D VOOR VROUW KEUKENGEHEIMEN. VOORJAAR. DONDERDAG 22 MAART 1934 HAARLEM'S DAGBLAD 8 OM ZELF TE MAKEN! Dassen voor manlief. Voor één das heeft men een driehoekig stuk zijde noodig; waarvan de rechte zijden 53 en 54 c.M. meten. De zijde wordt in schuine reepen geknipt. Een das bestaat uit drie deelen. Het model maakt men op de volgende wijze: We nemen een groot vel krantenpapier en meten vanuit den rechterbovenhoek parallel met den druk 53 c.M. en vanuit denzelfden hoek naar beneden 40 c.M. af, Uitgaand van het punt, dat we nu links gekregen hebben, meet men eerst naar rechts 8 c.M. af; van daaruit 16,5, dan 9,5 en tenslotte 8 c.M. af. Dan meet men uitgaand van den rechter ondehoek 13 c.M. naar links af en vanuit denzelfden hoek, maar ditmaal naar boven 13 c.M. 7 cM. en nog eens 7 c.M. af. Tot slot verbindt men alle op deze ma nier verkregen punten met elkander op de manier, zooals op de afbeelding is aange geven. Volgens dit model knippen we de zijde. Als voering namen we een reep flanel, waarover een stukje band. De smalste breedte van de voering, is gewoonlijk 2 1/2 c.M., terwijl men voor bijzonder smalle das sen de voering op het minst breede gedeelte 2 c.M. maakt. Onder de flanelvoering legt men den vorm van den das in carton, die echter in het midden doorgeknipt is, zoodat men hem er later zonder moeite uit kan trekken. Nu worden de lange kanten keurig met de hand gezoomd, We' naaien voorzichtig het reepje band mee. De vrijblijvende einden, zijn al van te voren keurig afgewerkt. Tenslotte wordt de cartonnen vorm er uit getrokken en met de machine stikken we een rechthoek op het middengedeelte, zoodat de voering er niet meer uit kan glijden. Klaar is de das en zult U eens kijken hoe trotsch manlief zal zijn, dat U zoo handig bentl NIEUWE PARFUMS. Parfum 1933/'34 is de naam van een par fum, dat in Parijs op de markt gebracht is. Want niettegenstaande sport en hygiëne, niettegenstaande alle moderne geboden voor kracht en schoonheid, is de geur van een kunstmatig parfum nog altijd in staat de gratie en elegantie der moderne vrouw te ver- hoogen. Maar de begrippen hieromtrent heb ben zich wel grondig gewijzigd! De parfum fabrikanten hebben het veel moeilijker dan hun voorgangers van ongeveer een halve eeuw geleden. Teen was men conservatiever, wis selde niet zoo snel met de mode als tegen woordig; nu moet er ieder jaar een nieuw modeparfum zijn, dat tot „schlager" gepro clameerd, voor den producent een goed zaak- je is. Onze grootmoeders hielden niet van bloe- mengeurtjes, daar was het viooltjes-parfum, de meiklokjesgeur, jasmijn, tot reukwater ver dicht, sering en reseda, verder versehe hooi- geur, waar onze grootmoeders dol op waren en tenslotte het later in onbruik geraakte patchouli. Engeland zweert nog heden bij la vendel. maar in de andere landen is men daar van terug gekomen! Lavendel is niet meer modern; het linnengoed mag niet meer naar lavendel ruiken; de reukdoozen, die vroeger viooltjes-, meiklokjes- of resedageur uit stroomden, zijn verdwenen. Men heeft haast geen bloemenparfums meer. Geraffineerde samenstellingen zijn daar voor in de plaats gekomen, die voor het sa menvoegen ware kunstenaars op „reukgebied" eischen. Zeer verfijnde vrouwen, die er waarde aan hechten een parfum te gebruiken dat nie mand anders bezit, mengen het zelf of laten er één samenstellen. Voor de laatste keizerin van Rusland werd in Parijs een heel speciaal parfum vervaar digd, dat alleen aan deze hooge klante gele verd werd en aan niemand anders. Hoewel de prijzen van alle andere artikelen gedaald zijn, is parfum op het oude prijs niveau gebleven, want de grondstoffen, zooals b.v. muskus en amber kosten nog