IgTTiSIIEN EN GCuimst Bad Nauheim BIOSCOPEN. Radiomuziek der week ZATERDAG II MEI 1935 HAARLEM'S DAGBLAD 17 HET TOONEEL. Het afgeloopen Tooneelseizoen. DE GEZELSCHAPPEN. Is er in ons land nog belangstelling voor het tooneel? Wanneer wij zien, hoe het met het tooneel tegenwoordig gesteld is. zou men ge neigd zijn deze vraag onmiddellijk met „neen" te beantwoorden. Het schouwburgbezoek loopt vooral in de groote steden al meer en meer achteruit, bijna alle gezelschappen zijn noodlijdend en de meeste acteurs zien de toe komst dan ook heel donker in. Vooral in het afgeloopen seizoen heeft het tooneel wel zeer sterk den invloed van de crisis ondervonden. Mij werd onlangs verteld en ik heb alle reden om aan de waarheid te gelooven dat een zeer bekend acteur had verklaard in 4 maanden tijds in het geheel 2.5 gld. zegge en schrijve een rijksdaalder als honorarium te hebben ontvangen. Het ge zelschap. waaraan hij verbonden was, had in die 4 maanden niets verdiend en speelde enkel en alleen door in de vrijwel ij dele hoop op een „Schlager", die beter dagen zou in luiden. Vele tooneelspelers lijden letterlijk gebrek en het aantal zou nog aanmerkelijk grooter zijn. wanneer de opkomende nationale film industrie niet enkele Nederlandsche artisten aan werk hielp. Men kent het sinistere grapje van den man, die bij zijn. dokter kwam met de klacht aan vervolgingswaanzin te lijden, tot welke diag nose hij was gekomen, omdat hij in den Stads schouwburg te Amsterdam heel den avond gemeend had. dat er iemand achter hem had gezeten. Toen Louis Davids de „mop"' debu teerde, schaterde het publiek zonder er zich blijkbaar van bewust te zijn, hoe schrijnend toch feitelijk deze aardigheid was. Het is helaas dit seizoen meermalen voorgekomen, dat de acteurs in den eersten schouwburg van ons land voor 'n handjevol menschen moes ten spelen en dat voorstellingen in andere theaters niet doorgingen, omdat er maar 4 plaatsen waren genomen. In Den Haag, waar van der Lugt Melsert en Annie van Ees jaren lang hun vast publiek hadden, was het in den laatsten tijd dikwijls al niet veel beter en in Botterdam een stad toch van meer dan een half millioen inwoners is zelfs geen plaats voor een enkel vast tooneelgezelschap Hoe weinig bemoedigend dit alles moge klinken, -toch zijn er ook verschijnselen, die er op wijzen, dat er bij het publiek nog steeds wel liefde is voor het tooneel. Hoe is het anders te verklaren, dat de tooneelavonden bij Kunst voor het Volk en Geloof en Weten schap om nu eens bij Haarlem te blij ven zich altijd nog het meest in de be langstelling van de led endezer vereeniging mogen verheugen en meer bezoekers trek ken dan de andere kunstavonden. Wanneer de Haarlemsche afdeeling van de Ver voor Huisvrouwen een tooneelavond uitschrijft, zijn alle plaatsen steeds binnen enkele uren genomen en de animo is .altijd weer zoo •groot, dat ook een tw.eede voorstelling van hetzelfde stuk zooals dit jaar o.a. van Madeleine's Misdaad uitverkocht is. Toen Het Schouwspel goedkoope tooneel avonden op coöperatieven grondslag ging organiseeren, was het aantal leden binnen enkele weken reeds gestegen tot 800 en zelfs de onaangename ondervindingen, opge daan met deze vereeniging, heeft het publiek niet teruggehouden om na het faillissement van Het Schouwtooneel dadelijk weer in te teekenen voor de voorstellingen van den nieuw opgerichten Kunstkring, die zich al spoedig in een even groot aantal leden mocht verheugen. Zoo iets zou toch niet mogelijk zijn geweest, wanneer er geen belangstelling voor het tooneel had bestaan. Ook het suc ces der abonnements-voorstellingen 18 voorstellingen in een