LiTTEREi
Twee Premières.
BIOSCOPEN.
1
Radiomuziek der week
RADIO MOORS N.v.
'ZATERDXG 7 SEPTEMBER "1935
IT A AEEE M'S B'A'GBEXD
HET TOONEEL,
Oosf Wesf Egypte best,
Het sterke Geslacht.
Van de vier gezelschappen, die het seizoen
te Amsterdam hebben geopend, is Het Cen
traal Tooneel wel het gelukkigst geweest.
Het is eigenlijk niet veel meer dan een
.petit rien", een licht-verteerbaar, smakelijk
hors d' oeuvre, het Engelsche blijspelletje
„Oost-West, Egypte 't best", maar het wordt
ons door het kwartet Mary Dresselhuys, Rie
Gilhuys, Laseur en Remmeits met zulk een
charme en zoo exquis verzorgd en toebereid
opgediend, dat het gerecht eerder uit een
Fransche- dan Engelsche keuken schijnt te
komen. Zelfs het glas mousseerende cham
pagne ontbreekt er niet aan, zoodat wij in
de meest opgewekte, prettige stemming den
schouwburg verlaten en den volgenden mor
gen zonder eenige katterigheid dankbaar aan
onzen uitgangsavond terugdenken.
Als dit biijspelletje van Philips Johnson
door een ander gezelschap gespeeld ware ge
worden, dan zouden wij misschien nog wel
eenige bedenkingen hebben gehad, maar
dat is het nu juist, dat al die bedenkingen
weg vallen, wanneer het zoo levendig ,pétil-
lant en fijn-geestig gespeeld wordt als door
dit ensemble. Dit is kwartetspel, dat vol
komen op elkaar is afgestemd, waarin de een
de melodie van de ander zuiver en geestig
overneemt en alle vier in opvatting, tempo
en stijl volmaakt één zijn. Het wordt nooit
zwaar of nadrukkelijk, het blijft aldoor licht
en soepel, het gaat alles spelenderwijs en
vermaakt daardoor van het begin tot het
eind. Zoo en niet anders moet zulk een
petit rien, waarvan de charme meer in (1e
vlotte, luchtige uitwerking, en den amu-
santen geestigen dialoog dan in den inhoud
gelegen is, worden gespeeld.
De intrige? Och. die zal u waarschijnlijk
niet overtuigen. Dat een man, die zijn kattig
vrouwtje ontvlucht is om rustig aan de boor
den van de Nijl bij pyramides en mummies
in Egyptologie te studeeren, na 8 jaar te
rugkeert om zijn scheiding te provoceeren en
op verzoek van zijn wederhelft een spel van
.Verzoening met haar speelt om daardoor het
huwelijk van zijn schoonzuster mogelijk te
(maken, klinkt niet bepaald waarschijnlijk en
zal u wel min of meer een bedenksel toe
schijnen, maar Philip Johnson neemt het zelf
ook in 't geheel niet au sérieux. Hij borduurt
op dat gegeven heel luchtig weg los, maar hij
weet toch aldoor met tact de grenzen van de
klucht te ontwijken. Die Johnson moet wel
een opgewekt, vroolijk en ook# een be
schaafd mensch zijn. Nooit één moment
wordt hij grof, aldoor weet hij in den toon
van de lichte comedie te blijven en het is de
grootste verdienste van Laseur, dat hij als re
gisseur hem daarin met zoo'n tact volgt.
Het komt niét in mij op het spel der vier
artiesten individueel te bespreken. Het is een
volmaakt geheel en als zoodanig hebben wij
het bewonderd en ervan genoten. Het is te
hopen, dat den Haarlemmers dit lichte en
luehte blijspelletje dat niet anders dan
louter amusement wil zijn in zijn voor
treffelijke vertooning niet zal ontgaan. Wij
durven het ook hier een groot succes voor
spellen.
Ook Het Nieuwe Schouwtooneel heeft zijn
seizoen in den Stadsschouwburg te Amster
dam met een Engelsch stuk Het Sterke
Geslacht geopend. Het is wat ernstiger van
bedoeling en de titel The Dominant Sex
schijnt er zelfs op te wijzen, dat de schrijver
Michael Egan min of meer een probleem
heeft willen stellen. Tusschen Dick Shale en
zijn vrouw Angela is het een voortduren
de kamp om de hegemonie. Dick, die een be
langrijke uitvinding heeft gedaan, wil deze
zelf exploiteeren om daardoor zijn ideaal
het leven buiten, op een boerderij te be
reiken, terwijl Angela het zekere voor het on
zekere verkiest en het leven in de stad boven
dat op het land prefereert. Beiden strijden zij
daarvoor met de wapenen, die man en vrouw
zijn gegeven, hij met hardnekkige koppigheid
en als het moet met bruut geweld, zij
met vrouwelijke intuïtie, listigheid en raffine
ment.
