1 DINSDAG 30 JANUARI 1934 HAARLEM'S DAGBLAD 6 NED. HERV. GEM. EEN NIEUW WIJKGEBOUW. Dezer dagen Is door het bestuur van Wijk I der Ned. Hervormde Gemeente (wijkpredi- kant Ds. Waardenburg) aangekocht het ge bouw Oude Gracht 104, dat na eenige inwen dige verbouwing, ingericht zal worden tot Wijkgebouw. Het geheel biedt gunstige ruimte voor een vergaderzaal, kamers voor kleinere bijeenkomsten en woonruimte voor wijkzuster en concierge. Voor de betreffende wijk ongetwijfeld een groote aanwinst. ARBEIDERSTOONEELVEREENIGING „VOORUITGANG". De Haarlemsche Arbeiders-Tooneelvereeni- ging „Vooruitgang" geeft op Dinsdag a.s. 30 Januari een opvoering van het bekende kluchtspel „Robert, Bertram en Co." van Her man Heijermans. OBEëDIGING VAN RESERVE-OFFICIEREN MOTORDIEN ST. Op het voorplein van de kazerne van den 'Motordienst zijn Zaterdag de reserve tweede luitenants: N. Ie Grand. B. C. Blaupot ten Cate. A. W. Kuyvenhoven. P. G. Vreede, W. van Dam, J. W. Diepenfyuis, J. Israëls, G. J. Koiff. H. de Roos. J. W. Smits, W. J. H. van Hees, J. P. Kool, P. F. Bierema. H. E. Prager en de reserve tweede luitenant van de militaire administratie K. de Vries, door hun commandant, majoor A. M. M, van Loon beëedigd. Nadat de troep in linie was opgesteld en de geweren gepresenteerd, werd het ko ninklijk besluit voorgelezen, waarna de jonge officieren gewezen werd op de be langrijkheid en het wezen van den eed. Nadat daarr.a door hen den eed of de belofte was afgelegd werden de manschap pen gewezen, dat zij de nieuw genoemden in hun rang moesten erkennen en gehoor zamen. Officieren en Onderofficieren werden daar na in de gelegenheid gesteld de nieuw aan- gestelden te feliciieeren, waarmede deze plechtigheid was afgeloopen. JAARVERSLAG VAN DE NATUURHISTORI SCHE VEREENIGING. Het jaarverslag van de Nederlandse!^ Na tuurhistorische Vereeniging (afdeeling Haar lem en Omstreken) over 1933 vermeldt dat het aanta! leden stijgend is en thans ruim 270 be draagt. De Voorjaarstentoonstelling die van 29 April tot 6 Mei in de H. B. S. op het Santpoorter- plein werd gehouden, werd bezocht door 900 bezoekers buiten de 1500 leerlingen van Mid delbare en Lagere Scholen. In 1933 werden 23 excursies gehouden en 6 lezingen. Het vertrek van de secretaresse, mej. W. P. v. d, Velden wordt gememoreerd evenals de bemoeiingen naar aanleiding van plannen van de gemeente Bloemend aal om door de terrei nen om het Brouwerskolkje een weg aan te leggen, waartegen de vereeniging zich heeft uitgesproken. Herinnerd wordt aan de Dierendag-tentoon stelling waarbij de vereeniging ook betrokken wsa. evenals aan de Paddenstoel-tentoonstel ling die georganiseerd was ter herdenking van het 25-jarig bestaan van de Ned. Mycologische Vereeniging. HULPSPAARBANK N. O. G. Het Haarlemsche Schoolblad bevat het vol gend bericht van de directie der Hulpspaar bank „Haarlem" van het Ned. Onderwijzers Genootschap. „Het verheugt ons den inleggers te kunnen mededeelen. dat de financiëele resultaten dit jaar meer dan bevredigend waren. De rente, welke telkenjare door de Directie der Hoofd- bank wordt vastgesteld, bedroeg evenals het vorig jaar 4 pet. Over 1933 wordt door de hulpbank f 1323.42 meer aan rente bijgeschreven dan over 1932 Het aantal deelnemers nam met 17 toe en steeg tot 250. Het komt de directie echter nog steeds voor. dat de rieelhebbing van oncerwijsbevoegden nog grooter kan zijn. Vooral ook hun. die kin deren hebben, kunnen wij aanraden: „Neem voor elk Uwer kinderen een spaarbankboekje, zoodra hun