Staakt
Teeuwen's
[S. J. DE GOEDE
BRECHCOKES EN
ANTHRACIET
De Knoopenwinkel
J.V0LLAERTS
Belasting-
6®
>->
DONDERDAG 14 MAART 1935
HAARLEM'S DAGBLAD
14
GASFORNUIZEN
IN 2 0 VERSCHILLENDE
MODELLEN EN DIVERSE
MODERNE KLEUREN
PRIJZEN VANAF
39.50
[UW AANGEWEZEN ADRES VOOR:
fETN A
[WEST-FRISIA
HOLLAND
[GODIN
SE M A I L L U X
IGASSPECIA
ENZ.
jGEëMAILLEERDE KOLENFORNUIZEN, diverse kleuren 34.50
MIGRO ELECTR. WASCHMACHINE
HOLLANDSCH FABRIKAAT
Met ALGEHEELE onderaandrijving, welke permanent in een
oliebad loopt, zoodat slijten practisch UITGESLOTEN is. Tevens
beteekent dit een kolossale besparing van plaatsruimte en is het
veel practischer dan bovenaandrijving. 10 verschillende modellen
voorradig.
Prijzen vanaf39.50
WRINGERS met 5 jaar garantie 5.15
DUBBELE WRING ERBOKKEX 1.S5
E D E G O, de naam die waarborgt!
Laat het zware werk voor de machine staan,
en schaft U zoo'n EDEGO Stofzuiger aan!
Prijs met volle garantie 23.95
ioEWE RADIO. Eenmaal gehoord en U neemt geen andere
meer. Prijzen vanaf 69.50
(RADIO SAL0NKASTEN, in 30 verschillende modellen.
Prijzen vanaf 5.95
PRIMA TOCHTBAND
GEGALVANISEERDE BADKUIPEN
ZITBADEN
KINDERBADEN
EMMERS
TEILEN
6 cent per Meter
4.95
4.25
2.98
0.25
0.35
ASCHKETELS 0.49
WASCHKETELS 0.59
GIETERS 0.69
GEGOLFDE DAKPLATEN0.69
ZWAAR KIPPENGAAS 3 cent per Meter
HARKEN 0.39
SCHOFFELS 0.39
SPADEN 0.89
WATERSLANG, per Meter 0.20
GRAS SNIJMACHINES,- Engelsch fabrikaat 5.95
TUINMATTEN S 0.70
ROLSCHAATSEN 0.98
De bekende VALENCIO SCHEERMESJES 25 cent per 10 stuks
jZWEEDSCHE SCHEERMESJES 15 cent per 10 stuks
ZWAAR ASPHALTPAPIER, per rol 1.19
[ZWARE GUMMILAARZEN 2.50
CLARUS Petroleum Kook- en
Verwarmings-Apparaten 4.95
HALLER PETROLEUMSTELLEN 2.15
BAKOVENS, OM CAKE TE BAKKEN 0.59
PRIMA GLANSVERF 45 cent per kilo
PRIMA GRONDVERF 40 cent per kilo
Het goedkoopste adres voor PHILIPS', POPE, OSRAM, TUNGSRAM
en SPLENDOR GLOEILAMPEN
VLIEGENDE HOLLANDERS 5.95
jJENGELSCHE 2 en 3 WIELERFIETSJES, met en zonder
i luchtbanden vanaff 2.65
LAUTOPEDS 2.65
[VOETBALLEN 0.98
1.15
[VOETBALLEN
«OCKEY-STICK-KLEMMEN
BETALING KAN GEREGELD WORDEN.
ONZE COULANCE INZAKE GARANTIE IS ALOM BEKEND
WARMOESSTRAAT 14, TEL. 10727
GUILL. VELü
Gr. Houtstr. 96, Tel. 12210
WTT
HAARLEM'S
MATRASSENHUIS
De speciaal Beddenzaak
CORNELISSTEEG 4
Sehoterweg 44 Rijksstraatweg 91
OPMAKEN VAN MATRASSEN,
BEDDEN enz.,
in EEN DAG RETOUR'.
