LlTTIR! M.BERT VAN DALSUM Bobbelmcmn lekker...maii! SIKAR RIJWIELEN SITTERSenYD KAR DONDERDAG 14 MAART 1935 HAARLEM'S DAGBLAD 5 HET TOONEEL. Op den vooravond van zijn zilveren Tooneeljubileum. A. van Dalsum. Loert van Dalsum rekenen wij nog altijd, on- :inks zijn zilveren tooneeljubileum. dat hij Othello van Shakespeare op 16 Maart te Smsterdam en op Dinsdag 26 Maart in den adsschouwburg te Haarlem zal vieren, tot ie jongeren. Hij heeft nog niets van den .arrivé", die op zijn lauweren rust. Onder de üedeiiandsche acteurs is van Dalsum met zijn rtstochtelijke liefde voor'het tooneel van tegenwoordige tooneelgeneratie de meest idealistische kunstenaar. En ook de belangrijk- ;e looneelfiguur in ons land. Ik wil hiermee niet zeggen, dat ik hem den motsten tegenwoordigen tooneeispeler vind het talent van Jan Musch bijvoorbeeld stel persoonlijk hooger of dat ik hem als re- csseur den meerdere reken van Verkade, nar Van Dalsum is de man, van wien ons wneel het meest te verwachten heeft, omdat iij nog altijd zoekende is naar nieuwe wegen experimenten en hij het meest van allen en tooneeihervormer is. Zijn invloed op het eoneel is dan ook, vooral in de laatste jaren, =er groot geweest. Wij danken het Van Dal- iim, dat het tooneel nog niet zooals maar te lichtvaardig dikwijls wordt gezegd is oodgelpopen na de groote periode van oyaards en Verkade. Hij is het, die nieuw ioed in ons tooneel heeft gebracht en wij suden verkeerd doen met steeds te wijzen op iet groote werk van zijn voorgangers en niet olkomen de waarde erkennen, van wat Van lalsum heeft verricht. Het is waar, dat er in het werk van Royaards ..Verkade meer „stijl" zat. Royaards was de rachtlievende renaissancist, voor wien het joneel een groot feest, een lust voor de oogen n een geluk voor de zinnen was, een heer- :her ook, die zijn eigen stijl opdrong aan zijn Klers. Verkade streefde naar zuivering en sobering van het tooneel; hij werd meer wogen door het waarom dan het hoe en toral het mystische heeft altijd een groote intrekkingskracht voor hem gehad. Van Dalsum is allereerst de theaterman, die in meening is. dat een acteur vooral moet in de menschuitbeelder. Hij zoekt, meer dan u]r. bekende voorgangers, steeds weer naar ;n nieuwe richting, naar nieuwe vormen en :il ziet daarom naar de beroemde voorbeel- en in het buitenland, in Rusland en Duitsch- ind in de eerste plaats. En ook herkent hij en invloed van de film. De film zoo heeft ii| twee jaar geleden in een lezing over het tooneel gezegd is de stimulans geweest om :«t tooneel los te maken van het naturalisme, marvan Van Dalsum steeds een sterk tegen- lancler was. Hij wil, dat het tooneel zoekt naar irheviging van het gevoel, niet in.de eerste laats naar stemming. Het behoeft dan ook niet te verwonderen, Sar Van Dalsum een der weinige Nederland- die acteurs is, die zich tot het expressionisme nhet lyrische ik-drama het Schrei-drama, de Duitschers het noemden aange togen gevoelde. Maar hij vond zooals hij ia. mededeelde in het eenige weken geleden ons blad geplaatste interview hiervoor ons nuchter en realistisch aangelegd pu- l?k weinig of geen weerklank. Maar het ex- tessionisme het moge dan vrij spoedig icodgeloopen zijn heeft toch grooten in- 'loed gehad, vooral op een kunstenaarsnatuur lis Van Dalsum. Het heeft het inzicht verrijkt nieuwe wegen gewezen, het theater behoed or epigonenwerk. Van Dalsum wil een bloedwarm tooneel. Hij loekt niet zooals Royaards deed in de loiste plaats naar schoonheid, maar naar de terlevendiging van den inhoud van het stuk. Men behoeft zich alleen maar de opvoe den, die in de laatste jaren onder zijn