Dat Michael Egan in zijn stuk boven het
geval is uitgegaan, zou ik niet durven beweren.
Wij zijn meer getuige van een voortdurende
huwelijkstwist dan van den strijd om de sup-
prematie tusschen de twee seksen, ook al
wordt er in Het Sterke Geslacht met een
voor een Engelschman merkwaardige vrijmoe
digheid dan ook herhaaldelijk over de mo
derne problemen der seksen gesproken.
Toch dient erkend, dat Michael Egan die
twist op knappe en dikwijls dramatisch span
nende wijze uitwerkt en man en vrouw in hun
verschillende strijdmethoden met scherp psy
chologisch inzicht tegenover elkander plaatst.
Daardoor boeit dit stuk ondanks het feit,
dat dezelfde strijd drie bedrijven lang onver
anderlijk voortduurt en volgen wij dien met
onverzwakte belangstelling. En het stuk is ge
schreven in een goeden, dikwijls geestigen
idialoog.
De leden van Het Nieuw Schouwtooneel heb
ben onder regie van Frits Bouwmeester een
over het algemeen zeer goede vertooning van
dit Engelsche tooneelspel gegeven, al zou het
geheel ongetwijfeld nog hebben gewennen
wanneer er in sommige scènes bijvoorbeeld
in het „handgemeen" in II wat minder he-
yig en nadrukkelijk werd gespeeld.
Het spel tusschen Dogi Rugani en Jacques
Snoek, hoe verdienstelijk, ja knap soms. was
rtu en dan voor dit stuk wat te jeugdig en on-
beheerscht. Maar over het algemeen hebben
wij hun beider spel toch zeer kunnen waar-
deeren. Dogi Rugani toonde haar niet gewoon
talent van comedienne vooral in de scènes,
waarin zij door list en raffinement haar doel
trachtte te bereiken en Jacques Snoek gaf zijn
beste tegenspel, wanneer hij met verbeten
koppigheid daar tegenin ging.
Lou Ezerman gaf een kabinetsstukje van
Joe Clayton, een man, die de periode van ge
passioneerde verliefdheid al eenige jaren ach
ter zich heeft liggen. Dat was nooit nadruk
kelijk, aldoor, raak en geestig en prachtig ex
pressief en gezond komisch vooral van stil
spel. Mies Versteeg, zijn tooneelegade, moest
het bij dezen lakonieken man wel in natuur
lijkheid afleggen.
Het geheel werd in een vlot tempo, levendig
en met volkomen overgave van allen zeer
aardig waren cok Sam de Vries en Lena Kley
als een ouderwetsch steil paar gespeeld. Het
Sterke Geslacht, dat in Engeland een lange
carrière heeft gemaakt, is bij de première door
een goed bezette zaal dankbaar ontvangen.
J. B. SCHUIL.
FRANS HALSTHEATER
„Honderd dagen van Napoleon"
Werner Krauss, die Napoleon uitbeeldt.
Het is altijd een moeilijke opdracht een his
torische of legendarische figuur weer te ge
ven. Zoo ook met Napoleon, van wien de eeij
zich een geheel andere voorstelling heeft ge
maakt dan de ander. Of Werner Krauss in de
film „Honderd dagen van Napoleon" daarin
volgens iedereen is geslaagd is dus wel aan
eenigen twijfel onderhevig,
„Honderd dagen van Napoleon" behandelt
de geschiedenis van Napoleon's vlucht van
Elba, den slag bij Waterloo en de verbanning
naar St. Helena en is een bewerking naar het
gelijknamige tooneelspel van Benito Mussolini
en Giovacchino Forzano. Van begin tot einde
is 't een interessant filmwerk, ware het alleen
reeds uit geschiedkundig oogpunt, want voor
al in dit opzicht heeft „Honderd dagen van
Napoleon" groote populaire waarde. Men moet
dan maar den Duitsch. sprekenden Napoleon
vergeten, een Napoleon die, behalve de kee-
ren dat hij over zijn stafkaarten is gebogen
en andere oogenblikken van militairen strijd,
vaak doet <enken aan een modernen dicta
tor, heel speciaal aan Mussolini zelf. Mogelijk
keek de ware Napoleon eens waarlijk gelijk
Mussolini
Toch weet Werner Krauss een Napoleon uit
te beelden die sympathie en medeleven wekt.
