BIOSCOPEN. Leeiijk tandaanslag Hoog in de lucht en diep in de zee. Radiomaziek der week ZATERDAG 24 AUGUSTUS' '1935 HAARCE M'S D AGBTJAD S COfiCftlA PALACE. „Leve de Vrouwtjes". De showfilm „Leve de Vrouwtjes", waarin «de hoofdrollen worden gespeeld door Ruby Keeler, Joan Blondell en Dick Powell is een echte vacanliefiLm van het luchte vroolijke genre met veel tooneel, balletten en knappe vondster, van den regisseur. Het idee-fixe van den zonderlingen mil~ lior.nair en erfoom cm New-York, te verlossen van de zedeloosheid en daartoe om te begin nen, het tooneel en het ballet onmogelijk wil maken, geeft den regisseur gelegenheid, eenige gezellige tooneeïtjes- achter-de-coulissen te ver filmen en ook een paar gracieuze ba'.ietnummers. Het zijn bijzonder mooie num mers. die we te zien krijger- al zijn ze aan het eind wel .eens wat al te lang uitge sponnen: als ze half zoo lang waren, zou de aandacht Iïuby Keeler. sterker geboeid blijven. De journaals geven het we reldnieuws. Dat de zaal, niettegenstaande hei geen 'oioscoopweer is, zoo goed bezet was Vrijdagavond, gelooven we vooral te moeten toeschrijven aan het optreden van Pa ui ton en Diny.Onder hun na nier. schrijven zij „nmemo- techr.ïc-acf'. in meer begrijpelijke taal over gebracht een zekere gedachte-overbrenging Alle vragen werden nauwkeurig en juist be antwoord. In gesloten enveloppe gegeven voorden, zinnen en gedachten, werden zonder aarzelen door het medium weergegeven. Zelf; cijfers en namen en woonplaatsen leveren voor het medium geen moeilijkheid op. Welke macht of kracht of truc hier in het .spel is. het is niet na te gaan, maar dat het meer dan verwonderlijk is. is een feit. Het is dan ook niet te verwonderen dat het publiek docr luid applaus zijn waardeering voor het twee tal uitte. REMBRANDT THEATER De Zigeunerbaron Operette-films trekken altijd veel publiek. Dat bleek ook Vrijdag weer bij de eerste voorstellingen van „De Zigeunerbaron" in het Rembrandt Theater. De 'belangstelling mag in dit geval als volkomen verdiend beschouwd worden. Want dit is werkelijk een operette film, waarvan niet te veel is gezegd door haar aan te kondigen als „een film van groot for maat". Hier is romantiek, hier ls vroölijkheid. zang en dans en de bekende pakkende muziek van het onsterfelijke werk van Johan Strauss. Hier wordt een czardas gedanst op een wijze die je doet verlangen, dien dans eens te zien uitvoeren in zijn natuurlijke omgeving. Prachtig wordt het ruwe. onbezorgde volks leven in het Hongarije van 1746 uitgebeeld. En dan de schilderachtige costuums en woeste natuurtaferelen Adolf Wohlbruck speelt den Zigeunerbaron en toont zich daarbij een filmacteur van het eerste plan. Hoe goed doet zijn onverwachte verschijning het al da delijk in het eerste ge deelte en hoe weet hij in de geheele film te doen uitkomen, dat hij is van dit Zigeuner volk, maar dat hij er ook in vele opzichten boven staat. Hansi Knoteck staat hem schitterend ter zijde als het Zigeuner meisje dat tenslotte „Zigeunerbarones" wordt na veel weder waardigheden. Wie van operette- h;.