leiding- tonden, of waarin hij de hoofdrol vervulde, herinneren om hiervan de bewijzen te ton. Men denke aan De Comedie van het luk, Volpone, Liefde onder de Olmen, Cir- os Knie, De Revisor, Misdadigers. Phaea, De fre Stuivers Opera en De groene Papegaai, voor alles „theater" zijn. Deze „verheviging" .zien wij eveneens in de :tie van Van Dalsum. Van Dalsum is ook als toneelspeler de meest moderne onder onze tteurs. Zulk een acteur moet wel een voor- ■-'de hebben voor het maskerspel men <fenke aan zijn Maskerspel van Yeats mdat hij zich daarin het meest los kon ma in van de realiteit van het gewone tooneel. 'an Dalsum is de acteur van hevige span den, van sterk emotioneel, hartstochtelijk ti fel bewogen spel. Hij geeft eerder te veel lan te weinig, ook in zijn dictie. Niet zelden Kbeurt het, dat Van Dalsum zich in een tel zoo sterk geeft, dat hij op de hoogtepun- geen climax meer vermag aan te bren- en zijn stem die dan gauw rauw van ^nk wordt forceert. Het is soms, of hij ■Jezeten" is door de rol, die hij speelt en hij - in tegenstelling met acteurs als Musch, dlborn en Tourniaire de beheersching fer zich zelf kwijt raakt. Het grootste heb ik 'Jn Dalsum daji ook altijd gevonden, wan eer hij zich niet te veel liet gaan, een rol te zeer }1verlievigde" eii de controle over zich zelf dus behield, zooals in zijn prachtig menschelijken directeur Broderson in Eind examen waarin hij ver uitsteeg boven den Duitschen speler in de gelijknamige film zijn Chinees Yuon Sing in het overigens wel zeer drakerige Chineesche Landhuis, waarin het Oostersche karakter van het stuk hem als van zelf beheersching opdwong, zijn met ont roerende mildheid en geestelijke voornaam heid gespeelden dokter Walter Reed in Gele Koorts, zijn Porphyrius in Schuld en Boete en zijn monumentalen Flambeau in Het Arendsjong. Ik behoef hier slechts enkele van zijn vele rollen te noemen om aan te toonen, welk een belangrijke plaats Van Dalsum ook als ac teur vooral in de laatste jaren op ons tooneel heeft ingenomen: de magistrale in quisiteur in Shaw's Saint Joan, zijn met bezieling en sterk dramatische kracht ge speelde Genesius in het drama van 'Henrl Ghéon, zijn dokter Rank in Ibsen's Nora, zijn captain Matt Denant a perfect gentleman, zooals Van Dalsum hem gaf in Galsworthy's De Vlucht, zijn Mr. Labori en later overste Picquart In Dreyfus, zijn Liliom in het stuk van Molnar een zijner mooiste rollen de hoofdingenieur in Gas van Georg Kaiser een der weinige in ons land gespeelde expressionistische stukken zijn Gijsbreght van Aemstel, de zeer bewogen en hartstoch telijk gespeelde Meivin in Vondel's Maria Stuart, de titelrol in Bouwmeester Solnes, zijn Karl Knie in Circus Knie, de oude boer Ephraim een beklemmende figuur van oude oer-kracht in Liefde onder de Olmen, zijn meesterlijke Volpone in het stuk van Ben Jonson, Samuel Morris in Phaea, dien hij met geen moment verslap pende spanning en verbijsterende stuw kracht gaf, zijn John Loving in De Ro man van John Loving, zijn groteske week hartige Sheriff in De Drie Stuivers Opera, de opstandige mensch in De Reis van Noach op de Wateren, Henri in Schnitzler's De Groene Papegaai, zijn kellner in Brückener's Misda digers en het laatste zijn professor Higgins in Pygmalion. En laat ik ook niet vergeten zijn Koning Claudius onder Verkade's regie, waarvan ik vooral de herinnering zal blijven bewaren aan zijn decadenten koning in de opvoering in modern costuum, dien hij in tegenstelling met zijn zwaar-romantischen koning in de gewone opvatting werkelijk als een modern mensch speelde, waardoor alleen in deze rol en in die van Polonius van