SPORTTERREIN WiNTERKORTiNG MAANDAG 19 NOVEMBER f134 HAARLEM'S DAGBLAD 11 luisteren er heel gauw af. Intusschen: het fragment uit „Die Blume von Hawaii" deed het heel aardig. De heer Groeneveld had ge zorgd voor de regie, en die is bij hem, zooals we al lang weten, in goede handen. G. J. KALT HET TOONEEL Haarlemsche Tooneelclub „Hokus-Pokus". Curt Goetz, de schrijver van het Zaterdag avond in den Stadsschouwburg doen- de Haar lemsche Tooneelclub gespeelde (Hokus-Pokus is vooral bekend geworden door zijn ook in Nederland onder een verzameltitel „Me nagerie" gespeelde eenacters. De schrijver van de korte eenacters met de vele verras singen en „frappe's" herkennen wij ook in dit blijspel. Het eerste bedrijf ds er bijna ge heel pasklaar voor en in IH en ook in het naspel zijn de verrassingen niet van de lucht. ■'Curt Goetz goochelt met trucs, dat het 'n lieve lust is en zijn aardigste frappe is zijn: „de vermoorde man? Le viola, Messieurs, Ho cus Pocus Pats!" Curt Goetz schrijft zijn stukken wij zagen het indertijd ook in zijn hier door Het Bchouwtooneel gespeelde „Gelukspoppetje" voornamelijk om die „frappe's". Hij is als de goochelaar "die tusschen zijn kunststukjes het publiek bezig houdt met licht gepraat en blague zonder veel essentieels te geven. Hij goochelt knap, maar het blijft bij goochelen. VandaaT dat hij veel minder boeit in de gedeelten, waarin hij geen kunststukjes kan vertoonen. Zoo was de heele rechtzitting maar matig interessant en waren requisitoir en plei dooi het hokus-pokus van den officier van justitie en den verdediger veel te lang De kritiek op de rechtzitting van mijn collega m het naspel, was nog al mak. Hij had behalve de onwaarschijnlijkheden ook het gemis aan werkelijke spanning kunnen noemen, maar zoo verstandig was 'Curt Goetz wel,, dat hij zich niet te veel in de kaart liet zien Welke goede goochelaar zou dit trouwens ooit doen? Maar .toch, wanneer wij dit stuk nemen voor wat het is, een handig gegoochel met tooneel- effecten en verrassingen zonder veel eigenlij ken inhoud, dan is het niet onaardig en in sommige tooneelen zelfs heel amusant. Curt Goetz toont zich een lang niet onverdienste lijk leerling van Franz Molnar en heeft oom- mige trucs zooals het „doek!" aan het slot dat hij ook reeds toepaste in zijn Geluks poppetje handig van zijn leermeester men denke aan „Nachtrepetitie" afge- gekeken. Maar zoo gaat het nu eenmaal altijd bij goochelaars; je vraagt 'je bij de vertooning van hun kunststukjes onwillekeurig af: Waar heb ik dat meer gezien? Voor hen. voor wie de goochelkunstjes nieuw zijn, blijven ze daarom niet minder vermakelijk. Voor de H.T.C. werd de opvoering een groot en volkomen verdiend succes. De kracht van de Haarlemsche Tooneelclub ligt voorname lijk in de heeren, Ik zou geen enkele amateurs vereeniging in ons land kunnen noemen, die over zoo veel goede spelers beschikt als deze club. Van daar de voortreffelijke vertooning van stukken als „Een van ons" en thans weer van „Hokus-Pokus", die het voornamelijk van de heeren moeten hebben. Zóó'n verschot heeft de H.T.C., dat zij zoo'n stuk kan be zetten, zonder alle eerste krachten in het vuur te brengen. Zagen wij niet een der beste spelers Zaterdag in een figuranten-rolletje bij de rechtzitting en eenige anderen in de stalles. En ondanks dat slaagde de voor stelling uitstekend. Dit was, behalve aan de voortreffelijke regie van John Gobau, wel in de eerste plaats te danken aan de heeren Mr. Nijenbandring de Boer en Roest van Limburg. Zij vooral de eerste als de verdediger, de tweede als de hokus-pokus-man hebben de voorstelling gedragen. Mr. Nijenbandring de Boer voelde zich in zijn advocaten-toga volkomen op zijn gemak en sprak zijn pleidooi uit met een emphase, een Schwung en een theatrale rhetoriek, dat de stukken er af vlogen. De advocaat-komediant, hij