spaarpot meer dan f 5 bevat." N. O. G. Naar Het Haarlemsch Schoolblad meldt, houdt de afd. Haarlem van het Ned. Onder wijzers-Genootschap Donderdagavond a.s. een ledenvergadering in Hotel Lion d'Or. VERBOND VAN CHR. LETTERKUNDIGE KRINGEN. De Kring Haarlem van het Verbond van Chr. Lett. Kringen in Nederland hield haai' maan- delijksche vergadering. De heer A. Hartendorf te Haarlem behan delde „Maria Lecina" van J. W. F. Werumeus Buning. Spreker zette uiteen wat z.i. wel en wat niet kan worden aanvaard als Christelijke kunst en schetste in het kort den inhoud van „Maria Lecina", Spr. gaf als zijn meening te kennen dat, hoewel treffend door zijn ruwe schoonheid, dit dichtwerk niet als Christelijke kunst kan worden aanvaard. ZWEI HERZEN IM DREIVIERTEL TAKT. Aangemoedigd door het succes, dat de voor stelling van „Zwei Herzen im dreiviertel Takt" mocht ondervinden, geeft het Fritz Hirsch Gezelschap op veelvuldig verzoek nog een ekele reprise voorstelling van deze operette. Deze laatste opvoering van de nieuwste Robert Stalz operette heeft plaats op Dins dag 20 Februari as. in den Stadsschouwburg, des avonds om acht uur. Wederom worden de hoofdrollen gespeeld door Fritz Hirsch Pau' Harder. Friedl Dotza. Elly Krasser Claire Clairy, Albert May. Arno Velecky. Fritz Geiger en de andere leden van het Fritz Hirsch-gezelschap. „DE NOOD DER AANKOMENDE GENERATIE". VOORDRACHT VOOR DE VEREENIGING VOOR VROUWENBELANGEN. Voor de Ned. Vereeniging voor Vrouwenbe- langen en gelijk Staatsburgerschap heeft mevr. J. TwissSchmidt Ernsthausen Maan dagavond in het gebouw „Theosofia" een voordracht gehouden over het onderwerp „De nood der aankomende generatie". Spreekster zette uiteen, hoe in de Middel eeuwen de individu opging in de totaliteit; in de Middeleeuwsche cultuur beteekende de in dividu absoluut niets. Het was het humanisme, dat die individu "'•rij-mnakte, dat die natuur ontdekte en de waarde van het detail aan het licht bracht. De snelle opbloei van de cultuur beteekende de opgang van de individu. Dit heeft er tenslotte weer toe ge leid, dat de individu zich als alleenstaande waande; het detail voelde zich niet meer ver bonden aan het geheel. In deze positie bevindt zich de aankomende generatie en de jongeren reageeren daarop door de vlucht naar de nationale gedachte. Het is de jongeren te doen om een nieuw organisme, een allen bindende gedachte. Zij wenschen een wereldbeschouwing die samenvalt met de opvatting van de Leider, die alleen de verantwoordelijkheid draagt. De nood van de aankomende generatie is tweeledig: de individu voelt zich los van de gemeenschap, omdat de bindende gedachte ontbreekt en voelt eich los van zichzelf, omidat hij niet kan staan in dienst van de gemeenschap. Wat den jongeren in de eerste plaats bijge bracht moet worden is verantwoordelijkheids besef. want ieder individu vormt een noodza kelijk onderdeel van het geheel, een knoop punt als het ware van vele spanningen. Ons leven is een onderdeel van een verbanden- complex en het is onze taak die verbanden te leeren kennen. Spreekster achtte het tenslotte noodzakelijk dat er veranderingen worden aangebracht in het stelsel der volksvertegenwoordiging, het onderwijs en dat de taak der moeder herzien dient te woTden. Dit laatste speciaal met be trekking tot de onveedinr? der meisjes. Na afloorp van de voordTaoht was er voor de aanwezigen gelegenheid tot het stellen van vragen. STEUNVERLOTING JAN WIEGMAN. Ten overstaan van notaris Mr. J. A. de la Hayze zal Vrijdag 2 Februari a.s. des