Letteren en Kunst Radiomuziek der week BIOSCOOP. HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor IOcL ZATERDAG 4 AUGUSTUS 1934 HAARLEM'S DAGBLAD 9 EEN VOORBESPREKING DOOR KAREL DE JONC Men spreekt wel eens van „de Eeuw van ne» fcind"; welnu, we zouden ae komende week „de Week van het Wonderkind" kunnen noe men of wel meer in 't bijzonder den komen den Zondag ..Wonderkindsdag". Om 6 u. 50 zal men dan uit Straatsburg een dertienjarige cel liste, om ongeveer 8 u. 30 uit Scheveningen een elfjarige pianiste kunnen hooren spelen. De vermelding van den leeftijd in bes de gevallen bewijst dat deze als een factor van gewicht beschouwd wordt, hetzij ter verhooging van het wonderbaarlijke, hetzij ter verzachting van eventueele tekortkomingen. Er zijn in allen tijden wonderkinderen voorgekomen, waarvan enkelen werkelijk vroegrijpe geniale begaafdheid toonden, anderen een product ble ken van voorbarige dressuur. De exemplaren der eerste soort hebben, voor zoover ze in le ven bleven wat bij de onevenwichtigheid tusschen geestelijke en lichamelijke ontwikke ling niet altijd het geval was aan de in hun kindsheid gewekte verwachtingen beant woord. Ik wil als voorbeelden Mozart. Liszt en Buïcni noemen. Anderen, als Mendelssohn en Korngold leverden voorbeelden van wat men wel eens „brceikascultuur" noemt: zij kwamen op lateren leeftijd weinig of niet boven de voorbarige in hun jeugd verkregen evolutie uit. Weer anderen, als b.v. de pianist Raoul KockzulSky, toonden in hun verdere artistieke loopbaan eerder een teruggang dan een ont wikkeling. Ons land heeft betrekkelijk niet veel wonderkinderen opgeleverd. De vroegtij dige overlading met muzikaal-technische stu diën is hier nooit erg in zwang geweest en in de latere jaren is die door de leerplicht zeker niet in de hand gewerkt gelukkig maar, zou men zeggen, voor de kinderen, die aan leg toonden te bezitten. Over 't algemeen zijn de vakstudeerenden aan conservatoria etc. hier dan ook ouder dan in vele andere landen. Voor de virtuoze ontwikkeling is dat wel eens een nadeel, want die maakt in de jonge jaren, voordat de volle wasdom bereikt is, de snelste vorderingen. Misschien is het daaraan toe te schrijven dat ons land zoo weinig volbloed virtuozen heeft gekweekt. Maar, dit ter zijde gelaten, kan men niet ontkennen, dat het op den voorgrond brengen van den leeftijd op ve len een aantrekkende, maar ook op velen een afstootende werking uitoefent. Bij een Jehudi Menuhim stond men in verbazing en bewon dering al nam men den leeftijd van den knaap niet in aanmerking: wat destijds de twaalf jarige presteerde stond toen reeds ook abso luut genomen op den hoogsten trap. Maar ik heb ook eens, vele jaren geleden, een elfjarig Belgisch meisje het vijfde pianoconcert van Beethoven hooren spelen: het was een opgave die verre boven de physieke krachten van het kind ging en dus bleef ondanks haar relatief groote technische gevorderdheid het absolute resultaat beneden peil. In hoeverre nu de elf jarige Daisy Guth genoegzame kracht zal bliiken te bezitten om de daverende octaven van Liszt's Es dur-concert er uit te gooien en in hoeverre de handen der dertienjarige Jacque line Roussel de grcote grepen der cellotech niek zullen blijken te beheerscheri, zullen we moeten afwachten. Een Interessante vergelijking tusschen het snel van twee bekende grootheden zal men Maandagavond kunnen maken, als tenminste beider voordrachten niet ongelukkiglijk sa menvallen. Dan wordt Beethoven's op. 57 de z.g, Sonata aopassionata de betiteling is niet van Beethoven zelf afkomstig te München door Elly Ney, te Fontainebleau (Par. Rad.) door Robert Casadesus gespeeld. Af gaande op de omtrent hun spel en tempera