UIT HET BUITENLAND
Architect Dudok
te Londen gehuldigd.
kerkconcert.
TOON KELDER,
THIJS IJS EN DE KWADE SLANG
Sproeten komen vroeg ïn
het voorjaar, koop tijdig een pot
Sprutol. Bij alle Drogisten.
Radio-Programma
VRIJDAG 19 APRIL 1935
HAARLEM'S DAGBLAD
4
Bulgarije.
De regeering-Slatef
afgetreden.
Minister-president generaal Slatef heeft
gisteravond de pers ontvangen en medege
deeld dat de koning de ontslagaanvrage van
het geheele kabinet had aangenomen; het ka
binet werd belast met de afwikkeling van de
loopenae zaken.
Ministerpresident Slatef heeft den koning
de demissie van zijn regeering voorgelegd in
den loop van een conferentie welke hij Don
derdag met hem had naar aanleiding van het
feit, dat de minister van buitenlandsche za
ken Batalof, de minister van justitie, Dick-
kof, en de minister voor economische zaken,
Molof, dien middag een bezoek gebracht, had
den bij den minister-president, teneinde hem
offtcieel in kennis te stellen van hun aftreden.
Bij het verlaten van het bureau van den
minister-president weigerden de ministers
eenigerlei verklaring af te leggen over de mo
tieven van hun demissie. Zij deelden echter
wel mede, dat hun verzoek om ontslag was
aanvaard.
Het ligt voor de hand dat deze ontslagaan
vragen verband- houden met de verbanning
van de oud-premiers Georgief en Zankof en
eenige andere personen die vroeger hooge
functies hebben bekleed.
Generaal Slatef heeft de persvertegenwoor
digers medegedeeld, dat zijn voorganger Geor
gief met een aantal van zijn politieke vrien
den steeds tegen het kabinet-Slatef heeft sa
mengespannen. Daarom had hij de verban
ning bevolen,
Op de vraag wie de opvolger var Slatef zou
worden, antwoordde hij, dat hij dit nog niet
wist. De beslissing hierover ligt bij den ko
ning.
Toen gistermiddag de trein waarmede de
bannelingen naar Boergas werden vervoerd.
Philipope! passeerde, moest een eskadron ca
valerie met blanke sabel de menigte uiteen
drijven, welke zich voor het station had ver
zameld om de bannelingen toe te juichen.
Duitsehland.
Een Duitsch protest te Londen.
Duitschland heeft, naar Reuter meldt, een
mondeling protest tegen de houding van
Groot-Brit,Lannie te Genève tot den Britschen
ambassadeur bij het Duitsche departement
van buitenlandsche zaken gericht.
Van Duitsche zijde wordt het volgende ge
meld:
Bij het bezoek van den Engelschen en den
Italiaanschen ambassadeur aan het rijks
ministerie van buitenlandsche zaken, waarbij
naar reeds gemeld de formeele mededeeling
overhandigd werd betreffende de Engelsch-
Italiaansche verklaring over het verdrag van
Locarno te Stresa heeft staatssecretaris dr. yon
Buelow tegenóver de beide ambassa-
öeus een mondeling protest uitge
bracht tegen de houding, die de Volken
bond in de raadszitting tegenover Duitsch
land heeft aangenomen.
De door een Engelsch nieuwsbureau gepu
bliceerde bewering, volgens welke het hier
een protest betrof tegen de door Engeland en
Stresa aangenomen houding ten opzichte van
Duitschland, is onjuist.
De geschiktheid voor den
militairen dienst.
De uitgeverij „Offene Worte" te Berlijn pu
bliceert thans de officieele bepalingen betref
fende de geschiktheid voor den militairen
dienst.
Bepaald is o.m., dat den onderzochte on
middellijk na het medisch onderzoek mededee
ling moet worden gedaan van den uitslag.