-. films houdt, moet 8 vooral niet verzuimen baron zoo uitmun-)>De zigeunerbaron' tend uitbeeldt. gaan zien. Het is een rolprent, uiterst ge schikt voor deze laatste dagen van 'de vacan- ties, die ten einde spoeden. Het John Adex Trio, de zingende acroba ten, geven iets nieuws op het gebied van de acrobatiek te zien en te hooren: bij de meest adembenemende toeren zingen zij lustig hun lied! Het succes van dit trio is groot en ver diend. Onnoodig te zeggen, dat het journaal en het Polygocnnicaws weer heel wat actueele dingen voor oris doen leven of herleven. Adolf Wohlbrück, LUXOR THEATER. „Vroolijke vagebonden" Lamel en Hardy, „de vroolijke vagebonden". Het is geen wonder, dat het- Luxor Theater de film „Vroolijke Vagebonden" met Stan Laurel en Oliver Hardy in de hoofdrollen, heeft geprolongeerd. -Het bekende tweetal is hierin namelijk op zijn bost. Wat dat wil zeg gen, weet 'n ieder, die deze artisten wel eens op het witte doek heeft gezien. „Vroolijke Vagebonden" is vol van humor van de aller beste soort. Voor een uitvoeriger beschou wing van deze film verwijzen wij naar ons nummer van de vorige week. In het voorprogramma draait een teeken- filmpje, waarin verschillende Hollywoodsche artisten op aardige wijze geparodieerd worden Verder een film van een vaudeville-voorstel ling, een reportage van Amerikaansch voetbal en eenige journaals, die o.a. 't vertrek van Ita- lia'ansche troepen na a r Afrika, den brand op de Bertijn.sehe teiitoonstelling en een .paar mooie opnemingen uit.eten Amstcrdanischen Hortus Botanicus verto'onen. kunt II snel en grondig verwijderen door wat Chlorodont tand pasta op een drogen tandenborstel te doen en hiermede Uw tanden aan alle kanten te borsteien. ook op het kauw-oppervlak. Op die manier komt de natuurlijke ivoorkleur van Uw tanden weer te voorschijn en U houdt een heerlijken, frisschen, zuiveren smaak in Uw mond. TUBES 35 CT. DOOZEN 20 CT. NED. FABRIKAAT. (Adv. Ingez.' Med.) Mariene Dietrich, vertolkster van de hoofdrol in ..De blonde Venus". FRANS HALS-THEATER. „Schlager-week". Het Frans Hals- Theater bezorgt zijn bezoekers deze film- week een origineele verrassing. Zeven films die de laatste jaren sterk de aandacht heb ben getrokken, zuilen er de revue passeeren. Gisteren werd de reeks geopend met het grootsch opgezette "^TjS Teeken des Kruises van Cecil B. de Mille en vandaag zal men er Mariene Dietrich in haar beroemde creatie van ..Blonde Venus" kunnen bewonderen. Achtereenvolgens ko men dan Movie Crazie. de vermakelijke his torie. waarvan Harold Lloyd het middelpunt vormt; Walzertraum met Maurice Chevalier in de hoofdrol; Bengaalsche Lanciers, de film met het enorme tempo en het voortref felijke spel van Cary Cooper. Daarna is de beurt aan het koppel Laurel en Hardy met de kostelijke klucht „Fra Diavolo" terwijl de week besloten wordt met een der bekendste Garbo-films, nl. Mata Hari. Zooals men ziet, een serie rolprenten van zeer uiteenloopen den aard. maar allé een reprise ten volle waard. Het is aan te nemen, dat het expe riment van dit theater bij het filmminnend publiek in den smaak zal vallen. Het voorprogramma bevat een uitvoerig Eclairjournaai. waarin o.a. een zomerim- pressie van vroeger en thans is opgenomen. De teekenfilm brengt ons een nieuw avon tuur van Popeye den zeeman, die als steeds buitengewoon op dreef is en ook ditmaal weer eenige krasse en teevns onwaarschijn lijke staaltjes van zijn kunnen te zien geeft. MUZIEK IN DEN HOUT. Programma van het concert op Zondag 25 Augustus door de Haarlemsche Orkestver- eeniging te geven in den Hout onder leiding van Marinus 'Adam. 1. Frischer Mut, Leichtes Blut. (Marsch). F. v. B-lon. 2. Ouverture „Le Barbier de Seville" G. Rossini. 