ENGELSCH TAPIJTEN adverteert CRISIS Flink Meisje J. J. van Kooten Jongmensch Firma de Vrind Bus Albert Heijn ALBERT HEIJIS ANEGANG 5 DINSDAG 6 MAART 1934 HAARLEM'S DAGBLAD FILMKUNST. Het verschijnsel: Nachtvoorslelling. De film ,La Bataille" in Amsterdam. Het is begonnen niet enthousiaste filmver- nie.uwe.rs, aanhangers der zgn. avant-garde, die op studentikoze wijze 's nachts voorstel lingen organiseerden van de destijds nieuw ste scheppingen op filmgebied, die bijna alle uit Frankrijk kwamen en nog niet de belang stelling van 't groote publiek wisten te trek ken, zoodat de diverse theaters overdag en 's avonds met films van een meer middel matig, of minder dan middelmatig karakter bezet waren. Dit practische feit. in sterke mate gestimuleerd door den onafhankelijk heidszin, die men vaak toekent aan intellec- tueelen en kunstenaars waaruit de kring der belangstellenden in het werk der avant- garde voornamelijk bestond onafhanke lijkheidszin, die zich voor een essentieel per centage uit in de wijze waarp ze den tijd naar hun hand willen zetten, iets, wat gewone stervelingen zich niet vaak kunnen permitteeren, bereidde den bodem voor, waaruit het exotische plantje der nachtvoorstellingen weelderig zou op schieten. Diverse Hollandsche en veel Amsterdam- sche theaters gingen er een mogelijkheid in zien, om hun galavoorstellingen een bij zonder aantrekkelijk tintje te geven. Jour nalisten en hoogwaardigheidsbekleeders op elk gebied, dat binnen de sfeer van hun reclame-interesse viel, vormden het uitge lezen publiek voor deze „intieme" bijeen komsten. waar de nar Snobisme tot ver velens toe zijn luide holle bellen rinkelt en zijn zotte sprongen maakt. Zooals trouwens altijd gebeurt, wanneer menschen in die om zakelijke overwegingen bijeen worden ge bracht, elkaar ontmoeten als een uitgelezen schare, een elite En nu heeft men het zelfs al zoover ge bracht, dat men een film als „La Bataille", die reeds geruimen tijd in het buitenland draait, of gedraaid heeft en die thans voor het eerst in Nederland gaat. als aanleiding gebruikt om een nachtvoorstelling te orga- niseeren, die op haar beurt weer gebruikt wordt als een poging om het nog niet zeer lang geleden te Amsterdam geopende „Al- hambra"-theater, te brengen in de rij van bioscoop-theaters die mee kunnen doen. Want niet waar, als je niet toont mee te kunnen doen Dat men „De Jantjes", de eerste groote Nederlandsche film, gespeeld door Neder- landsche artisten en als zoodanig in zekeren zin een gebeurtenis, met een nachtelijke gala voorstelling vereerde, is tenslotte begrijpelijk. Maar denkt u zich eens in, dat iedere boven- middelmatige buitenlandsche film, bij zijn intrede in Holland met een nachtvoorstelling wordt verwelkomd, denkt u zich vooral eens in de gevoelens van hen. die na afloop van een dergelijke mise-en-scène om een uur of drie op het koude asfalt staan, in het om streeks dien tijd morsdoode hart van Amster dam Maar ter zake. In den nacht van Donderdag op Vrijdag j.l. werd dan in het bovenge noemde theater de première voor Nederland gedraaid van de Fransche film ,.La Bataille", gemaakt naar het boek van Claude Farrère. Een film, wier militairistisch-nationalistische strekking tenslotte in het niet zinkt, Dij het menschelijk drama, dat hier wordt uitge beeld. De veldslag is in deze film slechts achtergrond: de veldslag tusschen twee krui sers. die elkaar statig tegemoet varen tot het moment, waarop ze elkaar als vijanden dienen te beschouwen, hoewel de oneindige zee