ment ongedane ervaring zou men geneigd zijn van Elly Ney een meer hartstochtelijke, van Casadesus een meer objectief-correcte ver tolking te mogen verwachten. Dat Huizen Zondagavond het door het Ca pet kwartet gespeelde kwartet in C. gr. t. van Mozart zal uitzenden, zullen de liefheb bers van kamermuziek ongetwijfeld op prijs stollen. Lucien Capet is aan de muzikale we reld helaas veel te vroeg ontvallen en we mo gen het dus als een geluk beschouwen, dat althans de gramofoonolaat zijn spel voor alle tijden heeft bewaard. Ik heb. behalve de vol ledige reeks der kwartetten van Beethoven, ook om. genoemd werk van Mozart gehoord; de aangrijpende wijze waarop het Andante ge speeld werd zal ik niet licht vergeten. Men luistere en geniete! Een geheel aan Stephan Heller (1814'88) gewijd recital, zooals dat van Dinsdagnam. uit Hilversum, zal wel tot de zeldzaamheden be- hcoren. Heller, tijdgenoot van Liszt en Cho pin en met hen bevriend en in dezelfde Pa- rijsche kringen verkeerend was een fijn en beschaafd muzifaal talent, wiens melodische etudes meer dan voorbijgaande beteekenis hebben blijken te bezitten. Maar zijn vele an dere klaviercomposities, w.o. tal van trans cripties, sonates, preludes etc. worden weinig meer gehoord. De oorzaak ligt voor de hand: de vonk van het geniale ontbreekt er in. En met talent alleen verovert men zich geen plaats in de rij der grooten. In Hellen's com posities gevoelt men niet de noodzakelijkheid, die tot schrijven dwong. Men kan het ge- kuischte van vorm en klavierzetting er in waardeeren, maar slechts een enkele zegt mi. iets dat een blij venden indruk maakt. De instructieve waarde bij het klavieronderwijs blijft daarnevens onaangetast. Ook Heller was eenigszins een wonderkind: hij trad althans reeds op zijn dertiende jaar in 't openbaar als pianist op. Hij was uit Boedapest afkomstig maar heeft van 1838 tot zijn dood in Parijs ge woond. Zijn oeuvre omvat over de 150 num mers. w o. vele zelf weer een verzameling vor men. bevat uitsluitend werken voor piano. Hugo Rieuiann stelt Heller wegens het oor spronkelijke, karakteristieke en exquise zijner ideeen boven Mendelssohn: van Ohopin vindt hij hem verschillend wagens zijn grooteren harmonischen eenvoud en rythmische duide lijkheid; hij bewondert zijn natuurlijke frisch- heid en gevoel voor natuurpoëzie. Harmonisch bezat H. een blijkbare voorkeur voor het ge bruik van de accoorden op de derden en zes den trap, een voorkeur die op den hoorder wel eens misleidend werkt In elk geval mag het de moeite waard heeten met zijn préludes op. 81 kennis te maken. A. L. KOSTER 75 JAAR. Aanstaanden Woensdag, 8 Augustus, zal het 75 jaar geleden zijn, dat de populairste der Haarlemsche schilders van onzen tijd, te Ter Neuzen geboren werd. Collega's en vrienden zullen dien dag ongetwijfeld niet onopge merkt voorbij laten gaan. want de jubilaris van de volgende week staat met zijn volle be langstelling in het Haarlemsche Kunstleven en de confrérie der schilders, het genootschap Kunst zij ons Doel, heeft aan zijn oud-voor zitter gaarne erkende verplichtingen. Zoo al in de laatste jaren Koster's gezondheidstoe stand een enkel maal te wenschen mag heb ben overgelaten, dit is gelukkig van voorbij- gaanden aard gebleken en de portrettist der Hollandsche bloemenvelden is weer even vief en op de hoogte als in zyn besten tijd. De schilder der bloemenvelden. Nog steeds is hij zonder rivalen gebleven en op die blij geestige, fleurige schilderijen berust de groote reputatie van den Haarlemschen kunstenaar. Ver het buitenland in heeft zijn werk die reputatie gedragen; naar Amerika, naar Denemerken vooral, ging zijn arbeid getuigen van het kortstondige, maar