15 October
Bescherming^™ griep,
Gebruikt in Uw soepen HGNIG's BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 cent
Rubriek voor Vragen.
WOENSDAG 10 OCTOBER 1934
HAARLEM'S DAGBLAD
Christelijk Filmcomité.
Druk-bezochte voorstelling in gebouw
St. Bavo.
Toen de heer C. Overbeek Dinsdagavond
het programma inleidde, dat door het Chris
telijk Filmcomité Haarlem was samengesteld,
wat de groote zaal van gebouw St-Bavo aan
de Smedestraat geheel gevuld met belangstel
lenden. „Er zullen vertoond worden belangrij
ke gebeurtenissen uit den laatsten tijd", ze
epr., „en ook veel schoons uit de Natuur. Dit
zijn schijnbare tegenstellingen, maar God is
dn beide te vinden".
Nadat de heer Overbeek in gebed was voor
gegaan werd begonnen met het programma,
dat ingezet werd met de In Memoriamfilm en
de film van de plechtige uitvaart van wijlen
Prins Hendrik. Voorts werd de opening der
Staten-Generaal en de Nationale Luchtvaart
dag voor de ooge-n der aanwezigen ver
toond. Deze groote gebeurtenissen van dezen
Zomer vonden uit den aard der zaak een bij
zonder aandachtig onthaal.
De hoofdschotel van het programma was
ongetwijfeld de film van onzen stadgenoot,
de heer J. C. Moï, over Wonderen der Natuur.
En men moet deze films gezien hebben om
tenvolle de groote schoonheid daarvan te be
seffen. Het is verwonderlijk en verbijsterend,
als men wat dieper doordenkt, om te kunnen
zien, wat bijv. een waterdruppel bevat. Fraaie
opnemingen van bloemen en haar vrienden
worden eveneens vertoond, en een tocht door
het Aquarium in Artis, met de vreemdsoortige
visschen en andere bewoners volgt dan. Ten
slotte heeft de heer Mol opgenomen het open
bloeien van planten en haar bewegingen en
deze beeldjes, die met eindeloos geduld zijn
opgenomen op een normale filmsnelheid af
gedraaid zoodat iets waar misschien weken over
gewerkt is. in weinige minuten aan uw oog
voorbij rolt.
Het was een zeer geslaagde avond.
HAARLEMSCHE BESTUURDERS BOND.
De Haarlemsche Bestuurdersbond houdt in
verband met zijn actie voor betere werkloo-
zenzorg een algemeene ledenvergadering op
Vrijdag 12 October in de Gemeentelijke Con
certzaal. De heer B. de Vries, secretaris van
den A.B.B., zal een rede uitspreken. De bij
eenkomst wordt opgeluisterd met muziek van
de Arbeiders Muziekvereeniging „Excelsior"
directeur de heer M. J. Peeters. Mej. Bep de
Vries zal declameeren.
ORGELBESPELING
In de Groote- of St. Bavokerk te Haarlem op
Donderdag 11 October 1934 des namiddags van
34 uur door den heer George Robert.
Programma:
1.a. Benedictus
b. Gloria F. Couperin.
2. Praeludium et Fuga e kl. t. J. S. Bach.
3.a. Ich ruf' zu Dir.
b. Vater unser im Himmelreich J. S. Bach,
4. Fuga über den Namen B.A.C.H.
R. Schumann.
5. Improvisatie over een Poolsche kerkzang.
M. Surczynski
6. Noël Th. Dubois.
7. Erschienen ist der herrlich Tag.
S. Karg-Elert.
BADHUIZEN „WITTE KRUIS".
Het aantal genomen baden in de afgeloopen
maand September 1934 was:
Baden
Badhuis: Man. Vr. Schoolb. werkl. Totaal
Koudenhorn
Leidscheplein
Schotersingel
Hofdijkplein
1225 524 85 1834
1680 807 283 115
1954 979 880 133 3946
1853 723 1346 133 4055
v. Egmondstraat 2061 1132 1007 264 4464
FAILLISSEMENTEN.
De Arrondissemen ts-rechtbank te Haarlem
heeft de volgende faillissementen op 9 Octo
ber uitgesproken:
J. H. Rekoert,zonder beroep, wonende te
Haarlem, Lorentzkade 130. Curator Mr. Dr. A.