zulks heelemaal niet schijnt te verlangen. Maar dat is maar een losse gedachte, die een beeld misschien onbedoeld wekt. Op den voorgrond staat een innerlijke veldslag, die de commandant van de Japansche kruiser heeft te leveren: zichzelf te vernederen, de Japansche cultuur 'te bespotten, tegenover den Westerling, om van hem het geheim van zijn grootere kracht te vernemen, ten bate van diezelfde Japansche cultuur. En in zijn mond krijgt de eeuwenoude frase over de natie, de nationale cultuur, die ten koste van alles moet worden verdedigd in welke naam de meest verschillende oorlogen ge voerd zijn bijna een warme beteekenis. door de aangrijpende wijze waarop Charles Boyer de Japansche commandant speelt, met de volle rijkdom van een Japansche cultuur, een traditie gelegd in zijn strakke gezicht. En tenslotte is het ook die traditie, die hem den dood doet verkiezen, op het moment dat hij als overwinnaar uit den slag te voorschijn tornt en de daverende huldigingen hem wachten, omdat de vernederende offers die hij terwille van zijn land meende te moe ten brengen, hem zijn liefde en dus zijn leven (onmogelijk hebben gemaakt. Een fiim die een echte antieke draak zou kunnen zijn, als er niet zulke prachtige psy chologische vondsten in zaten, als Charles Boyer en vooral Annabella, als de onder worpen vrouw van den Japanschen com mandant, die plotseling verward en verschrikt de liefde ontdekt, waarvan ze misschien on bewust heeft gedroomd, niet zoo'n groot tragisch spel speelden en als tenslotte niet in alle opnemingen een zuivere sfeer, vrij van bombast was gehandhaafd. Voor dit laatste komt den cameraman. Farkas .die ook reeds voor den regisseur Pabst zulk prachtig werk verrichtte, alle eer toe. Voorafgaande aan deze Fransche film, .„..g Fientje de la Mar een drietal expres sieve Fransche liedjes waaraan haar drama tisch talent en haar donkere stem alle kleur gaf die ze behoefden. Om tenslotte joviaal en rond-Amsterdamsch te eindigen met- haar .ode" aan het Rembrandtplein. Zeker met het slechtste deel van den avond, ook al meende een kostbaar uitziende dame ou luide toon. dat zij wel eens met een ..mooiere", echt-melodieuse en zachte stem. echte lieve Fransche liedjes, had hooren zingen, lp,or de radio laatst nog". Vr. S. HET TOONEEL CABARET FIENTJE DE LA MAR JOH. KAART JAN VAN EES EN HAN BEUKER. Zoo waar, er is in Holland toch ook nog goed cabaret mogelijk zonder medewerking van Louis Davics. Wij hebben dat lot onze vreugde in den Schouwburg aan den Jans- weg kunnen zien, waar Fientje de la Mar, Joh. Kaart en Jan van Ees een uitstekend en zeer amusant programma hebben gegeven. Zij vormen een voortreffelijk cabaret-trio, of neen, dat is niet billijk tegenover Han Beu ker, dien wij in dit programma niet gaarne gemist zouden hebben en die artistiek zeker niet de mindere is van de anderen. Een kwar tet dus, dat precies weet wat het cabaret ver langt; veel dwaasheid, veel vroolijkheid, veel gijn en nu en dan Kunst. Ja zeker, kunst met een groote K, want voor Fientje de la Mar's chansons geef ik vele tooneelavonden cadeau. Door haar werd deze avond vooral belangrijk. Wie zingt in ons land zoo het levenslied als Fientje de la Mar? Mogen wij haar niet met trots vergelijken met de beroemdste chanson- nières uit het buitenland? Een Fransch chan son als „Chez 1'Autre" wordt een klein, ont roerend drama, zooals zij het voordraagt, „Ge neral" van Klabund wordt een hartstochte lijke aanklacht, wanneer zij het zingt, Ada- ma van Scheltema's navrant „De Moeder" -- een der mooiste levensliedjes, ooit in Holland gedicht draagt zij voor met een zoo prach tig tragisch accent, dat het de zaal stil maakt. Welk een plastiek en kleur krijgt Onder de Boomen van het Plein in haar voordracht. En dan die heerlijke, gezonde, overrompe lende Hollandsche humor, als zij de potpourri van de Liedjes van Louis Davids zingt. Het is een en al frischheid, uitbundigheid en volksche geest. Dat doet niemand in Hol land haar na. Fientje de la Mar noem ik het eerst, omdat zij werkelijk kunst gaf. Maar ook Joh. Kaart mag er zijn in het cabaret. Hij bleek een zeer vlot en bij de hand conferencier. Neen, conferencier is hier eigenlijk niet het juiste woord; het past niet bij Joh. Kaart, die in zijn praatjes en „onzin" het woord neem ik uit het programma zoo door en door Hollandsch is, dat het niet Hollandscher kan. Het is waarschijnlijk ook een van de redenen van zijn succes, dat niet gering was. Hij heeft onmiddellijk contact met de zaal en hij weet dat tot het laatst toe te behouden. Ook in de „sketches"' of laten wij liever zeggen tooneelstukjes in een note- aop was Kaart steeds de Hollandsche jon gen, Manus uit de Jantjes getransformeerd tot tooneelspeler. Allervennakelijkst in zijn hengelscène met Jans op de Brasem, waarin hij Jans theorie over de hengelsport geeft hoe kostelijk was daar ook Fientje de la Mar! oer-komisch als de jaloersche man in „Her mannetje is overspannen", van een heerlijke Hollandsche drastiek als de voorzitter van de buurtvereeniging „Naar buiten! Naar buiten!" en niet minder grappig in „De Misdaad in het Gootsteentje". Slechts eenmaal was hij geen Hollander en wel toen hij Jushny imiteerde. En ook dat was voortreffelijk cabaret. Jan van Ees trad in dit programma min der op den voorgrond en had voornamelijk aanvullend werk te doen. Het best vond ik hem als de „kennis" in duizend angsten in De Eeuwige Driehoek, het zwakst in de schets „De Filmster Mae West wordt beroofd", welke schets trouwens zonder eenige schade geschrapt zou kunnen worden. Zij, die Mae West niet op de film zagen, zullen haar in het geheel niet waardeeren, en zij, die wel zoo „gelukkig" waren, zullen er ook niet en thousiast over worden. Han Beuker past volkomen in dit program ma. Vooral in zijn begeleiding van Fientje de la Mar heb ik hem bewonderd. Bij zulk een begeleiding mag men zeggen, dat hij een in tegreerend deel in deze nummers is en terecht liet Fientje de la Mar hem dan ook telkens :n haar succes deelen. Een ras-musicus is Han Beuker. Ook werkte nog mede mejuffrouw Ada Dassy, die in het programma vermeld stond als de Hollandsche Raie da Costa. Zij trof het niet, dat zij na Han Beuker moest optre den. Zij had tien maal meer pretentie dan Beuker, maar het effect was daarmee aller minst evenredig. En in haar liedjes, die in het geheel niet over het voetlicht kwamen, zonk zij bij Fientje de la Mar vergeleken, to taal in het niet. Er was voor dit cabaret gelukkig nu eens wel belangstelling te Haarlem en het succes was zoo groot, als men maar wenschen kon. Fientje de la Mar en haar kameraden kunnen hier gerust met dit programma nog eens te rugkomen. Zij zullen hartelijk weikont zijn. Voor zulk uitstekend cabaret is zelfs de recla me van Jans, schele Manus en den Blauwe niet eens noodig. J. B. SCHUIL. NIET-ARIëRS IN DUITSCHE THEATERS. GOEBBELS TREKT VAN LEER. BERLIJN. 