3. An der Schonen blauen Donau (Walzer) Joh. Strauss. 4 Ballet Egyptien Luigini. 5 Ouverture „Le Roman d'Elvire" A. Thomas. 6 Twee Hongaarsche Dansen Joh. Brahms. 7 Fantaisie -de Ballet „Coppelia" L-, Delibes. 8 Fantaisie de l'Opèra. „Paljas" Leoncavallo GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN. Ceintuurs en handschoenen, Politiebureau, Smedesiraat 9: badpak, -muts. en -handdoek, Biesnia, Archipelstr. 18; broche met blauwe steen. Jony, Caninefatenstraat 2; twee boe ken (over belasting). Wo Iters. Timorstraat 178; bril in doos, Politiebureau, Smedestraat 9; bosje koperdraad. Donsen, Olycanstraat 12; gewicht van 5 H.G., Dra ij er., Zomer ka de 39; guldenstuk. Bijleer, Schotersingel 133; katjes, Kennel Fauna. Fr. Varkensmarkt 2-4, zakmes, Oudendijk, Voortingstraat 23; da- mesportemonnaie met geld, Rus, Spaarnrijk- straat 57; kinderportemonnaie met 5 ct„ abonnement. Wort, Raamvest 51; pakje stof fen. Kievit, Mr, Joostenlaan 32; rijwielbelas- tingplaatje. Passier, Mero vin-ge ns tra at 72; idem, Van Meerveld. Cheribonstraat 16; huis sleutel, Elders. Paul Krugerstraat 9 rood; wandelstok. Van Liem-t, Verwulft 9; dames schoen (linker), Ree, Sophiastraat 51; Kin derschoentje (linker), Politiebureau. Smede straat 9; lange thermometer, Matté, Zoete- straat 28 rood. damestasch, inh., handschoe nen, bril enz. Besteman, Seringenstraat 13. MAIL- EN LUCHTPOSTVERZENDING 26 AUGUSTUS—1 SEPTEMBER 1935. Ned. Indië, zeepost via Amsterdam m.s. Chr. Huygens 28 Aug. gewone stukken 3.25; mail via Napels m.s. Poelau Laut 29 Aug. gew. st. 3.25; vliegdienst AmsterdamBandoeng 28, 31 Aug. gew. st. 3.25. Suriname, zeepost en mail via Amsterdam 30 Aug. gew. st. 3.25; vliegdienst New York Paramaribo 27 Aug. gew. st. 9.25: vliegdienst BerlinNatalParamaribo 28 Aug. gew. st. 15. Aruba, Bonaire, Curacao, zeepost en mail via Amsterdam 27 Aug. gew. st. 3.25; mail via Southampton 28 Aug. gew. st. 9.25; vliegdienst New YorkMaracaïbo (verder per boot naar Curacao) 27, 30 Aug. gew. st. 9,25, 19.19vliegd. BerlijnNatalMaracaïbo (verder per boot naar Curacao» 28 Aug. gew. st. 15. Vereenigde Staten van Amerika, Canada en- Mexico, via Southampton 27, 28, 30 en 31 Aug. gew. st. 9.25; via Cherbourg 30, 31 Aug. gew. stukken 19.10. Argentinië, Brazilië, Uruguay, via Genua 29 Aug. gew. st. 15.15; via Lissabon 1 Sept. gew. st. 2.15; vliegdienst Duitschland—Zuid Ame rika 28 Aug. gew. st. 15.vliegdienst Mar seilleZuid Amerika 31 Aug. gew. st. 11.35. China, Hongkong, Japan, Mantsjoerije, Je- hol, via Siberië 26, 29 Aug. gew. st. 18.25. China, Hongkong, Philippijnen, vliegdienst AmsterdamBandoeng 28, 31 Aug. gew. stuk ken 3.25. Britsch Indië via Marseille 29 Aug. gew. st. 9.25; vliegdienst AmsterdamBandoeng 28. 31 Aug. gew. st. 3.25; vliegdienst LondenCal cutta 27 Aug. gew. st. 2.15. Ceylon, via Marseille 29 Aug. gew. st. 12.30: via Napels 30 Aug. gew. st. 15.15. Vliegdienst als Britsch Indië. Irak (Mesopotamie), via Brindisi 27, 30 Aug gew. st. 10.40; via IstanbulDamascus 29 Aug. gew. st. 3.25; via IstanbulDamascus 2 Sept. gew. st. 2. Vliegdienst als Britsch Indië. Palestina, via Brindisi 27, 30 Aug. gew. stuk ken 9.25: via Napels 29 Aug. gew. st. 3.25; via Napels 31 Aug. gew. st. 15.15. Vliegdienst als Britsch Indië. Penang en Siam, via Napels 