ vS. a IW- „Zij branden en sparen" N.V. HAARDENFABRIEK „DE SCHELDE'* V/H. GEERS ZN. - BERGEN OP ZOOM Verhoog het genot van uw winteravond door een kistje CUBA ©VERAL-sigaren „6 CENT-sigaar zonde rweeirga". 15 c.M. lang. Alleenverkoop BOELSTRAAT 33 Telefoon 15825 Voor H.H. Winkeliers GRAAF EGBERT- sigaren tegen fabriekscondities verkrijgbaar. ZIJLSTRAAT 96a, TEL. 13017. zooals trouwens in bijna iedere zaak dat ver schijnsel zich voordoet, de z.g.n. STILLE UREN waarin het opvallend minder druk is, dan den overigen tijd van den dag, terwijl het voor ons toch noodzakelijk was, voor de drukke uren een nieuwe aan te schaffen. Om al onze machines ook in de stille uren productief te maken, hebben wij besloten UITSLUITEND van 5Q I I I 1 O 's namiddags U een O UUlA GEGARANDEERDE te maken voor slechts alles inbegrepen TIJDIG BESPREKEN DRINGEND GEWENSCHT! =HAZEPATERSLAAN 16 TELEFOON 12747 Reproductie van een ets van Witsen. Nefmpe" nalisl mnkk eem uw pen op en wandel. Aan dit imperatief voorschrift voor den jour nalist valt het niet immer even ge makkelijk te voldoen. Over iets als den winter iets luchtigs te schrijven lijkt een gewaagde onderneming. Al wat maar een beetje luchtig is, wordt in den winter meestal geweerd. Bloote beenen, zonnebad, luster jasje, duivenplat, het is alles voorloopig taboe en wij krijgen onwillekeurig bij de idee „win ter" meer gekleede ideeën; de levensdrang van de lente, de frivoliteit van den zomer zijn verstild tot den waardiger ernst van de schijn baar rustende natuur en de kalmer genoe gens van de huiskamer. In de beeldende kunst weerspiegelt zich die overgang natuurlijker wijze en wij willen trachten dit met enkele voorbeelden op luchtigen, dat is hier zeer op- pervlakkigen trant te illustreeren Wij zullen het dus ditmaal niet hebben over den Utreeht- schen spoorwegman De Winter, indertijd door Van Eeden en Borel als schilder in de Hol- landsche kunst binnengeloodst en thans weer haast vergeten, noch over den, ons Haarlem mers zoo vertrouwden Barren Winter, door Boot prachtig geconterfeit en door Dr. Tjebbo Franken litterair vereeuwigd neen, we zul len niet afdwalen en ons in bijzonderheden begeven, doch ons bij het algemeene houden. Ons voorstellingsvermogen van den winter dan, culmineert in het landschap met sneeuw en ijs, en het interieur met den brandenden haard. Vooral het winterlandschap dringt zich aan ons op, al of niet met figuren gestof feerd, doch gemeenlijk een idee van kalmte en rust suggereerend. Ons aan schilders rijke en aan stevige winters niet geheel ontwende land heeft van oudsher talrijke specialisten op dat gebied opgeleverd. Wie denkt niet aan onze 17e eeuwsche kunst en de „wintertjes" van Avereamp, Cabel en zoo vele anderen uit die school! In de eerste helft der negen tiende eeuw was het vooral Schelfhout die de traditie voortzette en wiens wintergezichtjes eveneens zeer geliefd waren. En is in den bloeitijd der Hagenaars een schilder als Louis Apol er niet ten deele aan ten onder gegaan, aan die voortdurende vraag van het publiek naar sneeuwgezichten, die hij tegen het eind zoo machinaal fabriekte dat ze meer op sui- kerbakkerswerk dan op bezielde natuurinter pretatie gingen gelijken? De specialiseering was bij dezen toch in zijn jeugd lang niet onbelangrijke schilder tot een funeste massaproductie verworden, die artistiek mis schien nog onder zijn beruchte, honderd me ter lange Panorama-doek van Nova Zembla stond. Voor de schilders van het impressionisme heeft de winter met zijn sneeuw altijd veel aantrekkelijks gehad. Als een dertig jaar ge leden het plots begon te sneeuwen zeiden de schilders voor de grap dat het' Cremser-wit duurder werd zooveel vraag was er dan naar. Geen enkel landschapsschilder ontkwam aan de bekoring die het smettelooze wit aan de natuur verleende. Voor sanguinische na turen als Jacob Maris en Breitner werd het pas mooi als de sneeuw haar ongereptheid begon kwijt te raken. Jaap's beroemde „Molen in de sneeuw" en Breitner's Amsterdamsche Stadsgezichten, waarop de sneeuw, al vertre den en vergroezeld, beeld is der al te spoe dige ontluistering door het stadsche leven, zijn er de bewijzen voor. Meer meditatief aan gelegde artisten als Mauve en Witsen zagen de sneeuw in het landschap meer als de dich terlijke wade, waarna zich alles in opperste reinheid hult, meer de rust en de stilte, die afwijzend tegenover het bezige leven staan. Vooral Willem Witsen heeft in zijn besten tijd, toen hij in Ede woonde, den Hollandschen dorpswinter geschilderd als een poëem van stille innigheid, van vertrouwd-zijn met de natuur, van een gelaten