5 Maart (V.D.) Officieel wordt bekend gemaakt: De Rijksminister voor Volks voorlichting en ProDaganda heeft het volgen de verzoek gericht tot de regeeringen der lan den: In toenemende mate wordt geconstateerd, dat niet-ariërs, die reeds verdwenen en klaar blijkelijk grootendeels naar het buitenland waren gevlucht, in theaters, variétés, cabarets e.d. weer optreden. Ik wijs er op, dat het op treden op het Duitsche tooneel afhankelijk is van het lidmaatschap van een der organi saties van de Reichstheaterkammer en dat niet-ariërs het toetreden tot deze organisaties overeenkomstig par. 10 der genoemde verorde ning wordt geweigerd. Ik verzoek derhalve den nolitieautoriteiten instructie te geven in alle in aanmerking komende gevallen het diploma van lidmaatschap der organisatie te eischen en wanneer dit niet kan worden vertoond, het optreden te verhinderen. Ik bepaal voorts, dat gevallen, waarin het lidmaatschap van een organisc he wordt aangetoond, ter kennis moeten worden gebracht van den president der Reichstheaterkammer, opdat het geval nader wordt onderzocht. Ik verzoek nadrukkelijk mijn verzoek uit te voeren. Het mag niet zoover komen, dat het publiek tegen :t optreden van elementen, waarvan het reeds meende bevrijd te zijn, zich zelf te weer stelt. MUZIEK. THE EMPEROR JONES. De Europeesche première van de opera van den Amerikaan L. Grimberg, roet den be roemden negerzanger Jules Bledsoe als gast in de hoofdrol, gegeven onder de auspiciën der Opera Italians in den Stadsschouwburg te Amsterdam: ziehier een complex dat om zijn internationale samenstelling al niet min der de belangstelling moest wekken dan om de artistieke verwachtingen. Daarom ben ik er heen gegaan. Het heeft anders heel wat voeten op de aarde en op de trappen gehad, eer ik, niet goed en wel, maar ongoed en on wel in de zaal was doorgedrongen. Alles was uitverkocht, heette het, en alleen 2de amphi- theaterplaatsen waren nog verkrijgbaar. Het verhaal van mijn omzwervingen van het eene loket naar het andere bespaar ik den lezer: het zij voldoende te vermelden dat ik op een gegeven oogenblik van een 2de amphithea- terplaats neerblikte op een toeschouwers ruimte. waarin mijn speurend oog nog meer dere leege stoelen ontdekte en op een too neel, dat door het voltallige orkest der Ita- liaansehe Opera onder leiding van Maestro Mario Parenti ingenomen was, en bij welk orkest een in 't wit gekleede blonde dame stond te zingen. De dame zong de juweelen- aria uit Gounod's „Marguérite"; zij deed het veel minder goed dan ik het van meer dan ééne Nederlandsche zangeres gehoord heb, maar zij was van de Groote Opera te Parijs en werd dus vooral door het deftige publiek levendig toegejuicht. Het orkest speelde daar na zeer fijn en discreet een paar fragmentjes van Catalan!; de dame Mignon Nevada heette zij volgens het programma zone nog een drietal nummertjes, w.o. een colora tuur-aria van Donnizetti, en ik kon waarne men dat zij, even alleen gelaten door het or kest, steeds te laag ging zingen, wat geen verbeelding van me was, omdat ik zoo hoog zat. want het orkest bleef op toon; en zij eindigde op een triller met de ondersecunde als hulp toon. wat tegen alle gangbare op vattingen indruischt, en had weer veel succes Dit was het voorspel; toen was het pauze en heb ik mijn hooge zitplaats verlaten en door de wellevendheid eens suppoosten toe gang tot het beneden heiligdom gekregen. Daar heb ik „The Emperor Jones" aan schouwd en gehoord. Deze. naar een stuk van O'Neill bewerkte, twee-actige opera, die een onderwerp uit het leven der Amerikaansche negers behandelt, is een stuk van den waan. De hoofdpersoon, door