Uitnemend spel geeft Gustaf Gründgens als
den hypocriet, Fouché, te zien. Buitengewoon
beheerschte mimiek, vooral oogenspel, maakt
hem tot den verfijnden, geraffineerden di-
plomaat-met-ongunstige-bedoelingen.
„Honderd dagen van Napoleon"' verplaatst
ons in een tijd die beslissend is geweest voor
eeuwen geschiedenis van West-Europa, toont,
zij het op bescheiden wijze, den slag bij Wa-
(Ms V-tulva,
de wa'ich mceüt doen...
kocht hij nog vandaag een
Electrische Waschmachine.
(Adv. Ingez. Med.)
terloo, een frisschen vroolijken oorlog, van
schitterende uniformen, modder en veel
bloed, zwierige japonnen, hoffelijke maar val-
sche diplomatie, die door goede montage voor
al tot haar recht komen.
Het voorprogramma heeft het laatste we
reldnieuws, waaronder de begrafenis van Ko
ningin Astrid.
Betty Boop wascht haar hondje, glijdt over
een stuk zeep, maar dit keer is het hondje
aantrekkelijker door zijn guitige snuitjes dan
Betty Boop.
Dat suikerwater goed is tegen minderwaar
digheidscomplexen bewijst een andere film
uit het voorprogramma, waarbij een meneer,
die zich eerst alles liet aanleunen, een kei van
een kerel wordt, alles doet waarin hij zin
heeft en.... dat is niet altijd wenschelijk.
CINEMA PALACE.
De heele wereld lacht.
Behalve de Russische hoofdfilm, De heele
wereld lacht, waarvan men de bespreking in
ons nummer van Vrijdag kan vinden, ver
toont Cinema Palace een teekenfilm, „Buddy
the Gee Man", een gevangenisgeschiedenis op
teekenfilmsche manier gezien
De muziek-beelden film „Kreise" doet krin
gen de zaal invliegen, waarbij we ten slotte
niets anders dan sterretjes voor oogen heb
ben en voldoende beseffen dat toon en beeld
met elkander in nauw verband staan. In het
nieuws zijn ook de plechtigheden van Konin
gin Astrid's begrafenis opgenomen.
Op het tooneel worden fantastische en
acrobatische dansen uitgevoerd, die altijd
een zekere aantrekkelijkheid hebben.
LUXOR THEATER.
De man, die zijn hoofd behield.
De man die zijn hoofd behield bespraken
wij Vrijdag reeds. In het voorprogramma is
een twee-acter over het cabaret-leven: Aan
de microfoon, die' vroolijkheid' aan muziek
paart.
De teekenfilm laat Oswald bij Mars op be
zoek gaan, hetgeen een parodie beteekent op
de stratosfeervluchten.
De twee journaals toonen o.m. herinnerin
gen aan Mgr. J. D. J. Aengenent en de ter
aardebestelling van Koningin Astrid.
REMBRANDT THEATER
Shirley Temple in „Hartedjef"
Dat Rembrandt Theater „Hartedief" zou
moeten prolongeeren was te voorzien. Over het
spel van dat kleine ding kan men niet anders
dan in de grootste bewondering zijn. Men
raakt met zichzelf in de war over Shirley:
is het tooneelspel of is het kinderlijke natuur
lijkheid? kan een kind van vijf jaar zich zoo
in het leventje van een ander kind uit een
verhaaltje inlevenja natuurlijk, kinde
ren met een levendige fantasie kunnen dat
zeer zekermaar kunnen ze dat dan ook
zoo uitbeelden?Shirley is en blijft een
wonder, maar een schattig wonder een echte
„Hartedief"
Rembrandt Theater brengt in zijn bij pro
gramma verder F'jx Movietone met beelden uit
Amerika, Duitschland, San Diego. België enz.
o.a. iets van de begrafenis van Astrid. Poly
goon is daarin veel uitvoeriger. Een bijna vol
ledig overzicht van de begrafenisplechtighe
den geeft het publiek hier eenig denkbeeld
van de buitengewone belangstelling en de in
drukwekkende stoet, waar de tragische figuur
van den ongelukkigen koning den zwaarsten
gang van zijn leven ging vlak achter de lijk
wagen.
De avonturen van een cameraman is een
filmpje, dat beelden geeft uit het Wilde Wes
ten met tot slot boksende paarden.
De Chineesche acrobaten doen hun werk
op het tooneel, zooals we dat van Chineesche
acrobaten gewend zijn, vlug, lenig, soepel, be-
wonderenswaard, in één woord het is Af.