Slechts die onderzochten zullen geschikt "wor
den verklaard, die krachtig gebouwd, goed
ontwikkeld en vrij van zoodanige gebreken
zijn. dat zij de gezondheid de bewegelijkheid
en het uithoudingsvermogen benadeelen. De
minimumlengte voor den militairen dienst is
vastgesteld op 154 cM. Beneden de 160 c.M.
worden de recruten echter alleen aangenomen,
wanneer bijzondere omstandigheden dit noo-
dig maken.
ZuidDAfrilksu
Kabinetscrisis in Bulgarije. Verbanning van twee oud
premiers leidt tot het aftreden van het kabinet-Slatef. Een
Duitsch protest tegen de houding van den Volkenbond.
sche regeeringen te verbieden, met de motivee
ring, dat deze zich voorbereiden voor een
oorlog. Deze oorlog behoeft wel is waar nog
niet binnen twee, drie of vijf jaar uit te bre
ken, doch alle verstrekte leeningen aan sta
ten die zich ten oorlog voorbereiden, betee-
kenen een indirecte bevordering van den oor
log. Deze resolutie verbiedt zoowel overheids-
als particuliere leeningen, met uitzondering
van leeningen, die bestaande leeningen ver
nieuwen of converteerén.
Bij overtreding van deze bepalingen eischt
de resolutie een maximum straf van 10 jaar
gevangenisstraf en eèn boete van 100.000
dollar.
Bestuursreorganisatie in Zuid-
West-Afrika
Naar officieel te Kaapstad wordt medege
deeld is een commissie benoemd welke belast
is met het opstellen van een nieuw bestuurs
plan voor Zuid-West-Afrika.
De commissie zal, naar Reuter meldt, met
het oog op de ontevredenheid in Zuid-West,
een onderzoek instellen naar de mate van doel
treffendheid van den huldigen bewindsvorm
en naar de redenen van het misnoegen, Zij zal
nagaan, zoowel van constitutioneel als van
financieel standpunt, hoe het gebied beter kan
worden beheerd om een doeltreffender bewind
te waarborgen benevens een grooter mate van
tevredenheid onder de inwoners. Daarbij zal
rekening worden gehouden met het mandaat-
karakter van het gebied en met de grondwet
van de Unie van Zuid-Afrika.
Amerika.
Senator Borah verlangt verbod
van credietverleening aan
Europa.
Senator Borah heeft, naar de Tel. verneemt
een resolutie bij den Senaat ingediend, die
beoogt alle credietverleening aan Europee-
UITREIKING VAN „.ADOLF HITLER"
EJEREN
Reuter meldt uit München:
Aangezien de 46ste verjaardag van Hitier
valt op den dag voor Paschen, heeft de stad
München besloten het Hitler-verjaardags-
fonds, waarvoor IS.500 mark is bijeengebracht
te bestemmen voor den aankoop van beschil
derde Paascheieren. Vooral arme gezinnen
met veel kinderen zullen bij de uitdeeling
dezer eieren worden bedacht. Die. welke drie
of meer kinderen hebben, zullen elk negentien
„Adolf Hi tier "-eieren ontvangen, en die met
zes kinderen elk 28 eieren.
VENIZELOS TE PARIJS.
PARIJS, 18 April (Reuter) Venizelos is hier
hedenochtend aangekomen.
GEESTELIJKE VEROORDEELD WEGENS
BESCHIMPING DER RIJKSREGEERING.
ALLENSTEIN. 18 April. (V. D.ï De burge
meester van Allënstein heeft een Katholiek
geestelijke laten arresteeren en ter beschik
king van de justitie gesteld aangezien hij
zich zou hebben schuldig gemaakt aan be
schimping van leden der Rij'ksregeering en
hij zich tegen het Nationaal-socialisme zou
hebben uitgesproken. De priester zal voor
een buitengewone rechtbank terechtstaan.
BROER VAN RASPOETIN VERONGELUKT.
In Tomsk is door een politieauto een bede
laar overreden, die op slag dood was. Het in
gestelde onderzoek bracht aan het licht, dat
de verongelukte de broer was van Gregor
Raspoetin.