Paul Huf het experiment slaagde. De lijst van deze rollen toont wel duide lijk, dat Van Dalsum de acteur is voor het groote werk. Wij zouden hem ons nauwelijks in een gewoon blijspel dat hij trouwens min of meer als een verdorring van het tooneel beschouwt of in een vlak, natura ristisch stuk kunnen voorstellen. Van Dalsum vraagt als het ware naar de rollen, die hevigheid van actie en mensc.huitbeelding liefst in vei-groote proportie verlangen. Van Dalsum heeft als weinigen een harts tochtelijke liefde voor het tooneel en hij weet deze liefde ook over te brengen op zijn medespelers, die onder zijn leiding werken. De tijden zijn moeilijk voor ons vaderlandsch tooneel in dit opzicht heeft Van Dalsum het vrij wat zwaarder dan Rooyaards en Verkade het hadden in hun grooten tijd en daarom kan men niet anders dan bewon dering koesteren voor de volkomen overgave, waarmee allen, die zich om Van Dalsum en zijn kunstbroeder Defresne geschaard hebben, zich geven aan hun werk. De leden van De Amsterdam,sche Tooneelvereeniging zijn tot offers bereid terwille van hun kunst Hierdoor worden zij dat is wel zeker geïnspireerd door het voorbeeld, dat Van Dalsum hen geeft. Zijn idealisme werkt ani- meerend ook op ziin omgeving. Ook daarom mogen wij Van Dalsum de belang,•,•,- too- neelfiguur van dezen tijd noemen. meer dan ook een tooneeispeler bij ziin "5-jarig jubileum gehuldigd verdient te worden, dan is het ongetwijfeld Van Dalsum. op wien wij vol vertrouwen onzen blik gevestigd houden omdat hij een der weinigen is, die door zijn idealisme en zijn zucht naar vernieuwing ons tooneel van verstaring en een langzamen dood kan redden. J. B. SCHUIL. MUZIEK. JEUCDCONCERTEN. Woensdagavond heeft in den Jansschouw burg het tweede Jeugdconcert plaats ge had. Het eerste was veertien dagen vroeger in den Stadsschouwburg gegeven. Voor deze beide concerten is het initiatief genomen door een in December alhier ge vormde vereeniging van leerkrachten bij het M. O. en V. H. O., een vereeniging. die de muziek als een belangrijk element voor de algemeene ontwikkeling beschouwt. Zij wil dus bij de opgroeiende jeugd belangstelling voor muziek wekken of vergrooten of. zoo noodig, anders oriënteeren. door het geven van concerten, waarop standaardwerken der orkestlitteratuur worden uitgevoerd en voor al ook door die uitvoeringen te laten vooraf gaan door besprekingen van de werken. Plan en verwezenlijking daarvan zijn niet nieuw. Reeds toen Nico Gerharz nog diri gent van het H.O.V.-orkest was. zijn hier in een paar achtereenvolgende jaren ieugdcon- certen gegeven. Ik heb destijds zelf een deel der inleidende besprekingen gehouden. Dit moest toen onmiddellijk vóór den aanvang der concerten in de Gemeentelijke Concert zaal geschieden, wat niet doeltreffend was. want het bleek onmogelijk om zich voor een gehoor van meer dan 1200 jongelieden voort durend zóó verstaanbaar te maken, dat aller aandacht geboeid bleef. Een srroot bezwaar was. dat. het onmiddellijk contact tusschen spreker en gehoor niet in de vereischte mate aanwezig was. De aanvankelijk groote belangstelling der jeugd voor deze soort van concerten ver flauwde allengs. Zeker moet deze verflau wing althans ten deele geweten worden aan den toenemenden invloed der gesyncopeerde muziek. De rythmen en klanken der jazz bands werkten als een specerij, die veler smaak voor -andere geestelijke spijze af stompte. Ik heb treffende staaltjes daarvan leeren kennen. Welke ook de verdere oorzaken van de vermindering der belangstelling geweest mo gen zijn: zij was van dien aard dat de jeugd- concerten niet meer gegeven werden. En de muzikale verwildering of apathie schreden voort De vereeniging „Muziek en School" wil be langstelling van het opgroeiend geslacht voor goede muziek doen herleven. Daarom heeft zij weer jeugd con eer ten georganiseerd. Zij vond Frits Schuurman en het H.O.V.