28 Aug. gew. stukken 22.30. Vliegdienst als Ned. Indië. Singapore, via Napels 29 Aug. gew. st. 3.25; via Marseille 29 Aug. gew. st. 12.30; via Na pels 30 Aug. gew. st. 15.15. Vliegdienst als Ned. Indië. Egypte, via Napels 29 Aug. gew. st. 3.25; via Brindisi 30 Aug. gew. st. 9.25; via Napels 31 Aug. gew. st. 15.15; via Piraeus 1 Sept. gew. st. 22.30; vliegdienst LondenCalcutta 27 Aug. gew. st. 2.15; vliegdienst AmsterdamBan doeng 28, 31 Aug. gew. st. 3.25; vliegdienst LonidenCairoJohannesburg 31 Aug. gew. stukken 16.45. ,0 Oost Afrika, via Marseille 28 Aug. gew. st. 6.via Marseille 29 Aug. gew. st. 9.25; vlieg dienst LondenKaapstad 28 Aug. gew. st. 3.25; vliegdienst LondenJohannesburg 31 Aug. gew. st. 16.45. Zuid Afrikaansch Unie, via .Southampton 29 Aug. gew. st. 16.45. j Vliegdienst als Oost Afrika. Australië, via "Marseille 29 Aug. gew. st. 9.25; vliegdienst AmsterdamBandoeng 28 Aug. gew. st. 3.25; vliegdienst LondenSingapore- Port Darwin 31 Aug. gew. st. 2.15. Op zoek naar hooge wetenschap Over eenige stratosfeer vluchten. en WRING MACH I NES (Adv. Ingez. Med.) Toen de Belgische professor Piccard eenige jaren geleden te Augsburg in een metalen kogel, onder een ballon opgehangen, vertrok naar hooger sferen, dan iemand ter wereld ooit bereikt had, hoorden velen onzer voor het eerst van de stratosfeer. Sindsdien is de Belgische prof reeds zoo verscheiden malen nagevolgd, dat wij ons bijna in die hooge regionen thuis ge voelen. Een nieuwe stratosfeertocht onder vindt tegenwoordig nauwelijks meer belang stelling van de groote massa, hoezeer het enorme gevaar, aan zulke reizen verbonden, die belangstelling ook mag wettigen. In het jaar 1903 reeds bereikte een ballon de fantastische hoogte van meer dan 17500 Meter. Maar er was niets anders in de mand dan een collectie zelfregistreerende instru menten. Menschen waagden zich nog niet aan een reis naar streken, waar zulk een he vige koude moest heerschen en de lucht zoo volkomen onvoldoende was voor mensche- lijke ademhaling. In 1927 steeg de Amerikaan Captain Hawthorne C. Grav in een open bal- lonman-d tot ongeveer 9500 Meter, twee maanden later bereikte hij zelfs een hoogte van ruim 14000 Meter. Zijn ballon was ge heel met kristalijs bedekt, maar hij had. zoo als hij later vertelde, geen bijzonderen last van de kou. Wel overviel hem een buitenge wone loomheid, die hem bijna belette zich te verroeren. Zoo uitgeput voelde hij zich. dat hy slechts met alleruiterste krachtsinspan ning er in slaagde de klep te openen, om te dalen. Toen hij eenmaal daalde, ging dit zoo snel. dat hij op 3000 Meter hoogte gedwongen was, met een parachute uit den ballon te springen. Na verdere hachelijke oogenblik- ken hiermede, bereikte hij tenslotte levend den veiligen grond. Eenige maanden later ondernam de stout moedige Gray nog een derde poging, maar deze kostte hem het leven. Men vond den ballon na een tijd terug met den doodsn ballonvaarder er in en een notitieboekje, waarop gekrabbeld stond: 13590 Meter hoog hemel diep blauwzon zeer helder. Hij was blijkbaar omgekomen door gebrek aan zuurstof en bet feit dat de olie in zijn klok bevroren was. waardoor hij geen be rekening meer kon maken, voor hoe lang hij nog zuurstof over had. Daarna kwam professor Piccard met zijn twee tochten. De eerste werd .gemaakt oo 27 Mei 1931 en een hoogte van ongeveer 