F. H. Scheurs, alhier.
H. de Weers, aannemer en heier, wonende te
Haarlem, Johannes de Breukstraat 29. Cura
tor Mr. J. C. Y. Nieuwenhuys, alhier.
J. Jongebloet Jr., winkelier in manufactu
ren, wonende te Zandvoort, Dr. Gerckestraat
97. Curator Mr. F. J. Gerritsen, alhier.
J. Wiedenhoff „Het Patronenhuis", van be
roep etaleur, wonende te Haarlem, Kinderhuis
singel 28. Curatrice Mevr. Mr. E. J. Scheltema
Conradi, alhier.
De Handelsvennootschap onder de firma
Gebrs. Kleyn, gevestigd te Zaandam, Westzij
de 218 en hare firmanten:
Jelle Kleyn, koopman in schelpen en kip
penvoer, wonende te Zaandam, Westzijde 218
en
Gerrit Kleyn, koopman in schelpen en kip
penvoer wonende te Zaandam, Plataanlaan
43. Curator Mr. Dr. F. A. Bijvoet, alhier.
J. Dalmeyer, thans zonder beroep, wonende
te Haarlem, Kruisweg 28 r. Curator Mej. Mr.
M Kluitman, alhier.
Rechter-Commissaris Mr. A. L. M. van
Berckel.
Opgeheven zijn wegens gebrek aan actief de
faillissementen van:
A. W. Breurkes te Haarlemmermeer. Curator
Mr. M. van Toulon van der Koog, alhier.
L. Straathof te Hillegom. Curator Mi'. Dr. W.
P. Vis, alhier.
J. van Es te Bloemendaal. Curator Mr. F.
van der Goot, alhier.
H. van Wilsem Vos te Beverwijk. Curator Mr.
L. V. Hoog, alhier.
M. van Tol te Haarlemmermeer. Curator Mr.
P. Tideman, alhier.
Geëindigd zijn wegens het verbindend wor
den der uitdeelingslijst de faillissementen van:
de N.V. W. A. de Winter's Eloembollenkwee-
kerij en Handel, gevestigd te Heemstede. Cu
rator Mr. W. G. J. Veenhoven, alhier.
H. H. Gehner te Haarlem. Curator Mr. F. M.
Hagemeijer, alhier.
I. Frank te Haarlem Curator Mr. F. J. D
Theyse, alhier.
G. Gaarthuis te Heemskerk. Curator Mr. F.
J. D. Theyse, alhier.
G. P. H. Tielens te Hoensbroek Curator Mr.
Mej. M. Kluitman, alhier.
de N.V. Bevcrwijksche Beurtdienst te Bever
wijk. Curator Mr. J. A. B. Sanders te Bever-
Srijk.
Benoeming lid van den
Gemeenteraad.
J. Bijl opvolger van G. Oversteegen.
De voorzitter van het Centraal Stembureau
voor de verkiezing van de leden van den Raad
der gemeente Haarlem heeft den heer J. Bijl
benoemd verklaard als lid van den Gemeente
raad, noodzakelijk geworden door het bedan
ken als zoodanig van den heer G. Oversteegen.
DE COLLECTE VOOR HET
CRISIS-COMITé.
Het Crisiscomité te Haarlem schrijft ons:
De collecte voor het Crisiscomité heeft op
gebracht f 4789.05 1/2 (vorig jaar f 4737.78)
Het stemt tot blijdschap, dat de opbrengst
der collecte, die van het vorige jaar noj
overtroffen heeft, terwijl de tijdsomstandig
heden voor tal van gevers zooveel slechter
zijn geworden. Hieruit blijkt wel, dat het
werk van het Crisis-comité door groote
groepen van onze Haarl. Burgerij zeer ge
waardeerd wordt.
Het Comité wil langs dezen weg zijn
hartelijken dank uitspreken aan alle gevers
en geefsters en bovenal aan de collectanten
en collectrices, die met zoo'n enthousiasme
aan de collecte hebben meegeholpen.
KON. ERK. TOONEELVEREENIGING
„DOOR INSPANNING UITSPANNING".
Op de j.l. gehouden vergadering van boven
genoemde vereeniging werd door de be
noeming van den heer Hoeben als eere
voorzitter het bestuur als volgt samengesteld:
P. Wouda, voorzitter, J. van Dam, secretaris,
A. Mourik, penningmeester, D. Klaver en W.
Plantenga, commissaris.