misdaad en bedrog tot aanzien en macht onder de negerbevolking van een verban ningsoord gekomen, verliest beide, aanzien en macht, vlucht naar het oerwoud, wordt vervolgd, krijgt, uitgeput neergezegen, hal lucinaties uit zijn vroeger leven; aan den Congo, op de slavenmarkt, op de plantages waar de zweep de bloote lichamen striemt Hij heeft zijn revolver bij zich gehouden en schiet zijn kogels op de waanvoorstellingen, af om ze te verdrijven. Ze verdwijnen, maar hij zelf blijft weerloos, nadat hij ziin laatsten kogel op een spookverschijning afgeschoten heeft. Deze spookverschijning echter ver dwijnt niet. maar hij en de hem vergezellende negers maken zich van den vluchteling mees ter en dragen zijn dood lichaam weg. Bij deze waanvoorstellingen voegden zich die der muziek. Louis Grünbergfs muziek neet aan de Jazz ontleend te zijn, maar ik heb er weinig of geen typische j^Dz-ihythmen in kunnen vinden. Zij is a-rhythmisch en a- tonaal en eigenlijk a-muzikaal. Want men kan de klanken- en geluiden mengsels die uit de orkestruimte opstegen, nauwelijks muziek noemen, ten minste als men onder muziek klanken ve: ';aat, die tot vorm en schoonheid, tot Kunst gekristalliseerd zijn. Grünberg's amorph amalgama hce vindt Marsi Parenti den weg in deze partituur? geeft een aan eenschakeling van sombere, onheilspellende, soms heftige, soms eentonige geluiden. Einde- looze tamtamslagen en paukenroffels, knokige xylophoonklopsels, schorre bazuinstooten, dro ge harde pianoslagen, duistere fagot- en con- trafagotknorsels hebben het grootste aandeel in de samenstelling der partituur; de strijk instrumenten spelen meestal pizzicato. Met een schrillen dissonant vangt het stuk aan, met een zoo mogelijk nog schrilleren eindigt het en wat tusschen die beide polen ligt is grauw of rauw en dreigend of fel, maar er is geen oogenblik dat een zachte of aangename im pressie geeft. Waarschijnlijk wil het onderwerp dat ook iet. De Engelsche tekst was volkomen onver staanbaar, en indien het stuk toch, althans op hen die tevoren van den inhoud en de strekking hadden genomen, indruk gemaakt heeft, dan is dat in de eerste plaats te danken aan het phenomenale spel en den niet minder phenomenalen zang van Jules Bledsoe. Deze kunstenaar van groot formaat droeg eigenlijk het werk grootendeels. Wij zagen hem in het eerste bedrijf in zijn machtspositie, in het tweede in zijn ellende. Welk een indrukwek kend moment, toen hij in vertwijfeling zijn uniformjas wegwierp en zijn breede borst ont blootte! En hoe klein werd deze athletisch ge bouwde man in zijn angst en wroeging! En welk een verscheidenheid en expressieve kracht in zijn zang, in zijn parlando's, in zijn gebaren De tenor Ben Williams, die den slavenhande laar Henry Smithers uitbeeldde, mag ook met lof genoemd worden. Angstaanjagend was de Russische danser Tchernoff als de spookver schijning. den „Kongoleeschen Medicijnman". De partij van Eleanor Hallam als de Neger vrouw was van minder omvang en beteekenis. De waanvoorstellingen werden op een plat form op den achtergrond gerealiseerd, wat natuurlijk eenigszins onvolkomen bleef. Dus ook dit was waan. Interessant was de kennismaking met dit stuk, waarvan de muziek in haar rauwheid soms met Strawinsky's „Sacre du Printemps" verwant schijnt, zeker. Indruk heeft het ge maakt èn door de somberheid der klanken, èn door het optreden van Bledsoe. Maar het schijnt me een stuk dat men niet voor zijn pleizier bij herhaling gaat zien en hooren. Daarvoor is het te gruwzaam. K. DE