uitbun dige kleurenfeest dat ieder voorjaar langs den Hollandschen duinrand gevierd wordt. Koster heeft zijn land daarmee vermoedelijk grooter dienst bewezen dan men zoo oppervlakkig vermoeden zou; hij heeft het een propaganda bezorgd die artistiek van hoog gehalte was en tegelijkertijd voor het land zelf de aan dacht wakker maakte. Wij behoeven echter hier niet nog eens uit een te zetten dat zijn beteekenis als kunste naar daarmee niet uitgeput is. op het credit van den jubilaris staan niet uitsluitend bol- lenveldjes. Zelfs zullen er onder het werk dat elders ontstond, in Limburg, in den Ach terhoek en het land van 's Heerenberg, wel gemakkelijk stalen zijn aan te wijzen die het meer populaire deel van zijn levenswerk evenaren of overtreffen zelfs. Hij kwam uit een te rijke en veelzijdige jeugd tot rijpheid om niet open te staan voor ieder landschaps- schoon en heeft dat bewezen. Die jeugd, in omgang met artisten als De Zwart, Van der Weele, Zilchen en de geheele phalanx van het Haagsche Pulchri Studio. Koster heeft ze lang mogen bewaren, en 't zal de oprechte wensch van zijn vrienden zijn, dat hem nog vele jaren mogen geschonken worden, om in dien, hem eigen levensstijl te blijven doorwerken, en van de vele mooie herinneringen dankbaar te blijven genieten. Ook voor wat hij, maatschappelijk, voor de kunstenaars gedaan heeft, is erkentelijkheid gepast. Behalve als mede-oprichter van het Weduwen en Weezenfonds en zijn bestuurs functie in Kunst zij ons Doel, zat hij ontel baar vele malen in commissies en besturen om het maatschappelijk welzijn zijner kunst broeders te bevorderen. Het is begrijpelijk dat dit van allen kant hoogelijk gewaardeerd werd. Wij wenschen onzen stadgenoot (nu, ja, Heemstede behoort artistiek toch bij Haarlem) een gelukkigen verjaardag en een opgewekten tocht door het volgend lustrum. J. H. DE BOIS. minnelijk, met een goedaardige en toch pittige geestigheid wint hij zijn hoorders onmiddellijk en houdt hij ze vast tot 't einde. En daarbij blijft hij zich zelf. Dit laatste lijkt ons zijn bijzondere verdien stel. Engers forceert zich niet en tracht geen roemruchte voorbeelden van elders te for- ceeren. Zijn praatje, en de wijze waarop hij dit aan den man brengt, dragen het nationale stempel en houden verband met den volksaard En het is dezen conferencier gelukt de oud- Hollandsche luim en ..blijgeestigheid" door zijn internationale oriëntatie van de vader'.andsche plompheid en platvloerschheid te bevrijden en tot iets waarlijk oorspronkelijks en goeds te veredelen. Ook de cabaretnummers zelf, in kwistig** getale elkaar met verblijdenden spoed opvol gend. zijn van uitnemend gehalte. Veterman, Engers, Luc Willink en Ben van Eysselsteijn, die den tekst hebben geschreven, hebben geen namaak geleverd, al heeft begrijpelijkerwijze het llhistre voorbeeld van Jushny en andere voorgangers op dit gebied hen dikwijls ge ïnspireerd. Maar ook wanneer zij, zooals in de Lutine-Schlepper en het Pierement de Blauwe Vogel tot model namen, is er tech van parodie of imitatie geen sprake, maar werd het thema slechts de bodem voor een geheel nieuw, in- heemsch product. Ook de decors van Veterman en de muziek van Karei Hartman sluiten zich geheel aan bij de speelsche scherts van declamatie en zang. Met eenvoudige middelen heeft men hier iets werkelijk heel aardigs bereikt. Een vondst als het draaiende hek in den dierentuin waardoor de toeschouwers en de chimpansee beurtelings vóór en achter de tralies komen, is zeer verdienstelijk te noemen. Een enkele maai hindert nog wel eens de befaamde Hollandsche nadrukkelijkheid, welke het ergste schade deed in de bespiegeling van voornoemden aap. Ook leed soms de declamatie