B. PRIJS
Htmet's
(Cut U!
(flol
Maison des Dames
PERMANENT WAVE
39 cnt.
ALLEEN EN UITSLUITEND MET DE NIEUWSTE MACHINES
J. WENSING's
Koffie, eulUeeUoMlet
Extra Reclame
G.Nielen&Zn.
Lange donkere avonden.
GEVESTIGD:
Gen. Cronjéstraat 54 Tel. 14726
Tempeliersgtraat 60-62 Tel. 12178
Zandvoortschelaan 156 Tel. 26405
Langestraat 4, Alkmaar Tel. 1592
KACHELS
„DE BEURS VAN SCHIEDAM"
„DE BEURS VAN SCHIEDAM"
"JU
ZESTIG CENT PER POND.
VRAAGT UWEN WINKELIER
Kodak Super Sensitive- en
Kodak Panatomic film
Fa. M. ZWARTSER
GRATIS
WOENSDAG 24 OCTOBER 1934
HAARLEM'S DAGBLAD
12
VAN
HET TARIEF VAN „MAISON DES DAMES"
De CHEMO NATUREL PER-
MANENT is de glorie van ons
huis. Wordt alleen toegepast
bij „MAISON DES DAMES" van
B. PRIJS. Voldoet, ook in de
lastigste gevallen.
WASSCHEN, KNIPPEN, ONDULEEREN ƒ1.—
WASSCHEN, KNIPPEN „0.75
WASSCHEN, ONDULEEREN 0.75
KNIPPEN, ONDULEEREN „0.75
WASSCHEN 0.35
KNIPPEN „0.40
ONDULEEREN „0.50
MANICUREN 0.50
LANG HAAR wasschen en onduleeren 1.—
LANG HAAR wasschen „0.50
LANG HAAR onduleeren „0.50
KINDEREN knippen 0.25
WASSCHEN, knippen, watergolf 1.
KAART 5 maal onduleeren „2.—
WASSCHEN, WATERGOLF „0.75
LIGEEREN „0.25
DIT TARIEF IS OOK GELDIG OP ZATERDAG.
SYSTEEM
ALLES INBEGREPEN, 2 MAAL WASSCHEN, KNIPPEN EN
WATERGOLVEN. ZES MAANDEN GARANTIE, KEURIG WERK.
Nieowite Modellen. On»fbr»pdb»tr.
E. M. Jaarsma vanaf f 88.50
Jan Jaarsma86.—
Frisia„100.—
Lips Peters - 99.—
Permanent Duplex 72.45
Haardkachels 44.—
Volle garmtit. Vakknadig tepl»»t»L
HAAR0ENMA6AZIJN en ELEGTRISCHE SMEDERIJ
PIETER KIESSTR. 22, TEL. 10408
Voor een prnchtkroon, huiikamcr of salonlamp enz-
bij W. BRAKEL Jr. - Botermarkt 17-Tel. 12897
Volgens vele fijnproevers is Oude
Genever
van alle echte Schiedamsche Genevers
de LEKKERSTE.
Zonder eenigen twijfel kan
aanspraak maken op den titel van edel
Genever. Het is een fijn product.. Ze
kost slechts
ƒ3.15 per heele literkruik
ƒ1.60 halve
SLIJTERIJ en WIJNHANDEL „DE AREND"
GEN. CRONJéSTRAAT 152 HAARLEM
Telefoon 14752.
Des Zondags van 12-4 uur geopend.
OPGERICHT 1792.
Onze prima verpakte KOFFIE- en THEE
SOORTEN verschaffen U een dagelijks
wederkeerend genot. De prijzen zijn
thans:
VERPAKTE KOFFIE: 55, 50, 45, 40, 35, 30,
25, 20 en 15 ets. p. pakje van 2>4ons netto
VERPAKTE THEE: 38, 34, 32, 30, 28, 25, 23
en 20 cents per pakje van 1 ons netto.