Goedkoop - solide - garantie
Laat nu Uw veerenbed
3-DEELIG MAKEN
Buitengewoon voordeelige aan
bieding
TELEFOON 114S5
Schoenmagazijn
ANECANG 12
Telefoon 11457
Specialiteit in WELF-
SCHOENEN zoowel in
luxe als eenvoudige uit-
voering.
Adviesbureau J. DE VRIES
gediplomeerd Belastingconsulent
KRUISWEG 72 rood. Tel. 10599
Bill ij k tarief
FLORA TENTOONSTELLING
Zoekt U kamers hiervoor? wendt
U tot ons, het énige adres waar
U goed kunt slagen. Houtplein 17
Telef. 17145 Gratis inlichtingen
Verkoop contant en
huurkoop van 40 verschil
lende bekende merken.
HEEMSTEDE
(BETERE BRANDSTOF IS ER NIET)
TELEF,
28037
De plattegrond van Flora 1935 Heemstede. Tusschen v. Merlenlaan, Vrijheidsdreef en v. Merlenvaart ligt de Tulpenhof, die ook des
avo7ids geopend zal zijn. 1. Bloemenpaleis. 2. 7. Verkeershuis. 8. Bioscoop in Bloemenpaleis. Secretariaat met post- en telegraafkantoor
en bank. 5. Muziekkoepel. 6. Regeeringsgebouw. Vijver met fontein. 3. Restaurant „Flora". 4. 9. Voorjaarsstadstuintjes. 10. Glashuis met
700 variëteiten tulpen, narcissen, hyacinten. 11. Parkeerterrein voor auto's. 12. Rijwielstalling. 13. Larensche boerderij met schilderijen,
14. Restaurant „Volendam". 15. Theehuis bij Belvedère). 16. A.S.F. Kunstmësthuisje met bijenstand17. Avondingang. 18. Dagentrée,
18a. Ingang voor auto's. 19. Ingang voor automobilisten.
Hoe fotografeeren wij bloemen, wanneer
doen wij het en met welk materiaal
bereiken wij de beste resultaten
Terwijl lk aan mijn schrijf tafel zit
schijnt de zon mij lekker warm op
den rug, buiten giert de Noordooster
en ik kan de jongens er niet toe krij
gen er uit te gaan omdat het zoo vinnig
koud is. Vannacht heeft het gevroren.
Maar het is toch al meer dan veertien da
gen geleden dat ik buiten de bloeien de elzen-
katjes zag? En al lagen er toen nog witte
sneeuwvlekken op plaatsen waar de zon niet
bij kon, de bloembollen hadden de bladen
toch al boven de rietbedekking gewaagd. De
crocussen, die brutaalweg de bloemen al ge
opend hadden gluurden het zonlicht tegen....
en toch, en tochnee. wij konden niet ge-
looven dat dit al voorjaar was. Het is ook wel
uitgekomen, de enkele zachte dagen deden
ons al vermoeden dat de kachel minder hard
gestookt kon worden, maar nu we wat ver
der zijn blijkt het voorjaar toch weer echt
ons Hollandsche voorjaar te zijn, mooi maar
grillig, een schoone vrouw met rare kuren.
Omdat we die rare kuren van vroeger al wat
gewend zijn letten we er evenwel zoo weinig
mogelijk op en we genieten alleen maar van
de schoonheid, en die is er in overvloed.
Vele weken al loop ik geregeld met de ca
mera in den zak, ik rekende er op wel eens
wat te kunnen „vangen", zou het al geen
lentezonneschijn zijn, dan maar een sneeuw
bui. of wat anders, goed weer of slecht weer,
altijd is ons Hollandsche voorjaar mooi en
als je daaraan herinneringen wilt behouden
moet de camera leder oogenblik bij de hand
zijn.