was het van top tot teen, hij vulde het tooneel en speelde de leegte van het pleidooi weg. Het was voor treffelijk, zoo zelfs, dat ik mij deze rol nau welijks beter kan denkan. En hij toonde in zijn niet minder knappe en levendig ge speelde doublure van den schouwburgdirec teur, welke een volbloed acteur hij is. Wie zag bij dit spel ook zelfs maar één oogenblik den amateur in dezen speler? Een zeer gelukkigen avond had ook de heer Roest van Limburg, die met brio en met blijk baar pleizier Peer Larssen speelde. Dat plei- zier sloeg over op de zaal. Reeds dadelijk in I was hij er geheel en al ..in", beheerschte hij met zijn aplomb en zijn zelfverzekerdheid het tooneel. Knap was dat van houding en actie. Allervermakelijkst ook was hij in de rechtseène toen hij als getuige iets van de circussfeer met zich medebracht. En in III sleepte hij zijn medespeelster mevr. Boldingh r— mee door zijn uitbundigheid, zijn vaart en zijn luchtigen toon. Slechts een opmerking zij mij vergund. Het moment der eigenlijke ontknoopinig het „monsieur Kjerulf? Le voila! had zoowel door hem als door de omgeving meer uitgespeeld kunnen worden. Dit kreeg nu niet het effect, dat men er van had mogen verwachten. Ook de andere heeren-rollen om dezen nu maar het eerst te bespreken waren over het algemeen zeer goed bezet. De officier van justitie kreeg van den in het programma niet genoemden speler, alle relief. Een wat spits, maar niet al te snugger heerschap, in zijn stralcken, koelen ernst aardig contrasteerend tegen den volbloedigen verdediger. De heer Liezenberg was een decoratieve president van de rechtbank, die ook als hij „spel" te geven had zooals in I zeer voldeed. En de klei nere rollen waren bevredigend, vooral, wan neer men bedenkt, dat hier eenige nog zeer jonge spelers door de regie aan het werk wa ren gezet. Agda Kjerulf is de eenige vrouwenrol van beteekenis in dit stuk. Mevrouw M. M. Bol dingh bracht voor deze rol haar charme, ele gance en distinctie mee en speelde deze van haar uiterlijke bekoorlijkheden overtuigde vrouw met raffinement, zonder nadrukkelijk heid en aldoor in den min of meer badinee renden toon, die voor deze rol paste. En mej. Schmidt de kamenier gaf kleur aan haar scènetje in de getuigenbank, dat zij natuur lijk en frisch speelde. John Gobau heeft ook met deze voorstelling 2ijn regie-talent bewezen. Uitstekend van sa menspel en sfeer was reeds dadelijk het voor spel en verrassend was de overgang naar het eigenlijke stuk, de scène in de kamer van Se- verin Gundrup, waarin de verschijning van den geheimzinndgen heer „in rok" een knap stukje regie was. En ook de rechtzitting gaf een goed op elkaar ingesteld samenspel te zien, waarbij wij vergaten tegenover dilettan ten te staan. Alleen kan niet worden ontkend, dat het spel der meesten in in niet hetzelfde niveau bereikte als in de voorafgaande bedrijven. Zoo werd het een zeer goede avond voor de H.T.C.die bij het publiek heel veel waardee ring heeft gevonden. Aan het slot nam het applaus zelfs den vorm van een ovatie aan en het kwam enkel door de bescheidenheid der spelers, dat het doek niet nog eenige malen meer rees. Zaterdag 24 November geeft de H.T.C. ten bate van „Kraamvrouwenverzorging" een her haling van Hokus-Pokus. Wij kunnen een be zoek aan onzen Stadsschouwburg dien avond van gansöher harte aanbevelen en waarlijk niet om het goede doel alleen. Want bij de H.T.C. valt ook in dit stuk van Curt Goetz van uitstekend spel te genieten. J. B. SCHUIL. MUZIEK. Namiddag concert der H.O.V. De herhaling van Haydn's symphonie „mit dem Hornsignal" gaf ons de gelegenheid de solistische bekwaamheden van verscheidene leden niet van de Afdeelingen der Tweede Kamer, maar van ons orkest waardeerend te beluisteren. In dit verslag, dat geen Voor- looplg Verslag is, mag men ze nader aandui den als de eersten