De ontwikkeling van den wereldhandel De Nederlandsche film te Weenen. Zoo een en ander. N.V. W. JAGER GERLINGS Belasting- ^1 WEE ZOU DAT NIET WILLEN?? E. E. K. ZAL U LEVEREN: j 40.-MET 2 25.00 VRIJDAG 22 FEBRUARI 1935 HSÏRLEM'S DAG B U A D 15 Landen met niet-gedeprecieerde valuta. FranJcrijk's positie. Het grootste industrieland, hetwelk geen kunstmatige middelen heeft gebruikt om zijn munteenheid te beïnvloeden, nml. Frankrijk, heeft zeer ernstig te lijden gehad van de crisisomstandigheden. De Konjunctur-Statis- tische Korrespondenz publiceert in haar De- cember-nummer omtrent deze ontwikkeling Frankrijk Jaar Invoer Uitvoer 1929 138 165 1930 124 141 1931 100 100 1932 71 65 1933 67 61 fl maanden 1933 68 59 9 maanden 1934 56 57 In tegenstelling met de groep landen, die in het eerste artikel onder de loupe werden genomen, blijkt, dat de Fransche buitenland sche handel tot 1932 in snel tempo verminder de, in 1933 achteruit bleef gaan, evenals in 1934, al was de achteruitgang in de beide laat ste jaren minder. Het valt daarbij op, dat de vermindering van den uitvoer van 1929 tot 1931 sterker is dan van den invoer. Van 1931 op 1932 werd dit verschil kleiner, om in 1934 bijna geheel te verdwijnen. De stabiele munteenheid heeft een goedkooper invoer ten gevolge ge had. Invoer en Uitvoer zijn beter uitgebalan ceerd. In 't algemeen is de ontwikkeling van den Franschen buitenlandschen handel on gunstiger geweest dan van cle landen, die hun muntstandaard verlaten hebben. De Duitsche verhoudingen. Het probleem is voor Duitschland ingewik kelder. In dit land heeft men immers te ma ken met meer dan één betalingsmiddel. De niet-gedeprecieerde naast de Sperrmark. De buitenlandsche handel heeft daarvan natuur lijk den invloed ondervonden. De ontwikkeling volgt uit onderstaande gegevens. Duitschland Jaar Invoer Uitvoer 1929 200 138 1930 154 123 1931 100 100 1932 69 62 1933 62 53 9 maanden 1933 62 52 9 maanden 1934 67 45 Dit beeld wijkt wel zeer sterk af van alles, wat men elders kan waarnemen. Van 1929 tot 1931 daalde de uitvoer verhoudingsgewijze weinig, terwijl de invoer achteruitvloog. Het daaropvolgend jaar daalden uitvoer, zoowel als invoer, eerstgenoemde sterker dan laatst genoemde. Van 1932 tot 1933 bleef de buiten landsche handel in beteekenis afnemen, de verhouding tusschen uit- en invoer ontwik kelde zich in ongunstige richting en vertoont weder het beeld van vóór de wereldcrisis. De gunstige uitvoercijfers in de jaren 1929 en 1930 zijn grdotendeels een gevolg van den Duitschen export naar Sovjet Rusland ge weest. Italië, Poleny Zwitserland, België, Nederidiid. Deze groep van landen vertoont t.o.v. de ontwikkeling van den buitenlandschen han del groote overeenkomst. Uit de cijfers volgt nml, dat van 1931 op 1932 deze handel zeer aanzienlijk is ingekrompen; waarbij de ach teruitgang van den uitvoer grooter is dan van den invoer. Een seherpe tegenstelling is hier dus vast te stellen. Dit beeld van den uitvoer handel is karakteriseerend voor de landen met op-peii-gebleven betalingsmiddel. Precies het omgekeerde treft men aan bij de landen der andere groep. Er is evenwel nog een overeenkomst tusschen deze landen, waarbij alleen Zwitserland van het algemeene beeld afwijkt. Het blijkt nml., dat de vermindering van den buitenlandschen handel zich in deze landen in 1933 