B BIOSCOPEN. Shirley Temple, zes jaar, beroemd.... nu al Radiomuziek der week RADIO MOORS n.v. Z 'A T E R D K 'G T 7 Sü'GUSTU S 1 9 3 5 HX'AEEEM'S DA'GEESD REMBRANDT THEATER. Rosen aus dem Siiden. Paul Hörbiger speelt den Walskoning in „Rosen aus dem Siiden"*. Johann Strauss kenden we totnutoe alleen In zijn kwaliteit van Weenschen Walskoning. als den man van de zwierige composities en de zwierige bewegingen. Strauss herinneren we ons van allerlei afbeeldingen, waarop hij met zijn orkest ten pleziere van een uitgelezen, het liefst vorstelijk gezelschap optreedt als Steh geiger en dirigent. Maar Strauss was behalve musicus ook Weener en Weeners zijn gemoe delijke menschen en zoo kan het best moge lijk zijn, dat hij ondanks zijn optreden in ver fijnde milieus, de eenvoudige van hart geble ven is gelijk hij ons in de film „Rosen aus dem Süden" wordt uitgebeeld. Strauss is hier in de eerste plaats de oubollige stamgast uit café Steidle, waar hij zijn partijtje schaak met Brahms speelt, bemiddelend optreedt in plaatselijke liefdes-affaires en zijn nieuwe composities aan den ober voorfluit. Of dat al lemaal nu historisch juist is, willen we gaarne in het midden laten ter wille van Paul Hörbiger, die met zijn kostelijk spel en smeuiig Weensch accent weer eens een pracht'* type gecreëerd heeft. Om den ouden Johann en zijn vermaarde wals is een amusante filmhis torie geweven met zang en dans als intermez zo's en die zich in de karakteristieke sfeer van het vroegere Weenen afspeelt Gretl Theimer vervult de vrouwelijke hoofdrol en zij heeft in dit levendige meisjesfiguurtje alle vereischte bevalligheid gelegd. Hans Junkermann speelt voor een heel-erg-deftig-doenden wijnhan delaar, wat natuurlijk een kolfje naar zijn hand is. „Rosen aus dem Süden"' is een gezel lige film, die van den bezoeker niet zooveel inspanning eischt en daarom als hoofdnum mer van een vacantieprogramma uitstekend voldoet. 't Voorprogramma geeft de kroniek der buiten en binnenlandsche gebeurtenissen, waarin o.m. momenten uit de athletiekwedstrijdien in het Stadion en herinneringen aan de ramp van Borculo voorkomen Een fraai gekleurd teekenfilmpje behandelt de avonturen van de gelaarsde kat in de zeer vrije bewerkins van den maker Ub Iwerks! Het variété wordt verzorgd door de Fiochi Sisters and Paolo. Dit drietal geeft een paar sterke staaltjes van acrobatiek ten beste, waarmede het veel succes heeft te boeken. CINEMA PALACE. Een lentesprookje. Een operettezangeres, een operazanger, witte muizen en Sicilië, ziedaar vier factoren die tot een happv-end kunnen leiden. In de Lumina-film. die Cinema Palace deze week vertoont speelt Ida Wüst als moeder van de gevierds operettezangeres Claire Léman (Claire Fuchs) die bij het publiek en zelfs bij den operette- hatenden operazan ger Norden (Maris Wetra) groot succes heeft. Deze Norden heeft juist op het oogen- blik, dat Claire Leman ---v* JPÜS een nieuw engage- m,i ^■aR» ment kreeg van haar directie, een verzoek van deze zelfde directie in de komende operette IDA WüST. te spelen, afgeslagen Wanneer hij echter Claire in de operette hoort en ziet zingen, verandert zijn meening totaal en denkt hij er reeds sterk over het aanbod van de directie van het operette gezelschap aan te nemen. Nu wil het noodlot dat Claire dol is op beesten. Terwijl een andere gevierde operette diva met bloemen gehuldigd wordt, prefereert zij cadaux in den vorm van eekhoorns, pape gaaien etc. Norden, die haar