Radio Moors Lettered IN BCUM Een Nationaal Congres van Amateurs-Tooneelvereenigingen. BIOSCOOP. Bereidt Uw jus met HONIG's BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 cent Radiomuziek der week ZATERDAG 20 OCTOBER 1934 HAARLEM'S DAGBLAD 14 Het Tooneel. Te s Gravenhage zal morgen in het gebouw gelaten terrein af en krijgen wij voornamelijk van den Haagschen Kunstkring voor de eerste i stukken te zien. die wij vroeger en meestal maai m ons land een nationaal congres van veel beter van het groote tooneel hebben amateurs-tooneelvereenigingen worden ge- genoten. Op dit congres zullen voornamelijk En toch zou werkelijk door het amateurs- houden, twee onderwerpen worden besproken en wel: het repertoire en de spelleiding voor amateurs. Jan Ubink zal net eerste onderwerp inleiden en van dit zeer actieve lid van den Nationa- len Bond van tooneelschrijvers is het te ver wachten, dat hij een warm pleidooi zal hou den voor het spelen van oorspronkelijke stuk ken. Eduard Veterman zal het niet minder belangrijke probleem van de spelleiding be- handelen en vermoedelijk wel mot het voor stel komen tot oprichting van door vakmen- schen geleide cursussen voor regisseurs van amateurs-tooneelveireenigingen. Wanneer dit congres mocht bijdragen tot verbreiding en verhooging van liefde en be grip voor de tooneelkunst in Nederland, kan men den organisatoren ervan niet anders dan dankbaar zijn. Wij moeten in dezen tijd nu eenmaal wel rekening houden met het amateurs-tooneel, want het is niet te ontken nen, dat dit in ons land materieel meer bloeit dan het beroepstooneel. Er bestaan in Neder land meer dan 5000 amateurs-tooneelvereeni- gingen en de stad Haarlem telt er zeker de confessioneele en jeugd- vereen igi ngen meegerekend wel een 25. Er zijn er alleen reeds 15. die zelfs in dezen tijd van maat schappelijke malaise in zoo'n bloeienden staat verkeeren.dat zij hun voorstellingen geregeld in een van onze twee schouwburgen kunnen geven en er zijn zelfs vereenigingen zooals de H. T. C., Nieuw Leven en Thalia die zoo veel leden tellen, dat zij elk stuk op twee achtereenvolgende avonden voor volle zalen kunnen opvoeren. Wanneer wij nu het gemid deld aantal voorstellingen van elke amateurs- vereeniging op 4 stellen in werkelijkheid is het nog grooter, omdat vele clubs hun voor stellingen voor liefdadige doeleinden of voor andere vereenigingen, zooals de Ned. Reis Vereeniging en Zang en Vriendschap nu en dan herhalen dan kunnen wij dus veilig aannemen, dat in onze stad alleen per seizoen 60 voorstellingen wanneer het er niet 80 zijn door amateurs voor prachtig bezette zalen werden gegeven. Wanneer alleen maar de helft van deze overgroote belangstelling voor de voorstellingen door amateurs overging op het beroepstooneel, hoe veel beter zouden de acteurs van professie en hun kunst ei- dan voor staan. Men moge die overdreven voorliefde voor het amateurstooneel vooral in dezen voor de beroepsspelers zoo moeilijken tijd betreu ren. zij bestaat nu eenmaal en het lijkt mij daarom het beste om haar in de beste banen te leiden. Allereerst zou ik wenschen, dat uit die liefde voor het amateurstooneel de liefde foor het goede beroepstooneel werd aange wakkerd, maër ik vnées, clat dit tot de vrome wenschen zal blijven behooren. Wanneer op ibet nationale congres voor amateurs-tooneel- vereenigingen