Litter
BIOSCOPEN.
Radiomuziek der week
RADIO MOORS n.v.
ZATEKÜSG 5 Ö'CTÖBEK 1935
HSSKL'E M'S D"'A''GBEAD
8
RE3 HJRAN DT - THEATER.
Kruier no. 17 met Weiss Ferdl.
In het een of
ander miniatuur-
vorstendom leeft
een gemoedelijke
koning, die aan al
het hofceremonieel
en de audiënties
stierlijk het land
begint te krijgen.
Het verlangen
wordt in hem wak
ker zijn volk te
leeren kennen
zooals het in wer
kelijkheid over
Weiss Ferdl., die voor hem denkt, zooals
koning en kruier speelt, het in huis, op
straat en in de her
berg over de toestanden in het land praat en
oordeelt. Die gelegenheid doet zich onver
wacht voor als hij op 'n goeden dag den kruier
van het Slotplein bij zich in audiëntie ont
vangt. Deze brave man komt zich bij den
vorst beklagen over het optreden der politie,
die van hem eischt dat hij de noodige ver
anderingen aan zijn physionomie zal aan
brengen van wege de frappante gelijkenis met
het gelaat van Zijne Doorluchtige Majes
teit. De verhalen van zijn openhartigen on
derdaan maken een zoodanigen indruk op den
koning, dat hij besluit zich voor één dag in
de plunje van dezen man te hullen en zijn ar
beid over te nemen en de kruier gedurende
dien tijd de hoogste waardigheid in den lande
te verleenen. Van dat oogenblik af geschiedt
er een serie gebeurtenissen, zóó uitzonderlijk
en zóó dolzinnig, dat zelfs de meest hopelooze
Nurks onvermijdelijk in den lach zal schie
ten. De koninklijke kruier en de kruier-ko-
mr.g begaan beiden in hun nieuwbakken
functies de grootste blunders, maar beide ïan-
ceeren zoo langs hnn neus weg ook heel wat
geduchte waarheden. Het blijkt natuurlijk,
dat de koning faalt als kruier en de kruier
als koning, maar het experiment heeft tot
resultaat, dat de vorst een ander oordeel over
het karakter en de verlangens van zijn volk
heeft gekregeen en de kruier een vurig aan
hanger van den monarch wordt.
Ir. „Kruier no. 17", dat naar het bekende
beek van Carl Roesser werd vervaardigd, viert
Weiss Ferdl een ware triomf als vertolker van
beide hoofdrollen. Zijn humor is altijd raak en
nimmer overdreven; hier en daar weet hij den
tragischer, ondergrond van sommige voor
vallen treffend te accentueeren. Weiss Ferdl
Is een figuur, die we niet zoo heel dikwijls
op het witte doek zien verschijnen en daarom
apprecieeren we zijn knap en geestig spel
nog zooveel te meer.
In het binnenlandsche Journaal spreekt
professor Fokker over het surplus aan kabaal
in onze huidige samenleving en zijn wij ge
tuige van de opening van de match Euwe-Al-
jechin om den wereldtitel. Behalve het bui-
tenlandsche nieuws is nog een gekleurde film
over de aantrekkelijkheden van het eiland
Hawaï in het voorprogramma opgenomen.
Het variété is in handen van het ballet-
ensemble Little Show. dat goede staaltjes
van danskunst te zien geeft. De verschillende
met zwier uitgevoerde „sketches" oogsten
veel bijval bij het publiek. De beide manlijke
leden van het ensemble komen bovendien elk
afzonderlijk met een grappig nummer voor
het voetlicht.
Chester Morris, die
boeiend spel te ge
nieten geeft.
LUXOR SOUND THEATER.
„De Mode-dokter".
„De Mode-dokter"
gaat dezen keer als
hoofdfilm in het
Luxor Theater. De
titel is niet heel geluk
klg gekozen, want de
hoofdpersoon, die zoo
schitterend door Ches
ter Morris wordt uit
gebeeld is nu niet
bepaald een man, die
men mode-dokter zou
kunnen noemen.