seizoen zou niet denk baar zijn. wanneer het publiek zich afzijdig hield van het tooneel. En men moge tenslott over het dilet- tanten-tooneel oordeelen, zooals men wil, de eerder groeiende dan verminderende belang stelling voor het amateurstooneel is toch een bewijs, dat er nog wel een sluimerende liefde voor het tooneel bij een groot deel van het publiek bestaat. De vraag is alleen, hoe deze liefde door het beroepstooneel in dezen tijd van de steeds feller wordende concurrentie van de film weer gewekt en in goede banen kan worden geleid. Het zou mij te ver voeren hier thans verder op in te gaan, maar wel meen ik in dit over zicht over het afgeloopen seizoen op een dei- grootste fouten, die volgens mij de ooi-zaak zijn van den ontredderden toestand van ons tegenwoordig tooneel, te moeten wijzen. Het tooneel in Nederland is zoo hopeloos versnip perd, dat men er bij het publiek nauwelijks meer belangstelling voor kan verwachten. Wat ik in het begin van het seizoen reeds heb voorspeld, is uitgekomen. Er is in ons kleine land geen plaats voor 18 reizende tooneelge- zelschappen. Deze gezelschappen moesten el kander wel dood-concurreeren en het gevolg is geweest, dat behalve het ensemble van me vrouw de Boer-van Rijk. hetwelk enkel drijft op de groote populariteit van de 82-jarige ac trice. zoo wat allen noodlijdend zijn geworden- of in financieele moeilijkheden zijn gekomen. De zucht van zoovele acteurs en actrices om zelf „directeurtje" of directrice te willen spe len. heeft vooral ons tooneel veel kwaad ge daan: Men speelde er maar op raak. gaf veel te veel voorstellingen en verzorgde deze hoe langer hoe minder. O zeker, er waren uitzon deringen. De Amsterdamsche Tooneelvereeni- ging. Het Centraal Tooneel, Het Masker om slechts enkele gezelschappen te noemen hebben voortreffelijke opvoeringen gegeven, maar er is ook heel wat „geschmierd", zelfs door acteurs van naam, die zich omringd hebben met enkele zeer zwakke krachten en er op rekenden, dat hun naam voldoende was om de lading te dekken. Het was dan ook geen wonder, dat enkele gezelschappen in den loop van dit seizoen wer den ontbonden dat hieronder ook behoorde het Bouber-ensemble, het eenige gezelschap, hetwelk zuiver en oprecht volkstooneel bracht, is wel zeer te betreuren en het ware te wenschen, dat er nog veel meer gezelschap pen. die nu een slepend bestaan leiden, ver dwenen. Het zou wezenlijk niet zoo erg zijn, als er wat minder gespeeld werd, maar dan door gezelschappen van werkelijke tooneel spelers en onder voortreffelijke leiding. Het wordt hoog tijd voor ons tooneel, dat er in- plaats van „verspreiden" „verzamelen" wordt geblazen, want alleen concentratie kan de zoo zeer gewenschte redding brengen. Waarlijk, het is"niet de crisis alleen, die het tooneel in Nederland in het moeras drijft. J. B. SCHUIL. Guslav Fröhlich. REMBRANDT THEATER. Barcarolle. De journaals geven ditmaal zeer interes sante beelden weer, o.a. de Jubileumfees ten te Londen, waar door we ons eenig idee kunnen vormen van het enthousias me. waarmee de En- gelschen.hun koning en koningin deze week hun aanhanke lijkheid en liefde heb ben betoond. Poly goon toont ons de aankomst van den man, die de Melbour- nerace uitschreef, Sir Mac Pherson Robert son, bij zijn aankomst op Schiphol, waar hij begroet werd door Par- men tier, verder het zoutwater natuurbad te Boekelo, waar een vxoolijk mondain badleven schijnt te heerschen. Het filmpje „In het Riet" vervult ons met ontzag voor den operateur. Welk een eindeloos jeduld is er voor noodig geweest om dergelijke opnemingen te maken.Deze film openbaart ons dingen, die anders voor