Abessynische grieven tegen Italië. Dertig jaar Kunstleven. THIJS IJS EN DE WINTERKONING Tandheelkundig Instituut GEHEEL GEBIT r>ry <?-TVA"-r v >t-et wss TTT? E WS V 'A' c BEAD BUITENLAND. Keizer Haile Selassi richt zich tot den Volkenbond. Italië poogt zich aan de internationale verplichtingen te onttrekken. Stopzetting der Italiaansche militaire voor bereidingen geëischt. betooging te houden, waarbij ook militaire oefeningen zouden worden gehouden. De po litie heeft echter tijdig ingegrepen en een honderdtal als nationaal-socialisten bekend staande personen gearresteerd Starhemberg wenscht geen Duitsche inmenging in Tirol. HET BELANGRIJKSTE NIEUWS GENèVE. In het telegram, dat de keizer van Abes synië heeft gezonden aan den secretaris-gene raal van den Volkenbond, wordt er op ge- ■wezen. dat reed? van voor September 1934 Italië troepen, militaire vliegtuigen, tanks en oorlogsmateriaal van allerlei soort aan de grens concentreert zonder dat van Abessy nische zijde eenige provocatie is geschied of door middel van een mobilisatie van mexx- schen of materiaal hierop eenig antwoord is gegeven. - - Keizer Haile Selassi. Na het incident van Wal Wal heeft Italië met alle middelen geprobeerd zich aan zijn internationale verplichtingen te onttrekken en een onpartijdig onderzoek van de geschil len te onderzoeken, welke helaas tusschen Abessynië en Italië zijn ontstaan en door middel van bedreigingen te bereiken, dat Abessynië compensaties en verontschuldigin gen zou aanbieden voor vergrijpen, die het niet heeft begaan, daar toch duidelijk is, al dus het telegram, dat Italië een essentieel gedeelte van het Abessynische gebied on rechtmatig bezet houdt. Indien Italië beschuldigingen heeft in te brengen tegen Abessynië of tegen zijn regee ring, is Abessynië bereid te gelegener tijd en plaatse daarop te antwoorden. Italië heeft thans als lid van een arbitragecommissie twee ambtenaren van zijn regeering be noemd. Deze wijze van optreden zou ieder onpartijdig onderzoek moeilijk, zoo al niet onmogelijk kunnen maken. Bij het huidige standpunt van Italië is een overeenstemming langs diplomatieken weg volgens een werkelijk onpartijdige procedure niet mogelijk en zal het dan ook niet zijn. Abessynië heeft Italië reeds de benoeming medegedeeld van twee arbiters, die geen Abessyniërs zijn en Abessynië heeft hiermede het zijne willen doen om een spoedige, on partijdige afwikkeling van het geschil te be werkstelligen. Abessynië eischt pertinent, dat- de Raad voor de afwikkeling zorg dx-aagt- en de militaire maatregelen van Italië, welke abusievelijk defensief worden genoemd, een halt toeroept. Indien Italië de scheidsrechterlijke inter pretatie van het verdrag van 16 Mei 1908 en de behandeling van alle inicidenten, welke zich sedert 23 November in de buux-t van de grens tusschen Abessynië en Somaliland hebben voorgedaan van de hand wijst, eischt Abessynië van den Volkenbond dat deze zich zelf met het geschil zal bemoeien en op grond van art. 15 van het Pact zal overgaan tot een diepgaand onderzoek Italië zou, naar wordt gemeld, den Fran- schen en Am~";kaanschen jurist wraken, die door Abessyn.'r zijn gekozen als vertegen woordigers in de verzoeningscommissie voor het Wal-Wal-incident. Volgens het Italiaansch-Abessynlsche ver drag van 1928 zal een neutraal arbiter slecht? worden trekozen, indien de commissie-bespi'e- kingen niet tot een resultaat leiden. Italië i? dan ook van oordeel, dat de neutraliteit eischt. dat de gewone leden der