Daarvoor is hij veel
te weinig buigzaam
van karakter- Wel
komt er een dokter in
deze film voor die zijn
patiënten alleen on
der de millionairs telt
en voor wien een
wensch van zulk een
rijken patient een
bevel is. Hij zou dus eerder op den „titel" mo
de-dokter aanspraak mogen maken, maar dez:
man is gelukkig niet de hoofdpersoon in het
verhaal. Dat is ontegenzeggelijk de eerlijke
moedige jonge chirurg, die er heusch geen
doekjes om windt als het er op aan komt een
millionnair, die het lot van den jongen arts
in handen heeft, de waarheid te zeggen, en
die een hoogst gevaarlijke operatie, welke hij
moet ondergaan omdat zijn leven er van af
hangt, zelf leidt: hij heeft nJ. in de operatie
zaal een spiegel zóó doen aanbrengen dat hij
elke beweging van den operateur kan volgen,
zulke dingen verwacht men niet van een mo
de-dokter.
Zooals gezegd; Chester Morris is buitenge
woon goed in deze rol en geeft uitmuntend
spel te genieten.
Het geheel speelt In een Amerikaan sch,
schitterend ingericht ziekenhuis. Dat heeft de
scenarioschrijver de toeschouwers goed laten
merken door verschillende dingen, bijvoorbeeld
door den vrijen jovialen omgang tusschen
verpleegsters en de jonge doktoren, door het
„inlasschen" van een paar brutale persmen-
schen en van een zij het dan korte gang-
Een boeiende, hier en daar aangrijpende,
film. vol spannende tooneelen, met wat hu
mor en wat liefde gekruid en met een happy
end. Robert Taylor en Virginia Bruce evenaren
Chester Morris in goed spel.
Wij hebben wel eens aardiger teekenfilms
gezien dan de duivel-rolprent. die deze week
in Luxor gaat, maar de actualiteiten en het
journaal zijn weer buitengewoon varieerend.
Onder andere zijn wij getuigen van de hul
diging van de Koningin en Prinses Juliana op
den Dam te Amsterdam. Er dan is er een char
mante jazz-band-film. waarin aardige scènes
od Cuba en Capri zijn verwerkt.
PALACE CINEMA-VARIéTé
Joe Brown in
Hou je roer recht.
In alle films, waarin Joe Brown optreedt,
kan men er van verzekerd zijn, dat men bij
bezoek aan die film, een dol dwazen, vroolijken
avond heeft. Het zeer bijzondere van hem,
waardoor hij apart staat van al zijn mede
sterren, schuilt 'm in zijn ongelooflijk grooten
mond en de geluiden, die hij er mee kan pro-
auceeren. Door elke film van hem, gaat dan
ook als een soort krijgskreet, zijn zeer spe
ciale reep, die het vroolijke publiek probeert
na te bootsen met min of meer, meestal niet
min. succes En toch hoorden we Vrijdagavond
eenige zeer geslaagde pogingen
Joe's zeer aanste
kelijke opgewektheid
en goed gehumsurd-
heid werkt in dezen
somberen tijd als een
leven- en kracht
gevend bad. Hij is
in staat om je ge
durende eenigen tijd
alle narigheid te
doen vergeten, zóó
sleept hij je mee in
zijn clownerie. Is hij
met zijn onnatuur
lijk grooten mond
leelijk of misstaat
het hem niet te erg.
je wéét het niet. al
wat je weet is, dat het
een sympathiekej
kerel is, dien je graag ziet, een vlot en kranig
artist, die je blij en vroolijk maakt
„Hou je roer recht" is een Marineklucht, we
zien de Jantjes aan boord, aan het passa
gieren enz. we zien Joe, die nog nooit gebokst
heeft in den ring om de eer van zijn schip
boksen tegen den kampioen van den anderen
bodem en natuurlijk wint hij tot zijn en
onze verbazing. We zien hem ook als hij op
het oorlogspad der liefde is en last not least
wordt hij a'.s een held geëerd en gepromoveerd
Hij beleeft alles, zooals alleen Joe Brown het
kan beleven en dat is goed, ook voor ons, toe
schouwers
In het voorprogramma de journaals, een
klucht „Plankenkoorts" een gekleurde teeken
film en een zeer bijzondere reclamefilm.
Op het tooneel vergastte Bardinet het pu
bliek op musiceeren op een groot aantal
instrumenten, die hij verdienstelijk bespeel
de.
Het is een programma dat men met genoe
gen zal zien.
Joe E. Brown.
FRANS HALS THEATER.
„Patrouillewagen 99".
Het woord sensatie
heeft bij velen een
slechten klank. En
vaak niet ten onrechte,
vooral bij de film. Hoe
vaak wordt niet op on
smakelijke wijze gespe
culeerd op de zucht
naar sensatie, waar
door allerlei wanpro
ducten het levenslicht
kunnen aanschouwen.
Niet zelden zelfs onder
het mom van weten
schap, onthulling of
leering!
