U net Dagmeisje lODmoti M\ Mengelberg viert triomfen te Weenen. Kantteekeningen over Beeldende Kunst. Gevraagd en Aangeb ARLEM'S Adressen ADVERTEERT 5.90 1.60 DINSDAG 6 NOVEMBER 1934 HAARLEM'S DAGBLAD II Herinneringen aan zijn vriendschap met Gustav Mahler. (Van onzen Weenschen correspondent) Weenen, 4 November Onae beroemde landgenoot dr. Willem Mengel berg is naar Weenen gekomen om hier een concert te geven met de leden van het we reldvermaarde Weensche philharmonische orkest, wier schitterende spel men eiken avond in de groote opera alhier kan bewon deren. Mengelberg had reeds sedert een lange reeks van jaren niet meer te Weenen gediri geerd. De laatste keer, dat hij hier een con cert geleid heeft, eveneens van het philhar monische orkest, was gedurende den wereld oorlog. Sedertdien hebben de Weeners alleen maar gehoord en gelezen, hoe hij zijn maat stok over orkesten in andere steden en lan den van de wereld gezwaaid heeft en wat voor enorme triomfen hij daar overal gevierd heeft. Toen hij dezen zomer gedurende de interna tionale „Festspiele" te Salzburg een concert aldaar gedirigeerd heeft, stegen aan alle kan ten stemmen op, welke gaarne wilden hebben, dat Mengelberg ook weer eens te Weenen op een concertpodium zou staan. En deze wen- schen zijn nu al vrij spoedig in vervul ling gegaan. Men heeft onzen landgenoot hier met een gloeiend enthousiasme ontvangen en hem overal de hulde gebracht, welke hem toe kwam. Verschillende lieden herinnerden zich nog aan een paar episodes, welke zich gedurende zijn vorige oponthoud in de Donaustad heb ben voorgedaan. Op een repetitie vóór de groote uitvoering had hij tegen den paukenist van het orkest, Hans Schneller, die toen in muzieklcringen te Weenen een beroemd man was, gezegd, dat hij op een bepaalde plaats in Gustav Mahlers vierde symphonie staande op de pauken moest slaan. Waarop Schneller op typisch Weensche wijze ten antwoord gaf, <üat hij er zelfs wanneer hij aan het droomen was, niet aan zou denken om dit staande te doen. Sedert vijfendertig jaren en dat is géén kleinigheid! had hij zittende gepaukt en hij was niet van plan daar een verande ring in aan te brengen! Toen begon Mengel berg te razen en te tieren. Hij was woedend. Maar de leden van het orkest namen het voor huil confrater op. Zij stonden als één man op en verlieten gezamenlijk de zaal. Mengelberg bleef alleen achter en het heet, dat hij van woede en ergernis in tranen is uitgebarsten. Toen het groote concert echter was aange broken, speelden alle leden van het orkest meesterlijk. Juist omdat men de repetitie niet tot het einde had kunnen doorvoeren wilde een ieder zijn beste beentje voorzetten om te laten zien en hooren, wat er in hem zat en wat hij kon presteeren. En het werd een reus achtig succes. Men denkt ook vfeér terug aan de groote vriendschap, wel&e tusschen Mengelberg en Gustav Mahler bestaan heeft, die vroeger aan het hoofd van de groote Weensche opera heeft gesiaan. Toen Mahlers muziek in Oos tenrijk nog miskend was, voerde Mengelberg reeds diens werken in Nederland op en leer de hij het publiek die muziek te begrijpen. Mengelberg heeft ook het eerste groote Mahler-feest te Amsterdam gearrangeerd. Mahlei; had een bijzondere hoogachting voor Mengelberg's capaciteiten als dirigent. Hij was gelukkig, wanneer zijn composities onder Mengeiberg's leiding ten gehoore gebracht werden, omdat hij hen net zoo interpreteerde als Mahler dat zelf gedaan zou hebben. Wan