Besloten werd in studie te nemen: „De
Dorpsdokter" een tooneelspel in 3 bedrijven
van Jan Fabricius, in een nieuwe bewerking
van het bekende „De Koekoek", door den
zelfden auteur.
De regie is in handen van mevr. Johanna
Opdam.
,,'N GEFORCEERD HUWELIJK" DOOR DE
TOONEELGROEP „HET MASKER".
De Tooneelgroep „Het Masker" (directie:
Jan Musch en Ko Arnoldi), zal Zondag 14
dezer in den Stadsschouwburg alhier, de
première voor Nederland geven van ,,'n Ge
forceerd Huwelijk" (Double Harness) spel in
3 bedrijven (6 tafereelen) van Edward Poer
Montgomery, dat reeds maanden achtereen
volle zalen trekt te Londen. Hierin zal Vera
Bondam haar eerste rol bij „Het Masker" ver
vullen.
Voorts zullen in ,,'n Geforceerd Huwelijk"
optreden 'in volgorde van opkomst): John
Gobau, Ank van der Moer, Jacques de Haas,
Ko Arnoldi, Lize Servaes, Corry Schiller
Italiaander, Georgette Reyewsky, Hesje Rij
kenvan Rijk, Loes Meelis, Ad van Hees,
Mary Smithuysen, J. Brand en G. J. van
Staalduijnen.
De regie is van Ko Arnoldi de decors zijn
ontworpen door Paul Bromberg.
Aanvang
aeizoen 1934-1935
Sprtckunr dag. van 2-5 en 7-9
Schagchelitraat 29 - Tel. 10806
(Adv. Ingez. Med.)
VEREENIG ING „BELLAMY".
In het gebouw van den Protestantenbond
aan de Berkenstraat (Haarlem-Noord) werd
Dinsdagavond eer. propaganda vergadering ge
houden van de afdeeling Haarlem der Int. Ver
„Bellamy" onder leiding van den heer Zijlstra,
die in korte trekken doel en streven der ver
eeniging uiteenzette.
Hierna was het woord aan mevr. Heuff.
presidente van het Centr. bestuur te 's-Gra-
venhage. In een goed gedocumenteerd betoog
wees de spreekster op de noodzaak, te komen
tot een beter georganiseerd economisch stel
sel. zooals Edw. Bellamy reeds omstreeks 1880
beschreven heeft in zijn werken: „Looking
Backward" en ..Equality" welke ook in het Hol-
landsch onder den titel „In het jaar 2000" en
„Gelijkheid voor allen" zijn verschenen. Met
citaten uit bovengenoemde werken toonde snr.
aan, dat ruim 50 jaar geleden E. Bellamy reeds
het falen van dit op winst gebaseerde econo
misch stelsel heeft voorzien en tevens een
nieuwe maatschappelijke orde heeft voorspeld
van economische gelijkheid van alle men-
schen.
De heer Bouwmeester, als volgend spreker,
toonde de ongerijmdheid aan van een maat
schappelijk stelsel, dat niet weet wat het met
zijn productie moet aanvangen en gedwongen
is deze te vernietigen, op een oogenblik waar
in onder de massa's honger, werkloosheid en
ellende heerschen en stelde daartegenover een
maatschappij van geordende productie zoo-
als Bellamy heeft beschreven.
Na de pauze werd gelegenheid gegeven tot
vragen stellen waarvoor in de geheel gevulde
zaal veel animo was.
TOURNEE LOUIS DAVIDS.
Na zijn successen in zijn Kurhaus Cabaret
in Scheveningen, zal Louis Davids met zijn
troep op Zaterdag 13 October in den Stads
schouwburg alhier optreden.
Het wordt een dolle avond van vroolijkheid,
waaraan o.a. medewerken behalve de leider
Louis Davids, Johan Kaart Jr., (de bekende
tooneelspeler en de „Schele" uit de film de
Jantjes), Matthieu van Eysden, de populaire
revuekomiek, en een keur van Nederlandsche
art is ten.
Opgevoerd zullen worden schetsen, scènes
z.g. „horts", en Lopls Davinds zal zijn laatste
liedjes en praatjes doen hooren.
Gaarne wekken wij onze lezers op. dezen
vond van vroolijkheid niet te verzuimen.
keelontsteking en verkoudheden
MUZIEK.