BERLIJNSCH KERKBLAD IN BESLAG..
GENOMEN.
Het Paasclmummer van het katholieke
kerkblad voor het bisdom Berlijn van 21 April
is door de staatspolitie in verband met een
artikel over het proces tegen den Katholieken
priester, prelaat Leffers te Rostock in beslag
genomen.
INTERNATIONALE TARWECONFERENTIE
TE LONDEN.
LONDEN. 18 April. (V. D.) De secretaris
van de tarwecommissie heeft gisteren mede
gedeeld dat op 22 Mei te Londen een nieuwe
internationale tarweconf eren tie zal worden
bijeengeroepen in overleg met het Britsche
ministerie van handel. 21 regeeringen zijn
uitgenoodigd tot het zenden van vertegen
woordigers teneinde de tarwe-export nader
te regelen door een bespreking van de kwes
tie der uitvoerquoten en landbouwrestrictie.
OUD-PREMIER GEORGIEFF VERBANNEN.
SOFL4, 18 April (Reuter). Behalve Zan-
koff zijn naar Boergas verbannen de oud
minister-president Ge.orgieff, de vroegere
prefect van politie Natcheff en de vroegere
prefect van Sofia Karakolokoff.
Ontvangt gouden medaille van
British Institute of Architects.
LONDEN. Donderdag
De koninklijke gouden medaillfe van het Ko
ninklijk Instituut van Britsche Architecten is
aan architect W. M. Dudok uitgereikt in een
bijeenkomst van het Instituut in het gebouw-
Portland Place 66. De Nederlandsche gezant
was tegenwoordig. Onder de andere aanwezi-
gén bevonden zich, behalve de voornaamste
architecten van Londen en andere steden, de
President van de Royal Academy of Arts Sir
William Llewellyn, de President van het In
stituut van Ingenieurs Sir Richard Redmayne,
de Secretaris van de Anglo Batavian Society
Frank E. Beresford en vele anderen.
Het was een onvergetelijke avond voor de
aanwezige Nederlanders, die zich trotsch voel
den toen de President van het Instituut Sir
Giles Gilbert Scott na een keurige toespraak,
waarin de verdiensten van Dudok naar
waarde werden geschetst, dp gouden medaille
met het lichtblauwe lint om de schouders van
den uitverkorene hing. Tevoren hadden de
architecten ,Guy Dawber en Lanchester den
heer Dudok naar het podium geleid. In zijn
woord van dank voor de hem ten deel geval
len onderscheiding zei de heer Dudok dat het
niet alleen een beau geste maar een mooie
traditie was dat de Souverein op aanbeveling
van den Raad van het Instituut zoo nu en
dan de hoogste architecturale belooning toe
wijst aan een buitenlandsch architect. Er ligt
de erkenning in dat het gebied der kunst gees
telijk is en niet wordt beperkt door grenzen,
zeide de spreker. Hij gaf uitdrukking aan zijn
diepe dankbaarheid tegenover zijn collega's
die deze eer aan zijn werk hadden bewezen
en aan zijn waardeering dat de Koning zijn
goedkeuring had willen hechten aan het
voorstel. Dudok zag in de onderscheiding het
bewijs dat hij niet geheel gefaald had in zijn
streven, in zijn werk de ontroering te leggen
welke hem bezielde en welke tot zijn schep
pingen had geleid. Maar zelfs deze medaille
had haar keerzijde, want in dit gelukkig uur
klonk de nimmer zwijgende stem der zelfkri
tiek. een stem die elke kunstenaar kent, lui
der dan ooit. Waaraan had hij deze onder
scheiding te danken?, vroeg hij zich af en hij
moest bekennen er geen antwoord op te vin
den. Spreker herinnerde vervolgens aan Cuy-
pers en Berlage, namen die onafscheidelijk
zijn verbonden aan de wederopleving der Ne
derlandsche architectuur, aan wie hij als
jonger landgeixoot een woord van erkenning'
en dankbaarheid schuldig was en wier zegen
rijken invloed hij als zooveel andei'e jongeren
had ondergaan. Vooral aan deze twee pioniers
dankte Nederland een architectuur vol toe
wijding en vol overgave. Dudok verklaarde
tenslotte dat hij zich van een neerdrukkend
gevoel bevrijd zou achten indien de onder
scheiding. hem ten deel gevallen, niet zoo
zeer werd beschouwd als een bewijs van per
soonlijke waardeering, maar van waardeering
voor hetgeen alle Hollandsche jongeren geza
menlijk hebben gedaan. De woorden van Du
dok werden met grooten bijval ontvangen. De
Nederlandsche gezant bekende dat hij in 22
jaar in Londen nog nooit zoo trotsch was ge
weest op Nederland als thans. De architect
Percy Thomas herinnerde er aan dat de ge
huldigde oen nieuw woord had gebracht in de
Engelsche taal. Men spi'ak van ..dudoky archi
tecture". De opmerking werd met eindeloos
applaus ontvangen. En daarmee was de ge
denkwaardige plechtigheid afgeloopen.