het gros der menschen verborgen zouden blijven. Een succesnummer zijn de Fransche paro- disten Christiane en Duroy. Op grappige wijze parodieeren zij de Amerikaansche, de Duitsche de Engelsche, de Fransche en de Haarlemsche manier van dansen, hoewel het niet altijd even beschaafd was, sloeg het bij het publiek wel in. Het beste deel van het optreden was het ontstaan van de verschillende dansen, dat was zonder eenige bedenking geestig. De hoofdfilm Barcarolle met Gustav Fröh lich en Lïda Baarova in de hoofdrollen neemt ons mee naar Venetië, waar juist de jaarlijk- sche feesten worden gevierd. Het is een film van uitgelatenheid en feestvieren aan den buitenkant, terwijl zich in den kern een tra gedie ontwikkelt. Een tragedie, die aan één kant begonnen was als een overmoedige grap. Gustav Fröhlich vervult hier weer de rol, die hem zoo goed afgaat en hem altijd weer op gedragen wordt, die van lady-killer. Hij heeft dan ook alle gegevens om een harten-ver overaar te zijn. Een alleraardigste tegen speelster is Lida Baarova, mooi knap vrouw tje, waarmee Gustav heelemaal geen moeite heeft, maar die toch zoo'n indruk op hem maakt, dat hij weet nu voor het eerst van zijn leveiii werkelijk liefde voor een vrouw te voe len. Wat hij als onverantwoordelijke blague heeft ingezet, wordt voor hem en haar hei lige ernst. Dat de ontknooping niet gelukkiger is, zal voor den toeschouwer een teleurstelling zijn, vooral omdat een gelukkiger oplossing volkomen gemotiveerd en verantwoord zou •eweest zijn. CINEMA PALACË. Anna May Wong in Tijgerbaai. Hart- en Bloedsomloopziekten, Rheumatiek DE IDEALE BADPLAATS VOOR ZIEKEN EN GEZONDEN. BIJZONDER GEVARIEERD JUBILEUM PROGRAMME 60 pCt. korting op de reiskosten. Abonnnementskuren Voordeelen door de Registermark. BIJ de Reisbureaux en het Duitsche Verkeersbureau, Amsterdam C., Kalverstraat 111, (Adv. Ingez. Med.) krijgt, wekt altijd weer dezelfde associaties. Kan men zich Anna May Wong anders voor stellen. dan in misdadige milieus, nog lugu berder gemaakt door geheimzinnig® specula ties op den achterdocht jegens gekleurde ras sen? Steevast eindigt haar melodramatische geschiedenis met een stoïcijnsch sterven, het zij zij zichzelf doodt, hetzij zij door een ander vermoord wordt. Shanghai Express, De dochter van den draak. Hai-Tang en nu weer Tijger Baai, het. komt, wat haar aandeel betreft, allemaal eigenlijk zoo'n beetje op hetzelfde neer In Hai-Tang vergiftigt het Chineesche meisje zich ten einde raad met een fleschje, in Tijger Baai vergiftigt zij zich ten einde raad met een geheimzinnigen zegelring. Zou de opmerking ook niet op haar zelf staan, waarmee zij on langs m het tijdschrift Filmliga er op wees, „dat het publiek ten aanzien van de eeuwige herhaling en geestelooze variaties van dezelf de thema's een zekere vermoeidheid toont", en zou uit haar eigen voorbeeld ook niet „voor de filmkunst voordeel te' putten vallen"? Het is waar, wij hebben met Anna May Wong's volledig repertoire hier nog niet kennis gemaakt, doch hef tot nog toe aanschouwde geeft reden genoeg om tot de overtuiging te komen, dateer voor deze actrice nog tal van mogelijkheden liggen op ander gebied dan hetgeen de filmproductie speciaal voor haar pleegt te reserveeren. Toch mag men ook met de clichematigste en onbelangrijkste film, waarin de regisseur J. Elder Wills Anna May Wong ditmaal laat optreden, tevreden zijn. Anna May Wong be hoort tot- die vrouwen, waarvan men, gelijk bij Garbo, Mariene Dietrich en enkele anderen het filmbeeld of gelijk bij een Erika Mann in levende lijve de verschijning aanschouwt om hetgeen zij zijn en niet zoozeer om wat zij