Hommen &Co.
Nieuwe Herfst- en
38-40 ANEGANG 38-40
bSlOCE -
J.MUIJS
BRECHCOKES EN
ANTHRACIET
H. KWEKKEBOOM
1 TAFEL, 1 STRIJKTAFEL, 1 MOUWPLANK
KAARTEN
BRIDCE-BOEKJES
SPEELKAARTEN
STOOKT
WOENSDAG 24 OCTOBER 1934
HAARLEM'S DAGBLAD
39
populaire avonden, die dezen zomer gehouden
zijn, waaraan alle Haarlemsche zwemvereeni-
gingen hebben meegewerkt, hebben als propa
ganda een groot succes geboekt. Over het
aantal avond-baden is men niet zoo tevreden,
daar de avonden in den zomer te koel daar
voor waren. Het was de bedoeling geweest,
de zakenmenschen na 9 uur 's avonds in de
gelegenheid te stellen een bad te nemen. Wat
wel goede resultaten heeft opgeleverd, dat zijn
de familiebaden, die af en toe gegeven wer
den.
Het fietsenrek is voor de helft gevuld met
opgestapelde kisten en planken, bergplaats
gewerden dus. Het gras ervoor schiet welig op.
Het hekje wordt zorgvuldig met een hangslot
achter ons gesloten. Aan de Houtvaart zijn
gele blaren tot over de rijen hokjes gedwar
reld en knisteren onder onze voeten. Kaal
ligt het bad daar; op den bodem van het
leeggeloopen bassin plekken vocht-plassen,
uitloopend in bibberende franjes, alsof ge
morst is met water. Gemorst met water, in
een zwembassin!!!!
Ze doet de afwezigheid van den Zomer te
meer betreuren, deze aftakeling, die jaarlijks
terugkomt. En ze doet ons sterker verlangen
naar den Zomer. Ik bedenk me, dat ik toch
nog te weinig genoten heb, toen het heerlijke
seizoen er was en dat ik, als die tijd weer
komt, er meer van zal maken dan ik ditmaal
gedaan heb
Maar als die tijd er weer is, zou ik het dan
beter doen? We verstaan toch eigenlijk im
mers zoo slecht de kunst, om het tegenwoor
dige te genieten, om dat, wat onder ons be
reik ligt. tot op den bodem uit te puren. Ware
dit anders, dan zou ik immers niet snakken
naar den zomer, nu het herfst is, die toch ook
zijn mooie dingen heeft? Maar wij zijn te
gauw ontevreden over het heden.
Dat, wat je' niet hebt, of niet meer hebt,
lokt als een Sirene
A. J. C. VI.
Als de sneeuwvlokken dwarrelen.
Op rustige wijze - behalve bij de Carioca.
De meening van Cor Klinkert.
Iedereen in Amerika danst, zooals hij zin
heeft. De houding van armen en handen
is niet aan bepaalde voorschriften ge
bonden, zooals bij ons. Men danst maai
en laat aan zijn fantasie den vrijen loop.
Daardoor biedt het danspaar ieder oogenblik
een ander beeld en er is voor den toeschouwer
altijd weer iets nieuws te zien. De Amerikaan-
sche dansparen worden steeds weer geïnspi
reerd door het buitengewoon rhythme van
hun uitstekende jazzorkesten, die voortdurend
nieuwe variaties op de bekende „Schlager"-
melodieën brengen. In het kort: Amerika lan
ceert de nieuwe dansmodes, die dan in Europa
worden uitgewerkt en technisch worden ver
fijnd.
De Europeesche danser houdt daarentegen
van een perfectie, die niet te overtreffen is.
Dat is het verschil tusschen Amerika en
Europa: daar danst men, hier berekent men
de passen.
„Ja, mijnheer Klinkert, zoo is het toch fei
telijk! En waaraan geeft u nu de voorkeur?"
„Wel, naar Europeesche opvatting is het
Amerikaansche dansen eigenlijk niet mooi.
In het begin sta je d'r een beetje vreemd
tegenover, maar ik moet zeggen: je went er
aan en je komt tenslotte toch tot het inzicht,
dat dit zich laten dragen door de muziek iets
fascineerends heeft. Voor de echte danslief
hebbers geldt dit zeker: voor een beroeps
danser, die dus naar prefectie streeft, ligt het
geval natuurlijk eenigszins anders".
„Hoe zoo?"
„Het is niet zoo gemakkelijk, daar een
eenvoudig antwoord op te geven. In ieder ge
val zullen wij Europeanen tóch op Europee
sche manier blijven dansen. We hebben nu
eenmaal een andere mentaliteit; en die be
paalt ook de dansopvatting".
„En wat dansen we dezen winter?"
„In de eerste plaats alle dansen, die ook
het vorige jaar op het programma stonden:
Foxtrott, Quick Step, Tango. Blues en Wals.