arbitrage- comm:-?ie onderdanen van'de betrokken lan den zijn. Hongarije. Regeering stelt een vierjarenplan op. Van bevoegde zijde wordt medegedeeld, dat de Hongaarsche regeering een werkpro gram voor vier jaren heeft uitgewerkt. Overeenkomstig dit program zullen eenige constitutioneele handelspolitieke, industriee- le, cultureele, landbouw-, sociale en admini stratieve kwesties gedeeltelijk langs wet- gevenden weg, gedeeltelijk door middel van verordeningen worden geregeld. Er is reeds een aanvang gemaakt met de ten uitvoexdegging van dit program met de wet aangaande de administratie vaix het on derwijs en door de indiening van een wets voorstel tot instelling van een ministerie voor de industrie. Polen. Kabinet blijft voorloopig aan. Het Poolsche kabinet heeft zijn ontslag in gediend bij den president der rupubliek, die het opnieuw zijn vei'trouwen betuigde, en verklaarde, dat eeix eventueele kabinetswijzi ging eerst na afloop van de zes weken van nationalen rouw zal worden aangebracht. Oosten rijk. Massa-arrestatie van Nazi's in Graz. De nationaal-socialisten in het district Graz waren, naar Reuter verneemt, van plan een In de „Innsbrucker Nachrichten" heeft prins Starhemberg gepi-otesteerd tegen de Duitsche inmenging in Italiaansch Tirol. „De natioxxaal- socialistische propaganda in Italiaansch Ti- rol." schrijft hij, „plaatst de Oostenrijkers daar tegenover de Italiaansche autoi-iteiten in een onhoudbax-en toestand. De Hitlerianen moeten ophouden zich te bemoeien met za ken, die hun niet aangaan." Ooggetuige schildert de ramp van de „Maxim Gorki". De vlieger Blagin schoot door den vleugel heen. Reuter meldt uit Moskou, dat het vlieg tuig „Maxim Gorki" op zijn laatste vlucht begeleid werd door twee vliegtuigen. Een van deze veroorzaakte de ramp. het andere is weer veilig gedaald, dit toestel werd bestuurd door den piloot Rybuschkixi. Deze schildert het ongeluk als volgt: ..Ik had opdracht met een filmoperateur op te stijgen om de „Maxim Gorki" en het toestel van Blagin te filmen, om het onder scheid 'tusschen beide vliegtuigen vast te leggen. Onmiddellijk voor het opstijgen zeide de piloot van de „Maxim" Michejef, aaix Blagin, dat hij het kunstvliegen achterwege moest laten en ver van de „Maxim" moest blijven. Blagin voelde zich gekrenkt en zeide, dat hij geen kleine jongen meer was, doch reeds 15 jaar vloog. Toen de vliegtuigen weer naar het vlieg veld terugkeerden, steeg ik met mijn vlieg tuig iets hooger om opnamen te maken. Ik zag toen, dat Blagin figuren begon te maken en daai-bij afgedreven -werd. ik steeg nog hooger om een botsing te vermijden. Toen veerde Blagin een nieuw figuur uit, doch dit mislukte en hij raakte den rechter vleugel van de „Maxim" ongeveer waar zich de middelste motor bevindt: klaarblijkelijk raakte hij een benzine-reservoir, want er ont wikkelde zich een zwarte rook. Blagin was door de boven- en ondei-beklee- ding van den vleugel gestooten. de „Maxim" neeg naar rechts, doch hield zich nog 10 tot 15 seconden in de lucht Blagin gleed van den vleugel af en stortte omlaag. Een deel van. den rechtervleugel van de „Maxim" raakte los, het vliegtuig viel. daarop loodrecht.naar beneden en sloeg tegexi den grond aan splinters. Ik sloot den gastoevoer af en maakte een "■"ïvlucht over de plaats des onheils; de film operateur had evenwel een zenuwschok ge kregen en greep mij bij de keel om mij te dwingen een noodlanding te maken. Ik ver loor een oogenblik de macht over mijn ma chine en moest hem een