een blijk van zijn verrukking over haar zingen wil sturen, kiest onbewust van het onheil, dat hij gaat verwekken, o.a. als cadeau voor haar witte muizenjuist de eenige dieren, waarvoor zij een doodelijke angst heeft. Als dan ook de muizen in haar kleedkamer rondtrippelen kunnen noch directie, noch personeel, noch iemand anders ter wereld beletten dat zij op staande voet haar ont slag neemt en naar Sicilië vertrekt. Norden en zijn impresario begevin zich echter ook onmiddellijk derwaarts en nu speelt op dit eiland in werkelijkheid af wat eigenlijk het gegeven van de nieuwe operette was Claire, verrukt door de stem van den Si- ciliaanschen visscher Torino, in het dage lij ksch leven Norden, dien zij nog nooit heeft ontmoet, besluit met dezen naar Ber lijn te gaan om den directeur voor te stellen hem in de nieuwe operette te laten zingen. Moeder Léman maakt op Sicilië met Nordens impresario professor Grandi kennis, tot wederzijdsch genoegen. Men zal zelf zijn conclusies kunnen trek ken over het verdere verloop van deze film. Het bijprogramma is buitengewoon aan trekkelijk. Het Paramount- en het Profilti- nieuws geven aardig nieuws, vooral de op namen van eenige nummers van de atle tiekwedstrijden in Amsterdam door Profilti, zijn buitengewoon interessant. Een Ameri- kaansche voorfilm brengt „The Rimca's Rum ba Orchestra" ten gehoore en ten tooneele, van welk orkest eenige leden op wel zeer temperamentvolle wijze dansen op de mee- sleepende rumba muziek. Op het tooneel voeren „De drie Nehrings" met" fantastische vaardigheid een paar xylo- loonwerken uit FRANS HALS THEATER. „De man van mevrouw". Cary Grant en Elissa Landi zijn het die deze film doen „rollen", zij als mevrouw èn opera zangeres, hij a-s „haar man". Het blijkt in deze boeiend en goed gespeelde filmcomedie wel heel duidelijk, dat er een buitengewone moed voor noodig is, de man van een operazangeres te z ij n sn een groote volharding, om het te b 1 ij v e n. De arme Cary, die weer prettig, vlot en geestig spel te genieten geeft, heeft het wel hard te verantwoorden trouwen en geluk kig zijn (helaas maar heel kort), dan bijna schei den dan bijna trouwen met een ander en dan weer teruggaan naar de eerste vrouw, die tenslotte toch de eenige blijkt te zijn, in weerwil van al haar grillen en „temperament volle" uitvallen, die hem gelukkig kan maken. Maar: hij heeft intusschen ook wat geleerd. In de eerste peri ode van dit eigenaardig huwelijk was hij uit sluitend de slaaf van zijn vrouw, in de tweede zal dit waarschijnlijk anders gaan. Zijn perti nente weigering om voor het pekineesje van de zangeres te blijven zorgen geeft hoop in dit opzicht evenals de waardeerende wijze, waarop de verwende kunstenaresse dit mannelijk op treden van haar echtgenoot opneemt. Elissa Landi was wél de talentvolle, grillige artiste en het pleit voor haar spel dat tegelijk ook telkens weer de échte, naar liefde hun kerende vrouw uit haar sprak. Een gezellige, amusante rolprent is „De man van mevrouw", juist een film voor de vacan- tiedagen, waarin we ons niet graag erg in spannen en liever maar zoo'n beetje geamu seerd willen worden. Amuseeren doet ook het aardige Betty Boop filmpje, waarin een keukenprinses, een hond en een bromvlieg afwisselend met groot lach succes optreden. De andere onderdeelen van het bijprogram ma worden gevormd door een zeer uitgebreid journaal, dat o.a. verschillende vorsten doet zien bij het beoefenen van hun meest gelief