namid dags ten 21/2 uur in het Waaggebouw aan het Spaarne de uitloting plaats vinden der prijzen van de steunverloting ten bate van den illustrator Jan Wiegman. DIE SPAERNE SANGHERS. De Kon. Mannenzangvereeniging Rottes Mannenkoor heeft aan Die Spaerne Sanghers het voorstel gedaan om gezamenlijk te con certeeren ter viering van het 80-iarig bestaan der Rotterdamsehe vereeniging dit jaar. De vooriooptge plannen zijn, dat Die Spaerne Sanghers in April in Rotterdam zullen zingen, en dat Rotte's Mannenkoor in het najaar in Haarlem komt. JAARFEEST VAN ST. RAPHAEL, HAARLEM I. Het jaarfeest van St. Raphael (Haarlem I, Spoor) werd begonnen met een H. Mis, die opgedragen werd door den adviseur der af deeling kapelaan De Wit. 's Avonds was de feestvergadering in gebouw St. Bavo. Er waren vertegenwoordigers van den R.K. Volksbond, van de afdeeling Haarlem II en Hoofddorp. De bondsecretaris. de heer Timmermans, huldigde een achttal jubilaris sen namens het hoofdbestuur, die 25 jaar lid van St. Raphael waren. De penningmeester, de heer Spiering was 12 1 2 jaar bestuurslid. Dë avond werd opgeluisterd door een band en de familie Hofman. HERV. GEREF. EVANGELISATIE CENTRALE VAN N.-HOLLAND. Namen? bovengenoemde Centrale hoopt Ds. B. N. B. Bouthoorn. Ned. Herv. Pred. te Hui zen (N.-H.) as. Woensdag te n.m. 8 uur in de Broederkerk. Parklaan 34, alhier, op te reden met het onderwerp: „Geloofszeker heid". NED. PROT. BOND, HAARLEM-NOORD. De afdeeling Haarlem-Noord van den Ned. Prot. Bond houdt Donderdagavond in haar gebouw aan de Berkenstraat de 2de Winter- lezing. Ds. A. R. de Jong. uit Bussum, zal spreken over: „Verantwoordelijke Vrijzinnigheid". KON. VEREEN. „OOST EN WEST". Voor de leden der afd. Haarlem en Omstre ken van de Kon. Vereen. „Oost en West" trad Maandagavond in de tuinzaal van het Gem. Concertgebouw de heer B. J. A. Herweyer als spreker op. De heer Herwever Is de bekende Haarlem mer, die in Indië „in de suiker" werkzaam was. door de tijdsomstandigheden zijn betrek king verloor, zich toen gedwongen zag naar het vaderland terug te keeren en dit toen deed op een zeer origineele en bijzondere manier: hij maakte n.l. met een tochtgenoot, den heer A. Aukes. per motorrijwiel een tocht door 15 landen van Java naar Nederland. Over dezen tocht heeft de heer Herweyer hier ter stede reeds verschillende malen een causerie gehouden, waarvan wij indertijd ver slag gegeven hebben. Maandagavond waren de leden van ..Oost en West", die in grooten getale opgekomen waren, onder zijn gehoor. Ook zij hebben met groote aandacht de cause rie. die werd verduidelijkt door zeer mooie lichtbeelden, gevolgd. De voorzitter, de heer Van Buren, die den heer Herweyer Inleidde, deed een dringend beroep op de aanwezigen „Oost en West" trouw te blijven al zijn de tijdsomstandigheden voor velen moeilijk. De volgende avond zal een feestelijk karak ter hebben en zal eind Februari worden ge houden. i Bij apotheker» on drogisten verkrijgbaar. (Adv. Ingez. Med.) EERSTE HULPVEREENIGING „SNELVERBAND" Bovenstaande vereeniging organiseert op Za terdag 3 Februari een feestavond voor haar leden en introducées in gebouw „Caecilia" Jansstraat. Er is een zeer gevarieerd program ma opgesteld, o.a. zal optreden Jan Musch, verder zal muziek ten gehoore gebracht wor den van 1ste klasse artisten. Om de kosten van dezen avond te dekken wordt er een enkele maal gekiend en een verloting gehouden. Een batig saldo komt ten goede aan het werk der vereeniging. R.K. MIDDENSTANDSVEREENIGING HAARLEM De