KRANT WEGENS PLAATSING VAN
FOUTIEF BERICHT VERBODEN.
ESSEN, 18 April. (V. D.) Het voormalige
Centrumblad, de katholieke Essen er Volks-
zeitung" is wegens het verspreiden van een
valsch bericht voor veertien diagen verboden,
terwijl de verantwoordelijke redacteur en de
hoofdredacteur zijn gearresteerd.
Het blad had gisteren abusievelijk bericht,
dat de moordenaar Islakar, die gisteroch
tend met zijn medeplichtige te Essen is te
rechtgesteld, gratie zou hebben gekregen en
tot levenslange tuchthuisstraf zou zijn ver
oordeeld. De justitie was van meening dat
een dergelijk bericht berust „op een onge
hoord lichtvaardige weergave van een infor
matie. die de verslaggever van het blad in
een café van een derde, die van de betrok
ken kwestie niet op de hoogte was noch op
de hoogte kon zijn. had gekregen". De ar-
ï'estatie der beide redacteuren geschiedde
op bevel van den Oberprasident van het
Rijnland.
MUZIEK.
Remonstrantsch Zangkoor.
Het onder leiding van mevr. L. Kruyf-
Hïlarius staande Remonstrantsch Zangkoor,
dat in 1923 opgericht is, heb ik verleden jaar
op een concert in de Remonstrantsche kerk
voor het eerst gehoord. Toen werd ons na
mens het koor en zijn leidster verzocht, over
hun verrichtingen geen critiek te schrijven,
en we respecteerden dat verzoek, al bleek het
ons dat die verrichtingen den toets der open-
bare beoordeeling glansrijk hadden kunnen
dooi-staan. Bij het concert van Donderdag 18
April gewerd ons een dergelijk verzoek niet
en ik mag dus nu openlijk van mijn groote
waardeering voor de resultaten van den ar
beid der dirigente getuigen. Het Remonstrant
sche Zangkoor is klein: het telt nauwelijks
een 25-tal leden, maar het moet wel een keur
van stemmen zijn waaruit 'n schoonheid van
samenklank ontwikkeld kan worden als dit
koortje te genieten geeft.
Het Rem. Zangkoor had voor het concert
van Donderdagavond zijn programma opge
steld in ovei-eenstemming met den Paasch-
tiid; een koraal van Bach en ..Die sieben
Worte des Erlösers am Kreuze" van Haydn.
Het aan de Matthaeus-Passion ontleende
koraal werd met Nederlandschen tekst a
cappella gezongen; de afwezigheid van de
bij de uitvoeringen der Matthaeus Passion
gebruikelijke instrumentale ondersteuning
gaf geen aanleiding tot onzuiverheid en,
doordat de sopranen bij het Rem. Zangkoor
in de meei'derheid zijn, kwam de koi'aal-
melodie als cantus firmus voldoende naar
voren.