CONCERT IN DEN HOUT.
Ochtendconcert te geven door het Klein
Harmonie-Orkest ..De Kennemers", kapel
meester Adr. Nieman, met medewerking van
de Gemengde Zangvereeniging „Polyhymnia",
directeur Willem Hespe, op Zondag 8 Septem
ber 1935 in de Muziektent in den Hout, 's mor
gens van 8 tot 9.30 uur.
Programma.
1. De Kennemers vooraan! Marsch.
Adr. Nieman.
(Orkest).
2. In Venedig. Ouverture. Joh. Strauss.
(Orkest).
3a. Lentezang. Fred. J. Roeske.
b. Ellen. Isr. J. Olman.
(Koor).
4. Old and New. Potpourri naar bekende
Melodieën, arr. A. Nieman.
(Orkest)
5. Die Ehre Gottes aus der Natur.
L. van Beethoven.
(Koor en Orkest).
6. Après du fleuve étranger. Ch. Gounod.
(Koor).
7. Slection on famous melodies. C. Robrecht.
(Orkest).
8. En Marche du Temps. Fantasie-Selection
pour Orcheste. R. Roland.
ZONDAG 8 SEPT. 1935.
HILVERSUM 1875 M.
8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VARA 6.00 VPRO
.8.00—12.00 AVRO.
8.55 Orgelspel J. Jong. 9.- Postduivenber.
9.05 Tuinbouwpraatje S. S. Lantinga. 9.30
Gram.pl. en Piano-recital C. Stijn. 10.25
Schaakpraatje S. Landau. 10.45 Orgelspel
J. J. Jong. 11.15 A. Pleysier: Van staat en
maatschappij; 11.30 Gram.pl. 12.Klokken
spel en uurslag v. d. Ned. Herv. Kerk of
Nicolai-kerk te Appingedam. 12.01 Omroep
orkest o.l.v. N. Gerharz. 12.40 Het schilderij
van de maand door J. v. Doveren. 1.Vervolg
Omroeporkest. 2.Boekbespreking Dr. P. H.
Ritter Jr. 2.30 Gram.pl. 3.Residentie-orkest
o.l.v. I. Neumark m.m.v. Lia Fuldauer
(sopraan). 4.30 Gram.pl. 6.Boekbespreking
D. Coster. 6.30 Gesprek over oudeliedenzorg.
6.45 Kerkdienst uit de Waalsche kerk te
Breda v.h. Vrijz. Prot. Verbond. Voorg. Ds. J.
Zuurdeeg. 8.Nieuwsberichten. 8.10 Mede-
deelingen. 8.15 Kovacs Lajos' orkest m.m.v.
„The Blackbird Singers". 9.Radio Journaal.
9.15 Gram.pl. 9.30 Concerbgebouw-orkest o.l.v.
Ed. v. Beinum m.m.v. J. Pembaur (piano
10.30 Gram.pl. 11.berichten 11.1012.00
De AVRO-Decibels o.l.v. Eddy Meen-k.
HILVERSUM 301 M.
8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00
NCRV. 7.45 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gram .pi. 9.50
Kerkdienst u. d. Geref. kerk te Schevenin-
gen. Voorg. Ds. J. G. Feenstra. Orgel: C.
Vrolijk. Hierna gewijde muziek. 12.15 Orkest
concert, lezing en Gram.pl. 3.— Gram.pl.
4.15 Ziekenlof. 5.Herdenkingsdienst ter
gelegenheid v. h. 200-jarig bestaan der Suri-
name-zending in de Ned. Herv. Kerk (Groote
Kerk) te Hilversum. Voorg. Ds. B. J. C. Rijn-
ders. Hierna Gewijde muziek. 7.45 Gram.pl.
7.50 Lezing. 8.10 Berichten. 8.15 Schlager-
EEN VOORBESPREKING
DOOR KAREL DE JONG
In het Concertgebouw zal Zondagavond het
eerste Volksconcert van dit seizoen gegeven
worden. Josef Pembaur is de solist. Ra-ra, wat
zal hij spelen? De oplossing van deze rebus is
nog gemakkelijker dan die van vele reclame
prijsraadsels. Wat heeft Pembaur gespeeld,
wat speelt hij en wat zal hij spelen tot in leng
te van dagen? Wel, natuurlijk het Concert in
A gr. t. van Liszt. Ik heb nooit een ander werk
voor piano met orkest van hem gehoord, noch
in de concertzaal, noch door de radio, noch
van de gramofoonplaat. We hebben Pembaur
hier gehad op een Bachconcert en op een H.
