Tiafauanako, Van alles en nog wat. ZATERDAG 27 JANUARI 1934 HAARLEM'S DAGBLAD 7 Een wonderlijk interview met Douglas Fairbanks Junior. (Van onzen Parijschen correspondent.) Entrez, zoo klonk een harmonieuze stem Van achter de hotelkamerdeur, toen we be scheiden aantikten. En toen we binnentraden: Ja. neemt u me niet kwalijk, ik zit in mijn bad. maar mijn tijd is zoo bezet dat :k anders geen gelegenheid heb om met u te pra ten, zoo ging de hotelbewoner verder, in een vloeiend Fransch, terwijl hij even zijn vroolijken kop vertoonde boven den ranr' van het bad en terwijl overal waterspetten rondom vlogen. Take a seat -T- Ik heb uw vader al een paar maal ont moetu bent wel zijn evenbeeld. Elisabeth Bergner, die met Douglas Fairbanks jr. in „Catharina van Rusland" speelt. Douglas Fairbanks lacht en dan vooral lijkt hij sprekend op Doug-senior, den nog eeuwig jeugdigen Doug van Zorre en Robin Hood U bent dus speciaal overgekomen om de eerste opvoering bij te wonen van uw groote historische film „Catherina van Rusland"? Ja, ik had er maar een heel klein stukje van geziendraait u nu even om, dan kom ik uit mijn bad.... Achter ons het geschuur van handdoeken en van haastig aangeschoten kleeren. En dan ineens staat hij voor ons, steekt gul zijn hand uit": Me voila, Douglas Fairbanks junior... enchanté de faire votre connaissance. Hoe komt het dat u zoo vloeiend, zonder eenig accent Fransch spreekt? Oh, maar ik heb als student twee jaar in het Quartier latin gewoond en verleden jaar ben ik zesmaal in Parijs geweest. Incognito, net als een beroemdheid. Ah, die twee jaren in Montparnasse,... ik was zoo arm als een kerkratpapa hield me zoo krap mogelijk Dat was eigenlijk de beste tijd. 't Schijnt dat u een héél avontuurlijke reis hebt gehad om hier te komen, precies op tijd voor de eerste voorstelling van uw film? Stelt u voor: verleden Woensdag om vier uur vertrok ik uit Hollywood, uit de studio na de laatste scènes te hebben gedraaid ir. „Succes story". Om 5 uur zat ik in een vlieg machine. maar onderweg was er zoo'n zware mist dat we in Chicago moesten landen. Ik sprong dadelijk in een trein voor New-York kwam daar aan maar jawel, de „He de France" was net vijf minuten geleden vertrok ken en ik zag 't reusachtige schip in de verte verdwijnen. Wat ik toen gedaan heb? Ik heb dadelijk een motorboot, een raceboot gehuurd en toen maar achter de lie de France aan, :t Leek waarachtig wel op 'n film van mijn va der. 't Ging er van door, hoor, en na een uur racen, we vlogen meer over de golven dan dat we voeren, kwam ik den Oceaanstoomer langszij en zoo kwam ik aan boord. Toen de overtocht. U hebt wel in de couranten gezien hoe het overal heeft gespookt en we hebben dan ook aan boord van de lie de France de volle lading gekregen't was de zwaarste overtocht dien ik ooit heb meegemaakt. Ein delijk kwamen we in Le Havre aan. De di rectie van de United Artists had me laten we ten dat ze een vliegmachine voor me had den gecharterd om zoo vlug mogelijk naar Parijs te vliegen om me te kunnen kleeden voor de officieele opvoering van „Catharina" in de Cercle Interallié. Maar jawel, daar spookte het zoo dat de pilote verklaarde dat het onverantwoordelijk zou zijn om met zulk stormweer te vertrekken. Dus maar weer m een sneltrein. En ik ben er gekomen, maar zoo op het nippertje, dat ze me aan de Gare Saint Lazare in een auto zetten en regelrecht naai de zaal reden. Iedereen, er waren talrijke ministers en nagenoeg het heele corps diplo matique, was in rok en ik werd, net als een Phileas Fogg, die juist op de minuut binnen treedt naar binnen geduwd, zoo. in een golf- costuumEnfin, het voornaamste was dat ik op tijd arriveerde en men heeft me