A. FIBBE
PROTOS
STOFZUIGERS
P.v.d. Geest
Reo
DIE LENTE GEZIEN
Vraagt
PAASCH
j. A. Baskm^ I SH.
WeUi Ï60H k.l/.
LANGE VEERSTR. 1
AANBIEDING
10 pCt Korting
V^W^Ontvangen
89 ets
,/avadet
Iedere
A.R.fVl.
Ha! Ik! dit is de etkUL
'1
i!
Gr. Houtstr. 159, Tel. 10156
LENTEFEEST.
WOENSDAG 21 MAART 1934
HAARLEM'S DAGBLAD
24
Overveen
Telefoon 23510
Bontwerfcerlj - Damcsklcedcrmakerlj
BARTELJORISSTR. 26-28
N.V. TECHNISCH BUREAU
TELEFOONNUMMER 15184
VANAF F 3.78 PER MAAND
GEDURENDE DEZE MAAND
GEVEN WIJ OPAL ONZE MONTUREN
OPTICIEN, Gen. Cronjéstraal 15
Pracht assortiment
Tobralco
- Vlisco
Matting -
Crêpol
Speciale aanbieding:
Zuivere zijde voor
Lingerie en Ja
ponnen,kleur, zon
en waschecht.
PER METER
PER METER
BARTELJORISSTRAAT 27, HAARLEM
gebruiker zal U met trots
wijzen op de geweldige
prestaties van zijn wagen
Vraagt proefrit met REO voorzien
van a utomatischen gangwissel.
PLEIN 21, Tel. 11198
Theeprljzen vanaf 24 ets per ons
Koffieprijzen vanaf 16 ets per Yi pond
Al moeten wij bij onze Lente-verpein-
zingen soms even een huiveren over
winnen, wanneer wij de beruchte
..Maartsche buien" en „Aprilsche
regenvlagen" niet direct uit onze gedachten
kunnen bannen, toch zal 't woord Lente al
lereerst voor onzen geest roepen: de tinte-
I lend heldere luchten, het serene licht van
J het voorjaar. Dat nieuwe licht, waarin alles
zooveel zuiverder van kleur, zoo zonder floers
I van nevel, zich in de natuur aan ons vertoont.
is wel iets zeer kenmerkends voor dien tijd
van weder-ontwaken. Tegen het fel-zuivere
azuur-blauw van de luchten met de zich
scherp afteekenende wolkenmassa's, staan de
nog kale boomen met een nauwelijks zicht
baar waas van ontluikend groen. Zoo presen
teert zich de Lente aan ons in haar geboorte
stadium en ze schept hierbij zichzelf de meest
passende entourage en belichting. Want even
later zal de natuur zich met een nieuwe
kleurenpracht tooien. En we zijn, zooals elk
jaar, weer in afwachting. Elk jaar zien we
met ongeduld het oogenblik tegemoet, dat
het proces van natuur-ontwaken en van nieu
wen groei zich gaat voltrekken! Zooals elk
jaargetijde zijn typische schoonheid heeft,
biedt ook het voorjaar zijn eigen bekoring.
Voor wie zijn oogen heeft leeren gebruiken
om het altijd wisselend spel van licht, kleur
en stemming in de natuur in zich op te ne
men en de schoonheid er van te proeven is
de lente-tijd steeds een belangrijk gebeuren.
Dan zien we geleidelijk aan meer kleur in
boomen en struiken komen: een teer groen
waas van nieuw geboren blad. In 't begin is
het nauwelijks te bespeuren, maar wanneer
maar even het spel der zonnestralen die
nieuwe kleuren-weelde duidelijker doet uit
komen besfefen wij wat in de eerstvolgende
weken staat te gebeuren. En als dan na een
milde regen en een paar zachtere dagen de
bloesems der vruchtboomen gaan ontluiken,
dan eerst begint met recht het „feest der
Lente!"Het zal slechts van korten duur
zijn. dat ongewone schouwspel. Maar nooit
demonstreert de natuur zich luider dan
thans in haar drang tot wederopbloei. Fel
manifesteerend teekent de bloesem-weelde
zich af tegen de verweerde muren en daken
der boerderijen: het nieuwe Leven vertoont
zich tegen een achtergrond van- eerwaardigen
ouderdom! Vooral in het landschap, dat ons
door zijn oude boerderijen en schuren, zijn
dicht geboomte en zijn begroeide wallen zoo
veel van zijn oudheid en zijn historie ver
telt, daar kan het nieuwe geluid van de Lente
wel heel sterk-contrasteerend tot ons klinken!