jaarvergadering vindt plaats op Vrijdag 2 Februari. De agenda vermeldt o.a. de jaarverslagen. Verder zal de voorzitter mededeelingen doen over het door den Ned. R.K. Middenstandsbond te houden congres op 6 Februari a.s. in de Re sidentie tot prop ageer inig van het Ordenings- Saneerings- en Besdhermingsprogram. Het congres gaat: Tegen de ongebreidelde vestiging van nieuwe zaken. Tegen oneerlijke concurrentie vooral v. d. grootbedrijven. Tegen warenhuizen en groot-filiaal-be drijven. Tegen het cadeaustelsel. Tegen de coöperaties. Maar: Voor vestigingseischen van nieuwe zaken. Voor de regeling van het uitverkoopwezen. Voor regeling kortingstelsel. GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN Terug te bekomen bij: Kuipers. Spaarnwou derstraat 112 rood, broche; Bureau van Po litie Smedestraat ceintuur; handschoen; re genpijpen; Meijers.Hagestraat 47 rd., boter in doos: Gieling. Bloemhofstraat 4, handschoen: Br ederode. Groote Markt, idem; J. Ophuizen, Adriaan de Jongestraat 35, idem; J. Korte- kaas. Pieterstraat 7 rd.. hamer; Kennel Fauna, Parklaan. hond; T. Booij. Spaarnhovenstraat 74. handschoen; C. Ottolini, Kedoestraat 41 muts; T. v. d. Weijden, Arnoldystraat 25, muts; J. de' Wit, Marnixstraat 6. nummerplaat; Nachtegelder. Gast-huisvest 13. portemonnaie m i.; E. Jordens. Ged Oude Gracht 32 rd.. gor dijnroede: Crama. Kleine Houtstraat 7. ring, B. J. Willemse. Nassaustraat 25 rd„ reticule m. i.: P. Doek. Gen. Bothastraat 16. ramme laar; G. Nuijsing, Graaf Willemstraat 30, 2 stukken zeep. JUBILEA BIJ VAN DER LINDEN'S BROODBAKKERIJEN Heden Dinsdag, was het 12 1/2 jaar geleden dat D. P. Buur, A. Eikerbout, D. Smit, G. A. Spoor, M. Dirks, A. Kleinhout, P. S. Arink, J. C. Traksel en E. Boeree bij Van der Lin den's Broodbakkerijen in dienst traden. Hedenavond zullen deze jubilea worden gevierd. LETTEREN EN KUNST MUZIEK, CONCERT DER H. O. V. De twee helften van het H.O.V. concert, dat ditmaal bij uitzondering (en vermoede lijk ter wille der uitzending) op Maandag avond gegeven werd vormden eigenlijk elk 'n afgesloten geheel. Men had kunnen spreken van twee concerten, gescheiden door een, in dit geval gelukkig lange, pauze. Programma, muzikale sfeer, aspect van podium en zaal: alles verschilde. Wat deze laatste twee be treft: vóór de pauze zag men ons gewone orkest en de gewone veeite van leege plaat sen; na de pauze was achter strijkersensem ble en harp een vrouwenkoor opgesteld, nam Berthe Seroen de eereplaats van het podium in en scheen het aantal toehoorders minstens verdrievoudigd. Blijkbaar zijn velen alleen gekomen om Caplet's „Miroir de Jésus" te hooren. Ik geloof niet dat zij. die met de pauze ge komen zijn veel hebben gemist. De klassieke kunst van de eerste concerthelft kreeg dit maal geen vertolking die men klassiek kon noemen. Het tempo der Ouverture „Iphigénie en Aulide" was meer sleepend dan stoer; er zat kracht noch gang in. Lully's muziek bracht een kleine opleving; Mozart's Es dur- Symphonie had een groote kunnen brengen, indien de uitvoering er van volkomener ge weest was. Maar zoowel stemming als ge lijkheid lieten wenschen onbevredigd. Een uitzondering moeten we maken voor den mooien tweezang der clarinetten in het An dante. „Le Miroir de Jésus", muziek van André Caplet bij een gedicht van Henri Ghéon is ook een paar jaren geleden op twee concer ten der H.O.V. uitgevoerd. Daarmee is niet gezegd dat we het werk kenden of nu ken nen."Het is heel moeilijk, voor velen althans om zich in de gedachtesfeer van den