voortzet, met uitzondering van Zwitserland, waar in dat jaar de uitvoer cijfers een kleine verbetering aanwijzen. De desbetreffende ontwikkeling van het handels verkeer in deze landen ziet er als volgt uit. worden, dat de landen die in 1931 hun munt standaard loslieten, daartoe niet in de eerste plaats overgingen, omdat hun buitenlandsche handel op bedenkelijke wijze ineenschrompel de, maar omdat de betrokken handelsbalans zich op ongunstige wijze ontwikkelde. Resumeert men de gegevens der beide groe pen van landen, dan is het kenmerkend, dat in de landen, die in 1931 het toen geldende be talingsmiddel ontrouw werden, tusschen 1929 en 1931 een ten deele grooter vermindering van den uitvoer is vast te stellen dan van den invoer, terwijl deze vermindering van den uitvoer tusschen 1931 en 1933 in doorsnede tot een minimum beperkt bleef. Stelt men daar tegenover de landen, die de munteenheid in tact lieten, dan blijkt, dat tusschen 1931 en 1933 in doorsnede de uitvoer minder is ge daald dan de invoer. MOLLERUS. Italië Jaar Invoer Uitvo 1929 186 149 1930 149 119 1931 100 100 1932 71 67 1933 64 58 9 maanden 1933 63 58 9 maanden 1934 65 50 Polen 1929 212 150 1930 153 130 1931 100 100 1932 59 58 1933 56 51 9 maanden 1933 54 49 9 maanden 1934 54 51 Zwitserland 1929 124 156 1930 118 131 1931 100 100 1932 78 59 1933 71 63 9 maanden 1933 70 61 9 maanden 1934 63 60 België (Luxemburg) 1929 150 138 1930 130 113 1931 100 100 1932 68 64 1933 62 61 9 maanden 1933 63 60 9 maanden 1934 58 59 Nederland 1929 145 152 1930 128 131 1931 100 100 1932 69 64 1933 64 55 9 maanden 1933 62 55 9 maanden 1934 56 54 Wat Zwitserland betreft valt nog op te merken, dat na het betrekkelijk gunstige uit- voercijfer van 1933*vergeleken bij 1932, in de eerste negen maanden van 1934 een inzin king optrad. In laatstgenoemde periode was ook de uitvoer van België (Luxemburg), Italië en Nederland kleiner clan in 1933. Op dezen ïegel maakt thans Polen een uitzondering, waar een kleine verbetering is vast te stellen. In 't algemeen gesproken is de achteruitgang van den buitenlandschen handel in de lan den, die hun betalingsmiddel niet „onttroond" hebben, blijven voortduren tot op het huidige oogenbük, zulks in tegenstelling met die lan den, waar men in 1931. of omstreeks dien tijd, een anderen koers insloeg. In de landen im mers die hun munteenheid op peil hielden is tusschen de jaren 1929 en 1931 de uitvoer veel meer gedaald dan de invoer. Wellicht zou daaruit, volgens de Konjunctur-Statistische Korrespondenz, de conclusie getrokken kunnen H LETTEREN EN KUNST |j MUZIEK. Ledenconcert van de afd. Haarlem der M. \.B d.T. Trio Pasquier. In een samenspel, dat men gerust volmaakt mag noemen, hebben de drie gebroeders Pas quier Donderdagavond drie van de voor naamste werken uit del itteratuur voor strijk trio ten gehoore gebracht. Deze litteratuur is, in tegenstelling met die voor strijkkwartet, niet zoo heel uitgebreid. Het gemis van de tweede viool heeft zich im mer als een beperking van de klankmogelijk heden en als een handicap voor volstemmig heid doen gevoelen. Daaraan op uitgebreide schaal tegemoet te komen door het gebruik van dubbelgrepen zou in strijd zijn met den aard der samenstelling en bovendien de echte polyphonie maar weinig bevorderen. Zoo lijkt voor onze aan het strijkkwartet ge wende ooren de klank