Perl ZOMERSTOFFEN De bloem van den dag. HöAAMEN&Co. VRIJDAG 10 MEI "1935 HASRCEM'S DAGBLAD 6 MUZIEK. Nederlandsch Muziekfeest. Derde Orkestconcert. Het derde en laatste der orkestconcer ten was voor het grootste deel het minst mo derne der drie, maar tegelijkertijd het meest typisch Nederlandsche. In de werken, die op de vorige twee orkestconcerten uitgevoerd wer den was de vreemde import zóó overwegend, dat men ze moeilijk als representatief voor een speciaal Nederlandsche toonkunst kon aanvoelen. Wagner. Rich. Strauss. Mahler, De bussy, Ravel, Hindemith, Strawinsky en ik weet niet wie al meer maakten zich kenbaar in veelal knap geschreven stukken, maar in eigen omgeving gevoelde men zich maar zel den, misschien alleen nog bij gedeelten van Voormolen's Suite. Bij het derde Concert werd dit anders. Ber nard Zweers noem eens een trouwer die naar der Nederlandsche kunst dan den man, die nimmer al was 't. maar een regel van een vreemden tekst heeft willen componeeren; Cornelis Dopper, in Duitschland muzikaal op geleid, maar in zijn kunst vaderlander als Zweers; Julius Röntgen heeft een tweede zich zóó voor de Nederlandsche folklore geïn teresseerd en er zich zóó ingewerkt als deze in Duitschland geboiene? Nu zouden we niet mogen beweren dat de muziek dezer drie de hoogst denkbare vlucht neemt. Ons polderland bezit geen Alpine ver heffingen en de echt-Hollands.che muziek is dan ook grootendeels op den began en grond gebleven. Onze componisten hadden er voor te zorgen dat het niveau niet. beneden A. P. kwam, en over 't algemeen is hun dat wel gelukt. Zweers' ,.Ons Hollandsch" voor mannenkoor en orkest is zeker niet zijn belangrijkste werk. Het is Hollandsch-burgerlijk. Maar de uitvoe ring onder Fred. Roeske's leiding toonde tot welke hoogte het kunnen der Kon. Mannen- zangvereeniging Apollo" gestegen is, en dat is een heel eind boven A.P. Na deze zeer toegejuichte vertolking en na een ware ovatie aan het adres van den emi- nenten koordirigent betrad Mengelberg, ins gelijks weer hartelijk gehuldigd het leidersge stoelte. en kwam Dopper's Zuiderzee-Sympho- nie aan de beurt van uitvoering. Velen her inneren zich nog het incident-Matthijs Ver meulen, dat jaren geleden naar aanleiding van een uitvoering dier Svmphonie in het Concert gebouw voorgevallen is. We zijn hier te lande niet aan demonstratieve afkeuringen in de concertzaal gewend; we slikken en beapplau- disseeren ook die dingen, die we niet mooi vinden en reserveeren de veroordeeling tot later. Of nu Dopper's werk aanleiding gaf om er Sousa bij aan te roepen, zooals Vermeulen destijds gedaan schijnt te hebben, mag be twijfeld worden. Het is zeker geen eerste rangskunst, maar het is goed-Hollandsch en het is knap gemaakt. Dopper's contrapuntische kennis en vaardigheid blijken uit de fugati- sche verwikkelingen, die zich niet als bij vele modernen tot een expositie beperken, en die bovendien aan de eischen van den goeden sa menklank voldoen. Want men kan wel beweren dat de melodie primair is de vrijheid der li neaire stemvoering ongebreideld, maar het oor der meeste menschen wil toch niet voort durend gekwetst worden Men kan een con certpubliek niet „dwingen om in te gaan". Ten aanzien van de Zuiderzee-symphonie zou men kunnen opmerken dat de componist aan zijn voorliefde voor contrapuntische combinaties te veel den teugel heeft gevierd; men gevoelt althans vele lengten en uitspinningen als on- noodig. Beperking is ook in de kunst noodig. De Oud-Nederlandsche Suite voor orkest van Röntgen sloot zich mooi bij de twee vorige werken aan. Röntgen's veelzijdige kennis der muziek bleek weer uit de harmonische en or kestrale behandeling, die allerlei fijne wen dingen deden hooren. In het tweede deel