Deze dansen zijn sinds het vorige jaar eigen
lijk niet veranderd. Natuurlijk bestaat er een
hemelsbreed verschil tusschen den Foxtrott
van 1914 en die van 1934. De Foxtrott is in
den loop der jaren een volmaakt andere dans
geworden! Niets van zijn oorspronkelijk ka
rakter is bewaard gebleven. Maar in de laat
ste jaren heeft de Foxtrott echter een vasten
vorm aangenomen. En misschien is het wel
daardoor, dat hij zich heeft kunnen hand
haven, terwijl verschillende andere dansen
weer verdwenen zijn. gewoonlijk dan op deze
manier, dat bepaalde passen bewaard bleven
en in andere dansen werden opgenomen, in-
gelascht, zou men moeten zeggen".
„En is er ook wat nieuws?"
„Behalve deze oude bekenden uit Terpsi
chore's rijk, waarover nog heel wat te ver
tellen valt, is natuurlijk elk seizoen, om zoo
te zeggen, verplicht, het dansende publiek
een nieuwe attractie aan te bieden. Dat is na
tuurlijk ook dit jaar weer het geval. Onze
nieuwe modedans heet Carioca. Hij heeft
tot nu toe nog niet het hart veroverd
van het dansende Europeesche publiek, maar
hij zal het veroveren!"
„Waarm bent u daar zoo zeker van, mijn
heer Klinkert?"
..Wel, het is het nieuwste snufje uit Amerika
dat zegt al een heele boel. Maar bovendien:
de muziek, waarop deze dans wordt gedaan,
is zoo meesleepend, dat geen mensch daarbij
zijn voeten rustig onder de tafel kan laten
staan. De Carioca is door duizenden dans-
leeraren in Chicago aangenomen en zal
daarom ook naar Europa komen".
„Hij is afkomstig uit Zuid-Amerika. De fi
guren herinneren aan de dansen van 1912
en 1913. Het is eigenlijk de oude Mexis, die
nu op het moderne Rumba-rhythme wordt
gedanst. Deze dans is de eenige, die door zijn
rhythme het recht heeft, in het bestaande
dansrepertoire te worden opgenomen. De ca
rioca werd in zijn gemoderniseerden vorm het
eerst aan het publiek vertoond in de film
„Flying down to Rio". En nu belooft hij de
opvolger van de Rumba te worden".
Men heeft ons laten zien, hoe deze dans
wordt uitgevoerd. Cor Klinkert heeft hem
uit Amerika aan dansend Nederland gebracht.
Het doet ons een beetje merkwaardig aan,
dezen dans te zien uitvoeren: want hij heeft
eigenlijk niets van den modernen Europee-
schen stijl. De Carioca is een beetje exotisch;
men springt er bij en maakt open figuren.
Bovendien is de Carioca de eenige dans, die
met doorgedrukte knieën wordt gedaan. Ook
maken dame en heer niet steeds dezelfde
passen. De heer staat soms stil, terwij de
dame danst. In het geheel komen er zes ver
schillende passen in de Carioca voor: de Fox-
trott-Step, de Heel en to Slide, de Rob, de
Circular Roch, de Cross Step en To Beat en
de Heel en To Click.
Bij alle dansen behalve de Carioca stelt men
ook dit jaar prijs op een rustige manier van
dansen. Het hoofd mag zich volgens voor
schrift slechts in één lijn bewegen. De linker
hand wordt op schouderhoogte gehouden en
slechts bij den Tango een weinig naar de
borst toe gebogen.
Een van de meest geliefde dansen zal
ook in dit seizoen weer de Foxtrott zijn. De
Foxtrott is gekarakteriseerd door de regel
matige opeenvolging van vlugge en langzame
passen. Een langzame schrede duurt twee
tempi der muziek, een vlugge pas één tempo.
Men danst dus op één maat één langzame en
twee vlugge passen, omdat de Foxtrott, zooals
bekend, op 4/4 maat wordt gedanst. De figu
ren van den Foxtrott zijn talrijk en dienen
bij de muziek te worden aangepast.
De Quick Step, die den ouden One Step
heeft vervangen, lijkt heel sterk op den Fox
trott. Hij wordt slechts veel vlugger gedanst.
Men danst 48 maten per minuut. De Blues
wordt gedanst op de 4/4 maat van den Fox
trott; slechts het tempo is iets langzamer.
De wals wordt gedanst op muziek in 3/4
maat. De klemtoon valt meestal op het eer
ste tempo. Bij het tweede tempo „heft" men,
om zoo te zeggen, het lichaam op om het te
laten neerkomen bij het derde.
Op elk tempo der muziek wordt één
schrede gedaan. Men heeft bij de Wals dus
geen „vlugge" en „langzame" passen, hoewel
de eene schrede soms wat langer is dan de
andere. Den eersten pas neemt men tamelijk
lang, den tweeden ook nog lang, hoewel reeds
iets kleiner; de derde pas is echter als een
kleine schrede.