neer Mahler naar Amsterdam kwam om daar met de leden van het orkest van het Concert gebouw een uitvoering te geven, hetgeen her haaldelijk geschiedde, had Mengelberg de muziek steeds al van te voren met zijn man netjes ingestudeerd. Bij de eerste repetitie, waarbij Mahler aanwezig was, dirigeerde Mengelberg nog en pas daarna nam de com ponist den maatstok van hem over. In de Weensche bladen werd in de laatste dagen vrij veel over onzen beroemden land genoot gesproken. Onze Nederlandsche Ge zante de heer L. van Hoorn, onder wiens pro tectoraat het concert heeft plaats gevonden, had de vertegenwoordigers van verschillende Weensche bladen uitgenoodigd naar het ge zantschapsgebouw aan de Renngasse te ko men teneinde daar persoonlijk met den diri gent kennis te maken en hem vragen te kun nen stellen. Reeds dagen van te voren waren bijna alle kaarten voor het concert uitver kocht. Er bestond eveneens een reusachtig groote belangstelling voor de generale repeti tie van Zaterdagnamiddag, waarvan men eerst des voormiddags in de Weensche morgenbla den kon lezen, dat zij voor het publiek toegan kelijk zou wezen. Het groote concert heeft heden, Zondag, des voormiddags om half twaalf, zooals dat zoo vaak bij de uitvoeringen van het philharmo nische orkest (waarvan de leden des avonds in de opera moeten spelen) gebruikelijk is, een aanvang genomen. De groote zaal van het Konzerthaus, waarin meer dan tweeduizend personen kunnen plaats vinden, was buiten gewoon dicht bezet. De Nederlandsche Gezant en mevrouw van Hoorn hadden in een loge plaats genomen, men zag tal van vooraan staande personen uit de Weensche muziek wereld, waaronder Clemens Krauss, de direc teur en dirigent van de opera, aan wiens ex pressieve gezicht men gedurende de geheele uitvoering kon zien, hoezeer hij meeleefde en verder waren er ook veel leden van de Ne derlandsche kolonie te Weenen in de zaal aan wezig. Mengelberg werd, toen hij het podium be trad met een stormachtig applaus begroet. Hij leidde de uitvoering op waarlijk meester lijke wijze. De leden van het orkest schenen, vooral in den beginne, wel wat erg vermoeid, hetgeen wel hoofdzakelijk aan het feit te wij ten zal zijn, dat zij in de laatste weken zoo ontzettend hard met Toscanini hebben moe ten repeteeren voor de verschillende concer ten die hij hier gedirigeerd heeft, en voor de uitvoering van Verdi's Requiem, bij de repe tities waarvan men voortdurend met zoo ontzettend veel moeilijkheden te kampen had gehad. Maar het geheel maakte een buiten gewoon diepen indruk op het publiek. Men speelde Christiaan Bach's Sinfonietta, Beet- hovens symphonie no. 6 (Pastorale) en Gustav Mahler's beroemde vierde symphonie, waarbij de sopraanpartij in de plaats van onze Ne derlandsche zangeres Jo Vincent, die helaas door ziekte verhinderd was geweest met Mengelberg mee te komen, door „Kammer- süngerin" Elisabeth Schumann gezongen werd. Aan het einde van Mahler's werk brak de zaal in daverende ovaties uit. Mengelberg moest telkenmale maar weer opnieuw op het podium terugkomen teneinde de spontane huldebetuigingen in ontvangst te nemen, die niet schenen te willen ophouden. Op initiatief van onze te Weenen wonende, zeer kunstzin nige landgenoote mevrouw Th. Laue-Drucker, die overleg gepleegd had met den gezant, heeft men dr. Mengelberg uit naam van ver schillende leden van de Nederlandsche kolo nie een prachtigen lauwerkrans aangeboden, welke een doorsnede van één meter had en die met