doen. Wanneer men spreekt over het raadsel dei- vrouw, dan maakt men zich voor de zooveel- ste maal weer eens schuldig aan generalisee ren. Er zijn evenveel raadsels als er vrouwen zijn en het maakt juist de bekoring van som mige typen uit, dat zij als raadsel oorspronke lijk zijn. Raadsel hier niet zoozeer in den zin van een puzzle, die men heeft op te lossen als wel in de beteekenis van een geheim, een won der waarin men zich verdiept. Men aan schouwt het ondoorgrondelijk masker van deze Chineesche zooals men op een mooien Meidag een bloeienden boomgaard aan schouwt; men wordt stil, men mijmert, men droomt. Een gelaat als dat van Anna May Wong is onuitputtelijk aan hetgeen het te den ken en te droomen geeft. Niet alleen haar gelaat, maar geheel haar ranke, subtiele ver schijning. Daarom verzuime men de gelegenheid niet, zich nog weer eens onder de betoovering van deze oorspronkelijke belichaming van het mysterieuze eeuwig-vrouwelijke te stellen, en men neme de film op den koop toe. Bovendien kan men ook in Palace deze week genieten van de buitengewoon goede filmre- Rortage, welke de Engelsche productie van de Londensche Kroningsfeesten gegeven heeft. Het Hollandsche filmnieuws brengt ons o.a. op de Flora. Voorts biedt het program een ge kleurde twee-acter, een teekenfilm van Leon Schlesïnger en op het tooneel een harmonica virtuoos. H. G. CANNEGIETER. Anna May Wong. Wie deze week de voorstelling in Palace wil bijwonen, ga om Anna May Wong en neme de film op den koop toe. Het is merkwaardig, dat men van deze buitengewone verschijning zoo weinig profijt trekt. Het wordt allengs cliché, wat men haar geeft te spelen. Althans het geen men van haar in onze theaters te zien COMMISSIE VAN DESKUNDIGEN BIJ HET KENNEMER LUCEUM. •De commissie van deskundigen van .het eind examen der Litt. Economische afdeeling van het Kennemer Lyceum is: Prof. Dr. N. van Wijk, hoogleeraar te Leiden. Mr. A. S. van Nierop, directeur der Alg. Waarborg Maat schappij. Prof. Mr. P. A. J. Losecaat Vermeer, hoogleeraar te Amsterdam, den heer R. Peere boom, hoofdredacteur-directeur van Haar lem's Dagblad, Ir. S. G. Visker, oud-hoofd ingenieur der Maatschappij „Nederland", Dr. J. Bierens de Haan, secretaris der Ned. Mij. voor Nijverheid en Handel en de heer L. Schoorl, chemicus. Ned. Vereen, van Huisvrouwen Een nieuwe richting in de jeugdopvoeding. Voor de leden Van de afd. Haarlem der Ned. Vereen, van Huisvrouwen werd Vrijdagmiddag in de Turnzaal van het Gem. Concertgebouw besproken: „Een nieuwe richting in de Jeugd opvoeding". Eerst hield mevr. A. M. Nienhuys-Versteegh „een praatje over het ontstaan en het werk van de Commissie van Moeders en Opvoed sters". Deze commissie is een onderdeel van de Vereeniging voor Volkenbond en Vrede, die weer is aangesloten bij de door mevr. Eigen- schenck gestichte „Ligue des Mères". Mevrouw Eigenschenck werkte eerst in Duitschland. maar zich in München bespion- neerd voelende, is zij naar Frankrijk uitge weken, waar zij haar zegenrijken arbeid voort zet. Zij komt spoedig naar Holland, om deel te nemen aan den Vrouwen-vredesgang. Zij heeft den strijd aangebonden tegen wantrou wen, wanbegrip en onverstand, ten opzichte van de vredeszaak. Wie in Nederland voor den vrede werkt, heeft hoofdzakelijk t-e strijden tegen laksch- heid, lauwheid en onverschilligheid. Boven genoemde commissie, die ingesteld is op aan vullend vredeswerk, geeft een zevental ge- schriftjes uit- (o.m. een overdruk uit Haar lem's Dagblad: „De Volkenbondsgedachte en onze jonge kinderen") en houdt zich nu voor namelijk bezig met de opvoeding van de jeugd op de lagere school. Zij geeft