LETTEREN EN KUNST DINSDAG 12 DECEMBER 1933 HAARLEM'S DAGBLAD 8 HET TOONEEL. Amsterdamsche Tooneelvereeniging PHAEA. Het expressionistisch tooneel is op enkele experimenten na vrijwel aan ons land voor bijgegaan en dit is de oorzaak, dat Fritz von Unruh, die van deze kunst de belangrijkste vertegenwoordiger was. hier tot nu toe zoo goed als onbekend is gebleven. Het is vooral met de aan Gerhart Hauptmann opgedragen onvoltooid gebleven trilogie Tragödie waarvan Ein Geschlecht wel het voornaamste stuk is dat Von Unruh zich in Duitschland naam heeft gemaakt. Hij onderscheidde zich reeds dadelijk van de andere expressionisten, doordat zijn werken niet enkel een wilde echo gaven van den tijd. maar ook berustten op een ethisch beginsel. Fritz von Unruh is een auteur, die wat te zeggen heeft. Dat is ook den Amsterdam mers. die de première van zijn Phaea Zondag avond in den Stadsschouwburg op het Leid- sche Plein hebben bijgewoond, duidelijk ge worden. Dit ..spel uit de filmwereld" is niet alleen krachtig, boeiend tooneel, maar het heeft ook inhoud. Het steunt op een ethisch beginsel. Het staat door zijn voortdurende mengeling van techniek, kunst en leven, zijn afwisseling van film en tooneel en door zijn moderne problemen midden in dezen tijd en houdt daardoor ook door de bijzonder knappe behandeling en structuur de aan dacht van een publiek van tegenwoordig tot het laatst toe gespannen. Dit is het soort tooneel. dat deze tijd de tijd van de film en de radio vraagt, omdat het veel te zien geeft, voortdurend afwisseling biedt en om dat het tegelijk „du théatre" in den besten zin van het woord is. Fritz von Unruh zegt felle, harde waar heden over de film en de filmproductie vlijm-scherp en sarcastisch bijvoorbeeld zijn de 10 geboden voor de film, die de directeur Samuel Morris den idealistisch aangelegden schrijver Adam Uhle, die nog aan den goeden invloed van deze kunst- gelooft, voorhoudt en hij laat ons weinig illusies omtrent de ethische bedoelingen van de mannen, die aan het hoofd van filmondernemingen staan. Sarnuel Morris, de directeur van de Phaea, is een soort vampier, voor wien zelfs het meest intieme van een menschenziel niet vei lig is. omdat hij alles ook het meest heilige zonder scrupules voor het monster „pu bliek" op het doek meent te mogen brengen. Diametraal daartegenover staat Adam Uhle. de schrijver, die de waarheid wil verkondigen in de film, die de wereld wil overtuigen van de dwaasheid en het misdadige van den oor log en de mensehen „in 29 talen" van het doek af wil toespreken. Maar een dergelijke idealist komt in een film van Samuel Morris niet aan het woord, zelfs niet ondanks een aan Uhle plechtig gegeven belofte. Wanneer Uhle in het slottooneel zijn „rede tot de menschheid" uitspreekt. een fragment, dat in het oorspronkelijk stuk niet voorkomt zijn de bussen voor de opneming niet gevuld en spreekt hij enkel in de ledige ruimte. De ethische beginselen van het pacifistisch ma nuscript zijn alle geschrapt; de nationalis ten hebben hun zin gekregen en alleen het zinnelijke, het lagere, dat als contrast moest dienen tegenover het hoogere en het idealis tische is gebleven. Hiermee heb ik in enkele regels de diepere bedoelingen van Fritz von Unruh in zijn Phaea weergegeven. Maar wanneer men rekent, dat dit stuk in sterk aangezet, vlug tempo gespeeld een waarlijk bewonderens waardige prestatie bij een première na drie dagen van zenuwsloopend