een rood-wit-en-blauw lint versierd was, waarop de woorden stonden „Hulde van landgenooten te Weenen". Hedenavond wordt ter eere van Mengelberg in het gezanschap een souper gegeven, waar bij o.a. Clemens Krauss, de beroemde zange res van de Weensche opera Rosette Anday en mevrouw Alma Mahler, de weduwe van Gus tav Mahler aanzitten. W. M. BEKAAR HET TOONEEL De Amsterdamsclie Tooneelvereeniging DE REVISOR. straete wel geheel in de schaduw en speelde haar zelfs totaal weg. Van de kleinere rollen noem ik nog den geestig getypeerden knecht van La Chapelle en den aanvoerder der kooplieden, een merk waardig knap debuut van Mab Sroiset. Van Dalsum heeft een stijgende lijn in de voorstelling weten te brengen, zoodat vooral het tweede gedeelte van IV en het feest in V, waarin een werkelijk opzweepend Russisch rhytme zat. tot boeiend en kleurrijk tooneel werden. De groep der klagers was als geheel voortreffelijk geslaagd en een prachtige vcndst was de werkelijk visionnaire verschij ning der laatste klagers, die als een dreigen de stoet kwam aangeschreden. In dit gedeelte steeg de voorstelling boven die der Russen van eenige jaren geleden. De stampvolle zaal was in het begin nog wat gereserveerd, maar kwam er hoe langer hce meer in en het slot was esn besliste over- winnig voor de Amsterdamsche Tooneelver eeniging. Op het tableau vivant volgde een ovatie, die geen twijfel meer liet aan de stem ming van het publiek. J. B. SCHUIL. Herfsttentoonstelling in Arti. De Revisor ging in 1836 te St. Petersburg voor de eerste maal en is dus bijna al 100 jaar oud. Men heeft moeite zich dit te realiseeren. want hoe frisch en modern lijkt dit blijspel van Nicolas Gogol nu nog, na een eeuw. Alsof het pas geschreven is. En men vraagt zich verwonderd af. hoe de opvoering van een der gelijk satiriek blijspel, dat één doorgaande vlijmscherpe veroordeeiing van de Russische ambtenaarswereld van dien tijd is, in het reactionnaire Rusland van honderd jaar gele den mogelijk was, ja zelfs door den toenmali- gen tsaar in hoogst eigen persoon werd bijge woond. De censuur in Rusland was in dien tijd dan toch blijkbaar minder streng dan in de communistische heilstaat van heden, want het lijkt mij vrij wel ondenkbaar, dat een zoo scherpe aanval op de sovjet-ambtenaren in het tegenwoordige Leningrad of Moskou geduld zou worden. Wel is waar deed het stuk heel wat stof opwaaien en had het bij de première door de verkeerde opvatting van een der hoofd rollen den zoogenaamden revisor niet het door Gogol verwachte succes, maar de censuur had het toch maar doorgelaten en sprak er haar veto niet over uit. Het is niet, voor de eerste maal, dat De Revisor in Nederland wordt gespeeld. Juist 25 jaar geleden o.a. gaf de Kon. Ver. Het Neder- landsch Tooneel onder leiding van den jongen van Korlaar, die regie-studies in het buiten land had gemaakt en als regisseur te Amster dam was benoemd, er eenige opvoeringen van, maar het stuk vermocht toen niet te boeien en viel als een baksteen. Meer succes had het Russische gezelschap onder Pawlof eenige jaren geleden met de Revisor, wat voor een groot deel ook te danken was aan de supe rieure vertooning. welke de Russen er van gaven. Dat dit blijspel in een sterke bezetting en een kleurrijke opvoering ook thans nog een Nederlandsch publiek, zooals gisteren bij de tweede abonnementsvoorstelling in onzen Stadsschouwburg, in hooge mate vermag te boeien en amuseeren, is wel het beste bewijs, dat de Revisor