VERKADES^gWjwAmFELS LETTEREN EN KUNST Cavalcade, het epos eener generatie. VARIA. WOENSDAG 8 NOVEMBER 1933 HAARLEM'S DAGBLAD 9 (Adv. Ingez. Med.) FILMNIEUWS. Luxor Theater. Het Luxor-theater zal onze bioscoop-lief- hebbers a.s. Vrijdag en volgende dagen in staat stellen om kennis te maken met de film Cavalcade, die in Amsterdam, Den Haag en andere steden sinds verscheidene weken grooten toeloop heeft. Ditzelfde zal hier ook wel het geval worden, want Cavalcade is een boeiende film, een film ook met inhoud en bo vendien een film met artistieke hoedanig heden. Het werk is door Prank Lloyd gecompo neerd naar het tooneelstuk van Noel Coward, die in dramatischen vorm het familieleven van een paar menschengeneraties geschilderd heeft in den trant waarin Jo van Ammers Küller en Ina BoudierBakker dit in haar romans hebben gedaan. Met dit verschil, dat deze Engelsche familiegeschiedenis niet zoo diep in het verleden doordringt, doch eerst aanvangt met het eind van de vorige eeuw, en dan het derde part van de twintigste eeuw, zooals dit. zich in de Engelsche samenleving- afspiegelt, behandelt. Diana Wynyard - Frank Lawton in de Fox-Film „Cavalcade" De film begint en besluit met een schim- achtigen ruiteroptocht, waaraan zij haar naam ontleent. In de eigenlijke film komen geen ruiters voor. Maar deze ruiters, die op mar tiale muziek aan den horizon voorbijstormen, symboliseeren het snel voorbij vliegen van de jaren, en juist van de door oorlog en oorlogs gerucht' zoo voortdufend bewogen; jaren van dit 'eerste deel -onzer 'twintigste eeTiw. 'Als hi een jacht, als in een roes, van opwinding niet naar rede willende luisteren, jagen in held- haftige-romantische maskerade-costuums de slachtoffers van de oorlogsdrift voort. Vóór- oorlogsch? Na-öorlogsch? Het is alles het zelfde gebleven, nu als in 1900. Heb echtpaar Marryot drinkt op de nieuwe eeuw. De kinderen, twee jongens, worden uit bed gehaald, ze zullen immers nooit meer gelegenheid krijgen den overgang van een eeuw mee te beleven, en d"e butler Bridges met zijn echtgenoote, het kamermeisje, mogen ook van de partij zijn. De klokken van Big Ben beieren door het opengeschoven venster. Engeland beleefde bij den overgang van de eeuw den Boerenoorlog. Mafeking is nog steeds ingesloten. De regcering vraagt nieuwe vrij willigers. Marryot en Bridges nemen dienst, de vrouwen in angst achterlatend. De lucht is vervuld van het soldatenlied: Soldiers of the queen. Mevrouw Marryot kan het niet meer aanhooren, maar zij kan het nergens ontvluchten: draaiorgels spelen het, de voor inscheping bestemde troepen brullen het langs de straten, in een cabaret zingen de dansmeisjes het. En als dan in de vredige huis kamer de twee jongetjes met een nichtje de speelgoedkanonnen tegen elkaar opzetten, maar ruzie krijgen omdat geen der partijen de Boeren wil zijn. wordt het de arme vrouw te machtig. Zij ruimt het speelgoed op en stuurt de kinderen naar boven. De beide mannen komen heelhuids uit den oorlog terug, maar Bridges heeft geen zin meer om langer butler te zijn. Hij opent een eigen café en raakt aan den drank. Indien de censuur hier niet een tafereel heeft geschrapt, is er hier een fout in de film, want deze omme keer bij den tevoren zoo meegaanden en goe- digen butler wordt heelemaal niet gemotiveerd en in geen enkel verband met den oorlog ge bracht. Hoe dit zij, Bridges wordt overreden; de kinderen van de beide echtparen, Bridges heeft een dochtertje, Fanny, groeien op en -de oudste jongen Marryot trouwt met het nichtje. Op de huwelijksreis komen zij op de Titanic om. De overgebleven jongen neemt dienst in den wereldoorlog, krijgt een liefdesbetrekking