Bij apotheker» «n drogisten
(Adv. Ingez. Med.)
HAARLEM'S SALONORKEST.
Het zat er nog ln zijn volle getalsterkte, het
salonorkest dat aan zoo velen ln deze stad
vreugde geeft, en 't gold als de uiting van een
blij weerzien, toen het bij zijn aantreden werd
begroet met een gul applaus. Met den pretti-
gen H.S.O.-marsch van onzen stadgenoot W.
de Vries dankte het voor die ontvangst, en zoo
werd dan de ceremonie der begroeting meteen
de inleiding tot een avond waar hartelijkheid
hoogtij vierde.
't Mag wel wonderlijk heeten hoe in deze
orkestbezetting, die uit den aard der zaak zich
tot het meest noodzakelijke moet beperken,
een ouverture „Piqué Dame" nog zoo goed
weet te voldoen. Natuurlijk houdt de erken
ning van dit feit een niet gering te schatten
lof in voor de musici, die onder de geanimeer
de leiding van den heer Jack Stoffer een zoo
goed ensemble wisten te vormen. Maar met
een dient dan gezegd te worden, dat elk der
mannen (het orkest telt verschillende leden
der H.O.V.) instaat voor de volle honderd
procent. Een uitvaller zou den dirigent tot
wanhoop brengen, maar dit feit deed zich de
zen avond gelukkig niet voor.
't Was natuurlijk heel den avond niet al
leen serieuze muziek, maar prettig was het
zeker. Een stuk van Landsey-Theimer was
b.v. al overwaard er naar te luisteren, al moest
het eigenlijk dienen om overgang naar het
dansprogramma voor te bereiden. Want naar
ouden trant ('t was immers een amusements
avond voor de leden) was er ruim gelegenheid
om een dansje te maken. Dan verdwenen een
oogenblik klarinet en fluit van het podium om
plaats te maken voor het koor der saxo's, en
werd aan de drum een eereplaats inseruimd.
Variatie was er overigens genoeg. Want als
de heer Max Nabano naar vermogen had bij
gedragen om de tongen wat los te maken en
zijn programma uitgenut raakte, stond daar
al weer de heer Jan Gerritsen klaar, om ons
allen te verbluffen door zijn grenzenlooze vir
tuositeit op de Marimba. Wonder was 't niet.
dat hij deze „Stepping Out" tweemalen moest
spelen, prettig was 't wel: want nu hadden we
nog weer de gelegenheid, zijn buitengewone
trefzekerheid en dito beheersching te bewon
deren.
Laat ons inmiddels den dirigent niet verge
ten. die zich door zijn plaats ln de H.O.V.
heeft ingeleefd in de geheimen van het or
kest, waar die zich als vertolker der gesynco
peerde muziek intusschen als een veelzijdig
musicus deed kennen, 't Mag toch bekend
worden geacht, dat bedoelde muziek behalve
de goede muzikale vorming een zekere natuur
lijke geaardheid veronderstelt bij den leider,
die hem den weg wijst, om de nieuwe klank-
mogelijkheden van het orkest op vele wijzen
te ordenen en op 't juiste moment gelegen
heid te laten tot vrij improvlseeren. Stoffer
is ln dit opzicht veelzijdlger geworden, en
met zijn dirigeergebaar bereikt hij meer en
beter nu.
Op 't laatst van den avond kwamen er voor
de vele aanwezigen amusante oogenblikken.
toen bij loting een drietal onder de hoorders
werd aangewezen, om in een zelf te kiezen
stuk het orkest te leiden. Een soort dirigeer-
wedstrijd werd het dus. De dame die als num
mer één op 't podium kwam, had al heel gauw
alle schroom overwonnen; het was merkwaar
dig, hoe zij bij onze dirigenten veel dingen
had afgekeken. Vooral het groot koper had
haar sympathie, en de trombonist kon eigen
lijk niet goed van haar afkomen en werd uit-
genoodigd, nog meer en langer te spelen dan
in zijn partij stond. Tot opeens bij de violen
een trekje op de g-snaar haar belangstelling
had en zij zich herinnerde, hoe Mengelberg
hier een breed en zwaar vibrato elscht. Zooals
Mengelberg dirigeerde zij uit het hoofd, maar
dit was haar geen beletsel, om ook het slag
werk goed te verzorgen, vooral toen zij ver
moedde, dat na twee, drie heftige bekkensla
gen er nog meer zouden volgen.