van alle tijden is. Wij mogen er misschien prat op gaan, dat onze ambte naren beter zijn dan dit door Gogol geschil derde corrupte zoodje.er is in deze door angst voor hun carrière bezeten kleine menschen en vooral in de allergeestigste teekening van de omkeer, wanneer zij meenen, dat het ge vaar van de lucht is, heel veel, dat niet spe cifiek Russisch genoemd behoeft te worden. En het stuk is van het begin tot het eind prachtig, levend theater. Dit laatste vooral manifesteert zich ook in de kleurrijke vertooning, die de Amsterdam sche Tooneelvereeniging van dit Russische blijspel geeft. Van Dalsum heeft het carica- turale, vooral in de groep der bijpersonen nog al sterk laten aanzetten, al leek mij dit dan ook minder dan bij de première, toen Louis van Gasteren als de rechter in deze groep vooral den toon aangaf. Ben Royaards. die de rol thans peelt, is wat gematigder; hij speelt den rechter niet met zulke felle kleuren en blijft meer in het kader van het geheel. Hoewel het begin aanmerkelijk matter was dan indertijd te Amsterdam was en toch meer evenwicht in de vertooning, doordat Tour- niaire thans sterker speelde en dus meer naar de anderen toe kwam. Tourniaire is nu geheel in de rol van den gouverneur gegroeid en speelt dezen ambtenaar in angst en vreeze met fijnkomische accenten en zuiver menschelijk. Vooral prachtig was hij in het tweede bedrijf, wanneer hij nog niet weet, wat hij aan Kles- takoff heeft. In dat spel van wisselende stem mingen, zwevend telkens tusschen hoop en angst, gaf Tourniaire iets voortreffelijks. En ook in de slotscène, als de figuur van den gouverneur één oogenblik de grenzen van het tragische nadert, was Tourniaire's spel van een sterke kracht, en aldoor overtuigend, al bleef hij dan ook beneden Pawloff, die heel de zaal in zijn actie betrok en in dat tooneel plotseling steeg tot de hoogte, die alleen ge nieën vermogen te bereiken. Paul Storm had de groote verdienste, dat hij de figuur van Klestalkoff geen oogenblik an tipathiek maakte, al blijft er in zijn spel al tijd nog iets dilettanterig hoekigs, dat wij juist in dezen man uit de groote wereld de tegenstelling immers van de „provincie" neit verwachten. Maar er was fantasie in het spel van Storm, vooral in het derde bedrijf, als Klestakoff zichals het ware opzweept met zijn leugens, waarin hij zelf gelooft. In dat voor het karakter der rol zoo beslissend too neel gaf Paul Storm iets voortreffelijks. De groep der ambtenaren bleef ik schreef dit reeds als geheel wat mat, vooral in het begin en pas in IV in de omkoopscène kwamen de spelers er geheel en al in. Toen gaf ook Jules Verstraeten, die eerst blijkbaar niet op dreef kon komen, iets kostelijks, evenals Ben Groenier, die trouwens als de postdirec teur wel een der best geslaagde en meest markante figuren was. Van Warmelo speelde den angstigen rector met die fijne, rake de tails, waarvan hij het geheim bezit en in het duo der renteniertjes Sternheim en Frits van Dijk dat aan twee uit een roman van Dickens weggeloopen figuurtjes deed denken was het vooral Frits van Dijk, die fleur en le ven op het tooneel bracht. Fleur en leven bracht ook telkens Wilhel- mina Duymaer van Twist, die eiken keer weer, wanneer zij de trap af kwam zweven, het too neel vulde met haar verschijning alleen. De moeder stelde de dochter Jeanne Ver- De Haarlemsche leden van Arti hebben zich dit keer niet onbetuigd gelaten en zijn niet alleen naar het aantal doch ook qualitatief