repeteeren ruim drie en een half uur duurt, zal men wel be grijpen, dat dit slechts zeer globaal is. Fritz von Unruh blijkt een tooneelschrijver van groote en te gelijk breede allure te zijn. Be halve een schrijver, die wat te vertellen heeft en zijn publiek tot luisteren dwingt, is hij een „vakman" eerste klas, die de techniek van het tooneel door en door kent. Phaea is „du théatre" van het eerste tot het laatste tooneel. Hoe verrassend is reeds dadelijk het begin! Wij zijn in een modern cabaret, waar een chansonnière Nell Knoop op het tooneel Duitsche liedjes voordraagt, de conferencier zingt en danst Cruys Voorbergh kreeg er een open doekje voor en een mulattin Do Hoogland zelfs een danse du ventre a la Josephine Baker uitvoert. In dat cabaret bereiden vier nationalisten een veemmoord voor op een pacifistisch „verrader" en we zijn juist genaderd tot den moord in een cham'ore séparee en op het punt ons te verbazen over zoo sensationeel en melodramatisch tooneel bij een gezelschap als dat van Van Dalsum en Defresne, als een der zijwanden wordt weg geschoven en de filmoperateurs met den re gisseur Jules Verstraete aan het hoofd, hun toestellen het cabaret binnenrollen en het ons duidelijk wordt, dat wij hier enkel met een filmrepetitie in een atelier te doen hadden. Een truc? Goed. maar weergaloos knap van vondst, die dan ook zoo door het publiek werd gewaardeerd, dat de volle zaal in luid applaus losbrak. In deze film-omgeving blijven wij verder heel den avond en het blijkt een zeer interes sant milieu, boeiender zelfs dan dat van het circus in Circus Knie. Wat al moderne men- schen ontmoeten wij in dat milieu en wat prachtige tooneelfiguren blijken zij allen te zijn. Daar zijn die drie oud-officieren, allen na den oorlog aan lager wal, voor wie de uni form nu nog maar alleen een „costuum" de officier een „rol" is. In de scènes met die offi cieren vooral in dat tooneel ..achter de schermen" herkennen wij den vroegeren ex pressionist Fritz von Unruh. Louis van Gaste ren trad als Bonien voor het eerst bij dit ge zelschap op en hij liet de twee andere officie ren Storm en Ben Royaards de laatste gaf een Duitsche copie van zijn Paty du Clam een stuk achter zich. Daar was verder Tonie, het meisje van de vlakte, dat ondanks haar sinister beroep kin derlijk onbedorven is gebleven en de eenige, met wie Adam Uhle, de idealist, geestelijk con tact krijgt. Georgette Hagedoorn leek ons in het begin wat te klein van formaat voor deze rol. Zij speelde haar wel argeloos maar naar mijn smaak wat te kinderlijk. Maar hoe lan ger hoe meer nam de rol haar mee en in de laatste acte was zij ontroerend teer in haar liefdescène met Uhle en aan het slot sterk van dramatische kracht. Dan was er Uhle, de idealist, die zich in die materialistische wereld van bordpapier en schmink geheel vreemd voelt en overal zijn hoofd stoot. Sternheim gaf hem met fijn be grip. al viel het moeilijk in hem den oud-offi cier te herkennen. En als levend contrast za gen wij Albert van Dalsum als Samuel Mor ris. den directeur van de filmonderneming, die het leven op het doek wil brengen, ook al moet hij dat opnemen aan een sterfbed in een hospitaal of in de intimiteit van een ka mer. waar twee gelieven in opperste liefde hun zielen aan elkaar openbaren. Albert van Dal sum speelde de rol volkomen „Amerikaansch", met hevige spanning en in meesleepend tem no Voorts Cruys Voorbergh, het tooneel vul