SANATOGEN
WIELRIJDERS,
Dan zal Uw kind
weer gauw opknappen'
„A L B A" Groote Houtstraat 158,
a VOOR UW TUSN
JAN VAN WIJK
MAANDAG f APRIL 1935
HAARLEM'S DAGBLAD
11
LETTEREN EN KUNST
HET TOONEEL
CENTRAAL TOONEEL.
DE VERKLIKKER.
Nooit is een schouwburgpubliek tijdens de
pauzes zoo rumoerig als bij de opvoering van
een „thriller". Op gewone voorstellingen in-
teresseeren de dames zich het meest voor de
japonnen om hen heen, de heeren voor wat
er in die japonnen zit en de gesprekken gaan
dan over alles behalve over het stuk; bij een
thriller gaat de handeling ook in de pauzes
door en zoekt het publiek met de politieman
nen en de detectives mee naar den waren
schuldige. Er is een opmerkelijke speurzin in
de bezoekers gevaren, maar op het juiste spoor
is er zelden maar één. ornaat in een goede
thriller de schuldige altijd een andere is dan
wie er algemeen voor gehouden wordt.
Zoo is het al niet anders met ,.De Verklik
ker", het spel van spanning en humor, dat
Cees Laseur thans op het repertoire heeft ge
nomen en welk stuk wanneer de voorteeke
nen niet bedriegen een even groot succes
voor Het Centraal Tooneel belooft te worden
als „Afkloppen". Het Centraal Theater te Am
sterdam was tenminste Zaterdag bij de tweede
voorstelling stampvol en het publiek leefde
niet alleen hevig mee met wat er op het too
neel gebeurde ,maar amuseert zich ook uit
stekend met dezen strijd tusschen misdadi
gers en politie en de jacht op kopij van een
nooit versagenden Londenschen journalist.
Natuurlijk is ook in dit stuk de „verklikker"
niet de man, dien wij er algemeen voor hou
den en heeft Edgar Wallace, voordat hij de
oplossing van zijn raadsel geeft, ons eenige
malen op verkeerd spoor gevoerd. Wanneer
hij dat niet had gedaan, zou hij niet Edgar
Wallace zijn geweest.
Wallace kende zijn vak als weinig anderen
en hij wist precies, wat zijn publiek noodig
had: spanning maar tevens amusement en
in The Squeaker zorgde hij voor beide in ge
lijke mate, al duurt het in dit stuk wel eenige
tijd, voordat wij de eigenlijke draad te pakken
hebben.
Wij hebben zelfs wel eens spannender stuk
ken van Wallace gezien, maar vele vooral
de dames zullen het een geruststelling vin
den, dat er niet al te erg op onze zenuwen
wordt gewerkt het griezelelement is zelfs
voor een thriller vrij gering en dat wij geen
enkelen keer door een revolverschot worden
opgericht. De moordenaar in dit stuk is zoo
468e STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
2de klasse, 1ste lijst
Trekking van Maandag 1 April 1935
Hooge Prijzen
rf 20.000— 1044
5.000.— 14404
2.000.— 2497
1.500.— 11243
1.000.— 3133 15294
400.— 16982
200.— 11685
1003674 6653 11405 12683 12868 18859
19992
Prijzen van 30
29 43 102 118 123 189 217 298
313 382 423 426 444 500 524 533
566 602 614 619 638 663 673 729
765 794 827 882 895 935 .985 988
994 1009 1050 1077 1112 1121 Ü74 1214
1237 1243 1300 1321 1331 1342 1375 1390
1392 1403 1436 1442 1458 1488 1544 1625
1661 1664 1749 1781 1834 1912 1944 1956
1968 2002 2006 2113 2115 2147 2227 2250
2257 2276 2337 2353 2361 2382 2383 2415
2422 2435 2439 2480 2526 2554 2562 2580
2582 2640 2694 2699 2701 2735 2771 2772
2835 2836 2855 2873 2895 2924 2963 2987
2991 3012 3037 3052 3098 3108 3122 3149
3159 3186 3222 3293 3319 3320 3326 3348
3357 3376 3396 3398 3411 3446 3486 3543
3664 3665 3700 3705 3726 3733 3781 3821
3867 3925 3934 3943 3946 3985 3994 4000
4004 4025 4035 4186 4193 4199 4259 4358