Ook ln het aanroepen der muzen bleek zij
een onnavolgbaar navolgster en 't had succes
ook, want het orkest speelde dadelijk daarop
als geïnspireerd. En tot slot liet zij. bij 't on
bedaarlijk applaus het orkest staande danken.
Hoewel ook de beide heeren. die na haar
kwamen, een groote veelzijdigheid aan den
dag legden in de manier om hun bedoelingen
over te brengen op het orkest, kreeg toch de
dame den eersten prijs en de f eestarrangeur
Robert Speakman zorgde wel. dat dit ter hand
stellen van dien prijs niet maar zonder meer
voorbij ging. Hij schonk ook bijzondere aan
dacht aan het feit, dat bij dezen wedstrijd de
meening van het publiek geheel overeenstem
de met die der jury. die zich echter (je kon
nooit weten D verdekt had opgesteld. Zoo kon
ook dit gedeelte van het programma een blij
einde hebben en de samenstellers daarvan
mogen overtuigd zijn, dat deze achtste avond
weer bij leden en genoodigden blijde herinne-
ringen zal nalaten. Q
(Adv. Ingez. Med.)
DUIDELIJK GESTELDE VRAGEN
van alle Abonné's van Haarlem's Dagblad
worden door een specialen Redacteur en
zijn talrijke medewerkers zoo mogelijk en
ten spoedigste beantwoord.
De vragen moeten worden geadresseerd
aan de 'Redactie, Groote Houtstraat 93. met
duidelijke vermelding van naam en woon
plaats. Vragen, waaraan naam en adres
ontbreken, worden terzijde gelegd.
De namen der vragers blijven redactie-
geheim.
De antiooorden ivorden per auto GEHEEL
KOSTELOOS thuis bezorgd.
RECEPTEN
VRAAG: Hoe kan men een vuile grijsbruine
gummi jas schoonmaken, of moet die wellicht ge
stoomd worden?
ANTWOORD: Gij zoudt kunnen probeeren de
jas met een lauw sopje goed af te boenen: daar-
tweemaal warm spoelen en glad ophangen.
Stoomen is natuurlijk beter: dit heeft mooier re
sultaat.
VRAAG: Hoe kan men geel geworden piano-
toetsen wilt maken?
ANTWOORD: Inwrijven met een lapje met
waterstof peroxyde 3 pCt., maar zorgen, dat de
looistof alleen den bovenkant raakt, Laat een
poosje nat. Herhalen tot zij blank zijn.
VRAAG: Hoe verwijdert men ketelsteen uit
een fluitketel?
ANTWOORD: Doe ln den ketel 200 gram ruw
zoutzuur en evenveel water. Laat dit aan de kook
komen en een kwartier zacht doorkoken. Giet
den ketel leeg en spoel hei-haalde malen goed
met schoon water. Het ketelsteen laat dan lang
zamerhand los. Gebruik het eerste water, dat gij
er daarna in kookt, niet voor consumptie.
VRAAG: 1. Hoe maakt men borstplaat?
2. Hoe roomborstplaat?
ANTWOORD: 1. Bcnoodigd: 1/2 pond suiker,
3/4 dL. melk of water (melk maakt de borst
plaat zachter): ocnlge druppels essence of een
scheutje koffio-extrnct of marasquin of 3/4 eet
lepel cacao. Kook van de suiker met de melk (of
het water) een dun stroopje, waarvan de laatste
druppel, die van den lepel valt, in een draadje
trekt. Voeg een smaakje toe en laat het stroopje
goed roerende, zoover bekoelen, tot de suiker
ondoorschijnend wordt. Gist de massa dan zoo
vlug mogelijk in de beboterde ringen, die op een
beboter vel papier zijn gezet. Laat bekoelen;
lceer dan de vormpjes en verwijder papier en
ringen. Voor chocoladeborstplaat moet de choco
lade dadelijk meekoken.
2. Benoodigd 150 gram suiker; 2 eetlepels
room: een weinig water, zooveel dat de suiker
vochtig ls. Bewerking als onder 1.
VRAAG: Hoe maakt men een vuil geworden
lichtgrijs bont weet schoon en glad?