ook een krantje uit. Gehoopt wordt, dat dit blaadje veel zal worden gelezen door de kinderen op de scho len en met de ouders Dit jaar zal een speciale Volkenbondsdag de lagere scholen plaats hebben, waarvoor reeds door 72 scHolen medewerking is toege zegd Verder zal op 16, 17 en 18 Mei een kleine tentoonstelling worden gehouden in de Tij dingzaal van Haarlem's Dogblad. Spr, zette verder uiteen dat de publieke opinie het werk der commissie zal moeten schragen. Wie weet, of er niet spoedig weer een Nansen of een Briand zal geboren worden. Ons verzet tegen den massamoord, aldus spr., spreekt tot het gezond verstand en tot hen, die eenigen gemeenschapszin hebben; het spreekt ook tot de zucht tot zelfbehoud en het moeder-instinct. Wij hopen er een steentje toe bij te dragen, dat onze kindskinderen kun nen leven in een wereld, waarin zij zich niet meer behoeven te schamen, mensch te zijn! Mevr. Haitsma MuiierSurle droeg hierna voor het gedicht ,,De klokken van Reverato' (De klokken van Reverato zijn vervaardigd uit het brons van de kanonnen, in het bezit van alle staten, die aan den oorlog hebben deelge nomen en werden indertijd door den Koning van Italië ingewijd.) Na de pauze vertoonde mevr. gravin van Heerdt tot Eversberg-Quarles van Ufford de bekroonde lantaarnplaatjes met tekst. Deze plaatjes zijn zeer geschikt, om de jeugd op te wekken tot strijd voor den vrede en tegen den oorlog en zullen nu binnenkort aan 3000 kinderen te Haarlem worden vertoond. In'haar inleiding vestigde mevr. van Heerdt er de aandacht op, dat de Volkenbond de eenige „houvast" vormt voor hen die hopen dat de tijd van vreedzame oplossing van geschillen tusschen de stoten eenmaal zal komen. De Volkenbond is inderdaad de eerste stop op den langen weg, die naar den vrede leidt. Wat zijn er in de laatste 30 jaar al vorderingen ge maakt! Nederland is voorbeschikt, om op in ternationaal gebied een belangrijke rol te spelen. Onze talenkennis kan ons daarbij helpen. Tot slot van den middag droeg mevr. Hait sma Muiier nog twee gedichten van Adama van Scheltema voor: „Te Wapen" en „Vrede". De vice-voorzitster, mevr. Dyserinck-van Gilse van de Pais, dankte de inleidsters en de declamatrice en vestigde er o.m. nog de aan dacht op, dat karaktervorming bij de jeugd en aankweeking van den wil tot het goede van groot belang voor den vrede zijn. EEN VOORBESPREKING DOOR KAREL DE JONG Bij alle bewondering, die men voor Men delssohn's Vioolconcert en Italiaansche Sym phonic kan hebben, zal het waarschijnlijk de meeste luisteraars toch slechts weinig interes seeren, dat het Vioolconcert Zondag voor de Hilversumsche, de Symphonie dien dag voor die van London reg. en bovendien Dinsdag voor die van Parijs P. p. uitgevoerd wordt. In derdaad, er zijn werken die men al te dikwijls kan hooren, zoodat de belangstelling er voor verflauwt en tot die werken behoort Mendels sohn's Vioolconcert zeker. Het begint ons on verschillig te laten wie de solopartij speelt (of „espeeld heeft, want behalve de levende zijn er ook nog tal van gramofoonplaatuitzendin- gen), te meer daar zich van dergelijke wer ken langzamerhand een soort van standaard vertolking gevormd heeft, die aan groote af wijkingen nauwelijks nog plaats gunt. En als iemand zich verstout tot zulke afwijkingen klinken ze minder als nieuwe openbaringen dan wel als ongepastheden als schending eener geheiligde traditie. We zullen onze aandacht liever vestigen op een werk, dat ondanks zijn kwaliteiten be trekkelijk zeer zelden uitgevoerd wordt, hl. de Dante-Symphonie van Liszt. Behalve zijn 12 ..Symphonische Dichtungen" schreef Liszt twee „Symphonieën" en wel