Doch als wij zeggen
dat Patrouillewagen 99,
welke film deze week
in het Frans Halstheater wordt vertoond, een
prachtige sensatiefilm is. bedoelen wij ait in
den goeden zin van het woord. Op eenvoudige,
dus begrijpelijke en doeltreffende wijze, wor
den sensationeele tooneelen voor oogen ge-
tooverd, die iedereen in spanning moeten
houden en vooral hen, die houden van detec
tiveverhalen, achtervolgingen, autoraces en
dergelijke. En er zal toch niemand zijn die
beweren wil dat sirenegeloei, radioseinen en
dolle autorennen behooren tot dien vorm van
sensatiewekken, welke afkeurenswaardig is en
derhalve verwerpelijk.
Zooals gezegd is. juist doordat de middelen
in deze film zoo uiterst eenvoudig zijn gehou
den en direct spreken tot iedereen, is bereikt
dat men op een aangename manier den adem
benomen krijgt! Bovendien wordt de span
ning enkele malen onderbroken, en juist daar
door nog versterkt, door komische inter
mezzo's.
Het zou verkeerd wezen maar iets van het
werkelijke verhaal te vertellen. Want elk beeld
houdt een verrassing in. Laat het genoeg we
zen te vermelden dat tientallen politieauto's
een bende achtervolgen, hetgeen gepaard gaat
met gehuil van sirenes en opgewonden bood
schappen per radio. Met revolverschoten en
rookgordijnen, ongelukken en achtervolgin
gen. En dat het eindeenfin, we zouden
niets zeggen
In het voorprogramma zingt Betty Boop in
Amerika en in Japan en haar langbeenige
vliegmachine neemt voor den start een gra-
cieuzen aanloop. Een andere film laat liedjes
hooren uit den tijd van 1890 en later.
Een film die tot naam draagt De Colpor
teur herinnert aan den tijd van de twee-
acters, toen het onontbeerlijke element van
het voor program, waarbij goede en minder
goede exemplaren afwisselden.
Binnen- en buitenlandsch wereldnieuws vol
tooien de opsomming. Wij werden in kennis
gesteld van een succes der wetenschap, waar
door een nieuw machinegeweer is uitgevon
den. dat lichter is dan de bestaande, hetgeen
ongetwijfeld groote voordeelen heeft! Boven
dien kunnen er nog ettelijke kogels meer per
minuut worden verschoten dan tot nog toe het
geval was en de voordeelen daarvan behoeven
helaas ook geen nadere toelichting
Tentoonstelling „De Mensch"
geopend.
Belangwekkende expositie.
Sir Guy Standing in
Patrouillewagen 99".
In de Apollohal te Amsterdam Is Vrijdag
middag de tentoonstelling „De Mensch" ge
opend in tegenwoordigheid van een groot aan
tal genoodigden, onder wie vele professoren en
doctoren. Prof. A. H. M. J. van Rooij heeft
een kort woord ter opening van deze tentoon
stelling gesproken ingevolge het verzoek der
organisatoren, die de openingsplechtigheid
zoo eenvoudig mogelijk wenscht.en.
Spreker noodigde de aanwezigen uit tot den
rondgang op de tentoonstelling over te gaan
en wees er tevens op. dat voorlichting van
anderen bij dien rondgang, niet of nauwelijks
noodig is. wijl bij het al tentoongestelde uit
voerige Hollandsche teksten aanwezig zijn. Hij
eindigde met de aanwezigen te verzoeken
velen aan te sporen haar een bezoek te bren
gen.
De aanwezigen gingen thans wandelen tus
schen de talrijke onderdeelen van het men-
schelijk lichaam, die dikwijls vele malen ver
groot hier zijn opgesteld. Men ontdekt hier
dat men zelf bestaat uit 222 beenderen. Hoe
sterk deze beenderen zijn blijkt uit een voor
stelling dat vier scheenbeenderen 80 menschen
kunnen dragen. Men krijgt er begrip van hoe
men beweging maakt, tengevolge van de aan
wezigheid van spierengroepen die bestaan uit
buigers en strekkers. Hoe die spieren in stand
worden gehouden, als 't ware worden gevoed,
wordt aangetoond door den bloedsomloop. Ook
de ademhaling, de beweging en samenstelling
van de longen vormen een belangwekkend
tentoonstellingsobject. In beeld is voorts ge
bracht hoeveel lucht de longen dagelijks ver
werken. Hoe de stem ontstaat wordt ook hier
duidelijk weergegeven. Na het bezoek aan
deze tentoonstelling heeft het oog en het
oor geen geheimen meer. Men weet precies
hoe het gebouwd is. Een buitengewoon belang
wekkende en plastische voorstelling is de weg
die het voedsel door het lichaam volgt. Vele
gewichtige en gecompliceerde processen zijn
noodig om aan het voedsel al die stoffen te
onttrekken, welke dienen voor den opbouw en
het onderhoud van het lichaam voor de waar-
delooze resten worden uitgescheiden.