zich overgeven aan den schoonen slaap, waaruit met zekerheid een ontwaken kan worden tegemoet gezien. In de reproductie naar Witsen's dorpsgezicht te Ede, die deze regelen vergezelt, is dit senti ment duidelijk waarneembaar; de blanke zie- lestemming van zulk een wintergezicht wordt ternauwernood gestoord door h"et ëenig levend wezen dat er op voorkomt: het vrouwtje dat haar huis zal binnengaan. Houding en gebaar van dit figuurtje doen de dorpsche intimiteit en de haast calvinistische levensberusting op teekenende wijze kennen, zij staat, onopge merkt bijna, in het landschap, in de win ter - sche pastorale, als een fragment van die no bele bezonkenheid waarin ons mooie land komt te liggen als een sneeuwkleed erover is uitgespreid. Grillig dramatisch is ons Hol- landsch landschap zelden. Dat vindt men eer bij een Degouve de Nuncques, ook hij sneeuw- scbilder bij uitstek, doch met een terrein voor zich dat bij zijn romantisch-peinzenden aard beter aansluit. Wat Degouve de laatste jaren in de Ardennen geschilderd heeft, vóór een verlamming hem het werken onmogelijk maakte, behoort tot de zuiverste winter-in- terpretatie die ik ken, doch is van gansch an dere geaardheid dan Witsen's ten onzent zoo gewaardeerde kunst. De romantiek van het berglandschap is iets anders dan de peinzen de romantiek van een Geldersch geval met sneeuw: toch zijn ze verwant, die beide schil ders, ha wier beste werken men een hoogge stemde liefde voor de natuur meent op te merken, die zich uit op zeer voorname, inge togen manier. Wie zich de „Globe nivernale" van Dugouve herinneren kan, voelt daar di reet een dramatisch accent in. Men kent De- gouve's wei'k nog steeds te eenzijdig. Als men, ook maar een goed deel ervan uit eigen aan schouwing kent voelt men het verschil. Beide kunstenaars zien en gevoelen muzikaal De- gouve's werk doet aan Richard Wagner's mu ziek denken, de Hollander heeft het meer ele gische element. Naast deze beiden wordt een Apol een maker van plaatjes en een Fritz Thaulow nog een beroemd winterschilder een kundig charmeur. Zelfs voor wie den winter verfoeit heeft dë vallende sneeuw een aparte, vriendelijke aan trekkingskracht. Voor den Oosterling heeft ze bovendien iets komisch, ge voelt er het vreem de van de gewaarwording aan. Denk bijvoor beeld aan de sneeuwbuien op enkele Perzische miniaturen, op oude Japansche houtsneden. Daar zijn combinaties mogëlijk die in onze Westersche oogen op het eerste gezicht on waarschijnlijk zijn. Denk aan de sneeuw, op de kersenbloesems bij Toyokuni of de sneeuw jacht aan den voet van den berg Fuji, bij Ho- kusai. De sneeuw voelen wij daar bijna als amusement en ze stemt den Westerling niet ter meditatie. In zooverre is haar werking ge lijk aan die der afbeeldingen der moderne wintersport in Europa, waarbij de witte vlak ken een buitengemeen decoratieve werking kunnen hebben als de teekenaar ér profijt van weet te trekken. Op gezonde menschen gaat van de sneeuw een opwekkende kracht uit, ze verzoent hen met den winter die in storm en regen zooveel onverzoenlijks biedt. Tenslotte is er nog een andere winter in de •beeldende kunst, waarover wij het echter maar zoo weinig mogelijk hebben moeten, om dat een volgende lente zoo akelig ver-af nog schijnt. Dat is de klaarblijkelijke sterke af koeling in de belangstelling voor de beeldende kunst zelve, bij een. jonger, opkomend ge slacht. Daar wintert het inderdaad reeds in de hondsdagen, wanneer er sprake is van kunstgenieting om haar zelfs wil. Een te sterk opgedreven belangstelling voor techniek en sport, een te materieel gerichte levensbeschou wing, laten voor meditatie en geestelijk ge not om de onpraktische schoonheid der verschijningen in natuur en leven, bij de jeugd te weinig plaats. Wie het met de laatste wel meent, wenschte en bevordere daar de komst eener nieuwe lente. Want wie zich wil lens en wetens verhardt en voor de intrinsieke schoonheid van onpraktische kunst de oogen 'gesloten houdt, mist veel waarvoor de vol maaktste technische nieuwigheid en de za- kelijkste levensleer geen vergoeding bie den kan. J. H. DE BOIS. SCHOTERWEG 1 TELEFOON 16652 VOOR DE WINTERAVONDEN: PING-PONGSPELEN TAFELBILLARDS en het nieuwe VOETBALSPEL Verder het meest gesorteerde adres voor ALLE SPORTARTIKELEN Wist U Mevrouw, dat wij niet duurder zijn dan andere groote wasscherijen en dat het door ons gewasschen goed er schitterend uitziet? Laat U eens een proef- wasch bij ons be handelen, U zult er zeer tevreden over zijn. TELEFOON 22016 Vraagt U onze P r ij s c o u r a ,n t - eens aan! -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 24