de „Faust"- en de ,.Dante"-symphonie. Men ziet terstond aan de benamingen, dat we hier niet met symphonieën in de oudere beteekenis van het woord te doen hebben, maar dat het werken zijn, waaraan, evenals aan de „Symphonische Dichtungen", een programma ten grondslag ligt, een dichtelijk gegeven, dat onze verbeel dingskracht opwekken en in een bepaalde richting leiden moet, ten einde de bedoelingen van den componist, die tot zijn werk door datzelfde dichterlijke gegeven geïnspireerd werd, beter te kunnen volgen en begrijpen. Nu heeft Liszt zich in zijn programmamuziek nooit laten verleiden tot de muzikale schil dering van alle détails van het gegeven en zelfs van concrete gebeurtenissen. Richard Strauss bijv. is in dat opzicht men denke aan diens „Till Eulenspiegel's lustige Streiche" „Don Quixote" veel verder gegaan. Liszt daarentegen heeft zich beperkt tot de alge- meene kenschetsing van karakters, situaties, conflicten enz., en wel zóó, dat de muzikale schildering de weerspiegeling van de door de zooeven genoemde factoren gewekte dichter lijke idee is. Tusschen zijn „S. Dichtungen" en zijn beide Symphonieën bestaat eigenlijk geen principieel verschil. Men zou kunnen zeg gen dat zijn symphonieën complexen van meer dan één S. Dichtung zijn. W-el doet de driedeeligheid der „Fausf'-symphonie aan de klassieke opvolging en gedaante denken, maar ook in dit werk wordt de vorm toch in eerste instantie door het gegeven bepaald. De ,Dante-Symphonie dateert uit denzelf den tijd als de „Faust"-S. nl. omstreeks 1855. Men ziet uit de titels, dat het twee der al lergrootste gedichten uit de wereldlitteratuur: Goethe's „Faust" en Dante's „Divina Comc- aia" waren, die Liszt hebben geïnspireerd. De indruk die het lezen van Dante op den com ponist maakte, is behalve in het orkestwerk ook nog tot muzikale uiting gekomen in zijn klavierstuk „Après une lecture du Dante: Fantasia quasi Sonata", dat het laatste num mer van de 2de reeks „Italië" zijner Années de Pélérinage" vormt. In tegenstelling hiermee en met de „Fausf-S. bestaat de „Dante"-S. uit twee deelen „Inferno" De Hel) en „Purgatorio" (Het Vagevuur) beti teld. Oorspronkelijk schijnt Liszt voornemens geweest te zijn er nog een derde deel ..Pa- radiso" aan toe te voegen, maar Rich. Wag ner heeft hem van dat plan afgebracht, .Inferno" begint met een zwaarwichtig bla zersthema, begeleid door tantom en pauken, een thema dat het opschrift van de helle poort: „Door mij betreedt men de stad der eeuwige kwellingen" enz. verklankt. Daarop volgt een tweede thema, door de hoorns en trompetten geblazen: het duistere cnonver zettelijke „Gij, die hier binnentreedt, laat alle dering van de verschrikkingen der hel waar bij alle beschikbare instrumentale uitdruk kingsmiddelen van zijn tijd aangewend zijn. Men verneemt schrille, schokkende, afge broken rythmen, reeksen van weeklagende dissoneerende harmonieën, op en neergaande chromatische figuren en dreigende klank combinaties, totdat een nu nog door bazuinen en tuba's versterkte inzet van het wanhoops- thema klinkt. Dan wordt de toonschildering gaandeweg vriendelijker: bij harptonen voe gen zich klanken van fluiten en violen, luch tig, zwevend, de basclarinet doet een zwaar moedig recitatief hooren; klarinetten en alt hobo zingen smachtende wijzen. Het minnen de paar Francesca da Rèmini en Paolo ver schijnt voor de verbeelding. Ook zij moeten boeten voor hun zonden. Liszt heeft hen uit gebeeld in een dialoog van cello en viool: een lyrisch intermezzo, dat tot de mooiste inge vingen van Liszt gerekend wordt, Deze episo de is ontleend aan den vijfden zang der Di vina Comedia. Het