ANTWOORD: In zuivere waschbenzine goed
kneden en wasschen. Een kwartier toegedekt la
ten staan; nog eens goed spoelen; stevig uit
wringen en uitkloppen: glad ophangen. Deze be
handeling buiten in de schaduw en vooral geen
vuur of licht in de nabijheid!
VRAAG: Hoe maakt men goudkleurige fran
je van een lampekap schoon?
ANTWOORD: In zuivere waschbenzine flink
doorslaan: een kwartier dichtgedekt laten staan:
goed naspoelen in versche waschbenzine; uitslaan
en glad ophangen. Deze behandeling buiten in de
schaduw en vooral geen vuur of licht in de na
bijheid. In plaats van waschbenzine kunt gij ooi
trichlooraethyleen nemen; dit is niet brandbaar
en evengoed voor het doel; het is echter iets
duurder.
VRAAG: Hoe bakt men wafelen?
ANTWOORD: Benoodigd: 1 pond bloem, 1 1/2
ons boter: 1 1/2 ons suiker; 2 eieren: water en
melk. Maak van de eerste vier bestanddeelen
met wat water en melk een stevig deeg, zonder
klontjes. Roer er zooveel water en melk door,
tot gij een dun. vloeibaar deeg hebt. Maak het
verwarmde wafelijzer schoon met een stuk grauw
papier en wat zout en besmeer het den eersten
keer met wat boter. Doe voldoende beslag in het
ijzer en bak de wafelen op een matig vuurtje of
gasvlam aan beide kanten lichtbruin en gaar.
Laat uit het ijzer bekoelen.
VRAAG: Een nachtkastje zit vol houtworm.
Hoe krijg ilc die weg?
ANTWOORD: Vul een machinespuitje met
kajapoetolie en spuit alle gaatjes vol. Herhaal dit
eens na een week en gij zult er wel geen last
meer van hebben.
BELASTING ZAKEN
VRAAG: Hoe worden te Volson voor het be
lastingjaar 1934/35 van de gem. fondsbelasting
de „overige algemeene opcenten" en de opcen
ten voor de gemeente (kolom 8 en 9) berekend
voor inkomens van 2000 tot 3000?
ANTWOORD: De opcenten zijn voor alle In
komens van 2000 tot 3000 gelijk. Kolom 8
wijst aan de hoofdsom met 30 opcenten en ko
lom 9 de 100 gemeente opcenten.
De „overige algemeene opcenten" onder b in
kolom 8 bedoeld, worden pas geheven bij inko
mens boven 30.000.
VRAAG: Hoeveel ink.bel. moet een gehuwd
persoon zonder kinderen te IJmuiden betalen
van een inkomen van 1S50.
ANTWOORD: Rijksinkomstenbelasting 27.72
Gcm. fondsbelasting C9.Bij samenwoning
met andere belastingplichtige personen is h&t
laatste bedrag hooger.
VRAAG: Ik ben gehuwd, heb geen kinderen
en ben te Velsen naar een inkomen van 152S.
aangeslagen, als volgt: inkomstenbelasting
17.64; fondsbelasting 27.30, opcenten 21.
Is dat juist?
ANTWOORD: Ja.
yRAAG: Ik verwoon te IJmuiden £.50 a.w,
en heb 3 kinderen. Mijn aanslag Is berekend naar
een huur van 32 5.huurwaarde 7.54; meu
bilair 0.S7 en opcenten 12.61. Is dat goed?
ANTWOORD: Ja, de berekening is juist.
VRAAG: Hoe wordt in Haarlem de tweede
grondslag, meubilair, voor de pers. bel. bere
kend? Wijkt Haarlem hierin af van het rijks
tarief en zoo ja, kunt u mij dan een staatje ge
ven, waarin de tarieven vermeid worden?
ANTWOORD: De belasting op het meubilair
bedraagt te Haarlem 50 pCt. meer dan het rijks
tarief. Het rijkstarief is 1 1/2 pCt. van de ver
koopwaarde na aftrek van 100.
VRAAG: 1. Een gehuwd man, zonder kinderen
wil te Santpoort een huis koopen met een huur
waarde van 420.p. j. Hoeveel pers.bel. moet
hij betalen, als hij te Haarlem voor meubilair
5.betaalt?
2. Hoeveel grondbelasting; dezelfde huurwaar
de; huis met tuin 385 M2.?
3. Als 2, maar oppervlakte 765 M2.?
4. Hoeveel straatbelasting bij dezelfde huur
waarde?