der violisten, der cellisten, der fluitisten en der hoornisten. Andere leden traden meer aanvullend op, maar zij waren het, in tegenstelling met de leden der Afdee lingen, goed eens met de verscheidene ledexx, zoodat we een zeer bevredigend ensemble hoorden, al scheen mij de solo-hoomist dit maal iets minder zeker dan bij de eerste audi tie der Symphonie en al speelde de solo-cellist niet altijd volmaakt zuiver. Bij het spel van den concertmeester Bijvanck behoeft men nimmer onzuiverheid te vreezen; hij vertolkte ook nu zijn obligaatpartij met de distinctie die we van hem gewend zijn. En de soloflult kwinkeleerde lustig, zooals Haydn het bedoeld heeft. Maar toen was 't voorloopig gedaan met de lustigheden. Het stijve, houterige vioolconcert van Vivaldi geeft er geen aanleiding toe en het spel van den solist Jan van der Velde gaf er geen meerdere'bekoorlijkheid aan. Het was correct en degelijk, maar zonder persoonlijke kwaliteiten. Het samenspel met het orkest was echter niet steeds correct, deels doordat de solist nagenoeg eiken inzet te vroeg begon en dan bij zijn voorbarigheid volhardde, deels doordat de dirigent van zijn kant evenzeer voet bij stuk hield en dus niet afweek van het vigeerende metrum. Het vioolconcert van Mendelssohn, waarmee het tweede deel van het programma aanving, bracht wat meer warmte. Deze is trouwens aan het werk zelf eigen en welke violist zou daar ongevoelig voor blijven? Toch kreeg men ook bij de vertolking van de solopartij in dit con cert meer den indruk van degelijk vioolspel dan van een geïnspireerde voordracht. Er was nog iets, dat niet ten voordeel werkte: de toon der soloviool was vaak niet tegen den orkest klank opgewassen en ging daarin dan onder. De tempi werden door Jan v. d. Velden over 't algemeen nogal gereserveerd genomen; meer, geloof ik, dan met de opvatting van Frits Schuurman strookte en pas in de stretta's van de beides Allegro's kwam er wat vaart in. Wagenaar's Cyrano-Ouvertui'e besloot het concert en bracht eindelijk den vollen gloed waarnaar we verlangd hadden. Toen werd het auditorium warm; het diep den dirigent terug en bracht aan het heele orkest een ovatie. K. DE JONG. Haarl. Fanfare-Vereeniging „Voor Ons Genoegen". De jonge dirigent C. Speets, die een goed jaar geleden zijn eerste uitvoering gaf met het pas geformeerde jeugdkorps (een uitvoe ring die er wezen mocht) heeft sindsdien on dervonden dat met de heel jonge menschen iets moois valt te bereiken, maar tevens dal het moeilijk is, ze bijeen te houden. Na het zeer inspannend werken om aan elk der jonge spelers de techniek van zijn instrument te leeren, mocht hij zijn élèves zien gaan naar andexe korpsen, en kon hij weer van meet aan beginnen. Maar de leeftijdgrens is nu meteen veranderd en hiermee is de idee „jeugdkorps" vervallen. Het welzijn der ver eeniging is nu niet meer geheel afhankelijk van jongens die aan muziekstudie 't land hebben, zoodra 't nieuwtje er af is. Het korps is nu op weg, een gewone muziekvereenigiug te worden, hoewel het meerendeel der leden nog bestaat uit de jongeren die talent hadden en goeden wil toonden, en die dus nog terecht de kern der vereeniging vormen. Wanneer ik deze jongste uitvoering verge lijk met de voorgaande, dan is er in zeker opzicht een groei te bemerken, 't Is voorna melijk het rythme, en de slagvaardigheid waaraan is gewonnen. Doch het klankgehalte is nog niet wat het moet zijn. Men mist nog te veel het strident koper, al mag dit voor een deel worden geweten aan de mutatie die op 't allerlaatste oogenblik plaats vond bij de trombones. In de fantasie van Gadenne over de opera „Martha" toonde het korps echter, dat, alle remmende invloeden ten spijt, de dirigent weer een flink korps zal krijgen. Ook de fris- sche en goed klinkende Festivalmarsch van Jackma wijst daarop. Het programma bestond