kwam zijn vriend Brahms om den hoek kij ken, maar die was als Hamburger toch eigen lijk ook uit het lage land geboortig. De Con- tre-Dans met het mooi geinstrumenteerde Trio dat aan 't slot op dezelfde wijze als 't Scherzo en Trio van Beethoven's Zevende terugkomt en dan plotseling afgebroken wordt, en het knappe stuk contrapunt dat in de bewerking van „Heer Halewijn" geboden werd deden de nagedachtenis van den componist eer aan. De twee orkestliederen van Hendrik An- driessen: „Fiat Domine" en „Magna res est amor' zijn in Haarlem herhaaldelijk uitge voerd. De componist, die ze dirigeerde en de sopraanzangeres To v. d. Sluys werden warm toegejuicht. To v. d. Sluys zong ook de slotscène van Willem Landré's Mysteriespel Beatrys", dat eenige jaren geleden ook hier ter stede opge voerd is. Het Tusscbenspel, dat er aan vooraf ging, is in structuur en uitdrukking vrij vaag. de slotscène daarentegen pakte, mede door dien voortreffelijken zang, in hooge mate wat uit de langdurige huldiging van haar en van Willem Landré bleek. Met de Symphonische Beweging „Arbeid" van Marius Monnikendam kwamen we voor een wijle terug in de zeer moderne sfeer. In dit realistisch bedoelde stuk ontbreekt elk spoor van welluidendheid; wie wel eens in den drukken tijd aan de havens of in een eta blissement als „De Schelde" te Vlissingen ver toefd heeft kan Monnikendam's werk waar- deeren, al gevoelt hij dat de werkelijkheid nog veel harder is. De Hymne „Op Amstelredam", op een tekst van Vondel door Rudolf Mengelberg gecom poneerd vormde een grootsche afsluiting der serie orkestconcerten. Verrassend klonk na de introductie der C dur-inzet van het man nenkoor. geweldig de gezamenlijke zang van „Apoilo" met het Toonkunstkoor, dat het slot nog door het orgel versterkt voor de herhaling der eerste regels. En welk een trotsch be wustzijn spreekt uit de regels: De welvaart stut haar staat, zoolang d'aanzienlijkheid Des Raads gewetensdwang zijn boozen wil ontzeit. Na dit werk barstte het applaus los. De groote huldiging van den jubilaris moest nog dgen. Ze was reeds door de aanbieding van 1 van bloemstukken voorafgegaan. Maar het gevorderde uur liet me niet toe bij het défilé dat komen zou te blijven. Voor een samenvatting van de op de drie orkestconcerten gekregen indrukken ont breekt nu de tijd. We zullen die tot een nabe trachting moeten uitstellen. KAREL DE JONG. HET TOONEEL. NIEUW SCHOUWTOONEEL. GOUDEN REGEN. Het is in de laatste jaren geen zeldzaam heid. dat beroepsgezelschappen stukken, waarvan dilettanten de speelbaarheid hebben bewezen, op het repertoire nemen, om er hun geluk mee te beproeven. Week-end kwam op het speelplan van het Groot Nederlandsch Tooneel, nadat studenten onder de regie van Frits van Dijk er te Amsterdam een succes volle voorstelling van hadden gegeven en ook Gouden Regen, het Engelsche blijspel van J. B. Priestley, waarvan gisteren de première ging bij het Nieuw Schouwtooneel, was reeds eerder in dit seizoen te Amsterdam in een stu dentenmilieu gespeeld. Een volle zaal heeft gisteren dit stuk van Priestley zeer goed ont vangen en vermoedelijk zal Het Nieuw Schouwtooneel in de toekomst van dit on schuldige blijspel nog wel plezier beleven. Het zal dit dan voornamelijk te danken hebben aan Ko van Dijk, die de hoofdrol onder regie van zijn neef Frits met ko mische verve en toch aldoor zeer menschelijk speelt. Hij is in Gouden Regen een gulle, har telijke kerel wien men. ondanks zijn be kentenis aan zijn familieleden, dat hij in de laatste jaren zijn geld met het vervaardigen van valsche obligaties en dito bankbiljetten heeft verdiend, zijn laatste penning zou toe vertrouwen. Wij meenen niet anders, dan dat dit alles maar ophakkerij van George Radfern is om