Minder bevredigend was de vervanging van
het oi-kest bij Haydn's werk door piano, voor
al wijl de pianiste in talrijke dilettantische
fouten verviel: ongemotiveerd pedaalgebruik
dat verbinding' schiep, waar afscheiding had
moeten zijn, verwaarioozing van rustteekens
waardoor meermalen de maat getransfor
meerd werd., onjuistheid in de interpretatie
van notenwaarden, en wat dies meer zij.
Ten gevolge daarvan werd soms van dirigen
te en solisten een aanpassing vereischt. die
in omgekeei-de richting had moeten plaats
vinden. De pianiste moge het. niet euvel dui
den, wanneer, we haar aanraden in het ver
volg haar party onder bevoegde leiding voor
te bereiden, want er zijn in haar spel andere
kwaliteiten, die een goede uitvoering zeker
mogelijk maken.
Van de vier solisten ti'ad de sopraan Cor
Igesz, die zeer mooi zong, het meest op den
voorgrond. De drie overigen hadden een
minder omvangrijke solistische taak, maar
wat ze te doen hadden deden ze goed en hun
samenwerking met de sopraan tot terzet of
kwartet slaagde insgelijks uitstekend. Het
waren de alt Rie Tuyl Schuitemaker, de te
nor Frans Vroons en de bas H. Joh. de Haas.
Van Haydn's werk werd het laatste deel.
dat de aardbeving schildert, weggelaten. De
andere deelen bevatten veel mooie muziek,
maar al de*langzame tempi en de gelijkvor
migheid der begeleidende figuren veroorza
ken een tekort aan aan afwisseling. Opmer
kelijk zijn de gelijkenissen met een andere
bekende melodie van Haydn, die in het 2de
en het 4de deel voorkomen.
De organist der Rem. kerk Theo Pardoen
opende het concert met het Preludium in
b kl. t. niet b moll, zooals in 't program
ma stond: dit had dan h moll moeten zijn
van Bach. In zijn vertolking daai'van
kwamen nogal wat ongerechtigheden voor;
bovendien was er geeix plastiek in en zonder
deze wordt zulk een werk voor den hoorder
onbegrijpelijk. Beter slaagde zijn voordracht
van twee koraalvoorspelen van Bach: „Ich
ruf' zu dir" en „O Mensch bewein dein Suil
de grosz'".
Met het gemeenschappelijk, door orgel
begeleiding ondersteunde zingen van het
koraal „O Haupt voll Blut und Wunden",
welks tekst in onze taal was overgebracht,
werd deze druk bezochte Paaschuitvoering
besloten.
K. DE JONG.
kleurig romanticus.
Zijn werk is deze maand bij Van Wisselingh,
op het Rokin, te zien. Hij is de laatste jaren
in zijn evoluties kennelijk op een rustpunt ge
komen en zijn werk vertoont die kalme zelf
bewustheid van doen. die vermoeden doet dat
het thans bereikte hem. voorloopig althans,"
voldoet. Kelder is een artist van beteekenis ge-
woi'den, nadat zijn vroeger werk de belofte
daarvan reeds had afgelegd. Hij is meen ik
Rotterdammer van origine en heeft, behal
ve dat, met Van Dongen ook diens aangebo
ren flair voor het schilderen gemeen. Het is
opmerkelijk dat zoovele Rotterdammers die ge
makkelijkheid van penseelvoering bezitten, zoo
vlot zijn en zonder in navolgixig te vervallen,
zoo gemakkelijk ad a p te eren, wat ze in de groo
te meesters getroffen heeft. Hij is nu zoo ver
dat hij een eigen persoonlijheid werd, van een
type dat wij in de kunst van vandaag hier niet
bezitten.
Hij heeft temperament, deze schilder. Een
gezonde sensualiteit bezielt hem, doch zijn
naakten zijn even kuisch als die der nymphen
van Diar of der baadsters van Fautin Latour.