onder dit al te forsche aplomb; zoowel de vagebond als het orgelmeisje hadden, door wat minder een keel op te zetten, het effect kun nen versterken. Eerste voorwaarde voor ca baretkunst blijft immers altijd het lichte en luchtige. Engers zelf is op het toneel ook terstond weer de centrale figuur; heerlijk was zijn nonsensiale dialoog in Tragisch moment en zijn vermomming als de kapitein op de Lu- tine. Het eerste optreden van dit cabaret, waar in verder de dames Tiny Visser, Ceesje Speen- hoff, Helene Vink en Marijke van Tooren en de heeren Piet Rienks, Gustav Czopp en Ber nard Haagmans meespelen, heeft een talrijk en belangstellend publiek naar den schouw burg gelokt en uit de algemeene tevredenheid kan men gerust voorspellen, dat dit eerste optreden niet het laatste zal zijn geweest. H. G. GA1NNIBGIETER. meisje aan 't werk gaat en, zoodra haar iden titeit vaststaat, met even natuurlijke edel moedigheid zich voor den waren minnaar terugtrekt, is volmaakt ongelijksoortig aan de eerste, lichtzinnige helft. Dat eerste deel is zoowel door den geest ais door consequente toepassing van bepaalde filmprincipes het sterkst. De overmoedige uit gelatenheid van de daklooze koningen van den weg straalt er in door. Met zijn koddige typen, de huurkoetsier met zijn paard, de papier prikker met zijn piepend wagentje en de on afscheidelijke neger speelt Milestone als een dartel kind met zijn poppen en het koor van de even koddige bedelaars, die op hachelijke momenten overal vandaan opduiken en met hun passen en stemmen de hoofdspelers om stuwen. voltooien dit dartele spel. dat met realistische toestanden en tendenzen niets meer te maken heeft. Eerst met de liefde van Bumper voor Angel betreden wij den soliden bodem der werkelijkheid. Madge Evans is het meisje, dat als minnares van den argwanenden burgemeester t Frank Morgan) door een ongelukkig toeval (het ver liezen van haar taschje) tot zelfmoord gedre ven wordt, maar nog juist op tijd door den zwerver gered wordt. Daar ze haar geheugen is kwijtgeraakt en Bumper ze dus niet thuis kan brengen, houdt hij het meisje bij zich en de twee vatten oprechte liefde voor elkaar op. De aanblik van haar vroegeren minnaar schenkt haar t geheugen terug en Bumper moet nu voor den burgemeester het veld rui men. ..Wie is die man?", vraagt het meisje, op Bumper wijzend. Er. Bumper keert to: zijn oude vrienden, tot de zon en het gras en de boomen terug In het bijprogramma verrast een buitenge woon aardig marionettentheater den toeschou wer. De tooverachtige techniek, de charmante aankleeding en de even geestige als fantasti sche intrigue geven dit nummer een bizonder karakter en doen ons de twee dames, die het vervaardigd hebben en vertoonen, kennen als kunstenaressen van talent. H. G CANNEGIETER. van Donderdag. Dinsdag iemand in Parijs zijn briefkaart ontvangt!" Maar met dat zelfde vliegtuig gaat een pakje met kostba ren inhoud mee. nl. een serum, dat verschei dene kinderen het leven moet en zal redden. En de moeders van die kinderen zegenen in gedachte do techniek, die de nachtvluchten mogelijk maakt. Het is een prachtfilm, waarin John Barry- more schittert. Van het bijprogramma noemen we aller eerst ..Our Gang", de bekende jeugdige film- arllstjes. die een vrijwillige brandweer heb ber. opgericht Een raadsel is het. hoe men er in geslaagd is. hummels van 5. 