zijn lastige, klaplooperige familieléden kwijt te raken en zijn aanstaanden schoonzoon aan den tand te voelen. Zij hebben immers met de meeste uitdruk- kelijkheid verzekerd nooit geld, waaraan ook maar het minste vlekje kleeft, te zullen accep teeren. Wat dus eenvoudiger dan hun in den waan te brengen, dat hij zijn geld op oneerlijke wijze verdient. Maar als zijn vrouw aan het slot van het tweede bedrijf tot hem zegt, dat hij de eerlijkste man van de wereld is, zijn ook wij daarvan volkomen overtuigd en wij vallen vrij onzacht uit de wolken, wanneer het blijkt, dat George Radfern de waarheid heeft gezegd en hij in werkelijkheid wat hij zelf noemt particuliere inflatiepolïtiek bedrijft. Wij betwijfelen, of een vervalscher van bankbiljetten zich ooit tegenover vijandige familieleden zoo zou blootgeven, als George Radfern dat doet en wij kregen vooral door het verrassende slot wel sterk den indruk met een bedenkstel te doen te hebben, maar op het tooneel gaf deze wisseling van stem mingen ongetwijfeld spanning en het slot de verschijning van den politie-agent bracht zelfs een door niemand verwachte frappe. Toch lijkt het mij toe, dat het blauwe potlood in dit blijspel nog goede diensten kan doen. Vooral in I en ook in het overigens wel spannende gesprek tusschen George en den inspecteur van Scotland Yard zou zon der schilde nog heel wat geschrapt kunnen worden. Voor Ko van Dijk was gisteren het succes van den avond. Hij speelde George Radfern met gulle hartelijkheid, joviaal, levendig en fijn-komisch. Vooral in het gesprek met den politieman waarin Frits Bouwmeester hem knap tegenspel gaf was Van Dijk voor treffelijk. Ook Lau Egerman had in den klaploope- rigen zwager een dankbare rol, die hij met een grappige nonchalance en burgerlijke vrij moedigheid breed uit weer gaf. Dogi Rugani was het dochtertje, dat niet wist, wat zij eigenlijk aan haar Vader had. Zij speelde haar lief en merkwaardig jeugdig. Jettv van DijkRiecker was het zure fa milielid der Radferns en liet niets na om ons, van haar zure giftigheid te overtuigen. Haar spel kreeg daardoor iets nadrukkelijks, even als dat van Lena Kley, die de in haar echtgenoot zoo volkomen geloovende vrouw was. Sam de Vries en Ben Aerder knapten twee kleinere rollen naar behooren op. Wij zullen Gouden Regen in het volgend seizoen zeker wel op het repertoire van Het Nieuw Schouwtooneel terugzien. J. B. SOHTJIL. Furtwa^n;?]^ leidt de Bavr^iïtfoer Festsniele. De leiding der Bayreuther Buehnenfestspiele maakt bekend, dat bij de Festspiele van 1936 prof. Wilhelm Furtwaengler als hoofd-dirigent zal medewerken. AUTOBANDEN met 50 */o korting 1ste kwaliteit. Geen Duitsche banden. GARAGE MODERN, KOUDENHORN 40 Telefoon 11022. (Adv. Ingez. Med.) De flesch - de naam - 't etiket Dat valt nog te probeeren, Maar d'inhoud van een Perl flesch Kan niemand imiteeren. (Adv. Ingez. Med.) FILMKUNST. Het jolige weeuwtje in het Luxor Theater. De directie van het Luxor Theater zal on getwijfeld pleizier beleven van haar keuze, om deze week Lubitsch nieuwste succes-werk Het jolige weeuwtje op 't programma te zet ten. Dit is weer eens een film, die onderhou dend is en tegelijk bevrediging schenkt aan den geest. Het is een voortdurend genot te kijken, maar vooral ook te luisteren naar de fijne ironie, die op laconieke wijze in woord en beeld haar uitdrukking vindt. Het begint al met den militairen marsch van het garnizoen door Marskovia's hoofd stad. Marskovia behoort tot die onwaarschijn lijke miniatuur-rijkjes in den Balkan, die zoo arm zijn, dat het staatsbudget vaak van een enkelen rijken inwoner afhangt. In dit geval is het de rijke weduwe Sonja, die 52 procent van heel het land in bezit heeft. En deze jonge vrouw krijgt