-orkest bereid voor de uitvoeringen, een aantal mu- IBIS SHAG - LICHTE PIJPTABAK Rookt Dobbelmann's Tabak en géén andere! (Adv. Ingez. Med.) sicl voor de inleidende besprekingen. Doch deze laatste werden nu niet meer onmiddel lijk vóór den aanvang der concerten gehou den. maar den dag te voren in verschillende scholen. Daardoor had elk der sprekers een betrekkelijk klein gehoor waarmee hij het gewenschte contact kon hebben. En welk een verbetering deze maatregel beteekende. is duidelijk gebleken, niet alleen uit de on verdeelde aandacht die de jeugd nu voor de sprekers betoonde, maar ook uit hetgeen na afloop der concerten de organisatoren kon den meedeeien. Zij waren hoogst tevreden, ja zelfs geestdriftig' over de opgedane ervarin gen. De programma's der concerten waren met zorg en inzicht gekozen. Zij bevatten voor alsnog alleen werken, waarin de fantasie dei- hoorders terstond een aanknoopingspunt kon vinden, dus beschrijvende en illustreerende muziek in den ruimsten zin. Dit vergemakke lijkte natuurlijk ook de taak der inleiders. De zuiver symphonische kunst, die noodza kelijk uitweiding over vorm en bewerking meebrengt blijft beter voor een later stadium bewaard, als de algemeene ontvankelijkheid weer wat grooter verondersteld zal mogen worden. Op het eerste Jeugdconcert heeft Schuur man een demonstratie van verschillende or- kestinstrumenten aan de uitvoering der wer ken doen voorafgaan. Op het tweede heeft hij nog xylophoon en gestopte hoorn gede monstreerd. Het ligt niet in mijn bedoeling, een cri- tisch verslag te geven. Alle uitgevoerde wer ken behooren tot het standaardrepertoire. Maar wel wil ik vermelden, dat Frits Schuur man het tweede concert geheel en met uit muntend succes uit het hoofd gedirigeerd heeft en dat bij dit tweede concert de voor treffelijke althoboist Leo van der Leek, die een tijdlang deel van ons orkest uitmaakte en dien we zeer ongaarne aan het Concert gebouw afstonden, medewerkte. Voor zoover we konden waarnemen zijn de twee nu gegeven Jeugdconcerten volkomen geslaagd. De voorzitter van „Muziek en School", sprak enkele woorden in dien zin tot, den dirigent en bracht hem, het orkest en den inleiders dank voor hetgeen zij ver richt hadden. Het plan is, in het volgend seizoen meer dere Jeugdconcerten te organiseeren. De nu opgedane ervaring geeft recht op de beste verwachtingen. Alleen zullen ze dan in de Gemeentelijke Concertzaal gegeven worden, want het is gebleken, dat de acousiek onzer schouwburgen, hoe goed ook voor kamermu ziek. zich minder goed voor orkestmuziek leent. Wij wenschen de Vereeniging „Muziek en School" van harte succes toe bij haar nobel streven! K. DE JONG. CANDIDAATSTELLING VOOR DE PROVINCIALE STATEN. De voorzitter van het Hoofdstembureau in den Kieskring V (Haarlem) maakt bekend dat de openbare zitting, waarin door genoemd bureau over de geldigheid der ingeleverde lijs ten. en over de handhaving van de daarop voorkomende candidaten wordt beslist, zal wor den gehouden ten Raadhuize der gemeente Haarlem, op Maandag 18 Maart a.s. des voor- middags ten 11 ure. Ingevolge artikel 45 der Kieswet kan bin nen twee dagen daarna, iedere kiezer van die beslissing in beroep komen bij de Gedepu teerde Staten der provincie. KRUISWEG 60 (Adv. Ingez. Med.) Hoe zullen wij ons het komende seizoen kleeden? Modeshow bij de firma H. Koster met hoeden van de firma