17500 Meter werd bereikt. De luch-tvaarders land den op een glet-scher dicht bij de Italiaan- sche grens in Oostenrijk. Men zal zich de on gerustheid over hun lot nog levendig herin neren. Dit was de eerste maal, dat de stra tosfeer bereikt was. In Augustus 1932 steeg Piccard opnieuw op en nu bleef zijn ballon eenigen tijd zweven op een hoogte van meer dan 18GCQ Meter. In Januari 1934 volgde de zeer dramatische stratosféérreis van drie-Russen, die^alle re cords braken door eeri hoogte van meer- dan 20 K.M. ie bereiken. Ook zij gebruikten nood zakelijkerwijs een hermetisch gesloten me talen gondel. Zij waren door de radio in staat bericht over hun ervaringen naar ,de aarde te zenden en' zoodoende ontvingen hun landgenooten ook het bericht van hun ho- peloozen toestand, toen de gondel door den en-ormen l-uchtdruk -lek- was geworden. Ten slotte 'brak de gondel van den ballon af en stortte met de ongelukkigen omlaag. Een jaar geleden -bouwden Amerikanen een reusachtigen ballon van 3 millioen ku- bieken voet inhoud die o'n-der commando van majoor Ke-pner opsteeg. Deze ballon scheur de op 19000 Meter hoogte en zij daalden steeds sneller tot 2000 Meter, waarna de drie inzittenden met parachutes den ballon ver lieten en er het leven afbrachten. Kort daar voor had de Amerikaan Settle echter een ge slaagde opstijging gemaakt, die een nieuw record vestigde met een hoogte van ruim 20.000 Meter. Maar ook de dapperen die berei-d zijn de geheimen der hoogere luchtlagen te onder zoeken, zullen door gevaren en -mislukkingen niet worden afgeschrikt. EEN VOORBESPREKING DOOR KAREL DE JONG Wanneer we de openingsstukken der Kur- hausconcerten van Zondagnamiddag en Vrij dagavond a.s., de Ouv. „La Dame blanc'ne" van Boieldieu en de Symphonische Beweging „Arbeid" van M. Monnickendam met elkaar vergelijken, dan zouden we aan de andere zijde van het gelijkteeken „liefelijkheid" en .onliefelijkheid" kunnen plaatsen. Zulk een voorstel bedoelt geen onliefelijkheid aan het adres van den in 1395 te Haarlem ge boren componist Monnickendam; integen deel: zijn „Arbeid" wil geen weerklank van lieflijke gewaarwordingen zijn. Uit de toe lichting in het programma van het dit jaar te Amsterdam gegeven Nederiandsch Muziek feest „Arbeid is op het 3de Orkestconcert door Mengelberg gedirigeerd kan ons dat duidelijk worden. We lezen daar: „Het werk werd geschreven in de lente van het jaar 1931 en is opgedragen aan Dr. Willem Mengel berg. Het epitheton „Arbeid" zegt, dat de arbeidsgedachte er de aanleiding toe was en wel een arbeidsuiting. zooals men die kan waarnemen bijv. in Rotterdamsche havens, dat dynamisch centrum van dreigende eleva tors, stampende cylinders, flitsende reflec toren, gonzende motoren en al wat „in het zweet des aanschijns" tot stand komt. Ver volgens de lyriek van den over het mecha nische triumpheerenden mensch. De onder titel „Symphonische Beweging" doet uit komen dat 't werk ook zonder litterair ge geven verstaanbaar is als een rhythmische vaart van melodieën en samenklanken. Con structief bestaat het werk uit een inleidend Maestoso, waarin onmiddellijk het thema in zet. waarop in het daarop volgende Allegro moderato verscheidene variaties zijn opge bouwd. De laatste variatie is in fugatovorm". We behoeven daaraan niets toe te voegen: alleen zou deze en gene wellicht eenig voor behoud willen