uit negen stukken, waarvan de rioten eigen lijk geen bezwaren boden, en dat zegt voor een zoo jong korps al heel veel. als men in aan merking neemt dat zelfs lastige overgangen naar andere toonaarden zonder blikken of blozen werden „gemaakt". Zoo we 't nie' reeds wisten, zou deze uitvoering ons met stel ligheid zeggen, dat aan den dirigent C. Speets de vorming van nieuwe blazerskrachten uit stekend is toevertrouwd; zijn gezond-muzika- le vorming waarborgt daarbij een mooi-ver- zorgde uitvoering, zoodat wij 't goed recht van het bestuur, om nieuwe krachten voor de vereeniging op te roepen, ten volle onder schrijven. Het was een feestuitvoering, want het korps bestaat twee jaar en dus begint de angst, dat de kleine zal bezwijken aan de kinderziekten, plaats te maken voor een goed vertrouwen in zijn welzijn. En een feestuitvoering men moet er ook eens hartelijk kunnen lachen. De bekende heer Toledo, al werd het door zijn toedoen wat laat, zorgde voor den blijden toon. Toen kwam ten leste nog. heel laat, het Operette koor „Excelsior" met een aaneen schakeling van fragmenten uit bekende ope rettes. 't Waren er wel zeven, en we zullen ze dus niet alle noemen. Maar 't moet me toch van het hart, dat men niet voortdurend de dames- en heerenstemmexi unisono moet laten JOHEZ-HARMONIE. JUBILEUM-CONCERT. Twee bloemstukken stonden op het podium als zichtbare teekenen dat voor het Johez- concert van Zaterdagavond een bijzondere aanleiding bestond: de viering van het 35- jarig bestaan van het harmoniecorps. En het rijkelijk met eeremetaal behangen vaan del toonde dat die 35 jaren niet onvruchtbaar geweest waren; dat er gewerkt was en met succes. Maar meer nog bewees de uitvoering van het programma de levende kracht die de Johez-Harmonie onder de leiding van haar tegen woi'digen directeur den heer J. A. Meng. tegenwoordigen directeur de heer J. A. Meng niet gemakkelijk gemaakt: de ouvertures Domino noir" van Auber en „Les Dragons de Villains" eischen van een harmoniecorps heel wat Maar men kon zich overtuigen dat Johez aan die eischen voldeed op een wijze die voor deze dilletanten veelszins respect af dwingt. De vele snelle figuren werden be hoorlijk uitgevoerd, de zuiverheid bleef meest al voldoende bewaard, de totaal klank was beschaafd, behoudens de toonvorming der clarinetten, die nog te scherp is. Meerdere leden der Johez-Harmonie had den gelegenheid solistisch voor den dag te komen in de Fantasie over Gounod's „La Reine de Saba". Zij waren niet met name ge noemd en we zullen dus hun verdienstelijke werkzaamheden, collectief memoreeren. Maar twee der meest uitmuntende leden droegen bovendien solonummers met pianobege leiding voor. Het waren de heeren L. Th. Zedel (clax-inet) en. H, J. Zedel (saxophoon), die resp. Weber's Concertino op. 26 en "Variaties over „Le Carnaval de Venise" speelden op een wijze, die niet anders dan lof verdient, Hun technische vaardigheid bleek ver boven het gewone dilettanitenpeil te staan en vooral in het Concertino werden blijken van goede algemeene-muzikale ontwikkeling gegeven. De isaxophoon-variaties zijn meer uitsluitend op vertoon van technische vaardigheid be dacht, maar die liet dan ook niet te wenschen over. Het meest echter hebben we de muzikale eigenschappen van de heeren Zedel gewaar, deerd in het Trio in Es, K.V. 498, van Mozart, dat eigenlijk voor piano, clarinet en altviool is, maar waarvan de altpartij voor saxophoon was gearrangeerd. Mej. Rie Servaas vervulde de belangrijke pianopartij consciëntieus; maar men had den vleugel andersom en met open klep moeten stellen om de dx'aagkracht van toon tegen die der blaasinstrumenten te doen opwegen. Waarom de vleugel zoo ongewoon geplaatst was hebben we niet begrepen Toch hebben we met veel genoegen de uitvoering van dit Kamermuziekwerk waarvan het Menuetto weggelaten