besluiten werden genomen, welke in di richting gingen, wanneer er meer samenwerking kwam tusschen beroeps- en Amateurstooneel, in dien zin, dat de amateurs- Vereenigjpgenook goede voorstellingen voor bun' leden door beroepsspelers lieten geven 'al was. het er maar één per seizoen waartoe zij door zoo laag mogelijk gestelde uitkoop sommen door de beroepsgezelschappen in staat zouden moeten worden gesteld dan zou het congres voor het tooneel in waarheid voor treffelijk werk verrichten. Maar voor zoover ik het amateurstooneel en zijn beoefenaren ken, durf ik wel zeggen, dat hiervan weinig of geen sprake zal zijn. De amateurs zien in het beroepstooneel nog te veel een concurrent en halen het daarom en ook uit misplaatste goedheid niet gaarne in eigen kring, uit vrees ook er leden door te zullen verliezen, wanneer dezen het verschil van het beroepstooneel en het amateursspel duidelijk zal worden. Alsof niet heel andere factoren zooals saamhoorigheid, gezellig heid, laten wij het maar noemen provincialis me den menschen er toe brengen lid van amateurstooneelvereenigingen te worden! Hoe dan ook, op dit gebied verwacht ik van het congres niets en het zal zich dan ook wel uitsluitend bepalen tot de belangen van het amateurstooneel alleen. En omdat dit nu een maal al meer en meer een groote plaats in ons land gaat innemen, kunnen wij niet anders dan wenschen, dat het congres werkelijk zal medewerken tot het verhoogen van het alge meen peil van het tegenwoordige amateurs tooneel. Want op dit terrein is zeker nog heel veel te doen. En dan behooren de twee onder werpen waarover gesproken zal worden het repertoire en de spelleiding zeker wel tot de belangrijkste factoren. Wanneer ik naga, wat ik zoo al eiken win ter van dilettanten zie. aan moet ik zeggen, dat er zoowel wat repertoire als spelleiding betreft, nog heel wat te verbeteren valt. En nu geloof ik. dat Haarlem over het algemeen nog lang niet het slechtste figuur maakt, al heeft de criticus Scholte in een kriegelige bui onze stad dan indertijd ook de bakermat van slecht dilettantisme genoemd. Ik zag hier van arbeiders-tooneel- vereenigingen voorstollingen van Heyer- mans' Schoone Slaapster en Uitkomst en van Molière's Ingebeelde Ziekte, die heel goede elementen bevatten, de Haarlemsche Tooneel- club introduceerde in ons land Spaansche stukken als Benevento's Kringloop der Belan gen en Don Luis Mezia. Dezelfde club gaf het in Nederland door geen enkel Hollandsch beroepsgezelschap ge speelde amusante stuk Twee Dasjes van Georg Kaiser, bracht Schroder's De Tragedie van den Prins voor het voetlicht en speelde Molière's L'Ecole des Maris, lang voor dat Verkade er over dacht deze Liefde-Lessen op het. repertoire te nemen. Nieuw Leven heeft enkele stukken met een uitgesproken tendenz voor „algemeene onthouding" voor het eerst gespeeld en de vereeniging Cremer houdt bij na elk iaar een nieuw stuk van haar artistie- ken leider, den heer Henk Bakker, ten doop Ha- Jem's Tooneel durfde het aan De Jantjes, dat als tooneelstuk bijna al weer vergeten was. weer eens ir. zijn oorsnronkelijken vorm te brengen, van Alberdingk Thijm was het een artistieke daad Kees Meèkel's De Nar te spe len en de laatste opvoeringen van Ben van Evsselsteyn's De Vliegende Feeks door Nieuw Leven en van ..Dans. Nonneke, dans" door van Lcnnep gaven het