W. G v. d. Laan. Wij gaan het feest van Flora vieren; de zon schijnt verlokkend voorjaarsachtig in de laatste dagen en hoewel de temperatuur nog rijkelijk laag is, begint men toch allerwege aan de lente- en zomergarderobe te denken. Zoo hield gisteren de firma H. Koster, Groote Houtstraat, een geslaagde voorjaars show naar Fransche modellen met hoeden van de firma v. d. Laan. De ontwerpers hebben weer veel bedacht, de scharen hebben geknipt langs de lijnen van hun verbeelding en deze ongekroonde ko ningen hebben wel gezorgd dat wij er in voor jaar en zomer weer gezellig uit kunnen zien. Alle kleuren van een rijk palet zijn toegepast in effen, zoowel als in geruite, gestreepte en gebloemde stoffen. Lichte mantelpakjes, waarvan het jasje vrij kort is. worden veel gedragen met een don kerder blouse erin. De rokken komen tot hal verwege de kuit en zijn nog nauw; om wijdte te winnen is er een klein splitje of laag inge zette plooien. Het jasje heeft geen kraag en wordt van boven alleen gesloten door een groote knoop of met een strikje; eventueel knoopt men er een dasje in. Typisch was een versiering met leeren veer tjes en leeren franje langs de zakken. Een klein hoedje of mutsje van dezelfde stof completeert het geheel. Overigens zijn de hoeden vrij groot en vati aardig model; de bol is ondiep, de rand han gend of gebogen; zij zijn gekleurd of van stroo naturel en veel met bloemen of lint ver sierd. Een driekwart mantel wordt soms nog voor sportieve complets gedragen, doch de gekleede mantels zijn lang, tot op de enkel, vaak zon der kraag en een enkele maal gegarneerd met bont of apenhaar aan de manchetten of aan de opgezette armpélérine. Vele mogelijkheden bleek een in de lengte bijna geheel doorgeknipte zilvervos te bieden. Voor sportieve jurken is tricot gebruikt, de gekleede middagjaponnen zijn van tafzijde of cloqué. vaak effen donkerblauw, gegarneerd met wit. De stoffen worden schuin genomen, zoodat de japon glad over de heupen valt en van onderen wijder is. Kleine dubbele kraagjes, een opengewerkt puntje op den rug, een kan ten ruche in het opstaande kraagje en kleine witte vestjes vormen de eenvoudige versiering. Verder worden veel jabots gedragen, ook dubbele, donker en wit. Deze bieden door om slaan en dan vastzetten met een clips, ver schillende mogelijkheden. Een aardige garneering is gevonden in ge vlochten raffiazakjes of -knoopen, goudkleu rige knoopen of gespen en voor de bridgedrive een schoppen aas. In het teeken van het kaartspel stond ook een aardig grijs linnen jurkje, bespikkeld met •oode klaveren en harten. En wij hebben ons in een zomerschen tuin temidden van lam pions gewaand toen de kleurige tafzijden ge bloemde japonnen met breede piqué kragen jetoond werden. De stoffenverkoopers kunnen hier tevreden zijn. want hoewel de lijfjes strak zijn. vallen de rokken buitengewoon lang en zeer wijd. Een enkele maal deed bij de avondjurken ook het sleepje weer zijn intrede. Tenslotte nog iets over de mouwen. Die zijn kort en poffend, half en nauwsluitend, drie kwart met een wijde strook, of lang. In het laatste geval is zij vrij glad aan den schou der en de manchet, over den elleboog wijd. Van dit model waren ook de mouwen van Russisch broderiewerk in een eenvoudige zwarte japon. Aardig is een zwarte jurk waar op men hetzij een zwartkanten, hetzij een rood of een groen tafzijden blousetje draagt. Al met al een geslaagde en keurig verzorg de moderevue, waar men heeft kunnen zien hoe de Mode verlangt dat wij ons zullen klee den voor sport, wandeling, middag of zomer avondfeest. H. A. PERSONALIA Onze stadgenoote Mej Chr. E. Oudshoorr is benoemd tot onderwijzeres aan de Christ. School te Breezand (N.