4405 4410 4427 4454 4457 4463 4495 4506
4522 4525 4640 4645 4718 4755 4781 4783
4790 4817 4818 4891 4914 4927 4935 4945
4968 5001 5007 5042 5098 5153 5208 5215
5222 5259 5294 5295 5296 5298 5303 5347
- 5372 5373 5385 5390 5396 5421 5475 5478
5485 5536 5540 5571 5672 5700 5730 5751
5815 5847 5866 5877 5932 5938 5946 5957
5959 5980 5986 5998 6014 6026 6042 6080
6102 6197 6207 6220 6228 6271 6275 6298
6306 6337 6356 6363 6413 6417 6432 6492
6507 6541 6549 6668 6700 6710 6810 6830
6856 6859 6881 6914 6915 6959 7004 7028
7075 7142 7143 7180 7219 7254 7264 7307
7320 7330 7410 7455 7483 7506 7519 7558
7561 7640 7669 7680 7744 7746 7763 7780
7782 7783 7805 7813 7818 7832 7855 7911
7926 7937 7963 7977 8007 8108 8220 8244
8254 8265 8315 8333 8337 8425 8438 8473
8587 8593 8618 8622 8662 8663 8672 8681
8731 8801 8807 8815 8827 8884 8892 8923
8925 8930 8935 9092 9131 9148 9159 9187
9213 9234 9338 9416 9419 9504 9532 9557
9610 9652 9735 9752 9766 9796 9804 9816
9839 9841 9861 9864 9907 9922 9994 10012
10032 10064 10076 10096 10115 10124 10144 10151
10152 10182 10184 10186 10225 10230 10256 10262
10269 10315 10316 10348 10362 10368 103S2 10387
10391 10434 10465 10501 10517 10624 10628 10629
10654 10678 10698 10703 10757 10787 10790 10803
10834 10885 10913 10989 10995 11030 11032 11035
11047 11089 11131 11119 11176 11180 11214 11320
11390 11439 11508 11515 11679 11682 11683 11723
11751 11933 11954 11970 11977 11978 12000 12020
12053 12062 12113 12117 12129 12135 12147 12148
12153 12166 12228 12242 12289 12291 12305 12342
12350 12381 12389 12397 12404 12413 12483 12513
12534 12569 12604 12608 12613 12680 12741 12745
12763 12767 12887 12906 12972 12995 13009 13017
13036 13065 13067 13077 13130 13134 13179 13185
13203 13204 13212 13229 13282 13299 13354 13373
13447 13475 13496 13504 13507 13509 13621 13628
13700 13734 13751 13774 13792 13850 13875 13876
13899 13930 13958 139S2 13991 14002 14012 14Ö73
14103 14113 14114 14124 14131 14159 14182 14184
14203 14229 14239 14262 14273 14321 14331 14396
14403 14413 14446 14478 14511 14573 14662 14688
14696 14707 14745 14820 14826 14875 14932 14993
14996 15000 15025 15027 15032 15060 15147 15231
15265 ,15266 15302 15303 15305 15340 15341 15357
15415 15463 15532 15597 15634 15645 15655 15674
15677 15696 15699 15780 15793 15802 15846 15855
15866 15887 15890 15928 15965 15974 16106 16117
16126 16137 16155 16185 16227 16248 16252 16288
16294 16319 16320 16341 16374 16381 16399 16472
16484 16549 16589 16602 16604 16607 16612 16667
16689 16757 16760 16761 16768 16769 16822 18880
16903 16909 16929 16931 16938 17013 17026 17100
17107 17124 17150 17194 17202 17205 17214 17228
17263 17266 17269 17329 17377 17378 17460 17433.
17461 17527 17564 17591 17617 17655 17703 17719
17728 17741 17798 17814 17849 17853 17857 17866
17876 17914 17970 18009 18066 18084 18085 2818G
18311 18331 18341 18345 18380 18381 18413 18424
18462 18507 18513 18533 18543 18558 18580 18592
1S600 18606 18647 18679 18782 18840 18962 18986
18989 19016 19076 19122 19146 19232 19254 19283
19289 19323 19325 19331 19336 19383 19386 19402
19496 19503 19524 19533 19568 19592 19670 19697
19792 19797 19359 19915 19922 19925 19927 20124
20131 20133 20218 20254 20271 20293 20382 20420
20443 20565 20575 20582 20591 20618 20628 20653
20708 20720 20722 20756 20785 20899 20958
beleefd om het met een geluidlooze revolver
af te doen, zoodat wij geen moment de vingers
in onze ooren behoeven te stoppen.