bewijs, dat onze di lettanten gaarne iets nieuws willen brengen Maar dat Zijn toch uitzonderingen. Over het algemeen stroopen de amateurs-tooneelver- èenigingen het door het beroepstooneel vrij tooneel baanbrekend werk kunnen worden verricht, wanneer het meer dan tot nu toe nog niet gespeelde stukken in de eerste Dlaats van Nederlandsche schrijvers voor het voetlicht bracht. De studenten toch ook amateurs geven hiervan dikwijls prachtige voorbeelden. Wanneer elke vereeniging maar eens in het jaar een poging in die richting deed, hoe veel grooter zou dan de beteekenis van het amateurstooneel ook voor onze dra matische kunst kunnen zijn. Ik vermoed dan ook dat Jan Ubink hiervoor wel een pleidooi zal houden. En dat het spelpeil van amateurs veel zou kunnen worden verbeterd, wanneer de leiders de goeden niet te na gesproken meer begrip van regie hadden en over meer vak kennis beschikten, daarover behoef ik in deze rubriek niet verder te spreken. Ik heb daarop in mijn kritieken reeds zoo dikwijls gewezen, dat mijn lezers wel genoeg zullen weten, hoe ik hierover denk. Wanneer bet congres in deze richting vruchtbare resultaten bereikt, dan zal het zeker niet tevergeefs zijn gehouden. Wij moeten met het amateurstooneel in ons land rekening houden en kunnen daarom niet anders wenschen dan dat het amateuris me ook tot een zoo hoog mogehik neil worde opgevoerd. J. B. SCHUIL. PREMIèRE „DOOD WATER". Op Vriidag 26 October a.s. zal in het Passage-theater te 's-Gravenhage de film ..Dood Water" voor het eerst in ons land worden vertoond. De opbrengst van deze première komt ton goede aan het Steuncomité voor Beeldende Kunstenaars. CINEMA PALACE Robert Lynen en Harry Baur in „Peenhaar". Robert Lynen, die zulk een bewonderenswaar dige vertolking gaf van de rol van Peenhaar. Daar „Peenhaar" reeds in ons blad van Vrij dag een bespreking mocht vinden, kunnen we cars hier bepalen tot het voorprogramma. Na de openingsmuziek, het Ufa-journaal en het Profilti-Nieuws. Als actualiteiten konden we daarin o.a. aanschouwen, de opening van het nieuwe Padvindershuis door de prinses en de enthousiaste ontvangst, die haar van de padvinders te beurt viel, en de blijde intocht van koning Alexander van Joegoe-Slavië te Marseille en daarna de smartelijke uittocht aan boord van hetzelfde schip, waarmee hij gekomen was. de „Dubrovnik", waarbij o.a. de koningin-weduwe van Joego-Slavië en presi dent Lebrun aanwezig waren. Daarna komt een aardige teekenfilm en als afwisseling van het filmprogramma ver schijnt het „Rainbow-ballet", een viertal meis jes, dat verschillende dansen uitvoert. In hun smaakvolle toiletjes maken ze hun nummer tot een waardig deel van het programma. Luis Trenker en Maria Andergast spelen de hoofd- rollen in een nieuwe film. die het fraaie bergland schap als plaats van han deling heeft. Trenker is, zooals bekend, een der ac teurs, die o.a. aan sneeuw- film van dr. Arnold Fanck heeft meegewerkt. De nieuwe film heet De Verloren Zoon. REMBRANDT THEATER. Hendrik de Achtste. De hoofdfilm, die deze week in het Rem brandt Theater draait .hebben we reeds uit voerig in prijzenden zin besproken, zoodat we kunnen volstaan met wat die betreft te ver wijzen naar ons blad van Vrijdag. Het voorprogramma biedt veel interessants. Daar is in de eerste plaats een troepje van zeven personen, die op het