harden slag in het gezicht geven om weer vrii te komen. Daarop hield hij zich kalm en kon ik mijn machine aan den grond zetten, hierdoor kon den evenwel geexi opnamen van het ongeluk worden gemaakt. UITVAART DER SLACHTOFFERS VAN HET ONGELUK MET DE MAXIM GORKI. Maandagavond zijn de slachtoffers van. de ramp van het vliegtuig Maxim Gorki op plechtige wijze te Moskou bijgezet. Een zeer gi-oote menigte heeft Maandag langs het vakvereenigingshuis, waar de urnen en lijkkisten met het stoffelijk overschot der slachtoffers stonder opgebaard, gedefileerd. Meer dan ÏOO.OOO personen hebben den over ledenen de laatste eer bewezen. Stalin, Molo- tof, Kaganowitsj en Ordsjonokidse hebben den geheelen dag de eerewacht gevormd vaix de verongelukte kameraden. Tijdens de plechtige uitvaart cirkelde boven het Vakvereenigingshuis een eskader vlieg tuigen. Vóór de bijzettingsplechtigheid werden nog eenige toespraken gehouden. Drie nieuwe reuzenvliegtuigen in Rusland. Van dezelfde afmetingen als de „Maxim Gorki". MOSKOU, 20 Mei (Reuter) Naar Tass be richt heeft de Raad van Volkscomissai'issen en het Centraal Comité, besloten een drietal nieuwe vliegtuigen te bouwen van het zelfde type en dezelfde afmetingen als de veron gelukte „Maxim Gorki". De drie toestellen zullen heeten. „Wladimir Lenin", „Iossif Stalin" en „Maxim Gorki". MOSKOU, 20 Mei (Reuter) Tass deelt mede, dat de bladen een condolance-bericht op nemen. onderteekend door Stalin, Kalinin en Kolotof, waar zij hun diepe di'oefheid uit- spreke over de tragische dood van de kame raden. welke bij de ramp van de „Maxim Gorki" om het leven kwamen Zij betuigen hun medeleven met de nage laten betrekkingen en vrienden. THANS 800 SLACHTOFFERS BTJ DE MIJNRAMP TE SJANTOENG. SJANGHAI, 21 Mei. Volgens de Sjoen Pao is het aantal om het leven gekomen mijn werkers te Tsjetsjoean tot 800 gestegen. Men acht het buitengesloten de in de on- dergeloopen mijnschacht achtergebleven mijnwerkers te redden, daar de reddingsman schappen niet kunnen doordingen tot de vooraan gelegen schachten, te meer daar de gangen zijn vernield en de nompen buiten be drijf moesten worden gesteld. Door de mijnramp zijn voorts 3000 mijn werkers werkloos gewoirden. (V. D). RIJKSSTRAATWEG 16 HAARLEM-N. TEL. 16726 vanaf 35.- met garantie, pijn- vanai l0QS trekken inbegr. BESLIST PIJNLOOZE BEHANDELING. Spreekuren alle werkdagen van 912 en 14 uur. Zaterd. 912 uur. Avondspreekuren Dinsdag, Woensd. en Donderd. v. 79 u. (Adv. Ingez. Med.) Kerken in Duitschland onder bewaking. Als in een gevangènis BERLIJN, 20 Mei (V.D.) In verband met de demonstraties en de vooi'lezing van protesten in de Katholiek' -rken werden gisteren in vele steden voox ;e Berlijn on Muenchen de Katholieke kerken tijdens den dienst door politie en Gestapo scherp bewaakt. BERLIJN, 20 Mei (Reuter).In een pi-eek zeide de bekeixde dominé Niemöller: Onze kerken worden gevangenis-kei'ken, want we kunnen daarbuiten niet meer over het evangelie spreken. Hij gaf een lijst van 22 dominés in concen tratiekampen, een aantal in politie-arrest, een twaalftal die uit hun parochies verwij derd en zes wien verboden is te pi'eken. ONAANGENAAM AVONTUUR VAN MEVROUW LAWRENCE. SJANGHAI 20 Mei (Reuter). Mevrouw Lawi'ence, de moeder van de gisteren over leden Lawi'ence „van Arabië", is te Ichang aangekomen. 