Ze zijn van een lichter en smeltender kleurig
heid dan die van deze meesters, ze zijn zonni
ger en levenswarmer en staan in dii'ecter ver
band met sommige Italiaansehe klassieken, die
ook hun voorbeelden waren.
Kelder's schilderen is meer Fransch-Itali-
aansch georiënteerd dan dat van de meeste
moderne Hollanders van vandaag, die, öf zich
in psychologische scheefheden verwarden of te
Parijs te veel in uitmiddelpuntigheden belang
stelden. Zijix landschappen met baadsters, zijn
Pastorale, zijn Parkfeesten enz., het zijn le
vensblije verbeeldingen eener gedroomde na
tuurschoonheid, anders dan een Monticelli ze
onderging, maai' in wezen niet- zoo ver uit
diens familie. Deze kunst is romantisch en de
kunstenaar een verrukkelijk fantast, die in
Don Quichotte behagen schept en de amoureu-
se historiën der Grieksche godenwereld nog
altijd de moeite waard vindt. Een jong schil
der die dezer dagen een eigen tentoonstelling
opende met het uitspreken eener inleidende
rede het kletskwaad woekert voort bij die
gebeurtenissen vertelde onder meer gronde-
loosheden, dat in de kunst van vandaag „al
leen nog de kinderen romantisch waren". Het
zou wat! Kelder is geen kind meer en hei- is
meer dan waarschijnlijk dat juist nu, in een
periode van ontmoedigende inzinking aller -
wege, de romantiek weer een renaissance tege
moet gaat. Als de werkelijkheid niet meer
aantrekkelijk is, zoeken de fijnste geesten zich
in den droom te redden. Dat is een geschiede
nis die zich hei'haalt. Maar niet ieder kau dat,
en dat is hier den doorslag gevend. Toon Kel
der beheerscht zijn metier en verstaat een
figuur en wie dat heeft, is meestal voor nuch
tere zakelijkheid een slecht .comparant.
Modigliani, voor wien hij een tijd lang eene
misschien te actieve bewondering koester
de, was een romanticus met een eenigszins
bizarren inslag. Het is vreemd dat altijd zulk
een inslag nagevolgd wordt en de groote, de
eeuwige qualiteiten van hetzelfde werk uit het
oog verloren worden. Kelder heeft van het
werk van Modigliani veel geleerd maar is ge
lukkig de obzsessie van het specifiek Modi-
gliani-aehtige kwijt geraakt-
Hij heeft de laatste paar jaren veel portret-
ONZE DACELIJKSCHE KINDERVERTELLlNC.
Thijs haalt een heel lang touw; daai'in maakt hij een flinke lus en
deze deed hij om een rotsblok, dat stevig op het pad scheen te liggen.
Hij zegt vei-volgens tot Sim: „Hieraan moet jij mij laten afdalen,
dan kan ik in het ravijn je hoedje pakken."
„Juist," roept Sim, „dat is heel goed bedacht."
Zoo gezegd zoo gedaan; zie maar eens naar het volgende plaatje.
ten geschilderd. Zijn fantasie ligt daarbij na-
tuui'lijk aan banden, doch zijn plezier aan een
zekere grandezza in houding en bouw van hefe
portret, kan hij rustig uitvieren. Door zijn aan-
geborexi schilder-vlotheid is zijn opvatting
verwant aan de wijze waarop de Engelsche
portrettisten der achttiende eeuw de Italia
nen verstonden.
Doordat hij probeert den essentieelen kant
van de vex-schillende verschijningen die in een
bewegelijk menschengelaat zich kunnen ver-
toonen, vast te leggen, zal het voorgekomen
zijn dat men op het eerste gezicht aan de ge
lijkenis twijfelde om later te erkennen dat het
wezenlijke volkomen getroffen was. Vooral bij
damesportretten was dat het geval en ik heb
zelden te voren in die materie een moeilijk
verboi'gen miskenning zoo in een eerlijk ge
meende erkenning zien omslaan. Dat het als
kleur en arrangement en picturale bedreven
heid zeer geslaagde portretten waren, werd
onmiddellijk exx grif toegegeven.dat ze ook
psychisch en als samenvatting der toevallige
aspecten scherp geformuleerd waren, kon men.
