mm RIJWIELEN Redï ARTIKELEN TTEREN ËGt fiCuiM STR00 1 I f 35.00 f 27.00 9 Eenstemmig BELASTING buitenwerk. REgenDIcht VRIJDAG 13 APRIL 1934 HAARLEM'S DAGBLAD SCHILDERKUNST HAACSCHE APRIL-TENTOONSTELLINCEN. Er zijn deze weken in Den Haag eenige in teressante exposities gaande, die voor een korte aanteekening ook in deze rubriek in aanmerking komen. De kunstliefhebber kan gemakkelijk een dagje in de hofstad zoek brengen, alleen al door een tournée langs de tentoonstellingen te ondernemen. Daar hebben we in de eerste plaats W. O. J. Nieuwenkamp, die in Haarlem geen onbe kende is. Zijn etsen en houtsneden, zijn schip en zijn woonhuis in Edam, zijn eerste reizen naar Nederlandsch- en Britsch-Indië hebben hem populair gemaakt. De laatste jaren zag men niets van hem noch hoorde iets over zijn werk en hem zelf. Hij was in Florence gaan wonen, en de prentkunst verlatend, zich in hoofdzaak met schilderen gaan bezighouden. In de drie groote zalen van Kleykamp ver toont hij thans zijn laatste werk: meeren- deels groote doeken met sujetten aan Indi sche en Italiaansche landschappen ontleend. Men herkent er den teekenaar meer dan den schilder in, doch evenals in zijn prentkunst steekt ook in dit kleurrijk werk een eigen sterk karakter. Grillige vormen in het gigan tisch landschap trekken hem aan; de kleu- renbontheid der natuur* bezwaart hem niet; zijn natuurlijke goede smaak arrangeert Alles in fijne kleurverhouding en al blijft hij steeds de nauwkeurige observator van de kleinste détails die hij soms zelfs wel wat te droog noteert.... van het geheel gaat toch eene onafwijsbare distinctie uit, die het werk be langrijk maakt. Men mag niet zeggen dat Nieuwenkamp arm is aan phantasie, wel misschien dat hij die te zeer bedwingt en binnen de perken der-vooral-duidelijkheid houdt. Hij is van het Oosten meer de registrator dan de droomen- de dichter. Zoo hij al dichter is, is hij dat van een zeer positieven geest uit. Het détail Is hem belangrijker dan een verdroomd totaal aspect. Dat in hem de artist en de archaeo- loog gelijke rechten doen gelden is meer be weerd en schijnt niet onjuist; men zou er den sierkunstenaar nog aan toe kunnen voe gen. want ook het versierend element speelt in zijn werk een belangrijke rol. Te midden dier veelzijdigheid heeft Nieuwenkamp van den beginne af aan een eigen, vast karakter bewaard, een soort kalme onverzettelijkheid gecultiveerd die hem voor zijn werk, dat voor al in den aanvang tegen den tijd inging, be houden heeft. Een constante arbeidslust is een der eigenschappen dier positieve artisten naturen en ook bij N. aanwezig. Om zich den tijd te verdrijven, zagen wij hem dezer dagen in een erker der Kleykamp-zaal met een grooten lithographischen steen bezig, hoewel hij oorspronkelijk van plan was de prent kunst met rust te laten. Maar ge kunt toch zoo gansche middagen niet niets-doen, niet waar!