koosde sport en door opnemingen van een buitengewoon interessante dames-jazzband, waarvan de echte jazz-liefhebbers ongetwij feld zullen genieten. Cary Grant, de man die den moed heeft een opera-zangeres te trouwen. LUXOR SOUND THEATER. De twee vagebonden. Het is een wild sprookje, een leuk-opwin dende kindervertelling, het verhaal van Stan Laurel en Oliver Hardy, die waarlijk fijn gees tig samenspel toonen, hetzij door een veront waardigen blik, hetzij door een uiterst stomme manier van doen. Zij spelen in sprookjesland, alles geschiedt in dit speelgoedland. waar dus niets onmoge lijk is en waar men elke gebeurtenis ten volle kan aanvaarden. „De twee vagebonden", een ongelukkige titel voor een film die beter „De groote lotgevallen in het kleine land" of zoo iets kon heeten, is een compositie van ver schillende genres films. Soms doet hij denken an een teekenfilm, dan weer aan een griezel- 'H. even later aan e«u l'ef'uk Staji Laurel en Oliver Hardy zijn op hun best in „De twee vagebonden" tenboek of aan de intrigue van den gehaten medeminnaar. En door alles heen loopen de kuren en invallen van Laurel en Hardy, die op de ongeiegenste oogenblikken verschijnen en de allerdwaaste dingen uithalen of optreden als redders in den liefdesnood van de scha penhoedster en haar diepbeminde Het doet weldadig aan een film te zien waar men alles kan accepteeren. niet steeds te moe ten ervaren dat 't toch eigenlijk volkomen nonsens is wat ons wordt voorgezet. Behalve de soms wel eens wat geforceerde zangnum mers van den jongen aanbidder der schapen hoedster, loopt alles vlot, valt men van de eene aardigheid in de andere, van het eene leuke tafreeltje in het volgende. Zonder overdrijving mag men van „De twee vagebonden" zeggen dat het een heerlijk- luchtige film is, zonder tragische zielsconflic ten, zonder misdadige wreedheden of diep- ingewortelde. onwaarschijnlijke abnormalitei ten. De onnoozele Laurel, die toch ook wel eens iets verstandigs zegt en de groote dikke Hardy staan er met hun volle gewicht voor in! Ook het voorprogramma laat ten deele eens iets anders zien. Bridgers kunnen hier leeren hoe ze de kaarten moeten schudden om zeker te zijn van een goede partij. Het wordt wel niet getoond met bridge, doch met een beetje han digheid kan mén de oneerlijke grepen ook wel op dit modespel in toepassing brengen. Het wereldnieuws heeft een uitvoerig ver slag van de berenveiling, die in het begin van deze week aan de Parklaan werd gehouden. Voorts een muzikale variëteiten film over de melodie ..The echo in the valley", die als laatste genoemd kan worden van een zeer goed programma. Speelgoed en brieven stroomen haar toe. Shirley Temple in Hartedief, die spoedig t.e Haarlem komt. Shirley Temple De reclame zorgde er reeds voor dat schier niemand dezen naam niet kent. Men moet wel een volslagen onbekende in het land der film zijn, indien men niet weet dat Shirley Temple veler harten heeft gestolen in Hartedief, die eind Augustus in het Rembrandt Theater komt. Shirley TempleHet lieve kind krijgt vier duizend brieven per week, binnenkort zullen het er wel vijf duizend worden, ver wacht men. Alleen is het zoo jammer dat zij al die brieven niet lezen kan. Behalve dat ze er geen tijd voor zal hebben, heeft ze ook nog niet den lees-leeftijd bereikt, zoodat een se cretaresse dit werk voor de kleine overneemt. Ook de cadeautjes neemt de secretaresse in ontvangst, want eiken dag komen er groote hoeveelheden