tooneel op ver bluffende wijze rondspringen. Ze heeten de 7 Tokayers en bezitten stuk voor stuk er zijn 2 heeren bij en 5 dames een lenigheid, die niet makkelijk geëvenaard zal kunnen worden. Ze verdienen ten volle de eereplaats hier aan het hoofd van liet voorprogramma genoemd te worden. Dat dit heel wat zegt. zal ieder begrijpen, die hoort, dat een Silly Symphony van Walt Disney vertoond wordt. Ditmaal heeft Disney den Rattenvanger van Hameln uitgekozen en ook ditmaal heeft hij zich weer van een uitstekenden kant laten zien. Deze Symphonies, geestig, ondeugend, en van een vlot tempo, met rake muzikale illustratie, zijn steeds een lust voor het oog. .Tenslotte zijn er nog de journaals. De Prinses bij de padvinders is wel de voornaamste Nederlandsche reportage, en van de buiten- landsche noemen we de aankomst van den later vermoorden koning Alexander van Joe go-Slavië in Marseille (deze film Is pas toe gelaten, na coupeering van alle scènes, die met den moord in nauw verband staan), het overbrengen van zijn stoffelijk overschot naar zijn vaderland en zijn laatsten tocht op dat grondgebied, benevens de aankomst van koning Peter, den jeugdigen monarch. De begrafenis van wijlen minister Bathou com pleteert het programma. LUXOR THEATER. De vier nachtlelies. In 't Luxor Theater wordt vertoond de genoegelijke film: Ladies must love, wel wat ongelukkig ver. lies: men zou zich hier taald met. de Vier Nacht- verkeerde voors tollingen van kunnen maken. Want volkomen correct en op gezellige wijze I heeft de regisseur Dupont van wie we ons gaarne m herinneren Variété met «i Jannings, Gekooide Men schen, met Kortner, At lantic en andere bekende rolprenten, dit niemen- Regisseur E.A. Dupont. dalletje bewerkt. Vier meisjes die er moei lijk kunnen komen, besluiten hun verdien sten in één gemeenschappelijke pot te doen, waaruit ieder dan een kwart krijgt. Van dit besluit wordt een schriftelijk contract opge maakt, dat een groote rol speelt. Want een oprecht aanbidder van een der meisjes vindt het contract en verbreekt dan zijn verloving met haar. He tkomt tenslotte weer op zijn pootjes terecht tuschen hen beiden, na aller lei wederwaardigheden, die. hoewel minder plezierig voorden huisbaas o.a. der meisjes voor het publiek allergenoegelijkst zijn. In dit gegeven is gebruik gemaakt van de uitstekende stem van June Knight, die de meisjeshoofdrol vervult. En haar songs brengt ze op pakkende en meesleepende wijze. Het is daarom niet te verwonderen, dat Neil Hamilton zich tot haar voelt aangetrok ken. Geroemd kan worden het damestrio in de Duitsche Biergarten, waar de meisjes ten slotte een engagement vinden. De song, die het trio daar geeft, is af. June Knight zingt daar, (zooals Laura la Planto in.de Showboat al deed) een lied, waarin zij haar verdwenen man terugroept en dit heeft resultaat. De film is vervaargd door Dupont, en zou, wanneer een minder knap regisseur haar had bewerkt, zeker niet op dezelfde hoogte staan, waarop ze thans staat. De soms zeer rake dialoog is vlot verwerkt en het verhaal is geestig behandeld. Het is een film, waar naar men met genoegen zal kijken en luiste ren. De film beleefde gisterenavond, haar première' voor Nederland. Uit het voorprogramma noemen we het buitenlandsch journaal, dat opnemingen toont van Hauptmann, den verdachte in het (Adv. Ingez. Med.) EEN