lend met zijn levendig spel en voortreffelijk van plastiek als de „conferencier", die het geluk overal zoekt ook in de onderste lagen van de maatschappij. Nell Knoop vol spirit als de filmdiva. Ben Groenier fanatiek als een bolsjewistisch aangelegden tooneelkap- per, Jules Verstraete zeer vermakelijk in zijn rol van een gladden, practischen regisseur, La Chappelle, geestig als Graaf Trotta en dan was er Carpentier Alting, die kortweg een creatie leverde als de Russische prins, die tegenwoordig is geweest bij den moord op Raspoetin en met de herinnering daaraan alcoholist is geworden. Ontroerend mooi was het spel van Carpentier Alting in die rol, dégénéré en toch aldoor prins. Een open baring dit prachtige spel van dezen jongen acteur. Dat dit stuk ook technisch de hoog ste eischen stelt, de geschiedenis van de drie- daagsche generale repetitie is daar om er een ieder van te overtuigen. Maar hoe voor treffelijk slaagde alles! Wie kreeg ook maar één oogenblik bij deze première van intense spankracht den in druk, dat hier pas zooveel moeilijkheden waren overwonnen. Het was, of dit stuk reeds maanden was ingespeeld. De geestdriftige ovaties, die het enthousiaste publiek staande bracht na elk bedrijf en die zeker ook de meesterlijke regie van Van Dalsum en de zeer mooi decors golden, waren volkomen verdiend. Phaea is een der grootste successen van Max Reinhardt hij speelde het stuk in Berliin in 1930 geweest. Het zal waar schijnlijk ook een der grootste successen op ons Nederlandsche tooneel worden. Wanneer het den heer Deinum mocht ge lukken dit stuk ook in Haarlem te krijgen, dan voorspel ik hem reeds bij voorbaat een uitverkochten schouwburg/Want 't lijkt mij wel zeker, dat heel uitgaand Haarlem deze op voering zal willen zien. J. B. SCHUIL. CELOOF EN WETENSCHAP. BRUCMAN'S MARIONETTEN. Cenoveva van Brabant. dig moeten missen. Geen wonder, dat de divertissements'" weer het meeste succes hadden. Ze zijn dan ook alleraardigst en Brugman kan er altijd weer mee terugkomen. Het is een uitstekend slot van zijn programma. J. B. SCHUIL. MUZIEK. Concert voor Werkloozen. De Gemeentelijke Concertzaal bood Maan dagavond een beeld van de werkloosheid. Niet dat er geen menschen in waren: op het po dium waren de stoelen alle, en in de bezoe kersruimte voor meer dan de helft bezet Maar als men dan bij monde van den voor zitter van het comité, dat dit concert orga niseerde. verneemt dat er honderd gratis- kaarten meer waren verstrekt dan het aan tal beschikbare plaatsen bedraagt moet het aantal looze stoelen iemand wel moedeloos maken. Genoemde voorzitter bracht zijn dank aan allen die belangeloos hun medewerking verleenden: het Gemeentebestuur en Koot's Pianohandel door kostelooze verstrekking van zaal en vleugel en natuurlijk de uitvoerenden Over een groot deel van hetgeen ten gehoore gebracht werd, kan ik kort zijn: Schoten's Christelijk Gemengd Koor en het daarbij be- hoorende Kinderkoor hebben pas geleden een concert gegeven met ongeveer hetzelfde pro gramma. Men heeft weer kunnen genieten van een koorzang, die vele oogenblikken zeer mooi van klank was en waarvan de zuiver heid slechts zelden in gevaar was; men heeft de frissche kinderstemmen weer in Van An- rooy's aardige Cantate en in vroolijke liede kens, waarvan de „Spekpannekoekan" van Van Oort de kroon spanden (vergeef mij het beeld) en herhaald werden, weer met on verdeeld genoegen gehoord en aan den leider