6 jaar. waarvan er bij zijn. die aan het tanden-wis- selen zijn. zóó te leeren spelen. De jongste krummel van misschien 2 1 2 a 3 Jaar is ge weldig. Dar. is er nog een komedie in twee acten ..De Taxichauffeur" waarmee het publiek zich ook kostelijk amuseerde. Een sportfilm voltooit het filmisch ge deelte van den avond. DE TOOVERBAL. Een Hollandsch cabaret blijft altijd een ris kante onderneming. Twee factoren staan het welslagen in den weg: het Hollandsche publiek acht eigen fabrikaat minder dan hetgeen uit het buitenland komt en daarbij staat het iet wat schuw tegenover alles wat frivool en ironisch aandoet. Vooral wanneer de scherts op binnenlandsche gebeurtenissen en toestan den slaat, weet de Hollander soms niet, of hij lachen of boos zijn moet. De nieuwe proeve, door het Nederlandsche Tooneelgilde onder leiding van Eduard Veter man ondernomen, schijnt aan deze bezwaren te zullen ontkomen. Deze Toovertial zal wel rollen! Hij rolt eigenlijk al; bij de eerste kennismaking ten onzent was gisteravond in den Stadsschouwburg althans 'n voor Holland en Haarlem verrasend sterke mate van mee leven in de zaal merkbaar. Voornamelijk is dit succes aan den confe rencier Adolphe Engers te danken geweest. Deze kunstenaar doet heusch voor zijn buiten- iandsche collega's niet onder Beschaafd, be- REMBRANDT THEATER. Hoera, ik ben een zwerver. Al Jolson. die zich indertijd bij het film publiek geliefd heeft gemaakt met The sin- ging Fooi heeft in Hallelujah, I am a tramp, een film. ver vaardigd door Lewis Milestone, den man van lm Westen nichts Neues, een rol van een geheel ander karakter gekregen, zooals deze film in haar geheel ook het stempel draagt van een geheel anderen tijd. Hoera, ik ben een zwerveris weliswaar ook weer een zangfilm, maar hoe anders is de zang thans in de compositie verwerkt! Hij is één geworden met het rhythme van het beeld en factor in den dialoog, die ditmaal min of meer muzikaal verwerkt is, hetgeen iets ope- rette-achtigs heeft doen ontstaan met een eigen aantrekkelijk effect. Men heeft deze film vergeleken met A nous la liberté, doch, al is het onderwerp, de vreug de en de adeldom van het vrije zwerversleven gemeenschappelijk, de uitwerking toont het principieele verschil tusschen den Franschen en den Amerikaanschen geest. Weliswaar draagt ook dit Amerikaansche werk het stempel van spot en ironie Voorna melijk de figuur van den burgemeester van New York doet als een persiflage aan en on getwijfeld heeft men er een reminiscentie van den roemruchten Jimmy Walker in te zien. Maar het sentimenteele element overwoekert op den duur den speelschen spot en het slot, waarin de zwerver terwille van het gevonden Al Jolson. LUXOR SOUND THEATER. Nachtvlucht. De KL.M.-vlieger A. Viruly heeft de Hol landsche vertaling verzorgd van het boek van Saint Exupéry en Metro-Goldwyn-Mayer heeft er een film van vervaardigd, die onder der titel „Nachtvlucht" in Luxor draait. De voornaamste per soon in deze film is niet alleen door zijn rol, maar vooral door zyn spel, John Barry- more in de rol van Ri- vière, de directeur van de Luchtvaartmaat schappij. De ijzeren man. die door de strak ste discipline en on- meedoogenlooze streng heid. alles uit zijn mannen haalt wat er uit te halen is. waar John Barrymore. door hij zich wél ver zekert van de gehoorzaamheid, maar niet van de liefde van zijn personeel. Hij is hard zonder pardon voor het minste vergrijp Zóó kent zijn personeel hem; zijn zwakke oogen blikken zijn voor hem zelf. Daar verzet hij zich ook met alle kracht tegen; „gevoelighe den mogen niet tellen, het eenige. dat van belah'g is. is het welslagen van de onderne mingen der Maatschappij. Het leven van den piloot is vol gevaren, de minste nalatigheid van hemezelf of de meca niciens, het niet-meewerken van het weer. kan hem noodlottig worden. Een sterk idee van den steeds dreigenden dood krijgen we, als we het vliegtuig volgen van Fabian, den vlieger, die voor de maatschappij de eerste nachtvlucht maakt. Het is ons of we zélf in het vliegtuig