goed vertegenwoordigd. De Ritsema's, Boot, Verwey, mevr. Woutersenvan Doesburgh, Harting. Schutte, zij behooren allen tot de se- rieuse werkers, die in Arti's milieu thuis be hooren en er steeds tot de gewenschte inzen ders gerekend worden. Een sterk levend da mesportret door Coba Ritsema heeft de ex pressiviteit van een pastel van Manet; Har ting toont in een kleurets zijn benijdbare metierkennis; Boot in een werkje met ver- flensde roode tulpen zijn karakteristieke hoe danigheden van aan een schijnbaar afge zaagd object steeds weer het hem eigen ca chet te verleenen. Was ook H. M. Polderman van wien men hier een groote landschaps aquarel niet zonder belangstelling voorbij gaat, geruimen tijd Haarlemmer? Ér is een frissche aanschouwingswijze in. die ons dit werk niet uit het geheugen doet gaan. Op Arti-tentoonstellingen treft ons bijna altijd het werk van mej. Surie. Van de Amster damsche schilderessen is zij eene der pittigste en tooh luchtigste representanten, een kleine aquarel heeft dat zeer rake, zeer vibreerende van een Franschman als Boudin, hoewel er be trekkelijk zeer weinig op staat. Professor Jur- res heeft een groote, uitvoerige compositie ingezonden waarvan het onderwerp aan een episode uit Flaubert's Salammbo ontleend is. De prijs uit het fonds Willink van Gollen is ditmaal aan een knappe, sterk gedetailleerde teekening van Röhilng toegekend; een buiten gewoon respectabel stuk werk, dat ons echter het groote schilderij met het zittend meisje in geromantiseerd landschap niet doet verge ten dat wij hier indertijd bespraken. Op deze halte. We zouden nog enkele namen kunnen tentoonstelling ontbreekt een bepaalde clou; ze is als geheel echter^ vap een degelijk ge- noemen: den Haarlemmer.J^erVéy. de kleu- rigf aquarellen van MonnicKendam. een paar aantrekkelijke teekeningen van C. Vreeden- burgh noemen welke laatste geestiger en min der plaatjesachtig zijn dan waartoe hij zich veelal laat verleiden, doch wij laten het bij deze korte notities in de overtuiging slechts een greep uit het zeer goede gemiddelde ge daan te hebben. We zijn dezer dagen eens naar Groningen getogen om het nieuwe verblijf van het Ge nootschap Pictura te bezichtigen. Als vele de zer, in de provinciesteden in stand gebleven instellingen was ook het Groningsch Pictura, als teekencollege bedoeld, in het begin van de negentiende eeuw opgericht. In 1832 namelijk en het is dus thans ruim honderdjarig. De laatste tientallen van jaren was het afwisse lend op lokaliteiten voor haar tentoonstellin gen aangewezen, die er niet steeds voor ge schikt waren doch een vermogend Groningsch kunstvriend schonk Pictura thans een mooi oud huis, ruim en deftig 18e eeuwsch. dat na een paar interne wijzigingen een verblijf ge worden is, even pittoresk van buiten als prak tisch en smakelijk van binnen. Op het oude Martini-kerkhof gaat men een poortje door. loopt over een knus binnenplaatsje en staat voor zoo'n gezellige grijs-groene deur met mooi snijwerk. Links en rechts van die deur groote kamers met kleine ruitjes en toch ruim licht, die thans als vergaderzaal en bestuurs kamer gebruikt worden Gaat men echter de trap op en daarna een breed ouderwetsoh por taal over. dan komt men in een moderne ex positieruimte, waar ieder kunstgenootschap jaloersch op zou kunnen worden. Twee vrij groote zalen, waarvan ééne met bovenlicht, herbergen thans een verzameling werken door Isaac Israels die als openingstentronstelling tevens