met Fanny, die danseres is geworden, en juist als de een en twintig kanonschoten op 11 No vember 1918 den wapenstilstand verkondigen, krijgt mevrouw Marryot de tijding, dat haar zoon is gesneuveld. Na den wapenstilstand blijft het onrustig in de wereld. De film toont in een wilde dooreen- warreling van beelden de ontreddering, welke van oorlog tot crisis en misschien weer van crisis naar oorlog leidt. En waarvoor? Deze vraagt staat geprent in het gelaat van de moeder, mevrouw Marryot, die uiterlijk rustig blijft decent en correct, maar wier smartelijke trekken een innerlijke droefheid verraden. Haar doffe oogen staren den toe schouwer aan als een voortdurend verwijt. Als zij, met haar man oudgeworden, den Oudejaarsavond van 1932 viert en drinkt op de waardigheid, de grootheid en den vrede van Engeland, klinkt als een hoonend ant woord het gezang en rumoer van de menigte en de beelden van onrust en opwinding her halen zich. Alle kwaadwilligheid, dwaasheid en onzekerheid wervelt in schimachtige per sonificaties rondom het lichtende kruis van den St. Paul, dat als een sprankje van hoop tusschen deze finale ontgoocheling straalt. Men merkt het: dit is een film, die iets te zeggen heeft. En zij zegt het op welsprekende wijze. Wel eens wat te decent en te correct; men kon naast de staaltjes van echt-Engel- schen humor wat meer realisme en wat meer satyre verwachten. Het blijft, ook zelfs bij de soldaten die uit de loopgraven naar huis terugkeeren, innerlijk en uiterlijk alles zoo keurig netjes, dat men van de schennis naar lichaam en ziel tengevolge van het krijgsbe drijf geen sterken indruk krijgt. Overigens is het krijgsbedrijf in zijn een tonige en eindelooze gruwelijkheid in een prachtig stukje film met indrukwekkende soberheid weergegeven. Welgeslaagd zijn ook de volksbetoogingen, het optrekken en zich in schepen van de troepen en de van een balkon af bijgewoonde begrafenisplechtigheid van Koningin Victoria. En meesterlijk is de aan duiding van de ramp met de Titanic, wanneer na de geluksscène van het paartje aan boord niets anders verschijnt dan een reddingsboei met den noodlottigen naam. Honderd percent film is ook de weergave van den onrustigen tijdgeest in een dooreenwarreling van beelden en personages. Een der indrukwekkendste scènes is de aanval van de Zeppelin boven Londen. De centrale figuur is Diana Wynyard als mevrouw Marryot. die in Clive Brook als haar echtgenoot een waardigen tegenspeler heeft. De bizondere aandacht trekt Herbert Mundin als de butler om zijn wonderlijken komie ken kop. H. G. CANNEGIETER. MUZIEK. Tweede Concert der Haarlemsche Bachvereeniging. Het programma van het 2de Bachconcert bracht geen noviteiten, maar was des te be langrijker door het optreden van twee voor ons nieuwe kunstenaarspersoonlijkheden: den dirigent H. D. van Goudoever en de violiste Ruth Posselt. Van Goudoever kenden we als begaafd cellist en componist, door Gerard Hekking en Johan Wagenaar ge vormd; als dirigent was hij een homo novus voor ons, al leidt hij het Utrechtsch Stedelijk Orkest reeds sinds het verscheiden van Evert Cornel is; al had hij vóór dien reeds een eer volle werkzaamheid als dirigent van groote orkesten in Duitschland en Frankrijk ont plooid. Doch nu stond hij voor ons als waar nemend leider van het Residentie-Orkest, dat door de ongesteldheid van Van Anrooy zijn gewonen leider tijdelijk mist. En ik kan niet anders zeggen dan dat het optreden van den veelzijdig ontwikkelden Van Goudoever als gastdingen t de aangenaamste indrukken heeft nagelaten. Rust, voornaamheid, vaste wil en bescheidenheid kenmerkten zijn ver schijning als leider. Wat bij zijn