- En het was geen klein steentje ook waar hij zich mee bezig hieldhet was er zoo eentje van een Meter in het vierkant en tien centimeter dikteHoe verheugend is het telkens weer dien rijkdom aan variaties onder echte artistennatui*en op te merken. Zij zullen elkander niet altijd waardeeren noch billijk beoordeelen kunnen: daarvoor is de echte artist van natuur te egocentrisch. Doch voor den onbeïnvloeden kunstliefheb ber is die variatie een Immer terugkeerend genoegen. Ik kan mij denken dat een schil der als Toon Kelder, die in een zaaltje vlak naast Nieuwenkamp een klein aantal zijner laatste werken laat zien, voor het oeuvre van dien laatste niets gevoelt. Misschien is ook het afgrijzen wederkeerig. Wat zegt dat? Niets dan dat de artist in de allermeeste ge vallen een slecht reporter is van de goede qualiteiten bij anderen, die met eigen wezen in botsing komen. Want het artist-zijn zal men zeker ook Kelder niet kunnen afstrij den, zoo men hier de buitengewoon geslaagde dingen uit zijn laatsten tijd ziet. In de por tretten van zijn vrouw en zoontje zitten zeld zame kleurqualiteiten en een bereikte ver fijning van nuances, die hij nog klaarder en opener in een landschap met drie naaktfi guren uitspreekt. Hij lijkt daarin een mo derne voortzetting van de Fransche achttien de eeuw met Pater en Lancret, door welke pe riode in onze jeugd ook een Fautin Latour beïnvloed werd. knappe en charmeerende kunst is het die Kelder tegenwoordig produ ceert en plastisch heel sterk is ook de kop van Plasschaert, door Kelder in rood krijgt van den criticus geteekend. ter documenta tie van het feit dat deze schrijver de volgende week zijn zestigste levensjaar voltooit. Zestig jaar is ook de schilder Willem Roe- lofs geworden en deze herdenkt dit feit door in Pulchri een keur van zijn werk te exposee- ren. Ter opluistering hebben de musea te Rotterdam en Dordrecht ieder een omvang rijk doek van hem tijdelijk afgestaan. Men kent van dezen Haagschen schilderszoon van een beroemden vader, de groote qualiteiten: een feillooze techniek en een vlotte compo sitie. Kan hij soms al wat te exuberant in zijn kleuropeenstapeling zijn, dan valt dit gemakkelijk daardoor te verklaren, dat zijn van jongs af wisselend verblijf te Brussel en Den Haag ook in zijn werk een Hollandsch en een Belgisch accent te voorschijn brengt; in zijn allerbeste werk zult ge een aangename concordantie van beide vinden. De zonni®" levensblijheid uit het schilderij van Dordt's museum, waar een koffietafel in den tuin is voorgesteld, met een voortreffelijk geteekend stilleven er in en een lichtheid voor toon die geheel door het rood van een open para sol wordt opgevoerd.ze blijft in den geest aanwezig als ge, Pulchri al weer verlaten hebbend, in het voorjaarszonnetje van het Lange Voorhout u koestert. Willem Roelofs heeft altijd gaarne visschen en bloemen geschilderd. Ook hier zijn er weer enkele, bloemen in vaas en glas in den tiu^ of den buiten gezien en geschilderd, die le vend zijn van licht en buitensfeer en er zijn visch-stukken die in hun sterke realiteit toch nimmer doen vergeten dat zij door een schilder gezien, en om der wille van hun on derlinge kleurverhoudlngen zijn opgebouwd. Peintre avant toutis wat men ook va»* Willem Roelofs zeggen kan, als men er teven - bij onthouden wil dat hij in ieder opzicht oolr een sterk vakkundig ontwikkeld kunstenaa* is. die als raadgever al heel wat jongere kunst poeders en zusters op weg geholpen heeft. In een andere zaal van Pulchri hangt het vol met schetsen en aanzetten, door de leden vervaardigd. In weer een andere is het na gelaten werk van den