van het strijktrio bij eerste kennismaking dun. Doch de hoorder gewent daar spoedig aan. Het is merkwaardig dat Beethoven, wiens strijkkwartetten het hoogst bereikbare of voor anderen niet bereikbare in deze kunstsoort vormen, pas in op. 18 zijn eerste werken op dit gebied schiep. De hem in 1795 door graaf Apponyi gegeven opdracht een strijkkwatrët te schrijven, leidde tot een strijktrio en een strijkkwintet, welke laatste eigenlijk een omwerking van een octet voor blaasinstrumenten is. Beethoven's onafhanke lijke en weerspannige geest kon zich in tegen stelling met dien van Mozart niet naar bestel ling plooien. Zijn strijktrio op. 3 is van de gebruikelijke samenstelling der divertimenti, daw.z. zes hoofddeelen, maar het is niet meer dan een eerste poging, die Mozart's in dezelf de toonsoort geschreven voorbeeld in de verste verte niet evenaart. Op. 9 werden drie strijk trio's, resp. in G gr. t.. D gr. t. en c kl. t. In alle spreekt Beethoven een duidelijker eigen taal dan in zijn op. 3 maar toch is het derde van op. 9 verreweg het belangrijkste en meest individueele der trits. De sombere dalende unisono-aanvang van het eerste hoofddeel en de vrijheid in de keuze der toonsoorten van de zangt'nemagroep mogen genoemd worden als teekenen van Beethoven's zich-los-maken van de conventie; de coda van dat hoofddeel geeft ons Beethoven van top tot teen'. Het aarzelend begin van het Adagio een voorbode van het Andante van het kwartet op 95? is ge heel iets eigens; de zesachtste maat van het Scherzo een tot dusver ongehoorde nieuwig heid. Het hoofdthema der Finale wijst naar dat van de Finale van het kwartet op 18 no. 1. Er zou nog meer te noemen zijn, dat recht zou geven dit strijktrio als onafhankelijker werk dan de eerste zes zijner strijkkwartetten te bestempelen. Reger's op. 141b is overzichtelijker van structuur dan zijn meeste andere kamermu ziekwerken. Althans met de hoogst interessan te Variaties en het geestige neo-klassieke Vi vace is dit het geval. Het eerste Allegro dwaalt reeds van de eerste maten zóó onophoudelijk van de hoofdtoonsoort d kl. t. door alle moge lijke andere toonsoorten heen dat den hoorder slechts enkele oogenblikken rust gegund wordt. Maar Andante en Finale behooren wel tot het beste wat op het gebied der nieuwere kamermuziek geschreven is. En dan komen we tot Mozar's K.V. 563, het hoogtepunt der betreffende kunstsoort. Het is wel typeerend voor Mozart's allesomvattend adoptatievermogen, dat men in z ij n strijk trio het gemis der tweede viool niet gevoelt. Welk een klankweelde! Hoe slingeren de me lisma's en arabesken als weelderige, bloeiende ranken dooreen! Welk een gelukzalige stem ming, dies lechts enkele malen door eenigen weemoed verstoord wordt, welk een phenome- nale gemakeklijkheid in de polyphone behan deling! Hier krijgt elk instrument een even gewichtig deel, maar op minder afgemeten wijze dan b.v. in het eerste hoofddeel van Beethoven's op 9 no. 3 het geval is. Hier vin den we in de eerste Menuet de enorme uitbrei ding, die deze vorm in zijn strijkkwintetten, onderging. Het Andante levert een voorbeeld van dubbel-variaties, waarin dus de herhaling telkens gevarieerd opteredt. Zoo bekoren de eerste vier hoofddeelen als echte polyphone kamermuziek. De tweede Menuet verplaatst ons dan plotseling ip den serenade-stijl. We meenen