O. V.-concert met Liszt's Tweede. Eens, ja
eens, ik geloof dat het op het Bachconcert
was, stond er iets anders, n.l. het Tweede
Pianoconcert van Brahms op het programma.
Maar gespeeld heeft hij het niet: er werd mee
gedeeld dat het orkestmateriaal niet tijdig
aangekomen was en dat de heer P. dus Liszt
zou spelen. Blijkbaar had hij het materiaal
van dat concert wèl bij zich. Als ik me niet
vergis had hij enkele jaren tevoren datzelfde
concert al eens op een Bachconcert gespeeld,
't Deed er niet toe. Er zijn menschen die zich
alles veroorloven mogen en toch succes heb
ben. En hij had succes. Nu kwam daar natuur
lijk bij dat men hem kon zien spelen. Men kon
hem zien aanvallen op het klavier als een tij
ger op z'n prooi, en in elkaar krimpen bij een
pianissimo en nog tal van die mooie gebaren
waarnemen, die bij onze jongere pianisten
generatie in onbruik geraakt zijn. Dat alles
mist men bij radio en gramofoonplaat. Daar
om doet zoo'n uitzending of weergave eigen
lijk niet veel. Want de jongere generatie
speelt eigenlijk stukken beter. Die rekt ook
een werk, dat normaliter 20 min. duren moet,
niet tot een klein half uur uit. Tegen een Ho
rowitz, maar ook tegen een Rachmaninoff,
legt Pembaur het in pianistisch opzicht met
kilometerslengte af. Daarentegen verstaat
geen van deze zóó de kunst om ook het een
voudigste moeilijk te doen schijnen als Pem
baur. Daarom blijft hij een merkwaardige fi
guur in de pianistenwereld, een vertegen
woordiger van een soort, dat aan 't uitsterven
is. Nu we het zoo over pianisten hebben, wil
ik ook nog even op Saint-Saëns terugkomen.
Diens „Weddingcake" voor piano en orkest
wordt Maandagavond door Brussel Fr. uitge
zonden. Het stuk draagt het opusgetal 76 en
moet dus ongeveer in denzelfden tijd gecompo
neerd zijn als zijn derde Symphonie op. 78,
waarvan we in de afgeloopen week een gran
dioze vertolking uit Droitwich hebben kunnen
hooren. De componist zelf droeg dat werk voor
bij zijn laatste optreden als solist te Berlijn in
de zaal der Philharmonie, den 28 Sept. 1913.
Hij dirigeerde er zijn tweede symphonie en
zijn „Danse macabre" en speelde de solopar
tijen van een groote, „Africa" geheeten Fan
tasie voor piano en orkest op Oostersche the
ma's en van zijn „Weddingcake". Des avonds
van denzelfden dag werd in het Kón Opern-
haus een opvoering van zijn „Samson et Da-
lila" gegeven, maar hij weigerde daarbij te
genwoordig te zijn, omdat men het werk door
groote besnoeiingen verminkt had. Toen be
moeide de keizer zich er mee en gebood, dat
de eerstvolgende opvoering volledig zou zijn,
en St. Saëns beloofde haar te dirigeeren. Aldus
geschiedde een paar weken later. Drie dagen
daarna was St. Saëns te Warschau, waar hij
een concert van eigen werken leidde en de so
lopartij in „Africa" voordroeg; als toegift
speelde hij, ter eere van Polen, een paar wer
ken van Chopin. Spoedig daarna was hij weer
te Parijs, waar hij zijn bijna driekwart eeuw
lange loopbaan als virtuoos besloot met de
vertolking van het pianoconcert in Bes van
Mozart en de groote Fantasie voor orgel op het
Koraal uit „De Profeet" van Liszt. St. Saëns
was toen 78 jaar. Drie dagen te voren had hij
te Londen o.a. alle pianoconcerten van Mozart
voorgedragen.
Welk een zeldzaam voorbeeld van levens
kracht en geestelijke frischheid!
Liszt's naam is in het voorafgaande al een
paar malen genoemd; de radio-programma's
geven aanleiding hem nog meer te noemen.
Vooreerst dan het programma van het „Euro-
peesch concert" van Dinsdagavond te Boeda
pest, dat geheel uit werken van Liszt bestaat
en dat door Hilversum overgenomen wordt.