fijngevoelige H. van Oosterzee uitgehangen. Zooals vaak ver rassen van dezen soms te zachtzinnigen se der heel acuut-scherpe schetsjes, al blijft de eindindruk die van een voornaam gestemd, doch weinig robuust talent, die aan figuren als wijlen Cornelis Kuypers en Dirk Wiggers verwant was. In het gemeente-museum op den Korten Vijverberg vindt ge een prentkunst-tentoon stelling van Hollanders der laatste dertig jaar, die interessant is. en waarover wij gaar ne nog eens wat napraten, bij een volgende gelegenheid. J. H. DE ROIS. HET TOONEEL. Groot Nederlandsch Tooneel „NOVA ZEMBLA". De weinige belangstelling voor de opvoering van „Nova Zembla" zal voor Eduard Veter man wel geen aanmoediging zijn om door te gaan met zijn cyclus van historische helden drama's. Met zijn Vader des Vaderlands had hij in het herdenkingsjaar van Willem de Zwijger wind en getij mee; thans moet het echter uitsluitend en alleen van het stuk komen en »het lijkt mij twijfelachtig, of het publiek op den duur interesse zal toonen voor zuiver historische drama's, in den vorm, zoo als Veterman die geeft. Shakespeare, Racine, Corneille, Schiller en Goethe om groote voorbeelden te noemen gebruikten de ge schiedenis als achtergrond en plaatsten daar voor of daarin de drama's, die zij schiepen. Veterman meent, dat de geschiedenis op zich zelf reeds belangrijk genoeg is en dramatiseert haar. Hij schept niet zelf figuren, maar brengt de historische figuren, zooals ze geweest zijn op het tooneel en belicht hen zoodanig, dat het heroische er in vooral naar voren komt. Na de opvoering van Nova Zembla gezien te hebben, vrees ik echter, dat dit voor het too neel toch niet geheel voldoende zal blijken te zijn. De mannen van Nova Zembla waren on tegenzeggelijk helden en wij zien zelfs ana logie tusschen die ontdekkingsreizigers van toen en de luchtvaarders van heden. Voor Veterman is niet de daad het belangrijkste, maar het streven, de idee. Hij plaatst in dit stuk drie mannen van heldenformaat naast elkander: de Zeeuwsche koopman de Mou- cheron, de man van de liinht,, schipper Wil lem Barentsz, de man van de daad en Ds. Plancius, de geleerde, de man van de idee. Plancius en Barentsz zijn de grootsten, om dat hun streven boven den tijd uitgaat en ge leid wordt door een groot, onwankelbaar Godsvertrouwen. Veterman geeft ons de geschiedenis van Nova Zembla in 7 tafereelen. In de vier tafe- reelen voor de pauze dramatiseert hij de voor bereiding, zien wij, hoe Plancius, bezield door de idee, de anderen voor zijn plannen weet te winnen al staat de Moucheron dan ook tegenover hem om voor de derde maal een expeditie uit te rusten tot het vinden van den weg om den Noord. Het is vooral Plancius, die deze tafereelen beheerscht en het tweede ta fereel, waarin wij deze figuur zien in zijn be zield idealisme, is het beste van het heele stuk. Maar het is niet te ontkennen, dat de schrijver zich met al die vergaderingen te veel herhaalt en dramatische spanning er te veel aan ontbreekt. Geschiedkundig interessant is het wel, maar wij blijven voortdurend in de zelfde stemming; het is alsof wij een ge schiedkundige lezing volgen. Het boeit ons wel, maar het maakt ons koud noch warm; wij k ij k e n er naar, doch wij beleven het niet. Na de