965 mijl van de monding van de Yantseerivier op weg naar Engeland. Zij reist in gezelschap van haar oudsten zoon. Donderdag is hun schip door Chineesche zeeroovei's overvallen en geplundeid. Den passagiei-s werd geen ovexiast aange daan. doch mevrouw Lawrence die kort ge leden ziek is geweest, werd er ei*nstig door geschokt. Zij was eexx varx de Britsche onderdanen, die voor de Communistische dreiging uit Tsjengtoe werden geëvacueerd. RADIO-PROGRAMMA "llllH*""1* WOENSDAG 22 MEI. HILVERSUM, 301 M. VARA-uitzending. 10.00 VPRO 11.00 en 6.30 RVU. 8.00 Orvitropia olv. 3.. v. d. Horst en Gram. platexx. 9.00 De Zonnekloppers olv. C. Steyxi. 9.30 P. J. Kers: Oxxze Keukexi. 10.00 Morgen wijding. 10.15 Voor Arb. 1. d. Continubedr.. Gram. pl. Nap de Klïjn i viool) en R. Schouten (piano). 11.00 RVU. Causerie O. v. Tussen broek. 11.30 De Flierefluiters olv. E. Walis. 12.00 De Notenkrakers olv. D. Wins. 1.00 1.45 E. Walis en zijn orkest. 2.00 Voor de Vrouw. 2.15 Kniples. 3.00 voor de kinderen. 5.30 VARA-orkest olv. K. Mengelberg. 6.30 RVU. S. van Dantzig. De crisis, het goud exx de wisselkoersen. 7.00 Sportuitzending. 7.15 Voor het Platteland. 7.30 A. Wins: Voor het voetlicht. 8.00 Herh. SOS-Berichten. Vaz Dias. VARA-Vai'ia. 8.15 „Op exx rond de Groningsche kermis" gevar. reportage (daxxsmuziek, too- neel revue, operette, exxz.). 11.5512.00 Gra- mofoonmuziek. HUIZEN, 1875 M. NCRV-uitzendxng. 8.00 Schriftlezing eix meditatie. 8.159.30 Gram. pl. 10.30 Morgendienst olv. Ds. J. G. Aalders. 11.0012.00 Harmoniumspel S. Duif. 12.15 Gram, pl. 12.3.0 Kwintetconcert olv. P. v. d. Hurk, 2.00 Gram. pl. 2.30 Voor Postzegel verzamelaars 3.003.45 Orgelspel R, Parker. 4.00 Viool-recital M. Stoker. A. d. vleugel: mej B. Lopes de Leaö Lagune. 5.00 Kinderman 6.00 Technische causerie. 6.30 Afgestaaix. 7.00 Ned. Chr. Pei'sbureau. 7.15 Reportage. 7,30 Land- bouwhalfuur. 8.00 Vaz Diaz. 8.05 Bach-Her- deixkiixg ixx de Groote Kerk te Arnhem door de Chr. Orat. Vereen, olv. A. Wagenaar nxmv. A. van Wickevoort Crommelïn (sopraan), J. v. d. Meent-Walters (alt) eix Adr. Engels (orgel). 9.30 Armenius: Laand en Volk ut de Bè' iw. 10.00 Vaz Dias, 10.0511.30 Gramo- fooixmuziek. De beteekenis van „Kunst van Steden' Een kapitale Tentoonstelling. (Van onzen correspondent.) BRUSSEL. 18 Mei. Reeds meer daxx dertig jarexx beheerscht de te Antwerpen gevestigde vereexxiging „Kunst van Heden" het Belgische kunstleven. En dit daxxk zij 'n grondwet, welke het spel van naijver en eigenbaat zoo niet geheel verhindert, dan toch vrijwel geheel neutra liseert. De praktijk leert xxu eenmaal, helaas, dat kunstenaarsvereenigingeix ixx een belaxx- geloos enthousiasme opgericht, na korter of laxiger tijd ixx gevaar gebracht worden, door dat persoonlijkhedexx, groepen of generaties zich van de macht willexx meester makexx. Door dergelijke ruzies, die dikwijls zeer hoog loopeix, wordt het bestaan van zulke ver- eeixigingeix bedreigd en in elk geval hun nut tige werkzaamheden verminderd: Daarom bestaat „Kunst van Heden" xxit een kleine groep ledexx, die zich xx'iet xnetterdaad aaxx eenig kunstvak wijden; het zijn belangstel lenden. liefhebbers, kemxers, critici. Deze le den kiezexx om hen voor te lichtexx en bij te staan ieder jaar een commissie van advies uit de kunstenaars exx deze wordt zooveel mo gelijk wisselend samengesteld. Met deze werk wijze heeft men buitengewoon fraaie resul taten weten te bereiken. Tal van tentooix- stelihxgen door „Kunst van Heden" ingericht, hebben een historische beteekenis gekregen ixx de ontwikkelixxg van het Belgische geestes leven. En wanneer men thans de volledige lijst ziet van alle kunstenaars, die op eexx tentoonstelliixg van „Kunst van Heden" uit gekomen zijn, kan men vaststellen, dat er vrijwel geen xxaam van Europeesch belang op ontbreekt. Ter gelegenheid van de wereldtentoonstel ling Brussel 1935 heeft het bestuur van het genootschap gemeexxd iets bijzonders te moe ten doexx. En daarom richtte het in het Pa leis der Schoone Kunsten te Brussel (anders manifesteert zich „Kunst van' Heden" uit sluitend te Antwerpen) een breed-opgezette retx-ospectieve in. Deze valt buiten het ge- woxxe px-ogx-amma, dat daardoor dit jaar twee tentooxxstellingen instede van één omvat. Ixx het begin Juni wordt ditmaal te Antwerpen wederom een tentoonstelling van „Kunst van Heden" geopend, waarbij door de leiders bij zondere aaixdacht is besteed aan de jonge ren. Zoo zal men er een fraaie groep werken kunnexx bewoixdei'en van den joxxgen schil der Marcel Stobbaerts. de kleinzoon van den grooteix Jaxx Stobbaerts. Deze schilder, evexx in de dertig, heeft lang gezocht en zelfs zij die vertrouwen stelden in zijn talent exx zijn persoonlijkheid, begonnen te twijfelen of hij er ooit uit zou komen; tot hij vrijwel plotse ling ixx den aan vaix g van dit jaar, voor den daa kwam met een kleine, goed gekozen ten toonstelling. welke na vele beloften eindelijk de zekerheid bi-acht en de bevestiging. Wij vinden op de afdeeling Moderne Kunst van de wereld tentoonstelliixg een van zijn aller fraaiste stukken: „La Dame en Rouge"; van een subtiele en warme kleur en getuigend van een hooge eei'bied voor het leven. Het is afkomstig uit de bekende Sollectie-Nijkerk te Brussel. Wij kunnen met voldoening vast stellen dat „Kunst van Heden" te Antwerpen nog een verx-assing zul brepgen en- wel: een NED. MIJ. VOOR NIJVERHEID EN HANDEL. De 158ste jaarvergadering van de Nederland' sche Maatschappij voor Nijverheid en Handel wordt van 2729 Juni a.s. te Groningen ge houden. „AMSTELLAND" VERSTERKT ZIJN SLUIZEN. Bij de herstelling van de Ipeslooter- en Die- merdammersluis nabij Muiden herstelling van het metselwerk heeft men een nieuwe werkwijze toegepast, waarmede men in Ne derland tot nu toe goede resultaten heeft be haald. Men heeft n.l. 250 gaten van 30 tot 150 c.M. diep in het metselwerk geboord en daar in onder 6 a 7 atmosfeer druk cement ge perst-, tevens wordt het gewelf over de sluis- kolk voorzien van een laag spuitbeton ter dikte van 6 c.M. Deze wijze van werkeix, voor ons land toege past door den heer J. J. de Boer, te Heem stede, beteekexx-t voor het desbetreffend hoog heemraadschap Aixxstelland eexx zeer groqte besparing. Indierx rxxexx volgens d-e oude me thode te werk was gegaaxx afdamming dan warexx de totael kosten f 80.000 a f 100.000 geweest. Nu xxog geen f 5000. Tevens blijft xxu het oude cachet geheel gehandhaafd. Een vreemde slang. Op een der Philip- pijnsche eilanden leeft een slang, die zelden langer wordt dan 1 M. exx die, wanneer mexx hem oppakt, geheel verstijft. Alleen de kop beweegt zich dan. Men noemt die slang de wandelstokslang. ONZE DACELIJKSCHE KINDERVERTELLINC. „Hal" zei de vogel, „ik heb een goed idee! Wellicht heb jij wel eens van Oberon gehoord. Obei'on is koxxixxg vaix de elfen eix woont ver hier vaixdaan. Als ik hem zeg dat Thijsje IJs door Koixing Winter werd gevaixgen, daix zal hij zeer zeker Thijsje willexx bevrijdeix. Hij weet er wel iets op nu ga ik maar tot weerziens." De marter riep: „Een goede reis breixg maar snel hulp voor het arme beertje!" omvangrijke en representatieve groep vail den Luxeixiburgschen meester Joseph Kutter. Deze