zitten zoo hevig leven we alle emoties mee! Een van de voorschriften van Rlvlère is, dat de vliegers steeds op tijd binnen moeten zijn. Fabian is op de terugreis en komt in een storm, hij wil een omweg maken om er uit te geraken, maar zijn orders luiden: „Op tijd binnen en anders boete!" Hij verdwaalt, wordt door den sterken wind afgedreven naar zee en zijn laatste radiobericht is „moeten landen, geen benzine meer". Boven zee springen Fabian en zijn mar conist uit de machine, we zien ze door het luchtruim naar beneden zweven met hun valscherm. Ze komen in zee terecht, niets is meer van hen te zien dan de drijvende val schermen. Het bericht van het verongeluk ken van het vliegtuig brengt op het kantoor diepe verslagenheid, maar direct daarop geeft Rivière weer de order „vliegtuig naar Europa moet binnen het uur vertrekken, niettegen staande de zware mist". ..Waarom", zegt bitter en opstandig het vrouwtje van den piloot, „opdat in plaats (Adv. Ingez. Med.) TOONEELSTUKKEN. Kamptooneel (Vier tooneelstuk- jes, uitgegeven door Van Gorcum en Comp., Assen). Mijn jeugdige vriend, die er verleden jaar bij mij over klaagde, dat er zoo weinig tooneel- stukjes bestaan, geschikt om in een kamp te worden vertoond, schreef mij onlangs, dat de stukjes, verschenen in Van Gorcum's Tooneel- fonds „Kamptooneel" ook al heel weinig ge schikt waren, omdat zij meer voor opvoering in een zaal dan in de open lucht bestemd wa ren. En toch schijnt er zooals mij uit vragen om raad gebleken is aan „Kamptooneel" nogal behoefte te zijn. Mij werden thans wederom vier stukjes toe gezonden. die blijkbaar bestemd zijn voor op voering in een kamp. Drie van deze werkjes hebben, vergeleken bij de mij vroeger ter be spreking gestuurde exemplaren, althans dit voor. dat ze in de open lucht gespeeld kunnen worden: maar ze schijnen mij met uitzon dering van De Ballerkoel voornamelijk be stemd voor heel jonge kinderen. Pauwoog, een sprookjesspel van T. Westra, dat in de kabouterwereld speelt is niet on aardig voor opvoering door kinderen dan ook zeer geschikt, kab vinden een hun onbekend dier. dat hun angstig maakt, omdat het beweegt volgens hen toch geen levend wezen is. De feëenkoningin. wijzer dan alle kabouters te zamen, blijkt de eenige te zijn, die het raadsel kan oplossen. Vol spanning wachten de kabouters op het antwoord, van de feëenko ningin en verrast aanschouwen zij het wonder, dat voor hun oogen plaats grijpt, als uit de cocon want dat is het onbekende dier een vlinder te voorschijn komt. Dit stukje is door den schrijver in de zuiver sprookjessfeer gehouden en zal. in een bosch door kinderen onder goede leiding gespeeld, dan ook zijn effect niet missen. 's Nachts in 't Korenveld door G. Bos meer een zangspelletje dan een tooneelstukje is eveneens voor jonge kin deren bestemd. Het is een sprookje, waarin de klaproos en de korenbloem aan de korenaren vragen om mee te doen met hun spel, maar door de „nuttige" aren worden uitgestooten, omdat zij slechts onkruid zijn. Ook hier weet de goede fee de korenaren tot betere gedach ten te brengen en het slot is een gezamen lijke dans van kabouters, korenbloem, klaoroos en korenaren onder leiding van de fee Het aardige van dat zangspelletje is, dat er vele kinderen aan kunnen meedoen en het geen hooge eischen aan de uitvoering stelt. Een goed kind is een Koninkrijk waard door M C. Schumacher naar het Engelsch be werkt. lijkt mij voor opvoering door kinderen te ingewikkeld Reeds de indeeling in negen zeer korte tafereelen is voor een opvoering zeer onpractisch en het stukje vraagt ook heel wat aan costumeering. Daarbij is de inhoud nog al zoetig en de taal voor kinderen te hoog dravend De Ballekoel door