een buitengewoon hartelijke ontvangst bereid Ondertusschen is hij gereed met zijn toilet We steken beiden een sigaret op: En wat is nu uw eigen indruk van „Catherina van Rusland"? Een goede, ik kan het niet anders zeggen en ik ben er bijna van overtuigd dat die film 't wel zal doen. Wat ik van mijn partner, van Elisabeth Bergner denk? Eenvoudig een revelatie. Het is een actrice, die ik plaats tus- schen en Sarah Bernhard en een Duse en ik voel me maar héél kleintjes naast haar. Ah, als we in de film altijd zulke geweldige krach ten hadden dan kwamen we nog oneindig veel verder. De huistelefoon rinkelde. Douglas Fairbanks deed alsof hij niets hoorde; hij mompelde alleen: ach, vervelende kerels. Is dit uw liefste film? Een van deja. maar ik denk altijd ook met genoegen terug aan „Pierre ni" en aan „Patrouille a l'Aube", en Weer rinkelde de telephoon. Met één ruk was de haak van het toestel: ja ik kom, ik kom Neemt u me niet kwalijk, maar de wa gen wacht, ik moet eventjes naar Londen. EventjesnaarLonden? Ja. voor een paar dagen maar, voor de bespreking voor een nieuwe filmmaar dan kom ik voor veertien dagen terug naar Parijs, om een beetje uit te blazen. Misschien zien we eikaar dan nog welEn een valies onder zijn arm slingerend: opent hij de deur waar al een heel legertjes managers, impre sarios en bedienden staat te wachten. En in eens schalt zijn stem, reciteert hij ylot de regels uit Victor Hugo's „Burgraves": Prince, comte, seigneurs -et vous, esclaves, aussl, J'entre, et je vous salue, et je vous dis ceci.... Si tout est en repos HENRY A. TH. LESTURGEON. STUDIO-SNUFJES. The Social Register is de titel van een Columbiafilm, waarvan de opnemingen reeds zijn begonnen. De film heeft Colleen Moore in de vrouwelijke hoofdrol. The Social Re gister is gebaseerd op het gelijknamige too- neelstuk van John Emerson en Anita Loos. Na een Duitsche verfilming van den roman van Fallada Kleiner Mann was nun? komt er ook een Amerikaansche. Lew Ayres en Margaret Sullivan, (de eerste eenige jaren geleden, de tweede onlangs door Universal ontdekt en thans beroemde sterren), zullen de hoofdrollen vertolken in Little Man, what now, van Hans Fallada. Frank Borzage voert de regie. „Kidnapping" (ontvoeren) komt in Ameri ka nog al eens voor. De Universal zal over de bestrijding der kidnappers een film opnemen met Edmund Lowe in de hoofdrol, getiteld American Scotland Yard, die een kijkje geeft op de moeilijkheden, waarmee de recherche in de Ver. Staten te kampen heeft bij die be strijding. De regie is van Ed. Marin. Onder regie van den Duitschen regisseur. W. Pabst, zal „A Modern Hero", met Richard Barthelmess. Jean Muir, Margaret Lindsay en Marjorie Rambeau, in de Warner Bros studio's worden geproduceerd. Een nieuwe film met een groot aantal ster ren zal door Warner Bros naar een origineel gegeven van Robert Lord, onder den titel „Dames" in productie worden genomen. Naar alle waarschijnlijkheid zullen Dick Powell en Ruby Keeler wederom samenspe len aan het hoofd van vele meisjes van de filmkolonie. Naar wij vernemen behandelt de geschiedenis een niet alledaagsch thema. Madeleine Carroll, de Engelsche actrice, is naar Hollywood vertrokken voor het spelen in een Foxfilm. Dit bezoek aan die filmstad haar eerste bezoek zal tot April duren. Dan speelt ze voor haar tweejarig contract met de Gaumont-British Company in En land in de film „Mary van Schotland" Dit contract zal haar in totaal 30.000 pond ster ling opleveren. Paul Wegener zal een Ufa-film regisseeren onder den titel van Die Freundin eines gros zen Mannes, draaiboek van Philipp Lothar Mayring. Medespelenden zijn Kathe von Nagy. Carl Ludwig Diehl, Hans Brausewetter, Theodoor Loos, Jessie