maken ten aanzien der „me lodieën". Ik.voor mij heb er .weinig in kun nen. hooren dat aan het gangbare begrip van het woord „melodie" voldeed. Daarentegen kan men er een drastische werking niet aan ontzeggen Maar om „melodieën" te hooren luistere men liever naar Boieldieu Hoe pre tentieloos klinkt zijn muziek, maar tevens: hoe onverwoesteiijk zijn deze eenvoudige wijsjes! Pretentieus mocht B. dan ook niet zijn; hij was geen „geleerd" musicus en in loet contrapunt en de fuga was hij niet zoo heel goed thuis. Maar hij had de gave der melodie en die bracht reeds den twintig-jarige tot succes, toen hij zich van zijn geboorte stad Rouaan naar Parijs begeven had om daar zijn geluk te beproeven. De pianofabri kant Erard protegeerde hem en bracht hem met Méhul en Cherubini in kennis. Het vol gende jaar werd in de Opéra comique een éénact-er van hem opgevoerd; andere wer ken verhoogden zijn roem, die in 1800 met „De Khalief van Bagdad" een eerste culmi natiepunt bereikte. Twee jaar later trouwde hij met een' danseres en kwam daardoor, zooals het meer gebeurt, in de misère te zitten. Om zich daaruit te bevrijden ging hij naar St. Petersburg, waar hij tot hofcompo- nist van den Czaar benoemd werd op de zonderlinge voorwaarde, dat hij jaarlijks 3 opera's moest componeeren op door Z-M. te geven onderwerpen. Het is niet te verwonde ren dat deze onderwerpelijke onderworpen heid tot geen goede resultaten leidde en daarom keerde B. in 1810 maar weer naar Parijs terug. En ziet: de eerste de beste opera, die hij daar schreef, n.l. „Jean de Paris" werd weer een succes van den eersten rang. Dat was in 1812; vijf jaar later werd hij tot professor in de compositie aan het Conser vatoire aldaar benoemd, als opvolger van Joseph Méhul. „Noblesse oblige" moet de man. die zooals we gezien hebben in contra punt en fuga geen bolleboos was, gedacht heb ben: hij trachtte tenminste zijn benoeming te rechtvaardigen, door de muzikale kwalitei ten van zijn eerstvolgende opera „Roodkapje" en slaagde daarin: ook dit werk beteekende een volledig succes. Maar den allergrootsten roem verwierf hij pas in 1825 met „La Dame blanche", waarop nog slechts één andere opera volgde, die echter alleen maar een beleefdheidssucces kon boeken. Teleurgesteld hing hij de lier aan de willigen. In 1829 nam hy zijn ontslag als professor; zijn pensioen verloor hij in de roerige dagen van 1830. zoodat hij in moeilijke omstandigheden kwam. Op verzoek kreeg hij zijn betrekking terug, doch hij overleed kort daarna, in 1834, aan keeltering. Tot zijn beroemdste leerlingen behooren de musicoloog Fétis (17841871) en de componist Adolphe Adam (1803—1S56J, wiens „Postillon van Long- jumeau" nog niet vergeten is. Nu we het toch over operacomponisten hebben, zullen we ook aan een paar andere waarvan werken uitgezonden worden, enkele regels wijden. Vooreerst dan Gasparo Spon- tini (17741851), wiens Ouverture „La Ves- tale" C„De Vestaalsche Priesteres"), op het Maandagprogramma van Hilversum voor komt S. was een boerenzoon uit de Kerke lijke Staat en werd voor het ambt van geestelijke bestemd, maar voelde daarvoor geen roeping en wijdde zich aan de studie der muziek. En hij bracht het tot een aan zienlijke positie in Parijs, waar hij in 1810 als directeur der Italïaansche Opera oa. de eerste volledige opvoering van Mozart's „Don Giovanni" verzorgde. Zijn „La Vestale" was in 1307 voor het eerst gegaan. Door Lodewijk xvin werd hij tot hofcomponist benoemd, maar in 1819 werd hem door den Pruisi- schen koning Friedrich Wilhelm Hl de post van hofcomponist en generaal-muziek- directeur te Berlijn aangeboden. Hij accep teerde en kwam zoodoende het volgende jaar aan het hoofd van het Berlijnsche muzikale leven. Hooge onderscheidingen vielen hem ten deel, maar door heerschzucht en misbruik van gezag maakte hij zich op den duur te Berlijn onmogelijk. Tenslott'e dwong de vijandelijke houding van 't publiek die tijdens een opvoering van „Don Juan" in 1841 tot een uitbarsting kwam. Spontini zijn dirigeerstok neer te leggen. Daarmee was zijn Berlijnsche carrière ten einde en hij verliet het volgende jaar die stad voorgoed. Zijn stijl sloot zich eerst bij die van Cimarosa aan, maar te beginnen met ..La Vestale" ver- andere die onder den invloed der beoordeelin gen en werd zijn muziek dieper doordacht Ten tweede August Enna, geb. 1860 op het eiland Laaland. Enna. zou schoenmaker wor den evenals zijn vader was, maar vormde zich door eigen studie tot musicus, ging op zijn 20ste jaar als muzikant met een troep naar Finland, het volgende jaar naar Kopen hagen en bracht daar een operette tot op voering. Geleidelijk ontstonden composities, die de aandacht van muziekautoriteiten op hem vestigden. Een aantal opera's volgden, met wisselend succes. „Das StreichholzmddeT' waarvan de Ouverture Woensdag door Huizen uitgezonden wordt, dateert van 1897. Jacht op gezonken schatten. Met nieuwe hulpmiddelen. n den laatsten tijd hebben de pogingen om het wrak Van de Lusitania dat ergens aan de Iersche kust moet liggen, te bergen, weer eens sterk de aandacht gevestigd op 't steeds groeiende bedrijf van deschatzoekerij op den bodem van de zee. De groei van dit be drijf heeft verscheidene oorzaken. Goud is kost baarder bezit dan ooit in dezen tijd en vele der gezonken schepen vervoerden dit edele metaal op hun laatste reis in groote hoeveel heid, bovendien zijn er op het gebied der zee- duikerij belangrijke vindingen gedaan, die de kans op succes veel grooter maken dan zij zelfs nog maar tien jaar geleden was. De vreeselijke ramp van de Lusitania waar bij honderden onschuldigen den dood vonden door het treffen van een torpedo, afgevuurd van een Duitsche onderzeeboot, verwekte in dertijd een ware ontzetting in een wereld, die toch aan berichten over verliezen aan men- schenlevens gewend was geraakt. Geen won der dat de bergingspogingen van kostbaarhe den uit dit reusachtige wrak. thans meer dan gewone belangstelling ontmoeten. Zeer hoopvol aangevangen, is men echter na weken van zoeken naar de juiste plaats van het wrak, feitelijk nog niet verder geko men Er wordt op het bergingsschip „Orphir" gewerkt met een nieuw en zeer vernuftig echo peilingsapparaat, maar de Lusitania is nog niet gevonden en het wonderbaarlijke, even eens geheel nieuwe duikerscostuum, uitgevon den door den Engelschman J. S. Press ligt nog ongebruikt. Een fortuin van meer dan 130.000 gulden is besteed aan de uitvinding en vervolmaking van dit geheel metalen duiker pak. Het is zoo sterk dat de duiker op totnutoe ongekende diepten kan verblijven, zonder dat de enorme waterdruk hem hindert en, wat nog belangrijker is, zonder dat hij in de vrijheid zijner bewegingen wordt belemmerd. De