interpreta ties het meest op den voorgrond komt is zijn heldere uiteenzetting der composities. Grove uiterlijkheden blijkt hij te versmaden, daar entegen is zijn verzorging der détails vaak zeer bijzonder, terwijl de groote lijn toch niet verloren gaat. Het duidelijkst kwam dit aan 't licht bij de vertolking van Strauss' „Don Quixote". Ik heb te voren nimmer een zóó klare expositie van het gecompliceerde wei-k gehoord als die door Van Goudoever gege ven werd. Hij zelf was vol lof over de wijze waarop het Res. Orkest zich in een paar re petities zich aan zijn van die van Van An rooy in vele opzichten verschillende opvat ting had aangepast. In 't- bijzonder gold deze lofspraak den uitnemenden vertolker van de groote en uiterst moeilijke solo-cello-partij. Charles van Isterdael. Hij was voor mij de belangrijkste solist van den avond en ik heb van zijn prachtig cello- spel van begin tot eind zonder voorbehoud genoten. Het was fantastisch, heerlijk van toon, rijk van verscheidenheid. De solo-altist Jean Devert speelde mooi. maar naar mijn idèe tè mooi. Ik stel me de Sancho Panza- figuur boersc.her, bekrompener voor dan De vert hem uitbeeldde. Hij moet kletsen, zani ken: Devert maakte een hoofsche stedeling van zijn figuur, die daardoor het drastische, vermakelijke karakter wel wat inboette. M.i. moet Devert zich niet ontzien in deze partij plat te spelen: dat hij een voortreffelijk altist is, weten we toch wel. Strauss' geniaal werk was voor mij het belangrijkste deel van den avond. Ruth Pos selt droeg de solopartij van Dvorak's viool concert voor, dat ik nu niet zoo heel be langrijk kan vinden; zij speelde die met een uitnemende techniek, met zekerheid, tempe rament en mooie toon, doch met- wat te wei nig afwisseling in de soort der klankproduc tie en met een al te sterk en te doorloopend vibrato. Groote indrukken heeft haar spel mij nog niet gegeven. Een frissche auditie van Wagenaar's Cy- rano-Ouverture opende het concert, welles sterkste indrukken aan van Van Goudoever, van Isterdael enRich Strauss te danken waren K. DE JONG. HET TOONEEL De Wedstrijd van Jacob van Lennep. PEGGY, M'N SCHAT. Varia uit IJmuiden heeft gisteravond dén tooneeïwedstrijd van Jacob van Lennep ge opend met Peggy, m'n Schat. Velen zullen zich dit blijspelletje van J. Hartley Manners nog herinneren van de voorstellingen, welke de Kon. Ver. Het Nederlandsch Tooneel indertijd er van gegeven heeft met Emma Morel in de titelrol, Rika Hopper als Alice en Louis Gim- berg in de rol van Alarïc. Eenige jaren geleden heeft Het Schouwtooneel het oude paardje nog eens van stal gehaalden er toen Do Ru- gani voorgespannen. En nu zal Peg voortaan wel bij het dilettanten-tooneel blijven. Engelschen hebben altijd veel van dergelijke verhaaltjes, waarin een wat ruw, ongebolsterd meisje opschudding brengt in een deftige fa milie en er met de society om haar heen over hoop ligt, om tenslotte glansrijk de overwin ning weg te dragen. Zij waren, voordat zij naar het tooneel overstapten, de heldinnen in bakvisch-romannen, maar zoo langzamerhand raken zij wat in de verdrukking en kunnen zij de concurrentie tegen de moderne meisjes de flappers, zooals de Engelschen ze noemen niet meer aan. Ik zal mij natuurlijk van alle kritiek ont houden tot na de uitspraak van de jury, maar toch moet ik zeggen het jammer te vinden, dat op dezen wedstrijd enkel buitenlandsche producten worden gespeeld. Dit is volstrekt geen opmerking tegen Varia want ook de andere vereenigingen hebben blijkbaar geen Hollands'ch blijspel voor dezen fyHstrrd kimden rtrderi. En wij weten uit het programma der ope ningsvoorstelling van Jacob van Lennep, dat het bestuur