pauze brengt Veterman geen climax. Het vijfde tafereel, waarin Barentz Heemskerck in de kajuit van zijn schip weet over te halen het schip van de Rijp niet verder te volgen, doch de reis alleen voort te zetten en naar het Oosten te trekken, is te episodisch, al is Ba rentz er dan ook krachtig in geteekend. Het simultaan-tooneel, waarin wij Barentsz bene den in zijn kajuit als de idealist, de Mouche ron, boven op zijn kantoor, als de materialist zien. maakt slechts weinig indruk. Het zesde tafereel, waarin de mannen van Heemskerck en Barentsz te zamen zijn in de hut op Nova- Zembla en er Driekoningenavond vieren, is eveneens een teleurstelling. Het is al weer niet veel meer dan een historisch fragment en het is niet van voldoende visionnaire kracht, om ons het gruwelijke der situatie van die daar in den langen poolnacht overwinterende man nen ruwe zeelui toch bijna allen uit een vroegeren tijd te doen gevoelen,. Het slot tafereel brengt weer in een simultaan- tooneel den dood van Barentsz en gelijk tijdig den terugkeer van schipper de Rijp bij dominee Plancius en ook hier was de indruk slechts gering. De dood van Barentz was eigenlijk niet veel meer dan een apotheose, die voornamelijk belangrijk werd, omdat wij uit de geschiedenis wisten, dat Barentsz op Nova Zembla gestorven is. En het effect van het simultaan-tooneel gaat verloren, als wij het te veel herhaaldelijk zien. Wat in Briick- ner's Elisabeth van groote werking bleek, was hier niet veel meer dan een zeer flauwe af spiegeling. Wij kunnen eerbied hebben voor de wijze, waarop Eduard Veterman de geschiedkundige episode van Nova Zembla en de personen, die er de hoofdfiguren waren, belichtte, een le vend drama is het voor ons niet geworden Heemskerck, de Moucheron, Van Oldenbarne- velt, Reynier Pauw, Pieter Hasselaer, ze krij gen voor ons meer hun be teekenis, omdat zij historische figuren zijn dan als dramatische personen in het stuk van Veterman. Barentsz en Plancius gaan daar ongetwijfeld boven uit en het is vooral Plancius, die dank zij ook het spel van Hans van Meerten mij van deze opvoering het langst bij zal blijven. In de figuur van Plancius is Veterman verreweg het gelukkigst geweest en Van Meerten heeft dezen religieusen geleerde in zijn Godsver trouwen ook bezieling en innerlijk leven we ten te geven. Voortreffelijk was ook Frits van Dijk als Willem Barentsz. Hij -was genoeg de ruige, robuste zeeman, maar hij bleef ook voortdu rend de man, die door hoogere ideeën gedre ven wordt. Een man van de daad. maar tege lijk een idealist. Sterk was hij vooral in het vijfde tafereel, waarin hij Heemskerck tot doorzetten weet te bewegen, het eenige tafe reel trouwens, waarin wij hem in zijn groote kracht zien. Paul Huf gaf Balthazar de Moucheron met Fransche zwier, levendig en vol gratie, meer nog als een diplomaat dan als een koopman Een domineerde figuur was hij zeker. Als geheel was de opvoering nog al verschil lend. De decors, naar ontwerpen van Johan de Meester, getuigden van fantasie en zeer mooi bijvoorbeeld was dat gezicht op het oude Amsterdam met de schepen in de ha ven in het vierde tafereel. Het spel echter leed nu en dan aan traagheid van tempo en was zelfs een enkelen keer, zooals in de ver gadering bij Johan