een hulde aan den grooten Groninger die zijn vader was, kon beduiden. Isaac, had die geheele expositie nog geheel en al in elkaar gezet en zou zeker naar Groningen gereisd zijn om de feestelijke in gebruik neming van het gebouw bij te wonen, zoo zijn plotse dood dat alles niet verijdeld had. Wat die collectie zelf betreft, wij kunnen zonder gemis aan re verentie nu wel zeggen dat die geen qualita tieve keuze tentoonstelling genoemd kan wor den. Ik hoorde juist heden dat die als hulde aan Isaac Israels door het Haagsche Pulchri Studio wordt voorbereid. Wat de Groningsche verzameling echter interessant maakt, zijn een aantal portretten, voor deze gelegenheid tijde lijk afgestaan en uiteraard niet zcc bekend. Die van Prof Scheltema en Mr. B. ten Bruggen Cate kan men als zeer knappe portretten- waardeeren, voer dat van den Gronitigsisen psyehiated Prof. Wiersma past hooger quali- ficatie: het is een werk van een geniaal aan gelegd artist. De gezond biezende kon van den prof. waarin de oogen geestig twinkelen, is omgeven door de witte laboratoriumjas prachtig van stofexpressie en een witten achtergrond en in al dat wit zijn de schaduw partijen, heel gedurfd, maar mooi van effect, met een zuiver licht-blauw verkregen. Tech nisch lijkt dit een meesterstuk van moderne portretkunst. Over het vele, uit. Israels' atelier saamgelezen werk zullen wij thans niet napraten. Als de groote Pulchritentoonstelling daar is zullen we op het oeuvre van den meester nog wel hebben terug te komen. Een verrassing was in Groningen voor mij de reeks litho's die de schilder in de laatste jaren ge maakt moet hebben. Meer dan vermenigvul digde krijtkrabbels zijn dat mijns inziens niet en als procédé geloof ik dat de lithographie Israels niet bijster lag. In de paar dozijn etsen die hij vroeger spelenderwijs maakte komt zijn fel noteerend talent veel dwingender tot uiting. D° gebeten lijn van een ets heeft uit haar aard zelve veel grooter geschiktheid om Israels' toch zoo volledige oppervlakkigheid tot iets boeiends om te tooverén Over Isaac Israels als graphiker zal nog nader te spre ken zijn. Over graphiker gesprokenwaarom laat de thans zoo gevierde Jo Spier zijn waarschijn lijk lucratiever werk niet eens vaker in den 5teek om zijn zoo boeiend en bindend tee kenschrift direct in het koper te bijten. Hij maakte een paar etsjes (schaatsenrijdertjes) en dat waren prachtbiaadjes. Het valt mü zoo in, nu een tweede album met reproducties zij ner teekeningen door den uitgever Andries Blitz op onze Sinterklaas tafel gedeponeerd werd, album, waaraan wel weer eenzelfde goede ontvangst te beurt zal vallen als een vorig jaar zijn voorganger ten deel viel ..Per potlood door Nederland" heet deze bundel die ons alweer een menigte aangename oogen- blikken bezorgd heeft. Over Spier's stijl van teekenen valt niets ineuws meer te zeggen: hij blijft zichzelf gelijk en heeft tot nu toe wel navolging doch geen ernstig rivaal ge vonden. De humor in zijn bijschriften houdt daarmee gelijken tred en het onderling ver band tusschen teekening en tekst is in de meeste gevallen prachtig aanvullend van wer king. Werkelijk weer een aardig boek voor ieder die vcor geestigheid waaraan alle grof heid vreemd is, gevoelig zijn kan. J. H. DE BOIS. BEXDE JEUGDIGE INBREKERS IN OSS IN ARREST. De politie te Oss heeft Maandagmiddag en kele jongemannen van 16 tot 18 jaar gear resteerd en in verband met een groot aantal Inbraken, in den laatsten tijd gepleegd, aan