Vihrog e.a. H. C. WELLS ALS SCENARIOSCHRIJVER. Een film over de Robot-eeuw. De bekende Engelsche auteur over fantas tische onderwerpen, wiens boek De Onzicht bare Man al verfilmd is. H. G. Wells, zal bin nenkort naar de studio's in Elstree vertrek ken. om te helpen bij de verfilming van een door hem geschreven verhaal. Hij verklaarde hierover tegen de News Chro nicle, dat de film het leven zal behandelen in de gemechaniseerde wereld over 150 jaar. Er zullen vreemde, ongedachte steden in de film voorkomen en wonderlijke machinerieën. Ze zal een Robot-eeuw toonen, zooals weini gen zich maar kunnen voorstellen. Monsters zullen bedwongen worden door een enkel draadje en weer losgelaten door een simpelen druk-op-de-knop. En de mensch zal geleerd hebben verschrikkelijke machten te beheer- schen. Hij voegde erbij, dat de titel nog niet vast staat, doch vermoedelijk zal luiden: ,/Waar gaat de menschheid heen?" Hij zal tezamen met Alexander Korda regie voeren. De film zal 60.000 pond kosten. De langste verkeersweg is onlangs in En geland ingewijd. Hij voert van Manchester naar Liverpool, is 42 K.M. lang en 12 M. breed. De aanleg duurde 7 jaar en kostte 3 millioen pond sterling. Bij den bouw van „Radiostad" het nieuwe ontspanningscentrum te New-York, von den 50.000 menschen arbeid. De rentelast al leen van dit colloseum bedraagt 10 millioen dollar per jaar. Daar men te Parijs het straatlawaai krach tig wenscht te verminderen, en de tramwegen het grootste aandeel in dat lawaai hebben, wil men ze afschaffen. Met betrekking tot den Gibraltartunnel dien men van plan is te bouwen, hebben de eerste opmetingen plaats gehad. Nog in de 17de eeuw hadden de apotheken als een veelgevraagd artikel muggenvet in voorraad. De Engelsche geneeskundigen zijn van mee ning. dat er 20 verschillende soorten van hoofdpijn zijn. De sinaasappel vond eerst gedurende de Kruistochten zijn weg naar Europa. In Midden-Zweden ligt het stadje ,.A" en in Frankrijk vindt men een kleine rivier van denzelfden naam. De hoofdstad van Tibet ligt in het district „U" en in Amerika bestaat een stad, die „B" heet. De koudste plek op aarde ligt precies op den evenaar in het hartje van Afrika. Het is de top van Mt. Kenya (17.040 voet) die altijd met sneeuw bedekt is, met een temperatuur van 150 graden onre nul. John Boyes van Nairobi kocht dien berg eens voor 10 schapen en 10 geiten. De Amerikaansche staat Florida werd zoo ge noemd omdat Ponce de Leon dit gebied ont dekte op „Pascua Florida" of Paaschzondag De vóórhistorische Metropolis van Zuid-Amerika? Ingang van den Zonne tempel van Tiahuanako. Nooit van gehoord, waarde lezer? Gewoon pels evenveel voor als die met poema en con- Hg dor! Moeten wij nu de Inca's verantwoordelijk stellen voor den ondergang der Tiahuanako- cultuur? Verboden zij de groteske dierfiguren enz., omdat zij hun zonnegodsdienst aan alle onderworpen volken oplegden? Wij weten het niet. In een hoek van den zonnetempel staat de zonnepoort. Een geweldig steenblok, helaas gebarsten en omgevallen, maar gelukkig door de goede zorgen van Possnansky weer overeind gezet. Nog juist op tijd, want schendende han den zijn hier steeds voorradig. Het dichtbij liggende dorp is bijna geheel uit oude stee- nen opgebouwd. Honderden karrevrachten mooi behouwen steen zijn naar La Paz ver voerd voor bruggen en kerkenbouw. De kerk van Tiahuanako natuurlijk dito. En zelfs bij het bouwen van den spoorweg is menig klein viaduct uit de voor de hand liggende tempel- steenen opgetrokken. Wij mogen aannemen, dat wat er nog ligt te zwaar is om te worden weggesleept. En nog is het neit zeker, dat het blijft liggen. Ik heb een twee meter hoog, uit Een aardige scène op het