genoeg van haar weduwenstaat en vertrekt naar Parijs. Dit zou het bankroet van haar vaderland beteekenen, wanneer niet de regent, een stompzinnig generaal met een bierbuik, er iets op gevonden had om haar naar Marskovia terug te doen keeren. Zij moet trouwen met een landgenoot, en deswege zendt de regeering kapitein Danilo, een geweldigen Don Juan, naar Parijs om haar te veroveren. Danilo dan marcheert aan het hoofd zijner compagnie door de straten der hoofdstad. Maar van den anderen kant komen enkele losloopende koeien en de soldaten trekken met beangstigde gezichten om deze hindernis heen. Men is onmiddellijk in de ironische sprookjessfeer. Kostelijk is al dadelijk het gesprek tusschen Danilo en de weduwe, die onderscheidenlijk door Maurice Chevalier en Jeanette MacDo- nald worden verpersoonlijkt. Hoe zuiver is dit charmante en geestige paar op elkaar inge speeld! De korte en droge, maar levenskrach tige manier, waarop Danilo de weduwe van zijn onweerstaanbaarheid tracht te overtuigen en waarop hij bij haar weigering afscheid neemt en haar verbiedt van hem te droomen, en daartegenover de voorname en tevens zachte schoonheid van zijn tegenspeelster, haar sobere bekoringsmiddelen, haar zuivere en klankrijke stem, de sléchts even aangedui de gevoeligheid, het vormt samen een bui tengewoon innemende compositie. En als tegenhanger van dit paar de omge ving van licht en vlot geparodieerde bijper sonen: de regent, die in het gesprek met zijn vrouw in de sla a pica nier de te nemen regee- ringsmaatregelen bespreekt'; de onnavolgbare humor, waarmee hét' samentreffen tusschen de ontrouwe echtgenoote, den betrapten min naar en den gedupeerden echtgenoot opgezet is; de scènes bij Maxim, waar de als Fifi ver momde weduwe als tafeldame van Danilo lonk- jes geeft naar koddige bewonderaars; de schit terende parodie op de sex-appeal, waarbij het type van den vrouwenveroveraar aangedikt wordt tot een groteske overdrijving; de pit tige woordenspelen tusschen de elkaar tever geefs bestrijdende gelieven: de grandiose creatie van Edward Everett Horton als de ge zant, wiens nerveusheid om het slagen van de huwelijkstruc een nieuwe komische factor in het spel brengt; de trouvaille van de gevan geniscel, waarin de listige regeering het paar bij elkaar opgesloten heeft; het zorgvuldig te pas brengen van de fijne, gevoelige muziek van Lehar het wemelt en tintelt alles van humor en geest. En deze luchtigheid staat geen oogenblik de toch op zuiver gevoel en een nobele strek king afgestemde inhoud van de film in den weg. waarin een met honderd verliefdheden domweg spelende virtuoos eindelijk het ge heim en de waarde der tiefdde leert kennen. H. G. CANNEGIETER CONCERT OP FLORA. Het programma van het concert op Zater dag 11 Mei op Flora te géven door de Muziek- vereeniging „Excelsior" te Heemstede, direc teur Reijnier van 't Hoff van 3 tot 5 uur luidt: 1. Freundestreu, marsch H. L. Blankenburg. 2. Francaise, ouverture Louis Reijnaud. 3. Faust Fantasie Gounod. 4. L'Or et L'Argent, wals Frans Léhar arr. G. Wittman. 5. Marsch Lemanique E. Larue 6. Dans la Bruyere A. Govaert. 7. Le Trouvère, Fantasie M. J. Kessels. 8. Au Golfe de Napels, wals E. Larue 9. Colonel Bogey Marsch Kenneth J. Alford. Jeannette MacDonald en Maurice Chevalier, het love-team" uit de Liefdes parade, spelen onder regie van Lubitsch weer samen in „Het Jolige Weeuwtje", welke film in het Luxor Theater vertoond wordt. KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN- De agenda voor de 11de vergadering van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Haarlem en omstreken, te houden op Dinsdag 14 Mei 1935, des namiddags te 7.30 uur in het Gebouw der Kamer, luidt: 1. Notulen. 2. Ingekomen stukken. 