Wij vestigen tevens Uw bijzondere aan
dacht op een zeer goede, tijdelijk in
busjes verpakte kwaliteit KOFFIE tegen:
Cadeaux, in welken vorm ook verstrekt,
worden door U zelf betaald.
ADVERTEEREN
HEEFT SUCCES
DAT U DEN CEHEELEN
WINTER DOOR KUNT
FOTOCRAFEEREN OP
FOTOARTIKELEN - GR. HOUTSTR. 3a
Een keurcollectie wol
zoowel in de eenvou
digste als in de fijnste
fantasiesoorten vindt U
in DE BEKENDE
KOUSENWINKEL
Alleen le KLAS fabrikaten
HoHandsche W ol in
knotten van 100 gr.
ZIET ONZE
WOL-ETALAGE
Nieuwste breipatronen
FIRMA
ZIJLSTRAAT 43
(over het Postkantoor)
SPECIAAL ZAAK VOOR
KOUSEN EN WOL
Besteedt de paioytaafi aan hei
maleen van vee^eaotin^.en.
LANDSCHAP BIJ PUTTEN OP DE VELUWE. In het vergrootingsapparaat i
deze afdruk eerst 6 seconden belicht, daarna kregen de wolken nog
5 seconden extra.
root is de snelheid van het tegen-1
woordig gevoelig materiaal, we kun
nen dus foto's genoeg maken als
we veertien dagen vacantie heb
ben. Belichtingen van een duizendste se
conde zijn wel niet veel voorkomend, maar als
we bij helder zomerweer aan het strand zijn
geweest en daar foto's hebben gemaakt met
zeg een tweehonderdste, dan kunnen we in
een uurNeen, zoo snel gaat het niet, en
daarvoor zijn de snelle emulsies ook niet uit
gedacht.
Zoo is het ook met de gevoelige papieren.
Vergrootingspapier, geschikt voor gaslicht,
d.w.z. langzame papieren, worden tegenwoor
dig niettegenstaande hun schitterende kwali
teiten weinig meer gebruikt. Met de verklei
ning van de camera-formaten kwam steeds
meer de noodzaak van het vergrooten en er
zijn slechts weinig langzaam werkende papie
ren die zich daarvoor leenen. Anders is het met
het bromidepapier. Daar zijn belichtingen van
enkele seconden soms voldoende om het be
hoorlijk ontwikkelen van een vergrooting mo
gelijk te maken. En toch moet ik hier wel een
pleidooi voor de langzaamheid houden.
Dat wil niet zeggen dat ik de vergrooters
allemaal naar het gaslichtpapier wil terug
brengen, in geenen deele, alleen lijkt mij een
aanmaning noodig om niet te snel te werken
en daardoor de resultaten al bij voorbaat te
bederven.
Laten we eens aannemen dat U in een of
ander vacantieoord een gelukje heeft gehad
in den vorm van een mooien hemel met sta
pelwolken, het landschap was ook niet kwaad
en was daarbij nog al helder verlicht doordat
de zon tusschen de wolken door haar weldadige
stralen neer kon zenden op Uw onderwerp. De
plaat of film is ontwikkeld en de hemel is wel
flink gedekt, maar de wolken zijn niet weg
gebleven. Het vergrootingsapparaat heeft aan
getoond dat met volle opening van het objec
tief een belichtingstijd van enkele seconden
voldoende is om het landschap behoorlijk af te
drukken. Jammer genoeg echter zijn de wol
ken toch niet zoo mooi al het negatief wel deed
verwachten. De geheele hemel is een beetje te
wit gebleven en de wolken vertoonen zich in
't geheel niet contrastvol, zooals ze toch wer
kelijk behoorden te zijn. Jammer! Doch alleen
jammer voor den te haastigen fotograaf, want
met minder haast en meer overleg is het heel
wel mogelijk de wolken en de lucht wat min
der wit te krijgen, ja die keurige stapelwolken
zijn heusch niet ongenegen ook op het afdruk-
papier te voorschijn te komen.
Maar dan de haast eerst de donkere kamer
uit.