VOORBESPREKING DOOR KAREL DE JONG Zondagnamiddag gaat in het Concertge bouw de première van een symphonie, welker auteur krachtons zijn leeftijd Jean Sibelius in het jaar 1865 geboren reeds tot de oude generatie behoort, maar ondanks zijn leeftijd nog over vitale compositorische krachten schijnt te beschikken. Sibelius behoort tot de nationale componisten van Finland, dat in zijn hoofdstad Helsingfors een muzikaal cen trum van meer dan plaatselijke beteekenis be zit. Terloops wil ik er aan herinneren dat Fer- rucio Busoni eenigen tijd aan het Conserva torium aldaar werkzaam geweest is. Sibelius eerste werken, waarvan de „Karelia"-Suite en het toongedicht „De Zwaan van Tuonela" ook in wijdere kringen bekendheid verworven heb ben, dragen duidelijk het stempel eener na tionale richting, die zich ook in zijn eerste Symphonie (op. 39, e kl. t.) openbaart. In latere bemerkt men een toenemende oriëntee ring in de richting van het Fransche impres sionisme, zoodat b.v. in zijn vierde Symphonie (op. 63, a. kl, t.) rechtstreeksche aanknoopings- punten met „La Mer" van Debussy geconsta teerd werden. Dat de harmonische gedurfd heden daarmee toenamen, is niet verwonder lijk. Omtrent Sibelius' Zevende Symphonie, waarmee de eerste kennismaking nog geschie den moet, zullen we natuurlijk pas na het aanhooren ons een voorloopige meen in g kun nen vormen. Van een specifiek nationale richting kan men ten aanzien van den in 1861 te New York geboren componist Edward Mac Dowell moei lijk spreken. Men zou zelfs kunnen betwijfe len of er een nationaal-Amerikaansche toon kunst bestaat. De jazz is de eenige wereld- veroverende muziek geweest, die in de landen aan de overzijde van den grooten vijver haar bakermat had, maai" zij heeft meer Neger- dan Yankee-bloed in zich. De Vereenigde Sta ten zijn niet rijk aan eigen kunst, maar zij hebben door de hoeveelheid der dollars altijd Europeesche grootheden weten aan te trekken en in sommige gevallen zelfs lang vast te hou den. Dat betreft vooral de uitvoerende kun stenaars, zoowel vocalisten en instrumentalis ten als dirigenten. Van de laatste behoef ik slechts de namen van Mahler, Toscanini en Mengelberg te noemen. Sommigen zijn er vol komen veramerikaniseerd, wat in artistiek op zicht geen lofspraak beteekent, anderen kon den zich moeilijk of in 't geheel niet bij de daar heerschende opvattingen aanpassen en keerden na korter of langer tijd Dollarland den rug toe. Mahler, die na zijn désillusies als leider der Weensche Staatsopera aan de lok stem van New York gehoor gegeven had voel de zich er diep ongelukkig en keerde na korte werkzaamheid als directeur van de grootste Opera-instelling onherstelbaar ziek naar zijn vaderland terug. Busoni hield het te Boston één jaar uit. Maar, om op Mac Dowell terug te komen, diens opleiding was er zeker niet naar, om een nationaal element in hem te ontwik kelen. Hij kreeg aijn pianistische opleiding in Europa: eerst te Parijs van Marmoutel en Sa- vard, daarna te Frankfürt van onzen landge noot Carl Heymann; hier werd Joachim Raff zijn leermeester voor compositie. En reeds op 20-jarigen leeftijd bekleedde Mac Dowell een leeraarsplaats aan het conservatorium te Darmstadt, maar in 1888 ging hij voorgoed naar Amerika terug. Van zijn klaviercompo sities zijn de schilderingen van Zee en Woud benevens een tweetal