Misschien zouden wij, die door Edgar Wal
lace en consorten en vooral door de film
op dat gebied heel erg verwend zijn deze
Londensche onderwereld zelfs maar matig in
teressant hebben gevonden, als daar niet tel
kens Collie was geweest, de gewiekste journa
list met zijn wonderlijk hoofddekstel en zijn
onafscheidelijke parapluie. Collie manou-
vreert door dit stuk als de meest gehaaide
speurhond en al zal men op heel de wereld
niet één zoo buitenissig krantenman als deze
zonderlinge nieuwtjesjager aantreffen, wat
doet dat er toe, als hij ons dank zij Joan
Remmelts, die hem met veel komische verve
speelt heel den avond smakelijk doet lachen
en elk nieuw onverwacht entree van hem tot
een „fou rire" maakt. Want dat is immers de
bedoeling van Edgar Wallace en Collie.
En dan is er in dit politiestuk nog een type,
die het succes van de opvoering verzekert. Het
is Bill Anerley, de portier van de Leopard club,
een sociëteit, waar Londensche oplichters en
dieven elkaar met hun dames rendez-vous
geven. Bill Anerley is een portier met tact, die
zijn eigenaardige klanten van binnen en bui
ten kent, en wat meer zegt, hij is een man met
een benijdenswaardig gevoel voor humor,
waarvan hij ons doet genieten, telkens als hij
op de planken is.
Cor Hermus speelt dezen portier-eigenaar
van Leopard Club zoo geestig en fijn en zoo
onweerstaanbaar komisch, dat zijn spel alleen
reeds een gang naar den schouwburg waard
is. Wanneer Hermus eens gaat jubileeren,
zullen wij ons dezen portier als een zijner
mooiste rollen herinneren. Het knappe van
Hermus' creatie is, dat hij in dit onwezenlijke
„spel van spanning en humor" aldoor een
mensch blijft. Hij speelt met tal van prach
tige details, niet alleen vol fijnen humor,
maar ook zuiver en overtuigend. Voortreffe
lijk bijvoorbeeld is hij in zijn blijde verras
sing, wanneer hij in Leslie den officier her
kent die hem in den oorlog hét leven heeft
gered. Dan trilt er ontroering in zijn stem en
blijft hij toch volkomen het type, dat hij met
dezen portier zonder scrupules van het be
gin af heeft opgebouwd.
Cor Hermus en Joan Remmelts dragen het
succes van dezen thriller waarmee ik aller
minst wil zeggen, dat ook het spel der an
deren niet knap is. Cees Laseur die ook de
regie voerde is een robuste captain Leslie,
de man, die voor 't publiek tot vlak voor 't slot
een der mysteries van dit stuk blijft. Jan van
•Ees, die er in zijn avondjas uitziet, alsof hij
zoo als de best gekleede heer van de reclame
plaat uit De Tooneelspiegel was gestapt, doet
er ons nochtans geen oogenblik aan twijfelen
dat hij in dit stuk de rol van een aartsschurk
speelt, Ludzer Eringa is een zoo lugubere fi
guur, dat je er van schrikken zou, als je hem
ergens anders dan op het tooneel zoudt ont
moeten.
Herman Schwab typeert raak een Joodsch
zakenman, die door het leven van de misdaad
sentimenteel is geworden. Mary Dresselhuys is
ditmaal eens niet een bij de hand modern
meisje, maar een bloemzoet wezentje, een
roosje zonder doornen en Rie Gilhuys speelt
de helpster van een gangster met een tem
perament, dat de stukken er af vliegen. Paul
Bromberg heeft een handige oplossing gevon
den voor de vele decors, zoodat de 9 tafereelen
zonder lange onderbrekingen elkander vlug-
opvolgen.
Het zou mij zeer verwonderen, wanneer Het
Centraal Tooneel niet veel plezier zou beleven
van De Verklikker. Edgar Wallace verstond
als weigen de kunst het publiek in
spanning te houden, zonder dat -het zich ber
wust wordt heel een avondfeitelijk bij de
neus genomen te worden. En dat is'immers
het geheim van elke goede thriller.
J. B. SCHUIL.
beide leuke snaken, die Klaare en Flora
heeten, hun taak over. Van alles haalden ze
uit en ik zou niet alles kunnen navertellen.
Maar ze zijn overal thuis van Innsbruck
tot Minesota. En de Kuhreigen en het jode
len gaan hun even gemakkelijk af als het
zwaaien met de tomahawk en de woeste
krijgsdans. Mocht men meenen dat de
Indianen geen tamboerijn gebruikten, dan
hebben deze beide vroolijke kerels wel an
ders doen zien.