JONG. VEREENIGING „ONDERLING GENOEGEN". De afd. Tooneel van bovengenoemde Ver- eeniging geeft op 10 Maart een tooneelavond in den Schouwburg Jansweg, waar wordt opgevoerd „De Ridder van den Kouseband", klucht in 3 bedrijven door Henk Bakker, on der regie van den heer M. van Kordelaar. De avond wordt besloten met een bal on der leiding van den heer H. Carstensen. PERSONALIA. Aan de Rijksuniversiteit te Lelden slaagde cum laude onze stadgenoot-, de heer W. C. van Unnik, voor het doctoraal exemen in de Theologie. Heden overleed nop vrij plotseling: onze beste Vader, Behuwd-, Groot- en Over grootvader, de Heer Geerlof van den Haak in den ouderdom van 75 jaar. Haartem: C. G. WOUDT- VAN DEN HAAK H. WOUDT H. C. PH1LIPPO VAN DEN HAAK C. J. PHILIPPO Amstelveen: CH. SCHOKNAGEL VAN DEN HAAK J. SCHORNAGEL Bennebroek: C.M. E. VAN ZONNEVELD VAN DEN HAAK J. H. VAN ZONNEVELD 's-Gravenhnge: G. K, VAN DEN HAAK G. G. VAN DEN HAAK— DEUNINCK Haarlem: G. VAN DEN IIAAK Jr. H. C. VAN DEN HAAK— VAN EMMERIK Wildervank: A. J. VAN DEN HAAK D. VAN DEN HAAK— SCHORNAGEL Haarlem: C. VAN DEN HAAK W.S.J.H. VAN DEN HAAK- v. d. HAAR F. IC. VAN DEN HAAK A. T. VAN DEN HAAK— DE ZAAI J ER IC. G. VAN DEN HAAK T. VAN DEN HAAIC— VAN DANZIG kleinkinderen en achterkleinkind Haarlem, 5 Maart 1934 Teslastraat 9 De leraardebestelling zal plaats hebben op Donder dag S Maart a.s. te 11.30 op do algemeene begraafplaats ingang Schoterweg. Hiermede vervullen wij den treurigen plicht U ken nis te geven van het over lijden van onze innig ge liefde Moeder, Behuwd- en Grootmoeder, Mevrouw Wilhelmine Frederike Tilgenkamp Weduwe van den Heer D. Webster in den ouderdom van 79 jaar. Noordwijk-Binnen: MARY WEBSTER Haarlem: M. J. VLAANDER EN- WEB STER Mr. J. C. L. VLAANDEREN Noordwijk-Binnen: E. WEBSTER A. WEBSTER-VAN LUIJK JAN EDUARD WEBSTER Noordwijk-Binnen, 5 Maart 1934 Voorstraat 62 De teraardebestelling zal plaats hebben op Woens dag 7 Maart a.s., om 11.30 uur op de Algemeene Be graafplaats te Noordwijk aan Zee. Fransche Cognac 407o per flesch f3 WIJNHANDEL W. JAGER GERLINGS SPAARNE 86 TELEF. 10 112 Eenige kennisgeving Heden overleed, tot mijn diepe droefheid, mijn lieve Man Gustaaf Adolf van Vloten in den ouderdom van 64 jaar. Aerdenhout, 5 Maart 1934 Mr. Enschedéweg 9a P. VAN VLOTEN— MANUEL Geen bloemen Geen bezoek De teraardebestelling zal plaats hebben Donderdag 3 Maart a.s., te Westerveld, na aankomst van trein 11.41. „RICHE" FOTO ART 169 GR. HOUTSTR. TELEF. 13472 JEUGDPORTRETTEN Voor de vele blijken van be langstelling, ondervonden tij dons de ziekte en het overlijden van onze lieve Vrouw, Moeder, Behuwd- en Grootmoeder TRIJNTJE VR ING-gob. de Jong betuigen wij onzen h artelij ken dank. Uit aller naam: A. K. P. VRING Sr. Teylerstraat 35 Door het verbindend worden der derde, tevens slo-tuitdeelings- lijst is het faillissement der N.V. Eerste Schotensclio Houthandel, gevestigd te Haarlem, geëindigd. Mr. G. W. C. PLI ESTER Curator Haarlem. 3 Maart 19 34 Kruisweg 61 rood. Cost, keeren 9.—. Heeft u stof? 17.50. Zendt briefkaart: B. DA- 'dKMA EN ZONEN. Paarlaar- steeg no. 1, hoek Koningstraat. GEVRAAGD flink meisje van 912 uur. Vrij dag den geli. dag. Adres Zocher- straat 20, Haarlem. gevr., v. d. d., 2 heele dagen en 4 "dagen tot 4 uur Zandv.laan 34, Heemstede. Gevraagd voor direct een MEISJE niet ben. 18 jaar. Voor dag en nacht. Brederodesir. 