3. Mededeelingen. 4. Subsidieaanvragen. a. Handelsavondschool „De Hanze" te Beverwijk. a. Nederlandsche Kamer van Koophandel te Buenos Aires. c. Nationale Chrysanthemum Tentoonstel ling Aalsmeer. 5. Goedkeuring verzonden schrijven aan Mejuffrouw Van Andel te Halfweg betref fende brug ringvaart Halfweg. 6. Goedkeuring besluit Eevrachtings Com missie tot vaststelling salaris van haren nieuwen Secretaris. 7. Voorziening vacature Deenik in Be vrachtingscommissie Haarlem. 8. Concept-schrijven aan Burgemeester en Wethouders Haarlem betreffende precario wachthuisjes openbare vervoermiddelen. 9. Rondvraag. 10. Besloten zitting. GROENTEMARKT HAARLEM. 8 Mei 1935. Lof 1426 cent per K.G. Spinazie 2035 cent per kist. Andijvie f 0.55f 1.00 per kist. Postelein f 0.75f 1.15 per kist. Raapstelen f 1f 2 per 100 bos. Sla f 1.50f 4.50 per 100 krop. Bloemkool 612 cent per stuk. Komkommer 813 cent per stuk. Wortelen 1220 cent per bos. Rabarber 47 cent per bos. Radijs 24 cent per bos. Prei 27 cent per bos. Selderie 3—10 cent per bos. Pieterselie 515 cent per bos. KUNSTVERZAMELHUIS HELPT KUNSTENAARS. In de Pieter Maritzstraat 44 rood is een per manente expositie van kunstwerken, voorna melijk schilderijen, bijeengebracht door een groep die zich ten doel stelt kunstenaars te helpen. In dit Eerste Haarlemsche Kunstverzamel- huis, vindt men werken van beroepsschilders en dilettanten, doch het ligt in de bedoeling alleen schilderijen van de beroepsschilders te verkoopen. De vereeniging van hen die werken exposee^ ren in dit Kunstverzamelhuis koopt met de contributie schilderstukken op en tracht deze door expositie weer te verkoopen. Voorloopig troffen wij er werken aan die hoofdzakelijk door de schilders zelf voor ten toonstelling zijn afgestaan. Er waren er van Piet van Egmond, Verboog, Ab. Loots, Janus Wagenmaker, J. Doezer, Miolée, Wesseling, Albert Arens, Boot, Kees Verwey en anderen, Het bestuur bestaat uit de heeren Boots, voorzitter Van Heusden, penningmeester en Lagerwey, secretaris. Verschillende werken in dit kunstverzamel huis zijn zeer de moeite waard te bezichtigen. De oprichters hopen op een druk bezoek, dat den kunstenaars slechts ten goede kan komen FEEST VAN DE REISVEREENIGING. Zaterdagavond zal, na een receptie in Brinkmann des middags, in het Gem. Con certgebouw een feestavond worden gehouden van de Ned. Reisvereeniging afd. Haarlem, welke afdeeling 25 jaar bestaat. Tholen en Van Lier verleenen medewerking. Na afloop van het gewone programma volgt een bal. NIEUWE ZAAK IN BEHANGSELPAPIER. In de Zijlstraat 59 is een nieuwe zaak ge opend. De heer D. M. Zorn heeft daar een zaak gevestigd in behangselpapier, waarvan de vele soorten in groote vakken overzichtelijk zijn opgestapeld. De aankleeding van de zaak is aangenaam, en de koopers zullen er zich ongetwijfeld spoe dig thuis voelen. BLINDE PIANIST IN DE CONCERTZAAL Evenals verleden jaar komt Maandagavond de blinde pianist Hugo Kandei-Velden weer naar Haarlem voor een concert in de boven zaal van het Gemeentelijk Concertgebouw.. Dit keer zal hij speciaal werken van Brahms en Chopin voordragen, o.a. Sonate f-min. op. 5 (Der Abend dammert) van Brahms en vier preludes op. 28 en een Nocturne van Chopin. Gezien het succes dat deze vaardige pianist op verschillende plaatsen heeft gehad, kan men verwachten dat ook Maandagavond velen dezen kunstenaar zullen willen hooren spelen, PERSONALIA. Te Amsterdam is voor het apothekers assistent-examen geslaagd mej. J. H. H. de Jong te Haarlem. DE S .D. A. P. EN DE GEMEENTERAADS VERKIEZINGEN Donderdagavond heeft de federatie Haar lem van de S. D. A. P. een ledenvergadering gehouden in het gebouw van den Protestan tenbond onder voorzitterschap van den heer S. P. Doek. De