schilder, op het toppunt van zijn kun nen, bevindt zich in een eigenaardige positie. Hij is iix zijix land absoluut de eeixige schilder vaix Europeesch formaat en op Eui-opeesch peil. Rabinger, Schaack, Trémont. die zeker ïxiet zonder eenig taleixt zijix, maken naast de geweldige kracht vaix Kutter den indruk van bescheideix provinciale teekenmeesters. In zijn eigeix laixd, met een zoo beperkt pu bliek, ontbreekt hem expositiegelegenheid en op de groote internationale teixtooixstelliixgen vergeet men bijna altijd Luxemburg uit te noodigen. De Brusselsche wereldtentoonstel ling maakt hierop een uitzondering. De iix- richters van de afdeeling moderne kuixst heb ben Luxemburg geiixviteerd, uitsluiteixd om op die wijze zeker te zijn vaix Kutter's aan wezigheid. Hij hangt daar met zijn drie ka pitale doeken pijnlijk eenzaam tusschen al lerhande dilettantische huisvlijt/oefeningen in; maar vormt met Permeke niettemin een clou der expositie. Door de dubbele aanwe zigheid van Joseph Kutter te Brussel en te Antwerpen, waar hij gelijkelijk opvalt door zijn sterke, oorspronkelijke persoonlijkheid en zijn gei-ijpt vakmeestei'schap, is hij einde lijk uit zijn isolement verlost. De tallooze kenners die thans in Brussel zijn en dezen zomer nog naar Brussel zullen komen weten nu meteen en voor goed welk een indruk wekkende en autonome macht hij in de Eux'O- peesche schildei'kunst vertegenwoordigt. Ik gaf dit alles slechts even aan om te be wijzen. welk een gunstige invloed „Kunst van Heden" steeds heeft uitgeoefend en nog uit oefent. Alles wat nieuw is en de aaxxdaclxit verdient, wordt door deze vereenighxg be kend gemaakt. En als wij thans terugkeeren naar de retx-ospectieve ixx het Paleis van Schoone Kunsten, zien wij hoe in alle pe rioden de belangwekkende kunstenaars door het Axxtwex-psch gexxootschap zijn binnen gehaald. Ook onze Nederlandsche schildex-s hebben van oudsher op „Kunst van Hedexx" geëxpo seerd. Van Gogh, Breitner. Verster, Van Don- gen, Suze Bisschop-Robertsoxx, Bauer, Jan Sluyters, e.a. Wanneer men de volledige lijst coxxsulteert, valt het ons op dat Isaac Israels daarop ontbreekt. Ook toonde het genoot schap te weinig belangstelliixg voor de jon- gerexx. Matthieu Wiegman. Charley Toorop, Henxxan Kruy-der, Jan van Herwynen haddexx reeds lang uitgenoodigd moeten worden; om vaix de belangi-ijke groep der nieuwe Neder landsche beeldhouwers te zwijgen. Op de retrospectieve vindt xixen, voor zoover het de Nederlandsche afdeeling betreft (met veel smaak bijeengebracht door dr. G. Knut tel, ambtenaar aan het 's-Gravexxhaagsche Gemeentemuseum) eenige Van Gogh's, die we door de x-epx-oductie goed, tè goed ken nen. De „Zonnebloemen" bijvoorbeeld en het „Blauwe Zelfportret" Ik verkies de veel vroe gere, Aardappeleters" in hun primitieve sa mengebalde kracht. Vei'der zijn er twee de licate en blanke Bauers, een Vrouwenportret van Jan Sluytei's, dat we niet tot zijn beste werk kunnen rekenen en hem slechts ge deeltelijk vertegenwoordigt. De twee groote doeken echter van Suze Bisschop-Robertson geven ons wel heel sterk d-en indruk, dat deze kunstenares op dit oogenblik in lxaar eigen land niet de plaats heeft, welke lxaar uit hoofde van haar stoer exx oorspi-oxxkelijk ta lent toekomt. Het valt oxxs op dat, dit werk ixx: dexx loop der tijden weinig of xxiets van zijn beteekenis heeft ingeboet; het is po-g levend en frisch als ware het gistereix vervaax-digd. Ik heb de overtuiging, dat een met zorg en ken nis van zaken bijeengebrachte