eerst langzamerhand inzien en erkennen. Uit
het hierbij gereproduceerde portret zijner
vrouw kan men wel ongeveer aflezen, wat ik
met die psychische samenvatting bedoel. Ze is
anders eenigszins.wanneer ze ons op het
atelier een kopje koffie gereed maakt, waar ik
probeer haar man „uit te pompen" voor mijn
kunstcritische aan te eken ingenanders mis
schien ook, wanneer ze met hun leuken kleinen
zoon bezig is, en toch geeft dit portret, zoo en
passant, en al neemt de schilder den schijn
aan, alleen om het picturale zulk een portret
op te zetten, de volmaakte essence van haar
wezen. Al schilderend benadert Kelder zijn
model indringender dan dat het meen ik
op zijn weg ligt met een paar lijnen een uiter
lijke opmerkelijkheid te accentueeren: hij is
geen geboren caricaturist of typeerder van
vreemde opvallendheden. Toen ik hem jaren
geleden, eens bij onzen vorigen hoofdredac
teur introduceerde om voor Haarlem's Dag
blad te teekenen, bleek dat na korten tijd af
doende. Dat hij zich na tien, vijftien jaar tot
een eersterangs portrettist van de vrouwelijke
verschijning zou ontwikkeld hebben, was toen
echter evenmin te voorzien.
In het portret zijner vrouw manifesteert zich
ook zijn plezier in het schilderen van handen.
Ze zijn steeds anders en steeds in congruentie
met het wezen van zijn model. Men kan dat,
nu een aantal portretten bij Van Wisselingh
geëxposeerd zijn, gemakkelijk zelf constatee-
ren. En dan niet verzuimen het alleraardigste
portret dat hij van zijn zoontje schilderde, te
bewonderen. Ik denk dat de dames dat jog
„een snuit" zullen vinden, en heelemaal onge
lijk zullen ze wel niet hebben. En het kleine
zelfportret typeert hem volkomen: hij kan,
over zijn iix den grond luchtig en jolig wezen
een masker van nadrukkelijke vastberaden
heid trekken, waarnaast Musselini een kind
gelijkt. En dat tegelijkertijd mooi schilderen.
Kelder lijkt op weg een figuur van constante
beteekenis in onze kunst te worden. En wij,
die hem van zijn eerste tentoonstelling af, er
gens in de Prinsestraat in Den Haag (het lijkt
al heel lang geleden) gevolgd hebben, kunnen
ons daarover slechts verheugen.
J. H. DE BOIS.
(Adv. Ingez. Med.)
ZATERDAG 20 APRIL 1935.
HILVERSUM, 301 M. VARA-uitzending.
8.00 Orgelspel C. Steyn. 8.30 Gram.pl. 10.00
Morgenwijding VPRO. 10.15 Voor arb. i. d. con-
tinubedr.: VARA-t-ooneel o.l.v. W. v. Cappel-
len, „Qrvitropia", o.l.v. J. v. d. Horst, en gra-
mofoonpl. 12.00 Gram.pl. 12.30 „De Zonneklop
pers" o.l.v. C. Steyn. 1.151.45 „De Fliereflui
ters", o.l.v. E. Wal is. 2.00 „Hoe de toonkunst
groeide". 2.20 Mevr. H. StraalmanKremer:
Coöperatiekwartiertje. 2.35 Pianoi-ecital D.
Wins. 2.45 Ds. A. v. d. Heide spreekt over reclas
seering. 3.00 Dubbel-X-Ensemble o.l.v. C. Steyn.