Jac. Zwaan en aan de beide jonge solozan geresjes hulde gebracht. Een novum op dit concert was het lied van Schubert „Der Hirt auf dem Felsen" voor so praan. clarinet en piano. Een novum voor ons. niet als compositie, eerder een antiqui teit je van het slag der ouderwetsche bra- vour-aria's. Die bravour was tusschen de so praan Mevr. H. Ludolph en den clarinettist Marinus Adam eerlijk verdeeld en beiden heb ben de fioritures en roulades ons in aan- genamen vorm opgediend, en zij vielen zóó den smaak, dat een schotel er van nog maals ter tafel kwam. Mevr. Helène Ludolph zong verder de solo partij in Mozart's Laudate Dominum, weder vormde dit werkje door zijn muzikale schoon heid het hoogtepunt van den avond. De solisten, de dirigent en de begeleider Gosse Kroese werden door het Comité met bloemen gehuldigd. De heer Deinum verleende zijn medewer king door consumptie tegen verminderden prijs beschikbaar te stellen en hoe het pu bliek deze tegemoetkomende prijsstelling op prijs stelde bleek in de pauze; de koffie was uitverkocht! K. DE JONG. CRISISMAATREGELEN VOOR HARING. UITVOERING VIA DE STICHTING VOOR DE HARINGVISSCHERIJ. De minister van Economische Zaken heeft als crisis-organisatie aangewezen de Stich ting voor de Nederlandsche Haringvisschêrij. gevestigd te 's-Gravenhage. Deze stichting heeft tot doel: le medewer king te verleenen aan de uitvoering van de Landbouw-Crisiswet 1933 en de regeerings- maatregelen tot uitvoering daarvan, in het bijzonder die ten aanzien van haring; 2e. be vordering der doeleinden, welke de Neder landsche regeering met de door haar geno men of te nemen maatregelen, als bedoeld on der le, beoogt. Het bestuur bestaat uit tenminste 7 leden, die door den minister worden benoemd en ontslagen. De bestuursleden wonen te Katwijk, Vlaar- dingen, Den Haag en Scheveningen. Voor de eerste maal treden op als voor zitter de heer W. Richter uit den Boogaardt en als directeur de heer Joh. A. Mulder. Het bestuur kan natuurlijke of rechtsper sonen. die reeders zijn van haringdrijfnet- visschersvaartuigen, voorzien van een Neder- landsch letterteeken, als georganiseerden er kennen. BEPERKING VOOR PEKEL- EN STEUR- HARING. In het staatsblad is afgekondigd een Kon. Besluit, waarbij de aanvoer in Nederland van pekel- en steurharing en het verwerken van alle soorten haring in verschen, gekoel- den of bevroren toestand tot pekel- of steur haring wordt verboden met ingang van 10 December. MAAIKE WORDT OPGEZET. De Crt. vermeldt, dat het stoffelijk over schot van Maaike, de bekende chimpansee uit den Haagschen Dierentuin, die gestorven is, opgezet zal worden na een onderzoek over de doodsoorzaak. 100 K.M. VAART EN EEN VALSCH NUMMER. DAME DOOR AUTO DOODGEREDEN. Zaterdagavond omstreeks half twaalf ging met een 100 K.M. vaart een auto uit de rich ting Utrecht naar Amersfoort. Eij het gebouw van den Protestanten-bond liepen twee dames op straat, een harer werd door de auto aan gereden en op slag gedood. De wagen had waarschijnlijk een verkeerd nummer. Het lijk werd door den concierge van den Protestantenbond naar het Zieken huis Lichtenberg te Amersfoort overgebracht. De Gemeente- en Rijkspolitie zoeken den on bekenden automobilist. BRANDBLUSSCHFR VAN 10 M. HOOG GEVALLEN. Een ernstige brand heeft gewoed in een meubelwinkel en magazijn te Gorinchem. 