In de moderne Wals vinden wij in de kiem
precies dezelfde elementen, die ook reeds in
den vroeger zoo geliefden „Wiener Walzer"
voorkwamen. Behalve de moderne Wals wordt
ook nog een vlugge Wals gedanst, vooral als
het orkest den een of anderen bekenden „Wie
ner Walzer" van vroeger speelt, zooals bij
voorbeeld de ..Donauwellen". Het tempo daar
van is namelijk veel te vlug voor onze ge
wone dansfiguren van tegenwoordig.
Over den Tango valt ook nog een woordje te
zeggen. Reeds eenigen tijd vóór den oorlog
werd hij in Europa geïntroduceerd. Van den
oorspronkelijke dans zooals men hem een
twintigtal jaren geleden kon zien in de Dan
cings van Buenos Aires is nog maar weinig
over gebleven. Alle Tangopassen zijn geleide
lijk aangepast bij onze Europeesche opvattin
gen en het ruwe en hoekige karakter is er
heelemaal uit verdwenen. Thans kennen we
nog slechts een sierlijken dans, samengesteld
uit dansfiguren, die opgebouwd zijn uit
schreden, die meestal ook in andere dansen
voorkomen. Het is vrijwel uitsluitend het
rhythme, dat den Tango een volkomen eigen
karakter geeft. In tegenstelling tot wat men
in het algemeen denkt, is de Tango heelemaal
niet moeilijk te leeren. Eigenlijk is hij de ge
makkelijkste dans, die bestaat.. In alle andere
dansen moet men namelijk de schreden, die
men maakt, langs den vloer leeren voort-
schuiven. In den Tango loopt men, zooals men
gewend is, net als op straat.
Door alle eeuwen heen is de dans de uit
drukking geweest van vreugde en gezelligheid.
We kunnen teruggaan tot de vroegste tijden
en zullen vaststellen, dat er steeds gedanst
werd, als menschen bijeen kwamen om het
een of ander feest te vieren. Dat geldt zoowel
voor wereldsche als ook godsdienstige feesten.
In buitengewoon hooge gunst stond en
staat tegenwoordig nog de dans bij de primi
tieve volkeren. Het valt niet te ontkennen,
dat de Europeanen op dit gebied heel wat van
hen hebben geleerd.
Tegenwoordig geven echter niet slechts
feestelijke gelegenheden aanleiding tot dan
sen. De dans heeft zich in de laatste jaren
tot een soort sport ontwikkeld, die thuis, in
het café, in de club of in een speciale dans
zaal wordt beoefend.
In ons modern maatschappelijk leven met
zijn gelegenheidsbijeenkomsten kan men daar
om de kennis van de moderne dansen moeilijk
ontberen.
M. H. J.
STALEN OP
AANVRAGE
PAPIERHANDEL
103 GED.OUDE GRACHT 103
TELEFOON 11723
lAw HuxUcHt OfUielt e» tultijke
ficif&6eceUeni*$ U Uw adces
Catel v. Huirn
(/(tiuUfi
ld. Uóulstcaat 13, 7*te$. 14112
IIBIIIHIIH
DdL kunt U maar niet luk-raak
ergens koopen! Onze 40-jdi*iqe
ervaring en ons steeds stijgend
succes zijn voor U een Waarborg!
LI is verplicht onze enorme sor
teering te komen zien zonder
eenige verplichting tot koopen
AMSTERDAM -J-QILDERD1JKSTR-77-65 TEL:61414 GEOPEND tot óuurZATERDACH.IO
leeuwen s
(BETERE BRANDSTOF IS ER NIET)
HEEMSTEDE
TELEF. 23037
l
GEÓMLLD
UZE.B
LLGSLAMP
MET TAFELTJE
OF ASCHBAK.
14.0.5
KQOOMSbEBG
ZULWLG 74
tel: iaaA7
EMAIL KOLENKIT
vanaf 60 CENT
Kolenschep 10 cent
Stencil bed fles 19 cent
Petroleum gaseomfoor
enorme lütte 4.75
OPZEELAND
Zijlstraat 24—30, Tel. 12615
ESSEN
Privé-Lessen
volgens eon eenvoudige
natuurlijke meihode,
waardoor het mogelijk is
Ie garandeeren, dat U na
vier of vijf privélessen
overal behoorlijk mede
kunt dansen In Binnen-
en Buitenland. Worden
gegeven op elk verlangd
uur, in aparte speciaal
daarvoor ingerichte salon
N. GRACHT 88
TELEFOON 13525
Speciale inwon, dienstpersoneel-verzekering
ingevolge Art. 1638 x Burg. Wetboek voor geneesk. behandeling,
medicijn, ziekenhuis en operatie. JAARPREMIE 10.—.
Vraagt inlichtingen en prospect!.
Assurantie- en Begrafeniskantoor
PARKLAAN 6
Telefoon 169é1.
ALLEEN
SAMEN
VOOR
t O VERKOOPT ALLEEN DE KLOMPEN CENTRALE,
OP HET PLEINTJE hoek DR. LEIJDSSTRAAT, TEL. 11784. (Dus geen z.g. halve prijzen, maar spotprijzen)