opnieuw intredende wan- hoopthema verdrijft ook dit beeld, en nog eenmaal kijgen we een voorstelling van de gruwelen en den jammer dan volgt het ..Pur gatorio". In tegenstelling met het onverbid- dellijk karakter van het eerste deel is het tweede meer in den trant eener groot- opge zette idylle gehouden. De stemming is ver trouwelijk en tegelijk verheffend geworden. Dit is in overeenstemming met Dante's fan tastische voorstelling, die zich het vagevuur op een hooger. boven de afgronden der hel hoog uitstekende berg gedacht heeft. Het eer ste gedeelte van „Purgatorio" voert den hoor der opwaarts; een religieuze melodie klinkt, recitativïsche episodes volgen. Het onstoffe lijke, bovenaardsche karakter wordt lang vast gehouden. Een tweede deel .Lamentoso. brengt een fugato over een zwaarmoedig thema: een herinnering aan het aardsche lied. Het reli gieuze thema sluit dit gedeelte af en leidt naar het laatste deel: vrouwenstemmen into- neeren het „Magnificat", den lofzang van Maria. Dit deel is uitgewerkt in een stijl, welke met die van Palestrina verwant schijnt. Het orkest gaat eerst in vage klanken mede; later zwelt de klank aan tot groote pracht en een machtig Hosanna. Halleluja, besluit het imponeerende werk, dat door Berlijn Woens- De Haarlemsche Raadsverkiezingen. wijzigingen in de samenstelling van den Raad. Dinsdag 14 Mei heeft deofficieele candidaat- stelling voor den gemeenteraad plaats. Thans hebben alle partijen vergaderd en hun candidaten bekend gemaakt, zoodat na gegaan kan worden welke wijzigingen er in elk geval en welke vermoedelijk in de samen stelling van den raad zullen plaats hebben. De wijzigingen in elk geval betreffen de zittende leden die zich niet voor een herbe noeming beschikbaar gesteld hebben. De ver moedelijke wijzigingen betreffen de zittende leden die op minder verkiesbare plaatsen van de candidatenlijst zijn geplaatst. Bij onze be schouwingen zijn wij uitgegaan van de ver onderstelling. dat de partijen bij de a.s. ver kiezingen hetzelfde aantal zetels behalen als zij thans hebben. R.K. Staatspartij. (Thans 11 zetels). Mevrouw J. A. Hoekstra—Zethof heeft zich niet meer beschikbaar gesteld. De andere 10 aftredende leden zijn weer op verkiesbare plaatsen gezet. De candidatenlijst ziet er wat het begin betreft als volgt uit 1. W. J. B. van Liemt, 2. M. L. A. Klem, 3. J. Ph. H. Castricum, 4. Mr. F. A. Bijvoet. 5. H. J. Kuiper, 6. H. J. L. Klein Schiphorst, 7. Ch. de Wolff, 8. G. H. Weustink, 9. J. G. van Kessel. 10. P. J. M. van Tetering. No. 11 op de lijst is A. van der Veldt. die dus. als er 11 op deze lijst gekozen worden, als nieuw in den raad komt. Anti Revolutionnaire Party. (Thans 3 zetels De 3 aftredende leden G. Wolzak, M. de Braai en K. Brants zijn als nummer 1, 2 en 3 op de lijst geplaatst, "Vrijheidsbond. (Thans 3 zetels). De kop van de candidatenlijst ziet er als volgt uit: 1 Mevr. Mr. E. A. J. Scheltema Conradi, 2. Mr. C. Blankevoort. 3. C. Stapel en 4 mevr. E. W. Venemavan Doorn. Als deze partij 3 zetels blijft behouden worden mevr. Scheltema en Mr. Blankevoort herkozen. Mevr. Venema, ook aftredend, zal dan moeten plaats maken voor den heer Stapel. Christelijk Historische Unie. (Thans 3 zetels). De heeren W. Roodenburg, Joh. Visser en E. van de Wall, aftredend, zijn 1. 2 en 3 gesteld. Vrijzinnig Democratische Bond. (Thans 5 zetels). Aftredend zijn de heeren A. G. Boes, Mr. L. G. van Dam, H. Heidstra, J. H. J. Hulsman en H. P. Deinum. Voor de eerste 5 plaatsen zijn gestold: 1. A. G. Boes. 2. Mr. L. G. van Dam, 3. A. Fibbe. 