'Bij het blusschen is een 21-jarige helper van een 10 Meter hoog dak gevallen. Hij werd deer lijk gewond. GEVONDEN EFFECTEN GEHOUDEN. Te Amsterdam is gearresteerd een jong- menseh, dat in een taxi een tasch met ef fecten had gevonden, die een dame daarin had laten liggen en die zich de tasch had toegeëigend. Een der effecten had hij ver kocht. EEN ANDER KIESSTELSEL. LIBERAAL IDEE VOOR 90 KIESKRINGEN. Voor de vrouwengroep 's-Gravenhage van de Liberale Staatspartij „De Vrijheidsbond", heeft Zaterdag mr. dr. W. D. de Jonge, refe rendaris aan het departement van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, een voordracht gehouden over: „Het parlementaire stelsel en de vrijheid van den kiezer". Spreker verdedigde een op initiatief van mr. Drost te Rotterdam ontworpen en in een brochure van spr. nader uiteengezet, stelsel, waarbij het land niet in 18, doch in 90 kies kringen is verdeeld, met 5 candidaten van elke partij in eiken kring (waarbij de moge lijkheid blijft bestaan om een of meer candi daten in eenzelfden kieskring voor te stellen) Volgens dat stelsel komen de voorkeurstem men in iederen kring behoorlijk tot hun recht, hetgeen aan het parlementaire stelsel slechts ten goede kan komen, terwijl de uit bepaalde kringen tegen het parlement aangevoerde be zwaren aldus zouden worden ondervangen. Spr. meent dat het 90 kieskringen-systeem voor alle partijen aanbeveling verdient, lezen wij in het Handelsblad. ZWERVER BIJNA BEVROREN. MET DIT WEER EEN HOOIBERG ALS BED. Bij een landbouwer onder de gemeente Al phen a. d. Rijn vervoegde zich 's avonds de 59-jarige zwerver met het verzoek in den hooi berg te mogen overnachten, lezen wij in de Tel. De landbouwer gaf daartoe toestemming, doch den volgenden morgen vond hij den man geheel verkleumd van koude en met een be vroren voet. Nadat hem geneeskundige hulp was verleend, is de stakker voorloopig in het Wees- en Armenhuis te Oudshoorn ter ver pleging opgenomen. IN DEN BANKBILJETTENREGEN GAAN STAAN. EN EEN DRUPJE OPGEVANGEN. Eenige weken geleden liet een loopjongen op het Rokin te Amsterdam voor duizend gulden aan bankbiljetten van tien en 25 gulden wegwaaien. Verscheidene personen raapten de biljetten op, maar gaven ze niet terug. Thans zijn een 23-jarige man en een 17-jarige jongen gearresteerd, dien er van verdacht worden biljetten te hebben mee genomen. Nog meer arrestaties zouden te wachten zijn. BURGEMEESTER VAN IJSSEL- MONDE WEER AANGEVALLEN. VIJF UUR LANG CRITIEK. In den Raad van IJsselmonde is weer uit voerige critiek op den burgemeester geoefend die vijf uur duurde. Het Christelijk-Histori- sche raadslid de heer A. in 't Veld voerde weer het woord en wel anderhalf uur, waar bij hij allerlei beschuldigingen tegen den anti-revolutionnairen burgemeester inbracht vooral op financieel gebied. Hulde bracht hij hem echter voor wat hij voor het wegen net gedaan heeft. IJsselmonde kon niet weer in het rechte spoor komen, zoolang deze burgemeester aan het hoofd staat, was zijn conclusie, zien wij in het Handelsblad vermeld. SMOKKELAUTO DOOR EEN SPOORBOOM. DAARNA TEGEN EEN HUIS. Zondagmorgen tien uur bemerkten twee controleurs van de Crisis Zuivel Centrale te Eindhoven een hun bekende smokkelauto. De controleurs begonnen de smokkelauto te achtervolgen. Met- een snelheid van 80 K.M. ging het in de richting Acht. Op den over weg werden juist de spoorboomen neerge laten. De smokkelauto wist nog onder de eerste door te glippen, de tweede echter was reeds neergelaten zoodat de auto dezen boom stuk reed. Hierdoor