Sonates (S. eroïca en S. tragica) te noemen. Zijn eerste pianocon cert zal door Pierre Palla Dinsdagavond voor de microfoon gespeeld worden. Noemden we daar straks Debussy in verband met de wijziging van Sibelius' wijze van com- poneeren, ook in den stijl van den grooten Franschman heeft zich destijds een ontwikke lingsproces voltrokken. Ik heb daar vroeger al eens op gewezen; de reeks werken, die de beroemde Debussy-vertolkster Janine Weill Maandagavond voor de Hilversumsche micro foon zal spelen geeft wel bijzonder goed ge legenheid dat proces na te gaan, te meer, daar jaartallen van oorsprong behalve dat van het eerste boek der Préludes, maar dat is van 1908 in het programma vermeld zijn. Men zal dan kunnen bemerken dat de vernieuwin gen en verrijkingen, die Debussy aan de toon kunst schonk, zich pas ln de na 1900 geschre ven pianowerken begonnen te openbaren om in de tweede reeks der Préludes, de uiterst moeilijke Etudes, de Six Epigraphes anti ques en de Suite „En blanc et noir" hun hoog tepunt te bereiken. Steeds meer werden de gewone melodische en harmonische contouren ontweken en trad het impressionistisch ka rakter op den voorgrond. De titels der Etudes, die den schijn wekken alsof in hoofdzaak tech nische doeleinden nagestreefd werden, mogen ons niet op een dwaalspoor leiden, de compo nist heeft in zijn Etudes evengoed als Chopin het technische met het artistiek-waardevolle weten te vereenigen. De titel „Souvenir de Florence", dien het strijksextet op. 70 van Tchaikowsky draagt, slaat op 's componisten verblijf te Florence, van half Januari tot einde Maart 1890. Hij schreef daar zijn opera „Pique-Dame" en ver keerde er bovendien in geldverlegenheid, wat ons wel eenigszins verbazen moet. als we lezen dat hij ongeveer 1800 gulden per maand in komen had. Er zijn componisten geweest en er zijn er nog die van minder moeten zien rond te komen! Hij ontzag zich echter niet, in die omstandigheden nog de ondersteuning van een Russisch kunstenaarsfonds te vragen. Ik mag niet veronderstellen dat hij in zijn sextet ook zijn geldnood heeft willen schilde ren. Het is natuurlijk niet tijdens zijn verblijf in de Italiaansche kunststad geschreven anders kon het niet „Souvenir" heeten maar na zijn terugkeer in Rusland. De eerste uit voering er van had in besloten kring plaats, maar het sextet had weinig succes, zoodat de componist twee deelen er van omwerkte. Twee jaar later werd het in St. Petersburg gespeeld, maar weer ongunstig ontvangen. Wie er zich voor interesseert oordeele zelf of hij er Flo- rentijnsche indrukken of herinneringen van krijgt. De Maandagavonduitzending van Ka- lundborg zal er de gelegenheid voor verschaf fen. Het is weer een van die in de radiowereld zoo vaak voorkomende samenvallingen of onmid dellijke opvolgingen, dat de Symphonie con certante van Mozart twee avonden achtereen door den Nederlandschen omroep uitgezonden zal worden. Zondagavond brengt Huizen ze, Maandagavond Hilversum. Het werk, dat het nummer 364 draagt, staat in de rij van Mo zart's composities onmiddellijk naast het con cert voor 2 piano's, K V. 365. Beide dubbel concerten staan in dezelfde toonsoort. Es gr. t.van de twee wordt echter dat voor viool en alt het belangrijkste geacht. Tot slot wil ik op de „Historische Sympho nie" van Spohr (Koningsberg, Zondagav.) wij zen, die