heerlijkheden Shirley verwen nen, die meerendeels echter naar ziekenhui zen en dergelijke inrichtingen verdwijnen, daar Shirley anders eenige pakhuizen zou moeten huren. Verjaarspartijtjes worden haar van alle kanten aangeboden, die alle worden afgesla gen, teekeningen moeten haar eveneens ver rassen, teekeningen door leeftijdgenootjes ge maakt. Wat moet Shirley Temple nu wel denken? Zal ze het allemaal kunnen begrijpen, zal ze inzien, welk een uitzonderlijke plaats zij op deze wereld inneemt, ofHet alternatief is wellicht erger dan deze prettige verwennerij, die toch ook wel heel erg is. Shirley Temple, die zes jaar oud is, heeft als regisseur in Hartedief David Butler gehad, die, zoo heet 't althans, van zijn kleine actrice het volgende heeft gezegd: „Het regisseeren van kinderen in sprekende films, komt vrijwel alleen neer op één groote „wees op je hoede". Zorg er steeds voor, dat een kind-acteur of -actrice niet bang of zenuwachtig wordt ge maakt, spreek bedaard en wees vriendelijk, dan loopt alles als op rolletjes. Niemand kan een kind leeren, hoe het ac- teeren moet. Kinderen en dieren zijn de eenige natuurlijke spelers, wanneer zij hun rol maar als „spelen" mogen beschouwen. Ik zou mijzelf niet gaarne de eer willen toe kennen van Shirley's spel in deze film, want dan zou ik evengoed kunnen zeggen, dat ik een bruinvisch heb leeren zwemmen Het eenige wat ik, of welke andere regisseur ook, voor haar kan doen, is, haar leiding' te geven op eèn manier, die zij niet merkt. Shirley Temple is de meest grootsche, natuur lijke actrice, waarmede ik ooit heb samenge werkt. Wanneer het op acteeren aankomt, lijken kinderen heel veel op dieren. Kortgeleden maakte ik een film, waarin voor sommige scènes een hond noodig was. Het dier begreep echter niet, wat we van hem verlangden en ik zag, dat zijn baas zijn geduld reeds begon te verliezen. Hij schold, schreeuwde en deed alles, behalve slaan gelukkig, doch hoe verder we kwamen, hoe moeilijker het ging. Het slot van het liedje was, dat de trainer van de hond, de wanhoop ten prooi, in tranen uit barstte met het gevolg, dat zijn pupil ook be gon te huilen, wat zulk een komisch tafereel tje was. dat wij ten laatste allen brulden van het lachen. Een half uur later probeerden we opnieuw de scènes op te nemen. De trainer had zijn geduld herwonnen en de hond deed precies, wat er van hem verlangd werd. Mijns inziens moet men dus zoowel dieren als kinderen rustig hun gang laten gaan en opnemen, datgene wat men voor een film noodig heeft, dan bereikt men het gunstigste resultaat". De wereld weet nog veel meer bijzonder heden van Shirley Temple: zij wil kapster worden, want zij is een bewonderaarster van de filmkapster in Fox Movietone City, zij wil trouwen met James Dunn, die de mannelijke hoofdrol vervult in Hartedief, zij vindt „leuke" oogenblikken uit haar films prettiger dan die waarin zij moet huilen, zij vindt dit leuk, dat niet leuk, enzoovoorts. Shirley Temple en Hartedief komen binnen kort hier, zoodat wij zelf kunnen oordeelen over het nu al zoo overal genoemde meisje Shirley Temple. Die de „ware, geboren artis te" moet zijn. De kinderen en ouders in ver rukking zou moeten brengen, juist nu in Har tedief. RADIOPROGRAMMA. ZONDAG 18 AUGUSTUS 1935. HILVERSUM, 1875 M. 8.55 VARA. 10 00 VPRO. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 8.00 AVRO. 8.55 Orgelspel J. Jong; 9.00 Postduivenber.; 9.05 Tuinbouwpraatje S. S. Lantinga; 9.30 Orgelspel J. Jor.g; 9.45 A. Pleysier: Van staat en maatschappij; 10.00 Gram.platen; 10 30 Kerkd. u. d. Rem. Kerk. Den Haag; Voorg.: Ds. F. Kleyn; 12.00 Uurslag en klokkenspel v. d. Groote of St. Jacobskerk, filmpraatje L. J. Jordaan; 12.30 Omroeporkest o.l.v. N. Treep: 2.00 H. Ch. F. J. v. d. Mandere: .JDe Volkenbond in de branding". 2.30 Zang dooi de „Postale Mannenzang", o.l.v. J. F. Bran- tenaar; 3.00 U. h. Kurhaus Scheveningen: Residentie-orkest o.l.v. I. Neumark, m.m.v. Anneke Wester (piano); 4.30 Gram.platen; 5,00 Orgelspel J. Jong: 5.15 „Dubbel-X" o.l.v. C. Steyn, m.m.v. Pat Miller; 5.30 Vervolg or gelspel; 5.40 Vervolg Dubbel-X; 5.50 Sport nieuws; 6.00 E. Walis en zijn orkest; 6.20 J. Huy (saxofoon) en D. Wins (piano)6.26 Vervolg orkestconcert; 6.40 Lezing over de wereldkam. wegrennen te Floreffe; 7.20 Gra- mophoonplaten en orgelspel door J. Jong; 8.00 Nieuws- en sportber. 8.15 U. h. Kurhaus, Scheveningen: Residentie-orkest o.l.v. C. Schuricht, m.m.v. Jan Smeterlin (piano); 9.00 Marian Anderson zingt negro-spirituals; 9.15 Radio-journaal; 9.30 Omroeporkest o.l.v. N. Treep. m.m.v. Marian Anderson (alt) 10.00 Kovacs Lajos en zijn orkest; 11.00 Nieuws- en sportber.; 11.10 Gram.platen; 11.15 AVRO-Decibels o.l.v. E. Meenk. HUIZEN 301 M. 8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5.00 NCRV, 7.45 —11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding o.l.v. Ds. W. C. Posthu mus Meyes, m.m.v. sopraan en orgel; 9.30 Gram.platen; 10.15 Hoogmis: 11.45 Gram. platen. Lezing; 1.20 Orkestconcert, gram. platen: 3.15 Gramp.platen; 4.30 Voor de zie ken: 5.00 Kerkd. uit de Geref. Kerk (Ooster- kerk) Zwolle; spr.: Ds. J. H. Kuiper, org Chr. G. Lindeboom. Hierna orgelspel; 7.45 Gramplaten. Lezing; 8.10 Berichten; 8.15 Or kestconcert: 8.45 Voordracht; 8.55 Populair concert: 9.05 Orkestconcert: 9.30 Voordracht; 9.40 Populair concert; 9.50 Gram.platen; EEN VOORBESPREKING DOOR KAREL DE JONC De vreedzame, collegialiteit en de vriend schappelijke samenwerking bij de vaderland- sche omroepvereenigingen. waarvan men meer dan eens de teekenen heeft kunnen waarnemen, blijkt niet tot de 33009 vierkan te kilometers van ons grondgebied beperkt te blijven. Kijk maar eens over onze Zuidelijke grens heen. of liever aanschouw de program ma's. die vandaar komen. Dan zult ge kun nen zien, dat Woensdagavond om 6 u. 35 uit Brussel VI de Sonate voor piano en viool van César Franck haar aetherische wande ling zal beginnen. en een kwartier later, dus om 6 u. 50, dezelfde sonate uit Brussel Fransch. De Vlaamsche sonate heeft dus ditmaal de prioriteit, maar niet voldoende om beide uitzendingen in haar geheel te hoo- ren. Ze rijden elkaar gedeeltelijk in de wie len, zoodat er voor een ideale vriendschap pelijkheid toch nog wat ontbreekt. Misschien wordt dat op den duur nog beter. Scheveningen belooft ons voor Zondag o.a. de Ouverture „lm Herbst" van den Noor- schen componist Eduard Grieg (18431907). Het aantal oorspronkelijke orkestwerken van Grieg is klein: hij was meer een meester in de kleine (lied-) vorme.n, dan in de groote symphonische. Men heeft hem we! eens den Chopin van het Noorden genoemd; in for meel opzicht heeft hij echter van Rob. Schu mann meer overgenomen dan van Chopin. Zijn studietijd aan het Leipziger Conserva torium is daarbij zeker van grooten invloed geweest. Zijn grootste beteeksnis heeft Grieg echter gekregen doordat hij het folkloristi sche Noorsche element op zeer fijnzinnige, harmonisch