Om het onderhoud van het lichaam in
stand te houden is heel wat voedsel noodig
Een voorstelling daarvan kan men hier aan
schouwen. Zoo is er nog veel meer merkwaar
digs te zien en te leeren, maar het meest in
teressante is toch wel de: glazen mensch.
Daar is tien jaar aan gebouwd. Alle onder-
deelen zijn er aan te vinden en telkens wor
den er afzonderlijke deelen van verlicht. Zoo
kan men bijvoorbeeld waarnemen hoe het
bloed door het lichaam loopt, terwijl deze
glazen mensch ook tot u spreekt.
Wie al dat materiaal aandacht be
schouwt, krijgt zeker een goed begrip,
hoe het menschelijk lichaam is samengesteld
en hoe vele der voornaamste, functiën zich in
dat lichaam voltrekken.
STADSBIBLIOTHEEK EN LEESZAAL
VAN HAARLEM.
Statistiek van bezoek en uitleening over
September 1935 (19341
I. Prinsenhof. Totaal 10624 bezoekers (v.j.
10429); van wie overdag 4872 mannen en
1230 vrouwen, 's avonds 3406 mannen en 1116
vrouwen.
De leeszaal werd overdag bezocht door 1254
mannen en 178 vrouwen, 's avonds door 768
mannen en 138 vrouwen, in totaal 2338 per
sonen (v.j. 1992).
Het aantal bezoekers., van de krantenzaal
bedroeg overdag 2924, van wie 2719 mannen
en 205 vrouwen, 's avonds 1839 mannen en
313 vrouwen te zamen 2152 personen. Totaal
bezoek 5076 tv.j. 5101).
II. Filiaal „Het huis ter Zaanen". Bezoek
totaal 2067 personen (v.j. 1684).
Bezoek aan leeszaal door 896 mannen en
223 vrouwen, totaal 1119 personen iv. j. 782).
Aantal bezoekers aan beide inrichtingen
12691 (v.j. 12113).
Het aantal uitgeleende boeken bedroeg aan
het Prinsenhof 7231 (v.j. 6435), aan het „Huis
te Zaanen" 1658 (v. j. 1348).
Het gezamenlijk aantal uitgeleende boeken
bedroeg 8889 (v.j. 7783).
ZONDAG 6 OCTOBER 1935.
HILVERSUM I, 1875 M.
8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.—
NCRV. 7.45 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek.
9.53 Kerkdienst uit de Ned. Herv. Kerk (Oude
Kerk) te Delft. Voorg. Ds. A. de Voogd. Orgel
W. v. Thienen. Hierna orgelspel. 12.15 Gram.
platen. 12.30 Orkestconcert 1.Causerie. 1.15
Orkestconcert en gram.pl. 4.ZiekenLof. 5.
Gewijde muziek. 5.50 Kerkdienst u. d. Gerf.
Kerk (Zuiderkerk) Utrecht. Voorg. Ds. R. E. v.
Arkel. Orgel: G. Terhaak. Hierna Gram.pl.
7.45 Sportnieuws. 7.50 Causerie. 8.10 Berich
ten. 8.15 Jubileum-revue. 10.30 Berichten.
Gram.pl. 10.40 Epiloog 11.0011.30 Esperanto.
HILVERSUM II, 301 M.
8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 6.00
VPRO. 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Gram.pl. 9.Postduiven- en Voetbal
nieuws 9.05 Tuinbouwpraatje S. S. Lantinga.
9.30 Gram.pl. en pianospel J. Jong. 10.00 Ir
R. A. Gorter: Dce het veilig. 10.15 Vara-orkest
0.1.v. P. Tiggers. 11.15 A. Pleysier: Doe het
veilig. 10.15 Vara-orkest o.l.v. P. Tiggers 11.15
A. Pleysier: Van staat en maatschappij. 11.30
Vervolg concert. 12.00 Klokkenspel en uur
slag v. d. Beurs te Rotterdam. 12.01 Het
Aeolian-orkest. 12.45 Fransche Gramofoon-
muziek. 1.15 Ferdi Kaufmann's orkest. 2.