13, Zandv. Gevr. 1 of 15 April Net Holl. of Oostenr meisje op moderne flat te Amsterdam. Kunn. koken en werken. Goede get. Loon 30 p. m. Br. N.R. 534 Ricardo's Adv. Bur. A'dam. NET MEISJE gevr., zelfst. kunn. werken. Ior- densstraat 43. Gevraagd voor direct een flink meisje, leeftijd 15 a 16 jaar, in gezin van 2 personen, van 92 uur, voor 2.50 per week. met middagmaal. Brieven Essen- laan 23, Bioemendaal Gevraagd een zeer net MEISJE goed kunn. werken, tafeldienen, naaien en stoppen, goed voor kinderen. Aanm. Hazepaterslaan 5 bij den Wagenweg DAGMEISJE gevr., boven 17 j., van 93 uur Aanm 's av na 6 uur RICHEL MAN, Houtvaartkade 38, A'hout GLVr \GD net meisje, niet beneden de 15 jaar, voor de dagen Maandag, Woensdag en Vrijdag van 94. Loon 2.50 per week. Zich aan te melden tusschen 79 van Nes straat 28. Stoomen Verren Mach. Stofvrij maken Blijvend Motecht maken NET DAGMEISJE evr., van S4 uur. Aanm, na 7 ;ur Delftlaan 51, b. Kleverlaan. W. WILLEMSEN algemeene boek handel LEESBIBLIOTHEEK kantoor- en schrijfbehoeften KRUISWEG 17a telef. 13287 HARLEY-DAVIDSON de beste motor voor elk doel Compl. vanaf f 495,—. plein 22, telefoon 12000 G. BLOM, Leeraar M.O. Mr. Cornelisstraat 20 Gevr. wegens ziekte der teg.w. Flinke Noodhulp kunn. k'.'ken. Mevr. VELDKAMP Duinoordstraat 3 bij de Marnix- straat. -'onfëc'.iebedrijf „COB4N.V., Bloemhofstraat 14, vraagt Bekwame Naaisters Voor direct gevraagd AANK. WINKELJUFFROUW niet ben. 17 jaar, in comestlbles- handel en kruidenierszaak. Br. uitv. ink, opg. leeft. er. verl. sal. no .9469 bur. van dit blad gevraagd, leeft. 1720 jaar, op fabriekskantoor. Vlug kunnende typen. Br. no. 9473 bur. v.d. bi. H.H. KAPPERS e Holl. Bediende voor dames salon gevr. Vereischten: goed kunn. knippen en onduleeren. Br. no. 9471 bur. van dit blad VERLOREN een maand geleden. 4 admlnLstra- tieve boeken van een zaak. Naam is er in vermeld. Om teruggave wordt dringend verzocht. Br. no. 9466 bur. van dit blad GARAGE-WONING te huur gevraagd door beschaafd klein gezin met auto. Bij voor keur op buitenplaats in gem. Bioemendaal. Br. no. 9465 bur. van dit blad Filiaal gezocht door twee zusters, 35, 40 Jr. Borg kunnende stellen, Zondags gesl. Br. no. 9467 bur. van dit blad. Gemeub. te Huur een klein Heerenhuis. mooi gele gen dicht bij station en buiten- omgeving, Br. no. 9472 bur, van dit blad Juffrouw vraagt frisch SLAAPKAMERTJE alleen middagkost. Zondags afw. Br. met prijsopg. no. 9470 bur. van dit blad TE KOOP te Santpoort geheel vrij huis. kamer en suite, serre, 2 sl.k, en zolderkamer en vliering, 2 W.C.'s, voor- en achtertuin, op netten stand 4200. Middendorpstraat 9 Telefoon 23437. Wegens vertrek Te koop aangeboden een prima Roodvos a 30 en een Bruine Bontjas a 30. Zoo goed als nieuw. Gr. Houtstr. 16S. het koopen van oen OORSET is vakkundig advies onontbeerlijk. Dit vindt U bl.i ons. Vertol ons Uw ongemakken. Wij helpen U. Groote Houtstraat 135 is de Courant waarin de zaken man hef doel treffendst en mef groot succes i Voor lste Kwaliteit Goudsche, Leidsche en Edammer Kaas naar per pond Volv. Goudsche Kaas 30 Goudsche Meikaas 42 45 50 (bijzonder fijn) Leidsche Kaas jong 24 - 2S Noord-Holt Edammer kaas per heele Kaas 1,15 1.10 Z.-Iloll. Lunchkaas p. st. 29 Gr. Houtstr. 59 - Tel. 12645 Kleverparkw. 21c Tel. 16212 Oranjestr. 89. Gen.Cronjé- straat 14. Heemstede. Llsse, Hillegom Santpoort, Zandvoort. Vel- sen, lJmuiden, Overveen. Bioemendaal De firma t Opgericht 1836 heeft nog steeds haar reputatie voor ELEGANT en SOLIED SCHOEISEL behouden. Onze prjjzen zijn Belangrijk Gereduceerd TELEFOON 10732

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1934 | | pagina 3