en coloristisch interessante wijze in zijn muziek tot uiting heeft gebracht. Van de richting en den beperkten omvang zijner artistieke werkzaamheid was de kleine, vriendelijke en bescheiden man zich volko men bewust: kort voor zijn dood sprak hij zich dienaangaande nog als volgt uit: „Kun stenaars als Bach en Beethoven hebben op de hoogten kerken en tempels gebouwd. Ik wilde, zooals Ibsen het in een zijner laatste drama's uitdrukt, woonplaatsen voor de menschen bouwen: woonplaatsen, waarin zij zich thuis en gelukkig voelen. Met andere woorden: Ik heb de volksmuziek van mijn land opgeteekend. In stijl en vormgeving ben ik een Duitsch romanticus uit de school van Schumann gebleven; maar tevens heb ik uit den rijken schat der volksliederen van mijn land geput en heb ik gepoogd, uit de tot dusver nog niet onderzochte uitstraling der Noorsche volksziel een nationale kunst te scheppen". De ln 1865 geschreven concert ouverture ,.Im Herbst" is thematisch ge grond op een zijner liederen. Zij begint met een Andante dat de indrukken van een herfstlandschap schildert: het afvallen van het dorre loof. als de storm de boomen zweept, de grijze lucht, het geleidelijk af sterven der natuur. Bij het „tranquillo" ko men de stormen tot rust. en nu komen de gewone tafereelen van het menschelijk le ven aan de beurt: een jachtstoet-, een boe rendans. De dansrythmen pakken dan ook het herfstthema aan en dit wordt meege sleurd, totdat een paar forsche accoorden een eind aan de levendige beelden der fan tasie maken. Voor het Kurhausconcert van Vrijdag staat het misschien iets te lang uitgespon- nene, maar grootendeels onderhoudende con cert voor 2 hobo's van Voormolen op het programma, dat in de belde Stotijns wel de voortreffelijkst denkbare vertolkers heeft. De Bachcantate die op hetzelfde concert uit gevoerd zal worden Is als tafelmuziek voor een huwelijksfeest geschreven. De tekst daar van schildert het einde van den winter en het ontwaken der lente men ziet, dat het Vrijdagavond-concert al even jaargetijdig belooft te worden als dat van Zondag. Phoebus ijlt met snelle paarden men lette op de muzikale schildering! door een nieuwe wereld. Ook het optrekken der door den lentewind verdreven nevels is zeer fijn uitgebeeld. Betreffende de sonate in t gr. t., K V. 305, die Zondag door Berlijn en Donderdag door Hilversum wordt uitgezonden maken we den hoorder er op attent, dat het tweede deel van het Allegro met de omkeering van het hoofdthema begint: een eigenaardigheid, die vermoedelijk aan het bij de In de oude suites voorkomende gigues gebruikelijke ont leend is. Iets dergelijks komt ook in een andere viooisonate van Mozart voor. De gelegenheid om het tegenwoordig zoo veel gespeelde tweede klavierconcert van Rachmaninoff te hooren in de vertolking door den componist, die zelf een eminent pianist is, zal wel door velen aangegrepen worden. Maandagavond zorgt Huizen daar voor. Nog zeldzamer hoort men de Rhapsodie op een thema van Paganini voor piano en or kest van Rachmaninoff (Hilversum. Zon dagochtend). Ik ken van bewerkingen van Rachmaninoff alleen een serie variaties op het c min. preludium van Chopin en die zijn interessant genoeg om me ook voor zijn rbaoscdie belang in te boezemen. Even eens zelden kan men het vioolconcert van Reger hooren. In ons land heeft destijds Alex. Schmuller het lange en gecompliceerde werk geïntroduceerd, maar het heeft hier nooit vasten voet vorkregen. Het is ook wat men