geraakte de bestuurder van de smokkelauto uit Nuenen, de macht over zijn stuur kwijt, met het gevolg dat de auto tegen het huis van den heer Van Buul te Acht reed, waarvan de voorgevel eenigs- zins beschadigd werd. De controleurs waren intusschen naderbij gekomen en namen de auto die ernstig be schadigd was, benevens 618 K.G. Belgische margarine in beslag. Den smokkelaar is een voorloopig verhoor afgenomen. CLANDESTIENE ZENDER TE GRONINGEN. POLITIE DEED S NACHTS EEN INVAL. ïn den nacht van z-aterdag op Zondag is door de recherche te Groningen onder leiding van commissaris S. Molenaar een inval ge daan in een perceel aan den Gr. Kromme Elleboog, daar men vermoedde dat zich el- daar een geheime zender bevond. Dit bleek bij onderzoek juist te zijn. Het toestel is in beslag genomen. Tegen de clandestiene zen ders, twee uit Groningen en een uit Paters- wolde. die naar het hoofdbureau van politie geleid werden, is proces verbaal opge maakt. SCHEEPVAARTBERICHTEN (Zie ook elders in dit nummer.) HOLLAND—AMERIKA LIJN. Beemsterdijk, N.-Orleans n. Rotterdam 9 v. Bermuda. Lochgoil 10 van Vancouver te Rotterdam. Blcmmersdijk, Rotterdam naar Philadelphia 9 te Boston. Bilderdijk, Baltimore n. Rotterdam 9 i2,23 n.m.) 450 mijl Z.W. van Valentia. Narenta, Rotterdam n. Vancouver 9 (8,25 v.m.) 20 mijl N.O, van Land's End. HALCYON LIJN. Stad Dordrecht, Rotterdam n. Bagnoli 10 (12,15 n.m. 15 mijl van Owers-vuurschip. Maasburg, 9 Dec. van Wabana n. Flensburg 10 Dec. van Pta Farrato naar Stad Vlaardingen 10 v. Emden te Oxelo- sund. Stad Amsterdam, 9 van Stockholm n. Lu- lea HOLLAND—AFRIKA LIJN. Meliskerk (thuisreis) p. 10 Dec. Gibraltar. Nijkerk (uitreis) 9 Dec. te Port Natal. Spronfontein (thuisreis) 10 te Mombassa. Heemskerk (thuisreis) pass. 10 Dec. Da kar. Rietfontein (uitreis) 10 Dec. van Ant werpen. HOLLAND—WEST-AFRIKA LIJN. Reggestroom (thuisreis) 9 Dec. van Vigo. IJstroom. (uitreis) 8 December van Lagos. HOLLAND—OOST-AZIë LIJN. Meerkerk (thuisreis) 10 Dec. te Colombo. Ouderkerk 11 Dec. van Japan te Rotter dam. Waalkerk (uitreis) 11 December te Genua. HOLLAND—AUSTRALIë LIJN. Grootekerk 11 van Rotterdam naar Bre men. Gaasterkerk (thuisreis) pass. 10 Dec. Gi braltar. Serooskerk (uitreis) 9 Dec. te Bombay. HOLLAND—BRITSCH-INDIë LIJN. Hoogkerk (uitreis) 11 Dec. van Madras. ROTTERDAMSHE LLOYD. Baloeran (uitreis) p. 9 (3 v.m.) Perim. Dempo (thuisreis) p. 10 (4 n.m.) Koop del Ar mi. Buitenzorg (thuisreis) 10 (3 n.m. te Mar seille. Kota Agoeng (uitr.) 9 (9 n.m.) van Ge nua. Kota Baroe (thuirseis) p. 11 5 v.m.) Oues- sant. Tapanoeli (uitreis) pass. 10 (11 v.m.) Pe rim. Blitar 11 v. Rotterdam te Hamburg. ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA LIJN. Aldabi (uitreis) 10 van St.-Vincent. Algorab 10 van Rotterdam naar B.-Aires. STOOMVAART MIJ. OCEAAN. Stentor Liverpool n. Java 9 van Padang. Atreus Batavia n. Amsterdam p. 10 Gibral tar. Memnon, Japan n. Rotterd. p. 10 Gibraltar. Polyphemus Amsterdam n. Java p. 10 Pe rim. Bennevis Japan n. Rott. 11 van Port Said. Ajax Japan n. Rotterdam 11 te Singapore. Bencruachan, Japan n. Rotterdam 10 v. Pt. Said. City of Bagdad 10 v. Dairen te Rotterdam. Achilles, Japan n. Rotterdam 9 van Pe- nang. Eurybates 10 van Hamburg te Amsterdam. Menestheus Japan n. Rott. 8 te Yokohama. De vereeniging Geloof en Wetenschap weet afwisseling aan haar leden te bieden. Gisteren, op haar zevende bijeenkomst in dit seizoen, was het het