Dat vangt aan met het in 1849 geschreven
symphonisch gedicht „Tasso", waarover ik
nog niet lang geleden een korte bespreking
gegeven heb. Dan volgt een werk voor piano
en orkest, gelukkig nu eens niet een der beide
pianoconcerten, maar de „Totentanz", die
eigenlijk ook een soort van symphonisch ge
dicht is, in zooverre als Liszt tot het compo-
neeren ervan geïnspireerd werd door de muur
schilderingen, die het kerkhof Campo san-
to te Pisa omgeven en die het Laatste
Oordeel voorstellen. Liszt heeft zijn indruk
ken verklankt in een reeks variaties op het
oude kerkelijke „Dies Irae"-thema. Het denk
beeld zal door velen niet ten onrechte nog al
zonderling gevonden worden, de uitwerking er
van eveneens, want die wekt het vermoeden
dat in vele opzichten de pianovirtuoos Liszt
er met den aestheticus Liszt vandoor gegaan
is. Ik voor mij wil gaarne verklaren dat ik bij
het aanschouwen van die muurschilderingen,
nu een jaar of veertien geleden, weinig of
geen ideëel verband daarvan met Liszt's com
positie gevoeld heb. Desniettemin kan men,
zijn „Totentanz" gerust een geestig en effect
rijk stuk noemen.
Ook Liszt's symphonisch gedicht „Hunnen-
schlacht" is geinspireerd door een schilder
stuk, en wel door een groote muurschildering
van W. von Kaulbach. Liszt zelf heeft de vol
gende toelichting bij zijn werk gegeven: „Wie
kent niet W.von Kaulbach's „Hunnenschlacht"
een zijner geniaalste schilderijen, het eerste
dat den naam van zijn maker tot algemeene
beroemdheid verhief? Het bevindt zich, als een
der zes groote muurschilderingen van wereld-
historischen inhoud, in het trappenhuis van
het Nieuwe Museum te Berlijn, en vereeuwigt
de gedachtenrijke sage van den strijd tusschen
de geestenschimmen der gevallen Hunnen en
Christenen vóór de poorten van Rome. Van
het met lijken bedekte slagveld stijgen de
schimmen in geweldig bewogen groepen naar
de wolken omhoog om daar hun vernietigen
den strijd voort te zetten. De Geesel Gods, de
bloedige Attilla, stormt met zijn wilde horden
nog eenmaal op de Romeinsche scharen los,
die onder het tee ken der Kruises strijden en
overwinnen. Het licht van het Christendom
verwoest de duisternis van het heidendom."
En zoo hoort men in 't begin van het toonge-
dicht de figuren der gedempte violen, die als
nevels opstijgen: ze verdichten zich meer en
meer. naarmate ze hooger stijgen; men hoort
de door de hoorns uitgestooten strijdkreten
der Hunnen, waarop de trompetsignalen der
Romeinen antwoorden. Met een woesten strijd
zang storten zich de gevallen Hunnen in de
schimmenslag; een koraalgezang voert de
strijdende geesten der Romeinen aan, die den
woedenden aanval tegenstand bieden. Hoe
langer des te fanatieker gaat de vernietigings-
strijd op en af, totdat plotseling licht door de
duistere wolken schijnt: dat gaat van het ze
gevierende Kruis uit. Machtige fanfares ver
kondigen de triomf van het Christendom. Het
orkest zwijgt. Men hoort orgelklanken een
oude koraalmelodie, het „Crux fïdelis" („Ge
trouw Kruis") aanheffen. Zachte, fluisterende
stemmen vergewissen ons, dat de strijd ten
einde is. De strijdzang wordt tot een dankge
bed, dat de leuze „In dit teeken zult gij over
winnen" verklankt. Dit werk wordt Zondag
nacht door Frankfort uitgezonden; het is
jammer dat het late uur voor velen een be
letsel tot luisteren zal vormen.
Wat Nederlandsche uitzendingen betreft
wil ik even de aandacht vestigen op die van
het clarinettrio op. 114 van Brahms, een ka
mermuziekwerk, dat men niet zoo heel vaak
kan hooren, door Huizen op Donderdagavond
ongeveer kwart na zes. Zoo'n werk is nu wel
het tegenovergestelde van effectrijk: alle
uiterlijkheid ontbreekt hier. Het is alsof
Brahims alleen voor zich zelf musiceerde en
niet aan eenig auditorium dacht. Zulk een
werk is naar buiten eenigszins stroef; men
dient het tegemoet te komen om het te ver
staan. En de liefde er voor komt niet in één
keerl
muziek. 9.Gram.pl. 10.40 Epiloog. 11.00—
11.30 Esperanto.
DROITWICH 1500 M.
11.2012.35 Kerkdienst uit Wales. 12.50
Zang door J. Sterling Mackinlay (sopraan).
I.20 B.B.C.-Northern-Ireland-orkest o.l.v.