compo nist te verplaatsen: om in zijn deels archaï- seerende, deels zeer moderne schrijfwijze een maatstaf ter beoordeeling te vinden. Alle lij nen en omtrekken schijnen in deze muziek vervaagd te zijn. De muzikale achtergrond lijkt een panorama dat in de trillingen van warme lucht verdoezelt. Enkele malen duide lijker vormen: het orkestpreludium der „Mys- tères de Douleur". de accoorden in de „Cru cifixion". Het vrouwenkoor geeft titels en toelichtingen, maar niet op een wijze die den inhoud karakteriseert. De muzikale schilde ring ligt in het orkest; de sombere tonen van bassen en harp in de „Agonie", de heftige momenten in dë „Portement de Croix" laten geen twijfel aan de bedoeling, de extase aan het einde der „Pentecöte" evenmin. Maar duidelijker dan dit alles en scherp omlijnd was de zang van Berthe Seroen. die ons de schrille tegenstellingen met aangrijpende kracht, met fel realisme deed gevoelen. Zij d^teg dit werk grooten de els. Maar we mogen de rol van den dirigent Frits Schuurman bij de vertolking niet vergeten. Zijn taak moge door het voorbereidende werk van Jac. Zwaan ten aanzien van het vrouwenkoor eenigszins verlicht zijn, zij bleef toch nog zwaar genoeg. Critiek is hier niet op haar plaats, waardee ring wel. Want Caplet's werk heeft weer groo ten indruk gemaakt, zooals de langdurige bijvalsbetuigingen bewezen, en dat is zonder een toegewijde samenwerking der verschil lende krachten niet denkbaar. Daarom mo gen ook orkest en koor met waardeering ge noemd worden. K. DE JONG. HET TOONEEL. HAARLEM'S TOONEEL. BLAUWBAARD'S ACHTSTE VROUW. Haarlem's Tooneel heeft reeds verschei dene malen en dat is een niet geringe ver dienste blijspelen, die door 't beroepstoo- neel bekendheid hebben verworven, bij het diiettantentooneel geintroduceerd. Ik noem hier maar behalve Polly Perkins, Als ik wilde en Penelope, nog De Familie van mijn Vrouw, Het Parfum van mijn Vrouw en Wat doet mijn vrouw tusschen 2 en 5? Thans heeft het daar een nieuw aan toegevoegd en de „vrouwen"-rubriek uitgebreid met „Blauw- baard's Achtste Vrouw" van Alfred Savoir. Het had een slechtere keuze kunnen doen, want Blauwbaard's Achtste Vrouw is een suc cesstuk geweest, eerst van Royaards en daarna van Het Rotterdamsch-Hofstad Too neel. Het is een prettig, amusant, echt „Fransch" blijspel, dat onder zijn schijnbaar wat frivole kleed een kern bevat, die vrij wat beter en zuiverder is dan van zoovele andere Parijsche boulevard-stukken. Maar Haarlem's Tooneel werd met de op voering van Blauwbaard's Achtste Vrouw min of meer gehandicapt, omdat wij juist van dit blijspel de hevinnering hebben bewaard aan een der beste voorstellingen in het lichte Fransche genre, ooit in Nederland gegeven Zelden heeft mevrouw Royaards een rol met zoo'n charme en gratie, zoo koket en pétil- lant gespeeld als Monna de Montferrat en Oscar Tourniaire was ais Hubert de Linan- court van een zoo onweerstaanbare komische kracht, dat de rol een triomf voor hem werd. De voorstelling van Het Rotterdamsch-Hof stad Tooneel stond lang niet op het niveau als die van Royaards, maar zij had toch vooral door het spel van Fie Carelsen kwa liteiten. die respect afdwongen. Natuurlijk willen wij een voorstelling van dilettanten niet vergelijken met een supe rieure opvoering van beroepsspelers al achten wij de uitspraak van Frank Arnoldi in het maandblad van Haarlem s Tooneel van November '33, dat „vergelijkingen met be roepsacteurs vanzelfsprekend er geheel naast zijn", zoo in haar algemeenheid „er geheel