L. Koops is blijkbaar voor oudere' jongens en meisjes bestemd. Hoewel de tooneelaanwij- zing aaneeeft. dat het middengedeelte in een hut speelt, lijkt mij dat voor opvoering in de open lucht geen bezwaar, omdat zoo'n hut met •.vat fantasie gemakkelijk te maken is. De schrijver bewerkte in dit stukje een oude Drentsche sage die hij gedeeltelijk door een ouden scheper laat vertellen en voor een deel door spelers laat opvoeren. Ik vrees, dat het eigenlijke spel nog al moeilijkheden voor jeua- dlge dilettanten zal opleveren. Ook het Drentsch dialect, hoewel aan den dialoog een natuurlijk accent gevend, maakt een onvoerinn niet gemakkelijker. Maar stemming zit er wel in dit stukje en opgevoerd bij het kampvuur zal het zeker de romantische sfeer bij spelers en toeschouwers opwekken, wat ln een kamp door velen verlangd wordt. Trein 1312. Dramatische schets ln één bedrijf door Joh. W. Broedelet (uitg. van Haverman's Moderne Tooneelbibliotheek. Naarden). Broedelet heeft dezen dramatischen eenacter indertijd waarschijnlijk geschreven voor Ti'.ly Lus. die er bij de opvoeringen in het Centraal Theater ook succes mee heeft gehad Dramati sche waarde heeft het overigens weinig. Het gegeven is nog al geforceerd en dit klein* stukje hangt van toevalligheden aan elkaar. Daarbij is het in de uitwerking wel wat er* schetsmatig. Een actrice van de kracht van Tillv Lus moge het misschien door haar dra matisch talent gered hebben, ik vrees, dat het bij minder sterke speelkrachten vooral wan neer dilettanten er zich aan wagen een r.og al melodramatischen indruk zal maken. Meubels. Blijspel in één bedrijf door Toh. W. Broede let. 'Uitg Haverman's Moderne Tooneelbiblio theek. Naarden Broedelet voelt zich ln het blijspel beter thuis dan in het drama. Dit blijkt ook weer heel duidelijk bij vergelijking van Trein 1312 met Meubels, twee stukjes, die wij tegelijk ter bespreking ontvingen. Ook de inhoud van Meubels is nog al gezocht, maar in de uitwer king toont Broedelet zich weer een blijspel schrijver met flair. Vooral in de teekening van den Joodschen meubelfabrikant een rol, die indertijd door Cor Ruys met succes ge speeld is geworden en wien waarschijnlijk heele zinnen door onzen komiek in den mond zijn gelegd is amusant en het lijkt mij dan ook wel zeker, dat dilettanten van dit stukje 'oM ouvoering veel pleizier zullen hebben, voor- a' cok door de geestig gevonden frappe aan het slot. J. B. SCHUIL. Het openluchtconcert aan de Spanjaardslaan. Plaats voor 10.000 liefhebbers van zang en muziek. In ons vorig nummer hebben we reeds uit voerige mededeelingen gepubliceerd over het openluchtconcert, dat Woensdagavond 5 Sep tember op het H.F.C.-terrein aan de Span jaardslaan gegeven zal worden ten bate van de kas der H O.V. In een persconferentie, die Vrijdagmiddag in Café-Restaurant Brinkmann plaats had. deelde Mr. A. Beets nog een en ander over dit concert, dat een geweldige attractie voor onze stad belooft te worden, mede Het was de heer J. H. Luijken. de bekende voorzitter van het ontspanningscomité voor werkloozen (door wiens tusschenkomst de crisisslachtoffers al zoo menig aangenaam uurtje gehad hebben), die op de gedachte kwam. om in navolging van het bekende openlucht-concert in het Stadion ook iets dergelijks in Haarlem te or- ganiseeren. Het bestuur vond dit een uitste kend denkbeeld en het heeft dadelijk midde len beraamd, om tot uitvoering van dit plan te komen. Het heeft daarbij van verschillende zijden heel veel medewerking ondervonden. Het H.F.C.