een langdurig verhoor onderworpen. Ofschoon zij aanvankelijk ontkenden, moes ten zij ten slotte voor de overstelpende bewij zen zwichten en legden een volledige beken tenis af, waarbij zij ook de namen van een aantal medeplichtigen noemden. Ook deze jongemannen werden gearresteerd en kwamen na verhoor eveneens tot een bekentenis. In totaal bevinden zich nu twaalf verdach ten in arrest. Het is echter zeer waarschijnlijk, dat nog meer arrestaties zullen volgen. Het onderzoek is thans reeds zoo ver ge vorderd, dat ongeveer 40 inbraken en dief stallen aan het licht gebracht zijn. Ex-consul gaf passen aan gevaarlijke individuen. Verband met den moord- aanslag op koning Alexander? De Arr.-Rechtbank te Amsterdam zette dezer dagen de behandeling voort van de strafzaak tegen den 53-Jarlgen promotor L. W. S. P., vroeger wonende te Naarden en thans gede tineerd ln het Huls van Bewaring. Als ex-Consul van Costa Rica zou verdach te van Ida Feingold f 250 hebben los gekregen door zich uit te geven voor Consul en haar een pas te beioven. Op een zelfde wijze zou hij gepoogd hebben van Markies Gulngue de Chamvreux de Fara- mont f 100 los te krijgen. De markies diende als tusschenoersoon tusschen zekeren Sabaty en verd. en S. wenschte staatsburge van Costa Rica te worden. Voorts Is aan P. nog een verduistering van f 41.000 ten laste gelegd, ten nadeele van den Engelschen geestelijke Flrth te Spalding. Alvorens zijn requisitoir te beginnen deed de officier een zeer belangrijke mededee'.ing. Te Parijs is een vrouw aangehouden, die er van wordt verdacht medeplichtig te zijn aan den moord op koning Alexander te Marseille. Zij is in het bezit gevonden var. twee valsche pas sen. waarvan een te Den Haag is afgegeven. Uit het verder onderzoek is eebleken, dat verd. aan dezelfde dame waarschijnlijk óók een pas had afgegeven, als betrekking had verd. op de pas doen schrijven: „2e secretaresse van het consulaat van Costa Rica". De officier had te Parijs het portret van de gearresteer de vrouw opgevraagd en dit gelijkt sprekend op de foto, welke zich in het dossier bevindt. De foto's worden aan verd. en zijn verde diger getoond, en de officier concludeerde, dat verd. aan gevaarlijke individuen passen afgaf. Hierna hield de officier zijn requisitoir. Spr. requireerde twee en een half jaar ge vangenisstraf met aftrek van voorarrest. De verdediger concludeerde tot ontslag van rechtsvervolging subs, vrijspraak. Heden overleed, zacht en kalm, onze beste Vader, Schoonvader en Grootvader Willem Kloeke Oud-hoofd ecner School in den ouderdom van S2 jaar. Maastricht: A. KLOEKE B. A. KLOEKE-PLEYTE Haarlem: A. G. KLOEKE Monster; J. KLOEKE A. KLOEKE—LISPET Leiden: G. G. KLOEKE M. J. KLOEKE VAN LESSEN en kleinkinderen Haarlem. 5 November 1934 Schotersingel 65 Op nadrukkelijk verzoek van den overledene geen bloemen De begrafenis zal plaats hebben op Donderdag 8 November a.s. om half een op het Algemeene Kerkhof (ingang Kleverlaan) te Haarlem. Vertrek van het sterfhuis om kwart over twaalf Heden overleed tot mijn diepe droefheid, mijn ge liefde Echtgenoot, de Heer Jan Vrltman, in den ouderdom van SO jaar. S. J. D. VELTMAN- HOFFMANN Haarlem. 