Boekbespreking. Dr. P. H. Ritter Jr. 2.30 Uit
„Het Hof van Holland" Hilversum: Het Avro-
Kinderkoor jubileert. 3.Moderne muziek
(gr.pl.) 3.45 De Octophonikers o.l.v. B. Druk
ker. 4.45 Sportnieuws Gram.pl. 5.00 Zang
door J. Moulijn. 5.25 Orgelspel Joh. Jong. 5.40
Sportpraatje en -nieuws. 6.Boekbespreking
D. Coster. 6.30 Interview. 6.45 Kerkdienst u. d.
Ned. Herv. Kerk te Noordwelle. Voorg. Ds. W
Klaar. 8.Berichten. 8.15 Ferdi Kaufmann
EEN VOORBESPREKING
door karel de jong
Wanneer Ik de Petroesjka-muziek van Igor
Strawinski hoor of. zooals nu op het Zondag-
programma van Hilversum II, aangekondigd
zie, maakt zich telkens weer een gevoel van
teleurstelling van mij meester over het feit
dat Strawinski later niet op dien weg doorge
gaan is, maar gemeend heeft den weg van een
gemoderniseerde navolging der klassieken te
moeten inslaan, een weg, die hem tot dusver
nog niet tot erg verheugende composities ge
voerd heeft. In de laatste jaren schijnt ei
trouwens weinig nieuws van zijn hand versche
nen te zijn; men ziet tenminste nimmer meer
een nieuw werk van hem aangekondigd. Zou
de bron der inspiratie bij hem geheel opge
droogd zijn? Men zou haast geneigd zijn het
te vermoeden, en dit niet alleen ten aanzien
van Strawinski, maar ook ten aanzien van
sommige andere vooraanstaande vertegenwoor
digers van 20ste-eeuwsche richtingen. Wat
hoort men tegenwoordig nog omtrent eenige
scheppende werkzaamheid van den nu 60-
jarigen Arnold Schönberg, die toch in 't be
gin dezer eeuw als grondvester en hoofd eener
zeer aparte nieuwe richting' heel wat stof deed
opwaaien? Waar blijven de mijlpalen in de
verdere ontwikkeling van Schönberg's volge
lingen Egon Wellsz en Alban Berg? Wat leve
ren Arthur Honegger en Darius Milhaud nog
voor nieuws of opzienbarends? Slechts enkelen,
vooraan de Duitscher Paul Hindemith en de
Rus Serge Prokofieff doen nog telkens van
zich spreken door nieuwe composities en ver
dienen nog steeds de belangstelling, hoe men
ook tegenover hun muziek mag staan. Nu is
het merkwaardig, dat voormannen als Schön
berg en Strawinski in de eerste periode hun
ner werkzaamheid van groote, ja geniale be
gaafdheid blijk gegeven hebben. Schönberg's
Gurrelieder" en Strawinski's „Oiseau de Feu",
,Pet-roesjka" en „Le Sacre du Printemps"
hebben, zooal geen onverdeelde, dan toch zeer
groote erkenning en bewondering gevonden.
De muziek van „Petroesjka" vertegenwoordigt
een gedurfd, niets ontziend realisme, waarvan
de geniale vondsten op lederen onbevooroor-
deelden hoorder grooten indruk maken. Ver
gelijkt men dan daarmee later geschreven
werken, als b.v. zijn Concert voor piano en
blaasinstrumenten of zijn Capriccio voor piano
en orkest, dan valt de vergelijking wel zeer
ongunstig voor deze werken uit. Hoe dor en
steriel schijnen ze! Min of meer hetzelfde is
waar te nemen, ten aanzien van Schönberg,
wiens klavierstücke en Kleine Orchesterstücke,
die bij hun verschijnen zooveel opzien baar
den, nu nauwlijks meer de aandacht trekken,
Misschien zal die er weer eens op gevestigd
worden als het geboorte- of het sterfjaar van
den componist zóóver achter ons ligt, dat er
een herdenking op touw gezet wordt.
Dit is nu op 't oogenblik met drie anderen
het geval: Heinrich Schütz, geb. 1585. Camille
Saint-Saëns en Felix Draeseke. beiden geb.
1835. Over Schütz, in zijn tijd ook met de ver-
latijnsching van zijn naam „Sagittarius" aan
geduid, heb ik vroeger al eens geschreven; hij
gold als de grootste Duitsche meester van de
eerste helft der 17de eeuw en wordt de schep
per der Protestantsche kerkmuziek genoemd.