secretaris der Haarlemsche fe deratie. de heer J. F. W. Albracht, bracht ver slag uit van de op 17 April gehouden Staten verkiezing. Hierna kwamen in bespreking de diverse propagandamaatregelen welke het bestuur meende voor te moeten stellen, voor de ge meenteraadverkiezing. Behalve aan het huis bezoek zal vooral aan het ophangen van raambiljetten aandacht worden besteed. In Juni zullen verder twee openbare vergade ringen gehouden worden, waar Haarlemsche raadsleden het woord zullen voeren. Ook zul len er op diverse plaatsen in onze gemeente doeken worden opgehangen, die op den lijst aanvoerder en het lijstnummer de aandacht zullen vestigen. Cineraria 's. Een schitterende verzameling van Cineraria's is op de tentoonstelling ingezonden door de firma Maarse te Aalsmeer. Maar hoe mooi elke plant op zichzelf ook mag zijn, het is een buitengewone moeilijkheid om, in hoofdzaak met deze in massa toch wat stijve planten, een oppervlakte van enkele tientallen vierkante meters te vullen, zonder dat het geheel saai wordt. En die stijfheid heeft de sehikker van deze groep, de heer Beunder, volkomen weten te vermijden, zoodat een prachtig geheel is ontstaan, dat ons een indruk geeft van de kleu renrijkdom binnen de soort van Cineraria hybrida. Bijna alle kleuren, uitgezonderd het geel, zijn vertegenwoordigd en wat zooveel tot het effect dezer bloemen bijdraagt, is de gelukkige combinatie van twee kleuren. De buitenste lintbloemen verschillen min of meer sterk van de binnenste buisbloemen, het z.g.n. „hart". Want de Cineraria's behooren ook tot de groote familie der Composieten, waaraan de tuinbouw zoo buitengewoon veel bloemen heeft te danken. De eigenlijke stamplant komt van de Cana- rische eilanden en heet Cineraria cruenta, maar door allerlei bastaardeeringen is een mengsel ontstaan, dat we met C. hybrida aanduiden. Hierbij vinden we enkele en dub bele, hoogere vormen en dwergplanten, groot- en kleinbloemige en ten slotte allerlei kleuren van donkerbruin tot azuurblauw toe. Aals meer, het centrum voor deze cultuur, heeft kassen, soms geheel gevuld met deze planten. Ze worden voortgekweekt door zaaien, waarbij men meestal erg veel variëteiten krijgt, zeer begrijpelijk door het hybride ka rakter, hoewel enkele rassen wat zuiverder zijn en hun eigen vorm en kleur reproducee- ren. Zekerheid van gelijke nakomelingen te krijgen geeft alleen het scheuren der groote planten. Niet, alle Cineraria's worden om de bloemen gekweekt. Soms ziet men in randen of kleur- vakken een witbladerige, wollige plant, waar van men de kleine bloemen meestal terstond wegsnijdt. Dit is de witte Cineraria of C. ma- ritima uit Zuid-Europa. A. MELLINK. NIEUWE COLLECTIE A N E C A N G 40 (Adv. Ingez. Med.) INGEZONDEN. Voor den inhoud dezer rubriek stelt de Redactie zich niet verantwoordelijk. Van ingezonden stukken, ge-plaatst oj niet geplaatst, wordt de kopij den inzender niet teruggegeven. 18 Mei. Antwoord aan P. Gasus van een moeder op zijn rijm „Zondag". (12 Mei is Moederdag, op 18 Mei is Volkenbondsdag en op dien dag vindt de Vrouwenvredesgatng plaats. Red.) 18 Mei dan is het weder De speciale Moeders-dag, Waarop ik mijn medemoeders. Hoop ik, even wijzen mag. Iedere dag zorgt elke moeder Voor de toekomst van haar kind Zij ontzegt zich elk genoegen Als haar kind daar baat bij vindt. Iedere dag wil elke moeder 't Kind behoeden voor gevaar. Niemand vindt dat iets bijzonders Roept haar kind haar, zij is klaar. 18 Mei. die dag wil worden Voor de Moeders iets apart Dan vervult een stille bede 't Altijd zorgend Moederhart, Ja, dien dag will' w' ons bezinnen Op de taak ons opgelegd: Voor de onzen dat te winnen Vrede, Vrede, en doorRecht,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 10