Van één dinjg wil ik niet zwijgen: de
muziek die zij gebruiken, en die door een dei-
twee op de piano met ware virtuositeit werd
gespeeld, heeft tot auteur een man die zijn
vak kent en die de regelen der muzikale zet-
kunst niet meer behoeft te leeren.
G. J. KALT.
Fritz Hirsch Operette.
Mein Liebchen wohnt am Donaustrand.
Dat de nieuwste operette, waarmee Fritz
Hirsch Zaterdagavond in den Stadsschouw
burg kwam, een Schlager mocht heeten bleek
toen het publiek ongevraagd een der door het
orkest als naspel gespeelde melodieën mee
zong. En toen onmiddellijk daarop een trans
parant op het doek verscheen met de woorden
„Ihr habt sehr schön mitgesungen. Dank U",
zagen we, dat Fritz Hirsch zijn publiek kent
en dus op dat meezingen gerekend had.
Inderdaad, Hirsch kent zijn publiek en hij
weet door het bieden van vlot spel, goede
regie, mooie decors, prachtige costumes, ele
gante of groteske dansen aan alle wenschen
te voldoen. Alle? Nu, het verlangen naar ori-
gineele, werkelijk geestige muziek bij de door
hem vertoonde operettes is niet altijd bevre
digd. Bij sommige was de muzikale oogst al
heel schaarsch en was het meer onkruid dan
koren wat men gaarde. De muziek, die Walter
Kollo voor „Mein Liebchen w. a. D." schreef
onderscheidt zich echter in meer dan één op
zicht gunstig. Heel oorspronkelijk klinkt ze
wel niet: de componist heeft meerendeels van
bestaande en bekende wendingen gebruik ge
maakt, maar hij heeft dit niet alleen handig
gedaan, doch ook en dat lijkt me niet onbe
langrijk het erg ordinaire en schreeuwerige
meestal weten te vermijden. Kollo's muziek
sluit zich grootendeels aan bij die, welke we
een kwart eeuw geleden in de operettes van
Lehar en O. Strauss leerden kennen. De syn
copation doet slechts in een paar nummers, en
dan nog zeer schuchter en verzwakt, haar in
trede. Als voorbeeld noem ik het kwartet no.
7. Maar die nummers zijn zeker niet de beste
van het geheel. Stel daar eens tegenover de
werkelijk alleraardigste muziek bij het brief
schrijven in no 10! Verder heeft Kollo van
enkele citaten gebruik gemaakt: vooreerst uit
Mozart's „Die Zauberflöte", die in de hande
ling te pas kwamen en weer bewezen als 't
nog noodig was dat één enkele melodie van
Mozart tegen alle van Kollo e.a. meer dan op
weegt; dan, in de voorlaatste acte, uit ver
schillende werken van Wagner, Schubert, Bi
zet, Brahms, Mozart en nog meerderen, die
alien in facsimile als maskeradefiguren ten
tooneele verschenen omdat nu ja„ omdat
dat wel een aax-dige afwisseling gaf, die met
de handeling echter in geenerlei verband
stond. Het moet me hier in tusschen van 't
hart dat de persoon, die Brahms moest ver
beelden, zoomin in zijn figuur als in zijn grime
eenige gelijkenis met het origineel had. Een
groote baard alleen doet het niet en dan die
lange schrale man die den korten gezetten
Brahms moest voorstellen!
De decors waren als altijd uitmuntend en
geestig gevonden; vooral de Wiener Hof en de
winkel van maskerade artikelen.
Wat de uitvoering betreft stonden vocaal
Marie Eisner en Albert May weer bovenaan.
Choregrafisch was de oude quadrille een lust
voor het oog; de dansen van Claire Clairy en
en Arpad Latabar daarentegen waren hoogst
vermakelijk. Te zien, hoe Latabar's lang
lichaam nu eens in haast onbewegelijke rigi
diteit schijnt voort te zweven, dan weer de
gekste slapheidscapriolen maakt, is op zich
zelf haast een gang naar den schouwburg
waard.
Het heeft geen doel .post festum alle aan
trekkelijkheden van deze Hirsch-voorstellmg
op te gaan sommen. Men kent en waardeert
ze en ik kan dus volstaan met de verzekering
dat de opvoering van „Mein Liebchen wohnt
am Donaustrand" in menig opzicht een der
beste was, die we van het Fritz Hirsch-ensem-
ble hebben bijgewoond.