Saint-Saëns is wat een belangrijk deel van zijn
werken betreft nog springlevend en zijn oeuvre
waarin geest, gratie, ernst en humor, gepaard
aan een waarlijk klassieke stof- en vormbe-
heersching te vinden zijn, behoeft feitelijk
geen herdenkingsjaar om aan de vergetelheid
ontrukt te blijven. Anders staat het met
Draeseke: het geval-Draeseke doet wel eenigs-
zins denken aan wat we ten aanzien van een
Schönberg nog maar veronderstelden terwijl
het in ander opzicht weer eenige gelijkenis
met het geval-Strawinski vertoont. Draeseke
werd 7 Oct. 1835 te Coburg geboren en werd
leerling van het Conservatorium te Leipzig
hij volgde echter de klassieke tradities van
deze instelling niet, doch werd spoedig een
der meest geestdriftige aanhangers van de
z.g Nieuw-Duitsche richting, die door Liszt
en zijn schaar getrouwe volgelingen te Wei-
mar vertegenwoordigd was. In die kringen
wekten toen de eerste composities van Drae
seke groot opzien. Zijn klaviersonate op. 6
werd gekenschetst als van buitengewone koen
heid en pracht in de muzikale uitdrukking;
men hoorde er een taal in als tot dusver nog
niet vernomen was! Hier was het ook dat D.
vriendschap sloot met Hans von Biilow, die
zich niet minder verdienstelijk gemaakt heeft
als propagandist van Liszt en Wagner dan als
destijds onovertroffen vertolker der klassieke
meesters. Draeseke bekleedde achtereenvol
gens te Lausanne, München en Dresden func
ties als leeraar in de compositie aan de daar
gevestigde conservatoria en kreeg in 1898 ook
de titels van „professor" cn „hofraad". Maar
tevens verkoelde in de loop der jaren zijn
sympathie voor Liszt en Wagner en verviel hij
in een soort van reactie, een toenadering tot
den stijl edr klassieken. Men ziet hier de over
eenkomst met het geval-Strawinski. Het aan
tal werken van D. is tamelijk groot en deze
bestrijken velerlei gebied: dat van piano en
kamermuziek, van orkestmuziek en oratorium,
van de opera. Bovendien schreef D. verschei
dene theoretische werken en bijdragen voor
muzikale periodieken. Men zal nu Vrijdag te
Leipzig de tweede van zijn drietal s; mpho-
nieën uitzenden. Van dit drietal wordt de der
de. de „Tragische Symphonie", als de meest
beteekenende geroemd, hoewel ook eigen
schappen. die aan een algemeene waardee
ring in den weg staan, niet verheeld worden.
Als zoodanig worden b.v. de gecompliceerde
bouw en de voorliefde van den componist voor
strenge combinaties genoemd. Wanneer men
zich nu herinnert wat ik kort geleden uit de
toelichting in het programma van het Neder-
landsche Muziekfeest over Henk Bading's
Symphonie citeerde, zou men kunnen zeggen:
„de dingen herhalen zich!" Van de 2de sym
phonie wordt vooral de humor dei- Finale ge
prezen. Ik ben benieuwd hoe wij in onzen tijd
tegenover deze muziek zullen blijken te staan.
Van andere symphon'ische kunst van late-
ren tijd, zij het dan ook geen eigenlijk mo
derne. noem ik de vierde symphonie van
Glazoenof, die ik vele jaren geleden door het
Concertgebouworkest onder Mengelberg hoor
de vertolken en die toen een grooten indruk
op mij maakte. Zij wordt Woensdag door
Droitwich uitgezonden. Heel wat minder was
de indruk van de symphonie van Paul Dukas
fHilv. II. Zaterdag), die ver bij L'Apprenti
Sorcier ten achter staat. De symphonie leek
me eer vervelend dan interessant. En nog aan
merkelijk vervelender scheen het Concert voor
2 piano's en orkest van Robert Casadesus, dat
men Vrijdag uit Sottens zal kunnen hooren.
Misschien echter vinden anderen het mooi en
in ons landje is gelukkig nog ieder vrij om er
zijn eigen oordeel op na te houden.