4. Dr. A. Melchior en 5. H. P. Deinum. Niet terugkeeren in elk geval de heeren Heidstra en Hulsman, die zich niet meer be schikbaar gesteld hebben. Als de V. D. hetzelfde aantal zetels behouden zou de heer Deinum herkozen worden. Als nieuwe raadsleden treden dan op de heeren A. Fibbe en Dr. A. Melchior. S. D. A. P. (Thans 12 zetels). Aftredend zijn de heeren M. A. Reinalda. Mr. J. Gerritsz, S. N. Posthu mus, M. Meyers, D. J. A. Westerveld,, A. Mars, M. H. Groenendaal, F. Keerwolf, H. Lindeman, J. A. Scholl, mevrouw M. MaarschallKomin en mej. W. G. van Vliet. Voor een herbenoeming wenschten niet in aanmerking te komen mej. van Vliet en de heeren M. H. Groenendaal, F. Keerwolf, J. A. Scholl en H. Lindeman. Als de S. D. A, P. weer 12 zetels zou krijgen zullen de overige 7 aftredenden herkozen worden, want de volgorde van de candidaten lijst is voor de verkiesbare plaatsen: 1. Rienal-da, 2. Mr. Gerritsz, 3. mevr. Maarschall- Komin, 4. Posthumus, 5. Meyers, 6. D, J. A. Westerveld, 7. Mr. H. O. Drilsma, 8. mej. L. Broesma, 9. A. Mars, 10. F. S. Noordhof, 11. J. Engels, 12. P. Voogd. Als nieuwe leden zouden dan gekozen wor den: Mr. Drilsma, mej. Broersma, Noordhof, Engels en Voogd. Communisten. (Thans 2 zetels). De heer L. Peper (aftre dend) is weer no. 1 geplaatst. De heer J. Bijl, eveneens aftredend, komt niet op de candida tenlijst voor. Nu is no. 2 op de lijst geplaatst 2. Noordewier. Uit deze opsomming blijkt dus dat in elk ge val 9 thans zittende leden niet in den raad terugkeeren. Dit zijn: R.K. Staatspartij: 1. (Mevrouw Hoekstra Zethof). Vrijzinnig Democraten: 2 (de heeren Huls man en Heidstra). S. D. A. P.: 5 (mej. van Vliet en de heeren Groenendaal, Scholl, Keerwolf en Lindeman). Communisten: 1 (de heer Bijl). Bovendien zal van den Vrijheidsbond ver moedelijk mevrouw Venema—van Doorn niet terugkeeren. FAILLISSEMENT. Donderdag 9 Mei is door de Haarlemsche Rechtbank in staat van faillissement ver klaard: S. Pluimgraaff. accountant, Wühel- minaplein 4, Heemstede. Curator mr. J. H. C. SloLemaker. Rechter commissaris: mr, E. J. W. Top. hoop varen!" Nu komt een realistische schil-dagavond uitgezonden wordt. DE RAADSVERKIEZINGEN. De candidaten van het Onafh. Eén- heidsblok van Arb. en Middenstanders. Het Eénheiasblok van arbeiders en mid denstanders komt bij de a.s. Gemeenteraadsver kiezing uit met de volgende candidaten: George Oversteegen. Joh. J. Galjaard, A. Schraal, Willem R. Giesberts. Kas. Fruitema, A. Roose. J. G. Hoenderdos en Wilhelmus J. Cornelïsse. GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN. Terug te bekomen bij: Ceintuurs en handschoenen: Politiebureau, Smedestr. 9; Brief t n. Mevr. v. d. Bilt: Polle, Voortjngstraat 38: Etui met vulpen en passer; Sikman. Marnixplein 6: Honden: Dikkeboom, Oranjestraat 23; en Kennel „Jan Gijzen", Regentesselaan 42: Blauwe blazer: De Korte, Tugelastraat 37: Katten: Kennel Fauna. Fr. Varkensmarkt 24: Muts: Uitenbosch. Pieter Kiesstraat 50 rood: Studentenpet: Van Eer kei. SpaanschevaartstraatL 70: Portcmonnaics (0.3254): Fortgens, Spaarndamscheweg 304; (1>4 cent): Stalpers. Bosch en Hovenstraat 10; Pakje schrijfbehoeften: Gaarkeuken, Kon'ng- straat. 8: Riiw.bel.olaaties: Bastianen. 7nl- weg 90: en Van Niel. Groote Houtstraat 90; Gymnastiekschoenen: Van Ee, De Olcrcq- straat 84; Schrijfboek: Braspenning, Fabri- ciusstraat 52; Taschje met 11 ct.: Kops, Lan ge Raamstraat 11: Tennisballen in net: Van den Brom, Acaciastraat 105: Taschje: Politie bureau. Smedestraat 9; Rijwleltasch van zeil doek: Cauling. Suae.rmveudorstraat 122: zil veren vulpen: Wldman. Kluyskenslaan 22, Santpoort; Geelbruine zweep: Van Drooge, Voorzorgstraat 70.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 17