van Oldenbarr.evelt en waarschijnlijk door de verkeerde belichting in het begin van het tafereel in de kajuit onzeker. Het meeste teekening in het spel kregen Oldenbarnevelt van Rob Geraerds. Gerrit de Veer van Jan Teulings en vrouw Barentsz van Marie van Westerhoven. Pé- ronne Hosang maakte van Lyze. de dienst bode bij Ds. Plancius, een gezellig, fleurig type. Jammer, dat de schrijver haar dat ten- den tieuse zinnetje van de muizen, die Duitsch land op de aardbol niet lustten, in den mond heeft gelegd. Dat viel wel geheel uit dit his torische heldendrama. Johan de Meester was Heemskerck. Rier.k Brouwer Reynier Pauw en Folkert Kramer deed ons Haarlemmers het harte vlugger kloppen als de milde Pieter Hasselaer. Het Groot Nederlandsch Tooneel verdient lof voor de royale wijze, waarop het dit stuk van Veterman ten tooneele heeft gebracht. Wanneer Nova Zembla wat meer drama en wat minder geschiedenis ware geweest, zou de opvoering met deze krachten ongetwijfeld een grooter succes nog hebben gehad. J. B. SCHUIL. ELISABETH BERGNER TI.TDENS EEN VOORSTELLING ZIEK GEWORDEN. De Tel. verneemt uit Londen, dat de too- neelspeelster Elisabeth Bergner, Woensdag avond tijdens de tweede acte van het stuk „Escape me never", dat aldaar in het Apollo- theater gaat, plotseling ziek werd, zoodat de opvoering geen voortgang kon vinden. Naar gemeld wordt is deze ziekte een ge volg van voedselvergiftiging. Ook haar man heeft voedselvergiftiging. Aan de woning van het echtpaar Bergner werd medegedeeld, dat mevrouw Bergner zich sedert Vrijdag jl. reeds onwel gevoelde. Er is besloten alle opvoeringen van het stuk tot Maandag a.s. te laten vervallen. SCHEEPVAARTBERICHTEN HOLLAND—AMERIKA LIJN Statendam 11 (v.m.) New York n. Rott. Damsterdijk. Vancouver n. Rotterdam 10 (n.m.) v. Cristobal. Drechtdijk 12 'v. Vancouver te Rotterdam. Lochgoil Rott. n. Vancouver te Rotterdam. Burgerdijk 12 .v N--Orleans te Rottei*dam. Dinteddijk, Vancouver n Rotterdam via Liverpool 10 (11.20 n.m.) 1000 mijl WZW v. Land's End. HALCYONLIJN Stad Amsterdam. Oxelosund n. Vlaardin- gen, p. 12 Brunsbuttel- Maasburg 12 van Vlaardingen naar Nar vik. HOLLAND—BRITSCH-INDIë LLJN Streefkerk (thuisreis) 11 (n.m.) v. Algiers. HOLLAND—AFRIKA LIJN Randfontein (uitreis) p. 11 Beachy Head. Springfontein (thuisreis) 12 te Suez Heemskerk 12 van Hamburg te Amsterdam HOLLAND—OOST-AZIë LIJN Zuiderkerk (uitr.) 12 te Shanghai- Gaasterdijk (thuisreis) 10 v. Yokohama. Serooskerk (uitreis) 11 v. Suez. HOLLAND—AUSTRALIë LIJN Almkerk 11 van Rotterdam te Hamburg. JAVA—CHINA—j.iPAN LIJN Tjikarang 10 v. Batavia te Hongkong. Tjileboet 10 v. Hongkong n. Muntok- Tjisadane, 10 v. Shanghai te Batavia. KON. NED STOOMBOOT MIJ. Ariadne 11 v. Catania naar Venetië Costa cRia Amst. n. W.-Indië p. 11 (11 c.m.) Ponta Delgada. Crijnssen Barbados n. Amsterdam p. 12 (3 v.m.) Azoren. Deucalion 11 v. Barcelona te San Feliu de Guixols. Fauna 11 v. Cadix n. Bonanza. Hebe 11 .v Danzig naar Stettin. Orestes 11 v. Malta n. Patras. Triton 8 v. Pto. Barrios n. Amsterdam Alkmaar Chili n- Amst. 10 te Valparaiso. Bodegraven Amst. n. Chili p. 11 Dunge- ness. Orpheus Amst. n. Kopenhagen 12 v. IJmuiden. Calypso, Valencia n. Rotterdam p. 12 Finisterre- Poseidon 12 van Bremen naar Hamburg. Irene 