naast", omdat de beroepsspelers althans bij een goede opvoering hebben getoond, hoe het precies moet maar onwillekeurig komt toch telkens bij elk tooneel de herinne ring boven aan hetgeen wij eens hebben ge zien, wat zelden in het voordeel van de spe lers kan zijn. Wij moeten ons met geweld los maken van die herinnering en voor het spel van de liefhebbers een geheel nieuwen maat staf aanleggen, een moeilijkheid voor de kri tiek, die door velen de dilettanten in de eerste plaats wel eens wordt onderschat. Toch zullen wij het probeeren en bij de be oordeeling van het spel der leden van Haar lem's Tooneel den waardemeter voor het lief hebberij-tooneel gebruiken, die een andere is dan die voor beroepsspelers van talent. Het gaat in dit blijspel bijna uitsluitend om den strijd tusschen Monna, het Fransche markiezinnetje en John Brown, den Amerl- kaanschen milliardair. Monna kan gespeeld worden zooals mevrouw Royaards het deed als een fluweelig tijgerkatje, speelsch, on deugend, gracieus, petillant en vol uiterlijke charme, maar tegelijk scherp en gevaarlijk, zoodra zij haar klauwtjes uitslaat, maar ook en zoo vatte Fie Carelsen de rol op als de vrouw, die hooghartig op haar doel afgaat, rustig, beheerscht. en innerlijk gedreven door haar onuitgesproken liefde. Mevrouw Tijse- ling koos de laatste opvatting en zij deed daar verstandig aan, omdat dit haar het beste lag. Maar zij gaf daardoor eenige spel- mogelijkheden prijs. Zoo gespeeld wordt het spel min of meer vervlakt en gaat er nogal iets van den Franschen geest verloren. Toch heb ik weer met bijzonder veel genoe gen naar het spel van mevrouw Tijsseling gezien. Het is van een groote natuurlijkheid, rus^g en beheerscht. dikwijls innig en al door geheel van binnen uit. Met haar eenigs zins weeke, zachte stem en beschaafde dictie nuanceert zij haar tekst voortreffelijk zon der ooit eenige nadrukkelijkheid- Hoe zij met eenvoudige middelen stemming weet te brengen op het tooneel, bewees zij in het tweede bedrijf, toen zij zeide: „Je hebt me gekocht!" Dat was voortreffelijk van toon en van spel. ja zelfs ontroerend. Ook het slot speelde zij, hoewel wat gereserveerd, toch overtuigend. In het derde bedrijf miste ik echter in haar spel de spanning, die daar verlangd werd. vulde zij te weinig aan. zoo dat het op het tooneel wat te leeg bleef. Toen was haar spel al te vlak en te eentonig. De heer Houtman bracht uiterlijk zeer veel mee voor den practischen milliardair en hij speelde hem althans voor de pauze met een gemakkelijke vlotheid. Maar ik stel mij dezen John Brown toch eenigszins anders voor, krachtiger, forscher. harder en bonkiger. Ik zie hem meer als de man zonder scrupules heel zijn optreden tegen Matard wijst' daar immers op die door Monna getemd wordt. Deze John Brown was feitelijk te sympathiek, te week. „Huil jij?" zegt Monna aan het eind van m ganschelijk verbaasd, want zij dacht niet. dat deze harde man ooit huilen kon. Dezen harden man zagen wij echter niet. In III bij de verrassing gaf hij ook niet genoeg spel, ging er te weinig dreiging van hem uit. Maar toch is de heer Houtman een wel zeer te waardeeren kracht voor Haarlem's Too neel. Hij is het meest van alle Haarlemsche dilettanten „l'homme a femmes" en deze krachten zijn zeldzaam bij het liefhebberij- tooneel. Hij speelt rustig, natuurlijk, beweegt' zich gemakkelijk op de planken en is voor al wat wij noemen, een prettig acte ui- om naar te zien. De heer N. de Vries stond voor de moeilijke taak Hubert de Linancouït te spelen. Deze