Want het voorjaar is als natuurbeeld heel
wat meer „decoratief" dan een der andere
jaargetijden. Hier vertoont zich niet het iet
wat monotone, dichte groen van den zomer,
hier ontplooit zich niet de deftig ingetogen
kleurenkracht van de herfst en evenmin zien
we de stemmige rust van den winter. In de
Lente zingt de natuur luidkeels uit het
vreugde-lied van den nieuwen bloei, zonder
zich te bekommeren om de oude eerwaardig
heden, zooals kinderen in uitbundige vreugde
uit volle borst zingen en zich in -hun blijd
schap niet storen aan de in waardige kalmte
toeziende ouderen!
De Lente-schilders.
Zoo is het dan niet te verwonderen, dat tal
van schilders zich er toe aangetrokken gevoeld
hebben de Lente als natuurbeeld weer te ge
ven. Hoe vaak heeft Gorter niet het Holland-
sche of Geldersche landschap geschilderd met
zijn statige boerderijen, omgeven door de nog
kale boomen, waarin het ijle waas van het
jonge groen en daartusschen de feestelijk
bloeiende vruchtboomen. Een onbevangen
frischheid. een stemming van kuischheid,
spreekt uit zulke schilderijen. Ook de schil
der Schaap heeft zich menigmaal aangetrok
ken gevoeld tot het intieme beeld van de
boeren-bedoening. waartegen de teere bloe-
sem-pracht zich scherp afteekenc. Een zeer
bizondere plaats onder de „Lente-schilders"
wordt ingenomen door Koster, den schilder
van de bloeiende bollen-velden. Het is in
derdaad wel van een zeer bizondere pracht
en rijkdom, die aaneenschakeling van regel
matige rechthoekige kleurvakken, met een
harmonie van de felste tinten! 't Is een
schouwspel dat geen andere streek ter wereld
dan Noord-Holland gedurende slechts enkele
weken per jaar laat zien. En de felheid van
het kleurenspel wordt- nog verhoogd door den
wazig-teeren achtergrond van de blonde dui
nen-rij.
Het is niet alleen iets van onzen tijd, dat
schilders geïmponeerd zijn door de Lente.
Onwillekeurig gaan mijn gedachten naar de
schilderkunst van vele eeuwen terug, naar
Italië ten tijde van den bloei der Renaissan
ce, toen Sandro Botticelli zijn beroemde
Lente-schilderij maakte: Prima-Vera! Hoewel
dit werk niet uit de periode van zijn vol-
ontwikkelde kunst dateert, behoort het on
getwijfeld tot zijn meest beroemde werken.
Het is interessant hierbij te zien, hoe deze
kunstenaar, als kind van een geheel anderen
tijd dan de onze, zoo geheel afwijkend van
onze hedendaagsche schilders gereageerd
heeft op het Lente-gebeuren. Het simpele
vertolken van het natuurbeeld zelve was voor
hem en zijn tijdgenooten niet voldoende. Al
waren zij zeker niet ontoegankelijk voor de
imponeerende schoonheid der natuur, het
was voor de Renaissancisten een behoefte,
ja een plicht bij de vertolking van hun ge
voelens de menschelijke figuur als symbool
te gebruiken. En in de zucht naar een mo
numentale uitbeelding groeide van zijn hand
een allegorische schilderij van ongewone be
koring. De Lente is voorgesteld door 'n jonge
vrouw, in een los, doorzichtig gewaad, in sier
lijke strakke plooien. Zij wordt geleid door
Zephyr en een bloemenstrooiende Flora en
voorafgegaan door dansende Gratiën! Het is
een beeld van een-en-al jeugd-frischheid en
rhythmische beweging. En dat alles is geschil
derd in de teerste kleuren, waardoor dit
schilderij een beeld van ongewone bekoring
en lieflijkheid is geworden. Wij menschen van
de zakelijke twintigste eeuw, wij zien en ver
tolken dat alles heel wat nuchterder en min
der gecompliceerd dan zij die leefden in het
Florence van Lorenzo de Medici. Maar groote
kunst gaat boven alle tijden uit en zoo geeft
de Lente van Botticelli ook ons dan toch een
dieper besef van het groote luisterrijke feest,
dat zich afspeelt bij het weer-onbwaken der
natuur. Wij, menschen van 't noorden, wij
hebben bij de „Maartsche buien" en in de
kille dagen van April zeker wel eens behoef
te aan dichterlijke ontboezemingen, zooals
Botticelli die ons in zijn schilderij geeft, om
ons volop te kunnen verheugen in het blijde
schouwspel, dat de Lentë ons biedt. En zoo
moge dan bij hen, wier geest ontvankelijk is
voor al het schoone, dat daar buiten te gé^
nieten valt, de dansende Lente-figuur van
dezen Italiaan het hare er toe bijdragen tot
een intenser genieten van de Lente, zooals
wij die zien, van het nieuwe groen en de
bloeiende vruchtboomen in de boeren-hof.
Ir. W. K. DE WIJ3
De Feestvarkens