liorns te vernemen; de veelstemmig heid van het weefsel is verdwenen. En in het laatste Allegro zingt en juicht het en de trommels doen er zich bij hooren alles met drie, zegge drie vedels en zonder dat de natuur daarvan ook maar in het minst geweld aange daan is! De vertolking der werken was boven lof ver heven. Alle drie gebroeders zijn instrumenta listen van den eersten rang, en de violist is wel de primus inter pares. Prachtig waren hun toonschakeeringen. hun spiccato-passages. hun vibrato-loos, orgelachtig spel a la Capet in de doorwerking van het Allegro van Beet hoven's werk. Het zijn slechts enkele grepen: uit de klauw kan men den leeuw kennen! Het Pasquier-trio is als een onbekende ge komen het heeft de harten stormenderhand veroverd. Au revoir! K. DE JONG De leden van Engelsche vrouwen- en meisjes- vereenigingen krijgen tegenwoordig les in het brandblusschen, om in gevallen van nood de brandweer te kunnen assisteeren. (Van onzen Weenschen correspondent). Weenen, Februari. In het filmatelier van Sehönbrunn, ach ter in het groote en fraaie park van het- voormalige lustslot en zomerpaleis van de Habsburgsche keizers en keizerinnen gele gen. heerscht op het oogenbük groote bedrij vigheid. Men is er druk bezig te filmen en men hoort er voortdurend Duitsch en Ne- derlandsch door elkander klinken. Men draait er .De vier Müllers", waarvan zoowei een Nederlandsche als een Duitsche versie vervaardigd wordt. De Nederlandsche ac teurs en actrices uit ons land (Adolf Bouw meester. Jacques v. Bijlevelt en Johan Kaart en de dames Cissy van Bennekom, Minny Erfmann en Tilly Perin-Bouwmeester) wer den bij aankomst te Weenen door den waar- nemenden consulgenera al, den heer J H. G. Schouten, enkele leden van de Nederland sche kolonie alhier en een paar personen' uit de filmwereld ontvangen. Daarop reden zij gezamenlijk naar het Parkhotel in de bui tenwijk Hietzing, dat vlak bij het filmate lier gelegen is, waar zij allen logeeren. Adolf Bouwmeester zal op Zaterdag 23 Februari des.avonds om acht uur Middel- Europeesche tijd (dat is 7 u. 20 min. in Ne derland) in een. van de studio's van de Ra- •vag, de.Oostenfijksehe'- üadfö-omroepmaat- schappij, voor de microphoon een causerie over het hier te Weenen te draaien Neder landsche filmwerk houden. Daarop volgt een reportage uit het filmatelier, waarin dan opnemingen gemaakt zullen worden, zoodat men reeds nu een en ander omtrent de film zal kunnen vernemen en men er zelfs frag menten van kan. te hooren krijgen. Causerie en reportage zullen ongeveer een half uur duren. De Nederlandsche zender te Hilver sum zal het geheel van de Ravag overnemen en heruitzenden. Ir. ons land zal men wat er te Weenen geschiedt dus goed kunnen vol gen. Natuurlijk kunnen de zes uit Nederland gekomen artisten niet alle rollen in de 'film vertolken. Ook Johan Heesters, werkt aan de film mede, onze gevierde Nederlandsche tenor, die reeds sedert het begin van het seizoen aan de Weensche Voiksopera ver bonden is en die in de Donaustad voortdu rend een reusachtig 'succes 'behaalt. Hij speelt de rol van den jongen Müller, den -kleinzoon, waarbij Adolf Bouwmeester als zijn opa fungeert. Met Heesters treedt ook zijn vrouw op, Wieske Ghys. die haar man indertijd naar Oostenrijk vergezeld heeft en nu ook al ongeveer een half jaar te Weenen woont. En verder werken er nog een paar hier wonende landgenooten aan de opne ming mede. Heesters is een van de allerpopu- lalrste zangers van Weenen geworden. De recensenten van v, de Weensche dag- J§Ëi£?