Marionetten-Theater van Bert Brugman uit Laren, dat in den Schouwburg aan den Jansweg een opvoering gaf en het was dus begrijpelijk, dat de zaal tot de laatste plaats bezet was. Bert Brugman heeft nu het oude ridder drama Genoveva van Brabant dat in het Zuiden van ons land nog dikwijls op het too neel wordt gespeeld door Frieda Frowein voor marionetten laten bewerken en in Haar lem kregen wij daarvan de eerste opvoering te zien. Frieda Frowein heeft in haar bewer king een groote plaats ingeruimd aan Hans worst, zoodat evenals in de Ur-Faust het komische element sterk wordt geaccentueerd. En voor een marionetten-vertooning lijkt mij dat niet onverstandig, omdat het verhaal van Genoveva, zoo gewoon vertoond, ons waar schijnlijk niet meer voldoende zou boeien. Maar daar staat met zoo'n Hansworst in de handeling een ander nadeel tegenover en wel. dat het oude ridderverhaal nu wel heel erg in het gedrang komt, vooral omdat Hansworst een zoo groote plaats innam en met zijn grap jes zooals van het giro-nummer soms wel sterk uit den toon viel-. Ook zou de bewerking mijns inziens wel wat meer fantasie hebben kunnen verdragen. Het is juist de groote kracht der marionetten, dat zij ons meer dan levende menschen re gelrecht naar het sprookjesland kunnen voe ren. Een oogenblik hebben wij dat ook gisteren in de opvoering van Genoveva van Brabant- gezien, en wel toen de ree het bosch kwam in- huppelen en zich tegen Genoveva aan vlijde. Toen was er op het tooneel opeens de sprook jesstemming. Maar overigens bleef het in deze vertooning alles wel wat erg nuchter en zat er al heel weinig fantasie in. Zoo had van de verschij ning van de heks in het legerkamp veel meer gemaakt kunnen worden en zouden wij gaarne inplaats van de nu en dan vrij goed- koope komiekigheid van Hansworst gaarne wat poëzie op het tooneel hebben gehad. Ook Ook daarvoor leenen marionetten zich zoo bij uitstek. Maar de vertooners moeten die poëzie allereerst zelf in het verhaal kunnen vinden. Van de plaats waar ik zat, kon ik de details van de poppen niet genoeg onder scheiden om ze zuiver te beoordeelen. Ik zag wel, dat Siegfried voor een Genoveva wel een wat erg oud heerschap met kabeltouwen van grijze snorren was en dat Hansworst meer thuis hoorde in een romantisch spel van de achttiende eeuw dan in een ridder- drama uit de middeleeuwen. Wie ik echter zonder eenige reserve kon waardeeren, was Genoveva althans in de eerste tafereelen. toen zij nog niet een verouderingskuur had ondergaan. Wat was die pop in haar blauw zwart kleed en de witte kap een goed ge slaagde figuur en hoe wist zij ook door houding en standen de illusie te geven van een edelvrouw uit de middeleeuwen. De tekst werd goed voorgedragen, al zou ik nu en dan bij Genoveva gaarne wat meer innigheid hebben gewenscht. Na de pauze kregen wij de „divertisse ments" en wij weten, dat dit nummer bij Brugman altijd het beste is. Deze keer kregen wij wat nieuws en bracht de bekende conferencier, die geen Hollander maar een Haegenaer is, ons in de studio van de Laren-Radio Centrale, waar Koos Speen- hoff begeleid door den beroemden kla viervirtuoos Pianowski en Louis Davids voor de microfoon liedjes zongen, Vaz Dias zijn persberichten uitzond, de geleerde pro fessor zijn wetenschappelijke verhandeling hield en tante Mirabella of hoe zij heeten mocht haar honneponnig praatje met de kinderen hield. Het was heel amusant, nu en dan zelfs geestig. En