eere-keuze- tentoonstelling van Suze Robertson een blijde ontdekking zou kunnen worden voor de jon- gex-en, die tegenwoordig liever vergeten dan leeren. Met zulke tentoonstellingen moet men echter oppassen voor wat den vijand van iederen kunstenaar is: het te-véél. Ik heb ixx den loop der jaren vele van zulke exposities gezien en vrijwel altijd misten ze haar doel, doordat de aandacht van de hoogtepunten door te veel zwakheden werd afgeleid. Een ty pisch voorbeeld hiervan vormde de retrospec tieve van Breitner eenige jaren geleden te Brussel gehouden. De inrichters wax-en uitge gaan van de overweging dat Breitner in Bel gië onvoldoende bekend was. Volkomen juist, zooals ook volkomen juist was, dat hierin ver betering gebi-acht moest worden. Wanxxeer zij behalve hun goeden wil, ook smaak exx cri- tisch vernuft bezetexx hadden, zouden ze Bx-eitner's xxagedachtexxis gediend hebben. Thans hebben zij zijix roem eerder aangetast dan versterkt. Wat wij hier hadden moeten hebben was eexx strenge selectie van eexx veertig, op zijn allerhoogst vijftig, hoofdwer ken, na keuring en herkeuring, met zorg exx, aandacht bijeengebracht. In plaats daarvan kregen wij zalen vol. En daar Breitner een on gelijk meester was, zageix wij onvermijdelij- kerwijs naast het goede het minder goede exx zelfs het niet-goede. Hier zijn slechts een paar Breitners opgehangen, maar deze zijix zóó superieur, dat alle kenners er in verruk king voor blijven stilstaan. Er is ixx het bij zonder een naakt, zóó bloeiend leven exx daar bij zoo juichend geschilderd, dat het vrijwel al het aanwezige hier overstemt. Deze paar magistrale doeken op „Kunst van Heden" hebben méér tot Bi'eitner's x-oem in België bij gedragen dan de geheele Breitner-tentoon- stelling. Werkelijk, men kan de beteekenis van een tegelijk critische en liefdevolle selectie niet hoog genoeg aanslaan. Feitelijk zou men ook Jacob Smits en Wil lem Paei-els tot de Hollandsche afdeeling moe ten rekenen. Het zijn beiden naar afkomst en geboorte, maar ook in hun wezen en hun werk, Hollander's. Het feit, dat zij zich op la- teren leeftijd hebben laten naturaliseeren, heeft natuui'lijk geen enkelen invloed gelxaxi op het kax-akter van hun productie. Jacob Smits heeft hier enkele van zijn innige exx mysterieuze landschappen nxet maan of met sneeuw. Met hem is het zóó, dat zijn werk óf heel goed, óf volknxen mislukt is een tusschenweg blijkt niet mogelijk te zijn. Want als het hem niet lukt om zijn innelijke droom ook voor ons tot eexx werkelijkheid te maken, vei'valt hij in een kinderlijke sentimentaliteit waar we geen oogenblik dupe van worden. Willem Pae- rels die altijd een mannelijk, door en door rechtschapen, opgewekt schilder was, heeft in den laatsten tijd een merkbare verandering ondergaan. Hij zoekt het meer in subtilitei ten, in de teederste en de verborgenste nuan ces ven kleur en licht, waarmede dan een ver innerlijking van het gevoel gepaai'd gaat. Zoo maakte hij in den laatsten tijd een sex*ie zee gezichten. waarvan hier twee prachtige sta len aanwezig zijn, gebouwd op een spel vaix i'oze, grijs en blauw; teeder en zinrijk als al leen een volmaakt meester kan verwezenlij ken. Nederland, slechts een klein deel van deze tentoonstelling uitmakend, toont hier de blij vende waarde van zijn schilderkunst op over tuigende wijz-e. In een volgend artikel vat ik mijn indrukken van de Belgische schildei'- kunst van nü samen. JAN GRESHOFF, i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 6