> i bladen zwaaien hem voorbdurend lof toe en hij is met zijn aangenaam uïter- S Wm lijk. zijn donkere zwarte oogen, zijn gracieuse gebaren en zijn mooie stem het ideaal en de held-der-droomen van -menige schoone Weensche vrouw en aardige bakvïsch ge worden. Thans speelt hij weer de hoofd- en titel rol in een spiksplinternieuwe operette, waar van de wereldpremiere dezer dagen in de Volksopera plaats gehad heeft. Het werk heet „Valentino, der Liebling von Broadway". Het libretto van de drie bedrijven werd door Fritz Lunzer en Rudolf Breuer geschreven en de muziek stamt van de hand van Ludo Philipp. In deze operete worden wij verplaatst naar de wereld van de film. Het eerste en het tweede bedrijf spelen in een hotel te New- York. Johan Heesters, thans Valentino Ric- cardi genaamd, komt in de hall en tiad ge hoopt in het hotel nog een Italiaanschen aristocraat aan te treffen, een hertog, die hem mee naar Italië had kunnen hemen. Want Valentino Riccardi is een Italiaansch ingenieur, zonder geld. De hertog bevindt zich echter reeds aan boord van een schip. Valentino wordt por tier in een hotel, want de man met de gou den pet, die totdusver in de' box naast de deur zat. heeft gemeend een hoog lot in de loterij getrokken te hebben, en heeft geen minuut langer meer portier willen blijven. Stockton, de directeur van het hotel, vraagt Valentino, of hij bekwaam genoeg is voor zijn nieuwe ambt. „O ja", zegt Heesters, „ik spreek verschil lende talen: Engelsch. Duitsch en Ita liaanschen een beetje Hollandsch en dat vindt het publiek in de zaa".. dat na tuurlijk weet. dat Heesters een Nederlan der is, zulk een leuken inval, dat er een extra-applausje ter belooning volst Valentino schijnt nu veel te lijken op een beroemden filmacteur, die den directeur- generaal van zijn filmonderneming en al zijn filmpartners plotseling in den steek gelaten heeft. Hij lijkt zelfs zóó op hem, dat ver schillende personen, die den ander heel goed gekend hebben en die dagelijks met hem bijeen waren, en nota bene ook de verloofde van den gevierd en filmheld aanvankelijk niet willen en 'kunnen gelooven, dat hij de ander niet is. Het filmwerk, waaraan men met den ander gedraaid had. is nog niet vol tooid. Men laad het zonder hem nooit klaar kunnen krijgen, maar nu lijkt 'het wel, alsof Valentino als een reddende engel werd ge zonden. Hij neemt de plaats van den ander in, het blijkt, dat hij evenveel talent bezit, en al heel gauw is hij de populaire star. Niet alleen in de film, maar ook in het leven en in de liefde is hij de opvolger van den an der geworden. De zangeres Gardenia Gor don, die met den ander verloofd was heeft nu beloofd met Valentino te zullen gaan trouwen. Maar hij wil haar hart op de proef stellen, hij wil er zekerheid van krijgen, dat zij hem zelf lief heeft en dat zij niet voort durend alleen maar zijn voorganger in hem ziet. Hij doet net. alsof de groote voorganger teruggekomen is en vraagt aan Gardenia, of zij altijd nog van hem houdt. Gadenia zweert dat zij den opvolger. Valentino, eigenlijk nooit zoo heel erg lief gehad heeft en dat zij alleen maar het evenbeeld van haar vroegeren geliefde in