-H.). AGENDA Heden: DONDERDAG 14 MAART Rembrandt Theater: „Polenbloed", met Anny On dra. Op het tooneel: Monroe Bros. comedians. 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals Theater: „Moord in de Follies" met- Jack Oakie, Kitty Carlisle en Duke El lington's orkest. In het bijprogramma Betty Boop Talkartoon, 2.30, 7 en 9.30 uur. Luxor Sound Theater: „Noodlottige begeer ten" (Sadie Mackie) met Joan Crawford. Door- loopende voorstelling van 7 tot 11.30 uur. Cinema Palace: „Liliom" met Charles Boyer en Madeleine Ozeray. Op het tooneel Kees Pruis. 7 en 9.15 uur. Broederkerk: Lezing pred. B. Götze over: De geestelijke en stoffelijke nood in Rusland en Polen. 8 uur. Groote Houtstraat 119: Algemeene leden vergadering van „Arbeid Adelt". 15.30 uur. Bakenessergracht 71: Algemeene aandeel houdersvergadering der N.V. Eerste Haarlem- sche Brood- en Koekbakkerij. VRIJDAG 15 MAART Groote Kerk: Orgelbespeling, 3—4 uur. Bioscopen: nieuw programma. Teyler's Museum, Spaarne 16. Geopend op werkdagen van 11—3 uur, behalve 's Maan dags. Toegang vrij. DAMCLUB HAARLEM. De uitslagen van de Woensdagavond ge speelde partijen voor de wedstrijden om het kampioenschap van de Damclub Haarlem, luiden als volgt; Hoofdklasse: J. LijcklemaH. A. v. Abs 20 - A. Berkemeier—H. W. Zitman 02 C. F. Visse—C. Dikkeboom 20 W. Stroo—J. P. Exel Jr. 1—1 Tweede klasse: H. KroonJ. Burghout 0—2 J. HartelL. P. Huges 0—2 M. v. LeeuwenG. P. Roet 20 F. Mollema—A. Burghout 20 R. GroosJ. Oosterling 02 J. Hartel—G. P. Roet 1—: BESLISSING HOOFDKLASSE CLUBKAM PIOENSCHAP VAN NEDERLAND. De Damvereeniging „Gezellig Samenzijn" uit Amsterdam en de Damvereeniging „Mutua Deiectatio" uit 's-Gravenhage zijn in den eind strijd om het hoofdklasse ciubkampïoenschap van Nederland met gelijk aantal punten op de eerste plaats aangekomen, waardoor een beslissingswedstrijd om den titeel noodzake lijk is geworden. Het bestuur van den Ned. Dambond heeft dezen wedstrijd thans te Haarlem vastgesteld op Zondag a.s. 17 Maart in hotel „Royal". BILJARTEN. „HET OOSTEN". Dinsdag hielden eenige heeren een vergade ring om over te gaan tot de oprichting van een biljartclub in het oosterkwartiér, genaamd „Het Oosten", bij den heer F. Slot aan de Spaarnwouderstraat. Het ligt in de bedoeling van deze club. alleen vriendschappelijke en nederlaagwedstrijden te spelen tegen andere clubs. Reeds zijn er twee gespeeld, n.l. tegen „Tivoli" aan de Doelstraat. die door „Het Oosten" zijn gewonnen. Het bestuur is als volgt samengesteld: L. F. Scheepers, voorzit ter; J. v. d. Graaf, secretaris. Amstcrdamsche- vaart 118 rood; F. Slot, penningmeester; W. Giesberts, 1ste commissaris; J. v. d. Heuvel, Jöe commissaris. HANDBAL HET PROGRAMMA VOOR ZONDAG. Dames: Rapiditas II—Odin. Concordia IConcordia II. Amstels Gv.Spartaan. Heeren: D.O.S.Lijnden 2 uur. NilocSimson 3 uur. ConcordiaRapiditas 9.30 uur. Rapiditas IILijnden II 9.30 uur. Bato IINiloc II 3.40 uur. DUITSCHLAND—NEDERLAND. Behoudens goedkeuring van het Bondsbc- stuur van het K.N.G.V. zal deze landenwed- strïjd op 2 Juni a.s. plaats hebben. VOETBAL. II. F. C.