K. DE JONG
TERAARDEBESTELLING C. E. PLUG GE.
Zaterdagmiddag had op de begraafplaats
De Biezen te Santpoort onder veel belang
stelling de teraardebestelling plaats van het
stoffelijk overschot van den heer C. E. Plugge
oud-hoofdambtenaar bij de Kon. Ned. Ma
rine. overleden .alhier, die vroeger lange ja
ren te Santpoort heeft gewoond.
Onder de vele aanwezigen waren Staats
raad Mr. Dr. J. Schokking uit Wassenaar. R.
P. Mosenthal, directeur der N.V. Handel Mij.
Nedlgepha te Amsterdam; W. Schroder te
Aerdenhout, lid der firma Breedveld en
Schroder te Amsterdam; K. W. v. d. Kaay te
Heemstede. J. E. van Niftrik, architect van
het Hoogheemraadschap der uitwaterende
sluizen van Kennemerland en West-Fries
land; Joh. C. Groenewegen. architect alhier,
C. Groenewegen, M. N. van Aken, H. W. A.
Ceiosse e.a.
Gesproken heeft Ds. J. C. Brussaard. pre
dikant der Geref. kerk alhier, die herdacht
hoe de overledene tot in hoogen ouderdom
opviel door zijn hooge gestalte en rechten
gang, hoe hij ook steeds belangstelde in alle
dingen van ae cultuur. Ook geestelijke strijd
had hij nog op zijn hoogen leeftijd gekend,
maar nooit was er twijfel aan God. altoos
zocht deze bescheiden mensch het bij zich
zelf.
Hij was een patriarchale figuur, het mid
delpunt der familie, veel ook voor de klein
kinderen en achter-kleinkinderen, ook voor
die in Indië en Amerika. Het is voor de zij
nen zwaar hem te moeten missen, maar zij
hebben hem lang mogen behouden. Spr. be
sloot met een vers van Gezang 39: „Jezus
neemt de zondaars aan".
De zoon, de heer C. E. Plugge Jr.. gezag
voerder bij de Maatschappij Nederland,
dankte voor de belangstelling.
MUZIEK.
Vereeniging „Onderling
Genoegen",
De frissche stemmen van hét kinderkoor
klinken ons nog in de ooren, ais het uur
van vertrek al lang geslagen heeft. J. Post,
de altijd vindingrijke leider, die zelf een heel
mooi kinderlied heeft gemaakt (hij wil 't
niet weten), bereikt zulke prettige dingen
met zijn zingende kleuters, dat ik ieder, die
zich wil gaan belasten met 't leiden van een
kinderkoor, in gemoede aanraad, eens bij
hem te gaan luisteren. Een tekstboek was
er ditmaal niet, maai- 't bleek ook in 't ge
heel niet noodig. Een der meisjes, of, als 't
uitkomt: een jongen, wordt naar voren ge
roepen en vertelt ons wat er zal gebeuren.
Zoo hebben we al de liedjes van dezen avond
hooren zeggen met heldere stem en in goe.
den toonval; eerst dat frissche zomer roept
ons weer naar buiten", waarop ik reeds
duidde; dan wat kleingoed zooals „Corry is
een ijdeltuitje" of „Stout kindeke"; strofen-
liedjes allemaal, maar in elke strofe toch
het rhythme der muziek zóó gewijzigd, dat
het vooral goed tot zijn recht komt. Het kind
doet dit als 't ware vanzelf, als van het
tegendeel even 't onmogelijke wordt aan
getoond, en Post is heusch niet bang, dat
het grootemenschenwerk wordt. Dat kan
trouwens niet, zoolang hij er voor staat, om
dat hij klein kan zijn met de kleinen. Men
weet ook, hoe aardig hij de <z.g. Speelliedjes
opvoert. Veel benoodigdheden komen er niet
bij te pas: een bloem, een mandje, al naai
den aard van het lied. Maar 't hulpmiddel is
voldoende om te dramatiseeren. Bij „Lui
lak" was zelfs in 't geheel niets noodig, en
bij „De IJsman" deed de huisbel, die precies
op 't goede oogenblik werd aangetikt, al won
deren.
Maar 't mooie bij dit werk van Post ligt
voor mij toch in de manier waarop de stem
men behandeld worden: 't klinkt alles licht
en los en luchtig, en je voelt je behaaglijk
als je er naar luistert. Hoe gemakkelijk
loopen hier de kinderstemmen naar de hooge
noten.