hem zag. Valentino rukt nu zijn vermomming van zich af en zegt. dat hij niets meer van haar weten wil. Hij verlaat het hotel en verdwijnt om zich met zijn leed terug te trekken in het Italiaansche kwartier van de stad, waar hij dan tenslotte toch door Gardenia en den directeur van de filmmaatschappij gevonden wordt. Geluk en vreugde: happy ending! Heesters was hét groote glansnummer van den avond. Hij. de populaire humorist Ri chard Waldemar en de Weensche soubrette Mizzi Zweremz, droegen de heele voorstel ling. Heesters heeft in den laatsten tijd vijf maal naar Salzburg heen en weer moeten reizen om daar in het Stadttheater te zin gen.. Zaterdagavond 16 Februari trad hij te Pressburg, in Tsjecho-slowakije, vlak achter de Oostenrijksche grens op. De beroemde violist Vasa Prihoda is na twee-en-een-half jaar niet hier te zijn ge weest, weer in Weenen aangekomen. I-Iij heeft verschillende lange reizen door Neder land. Roemenie. Frankrijk, Zwitserland, Bel gië, Zuid-Slavië en Duitschland achter den rug. In een interview, dat in het Weensche dagblad „Das Echo" verschenen is, zegt hij, omtrent zijn oponthoud in ons land woorde lijk vertaald het volgende; „Een bijzonder kunstgenot verschafte mij een concert in Holland in het Concertgebouw. Uitgevoerd werd een symphonie van Bruckner, de muzi kale leiding had de dirigent Van Beinurm, een zeer beroemd Nederlandsch dirigent. Het is een waar genot dit orkest onder deze leiding te hooren musiceeren". W. M. BEKAAR. Het ijs was bij de hand. Temperaturen van 100 graden in de scha duw schijnen meermalen te zijn voorgeko men ten Noorden van den Poolcirkel. Voor de strandvonderij. Van 1927 tot 1933 spoelden aan de Britsche kust 224 walvisschen aan. Ook toen al theepotten. Bij Saloniki en in Macedonië zijn over blijfselen van theepotten uit het Neolithische en Bronzen Tijdperk gevonden. Kleine wenken. Slaolie wordt niet ranzig, wanneer men ze bewaart in flesschen die in plaats van met kurken met propjes watten gesloten worden. Men moet bouillon niet schuimen diaar deze schuim opgelost eiwit is. Vooral de deksel op de pan laten Geboren: ADRIAN A, Dochter van M. J. P. HESSELIX1C en B. J. WIELAND LOS .Kloppersingel 177 De Heer en Mevrouw DE SMIT—SCHaRWACHTER. geven met blijdschap kennis van de geboorte van hunnen Zoon PI ETER. Haarlem, 21 Februari. St. Elisabeth-Gasthuis. Heden overleed tot onze droefheid op huize „Over- bosch" te Haarlem, in den ouderdom van bijna 86 jaar. onze lieve Zuster, Schoon zuster en Tante Tekela Anna Maria Molenaar Wed. R, Vermeulen Hz, Uit aller naam: P.,J-T. VERMEULEN Haarlem, 21 Febr, 1935 Dreef 3S De teraardebestelling zal plaats hebben Maandag 25 Febr. a.s. half 12 op de Al gemeene Begraafplaats te Haarlem Ecnigc en algemeene kennisgeving Heden overleed tot onze diepe droefheid onze innig geliefde Echtgenoote, Moe der en Behuwdmoeder Johanna Margaretha Antonia van Krieken- Heynings in den ouderdom van 5G jaar. Uit aller naam: JAC. VAN KRIEKEN Overveen, 21 Febr. 1935 Prins 1-Iendriklaan 9 Geen bezoek De teraardebestelling zal plaats hebben op Maandag 2 5 Februari a.s. des namid dags 2 uur op de Alg. Be graafplaats te Bloemenda.'i! a. d. Bergweg ADVOCAAT f 1.45 per maathoudende fieseh uitsluitend van eieren cn brandewijn SPAARNE 86-90 Tclcf. 