Veel is het niet geworden, dat wil ik eerlijk
weten, want als het sneeuwt moet ik wer
ken en als ik vrij ben sneeuwt hetniet. Als
ik gelegenheid heb naar buiten te trekken
ls het licht te vlak. soms ook roept een an
dere passie, die voetbal heet. Het is wel aar
dig om te zeggen dat wij het geheele Jaar
door moeten fotografeeren. doch de gelegen
heid is er des winters toch in veel mindere
mate dan in voor- en najaar of in den zomer.
Mag dat voor velen een teleurstelling zijn.
zij halen de schade wel in zoodra het jonge
groen de boomen en heesters siert en zoo er
ooit gelegenheid is met driepoot en camera
op het voorjaar af te springen, dan is het
wel in 1935 De reclameplaten roepen ons van
verre al toe dat de Flora-tentoonstelling bin
nenkort de poorten zal openen, de geheele
omgeving nam reeds een kleed van feestpa-
len aan en al durven we nog niet te denken
aan echte bollenvelden, we weten toch wel
dat ons daar veel moois te wachten staat.
Het lijdt geen twijfel of de amateur-foto
grafen zullen ook wat van de tentoonstelling
-willen meenemen in den vorm van belichte
platen of films. Ik zou niet graag het aantal
meters film schatten dat daar verwerkt zal
worden, of de platen, die door ons zuivere
voorjaarslicht zullen worden beschenen.
Onwillekeurig dringt zich dan de vraag op
welke dingen men moet doen om de beste
resultaten te verkrijgen, het aardige er van
is dat deze overwegingen niet speciaal voor
de bloemententoonstelling gelden maar een
vraag vormen voor alle voorjaars-bloemen-
fo to graf ie.
Nu zijn de mooiste resultaten ongetwijfeld
te bereiken met de kleurenfotografie, doch
die tak van onze schoone sport (als ik het
zoo noemen magi wordt zoo weinig beoefend
dat het geen zin heeft er anders dan in de
vakbladen over te schrijven, een dagblad
leent zich daar minder toe. We hebben hier
mee evenwel dadelijk de kern van de ge
wone bloemenfotografie geraakt, omdat de
bloemen in de eerste plaats schoon zijp om
de fraaie kleuren, daarnaast om de vormen
die zii in alle bloeistaöla aannemen en dar
als bijkomstige omstandigheid om het licht
waarin zij verschijnen. Laat ons nu eens na
gaan wat wij alzoo te doen hebben.
Om te beginnen moeten wij bloemen zoo
min mogelijk zonder statief fotografeeren, de
bloemen bewegen zelf al bij het kleinste
zuchtje wind en het is dus billijk dat de fo
tograaf ieder kans op trilling vermijdt, hij
voorkomt dan dat hij de vermenigvuldiging
van eigen beweging en die van de bloemen
in uitkomst op de gevoelige plaat vastlegt.
Bloemen, zei ik, zijn mooi in de eerste
plaats om haar kleuren. Wij moeten dus de
kleuren zoo goed mogelijk vasthouden en
daar de zwart-wit fotografie alleen kleur-
verhoudingen kent probeeren we deze ver
houding zooveel in ons vermogen ligt vast te
houden door het gebruik van orthochroma-
tisch, dat is van kleurgevoelig platenmate-
riaal. Willen wij het allerbeste bereiken dan
komt de pan-chromatisch, dat is de voor
alle kleuren, ook voor rood, gevoelige plaat
of film in aanmerking. Dit laatste negatief
materiaal heeft hét nadeel dat men het niet
bij een roode lamp kan ontwikkelen, doch
het staat overigens zoo met hoofd en schou
ders boven de rest. dat het verwonderlijk ge
noemd moet worden dat er niet veel meer
naar gevraagd wordt. Wie dan nog het sum
mum van zuiverheid wil bereiken versmaadt
het gebruik van een groen filter niet, hij be
reikt daarmee dat het groen, dat nu een
maal Veel in onze bloemenwereld voorkomt,
geen andere proporties aanneemt dan billijk
en wenschelijk is.