tegenwoor dig honderden guldens. Parijs neemt nog altijd de eerste plaats in waar het geldt de etherische bloemenoliën te bewaren, zoodat ze altijd de oorspronkelijke lieflijkheid en frischheid, in verbinding met alle stoffen, behouden. Eau de cologne heeft door de jaren heen zijn goeden naam behouden en dit komt wel voornamelijk doordat men ook in sportkringen de waarde ervan op den juisten prijs kan stellen. MADAME X, ONS WEKELIJKSCH KNIPPATROON. piqué, een diepvallende voorplooi, breede ceintuur en een kraagloos, ongevoerd jasje van lichtblauw en wit gestreept flanel, daar bij draagt men dan zoo'n nieuw model Zuid wester tje van lichtblauw vilt en een shawl die de voornaamste kleuren van het complét in een aardig dessin vereenigt. Ceintuurs zijn van zeer veel belang in de komende voorjaarsmode; want zij accentuee- ren de lijn van het toilet. Om de juiste cein tuur te vinden, moeten we eerst eerlijk bij ans zelf vaststellen, of onze taille slank, ge woon of breed is! De gelukkigen onder ons. die zich in het bezit van een meisjesfiguur Jaap tien jaar zoekt het heele huis af naar een potlood, 't Is gek, dat die dingen altijd net weg zijn als je ze noodig hebt. Er zijn er zeker wel tien in huis. „Kan je het niet met pen en inkt af?" vraag ik. „Pen en inkt staan hier op het bureautje". „Nee", zegt hij, „dan zou ik mijn vulpen wel gebruiken". Hij wijst op de vulpen die uit zijn borstzakje steekt en die sinds zijn verjaardag zijn trots en glorie is. „Ik moet een potlood hebben". Dus zoeken we verder en vinden eindelijk achter in de buffet-la een stompje. Dadelijk haalt Jaap zijn postpapier voor den dag en begint een brief te schrijven. „Maar Jaap een brief met potlood! Dat is erg onbeleefd". ,,Dat weet ik wel", zegt hij bits. Ik kijk over zijn schouder. Hij maakt geen bezwaar en ik lees: „Chris! Je bent me niet waard om met inkt te schrijven, enz." Duidelijk een brief aan een vriendje waar hij heel nijdig op is. Ik denk aan al de moeite die Jaap gehad heeft om een potloodje te vinden, terwijl de inkt vlak bij was, de penhouder in zijn zak. „Waarom lach je?" vraagt Jaap. „Is het een gekke brief?" „Nee", zeg ik, .tenminste ik weet niet wat je met Chris gehad hebt. Maar vond je hem wel waard zoo lang naar dat potlood te zoeken?" „Dat weet ie immers niet", zegt Jaap vol daan. „Chris is een valsch jong, hij liegt en draait. En ik wil nooit meer iets met hem te maken hebben". Er klinkt oprechte verontwaardiging in zijn stem. Hij kauwt op het stompje potlood, zint op woorden die zijn minachting duidelijk zul len weergeven. „Ik zou maar liever heelemaal niet schrij ven". raad ik- „Waarom niet?" „Als je heelemaal niet schrijft en niet meer naar hem omkijkt, dan begrijpt hij pas goed dat je niets meer met hem te maken wilt hebben. Nu denkt hij misschien dat je ruzie wilt maken". Jaap kijkt me peinzend aan. „Dat wil ik ook eigenlijk wel", bekent hij mij en zich zelf. „Dat is niet dè manier om te laten merken hoe misselijk je zijn gelieg en gedraai vindt", doceer ik. „Je loopt hem kalm voorbij, tot dat het er naar uit ziet, dat hij zich beter gedragen zal". „Hm", zegt Jaap. Je kan aan hem zien: hij had zoo graag eens een flinke ruzie uitge lokt. Hij kijkt me wat beschaamd aan en daarmee voel ik mij eenigszins verlegen. Want maken wij niet allemaal op onze beurt zoo erg graag ruzie? Hoevelen van ons lukt het werkelijk met minachting voorbij te gaan aan dat wat het leven leelijk maakt, aan hen die het leven leelijk willen maken? We zoeken naar middelen om onze minachting tot uiting te brengen, zooals Jaap naar zijn potlood» zoekt. We willen kwetsen, schelden, uit lachen. Ruzie-maken. Maar geven we daar mee blijk van