-bestuur was onmiddellijk bereid om het prachtige terrein welwillend beschik baar te stellen Burgemeester Maarschalk wil de gaarna de functie van voorzitter van het Comité van Aanbeveling op zich nemen Het gemeentebestuur was zoo welwillend, vrijstel ling van vermakelijkheidsbelasting te verlee- nen, wat voor de kas van de HO.V. geen ge ring voordeel beteekent. Ten zeerste werd het op prijs gesteld, dat de door ons reeds gepubli ceerde zangvereenlglngen spontaan hun mede werking hebben toegezegd. De heer Luyken heeft zich ook tot het bestuur van de V.A.R.A. gewend, met het gunstig gevolg, dat ook het orkest van deze omroepvereenlging mee helpt musiceeren. De eenige voorwaarde van de V.A.R.A. was, dat hot openluchtconcert moest worden uitgezonden, wat natuurlijk gaarne geaccepteerd weid Verder is de medewerking van de V.A.R.A. belangeloos. Met behulp van Prof. Fokker zijn de beste plaatsen op het terrein uitgezocht, waar de musici en de zangers opgesteld zullen worden. Eerstgenoemden zullen vóór de overdekte tri bune spelen en de zangers zullen gedeeltelijk op deze tribune geplaatst worden. Hierdoor zal zoowel de muziek als de zang goed tot hun recht komen. Er wordt natuurlijk ook voor een behoorlijke verlichting gezorgd. Het bestuur heeft zich tot nog dertig inge zetenen van Haarlem gewend met het verzoek om ook in het Comité van aanbeveling zitting te willen nemen. Ongeveer 10.000 personen zullen op dit ruime terrein naar het concert kunnen luis teren. namelijk 400 op de overdekte tribune, 3000 op de onoverdekte tribunes en de rest (staanplaatsen) langs de zijlijn. Achter de doelen zijn zitplaatsen. De toegangskaarten zijn ook ln voorverkoop verkrijgbaar bij alle leden van de medewer kende vereenlglngen. Het orkest, dat met va- cantie gaat. heeft zich bereid verklaard, niet in H.O.V.-verband aan de generale repetitie en het concert mede te werken. De programma's, die in verschillende kleu ren zijn uitgevoerd, dienen tevens als bewijs van toegang. Het geheel staat onder leiding van den heer Frits Schuurman. We twijfelen er niet aan, of deze welluiden de attractie zal heel veel publiek trekken, wat dan ook de bedoeling van het comité is. ACENDA Heden; ZATERDAG 4 AUGUSTUS Stadsschouwburg: Kunstcabaret „De Too- verbal". 815 uur. Luxor Sound Theater: Nachtvlucht. 2 30 uur en doorloopende voorstelling van 7 uur af. Rembrandt Theater: Hoera, ik ben een zwerver. Op het tooneel Kanni en Lola, Ha waiian Entertainers. 2,30, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: Vader Adam. op 'net tooneel Rulyans marionetten theater. 2.30, 7 en 9.15 uur. ZONDAG 5 AUGUSTUS Schouwburg Jansweg: Revue t Is voor me kaar 8.15 uur. Stadsschouwburg: De lachschlager „In Py jama' 8 uur. Gem. Concertzaal: Willy Chanson's revue „Past op de verf 8 uur. H O. V. Concert in den Hout. 2.30 uur. Bioscoopvoorstellingen 's middags en des avonds. MAANDAG 6 AUGUSTUS Groote Kerk: Orgelbespeling. 8.15 uur. Schouwburg Jansweg: Revue „t Is voor mekaar 815 uur. Stadsschouwburg: De lachschlager „In Py jama 8 uur. Gom. Concertzaal: Willy Chanson's revue „Past op de verf8 uur. Bioscoopvoorstellingen 's middags en de® avonds. ROOSTER VAN APOTHEKEN (Samengesteld door den Inspecteur der Volksgezondheid.) Voor de apotheken die toestemming ge vraagd hebben om 's avonds, 's nachts en Zondags te sluiten. Is door den Inspecteur der Volksgezondheid een sluitingsrooster op gemaakt. Van Zaterdag 4 Aug. des avonds 8 uur tot en met Vrijdag 10 Aug. zijn de volgende apo theken op Zondag 's avonds na acht uur en des nachts geopend. P. Th. A. van Rijn, Kleine Houtweg 15. Tel. 10539. Mej. S. G. Beckeringh, Apotheek Loomeyer, Zijl weg 34. Tel. 12495. F. c Kuipers Azn., Schoterbosch-Apotheek Rijksstraatweg 19. Tel. 12711. W. P Woutersen, Apotheker, Koninginne weg 3, Tel. 1203a

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1934 | | pagina 15