Montgomery. 4.05 Gram.pl. 4.50 Kerkdienst
v.d. kinderen. 5.20 Reiig. causerie. 5.40 A.
Thursfield (zang) en het Kutcher Strijk
kwartet. 7.05 Lezing. 7.35 Concert door W.
Widdop (tenor) en H. Perkin (piano). 8.15
Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10
Berichten. 9.20 Sted. orkest Bournemouth
o.l.v. Austin m.m.v. M. Jarred (alt). 10.20 Het
Alfredo Campoli Trio. 10.50 Epiloog.
RADIO PARIJS, 1648 M.
7.20, 8.20 en 11-20 Gram.pl. 11.35 Orgel
concert P. Revel. 12.25 Gram.pl. 12.35 Orkest
concert o.l.v. Schuyer. 3.05 Zang. 4,20 Hoor
spel. 5.20 Orkestconcert o.l.v. Pascal. 8.20
Zang. 9.05 ,ie roman d'un jéune homme
pauvre", spel van Feuillet. 11.10-12.35 Gram-
Dlaten.
KALUNDBORG, 1261 IVL
12.201.20 Omroeporkest o.l.v. GröndahL
4.20 Harmonieeoncert. 6.206.40 Gram.pl.
8.20 Hoorspel. 8.35 Gram.pl. 8.50 Voor jonge
ren. 10.Operetteconcert. 10.40 Omroep
orkest O.I.V. Reesen. 11.2512.50 Dansmuziek
KEULEN, 456 M.
6.20 Havenconcert. 10.50 Kwintetconcert.
II.50 Bach-Cantate. 12.20 Omroepkleinorkest
o.l.v. Evsoldt. 4.20 Concert uit Koningsbergen
6.50 Fluit, viola en cembalo. 8.20 „Pi'eciosa",
opera van Weber. Leiding J. Breuer. 10.50
Gram.pl. 11.2012.20 Dansmuziek.
ROME, 421 M.
9.Orkestconcert o.l.v. Marchesini. 10.20
Radio-tooneel.
BRUSSEL 322 en 484 M.
322 M.: 10.20 Gram.pl. 11.20 Salon-orkest
12.20 Gram.pl. 1.302.20 Het Constantin-
orkest. 5.20 Dansmuziek. 6.20 Mannenkoor en
Gram.pl. 7.35 Gram.pl. 8.20 Cabaret. 9.20
Symphonieconcert o.l.v. André. 10.3012.20
Paul Godwin'sorkest.
484 M.: 10.20 Salon-orkest 11.20 Gram.pl,
12.20 Het Constantin-orkest. 1.302.20 Salon
orkest. 5.20 Populair concert. 6.20 Piano
recital. 6.50 Gram.pl. 7.35 Zang. 8.20 Omroep
orkest o.l.v. Gason en Radio-tooneel 10.30
12.20 Zie 322 M.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
8.20 „Ballet im Park", gevar. concert o.l.v.
W. Illing. 10.20 en 10.35 Berichten. 10.50
Piano-recital. 11.05 Weerbericht. 11.201.15
Barnabas von Geczy en zijn dansorkest.
KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. Ingez. Med.)
MAANDAG 9 SEPTEMBER 1935.
HILVERSUM 1875 M.
Algemeen programma verzorgd door de
AVRO.
8.Gram. platen. 9.— Ensemble Rentmees
ter. 10,— Morgenwijding. 10.15 Gram. pla
ten. 10.30 Vervolg ensemble Rentmeester. 11.—
Orgelconcert. Fr. Hasselaar, m.m.v. H. Sala
(sopraan). '12.John. van Brilck's orkest en
gram. platen. 3.154.Kovacs Lajos' orkest.
4.15 Gram. platen. 4.30 Disco-causerie Max
Tak. 5.30 AVRO-Decibels o.l.v. E. Meenk. 6.20
Gram. platen. 6.40 Omroeporkest o.l.v. N.
Treep. 7.30 Dr. A. A. L. Rutgers en G. J. Staal:- -
Twee eeuwen Hernhutterzending in Surina
me. 8.— Berichten. 8.05 Mededeelingen. 8.10
Omroeporkest o.l.v. N. Treep en gram. platen.
9.20 Reportage uit de Rotterdamsche Chinee-
zenwijk te Katendrecht. 9.45 Het Renova-
kwintet. 10.30 Kovacs Lajos' orkest. 11.Be
richten. 11,10—12.— Uit „Central", Den Haag
Damesorkest „Peuschgens" en Hans Len-
nartz' dansorkes..