Zoo, de filmsoort is dus bepaald.
Een andere factor is het licht. De gemid
delde amateur heeft weinig begrip van het
fotografeeren van bloemen bij kunstlicht en
het „groote" licht kunnen wij niet naar onze
hand zetten. Als wij van te voren een' dag
bepaald hebben om de bloemententoonstel
ling te bezoeken hebben wij geen garantie
van mooi licht, het kan zelfs veranderen,
terwijl wij er zijn. Maar dat neemt niet weg
dat wij tenminste het gunstigste tijdstip
kunnen kiezen.
Hebben wij zon, en dat is wel noodig voor
bloemen-fotografie, dan weten wij meteen
dat wij schaduw te wachten hébben. Staat
de zon hoog, dat is op het middaguur, dan
zijn de schaduwen klein, in den morgen of
tegen den avond staat de zon lager en dan
krijgen wij langere lijnen door de schaduw,
het licht schijnt dan niet zoo bovenop de
bloemen, doch er meer tegen aan, zoodat
de vormen veel beter tot haar recht komen,
de onder- en zijkanten van de bloemen krij
gen ook wat van het licht mee en na deze
uiteenzetting weet de lezer wel waar ik nu
heen wil: fotografeer de bloemen niet als de
zon hoog aan den hemel staat.
Tegenlicht kan langs de contouren won
derlijke lichtlijnen tooveren, doch het is zeer
moeilijk de juiste maat te weten, nooit recht
tegen het licht zij de lens gericht, men zou
toch boete betalen in den vorm van ge
sluierde platen, men moet in ieder geval d«
zon uit het objectief houden.
Tenslotte nog enkele opmerkingen. Uw
verloofde of vrouw is zeer waarschijnlijk
schoon als de leliën des velds, doch haar
schoonheid is toch een andere dan die dér
bloemen, wilt ge beider schoonheid recht la
ten wedervaren, zet dan de bloemen en uw
vrouw of verloofde op een afzonderlijk
plaatje. Ieder die wat aan fotografie gedaan
heeft zal met mij eens zijn dat zij elkaar
schade kunnen doen. Een kind te midden
der bloemen kan een wonder van harmonie
zijn, een volwassen persoon is te groot voor
de bloemen aan haar of zijn voeten, of an
dersom gezegd, ge kunt de bloemen niet in
voldoende grootte weergeven als er een per
soon naast staat. Gaan uw verlangens niet
verder dan het bezit van een herinnering»-
kiek, van een bewijs dat ge de tentoonstel
ling gezien hebt, dan komt het er minder on
aan, dan kunnen Janus Tulp en Grietje
Narcis genist te zamen met een bed „blauwe
druifjes" gefotografeerd, doch voor hen ie
dit stukje niet geschreven.
Kies dus de morgenuren, meet den belich
tingstijd met een goeden lichtmeter, zoet
een rustigen achtergrond, die niet stoort,
let op de schaduwen, zij vormen met de
bloemen het resultaat van uw werk, en ah
het u om grootere dingen te doen is, vergeet
dan niet eens een foto te maken van een
der gebouwen uit op de bloembedden, of een
combinatie van een vijver met den achter
grond, en laat zoo de Flora-tentoonstelling
voor den fotograaf een aanloop zijn voor den
sprong in het mildere jaargetijde. Wij foto
grafen genieten altijd driemaal zooveel ah
een ander, de eerste' maal bij het zien. de
tweede maal bij het ontwikkelen en afdruk
ken. de derde maal als wij in een rustig uur
tje de herinneringen nog eens ophalen en
deze dan nog eens genieten als geconser
veerde fotovreugd.
W. v. O.