adellijke nietsnut gaat in de richting van de niais, maar mag het toch niet geheel zijn. De heer de Vries speelde - zooals trouwens ook Jan van Ees het indertijd deed te veel zich zelf, dat voor deze rol toch feitelijk niet voldoende is. Hij behaalde in m een groot lachsucces, maar dat kwam toch meer voort door de ko mische situatie dan door het spel. Voor een dilettant was het lang niet onverdienstelijk zijn spel in het bed was zelfs nu en dan heel vermakelijk maar de rol elscht toch feitelijk een speler van grooter formaat en meer komische kracht. Maar ik erken, dat er niet velen in Haarlem gevonden zullen worden,' die aan die hooge eischen geheel zullen voldoen. De heer de Vries kan in ieder geval met voldoening op deze rol terugzien; zij heeft hem een aardig en dankbaar succes bezorgd. De andere rollen blijven alle op het tweede plan. Een markies de Montferrat, stel ik mij wel eenigszins anders voor dan de heer Oost- wald hem gaf. Hij was wel grappig, lanceerde zijn tekst soms ook geestig, hij probeerde lof felijk in de huid van een ander te steken, maar een Fransche markies, een oude bon- vivant, die nog in de balzaal jonge meisjes het hof maakt en onvermoeid urenlang danst, nee, dat was hij niet. Mevrouw Siebol, die Lucienne speelde, lijkt mij wel een aan winst voor H. T. Zij beweegt zich vrij op de planken en al is haar spel nog niet geheel van dilettantensmetten vrij, zoo twijfelen wij toch niet, dat zij in een haar goedliggende rol aardig zal voldoen. Miss Georg, de zangeres, had wat meer markante teekening kunnen verdragen. Me vrouw van Dam speelde haar wat te voorzich tig en te neutraal. Zeer goed vond ik den heer Lobies als Matard, de hoteldirecteur. Dat was precies de figuur, zooals hij wezen moet, wat wij niet bepaald van Armand Cok, den detective kun nen zeggen. Als geheel een voorstelling met zeer goede kwaliteiten, die al werden dan ook niet al le spelmogelijkheden benut - respect afdwong omdat Blauwbaard's Achste Vrouw allerminst gemakkelijke eischen stelt. Men bleef aldoor in den beschaafden toon der oomedie, ook zelfs in 't wat gevaarlijke derde bedrijf en de twee hoofdpersonen gaven in het tweede be drijf spel, dat door beheersching en innerlijke kracht, boven 't gemiddelde dilettantisme uit ging. Voor een groot deel is dit resultaat ze ker te danken aan Johan Kaart, die aan dit spel zijn beproefde, artistieke leiding heeft gegeven. Ten slotte een woord van warme hulde voor de verzorging van het tooneel. Wat heeft de schouwburg aan den Jansweg aardige, fris- sche décors!! Het tooneel zag er in alle be drijven even smaakvol uit en het boudoir in HI was zelfs een exquis milieu vol stemming, toen de lichtjes brandden. De heer Kaart senior moet wel over uitstekend personeel be schikken en hij verzuimt niets om het den dilettanten naar hun zin te maken. Deze iof wil ik hem hier eens met nadruk brengen. J. B. SCHUIL. V. Z. O. D. MIJN SCHOONZOON, DE ADVOCAAT. De heeren Nielen en van Cuyk hebben „Mijn Schoonzoon, de Advocaat", het „vroo- lijk tooneel", dat Zaterdagavond in het ge bouw Sint Bavo door V. Z, O. D. werd ge speeld, „naar het Fransch bewerkt". Althans dit stond in het programma te lezen. Hoe de Fransche klucht heet, waarvan Mijn Schoon zoon, de Advocaat de Hollandsche bewer king is, weet ik niet, kan het misschien zijn Durand et Durand? maar zeker is het, dat Gerard Nielen mij als tooneelschrij- ver liever is, wanneer hij zijn eigen fantasie laat werken en zijn voorbeelden niet naar buitenlandsch model