werd gevolgd. Ook de Johez-Jeugdharmonie heeft haar deel bijgedragen voor dit concert. Bij het werk der ouderen bleef het hare natuurlijk nog achter; vodraVde zrtivei-heyj wak vaak nog onvolkomen. Laten zij echter 'maar flink voort gaan op den ingeslagen weg! De heer Meng zal op den duur de fouten wel verbeteren, Enkele der jongeren verdienen reeds nu een eervolle vermelding, in 't bijzonder de jeug dige trombonist en ook de solotrompettist, In de pauze werd het bestuur der jubi- leerende vereeniging van verschillende zijden gecomplimenteerd. Wij willen onze beste wenschen voor haar bloei hier bijvoegen. K. DB JONG. Rosalinde voldoen. Toch is, wat de anderen op vocaal gebied presteerden eigenlijk nog mee gevallen. Aan vermakelijke scènes ontbrak het na tuurlijk niet en aan toepasselijke invoegin gen evenmin. Claire Clairy was een uiterst Jittige Adèle, Fritz Hirsch en de andere me despelenden deden hun goede reputatie ge stand. De regie van Hirsch was natuurlijk in orde en het dans-ensemble vaxx Darja Collin heeft veler oogen bekoord. Een uitgelezen publiek vulde den Stads schouwburg nagenoeg tot de laatste plaats. Een society-gebeurtenis werd deze opvoering, maar een waarbij het weldadig doel niet als verzachtende omstandigheid behoefde aange merkt te worden. Het crisiscomité mag van de aanzienlijke baten profiteeren, maar de aanwezigexx hebben dubbel en dwars geprofi teerd. Er is genoten, gelachen, geschaterd en geapplaudisseerd, hartelijk en geestdriftig. Gesproken is er ook, buiten den tekst van de operette om, bedoelen we. De Praeses van het Leidsch Studententooneel heeft de voor stelling ingeleid, en zijn dank gebracht aan hen, die ixx onze stad er zich in 't bijzonder voor bemoeid hadden. En aan het slot heeft de voorzitter van het Haarlemsche Crisis comité zijn dankbaarheid uitgesprokexx, aan Fritz Hirsch een krans, aan den Praeses van het L. S. T., den heer Dresselhuis een beker geschonken, en aan de Voorzitster van het Haarlemsche Damescomité, Mevr. LandDe Vries hulde gebracht. Toen klonken studentenliederen en toen te midden der vertoonenden de dirigent Mr. van Duuren ten tooneele verscheen laaide de bij val met verdubbelde kracht op. En zoo ooit een hulde verdiend was, was het deze. Middernacht was reeds verstreken toen het einde van dezen gedenkwaardigen avond kwam. K. DE JONG. „de Hollandsche vloot op de rede van Texel' een prachtig specimen van zijn kunst en hoogst interessant voor onze zee-historie en ten slotte een oude vrouw van Carel Fabritius die op zich zelve al een dieper gaande studie waard zou 2ijn. En danmisschien komt Rembrandt's Titus, die nog voor kort in han den der heeren Katz was, nog even terug en in Haarlem op bezoek. Daar zullen wij allicht een apart stukje aan wijden. Doch ook daar zonder zal niemand bekocht zijn die de col lectie Katz gaat zien. J. H. de Bois. JUBILEUM HENRI PIELAGE. Het bestuur van het R.K. Mannenkoor „St. Caecilia" heeft het voornemen aan zijn direc teur. den heer Henri Pielage, die dezer dagen zijn 40-jarig Jubilé als koordirigent vierde, in Januari een jubileum-avond aan te bieden. Zij stelt alle oud-zangers en zij die met hem sym- patlxiseeren in de gelegenheid aan dezen avond mede te werken. SCHILDERSKUNST. Oude Kunst tot 15 December in het Frans Halsmuseum. DIE FLEDERMAUS. We hebben Zondagavond het onverwelk- bare werk van Johann Strauss zien opvoeren in de kleedij van onzen tijd. Een verjonging? Strauss' muziek heeft die niet noodig. „Die Fledermaus" boekte reeds voor meer dan een dozijn jaren haar elfduizendste opvoering, en het is niet onwaarschijnlijk dat zij meer duur zame levenskracht zal blijken te bezitten dan de opera's van den beroemden Richard. Maar er school symboliek in de modieuze aanklee ding: zij mocht eensdeels bewijzen dat het werk niet aan een bepaald tijdperk gebonden