Tot de curiosa van de aanstaande week
kunnen we rekenen de hardnekkigheid, waar
mee de titel van de Ouverture „La Princesse
Jaune" van St. Saéns overgezet wordt als „De
Prinses in 't geel". Deze overzetting is mislei
dend, want het betreft een Chineesche prin
ses, en St. Saèns heeft dan ook bij de com
positie gebruik gemaakt van de vijftonige
Chineesche toonladder. Of die juffrouw nu een
geel of een andersgekleurd gewaad aan heeft,
doet weinig ter zake: geel is en blijft ze. Ver
der Schumann's Carnavalscènen voor orkest
I.Hilversum II, Vrijdag); dat op. 9 dateert uit
den tijd dat Schumann uitsluitend klavier
composities schreef, en die waren heelemaal
niet orkestraal gedacht. Integendeel is aan
Schumann vaak verweten, dat zijn sympho-
nieën in eersten aanleg voor klavier gedacht
schenen. Ten derde ..De onbekende Beetho
ven" (Hilversum II, Zondag), omdat onder
dezen de nieuwsgierigheid span.nenden titel
ook werken gebiacht zijn, zooals het Rondo
op. 129. die allerminst onbekend zijn. En het
overige behoort nu niet tot het belangrijkste
dat Beethoven geschreven heeft, al zijn er
b.v. onder zijn Variaties voor klavier wel
enkele, die meer de aandacht der spelers ver
dienen dan er aan geschonken wordt. Als voor
beeld daarvan kunnen we in de eerste plaats
noemen de heel fijne en geestige Variaties
over „La Stessa". die zelfs aan vele klavier-
paedagogen on tkend zijn. zooals ik ens op
een te Amsterdam door mij gegeven Beet"-'
hoven-recital ervoer. Ik kan de kennismaking Zang en piano. 10.05 Scheepsweerbericht. 10.20
daarmee van harte aanbevelen. —11.20 Concert lit Kopenhagen (gr. pl.)
en zijn orkest. 9.Radio-Journaal. 9.15 Het
Omroeporkest o.l.v. A. v. Raalte m.m.v. R.
Chemet (viool). 9.35 Disco-nieuws. 10.00 Om
roeporkest o.l.v. A. v. Raalte. 10.15 Viool-recital
R. Chemet A. d. vleugel E. Veen. 10.30 Kovacs
Lajos' orkest. 11.Berichten. 11.10 Gram.pl.
11.15—12.C0 De Avro-Decibels o. 1. v. Eddy
Meenk.
DROITWICH, 1500 M.
9.5010.35 Oogst-Dank-Dienst. 12.50 B. B. C.-
Nnrthern-Ireland-orkest o.l.v. E. G. Brown.
1.50 B.B.C.-militair orkest o.l.v. O'Donnell m.
m. v. T. Jones (zang) 2.35 v. Olof's Sextet
m.m.v. N. Gruhn (zang). 3.35„ Gram.pl. 4.05
Reg. King en zijn orkest. 4.50 Voor de kinde
ren. 5.10 en 5.25 Het Stratton strijkkwartet
m.m.v. solisten. 8.15 Oogst-Dank-Dienst 9.05
Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.20
Saxofoon-recotal S. Rasdier. 9.50 Commodore
Grand-orkest o.l.v. tl. Davidson. 10 50 Epiloog.
RADIO PARIS, 1648 M.
7.20, 8.20 en 11.20 Gram.pl 11.35 Orgel
concert 12,25 Gram.pl. 12.35 Orkestconcert
o.l.v. La'ois. 2.35 Zang. 4.20 Hoorspel. 5.20 Goldy
orkest. 8.20 Zang. 9.05 „Les mystères de Paris"
spel van Sue-bew. Bergerat 11.1012.35 Dans
muziek
KALUNDBORG, 1261 M.
11.22012.20 Omroeporkest o.l.v. GrÖndahl
2.454.35 Concert. 5.105.45 Gram.pl. 5.55
Zie Droitwich. 7.20 Hoorspel. 7.35 Zang en
piano. 8.10 Koorconcert. 8.35 Piano-recital.
8.45 Operettemuziek. 9.40 Omroeporkest o.l.v.
Reesen. 10.2011.50 Dansmuziek.
KEULEN, 456 M.
6.20 Havenconcert. 7.25 Concert. 8.35 Mor
genwijding. 9.20 Oogstaankfeest. 10.20 'Concetr
1.25 Radio-kwintet. 3.20 Omroeporkest, koor
en solisten. 5.20 Hoorspel 6.20 Vocaal con
cert, reportage en taptoe uit Hamburg, 9.50
Concert o.l.v. L. Eysoldt.
ROME, 421 M.