ANTWOORD: 1. 68.75.
2. Ongeveer 45.Het bedrag der huur
wordt bij schatting bepaald
3. Dit maakt weinig verschil.
4. Geen straatbelasting.
RECHTZAKEN
VRAAG: 1. Kan een Duitsch meisje, dat al
meer dan 6 jaar in Holland is. zich laten natu-
raliseeren?
2. Welke maatregelen moet zij daartoe nemen?
3. Hoeveel bedragen de kosten?
4. Hoe lang duurt het?
ANTWOORD: 1. Ja.
2. Zich bij verzoekschrift wenden tot Hare
Majesteit de Koningin.
3. Afhankelijk van het inkomen van 200.
tot 1000.—.
4. Niet te bepalen
VRAAG: Een gescheiden vrouw, wier uitkee-
ring 100.p. m. bedroeg, maar die deze na
jaren, door de tijdsomstandigheden vrijwillig
heeft teruggebracht tot 30.heeft een werk
kring gekregen. Is zij nu volgens de wet ver
plicht haar vroegeren echtgenoot daarmede in
kennis te stellen?
ANTWOORD: Neen.
PLANTEN.
VRAAG: Wanneer moet men rozen insnoelen?
ANTWOORD: In de tweede helft van Maart of
begin April.
DIEREN.
VRAAG: Mijn jonge kippen leggen steeds wind
eieren (le leg). Zij hebben reeds veel schelpen
in de ren en krijgen kalk in het oohtendvoer.
Wat kan ik r nog meer aan doen?
ANTWOORD: Voer het ochteadvoer warm en
vermeng het met een theelepel goede levertraan
per kip,
DOOPSGEZIND ZANGKOOR
KERKUITVOERING.
Het veertigjarig bestaan van het Doopsge
zind Zangkoor werd Dinsdagavond in het
kerkgebouw der Doopsgezinde Gemeente her
dacht. Ditmaal viel er niet, als den vorigsn
avond bij het Kerkconcert in de Ev. Luther -
sche Kerk. over gebrek aan belangstelling te
klagen: het kerkgebouw was tot de laatste
plaats toe bezet. Doch we willen er terstond
aan toevoegen, dat de omstandigheden niet
gelijk waren: het kerkconcert van Maandag
avond kwam niet zooals de kerkuitroering
van Dinsdagavond, uit den boezem aer Ge
meente zelve voort. Met de Doopsgezinde Ge
meente is het zangkoor innig verbonden. De
predikant Ds. J. M. Leenderts heeft in de toe
spraak, die hij hield, dat niet verzwegen, en
we mogen wel aannemen dat zoolang het D.
Z. een zóó kunstzinnig en nuziekliefhebbend
man als Ds. Leendertz tot eerevoorzitter mag
hebben, die band zeker niet zal verslapoen.
Maar toch was van de toespraak van Ds
Leendertz de verhouding van Zangkoor en Ge
meente niet het leidmotief. „Muziek en Gods
dienst" was zijn rede betiteld en wat hij over
dit onderwerp zei was het beluisteren ten volle
waard.
Ds. L. wilde geen herinneringen ophalen,
temeer daar hij zich nog te korten tijd hier
wist om veel uit persoonlijke ervaring te kun
nen herdenken. De groote 'oeteekenis eener
herdenking ligt ook meer in het zich bewust
worden van de taak die, als resultaat van het
voorbijgegane, ons nog wacht. Voor de Doops
gezinde Gemeente heeft het zangkoor den
band tusschen de Muziek en den Godsdienst
gelegd, en daarover wilde hij het een en ander
zeggen. In de R.K. Kerk heeft die band altijd
bestaan. Het streven naar eenvoud bracht
echter de oude Doopsgezinden er toe alle
pracht en alle kunst uit de godsdienstoefening
te weren. In Amerika is dat nog zoo. Maar spr.