zoekt. Mijn Schoon zoon, de Advocaat staat ver beneden Nielen's eigen, oorspronkelijke stukken en het blijkt ook uit de bewerking, dat <de bewerkers in dit milieu niet thuis zijn. Welke schoonmoe der zal haar schoonzoon, die Mr. in de rech ten is, ooit aanspraken met „Meester" en welke Hollandsche dame noemt een baron ooit „mijnheer de baron?" En zoo zijn er tel kens van die onhandigheden, welke duidelijk wijzen naar den Franschen oorsprong, maar in een Hollandsch stuk onmogelijkheden worden. I£n loonde deze Fransche klucht wel de moeite om naar Holland in dit nieuwe kleed te worden geïmporteerd? Het gegeven is zoo onmogelijk en de uitwerking zoo on handig, dat wij er geen aanwinst in kunnen zien voor ons dilettanten-tooeel, dat zich langzamerhand gelukkig begint los te maken van die flauwe buitenlandsche kluchten. Nielen weet zooals wij nog in zijn 16 kleine tooneelstukjes pas konden constatee- ren op het tooneel een eigen taal waar geen woord Fransch bij is te spreken. Wan neer hij een stuk als „Mijn Schoonzoon, de Advocaat" gaat bewerken, is er geen enkel woord meer van hem zelf bij en krijgen wij een stijve, boekachtigen dialoog te hooren zoo stuntelis en gewrongen. alsof het 50 jaar geleden geschreven is. Kom, Nielen, blijf bij je echt levende Gebroeders Kalkoen en waag je niet meer aan de Fransche advoca tuur. Want al breng je Mr. Van Gogh over naar Overveen, je weet hem geen druppeltje Hollandsch bloed mee te geven en dan is hij van te voren veroordeeld om aan bloedar moede te sterven. V. z. O. D. stond voor een vrij onmogelijke taak. toen de vereeniging dit stuk had ge kozen want te redden was het bijna niet. Zij kreeg het nog moeilijker, nu zij de op voering had overgelaten aan de jonge krach ten. Het is zeker goed gezien om ook de jongere leden, eens aan het werk te zetten. Zij leeren er door zich op de planken wat ge- gemakkëlijker te bewegen en krijgen wat routine. Wij moeten deze opvoering van V. Z. O. D dan ook meer beschouwen als een oefeningsavond voor de jongeren en niet als een voorstelling, waarin de vereeniging kan toonen, wat zij eigenlijk waard is. Het was wel aan alles te zien. dat hier onervaren jonge krachten aan het woord waren, en wij willen met ons oordeel daarmee rekening houden. De jonge spelers deden hun best en in sommige tooneeltjes werd ook wel iets be reikt. Dat er voldoende tegenstelling was tusschen de twee Van Gogh's den kruide- nieu en den advocaat kunnen wij niet zeggen, maar dat was met deze bezet ting ook moeilijk te verwachten. De kruide nier was het best, toen hij advocaat werd. Zijn „pleidooi" voor zijn vrouw en zijn schoon moeder was een der beste momenten van de opvoering. De jonge man. die den baron speelde, trachtte het meest van allen een type te ma ken en dit. lukte hem ook wel aardig. Hij speelde tenminste niet zich zelf en was van allen het meest een „figuur" op het tooneel. Van de jonge dameskrachten bewoog Helene zich het gemakkelijkst op het tooneel. In Lies zagen wij een der beproefde oudere .«pee1 krachten van V, z. O. D. en zil was als de oude dienstbode het meest ..echt". Het publiek heeft zich bij deze voorstelling we1 vermaakt. Er werd dikwijls hartelijk ge lachen en aan het slot was er flink applaus De voorzitter van V. Z. O D. deelde mede. dat de opvoering van „Miin Schooffzoon. de Advocaat" Donderdag i Februari zal worden herhaald in het gebouw Sint Bavo. en dan enkel voor werkloozen. J. B. SCHUIL.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1934 | | pagina 10