3.30 Radiotooneel o.l.v. W. v. Cappellen. 4.00
Hollandsche Kamermuziekvereen. 5.00 Cause
rie. 5.15 Gram.pl. 5.40 -Literaire lezing M. Wol-
ters. 6.00 „De Wielewaal", o.l.v. P. Tiggers. 6.30
Lezing E. Lasker. 6.50 Orgelspel J. Jong. 7.00
Mevr. G. StotijnMolenaar (sopraan), J. Sto
tijn en H. Stotijn (hobo en alt-hobo), en H.
Schouwman (piano). 7.45 Uitz. v, d. Cent-r.
Bond v. Transportarbeiders. 8.00 Herh. SOS-
Ber. 8.03 Vaz Dias en VARA-Varia. 8.10 Gra-
mofoonpl. 8.30 Rep. v. d. „Flora" Heemstede.
8.50 Vioolrecital E. Walls 9.00 VARA-oi'kest o.
I.v. H. de Groot en J. Schmidt (zang). 9.40 Vaz
Dias. 9:45 Zang J. Schmidt (tenor). 10.00
VARA-Maandrevue van de Vries en Pleysier.
M.m.v. VARA-orkest o.l.v. H. de Groot, VARA-
tooneel en solisten. 11.00 „De Droom, die een
nachtmerrie werd", spel van Boer, m.m.v. F.
Nienhuys en gr.pl. 11.5512.00 Gram.pl.
HUIZEN, 1875 M. KRO-uitzending.
8.00 Gram.pl. 8.1-5 H. Mis. 10.00 Gram.pl.
II.30—12.00 Godsd. halfuur. 12.15 Gram.pl. 2.00
Declamatie. 2.20 Gram.pl. 2.30 Sport 3.004.00
Kinderuur. 4.15 Schlagermuziek, gram.pl. en
lezingen. 8.00 Vaz Dias. 8,05 Orkestconcert m.
m. v. solisten en gram.pl. 10,15 Gram.pl. 10.30
Vaz Dias. 10.35 Orkestconcert. 11,15—12.00
Gram.pl.
DROITWICH, 1500 M.
9.20 Voorlezing. 9.359.50 Morgenwijding.
10.20 Gram.pl. 11.05 BBC-Northern Oi'kest
o.l.v. C. McNair, m.m.v. C. Peai'son (piano).
12.20 Commodore Grand Orkest o.l.v. H. David
son 1.20 Het Belfaster Omroeporkest o.l.v. E.
G. Brown, 2,20 Orgelspel D. Thorne. 2.50 Het
Squii-e Celeste Octet m.m.v. H. Costigan (ba
riton). 4.05 Anierikaansch Relais. 4.35 BBC-
Dansoi'kest o.l.v. H. Hall. 5.20 Berichten. 5.50
Sportpraatje 6.05 Welsch Intermezzo. 6.20
Interviews. 6.50 Het orkest van H. M. Welsh
Guards o.l.v. Maj. A. Harris, m.m.v. F. Wood
man (sopraan). 7.50 Variété-programma. 8.50
Berichten. 9.20 BBC-Theater-orkest o.l.v. S.
Robinson. 10.2011.20 Ambrose en zijn oi'kest.
RADIO PARIS, 1G48 M.
6.20 eix 7.20 Gram.pl. 11.35 Orkestconcert
o.l.v. Doyen. 7.20 Gevar. progra. 9.50 Dans
muziek
KALUNDBORG, 1261 M.
11.201,20 Concert uit Rest. „Wivex". 2.50
4.50 Omroeporkest o.l.v. Gröndahl. 7.20 Paasch
programma. 9.50 Fransche muziek o.l.v. Ree-
sen. 10.3511.05 Gram.pl.
KEILEN. 456 M.
5.20 Gram.pl. 6.35 Orkestconcert. 11.20 Om
roeporkest o.l.v. Topitz. 12.35 Omroepkwintet.
I.35 Gram.pl. 3.20 Vroolijk programma, m.m.v.
omi'oepkleinorkest. omroepschrammelensemble
en solisten. 5.40 Concert. 8.30 Uit München:
omroeporkest o.l.v. List. 9.40 Gram.pl. 10.35—
II.20 Paaschprogramma.