HILVERSUM 301 M.
NCRV-uitzending.
8.Scrriftlezing en meditatie. 8.159.30
Gram. platen. 10.30 Morgendienst o.l.v. Ds.
W. J. v. Lokhorstè 11.— Chr. Lectuur. 11,30
Gram. platen. 12,30 Amsterdamsch Salon
orkest o.l.v. D. MH. Ph. Kiekens. 2.Voor de
scholen. 2.30—4.— Ged. uitzending van de
Maranatha-conferentie te Zeist. 4.15 Gram.
platen. 5.15 Pianokwartet „Die Haghe". 6.30
Vragenhalfuur. 7.— Ned.è Chr. Perebureau.
7.15 Repuortage. 7.30 Vragenhalfuur. 8.— Be
lichten. 8.05 Orgelconcert A. C. Schuurman.
9.— C. v. Dijl: Wandeling door Oud-Amster
dam. 9.30 Chr. Zangvereeniging „Soli Deo
Gloria" o.l.v. J. Th. Westerdael, m.m.v. H.
Nieland (piano). (Om 10.15: Berichten). 10.30-
11,30 Gramofoonmuziek.
DROITWICH, 1500 M.
10.3510.50 Morgenwijding. 11,05 Causerie.
11.20 Gram. platen. 11.50 Orgelconcert W. B.
Ross. 12.20 Western Studio-orkest o.l.v. Tho
mas. 1.05 Gram. platen. 1,35 Commodore
Grandorkest o.l.v. H. Davidson. 2,35 Gram.
platen. 3.20 Orkestconcert o.l.v. Evans. m.m.
v. C. Deri (zang). 4.05 H. Hall (viool) en E.
Thiman (piano). 4.35 BBC-Northern-orkest
o.l.v. Morrison. 5.35 Het Colombo-octet. 6.20
Berichten. 6.50 BBC-dansorkest H. Hall. 7.35
Bridgewater Kwintet. 8.20 BBC-Symphonie-
orkest ol.v. Sir Henry Wood m.m.v. solisten.
9.45 Pianorecital I. Gray. 10.— Berichten. 10.20
Lezing. 10.35 BBC-orkest o.l.v. Bridge. 11,35—
12.20 Jack Jackson's Band.
RADIO PARIS. 1648 M.
7.20 en 8.20 Gram.piaten. 12,35 Orkestcon
cert o.l.v. Touche. 6.05 Gram. platen. 7.55 dito.
8.20 Vroolijk programma. 9.05 Concert "uit
Vichv. 11.10—12. 35 Dansmuziek.
KALUNDBORG. 1261 M.
12.20—2,20 Concert uit rest. „Wivex". 3.50-
5.50 Omroeporkest o.l.v. Reesen. 8.20 Pianore
cital. 8.45 Hoorspel. 9.15 Saxofoonsoli. 9.40
Gram. platen. 9.50 Reportage. 10.3511,25
Omroeporkest o.l.v. Gröndahl
KEULEN, 456 M.
6.50 Concert. 10,50 Radio-Schrammelensem-
ble, en solisten, 12.20 Koorconcert. 12,50 Uit
Hamburg: Nedersaksisch Symphonïeorkest en
het dito Vocaal kwartet. 2.35 Gram. platen.
4 20 Zang en piano. 5.20 Uit Stuttgart: Or-
kestconcert. 7,20 Omroepkleinorkest o.l.v. Ey-
soldt. 9.20 Volksmuziek. 11,2012,20 Uit Bres-
lau: Orkestconcert.
ROME, 421 M.
9.„Poker di Dame" operette van Bellini.
Orkestieiding: C. Lombarde.
BRUSSEL 322 en 484 M.
322 M.: 12,20, 1.30—2.20 en 5.20 Gram, pl.,
5.50 Zang en piano. 7,20 Gram. platen. 8.20
Symphonieconcert o.l.v. Defauw. 10.3011,20
Gx-am. platen.
,484 M.: 12,20 Gram. platen. 12,50 Salon
orkest. 1,502.20 en 5.20 Gi'am. pl. 6.50 Zang
7.35 Gram. platen. 8.20 Salonorkst. 8,50 Piano
recital. 9.35 Salonorkest. 10.3011,20 Gram.
platen.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
8.30 „Bordfest auf der „Tannenberg", ge-
vai'ieex'd progi'amma. 9.20 Septembei*, maand
overzicht. 10.20 en 10.35 Berichten. 10.50 Or
gelspel. 11,05 Weerbericht. 11.20—12.20 Bar-
nabos van Geczy en zijn dansorkest-