van deze vereeniging niet al te veel vertrouwen in het werk van eigen bodem heeft. Maar ik wil hier ter informatie en ter logenstraffing van de bewering, dat onze Hollandsche blijspelen voor het groot ste deel „banaal" zijn, eenige „comedies" noe men, die elk voor zich in alle opzichten de vergelijking kunnen doorstaan met de twee blijspelen, welke ik tot nu toe in dit seizoen bij Van Lennep zag. En ik weet van te voren, dat ik er heel wat oversla. Daar gaan ze dan: van Van Rossum Pomarius, De Spie gel der Zotheid, Femina. Diogenes en de Ton en Phyllis, van J. van Eepen. Amor op het Dak, van Broedelet Angèle, De Gescheiden Echtgenoot. Wie ben ik en Dolle Maan, van Henk- Bakker Ramon Tamello, Komedie, Als zij Wisten en Liefdes-Capriolen, van A. den Hartog De Brievenbus, Santa Lucia en De Privé-Secretarsse, van Heijermans De Groote Vlucht. Robert en Bertram en De Vliegende Hollander, van Fabricius De Distel, Don Cesare in de Gevangenis. Hans Hopper maakt Carrière. Een Ridder ging voorbij, van Roelvink Freuleke en Mrs. O. van Ben van Eysselsteijn De Duivel op Aarde en De Vlie gende Feeks, van mevrouw SimonMees De Paladijn, van Henri Dekking Kwalzalvers. van Zoetmulder Z.B.B.H.H. en De Gemas kerde Venus, van Scheffer Hanengevecht en L. L. L„ van Stapelveld Om in 't leven te slagen, van Defresne Moordromance, van Kalf: De Duivel in Delft, van me vrouw AmmersKüller Poudre de Riz, van Bets Ranucci-Beekman Dat wat je niet hebt en Monsieur le Directeur, van mevrouw IJsel de Schepper, Het laatste Sta dium en Dans, Nonneke, dans. En nu heb ik van de oud-Hollandsche blijspeldichters zoo als Langendijk, Hooft, Asselijn en Brederode, van tooneelbewerkingen als van Sara Bur gerhart, Ferdinand Huyek, De Familie Kegge en De Fransche Stastok en de Vlamingen nog niet eens gesproken. Men ziet. er is nog keuze genoeg, als men zoeken wil. Om op Peggy, m'n Schat terug te komen, de gasten uit IJmuiden hadden bij een stampvolle zaal zeer veel succes en wij wenschen hunzooals wij dat alle gasten toewenschen veel prijzen en medailles op den avond van den uitslag. J. B. SCHUIL. CENTRAAL COMITé VOOR WERKLOOZEN. REDUCTIE VOOR WERKLOOZEN BIJ VOETBALWEDSTRIJDEN. Ook het bestuur van ..Haarlem" zal voor de door het eerste elftal te spelen wedstrijden reductie verleenen op het toegangsbewijs van de werkloozen. In verband met bezwaren van technischen aard zullen deze toegangsbewij zen niet aan het terrein verkrijgbaar zijn. Reeds voor den wedstrijd Haarlem-Feiienoord en vervolgens telkens des Zaterdagsmiddags tusschen vier en vüf uur zal voor de Zondags te spelen wedstrijden kaarten verkrijgbaar zijn aan het Ontspanningsgebouw Spaarne 92 a 15 cent. Voor het verkrijgen van een toe gangsbewijs moeten worden overgelegd het be wijs van inschrijving van de Arbeidsbeurs en het contribut'eboekip of cmtribut'ekaart. On georganiseerden merten bij het bewijs van In schrijving van de Ai-beidsbeurs de uitkeerings- kaart overleggen. De regeling is in handen van het Centraal Comité. NEDERLANDSCHE UITVOER VAN BLOEMBOLLEN NAAR ENGELAND. GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN. Brunning. Jansstraat 87, autolantaarn: Kre- mer, Weltevredenstraat 9. autokenteeken: Hemus, Oranjestraat 136. leesboek: Pesmaar, Weverstraat 8. schooletui. ..Brederodeduin", Bloemendaal. hond; Zuurendonk. Kleverlaan, 30. handschoen; v. Bogaard. Kolkstraat 12 zw., hond; Dierenasyl, Ridderstraat 11. 