noemt een kluif! Carl Flesch heeft het werk jaren geleden eens met me doorge speeld. of juister gezegd: we zijn er mee be gonnen. maar het leek eindeloos en interes seerde geen van ons beiden op den duur. Misschien is het met; orkestbegeleiding, zoo- al niet te genieten, dan toch te verduwen. Men kan het probeeren door Maandagavond op Berlijn af te stemmen. Op de volgende werken, die voor de ko mende week mijn aandacht trokken, wil ik nog even wijzen: het Trio op. 87 van Brahms, een der helderste zijner kamermuziekwer- ken, "Hilversum. Dinsdag): zijn tweede striik kwartet 'Deutschlandsender Dinsdag); het 8ste Strijkkwartet van Beethoven (Brussel Fr.. Donderdae); de 3de Symphonie van Saint-Saëns (Huizen, Maandag). Het zijn slechts enkele grepen er is overvloed van keuze! 10.15 Sportrep.; 10.30 Berichten; Gram.pla ten: 10.40 Epiloog. DROITWITCH, 1500 M. 11.20 Kerkd.: 12.50 Orkestconcert ol.v. Dy son; 1.50 Celloconcert M. Cherniavsky; 2.20 Reg. King en zijn orkest: 3.20 Gram.platen: 3.50 BBC-Northern Orkest o.l.v. Mc Natr; 4.50 Kinderuurtje: 5.10 Voordr.; 5.25 BBC-Orkest o.l.v. Raybould; 6.35 Pianorecital F. Mann- heimer; 7.05 Lezing; 7.25 W. Radford (so praan) en W. Small (viool): 8.15 Kerkd.; 9.05 Liefdadlgheidsoproep; 9.10 Berichten; 9.20 L. Jeffries' orkest m.m.v. W. Glynne (tenor); 10.50 Epiloog. RADIO PARIJS, 1648 M. 7.20 Gram.platen; 8.50 Mil. concert; 11.20 Gram.platen; 11.35 Orgelspel L. de St. Mar tin; 12.25 Gram.platen; 12.35 Orkestconcert o.l.v. Lctombe; 255 Zang; 3.20 Literair-muzi- kaal progr.; 5.20 Pascal-orkest; 8.20 Zang; 9.05 Radio-tooneel: 11.10 Dansmuziek. KALUNDBORG, 1261 M. 12.20 Harmonica, piano, viool en Gram. platen; 4.20 Harmon ie-orkest o.l.v. E. Gango; 6.20 Gram.platen; 8.20 Omroeporkest o.l.v. Reesen: 9.05Report. 9.35 Omroepstrijkorkest; 10.00 Gram.platen; 10.30 Omroepoorkest 11.20 Dansmuziek. KEILEN. 456 M. 6.20 Havenconcert: 9.30 Folklor. progr.: 12.20 dito; 3.35 O. Dobrindt en zijn orkest, en or kest ol.v. F. Hauck: 5.20 .,500 Kruppsche Werkarbeiter senden"; 8.20 Vroolijk progr. m.m.v. solisten, koren en orkest; 11.05 Dans muziek. ROME 421 M. 9.00 Symphonieconcert o.l.v. Tantillo; 10.20 Radiotoonecl; 10.50 Dansm. BRUSSEL 322 en 484 M. 322 M.: 11.50 Reportage en gram.platen: 2.20 Reportage Gram.pl.. en dansmuziek: 6 20 Salonorkest o.l.v. Walpot; 7.35 Pianorecital; 8.20 Omroepconcert; 11.20 Gram.platen. 484 M.: 9.50 Reportage; 5.20 E. Salmon's or kest: 5.50 Reportage en gram.platen: 6.40 Kamermuziek; 7.35 Zang mevr. Prost-Nuel; 8 20 Omroeporkest „The Music-box" en so listen o.l.v. Gason; 10.30 P. Godwin's orkest; 11.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 8.30 v. d. Tentoonstelling: Ge var. progr. m.m.v. orkest, koren en solisten: 10.20 Be richten: 10.40 Reportage; 11.05 Weerbericht; 11.20 Gevar. programma; 12.20 Dansmuziek. KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 19 AUGUSTUS 1935. HILVERSUM 1875 31. Algemeen programma, verzorgd door de VARA. 3.30 Orgelspel C. Steyn. 8.30 Gram. platen 10Morgenwijding VPRO. 10.15 Declamatie Janny v. Oogen. 10.35 De Notenkrakers o.l.v. D. Wins. 11.Vervolg declamatie. 11.20 E. Walis en zijn orkest. 12.— Gram. platen. 12.40 Strijkorkest o.l.v. E. Walis. 1.— XX-<en- semble o.l.v. C. Steyn. 1.301.45 Schalmei o.l.v. P. Renes. 2.— Gram. platen. 2.30 Orgel spel C. Steyn. 3.— Voor de vrouw. 3.30 Gram. platen. 4.30 Voor de kinderen. 5.De Flierefluiters o.l.v. E. Walis. 5.45 De Zonne kloppers o.l.v. C. Steyn. 