5 Nov. 1934 Westerhoutpark 34 De teraardebestelling zal plaats hebben op Donder dag 8 November a.s. te 12 uur, op de Algemeene Be graafplaats aari de Klever laan te Haarlem. Heden overleed zacht en kalm, in den ouderdom van ruim S4 jaren, onze gelief de Moeder en Grootmoeder, Mevrouw Johanna Margaretha Wolter Weduwe van den Hoer Dirk ChrisUann Kadert. Leiden: J. M. HILARIUS— ENDERT I-Iaarlem A. D. GOEDHART— ENDERT E.'W. GOEDHART Amsterdam: M. R. HILARIUS— ENDERT W. T. HILARIUS Xoordwijk a. Zee: D. C. ENDERT Jr. S. M. ENDERT— OOMS Haarlem: E. C. RIJXVELD ENDERT H. RIJXVELD en Kleinkinderen Haarlem. 4 Nov. 1934 Zuider Bulten Spaarne 122 Bezoeken van rouwbeklag kunnen niet worden afge wacht De teraardebestelling zal plaats hebben te Heemstede op de algemeene begraaf plaats. op Donderdag S November a.s. om 1 uur. Terstond gevraagd Flink DAGMEISJE leeft. 1718 jaar. van 95 uur, netjes kunn. werken en keurig kunn. kousen stoppen. Voorz. van mondei, get. Meerdere hulp aanw. Loon 5.Huize „Vredebest", Brederodeweg 86, Bloemendaal. Motten-Houtworm en derg. ook in bekleede Meubelen vernietigen wij radicaal Kleuren en stof worden niet aangetast Niet in staat de talrijke blijken van belangstelling bij mijn be noeming tot Directeur van den Gemeentelijken Geneeskundigen en Gezondheidsdienst te Haarlem, en bij ons afscheid van Spaarn- dam, persoonlijk te beantwoor den. dank ik U, mede namens mijn vrouw, ten zeerste voor Uw hartelijk medeleven, W. B. SMIT Haarlem. 6 November 1934 Van Oldenbarneveitlaan 13 Ter Griffie van de Arrondisse- ments-Rechtbank te Haarlem is gedeponeerd de door den E. A. Heer Rechter-CommLssarls goed gekeurde. eenige ultdeelingslijst in het faillissement van L. ME- DEMA, koopman, vroeger wonen de te Oude Wetering, gemeente Alkemade. thans te Veenendaal. ter kostelooze inzage voor de crediteuren gedurende 10 dagen. De Curator: Mr. W. G. J. VEENHOVEN Haarlem, Kenaupark 30 Piano- en theorie-lessen A. PRINS Dipl. Conservatorium A'dam Tempeliersstraat 20 Telefoon 11221 Fransch, Duitsch, Engelsch Conv en Berlitz Meth. in zaer korten tijd correct spr., lezen en schr. Privaatles 4.50 p. m. Twee pers. 3. Mej. X.GROOTEXBOER Spaarne 5 rood. Telef 17093. keuken-werkmeisjes, 2de alleen en dagmeisjes, v. g, g. v. Booguanl's Plaatsingbureau Jansstnuu 58 TcL 14170 CHOCOLATERIE „LIDO" WINKELJUFFROUW voor direct, eenlgszins met het vak bekend. Mevr. L, POORT VAN INGEN heeft steeds plaatsing van en voor degelijk Huish. Dienstpersoneel Floraplein 7 Telefoon 12317 NET MEISJE gevraagd 85 uur, b. 18 j. Zon dags vrij. Loon 5. Rembrandt! 42, Heemstede BANKETBAKKERIJ Voor direct gevraagd een BEKWAAM NOODHULP de Groot, Tempeliers Aanm. straat 4 CO^ yeO' Voor direct gevraagd ecu flink Brieven onder opgave van leeft, etc. no. 1270 bur. van dit blad NET MEISJE b. z. a. v. d. en n„ per 1 Dec., g. g. v. Br. onder letter T Dau- dey's Boekh. Heemstede De vereenlglng „Kinderhulp" Afd. Haarlem zoekt een gezin 3 MEISJES van 11. 6 en 11/2 jaar. Br. G 1274 bur. van dit blad Ned. Conservatorium vraagt LEERAREN VOOR JAZZ Br. met voll. inl. a. h. Hoofdk. to Rijswijk (Z.1I.) Haagweg 129 Nette Jongeman z. kosthuis, omtrek Antsterd. brt. Brieven met prijsopg. no. 1277 bur van dit blad Te Zandvoort bij de Tol biedt Dame, P.G., m. kl. gezin PRETTIG TEHUIS m. of z. pens. aan voor heer. kind geen bezw.. of aan jongeda me, Br. no, 1273 bur. v.d. blad Te koop gevr. adressen var huiseigenaren. Br. no. 128 bur. van dit blad o o co I O „Forma" SCHUIF-CORSETTEN EN -CORSELETS mot beweegbare rug, wao door verschuiven practisch tot de onmogelijkheden be hoort, met een half jaar schriftelijke ga rantie, vanaf... FORMA REGULA" Bustehouder s, vanaf.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1934 | | pagina 3