Een enkele maal kwam ook het groote
koor van „Onderling Genoegen" een handje
helpen. Het is zangvaardig, nu het straks in
Juni naar den wedstrijd gaat te Zandvoort.
Zondag 16 Juni is de dag. En in dit verband
herinnerde de voorzitter er aan, dat het
koor nog eenige goede stemmeni kan ge
bruiken. Hij maakte ook, nu hij toch een
maal op het podium stond, gebruik van de
gelegenheid om een drietal verdienstelijke
leden van „Onderling Genoegen" te verwel
komen als eerelid resp. als lid van verdienste
en hun het onderscheidingsteeken uit te
reiken, 't Waren de heeren Maas. Draver
en Mooy. die zich voor de vereeniging bij
zonder verdienstelijk hadden gemaakt, en als
men den heer Drayer mag gelooven, moet in
Nederland het podium nog worden gebouwd
dat aan 't „Onderling genoegen" der toe
komst plaatsruimte zal kunnen verleenen.
De afdeeling „tooneel" kwam dezen avond
niet aan 't woord. De griep had de helft
der leden ongeschiikt gemaakt om anderen
te amuseeren. Geen nood: toen namen die
-Mevrouw E. te Amsterdam,
•schrijft over haar jongen van 9 jaar:
..Hij was losfig geworden. hon niet
leeren, met geen enkel kind opschieten,
at weinig en groeide hard."
Teneinde raad gaf ik kom Sanatogen
en na eenigen lijd begon hij rustiger te
Slapen, veel te eten en terwijl hij eerst
hangerig was en niet wilde spelen, werd
hij tui vroolijh."
Ga nog vandaag naar Uw Apothe
ker oi Drogist, dan zult gij binnen
enkele dagen al de verbetering
bij Uw kind bemerken.
DIE BUIEN van onhandelbaarheid zijn bij een kind
steeds een gevolg van een overspanning der zenuwen.
De groeiperiode eischt zoo ontzettend veel van dat:
lichaampje, dat het niet verwonderlijk is, dac
men zoo nu en dan even moet ingrijpen.
Als Uw kind zoo'n „lastigen tijd" doormaak^
wat betrokken en bleek is, moeilijk is met hec
eten, geef het dan eens een tijdje Sanatogen.
In wat melk, water, of in pap gaat dat heel
-gemakkelijk en U zult het kind zienderoogera
zien opfleuren. Met Sanatogen zult gij in enkele
dagen weer een normalen eedust zien terug-
keeren, kleur komt er in de wangen en pit era
kracht in het wat verslapte lichaam en de
„lastigheid" verdwijnt.
Heusch, probeer Sanatogen eens.
Het is volkomen betrouwbaar en duizen
den hebben er na veel gesukkel een uit
komst in gevonden. Iedere Apotheker er»
Drogist verkoopt het.
Het Zenuwsterkend Voedsel.
In alle Apoth. en Drog. vanaf FL L-
Ziet U dat
Dat is wat nieuws!
Dat is één van de vele verbeteringen, die Auping
aan zijn heerlijke matrassen aanbracht: de nieuwe
hygiënische en sterke bevestiging (zonder klink
nagels!) van het soepel-veerend netwerk. - De
nieuwe Auping „Stroomlijn" Type 1935 is véél
lichter in gewicht geworden - gemakkelijker te
hanteeren dus, móóier werd ze en veel goed-
kooperl Voortaan moet U er meer dan ooit op letten
dat U een echte
origineele Auping-
matras koopt, met
den in het netwerk
„ingeweven"
naam AUPING.
Origineele Auping
matrassen in 4
kwaliteiten: Goud-,
Rood-, Groen- en
Paarsmerk, in prij
zen vanaf f ÏO.50.
QIÊÜ* ee «SJIMSSS NAk ...Auping;-' o Devntei*,
De keuze van een nieuw rijwiel is niet moeilijk,
als U gaat naar het RIJWIELMAGAZLJN
Daar vindt U RALEIGH, HUMBER, SIMPLEX, R. S.,
PHOENIX, ADELAAR, ALBION en KINDERRDWIELEN
in prijzen vanaf 19.75, Hollandsch fabrikaat.
I GRINT,
SCHELPEN,
ZAND,
GROND,
GRASZODEN.
Kantoor: BROUWERSVAART 106. Tel. 10718. HAARLEM. I
JU LIEVEN DE KE1JLAAN 10, Telel. 28731. HEEMSTEDE j
B R A N D S T O F F E N.