2 hon den; Zandberg. Saenredamstraat 79 zw.. hand schoen; Meerman. Schoterweg 66 zw., hondje. Meyer. J. Nieuwenhuizenstraat 13, idem; Senus. Fuhrhopstraat 29, hond. Weber. Floresstraat 8, hoed: Moser. Colensostraat 54, handschoen; Ling, Papentorenvest 56. kaart v. e. d. zieken huizen. v. d. Meulen. Brouwersvaart 108a. muts; De Vries. Marnixplein 13. port-em. met inh.; Seegers, K. van Man derstraat 93. idem; De Winter. Wicherstraat 17. rijw. bel. merk; Elzinga. Romolenstraat 48. idem; Van Dam, N. Geldeloozepad 32. idem. Dammers, Velser- straat 18rd.. rekenliniaal; Kusman. Rolland straat 79, rozenkrans: Selman, Koningstraat 38. idem; Rooijers, Olmenstraat 57. rijw. bel. merk: Van Wees, Anjelierstraat 32. sleutel; Kelderman. Twijnderslaan 23. taschje: En gelenberg, Zonnebloemstraat 43. idem. Nolet-, Floresstraat 103, idem; Ouhuysen, A. de Jon- gestraat 35. vulpotlood: Van Polder Brouwers straat 43E. idem; Koster, K. Rozenstraat 1, zakje met geld. GEZELSCHAr LOUIS DAVIÖS. Louis Davids zal met zijn gezelschap Za terdag 11 November optreden in den Stads schouwburg. Bekende namen als de Harmo ny Kings, vermaarde negerzangers, Fred Roner, in zijn manipulaties, Kate Schnitzer, van de Wiener Operette prijken op zijn pro gramma. Louis Davids zelf presenteert zijn aller laatste liedjes en verrassingen. Een avond voor oud en jong bestemd, welke lang in herinnering zal blijven door het hooge peil van beschaafde kunst en uitbundige vreugde. KINDEREN EN WAPENSTILSTANDSDAG. SLACHTINGEN VOOR DE CRISIS-RUNDVEE-CENTRALE. HET WERK NOG IN EEN VOOR-STADIÜJI. BADHUIZEN „WITTE KRUIS" HAARLEM. Het aantai genomen baden in de afgeloo- pen maand October was: Badhuis Koudenhorn: mannen 929: vrou wen 463: baden werkloozen: totaal 1493. Badhuis Leidscheplein: m. 1416: vr. 310; schoolbaden 746; b. w. 149: totaal 3121. Badhuis Schotersingel: m. 2110; vr. 953: sch. b. 622: b. w. 175; totaal 3860. Badhuis Hofdijkplein: m. 1491; vr. 699; schl. b. 1131; b. w. 157; totaal 3478. Badhuis Van Egmondstraat: m. 1621; vr. 962; sch. b. 889; b. w. 220; totaal 3692. DE INVOER VAN BLOEMBOLLEN IN ENGELAND. Het Weekblad voor Bloembollencultuur meldt: Op 31 October is een gezamenlijke ver gadering gehouden van de bloembollen commissies van de Hort. Trades Ass. en van de National Farmers' Union, ter bespreking van het voorstel van de regeerings-advies- commissie voor invoerrechten in Engeland, om het Britsche invoerrecht van 10 pCt. naai de waarde te wijzigen in een invoerrecht per gewicht of per tal. Het resultaat van deze bespreking is nog niet bekend. PERSONALIA. Mej. H. Torenbeek te Heemstede is te Am sterdam geslaagd voor het examen apothe- Kers-assistent. DOOR VLEESCH VERGIFTIGD. Maandagmiddag heeft zich in het gezin van den heer P. N. te Haelen, bij Roermond, ver giftiging voorgedaan. Aanstonds werd dr. Smits uit Heythuizen gewaarschuwd, die over brenging naar het ziekenhuis te Roermond noodzakelijk achtte, meldt de N.R.C. Twaalf personen, waaronder het geheele ge zin N. en vier woonwagenbewoners, eveneens wegens vergiftiging, werden naar het St Lau ren tius-zie ken hu is gebracht. De vergiftiging is ingetreden na ge bruik van vleesch. Van links naar rechts Herbert Mundin als butler. Diana Wynyard en Clive Brook als jnrs. en mr. Marryot en Una O'Conner als de vrouw van den butler in de ilm Cavalcade. Ter herdenking van den Wapenstilstands dag zal mevrouw BlombergZeeman voor de kinderen van den Ned. Kïnderbond a.s. Don derdag, 9 November, om 7 uur, in het gebouw van de Maatschappij tot Nut van het Alge meen een verhaal met lichtbeelden ver tellen: Peerke en zijn kameraden. Wij vertrouwen dat de ontroerende ge schiedenis van een kleinen Belgischen jongen diepen indruk op de kinderen zal maken. DUITSCHERS IN INDÏë ZT.T NAZI. BATAVIA, 7 Nov. (Aneta> De ..Deutscher Bund" in Ned.-Indië heeft aan Aneta mede gedeeld. dat tot dusver meer dan duizend Duitschers in Ned.