intusschen niet meer dan een rariteit zonder veel kunstwaarde is. i schakingsgeval-Lindbergh. Opnemingen als deze, in de rechtzaal, kunnen alleen maar in Amerika gemaakt worden, gelukkig maar. Voorts is er een bizonder goed dans- filmpje, met de bekende stepdansers Hal le Roy en Marce O' Day in de hoofdrollen. Alleraardigst is dit filmpje, dat opnieuw den toeschouwer verstomd doet staan* over de geweldige capaciteiten van le Roy. Een an. dere twee-acter, ook uit de variété-wereld en eveneens zeer goed, voleindigt het pro gramma. RADIOPROGRAMMA. ZONDAG 21 OCTOBER 1934. HILVERSUM, 301.5 M. VARA. 8.30 Vrijheidslied „Rouget de l'Isle", gezongen door de Stem der Vofks, afd. Rot terdam. 8.35 Tuinbouwhalfuurtje. S. S. Lan- tinga: „Grondverbetering en grondonderzoek". 9.00 Voetbalmededeelingen. 9.02 Sociale ge dachten in de Wereldlitteratuur IV. Een bioem lezing uit de moderne literatuur afgewisseld door gramofconmuziek. 9.30 Octet voor blaas instrumenten. 9.45 Van Staat en Maatschap pij door A. Pleijsier. Onderwerp: „Mexico ont waakt". 10.00 Sluiting. Ned. Evong. Ver. 10.00 Radio-kerkdienst vanwege de Nederlandsch Evangelische Ver eeniging in de groote kerk te Leeuwarden. Voorganger Ds. G. H. Steijn. VARA 11.30 Het VARA-orkest o.l.v. Hugo de Groot. 12.00 Sluiting. AVRO, 12.00 Klokkenspel en uurslag van de Sb. Laurenstoren te Rotterdam. 12.01 Granio- foonmuaiek. 12.30 Hotel-café-restaurant „At lanta" Rotterdam. 1.00 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekenhalfuur door Dr. P. H. Ritter Jr. „De nood der tijden" door Prof. Dr. W. J. Aal- ders. 2.30 Aansluiting met het concertgebouw te Amsterdam. Het concertgebouw-orkest o.i.v. Bruno Walter. Soliste: Erica Mirini, viool. 4.00 Kovacs Lajos en zijn orkest. 4.45 Sportuitsla gen van Vaz Dias. 5.00 Sluiting. VARA. 5.00 VARA-orkest o.l.v. Hugo de Groot. 5.30 Voetbal van den dag. 5.50 Vara orkest o.l.v. Hugo de Groot. 6.00 Sluiting. V.P.R.O. 6.00 Studie en Studenten-leven. Spr. Pa-of. Ir. W. Schermer-hom. 7.00 Kerk dienst uit de Ned. Prof, Bond te Hilversum. Spr. Ds. J. van Dorp. Londen. 8.00 Sluiting. AVRO 8.00 Tijdsein AVRO-klok. 8.01 Nieuws- en sportberichten van Vaz Dias. 8.15 Het Om roep orkest o.l.v. Albert van Raalte. 9.00 Radio journaal. 9.15 Het Omroeporkest o.l.v. Albert van Raalte Army Konetzni, sopraan, met tus- schen-spel van gtnam muziek. 10.30 Gr-amof-oon- muziek. 10.45 Kovacs Lajos en zijn orkest, met tusschenspel van gramof-oonmiuziek. 12.00 Tijdsein AVRA-klok en sluiting. HUIZEN, 1875 M. N.C.R.V. 8.3'0 Morgenwijding cfloor Ds. L. de Haan. KRO 9.30 Graanofooninnuz iek9.50 Hoog mis uit de kerk van den H. Antonius van Padua te OMenzaal. 11 30 Gramofoonmuziek. 12.00 Middenstandskwartiertje. 12.15 Het KRO- orkest o.l.v. Johan Gerritsen. 1.00 De keerpun ten der historie. IV. „Van de nieuwste naar de jongste geschiedenis" door G. J. Rooymans. 1.25 De KRO-Boys o.l.v. Piet Lustenhouwer. 2.00 Godsdienstonderricht voor ouderen door D. Bont. 2.30 Aansluiting met de concertzaal „Tivoli" te Enschedé. De Leo-Harmonie o.l.v. Carel Jacobs. 3.00 J. N. Vork „Naar een federa tie van Kath. muziekgezelschappen in Neder land". 3.15 Gramofoonmuziek. 3.30 Leo-Har monie. .00 Gramofoonmuziek. .45 Prof. Dr. T. Brandsma „De voortplanting des geloofs". N.C.R.V. 5.00 Kerkdienst uit de Geref. Kerk te Zaamslag. Voorganger Dr. A. B. W. M. Kok. 6.45 Gewijde muziek, 7.45 Sluiting. .KRO 1.45 Voetbaluitslagen van de R. F. F. 7.50 Het KRO-orkest o.l.v. Johan Gerritsen. 