Heeft het vergrootingsapparaat eëln dia
fragma in het objectief, dan moet de opening
sterk verkleind worden, men mag wel eerst
scherp stellen met de grootste opening, maar
dan flink afdiafragmeeren tot het licht onge
veer een vierde heeft van de sterkte met volle
opening. Heeft het vergrootingsapparaat geen
diafragma dan moeten zwakkere lampen ge
bruikt worden. Nu gaan we nog eens een proef-
strookje probeeren om te bepalen hoeveel se
conden het landschap noodig heeft, de wolken
komen straks. Een stukje papier wordt eerst
voor een deel belicht, na een paar seconden
wordt het beschermende papier wat verder
weggetrokken en zoo verder tot op 't laatst het
eindstukje alleen maar enkele seconden licht
krijgt. Heeft men vijf belichtingen van vier
seconden genomen, dan kan men snel bereke
nen dat het eerste strookje 20, het tweede 16,
het derde 12, het vierde 8 en het laatste 4 se
conden belicht is geweest. De beste kleur wordt
dan na volledig uit-ontwikkelen en fixeeren
gekozen en men weet hoelang het landschap
belicht moet worden. Na eenige oefening is het
mogelijk zelfs de tusschenliggende getallen te
benaderen. Wie nu denkt dat de wolken ook
goed zijn met gelijke belichting is er leelijk
naast, wolken willen altijd langer belicht zijn,
dat is een hebbelijkheid die wolken nooit af-
leeren. Neem b.v. maar tweemaal zoolang als
het landschap, de ondervinding leert op den
duur wel of het te lang of te kort is en hij die
liever geen papier wil verknoeien kan het ook
al weer met proefstrookjes vaststellen. Hebben
we nu de verhouding landschap 1 en wolken 2
gevonden, dan is een belichting voor 1 van 12
seconden gelijk aan een belichting van 24 se
conden voor 2.
De grootste moeilijkheid is nu om te voor
komen dat bij het doorbelichten van de eene
partij de andere partij werkelijk niet door
rechtstreeksch of door valsch licht geraakt
wordt. Wij doen dat op de volgende wijze.
Aleer wij tot het werkelijke vergrooten over
gaan wordt het beeld op een stuk zwart papier
geprojecteerd precies op de plaats waar straks
het af drukpa pi er moet liggen. De lijnen van
den horizont worden met potlood zoo nauw
keurig mogelijk aangegeven en we knippen
langs deze potloodlijn den denkvaren wolken
hemel af. Nu kan de kunstenmakerij begin
nen. De 12 seconden die we hierboven hebben
genoemd, worden besteed aan het belichten
van het geheele beeld. Daarna halen we het
zwarte stuk papier voor den dag en bewegen
dat langzaam heen en weer boven het afdruk-
papier en houden daarbij de zwarte boven den
geproj ecteerden horizont, terwijl we onder
hand nog weer twaalf seconden belichten.
Doordat het zwarte papier geen licht door
heeft gelaten is het landschap niet verder be
licht dan 12 seconden, de lucht met de wol
ken tweemaal zoolang, en omdat we het
izwarte papier heen en weer hebben bewogen
is een scherpe afscheiding bij den horizont
voorkomen.
Nu gaan we het belichte papier in den ont
wikkelaar stoppen. Is het formaat groot dan
verdient het aanbeveling eerst het papier in
zuiver water geheel door en door vochtig te
maken, dat voorkomt dat de ontwikkelaar
strepen maakt door aanvankelijk slechts ge
deeltelijk over het papier te vloeien. Ik zei
straks al dat we geen haast moeten maken,
daarom al weer niet te snel gewerkt, een of
twee goede afdrukken op een avond is ruim
voldoende, en in ieder geval beter dan een vel
of tien in den afvalhoek.
Als we een seconde of wat, misschien tien
seconden, dat hangt van de toegepaste belich-
Deze afdruk is slechts 5 seconden belicht, de
wolken kregen evenveel licht als het land
schap. De lijn geeft aan waar de grens is van
de gewenschte doorbelichting der wolken.