onze minachting? Moet je, voor wat je minacht, zooveel moeite doen? Ik geloof dat er veel te veel tijd wordt zoek gebracht met het zoeken naar potlooden om briefjes te schrijven aan hen die men min acht. Afbreken noemt men dat ook wel. Veel te veel afbraak. En daardoor geen tijd voor opbouw. Veel te veel geharrewar met men- schen die men minacht inplaats van een op bouwend verkeer met menschen die men acht. Als we het slechte om ons heen wer kelijk ,,min-achten" naar de juiste beteekenis van het woord misschien dat er dan veel minder menschen zich zouden aangetrokken voelen tot het doen van dat slechte. BEP OTTEN Het moeilijkst kan een mensch zijn gehei men en zijn gedachten voor zich houden. Speciale aanbieding. We stellen onze lezeressen in de gelegen heid. door middel van onze „speciale aanbiedingen" patronen te verkrijgen tegen den prijs van 38 cent per stuk. Ten behoeve van hen, die nog niet weten, wat deze „speciale aanbiedingen" behelzen, vermelden we hier het volgende: de patronen zijn tegen den lagen prijs van f 0.38 per stuk te verkijgen in één maat en wel de volgende: Bovenwijdte: 102 c.M. Taille: 82 c.M. Heupwijdte: 107 c.M. Dit patroon kan men door het al of niet aanknippen van naden passend maken voor het eigen figuur. No. 206: aardige voorjaarsjapon van don kerblauwe of grijize stof met shawl van kleurige zijde of georgette. Benoodigde stof: 2.80 Meter van 130 C.M. breedte. No. 208: eenvoudig voorjaarsjapon van angorastof met schouderkraag. Benoodigd materiaal: 3 Meter van 130 C.M. breed. Beide patronen zijn dus tegen den prijs van f 0.38 in de aangegeven maat per stuk te ver krijgen bij de „Afdeeling Knippatronen" van de Uitgeversmaatschappij: „De Mijlpaal" postbox 175 te Amsterdam. Toezending zal geschieden na ontvangst van het bedrag, dat kan worden overgemaakt per postwissel, in postzegels of wel per post giro 41632. De lezeressen worden vriendelijk verzocht bij bestelling duidelijk het nummer van het gewenschte patroon te vermelden. Gelieve verder naam en adres duidelijk te vermelden. Men voorkomt daardoor onnoodige vertraging in de toezending. Gevlochten laklint zal veel als hoeden- garneering gebruikt worden. Iets nieuws is bloemengarneering aan hals-uitsnijdingen en ceintuur. Men kiest met voorliefde vlakke bloesems, waarvan men dan een stuk of drie bij elkaar neemt. 's Avonds zal men veel kanten jakjes, in dezelfde kleur van de avondjapon dragen. Ze hebben halflange mouwen en staan zeer jeugdig. Een buitengewoon aardig voorjaarscos- tuumpje is het volgende: een recht jurkje met een bubikraagje en manchetten van wit EEN GEBREIDE CEINTUUR. Hoewel het nauwelijks voorjaar is en hoe dikwijls lachen we bovendien niet om die officieele aanvang van het voorjaar op den 21en Maart! hebben we toch al een beetje het gevoel of we bezig zijn den winter achter ons te laten, en vooral dank zij de eerste voorjaarsétalages in de winkels en de eerste voorjaarsmodeplaten loopen we heusch al weer een beetje over onze voorjaars- en zomer garderobe na te denken en de be hoefte om vast het een of ander fleurig- heidje te maken, dat we later, of misschien nu al zullen kunnen dragen, sluipt in de harten van heel wat vrouwen. Hieronder volgen de recepten van eenige gerechten, die zich uitstekend leenen als lekkernij voor de komende Paaschdagen. Russische eieren (6 personen)6 hard gekookte koude eieren, 1/2 ons gepelde gar nalen, wat fijngehakte peterselie, wat mayonnaise (of 2 eetlepels luchtig geroerde boter), 3 ansjovissen, 6 cirkelvormige stukjes oud brood, peper, zout, nootmuskaat, wat kropsla of sterrekers. Rooster de stukjes brood of bak ze in wat botor goudbruin. Snijd van de gepelde eieren aan