6.15 „Orvitropia", o.l.v. J. v. d. Horst. 7.10 H. v. Laar: Zwerfsteenen in Nederland". 7.30 Zang door Marie Vos (sopraan), 8.— S.O.S.-berichten. 8.03 Berich ten. 8.10 Wiener Gitarre-Kammermusik- Trio. 9.10 „Humor in de literatuur", no. 6. verzameld door J. Cohen, m.m.v. F. Nienhuys (declamatie) en J. Jong (orgel). 10.E. Walis en zijn orkest. 10.45 Gram. platen 11. De Notenkrakers o.l.v. D. Wins. 11,3012.— Gramofoonmuziek. HUIZEN 301 M. N. C. R. V.-üitzending. 8.Schriftlezing en meditatie. 8.15—9.30 Gram. platen. 10.30 Morgendienst o.l.v. Ds. R. Bartlema. 11.— Chr. Lectuur. 11.30—12.— en 12,15 Gram. platen. 12.30 Orgelconcert Jan Zwart. 2.Gram. platen. 2.35 Causerie A. J. Herwig. 3,15—3.45 Gram. platen, 4.— Bijbel lezing ds. D. Bremmer, m.m.v. sopraan, en orgel. 5.— G. Karten (klarinet) en H. Har- tog (piano). 6.— Gram. platen. 6.30 Vragen- halfuur. 7.Politieberichten. Ned. Chr. Pers bureau. 7.15 Gram. platen. 7.30 Vragenhalf uur. 8.—Berichten. 8.05 Haagsch Harmonie orkest ol.v. Zeldenrust. 8.55 Causerie C. v. Dijl. 9.25 Vervolg concert. 9,55 Berichten. 1 o —l l .30 Gramofoonmuziek. DROITWICH 1500 M. 10.35—10.50 Morgenwijding. 11,05 Gram. platen. 11.50 Orgelconcert A. Center. 12.20 Western Studio-orkest o.l.v. F. Thomas. 12,50 Cricketreportage. 1.05 Gram. platen. 1.35 BBC-Midlandorkest o.l.v. H. F. Clark. 2.35 Gram. platen. 3.05 Cricket reportage. 3.20 Or kest concert ol.v. Cook. 4.05 Viool- en piano recital. 4.35 BBC-Northernorkest o.l.v. Cr. McNair. 5.35 Jack Jackson's Band. 6.20 Be richten. 6.45 Cricketnieuws. 6.55 Orgelspel R. Dixon. 7.20 Orkestconcert ol.v. Nuttall, m. m. v. H. Geenty (liedjes). 8.20 Variétépro gramma. 9.20 Het Parkingtonkwintet. 10.— Berichten. 10.20 Lezing. 10.35 BBC-orkest o.l.v. Woodgate. m.m.v. E. Cruickshank (alt). 11,35 Maurice Winnick en zijn Band. RADIO PARIS, 1648 M. t 7,20 en 8.20 Gram. platen. 12.30 Orkest concert ol.v. Touche. 7.05 en 7.40 Gram. pl., 8.20 Zang, 9.05 Uit Vichy: Orkestconcert ol.v. Cooper. 11.5012,35 Dansmuziek. ROME, 421 M. 9.— „Gigolettes", operette van Léhar. Or kestleiding: C. Lombardo. DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M. 8.30 Uit Keulen: Omroeporkest o.l.v. Kühn. m.m.v. J. Kaienberg (zang). 9.20 „In einer kleinen Stadt". spel van Bauer, muziek van Jager. Regie: O. Jahn. 10.20 Berichten. 10.50 Orgelconcert. 11.05 Weerbericht. 11,2012,20 Dansmuziek. KALUNDBORG 1261 M. 12.20—2.20 Strijkensemble o.l.v. Bendix. 3.50 Omroeporkest ol.v. Reesen. 8.20 Zang. 8,50 Lezing met muzikale illustratie door het Om roeporkest o.l.v. Gröndahl. 9.50 Vocaal Vrou wenkwartet. 10.10 Gram. pl. 10.3511,20 Om roeporkest o.l.v. Gröndahl. KEULEN, 456 M. 6.50 Orkestconcert. 12.20 Orkestconcert, 2,35 Radiokwintet. 4.20 Zang. 5.20 Weragka- merorkest ol.v. Hagestedt. 7.20 Omrocpklein- orkest ol.v. Eysoldt. 7.30 Omroeporkest o.l.v. Kühn m.m.v. R. Rhein. 11.1012.20 Omroep orkest o.l.v. Topitz. BRUSSEL 322 en 484 M. 322 M,: 12.20 Gram. platen. 12,51 Salonor kest. 1,502,20 Gram. pl., 5.20 Dansmuziek 6.35 Vioolrecital, 6.55 Gram. pl., 7.20 Pianore cital en Gram. pl. 8.20 Salonorkest o.l.v. Wal pot. 9.05 Voordracht. 9.20 Concert ol.v. A. Marslck, m.m.v. ch. Hens (orgel). Hierna tot 11.20 Gramofoonmuziek. 484 M.: 12 20 Gram. platen. 12.50 Omroeporkest o.l.v. Douliez. en zang. 1.50—2 20 5.20. 6.50 en 7.35 Gram. platen. 8.20 Omroeporkest ol.v. Douliez en zang. 10.30—11,20 Gramofoonmuziek,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 11