is, anderdeels was zij in overeenstemming met aard en leeftijd van hen, die het initiatief voor deze opvoering genomen hadden: de Leidsche studïosa inventus. Waarom zou deze zich vermommen in de kleeding onzer groot ouders? Zooals zij daar voor ons op het too neel stond, in fleurige toiletten en onberis pelijke avondkleedij vormde zij een koor dat geen camouflage of bijwerking noodig had om ons den indruk van een uitgelezen gasten- schare te geven. En juist dit is iets, dat bij de meeste professioneele opera-vertooningen te e chen overlaat. Echter beperkte het aandeel der studenten zich niet tot wat men op het tooneel kon zien. Integendeel: een belangrijker deel hadden zij, die onzichtbaar in de orkestruimte bleven. Het Leidsche studentenmuziekgezelschap „Sempre Crescendo" vormde het grootste, gedeelte van het voor de uitvoering vereischte orkest exx het beloofde voor een doorsnee-operette orkest zeker niet onder te doen. Daar is ge speeld met een pittigheid, een zekerheid en een slagvaardigheid, die verbazing en bewon dering afdwongen, niet slechts voor de spe lenden, maar ook, en in nog veel hooger mate, voor hem, die dat alles met eindeloos geduld en met groote kennis van zaken voorbereid had; die niet alleen het orkest vast in de hand hield, maar ook den zingenden op het tooneel volstrekt vertrouwbare aanwijzingen gaf: wiens aandacht geen oogenblik verslapte en die heeft kunnen bewerkstelligen dat deze uitveoring geen dilettantisme werd, maar een samenwerking, zooals men slechts kan wen schen. Dat is de verdienste van Mr. A. D. van Duuren, wien we hier openlijk een eeresaluut willen brengen. Het was zeer knap werk, wat hij verrichtte, en zoolang ons land nog mu ziekliefhebbers van zijn kaliber en bekwaam heid telt, behoeven we de toekomst onzer toonkunstbeoefening nog niet somber in te zien. Maar ook de leden van het orkest kun nen als lichtend voorbeeld dienen voor de ve len die als amateurs de muziek beoefenen. Zij hebben bewezen dat er nevens de vakstudie nog wel tijd te vinden is voor ernstige edele ontspanning en dat die tijd niet nutte loos besteed is. Zij hebben zelf genoten, zij hebben anderen genot geschonken. De hoofdrollen waren in handen van leden van het Hirsch-ensemble. Men kent hun kwa liteiten; men weet dat hun vertooningen al tijd fleurig, vlot en geestig zijn; men weet echter ook dat bijna geen enkele van hen in vocaal opzicht tegen een Fledermauspartij op gewassen is. Daarvoor worden volwaardige zangers en zangeressen vereischt en in dit op- De hanaelaren in oude schilderijen, de hee ren Katz uit Dieren, die in Haarlem al lang niet meer onbekend zijn door verschillende le veranties. ook ten behoeve der gemeentelijke verzameling, hebben thans in ons museum een verzameling 17e eeuwsche Hollandsche kunst bijeengebracht, die van hun activiteit een prachtig idee geeft. Het is een voordeel voor het publiek dat deze minder gunstige jaren nog al wat werken van beteekenis gedurende langeren tijd in de open markt brengen, daar door komen ze voor een ieder te zien; terwijl in gunstiger omstandigheden al spoedig iets bijzonders in de kabinetten der liefhebbers verdwijnt. Terwijl nu bovendien de opbrengst dezer tentoonstelling voor het Nationaal Crisis Co mité bestemd is (bedoeld zal wel zijn de op brengst van de entrees, niet die van een Rem brandtje of een Halsje kan men voor dertig cexits zeer veel moois zien en zijn mede- mensch steunen. Inderdaad, er is veel moois. Ik noemde al een paar namen daarnet, maar namen zijn altijd hatelijk, zeiden de Romeinen ai. En toch gaan we er altijd weer op af. Maar voor mijn smaak ligt de clou dezer verzameling toch el ders. Ik kar. U van het zestigtal geëxposeerde doeken uitteraard slechts enkele aanwijzen waai; ikzelf 'van genoten heb en mijn lezers die kijkenn gaan adviseeren mee te genieten