het breede uiteinde een plakje weg, zoo dat de eieren stevig op de croutons kunnen staan. Snijd aan de punt ongeveer 1/3 van het ei af, neem er voorzichtig de dooier uit, wrijf die fijn en maak er met de garnalen, de peterselie, zout, peper, nootmuskaat en de mayonnaise (of de boter) een zalfachtige massa van. Vul hiermee de eiwitbakjes hoog op, leg op elk ei een geweekte en daarna opgerolde ansjovishelft en in het midden een ■peterselieblaadje. Garneer de schotel met blaadjes frissche kropsla of met sterrekers (tuinkers). Gevuld gehakt (een smakelijk, koud ge recht voor de Paaschlunch)1 pond kalfs gehakt, 1 eetlepel gehakte peterselie, peper, zout, nootmuskaat, 1 flinke snee brood zon der korst, een scheutje melk, 4 eieren, paneer meel, 60 gr. boter of vet. Kook 3 van de eieren hard, pel ze en laat ze afkoelen. Laat het brood in wat warme melk weeken, druk het daarna goed uit en meng 't met peper, zout, nootmuskaat, peter- zelie tot een gelijkmatig geheel met het gehakt en spreid het uit als een laag van paar centimeter dikte. Snijd van de gepelde eieren aan weerskanten een plakje wit weg, leg de eieren als een aaneengesloten rij in de lengte op het gehakt en wikkel het dicht tot een gelijke rol. Wentel deze door paneermeel en braad hem drie kwartier in de heete boter of het vet. Snijd het gehakt na be koeling en leg de plakjes dakpansgewijze op een schotel. Sneeuwpudding met vanillesaus (5 personen) 3/4 L. melk, 80 gr. maizena, 80 gr. suiker, wat vanille, 4 eiwitten. Voor de saus: 1/2 L. melk, 10 gr. maizena, 40 gr. suiker, wat 1 vanille, 4 eidooiers. Meng de maizena met wat koude melk aan breng de rest van de melk met de suiker en de vanille aan de kook, voeg de maizena toe en laat de massa, roerende, 5 minuten koken. Roer de puddingmassa door het zeer stijf geklopte eiwit en vul er een met koud water omgespoelde vorm mee. Stort de pud ding, na bekoeling op een glazen schotel en presenteer een vanillesaus erbij, die als volgt wordt bereid: breng de melk met de vanille aan de kook, roer de eidooiers met de mai zena en de suiker, voeg hierbij langzamer hand. onder goed roeren, de heete melk, giet alles terug in de pan en verwarm de massa, voortdurend roerende, totdat zij gebonden is. Laat de saus afkoelen en presenteer ze in een glazen schaaltje bij de pudding. C. F. verheugen, kunnen rustig iedere ceintuur kiezen, die zij willen, maar de anderen moe ten ceintuurs kiezen in harmonieerende kleuren met de japon, niet te breed en niet te veel in het oog loopend. EEN BEETJE BELEEFDHEID. Bij uitnoodigingen voor den avond speelt het toilet een groote rol. Men kent de omstandig heden en zijn gasten toch wel eenigszins en weet, of iemand in verlegenheid komt, als men haar vraagt in avondtoilet te verschijnen. De persoonlijke takt moet beslissen, of de gasten liever allen in gewoon toilet moeten komen of dat men de betreffende persoon liever eens op een anderen keer laat komen. Maar nooit mag men één persoon laten verschijnen in een gewone japon, wanneer alle anderen feestelijk gekleed zijn. Om alle narigheden te voorkomen kan men het beste onder schriftelijke uitnoo digingen „avondtoilet niet verplicht" zetten. Bij mondelinge of telefonische uitnoodigingen js een kleine aanduiding voldoende, Misschien dat sommigen van hen wat voelen voor het maken van bijgaande ge breide ceintuur? Breede kleurige ceintuurs komen altijd wel te pas, al was het op het oogenblik alleen op een zwart winterjurkje. dat een fleurige toets hard noodig heeft om nog genade in onze oogen te kunnen vinden, nu we het voorjaar al zoo in onze bol hebben Die breede gekleurde ceintuur kunnen we natuurlijk best kant en klaar van peau de