1.0.1.1.2. Door het verbindend worden van de uitdeelingsiijst, is het fail lissement van Zuster J. VAX ZAX"- TEX", voorheen pensionhoudster. Lucas van Leydenlaan 13. Heem stede, thans wonende te Haarlem, geëindigd. Haarlem, 20 Februari 1935, Jansweg 52. Do Curatrice: Mr. L. M. I. L. VAN TAALINGEN- DOLS. Wegens sterfgeval zal onze zaak Zaterdag 23 Fe bruari van 111 uur GESLO TEN zijn. W. Alphenaar KRUISWEG 49 Adviesbureau J. DE VRIES gediplomeerd Belastingconsulent KRUISWEG 72 rood, Tel. 10590 Billij k tarief GEOPEND" AMESKAPSALON Stuyvesantplein 10 PERMANENT WAVE I 2.- en I 3.- (WELLA DE LUXE) A. VAN VEEN Gedipl. Dameskappor EEN C0STUUM MET DUBBELE LEVENSDUUR OSTUUM NAAR MAAT VOOR: E.NGELSE COSTUUM NAAR PANTALONS Prima maatstoffen De moderne coupe. Prima afgewerkt. ENMET DUBBELE LEVENSDUUR. EENHEIDSPRIJS K.LEERMAKERIJ TELEFOON 16176 HAARLEM. GROOTE HOUTSTRAAT Onze Reiziger komt overal, of vraagt U stalen. Filialen te Amsterdam en Hilversum. Polikliniek Diaconessenhuis Haarlem maakt de volgende en wijzigingen be llet Bestuu uitbreidingen kend: Polikliniek voor kinderziekten: E. S. FRANK kindèrarts, Wo. en Vrij. 14.3015 De bestaande polikliniek van Dr. Annie Jonker blijft onveranderd. Polikliniek voor Röntgenologie cn Radium therapie: J. W. KAMERLING röntgenoloog, Ma. en Do. 15-16 De bestaande pollkliniek van Dr. A. A. G. Land blijft onveranderd. Polikliniek voor vrouwenziekten cn verloskunde: Dr. A. MELCHIOR vrouwenarts, Ma., Wo. en Vrij 10—11 uur. Piano- en theorie-lessen voor vakstudeerenden en dilettanten A. PRINS Dipl. Conservatorium A'dam Tempeliersstraat 20 Telefoon 11221 B. S. Bleekrode VERHUISD van: Eindenhoutslraat IS naar; Tempeliersstraat 34 Belangrijk Bericht Costuums. naar maat vol- WED. H. v. ALPHEN", Breestraat !1, Haarlem. Mej. M. Köhnke verloskundige VERHUISD van Rijksstraatweg 234 naar RIJKSSTRAATWEG 251 Gevr. per 1 Maart een nette heldere dienstbode v. d. of v. d. en n. koken geen vereischte. Z, g. g. onn. a. t. m. Aan hetzelfde adres Dag-afwasch meisje ook voor lichte huish. bezigh. v. Eedenstraat IS. NETTE JONGEN gevraagd, niet bóven 10 jaar. JU* LIS HOOMAN Wagenweg 122. Geheel vrij huis Lombokstraat 31 Huurprijs f 7.- p.w. Te bevragen: Timorstraat 1. O zoo verleidelijk! Om niet-af-tc blijven zoo lekker! Java-Wafeltjes var Paul Kaiser! Heerlijk Vcrsche, knappende wafeltjes. Wie et éin heeft geproefd, wil een tweede, een derde, ec.o vierde. Zóó verleidelijk zijn - zei Vraag Uw winkelier een» zoo'n blik Java-Wafeltje» van N.V. PAUL C. KAISER ROTTERDAM ,Jets Keizerlijks"t 25 cents per pond. Te huur gevraagd tijdens do Bloemententoonstelling een CONSUMPTIE-TENT Br. met afmetingen en prijsopgave incl. transport, opstellen en af breken no. 3562 Wensings Adv.- Bur. Haarlem Te Huur Heerenhuis Hyacinthenlaan 37, Haarlem, suito hall, keuken, voor- en achtertuin; boven: 2 gr. en 2 kl. kamers, gr. zolder m. kamer. Te bevr. Meer weg 33. Heemstede. TE KOOP GEVRAAGD een vrij Huis, omtrek Zijl weg of Leidsche Buurt. Prijs f 6000 a f G500. Brieven onder No. 1906 bur. van dit blad. TE KOOP GEVRAAGD kleine wagen, prijsopgaaaf. van dit blad liefst D.K.W., met 3r. no. 1908 bur, TRIUMPH '33 te koop. zoo goed als nieuw, wei nig bereden, t. elk a. b. Ook ge negen te ruilen. Bevr. Ovcrton- weg 20. Te koop gevraagd: KINDERSTOEL Br. met prijsopg. no. 1909 bur, van dit blad

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 3