van het bijna vierkante „Riviergezicht" van Van Goyen (nr. 16) en den grooteren Salomon Ruysdael, die een ijsvermaak op den Rijn bij Arnhem voorstelt (nr. 20 van Goyen en Sal Ruysdael zijn in de collectie Katz ruim verte genwoordigd. Van Albert Cuyp is het werk te zeldzaam om niet met groote belangstelling hier het Riviergezicht met de koeien aan den oever te bestudeer en. Prachtig is dat Koetje op den voorgrond geschilderd dat door een vrouwtje, in even mooi rood keurslijf gesto ken, gemolken wordt. En over het water hangt de vochtig doordrenkte lucht van het land om Dordt. Dan is er om bij de landschappen te blijven een prachtig winterlandschapje van Jan van de Capelle, curieus om de thans weer onder de modernen in trek zijnde „zakelijk heid" in de schildering, en omdat het eigenlijk in opvatting op de achttiende eeuw vooruit loopt, hoewel Van de Capelle reeds in 1679 ge storven was. Geestig illustratief is een ijsge- zicht van Avercamp, charmant zijn er de vele figuurtjes, terwijl op den achtergrond de stad Kampen zichtbaar wordt. Dit paneel, zegt de catalogus, hing vroeger in de Ermitage te Pe tersburg. Een genoegelijk en mooi schilderij vaix Jan Steen is de groote Feestpartij, zeker niet minder mooi dat andere mét de Kege laars van denzelfden meester. Zeer te bewon deren lijkt mij een klein genrestukje van Wil lem Duyster van een finesse in de kleur van den slapenden soldaat, waar de in de 19e eeuw zoo beroemde Meissonnier een braaf miniatu rist bij wordt, al heeft hij de chax-me van Duyster vaak te pakken. Om het nu bij een korte opsomming van het belangrijkste te laten mogen nog enkele buitengewone dingen vermeld zijn. Primo de groote Pieter de Hoogh: De binnenhof, van een zeldzaam formaat en mooie qualiteit, een zeer mooi stilleven van Heda, een beroemd groot schilderij van Willem van de Velde Jr., 467e STAATSLOTERIJ (Niet officieel) lste klasse, 1ste lijst Trekking: van Maandag 19 November 1934 Hooge Prijzen f 5000 3784 f 1500 15341 f 1000 2095, 9222, 9352. f 400 1098, 5632. 7472. f 200 6108, 12427. f 100 3968. 5274, 5382, 6100, 6577, 11679. 16073. 23418. Pryzcn van 5 18 25 29 44 53 57 100 105 126 133 157 165 190 291 301 340 464 468 493 526 541 616 636 640 716 759 767 779 781 788 791 845 846 923 937 950 970 1046 1182 1216 1242 1277 1309 1361 1383 1403 1474 1475 1526 1607 1645 1664 1674 1685 1725 1730 1733 1744 1817 1852 1904 1959 1982 2005 2026 2031 2033 2042 2064 2118 2151 2172 2175 2213 2241 2253 2282 2285 2295 229» 2359 2398 2443 2481 2513 2722 2731 2819 2831 2898 2913 2927 2982 3024 3037 3070 3097 3132 3150 S169 3185 3253 3255 3283 3343 3351 3356 3433 3472 3493 3550 35Ö7 3655 3636 3713 3736 3742 3771 3773 3828 3834 3844 3864 3907 3937 3953 3955 4025 4040 4092 4106 4129 4181 4203 4224 4272 4281 4297 4305 4307 4320 4333 4370 4375 4383 4396 4409 4446 4458 4552 4560 4599 4610 4647 4686 4841 4874 4891 4951 4963 5040 5095 5183 5213 5230 5251 5254 5262 5273 5281 5289 5361 5367 5370 5392 5432 5461 5478 5489 5547 5555 5569 5591 5824 5643 5666 5680 5759 5785 5808 5886 5887 5993 6003 6025 6130 6223 6290 6317 6353 €381 6404 6452 6467 6514 6555 6645 6646 6676 6767 6813 6843 6870 6886 6903 6952 6954 6967 6969 6973 7031 7034 7038 7069 7076 7126 7129 7149 7167 7173 7193 7240 7265 7285 7355 7424 7426 7535 7583 7596 7628 7650 7822 7832 7887 7901 7906 8039 8047 8077 8085 8102 8145 8267 8291 8391 8440 8462 8484 8527 8558 8593 8633 8681 8690 8710 8734 8745 8755 8756 8762 8811 8891 8901 8915 8920 9084 9095 9101 9156 9216 9234 9245 9279 9299 9337 9333 9430 9439 9534 9542 9584 9573 9621 9649 9693 9735 9767 9372 9928 9981 10052 10075 10089 10142 10145 10255 10267 10315 10347 10416 10432 10436 10459 10465 10476 10484 10518 10539 10550 10553 10568 10629 10650 10653 10665 10669 10670 10720 10768 10783 10797 10811 10859 10866 10878 10897 11007 11 29 11130 11143 