12 van Hamburg te Amsterdam. Merope 12 van Amsterdam n. Rotterdam. Vulcanus 12 van Amsterdam n. Rotter dam. Ulysses 12 van Amsterdam naar Rotter dam KON. HOLLANDSCHE LLOYD Blitar (uitreis) p. 11 (9 n.m.) Sagres. Buitenzorg t(huisreis) p. 12 (2 v.m Gi braltar. Palembang (thuisreis) p. 12 (3 v.m.) Kaap Bon. Indrapoera, 12 van Rotterdam naar Ba tavia. ROTTERDAM—Z UID - AMERIKA LIJN Aldabi (thuisreis) 11 v. Rio Janeiro. Alchiba 12 v. Rotterdam te Hamburg- STOOMVAART MIJ. NEDERLAND Marnix v.St. Aldegonde, (thuisr.) 12 van Algiers. Poelau Tello (thuisr.) 12 te Suez. Tajandoen (thuisreis) 12 te Londen. Tabinta, Hamburg n. Batavia p. 11 IJmuiden. Poelau Laut (uitreis) 11 v. Belawan. J, P. Coen (thuisreis), p. 11 Gibraltar. Poelau Bras (uitreis) p. 10 Gibraltar. SILVERJAVAPACIFIC LIJN SilverGuava Vancouver n. Calcutta 11 v. Batavia Silvermaple N.-Orleans n. Calcutta 11 v. Lor. Marques. STOOMVAART MIJ OCEAAN Atreus Rotterdam naar Japan 12 te Dairen City of Lille 11 v. Kobe n. Rotterdam Anttnor, Japan n. Rotterdam 11 van Hongkong. Benmacdhui, Vladivostock n Rotterdam 11 12.22 n.m. 75 mijl ZO. v. Land's End. Eurybates Batavia en Amsterdam naar Li verpool, p. 11 Beachy Head. OPENING ZATERDAG 14 APRIL. J. A. v. BEAUMONT's MEUBEL- en KINDERWAGEN MAGAZIJN eindp. tram CAFMHAPI FIN eindp. tram Haarlem-N. OULilDrtl L.L.111 JJ Haarlem-N. GROOTSTE ZAAK OP DIT GEBIED GEWELDIGE VOORRADEN. KINDERWAGENS 15.— POPPENWAGENS 3.50 DRESSOIRS 15.— SLAAPKAMERS, massief eiken 65. SALON-AMEUBLEMENTEN IN ALLE PRIJZEN. U beleefd tot een bezoek uitnoodigend. Reis-, tram- en taxi-kosten worden vergoed. EXTRA ZWARE BOSSEN STROO 15 cent per bos. H.H. Matrassenmakers belangrijk lager. A. ZONDERLAND, Spaarnwouderstraat 7981, Telefoon 12915. IN 10 MINUTEN BEVRIJD VAN PIJN WEES SLIM GEBRUIK GLIM LINOLEUMWAS MEUBELWAS SCHOENCREAM KOPERPOETS KACHELPASTA SCHURA NEDERLANDSCH FABRIKAAT lyuu&nn pu. dut Schoterboschplein 5, Tel. 23094 Uitzending van f 1 DINERS vanaf BUSTEHOUDERS Geven een jeugdig figuur en steunen de buste. -f 25 Vanaf... J ^vanRiet^0 HAARLEM GROOTE HOUTSTRAAT 20-22 Bij Cornelissen koopen is geen riisico loopen. BURGERS NETCO en J. C. I KAM PERVEST ■hoek L'l. Hontslr. - Tel. 113fii is het gunstig oordeel, zoowel der H.H. Medici als der patiën ten. over de nooit falende wer king van Aambeienzalf van Broeder Benedictus. Prijs |>cr pot 1.Verkrijgbaar bij apothe kers en drogisten. ADVIEZEN P. J. van Hofwegen KI.Houtweg 4 Accountant, Belastingconsulent, Telefoon 13079 Het water loopt er af, de lucht kan er door. ?k\\ A\«rt Een ruime, sterke overall, van soepele, goed-ventileerende stof. die geen water aanneemt. Als het vandaag den heden dag regent, trekt U hem morgen droog weer aan. Denk daar eens over na. U blijft droog, U krijgt het niet be nauwd en doordat het water eraf loopt wordt de overall niet gauw vuil, hoeft minder vaak gevvasschen te worden, blijft veel langer nieuw. Als U een overall koopt, vraag eens naar „Redi" REgenDIcht. Het is niet duurder; voor hetzelfde geld blijft U droog. 99 99 NedeiUmküb Fabrikaat t>it kaartje is met een loodle bevestigd aan ieder „Redi"-klee- dingstuk. Let op het waschvoorschrift aan de, achterzijde.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1934 | | pagina 15