St. Marcusplein in Venetië uit de film Das Lied der Sonne. De beroemde Italiaansche zanger Lauri Volpi en zijn tegenspeelster Liliane Dietz bezig met het voederen der duiven. De muziek voor deze film is van Pietro Mascagjii, den componist van de Cavalleria Rusticana. schandalig. De voorhistorische Metropolis van Zuid Amerika. De wereldstad van 10.000 jaar geleden, waar de mensch mensch is geworden, een hoogstaande cultuur zich heeft ontwik keld en waaruit deze cultuur zich tot ir Noord Amerika heeft uitgebreid. Maya's, Azteken: allemaal nazaten en na- apers van Tiahuanako. Waarde lezers, ge gelooft toch niet alles wat ge leest? Maar het is een vreemde geschiede nis. Elke stad hier in het midden van Zuid- Amerika beschouwt zichzelf als het centrum, waarvan alles is uitgegaan. La Paz (dat is vlak bij Tiahuanako) Cuzco en Quito, ze zijn op dit punt alle drie evenzeer overtuigd van eigen grootheid. Dat La Paz een flinke ruime stad is, vertelde ik U reeds. En met Tiahua nako is er zeker ook iets bijzonders ai kan dat daaraan liggen, dat hier begonnen is met een. meer systematisch onderzoek. Prof. Ir. Arthur Possnansky heeft zijn heele leven ge werkt om te bewijzen, dat Tiahuanako eens het centrum der nieuwe wereld was. Lang. heel lang geleden, zóó lang, dat zijn schatting en de mijne tienduizend jaar verschillen. Wanneer wij La Paz verlaten in de richting van.Titicacameer en dus van Perou, voert de trein ons weer over de bekende met gras- of graanvelden bedekte 4000 M. boven zee lig gende hoogvlakte van Perou. Wij stijgen een paar honderd meter om dan langzaam te da len naar den oever van het meer. Daar ligt een heuvel voor ons met vlakken top en re gelmatige afstanden recht overeind in den grond. De heuvel is kunstmatig en bevat een drinkwater) meer in het midden. Hier en daar liggen kunstmatig behouwen graniet- blokken, soms van zeer groote afmetingen. Verder is er niet veel te zien. Anders bij de rijen van steenzuilen, die vanzelf aan Karnak in Bretagne of Stonehenge in Engeland her inneren. De steenrijen vormen de resten van het fundament van een tempel en dat staat wel vast, dat dit een zonnetempel moet zijn geweest. Want op de dagen van dag- en nachtevening, op 21 Maart en 21 September, gaat de zon precies op in het verlengde van de middellijn van den tempel, terwijl twee groote monolithen de keerpunten in de zon- nebaan aangeven. Precies? Ja. wat is precies. Wat was precies in die tijden? Er zijn twee stel tempelfundamenten in Tiahuanako. De oudste liggen iets lager, maar op vrijwel dezelfde plaats als de nieuwere. Nu verplaatst zich het dag en nacht eveningspunt aan onzen hori zon in den loop der eeuwen. De tempelfunda menten liggen niet evenwijdig en uit de af wijking der beide lijnen berekent Possnansky den ouderdom der eerste Tiahuanakocultuur op 13000 jaar. Ik zei het al. Dat is mij te kras, Possnansky's metingen zijn zeer zeker goed, maar die oude kerels waren beslist niet zoo secuur als hij! Desalniettemin zijn er twee tempels., en twee culturen in Tiahuanako. De oudste tempel heeft een fundament uit groote, maar betrekkelijk ruw behouwen steenen. Steen op steen misschien? De tweede tempel vertoont schitterend afgewerkte bouw stukken, die men haast gepolijst zou kunnen 1 noemen. En er zijn twee soorten aardewerk, eigenlijk drie zelfs. Eerst een heel primitieve in vorm zoowel als versiering. Dan een tweede periode, waarin het hoogtepunt wordt bereikt en een derde of decadentieperiode. Het werk uit de tweede periode is schitterend. Prachtig doorbakken, geglazuurd aardewerk, meest met symbolieke of idiografische voorstellingen als, de condor, de vogel, die de zon door het hemelruim voert, de poema, de