11210 11213 11271 11277 11297 11320 11335 11353 11412 11544 11569 11578 11595 11643 11650 11683 11707 11723 11806 11827 11858 11962 12148 12166 12167 12180 12208 12225 12255 12299 12305 12332 12458 12472 12491 12522 12569 12588 12645 12656 12687 12707 12720 12731 12735 12746 12776 12783 12785 12806 12813 12846 12851 12874 12902 12970 13097 13129 13153 13171 13172 13211 13214 13220 13261 13321 13324 13328 13331 13404 13418 13424 13471 13487 13490 13503 13522 13556 13560 13564 13577 13582 13596 13654 13743 13753 13758 13781 13807 13808 13823 13845 13904 13942 13953 13969 14046 14058 14062 14152 14167 14194 14233 14248 14313 14367 14379 14390 14406 14418 14428 14505 14574 14655 14752 14776 14325 14840 14854 14941 14947 14974 15008 15009 15078 15141 15153 15181 15229 15241 15361 15397 15436 15450 15458 15468 15482 15486 15487 15510 15520 15577 15655 15721 15753 15898 15908 15963 15966 15974 16008 16030 16061 16072 16095 16105 16185 16261 16265 16279 16310 16336 16338 16353 16408 16416 16442 16457 16468 16482 16521 16525 16527 16529 16565 16604 16747 16750 167.8 16798 16810 16832 16849 16852 16853 16887 16889 16929 16935 16945 16951 16990 17110 17182 17210 17278 17312 17368 17369 17378 17474 17483 17567 17576 17585 17628 17668 17673 17736 17755 17883 17886 17893 17912 17965 17972 17983 18014 18019 18052 18072 18100 18110 18137 18174 13194 18202 18211 18225 18245 18295 18303 18305 18331 18334 13490 18502 18540 18544 18568 1859S 18638 18725 18877 18879 18907 18935 18S87 18938 19076 19079 19192 19257 19284 19315 19382 19441 19442 19443 19484 19487 19561 19600 19651 19636 19712 19724 19759 19805 19826 19881 19911 19949 20105 20119 20136 20151 20180 20183 20248 20250 20251 20259 20298 20396 20401 20420 20454 20538 20540 20553 20554 20654 20665 20737 20741 20867 20969 21005 21009 21016 21018 21040 21046 21076 21086 21097 21098 21195 21208 21215 21248 21258 21295 21308 21357 21400 21413 21539 21587 21603 21627 21632 21658 21677 21742 21784 21787 21832 21839 21859 21907 21961 22014 221C4 22108 22111 22152 22161 22200 22207 22211 22215 22245 22349 22364 22369 22379 22434 22441 22544 22545 22551 22567 22668 22673 22716 22724 22762 22792 22832 22838 22840 22885 22935 22958 22988 23022 23067 23100 23123 23260 23347 23391 23436 23495 23504 23510 23530 23565 23568 23612 23662 23664 23712 23713 23730 23831 23855 23873 23988 Heden overleed onze lieve Moeder, Behuwd-, Groot- en Overgrootmoeder Catharina Oostveen- Uitterdijk in den ouderdom van 89 Jaar. Haarlem, 17 Nov. 1934 Gaelstraat 2 Haarlem: J. BEUKERS— OOSTVEEN J. C. BEUKERS Bilthoven: A. J. OOSTVEEN M. TH. OOSTVEEN— VAN DIEMEX Haarlem: M. VARE KA M P O O STY EEN J. H. VAREKAMP Kleinkinderen en Achterkleinkind. De teraardebestelling zal plaats hebben Dinsdag 20 November a.s., te 12 uur op de Algemccnc Begraaf plaats te Heemstede. Nelly G. Faber zingen, want dan is de aardigheid van het zicht kon eigenlijk alleen Marie Eisner alsUEEFT DE praktijk hervat Heden overleed tot onze diepe droefheid onverwacht onze lieve, zorgzame Moe der. Behuwd-, Groot- en Overgrootmoeder, Mevrouw Willemina van Bilderbeek- van Riemsdijk ln den ouderdom van 80 jaar. Uit aller naam: G. VAN BILDERBEEK Haarlem, 17 November '34 Bakenessergracht 52 rd. Geen rouwbeklag Geen bloemen De teraardebestelling zal plaats hebben op Dinsdag 20 November a.s. te 1,30 uur op de algemecne be graafplaats ingang Kle verlaan. INGAANDE HEDEN TELEURSTELLING ruit U niet ondervinden, wan neer U als huidzall kiest fl, ki PERUVASOL Koop een doos voor U ol Uw kinderen! Er gebeurt dan een wonder aan Uw huid! PERUVASOL kost 25 en 45 cent de doos bij Apothekers en Drogisten. TE HUUR AANGEBODEN, plm 5 H.A. wei land, bijzonder geschikt voor dit doel. Om geving Aerdenhout. Br. no. 1339 bur. v.d. blad

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1934 | | pagina 3