het- slot kwam niemand minder dan Willem Mengelberg voor ons dirigeeren, een voorrecht, dat zelfs de leden van Bach en het Concertgebouw tegenwoor- Lectuur voor onze Jeugd. De uitgever H. Meulenhof te Amsterdam, gaf in de Guldens-serie een nieuw boek uit geschreven door Dora Musbach. en getiteld: Hoe Josientje schrijfster werd. Het hoofdthe ma is de geschiedenis van een Indisch meisje, die een allesbehalve prettig thuis bij een Oom en tante heeft gevonden, "t Kind wordt er ge ëxploiteerd, maar later verandert de gansche situatie. De eenige sympathieke figuur in dit verhaal is Oom Ru. Hij moet echter eerst een ongeluk niet den auto krijgen om op den voorgrond te kunnen treden. Over 't algemeen is 't een zeer oppervakkig verhaal, af en toe zelfs wat langdradig. De stijl is niet kwaad, maar 't is zeker niet het beste boek van deze schrijfster. Als Josientje 17 jaar is, ontpopt ze zich als schrijfster. Op 18-jarigen leeftija zijn er reeds bundels novellen van haar ver schenen. In de werkelijke literaire wereld zou men zeggen: Noch nie da gewesen. Aan 't ein de van het boek verlooft ze zich met Leo, een begaafden jongen. Theatraal luidt de slotzin- Ze had-den elkaar heel veel te zeggen, de jonge schrijfster en hij, die weldra hoopte doctor in de letteren te zijnl Ik kan dit boek maar matig aanbevelen en de illustraties van B. J. Kempers steken niet boven den tekst uit. In de Zonnige Jeugd-serie van denzelfden uitgever verscheen een 4e druk van Uit Tantes jeugd door Ida Heijermans. Wat een kostelijk boek is dit toch. Ernst en humor wisselen el kaar telkens af. Op 't titelblad staat: voor 8 tot 12 jaar, maar ik geloof zeker, dat veel ouderen nog van dit verhaal zullen smullen. De hand van Jan Wiegman is ook heel fleu rig en de teekeningen van Bas v. d. Veer zijn schitterend. Dit is een boek uit duizenden. Dezelfde serie is verrijkt met: De verlaten kapel door N. K. Biegel. Dit is een zeer ge noeglijk jongensboek. De held van 't verhaal, Bob Kloos, oud 11 jaar, is een leuk jog. Af en toe wat branie-achtig, maar toch een jongen waarvan je houden moet. Bij oom Johan en tante Hedwig in Grindbergen brengt hij de groote vacantie door. Met neefje Karei beleeft hij dan dolle dingen. Vooral de ruïne en de verlaten kapel zijn oorden vol mysterie. D^ vacantie-regendagen worden bizonder aardig geschetst. Ongemerkt valt er nog heel wat te leeren. Wie aan zijn jongen een gezond, goed boek wil geven geeft hem de Verlaten kapel. De illustraties van W. G. v. d. Hulst zijn niet overal geslaagd. De bandteekening is verre weg het mooist. W.B.-Z. Jongensboeken- Bij den uitgever Valkhoff en Co te Amers foort verschenen eenige mooie jongensboeken namelijk „Jean Fiaggi" en „Paw" van Tovry Gredsted, vertalingen uit het Deensch van Mary Horrix. De goedverzorgde boeken wer den geïllustreerd door Alex Mathïessen en Hans Borrebach. HET FASCISTISCHE TOONEEL- STUK. KOIMT SPOEDIG IN HAARLEM. De eerste opvoering van Kettman's tooneel- stuk „De Dag die komt", onder regie van Jan C. de Vos, zal naar het gezelschap „Fascio" (dir. Louis Feiten) mededeelt, plaats hebben op Vrijdag 22 December in den Stadsschouw burg te Utrecht. Het ligt in het voornemen, om direct na de voorstelling in Utrecht het stuk op tour nee te nemen, zonder dat voorloopig in Am sterdam wordt gespeeld. Allereerst staan Rot terdam, Den Haag en Haarlem op het pro gramma.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 8