draagster dei- maan en vele dergelijke animistisch aandoen de figuren meer. De vazen worden gevonden meest in graven, tegelijk met bronzen en stee nen voorwerpen. Alliages van koper, zilver en goud, geen eigenlijk brons dus, spelen in dezen tijd blijkbaar een groote rol. Helaas is nog niets bekend van de allergrootste vraag: zijn de schedels en grafbijgaven van de 1ste en 2de periode verschillend en geven ze een aanduiding van de herkomst of wel voor de autochtoniteit dezer rassen? Een feit is, dat lang vóór de Inka's hun macht over heel Zuid Amerika verspreidden, de typische Tïahuanako-cultuur zeer ver door drong, in elk geval over heel het tegenwoordi ge Perou. Wat bekend staat als Nasca en Pa- rakas is ietwat gewijzigd Tiahuanako en de bekende Chimu cultuur dito. En dat alles da teert van lang vóórdat de Inka's als kinderen der zon verdwaalden op het eiland in het meer van Titikaka. Ook de Inca's hebben in Tiahuanako geleefd en er hun typisch vaat werk achtergelaten. Tiahuanako had allerlei symbolisch-animistische voorstellingen. De Inka's aanbaden slechts de zon en versierden hun vaten vrijwel uitsluitend met geometri sche figuren tenzij de vorst zelf als teekening of als boetseerder het vaatwerk sierde. En de met geometrische figuren bedekte scherven komen in de graanvelden rond de oude tem- Een afgodsbeeld van buitengewoon groote af metingen te Tiahuanako. één stuk graniet gehouwen afgodsbeeld ge vonden, dat met dynamiet in stukken ver deeld was. En het kan nog erger. De nog overeind staande godenbeelden (monolithen) worden geregeld door toeristen en dagjesmen- schen uit La Paz als schijven voor revolver- schieten gebruikt. Zelfs de zonnepoort! O ja, daar was ik aan bezig! De zonnepoort! In een hoek, nog niet af en dus niet geplaatst in het centrum van den tempel. Een steen blok van drie meter hoog en 4</. M. lang, een halven meter dik. Eén stuk gehouwen uit een steensoort, die over het meer moet zijn aange voerd, in booten, vervaardigd van aaneenge bonden stroo! Maar dergelijke groote steenen liggen er nog meer, bewerkt en wel tot poort- steenen enz. Maar wat de zonnepoort onder scheidt, is de mooie bewerking in basreliëf en dat de figuren er op ons oogenblikkelijk aan het werk van Maya's en Azteken herin neren. Dp groote middenfiguur stelt de zon voor op 21 September, als hier de zomer be gint. Condorkoppen stralen overal uit en de condor is de brenger van zon, licht en warm te. De kleine figuur daaronder stelt de zon voor in Maart en dan telkens boven de trap- penlijn de zomer- en er onder de wintermaan den. Rechts en links der hoofdfiguur staan een 3u-tal gevleugelde mannetjes, de dagen der maand. Zoo leggen wij thans uit. wat in elk geval in die tijden symbolen van religieuze beteekenis moeten zijn geweest! De poort is niet af. en staat niet op zijn plaats. Veel wijst er op. dat Tiahuanako aan het einde van zijn bloeiperiode plotseling door een zwaren slag getroffen is. Misschien door een vloedgolf uit het Tit. acameer tengevolge van vulkanische verschijnselen, want het meer reikte in die tijden tot voor de poorten der stad! De wereld is toch klein! Ik ontmoette des morgens tusschen de ruïnen een Belg. een zwerver uit Antwerpen, die blij was weer eens Hollandsch te spreken en leidde er een paar uur later op verzoek der spoordirectie oen Pnncesse de Ligne rond. Weer een uur ter reed mijn trein weg, terwijl ik van een tus- schenstation af de sneeuwtoppen der Cordil lera filmde. Maar na een kilometer stopte de trein en kwam terug om mij te halen. Dat heb ik natuurlijk ook gefilmd. Eigenlijk mocht ik het thuis niet vertellen, VAN DER SLEEN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1934 | | pagina 13