vraagt zich af, wat er eigenlijk tegen is. Wel
iswaar komt men niet in het bedehuis samen
om mooie kunst te genieten. Want kunst is
een menschelijke uiting en zij wekt licht per-
soonsbewondering en ijdelheid. We kunnen
dus de houding der oude" Doopsgezinden ver
staan, maar op hun starfdpunt blijven staan
kunnen we niet. Want ook het zingen behoort
toch tot de schoonste gaven van God. Israel
zong, Paulus zong en de oude Doopsgezinden
zongen tot zelfs op den brandstapel den lof
des Scheppers. Voor de overtuiging, die uit
dat zingen spreekt is de schoonheid er van
geen ihaatstaf. Maar dat wil niet zeggen dat
men God door minderwaardig gezang moet
eeren. Slordigheid in den Godsdienst bewijst
gebrek aan eerbied. Er bestaat schoonheid,
die genieten doet en die ijdelheid kweekt,
maar er bestaat ook schoonheid die ons bo
ven de aardsche dingen verheft. En de mu
ziek is immer tot haar hoogste schoonheid ge
stegen wanneer zij aanbidding bedoelde.
Ik heb getracht dat wat mij het essentieele
van Ds. Leendertz' rede scheen in deze korte
woorden weer te geven. Voor mijn gevoel was
zij het belangrijkste deel van den avond. De
door het koor gezongen nummers vulden haar
aan met wisselenden uitslag. De koren uit
„De Schepping" en uit „De Messias" verlangen
de medewerking van een orkest of minstens
van het orgel om tot hun machtige werking
te komen; de pianobegeleiding klonk daar
voor veel te dun. Het slotkoor der Rubens-
Cantate van Benoit, dat ook onlangs bij de
herdenking van dezen Belgischen componist
gezongen is, had wel den steun van het door
Jacob Bijster bespeelde orgel, maar deze mu
ziek klinkt te zeer verouderd en haar pathos
is voor onze ooren te zeer uiterlijk, dan dat
het onzen geest omhoog zou kunnen voeren.
Zoo bleven voor mij de a capella gezongen
liederen uit den Doopsgezinden Bundel de
meest zuivere illustraties van Ds. Leendertz'
rede, al mag ik niet verzwijgen, dat de melodie
van Gezang 35 wat erg alledaagsch klinkt.
Voorts kreeg ik den indruk dat de sopranen in
het koor te zeer overheerschen, en dat ze, zoo
als in de derde strofe van Gez. 56 het geval
was. neiging tot zakken toonen, wanneer ze
zacht moeten zingen.
De instrumentale nummers van het pro
gramma sloten zich bij den zin van Ds. Leen
dertz' rede weinig aan. De Sonata da Chiesa
van Hendrik Andriessen, een reeks in harmo
nisch opzicht zeer interessante variaties op
een eenvoudig thema werd door Jacob Bijster
voortreffelijk vertolkt, maar onze aandacht
bleef te zeer tot de muzikale eigenschappen
van stuk en vertolker beperkt dan dat er van
eenige geestelijke verheffing sprake kon zijn.
En bij de pianovoordrachten /an mej. Nel
Takken was daar nog veel minder sprake van.
In 't algemeen behoort de piano in de kerk
niet thuis; zij is huis- of concertinstrument
en de aard van haar klank en techniek kan
ons slechts zelden een. indruk van wijding ge
ven. Ik-zou in de klavier litteratuur slechts
weinig werken weten te noemen, die den
hoorder tot het bovenaardsche kunnen opvoe
ren; de Arietta van Beethoven's laatste So
nate is er een van. Maar dan eischen ze nog
de meesterhand, die de techniek geheel onder
geschikt aan de devotie der uitdrukking weet
te maken. De op virtuositeit gerichte Sonate
K. V. 576 van Mozart is zulk een werk niet. En
Franck's Prelude, Choral et Fugue bevat de
vote momenten, maar eindigt in banale schit
tering. Mej. Nel Takken beschikt over een
flinke dosis pianotechniek, al Is die nog niet
onfeilbaar, maar de overtuiging eener per
soonlijkheid spreekt niet uit naar spel. Zoo
bleef het in haar vertolkingen bij de noten,
en wei-den soms hoofdzaken door bijzaken
verdrongen; tot een machtigen opbouw kwam
het niet.
Gosse Kroese begeleidde enkele koor frag
menten verdienstelijk; dar ook hier de piano
te weinig macht bezat, vermeldde ik reeds.
K. DE JONG.
PERSONALIA.
Tot bestuursleden van de Centrale Kunst
organisatie A. zijn o.m. beroemd dr. Th. de
Cr?uw. Kunst aan het Volk. Haarlem en drs.
G. D. Rasch, Heemsteedsche kunstkring, Heem
stede.