suède koopen; ze hebben dan alleen het na deel, dat ze leelijk prijzig zijn. En waarom zouden we er dus zelf geen maken van een overgeschoten restje wol? In een paar ver loren uurtjes hebben we de heele ceintuur klaar, en hij kan werkelijk concurreeren met de dure peau de suède, afgezien nog van het feit, dat hij op den koop toe ook nog de scharme van het „anders dan anders" heeft. Men neemt twee pennen nummer drie en zet, om een ceintuur van 6 CM. breedte te krijgen, zestien steken op. Vervolgens breit men zeven pennen heen en terug recht, de achtste vier recht, acht averecht, vier recht; daarna weer zeven pennen heen en terug recht, de achtste vier recht, acht averecht, vier recht; enz. Als de ceintuur iets meer dan de vereischte lengte heeft (omdat men een uiteinde om den gesp heen moet slaan, waarbij dus iets van de lengte verloren gaat) breit men er 'n punt aan, door om de andere pen aan beide kanten een steek af te min deren, dan haalt men de draad door de steek, die men overhoudt en werkt hem met een maasnaald af. Vervolgens strijkt men de heele ceintuur onder een vochtigen doek uit (dat maakt niet alleen het breiwerk veel gelijker, maar voorkomt ook, dat de ceintuur in het dragen al te zeer rekt) en naait er aan het rechte uiteinde een gesp aan. Simple comme bonjour, nietwaar? En als de zwarte jurken afgedaan hebben, en we zijn aan de witte toe wat staat er dan aardiger dan een eenvoudige witte jurk met een kleurige breede ceintuur? W. T. Mae West doet heldhaftige en luid ruchtige pogingen, een nieuwe mode ingang te doen vin den, nieuwigheden zoo oud als bobbed hair (dit als variant op den bekenden weg-naar-Rome) worden gelanceerd en omdat het lang genoeg geleden is, dat dit alles wer kelijk nieuw was doen we een oogje dicht en zeggen: Ja, dit is nu toch heusch eens iets anders", eigenlijk alleen omdat we meer dan genoeg hebben van mutsjes Sy die één kant van ons hoofd met een totale afwezigheid vereeren, Mae West draagt hoeden die haar schouders beschaduwen en wij droomen voor het a.s. seizoen van ook zoo'n rand. Gaat de droom in vervulling, dan is dien rand op z'n hoogst 4 cM. breed en Mae met-haar-zonnescherm is glad vergeten. Er is nog een ander model wel niet door Mae West onder het zoeklicht geno men, maar bescheiden aangekondigd door verschillende modehuizen bescheiden, wantdrie jaar geleden was ditzelfde model en vogue. Ook afgeslagen randcombinaties van vilt en stroo. Denk eens goed na is er nog niet ergens een hoededoos, verstopt in een hoek, onge deerd gebleven in voorjaarsschoonmaak- stormen? Bent u nog in het bezit van een drie-jarige hoed? Een nieuw lint, wat viltbloemetjes (zie afb. I) en zelfs de befaamde „beste vrien din" (ik denk aan veel geestigheden!) zal het modieus dopje bewonderen. En u hebt weel de illusie van iets nieuws een echt nieuwigheidje koopt u van het geld dat werd bespaard. Oude, gebloemd- voile zomer-jurken worden aan reepen geknipt, en hier kom ik nog even terug op het cha- pitre Mae West. Haar bestrookbe toiletten zijn lang niet leelijk en de meeste vrouwen staat iets Üichtigs. Wat er met strookjes te bereiken valt toont afb. TL. Verder is, volgens menschen die er buiten gewoon veel verstand van hebben, de mode kleur blauw. Maak u toch niet al te bezorgd over het in de mode zijn van één bepaalde kleur. Mode is: wat u goed staat de mode kleur is die welke u jonger en frisscher doet schijnen. Er is nog nooit een vrouw ge lukkig geworden door het dragen van „de modekleur" wanneer die haar flets maakte. Wees niet bang om des noods tegen alle mode voorschriften in te gaan. LAURA KUIJPER.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1934 | | pagina 14