-Indië hun trouw aan Hitler hebben verzekerd, terwijl in het algemeen kan worden vastgesteld dat de overgroote meerderheid die zich nog niet kon uitspreken van hetzelfde gevoelen is. EEN GROOTE ACHTERUITGANG. Het Weekblad van Bloembollencultuur schrijft: De Engelsche vakbladen geven steeds ge gevens over den invoer van bloembollen in aantallen stuks, wat van beteekenis is. daal de Nederlandsche uitvoerstatistiek slechts 't aantal uitgevoerde Kilogrammen vermeldt; vergelijking met de Britsche cijfers is daar om belangrijk. In Augustus 1933 werden in Engeland in totaal 149.774.000 bloembollen ingevoerd, tegen 191.290.000 in Augustus 1932 en 144.022.000 in Augustus 1931. In September waren deze cijfers voor de drie achtereenvolgende jaren resp. 301.556,000 358.993.000 en 247.730.000. Het aandeel, dat Nederland in deze import heeft, gaat niet in beteekenis achteruit. Uit Nederland werden in deze jaren-in de maanden Augustus en September naar Enge land uitgevoerd: Augustus/September 1933 439.844.000 stuks, 16.122.000 K.G., gemid deld aantal stuks per K.G. 27 a 28; 1932: 535.679.000 stuks, 20.468.000 K.G.; ge middeld aantal stuks per KG. 26 a 27; 1931: 377.160.000 stuks, 14.770.000 K.G., ge middeld aantal stuks per K.GS 26 BLOEMROLLENINVOER IN POLEN. Wij lezen in het Weekblad voor Bloembol- boilencultuur: Bij het Centraal Bloembollen Comité is op 28 October een mededeeling van het departe ment van Economische Zaken ontvangen, dat de Poolsche regeering erin toegestemd heeft om aan Nederland, gezien de menigvuldige aanvragen, boven het conventioneel contin gent over het afgeloopen 3e en het loo- pende 4e kwartaal van 1933, voor bloembollen een extra-invoercontingent te verleenen. De Crisis-Rundvee-Centrale doet op het oogenblik in verscheidene provincies groote aankoopen van vee. dat in verband met de plannen tot inkrimping van den veestapel, wordt geslacht. Het vleesch wordt in de Con- servenfabrieken verduurzaamd in blik. Ook de Directie van de Beverwijksche Con- servenfabriek alhier heeft niet de hierboven genoemde centrale een contract afgesloten op een basis van 25 koeien per dag. Bij deze in formatie bij de Directie van de Conserven- fabriek bleek ons. dat deze vermeerdering van werkgelegenheid, vooral nu voor deze fabrie ken de stille tijd is aangebroken, gaarne door de Directie is aanvaard. Alleen mag daaruit niet worden afgeleid, dat met dit werk het werkloozenvraagstuk zou zijn opgelost. Inder daad deden omtrent deze vermeerdering van werkzaamheden de meest fantastische geruch ten de ronde. Van heinde en verre stroomden de sollicitaties binnen, doch in het stadium, waarin deze zaak verkeert, is het niet moge lijk. dat de menschen kunnen worden aange nomen. De organisatie loopt nog niet vlot. De aanvoer van het vee is o.a. nog zeer onregel matig en lang niet op iedereiv dag kan het aantal van 25 koeien worden bereikt, Zoodra deze aanvoeren regelmatiger kunnen geschie den, zou de Beverwijksche Conservenfabriek wel 50 koeien per dag kunnen verwerken. Dan zou ook de mogelijkheid niet uitgesloten zijn, dat personeel kon worden geplaatst. Intus- schen is deze toename van arbeid in een onzer plaatselijke industrieën een verheugend ver schijnsel. al is het dan ook tenslotte onder den druk der slechte economische toestanden ontstaan. PREMIERE VAN DE OPERETTESANGHERS. Naar wij vernemen, zal de eerste voorstelling van bet gezelschap „De Operettesanghers", di recteur Dick Weiman, op 14 November in de Jansschouwburg te Haarlem gegeven worden. Opgevoerd zal worden ..Het Loterijnummer", een operette van Jacques Offenbach.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 9