buigzaamheid van de metalen armen en beenen is volmaakt, polsen, ellebogen, schou ders, knieën, alles werkt met kogellagers in een oliebad en slechts een sterke strooming onder het zee-oppervlak kan den duiker in zijn x-ustige werkzaamheid storen. Een bijzon derheid is nog, dat de handen van den duiker binnen zijn pak blijven en dat hij hiermede een soort sterke stalen scharen bedient, waar mee hij hinderpalen kan verbreken en vond sten oppakken. Wij zullen moeten afwachten, of men er nog in zal slagen het groote schip te vinden, laat staan de kostbaarheden, die het heet te bevatten, geheel of gedeeltelijk te heroveren. In elk geval zullen de ervaringen van de Italianeix met het wrak van de „Egypt" de zoekers sterken in hardnekkig volliarden. 'Uit de „Egypt" werd een bedrag van millioenen aan baren goud en gouden munten geborgen na een laixgdurig volgehouden arbeid van de „Artiglio". Deze zelfde Italiaansche duikers hadden eerder een expeditie gemaakt naar het wrak van het stoomschip „Elisabethville", aan boord waarvan zich vele kostbare dia manten zouden bevonden hebben in de brand kast vaix den administrateur. Na vele moeilijk heden haalden zij deze brandkast op, maar er werd geen enkele diamant in gevonden. Wel vond men in het wrak ongeveer 7000 K.G. ivoor, hetgeen weer veel goed maakte. Verscheidene expedities hebben pogingen aangewend om het goud dat zich in het ge torpedeerde Nederlandsche schip „Tubantia" (zusterschip van de nu naar Italië verkochte „Gelria") zou bevinden, naar de oppervlakte te brengen, echter zonder resultaat. En zoo zal men doorgaan, langs weinig successen en vele teleurstellingen, gedreven door baatzucht en avontuur, maar in elk geval voorzien van een dosis moed, die ontzag moet inboezemen. AGENDA ZATERDAG 24 AUGUSTUS Frans Hals Theater: „Blonde Venus". 2.30 7 en 9.15 uur.' Cinema Palace: „Leve de Vrouwtjes". Op het tooneel: Paulton en Diny, Mnemo-tecli- nic-act,. 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt Theater: „Zigeunerbaron". Op het tooneel: John Adex Trio, zingende acro baten. 2.30, 7 en 9.35 uur. Luxor Sound Theater: „Vroolijke Vagebon den". 2.30 uur en doorloopende voorstelling van 7 uur tot 11.30 uur. Teyler's Museum, Spaarne 16. Geopend op werkdagen van 113 uur, behalve 's Maan dags. Toegang vrij. ZONDAG 25 AUGUSTUS. Frans Hals Theater: Movie Ci'azy met Ha rold Lloyd. 2.30. 7 en 9.15 uur. Bioscoopvoorstellingen des middags en des avonds. Heemstede: Concert Harmonie „St. Mi- chaël" in Groenendaal. 3 uur. MAANDAG 26 AUGUSTUS Frans Hals Theater: Waltzertraum met Maurice Chevaliei\ 2 30, 7 en 9.15 uur. Bioscoopvoorstellingen des middags en des avonds. ROOSTER VAN APOTHEKEN (Samengesteld door den inspecteur der Volksgezondheid) Voor de apotheken, die toestemming ge vraagd hebben om 's avonds, "s nachts en Zondags te sluiten, is door den Inspecteur der Volksgezondheid een sluïtingsrooster op gemaakt. Van Zaterdag 24 Aug. des avonds 8 uur tot en met Vrijdag 30 Aug. des avonds 8 uur zul len de volgende apotheken geopend zijn: I. Koster, apotheek. Boc«-h en vaart, Bosch* en Vaartstraat 26. Tel. 13290. J. W. Florijn Centraal Apotheek Gr. Hout straat 78. Tel. 10500. H. Cohen, firma H. Remmers en Zn„ Kruis- - straat 6. Tel. 10354. W. P. Woutersen, Apotheker, Koningiime* weg 3, Tel. 12038.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 10