—A. D. O. De „Sportkr.", waaraan we het voetbalpro gramma voor a.s. Zondag ontleenden, heeft verzuimd de wedstrijd H. F. C.A. D. O. te publiceeren Die heeft a.s. Zondag aan de Spanjaardslaan plaats. Vóór den wedstrijd zal H. F. C. haar eere-voorzitter, den heer W. J. H. Muiier, ter gelegenheid van zijn 70sten verjaardag op bescheiden wijze huldigen. Na afloop wordt hem een eenvoudige maaltijd aangeboden. Dit zal tevens de laatste wedstrijd zijn van P. Jongeneel, die naar Indie vertrekt. VELOXBLOEMENDAAL. Voor dezen wedstrijd heeft Bloemcndaaï haar verdediging versterkt. De samenstelling luidt nu: Metten, De Wilde, Hoogervorst, Röbken, Beijk. Leemhuis, Kammeijer, De Bock, Kohier, Van Gelder, Van Leuven. ZWEMMEN. NIEUW WERELDRECORD 100 METER SCHOOLSLAG. New York. 13 Maart fV.D.i De Ameri- kaansche zwemmer John Higgins heeft een nieuw wereldrecord gevestigd over 100 meter schoolslag door deze afstand in 1 min. 10.8 sec. af te leggen. Hiermede heeft hij zijn eigen record van 1 min. 11,8 sec verbeterd. HOCKEY. BELGIë—NEDERLAND 2—1 (Studenten) Uit Brussel: De studentenwedstrijd België —Nederland is Woensdag op een 2—1 neder laag voor de Hollanders uitgeloopen. Gedurende de eerste helft was Nederland voortdurend in de meerderheid. Reeds in het begin slaagde Neeb er in. een voorzet van Kruvt te benutten (01). Voor de rust kwam er geen verandering meer in den stand. In de tweede helft waren de Belgen beter op dreef, dan vóór de pauze: toen vertoonden de Hollanders een inzinking, waarschijnlijk omdat ze voor de rust te veel van hun krach ten hadden gevergd. Toch hadden de Belgen pas tien minuten voor het einde succes door Delvaulx. die profiteerde van een voorzet van E. Moreau. Twee minuten voor het einde scoorde Michiels het. winnende doelpunt. Het Nederlandsche elftal was als volgt sa mengesteld: Doel: Storm van 's-Gravesande. Achter: Arnold en Werker. Midden: Wieringen, Kruyt en Elink Schuur man. Vóór: Esser, Schook, Frouwen, Neeb en Van Houten. NEDERLANDSCHE RUITERS NAAR NICE. Naar wij vernemen, zullen aan het van 20 tot 30 April te Nice te houden internationaal concours hippique negen landen deelnemen, te weten Nederland, Duitschland, België, Spanje, Frankrijk, Ierland, Italië, Zwitserland en Turkije. Ieder land zal vertegenwoordigd worden door een chef d'équipe en vier ruiters met negen paarden. De Nederlandsche équipe zal zijn samen gesteld uit Kolonel Jhr. H. F. Quarles van Ufford, Chef d'équipe. Ritmeester I. Baron Sixtema wan Grovestein en de eerste luite nants Jhr. A. van Lennep, dr. K. L. M. van Schaik en J. J. Greter. SCHAKEN. FLOHR EN BOTWINNIK SPELEN REMISE, MOSKOU. 13 Maart (V.D.) Voor de acht tiende ronde van het internationale schaak- tournooi te Moskou bestond zeer groote be langstelling, aangezien de beide pretendenten oor den eersten prijs, de jeugdige Russische kampioen Botwinnik en de Tsjechische kam pioen Flohr elkaar zouden ontmoeten in een match, die een beslissing zou kunnen brengen. Zooals echter door velen vermoed werd is de strijd tusschen de beide meesters met een remise geëindigd. Een reusachtige menigte verdrong zich rondom de borden van de beide spelers. De uitslagen der achttiende ronde luiden als volgt: Rioemin wint van Rabiowitsj. Bogatyrtsjoek wint van Lissitzin. Stahlberg wint van Miss Menchik. Tsjechower wint van Goglidze. Botwinnik remise met Fiohr. Capablanca remise met Romanowsky. Pirc remise met Kan. Loewenfisch remise met Spielmann. De partijen RagozinLasker en Alatorteef- Lilienthal werden niet uitgespeeld en moesten verdaagd worden. Op de eerste plaats staat thans Botwin- ik met 12 1/2 punt. Op hem volgen Flohr met 12 punten en een hangpartij. Lasker met 1". punten en een hangpartij. Capablanca met 11 punten en Loewenfisch met 10 1/2 p. Aan de Tel. worden nog de volgende resul taten van hangpartijen gemeld: Goglidse remise met Liscisin. Pirc remise met Liscisin. Liscisin wint van Kan. Flohr remise met Rjumin. Spielmann wint van Romanowski. Alatorzew remise met Lilienthal. Ragozin remise met dr. Lasker.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 9