8.25 Vnz Dias. 8.30 Het Stedelijk Orkest van Maas tricht o-l.v. Henri Hermans. 9.15 Gram-of oon- muziek. 9.30 Het Stedelijk Orkest van Maas tricht o.l.v. Henri Hermans. 10.00 Gramofoon- ■muziek. 10.15 Vaz Dias. 10.20 Het Stedelijk Orkest van Maastricht o.l.v. Pierre Rein ar ds. 10.40 Epiloog door het klein koor o.l.v. Jos. H. Pickkers. KONINGSTR.27, TELEF0ON1460® Officieel PHILIPS REPARATEUR N.V. MAANDAG 22 OCTOBER. HILVERSUM 301.5 M. AVRO. 8.00 Tijdsein AVRO klok 8.01 Gram. muziek. 10.00 Tijdsein AVRO-klok. 10.01 Mor genwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Ochtendconcert. Intermezzo: Voordracht door Ank van der Moei-, Balcon-scène uit „Romeo en Julia" van Shakespeare. 12.20 Lunchcon cert. 1.30 Manitte Kiitgaard: Hie Sailing Troubadour. Aan den vleugel Egbert Veen.. 2.00 Serie Mythen en Legenden. Nederland sche sagen en legenden, verzameld door Jozef Cohen. Kommer Kleyn draagt voor. 2.30 Or gelconcert door Piet van Egmond Jr. Mipe Meder, cello. 3.30 Gramofoonmuziek. 3.45 Rustpoos voor het verzorgen vun den zender. 4.00 Aansluiting met de dancing van Hotel- Café-Restaurant Central, Den Haag, Dans muziek door „The Ramblers" olv. Theo Ude Masman. 4.30 Reportages uit Filmcabines. V. Causerie door Max Tak. De musiceerende films van Lumina. 5.30 Concert door het or kest van het Rembrandt Theater te Amster dam olv. Daaf Hartogs, met tusschenspel van gramofoonmuziek. 6.45 Gramofoonmuziek. 7.00 The Ramblers olv. Theo Ude Masman. 7.30 Piano recital door Jannie Weill. 8.00 Tijd sein AVRO-klok. 8.01 Nieuwsberichten van Vaz Dias. 8.05 Mozart Cyclus. Tweede concert door het Omroeporkest olv. Nico Treep. So listen Alexander Brovsky, piano. Louis Zim- mermann. viool. Federic Denayer. altviool. 9.00 Radio-Tooneel. Studio-opvoering van: Twee Grootvaders, hoorspel in één bedrijf door F. de Sinclair. Spelleiding Kommer Kleijn. 9.20 Weensch Concert door het omroep orkest olv. Nico Treep Soliste Lia Fuldauer, sopraan. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Ko vacs Lajos en zijn orkest. 11,00 Nieuwsberich ten van Vaz Dias. 11.10 Tusschenspel. 11.15 Kovacs Lajos en zijn orkest. 12.00 Tijdsein AVRO-klok en Sluiting. HUIZEN 1875 M. NCRV. 8.00 Schriftlezing' en meditatie. 8.15 Morgenconcert .10.30 Morgendienst door Ds. D. W. L. Röder. 11.00 Lezen van Chr. lectuur. 11.30 Orkestmuziek. 12.00 Politieberichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 Middagconcert. 12.00 Uitzending voor scholen. 2.35 Gramo foonmuziek. 2.45 Wenken voor de keuken door mevr. M. ArianMerckens: Een paar warme twaalfuurs-hapjes voor natte herfstdagen. 3.15 Cursus knippen en stof versieren. 3.45 Verzorging zender. 4.00 Bijbellezing door Ds. J. Enter. 5.50 Gramomofoonmuziek. 5.15 Chr. liederuurtje door Johannes de Heer. 6.15 Zang platen. 6.30 Vragenuurtje. 7.00 Politieberich ten en Ned. Chr. Persbureau. 7.15 Vragenuur tje II. 7.45 Economische inzichten van Maar- -en Luther (II) door Prof. Dr. Z. W. Sneller. 8.15 Bachconcert in de Oude Kerk, Oudekerks plein, te Amsterdam. 9.35 Vaz Dias. 9.45 Con cert door het Trio van Renesse-Helmann-Van Wezel. 10.45 Gramofonmuziek. 11.30 Sluiting.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1934 | | pagina 16