8.Concert m.m.v. L. Silva (cello) 9.20 Hoor-
soel. 9.50 Dansmuziek.
BRUSSEL, 322 M.
10.20 Gram.pl. 11.20 Salon-orkest o.l.v. Wal
pot. 12.20 Gram.pl. 1.302.20 Het Constantin-
orkest. 5.20 Dansmuziek. 6.20 Salon-orkest
7.35 Gram.pl. 8.20 Symphonieconcert en hoor
spel. 10.30—12.20 Gram.pL
BRUSSEL, 484 M.
10.20 Salon-orkest o.l.v. Walpot. 11.20 Gram.pl.
12.20, 12.50 en 1.302.20 dito. 5.20 Fanfare
concert. 7.35 Gram.pl. 8.20 Variété. 9.20
Gram.pl. 9.35 Operettemuziek. 10.30 Dans
muziek 11.5012.20 Gram.pl.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
'7.20 Zie Keulen. 9.20 Berichten. 9.50 Concert
10.05 Weerbericht. 10.2011.20 Hans Bund en.
zijn strijkorkest.
KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. Ingez. Med.)
MAANDAG 7 OCTOBER..
HILVERSUM, 1875 M.
N.R.C.V.-Uitzending.
8.00 Schriftlezing en meditatie. 8.159.30
Gramofoonpl. 10.30 Morgendienst olv. Ds. H.
J. Langman. 11.00 Chr. Lectuur. 11.30—12.00
Gramofoonmuzlek. 12.15 Orgelspel R. Parker.
I.00 Gramofoonpl. 1.25 Pianorecital door C.
Luitjes. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Gramofoon
pl. 2.45 Wenken voor de keuken. 3.153.45
Knipcursus. 4.00 Bijbellezing Ds. J. Jeronimus,
mmv. Zang en orgel. 5.00 Het Stichtsche Sa
lonorkest. 6.30 Vragenuur. 7.00 Ned. Chr. Pers
bureau. 7.15 Reportage. 7.30 Vragenuur. 8.00
Berichten. 8.05 Gramofoonpl. 8.45 Het Haagsch
Vocaal ensemble olv. J. Vranken. 9.15 G. van
Ravenzwaay: Heinrich Schuetz. 9.45 Vervolg
concert (om 10.00 Berichten). 10.3011.30
Gramofoonmuziek.
HILVERSUM 301 M.
Algemeen programma verzorgd door
AVRO.
8.00 Gramofoonpl. 9.00 Het AVRO-Aeolian-
orkest (gr. pl.) 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gra
mofoonpl. 10.30 Jetty Cantoren en haar en
semble en gr. pl. 12.00 Het omroeporkest olv.
N. Treep en gram. pl. 2.00 Orgelconcert P. van
Egmond Jr. mmv. C. van StaaBeversluis
(sopraan). 3.00 Voordracht Kommer Kleyn.
3.30—4.00 Fred Hartley's Novelty-kwintet (gr.
pl.) 4.15 Gr. pl. 4.30 Disco-causerie Max Tak.
5.30 Lyra-trio. 6.15 Ferdi Kaufmann en zijn
orkest. 7.00 Pianovoordracht Andor Földes.
7.30 G. de Josselin de Jong: De honingbij,
haar staatsgedachte, haar staatsgedachte,
haar liefdeleven. 8.00 Berichten. 8.10 Gramo
foonmuziek. 8,30 Uit de Oude Kerk te Amster
dam: De Haarlemsche Motet- en Madrigaal -
vereeniging olv. Sem Dresden, mmv. A. v. d.
Horst (orgel) 9.00 Hawaiianmuziek (gr. pl.)
9.15 Ferdi Kaufmann en zijn orkest. 10.00 Gra
mofoonpl. 10.15 Het Omroeporkest olv. Nico
Treep. mmv. J. v. d. Woude (viool) .11.00 Be
richten. 11.1012.00 Gramofoonpl. (dans
muziek).
DROITWICH, 1500 M.
10.35—10.50 Morgenwijding. 11.05 Causerie.
II.20 Gramomoonmuziek. 11.50 Duitsche les
.12.05 Het Sehotsche Studio-orkest. 1.05 Gra
mofoonpl. 1.50 Orgelconcert A. Goldsbrough.
2.25 Voor de scholen. 3.20 Gram. pl. 3.35 Voor
de scholen. 4.20 A. Lucchesi (viool) en M. Cun
ningham (uiano). 4.50 Orkestconcert olv. Po
well mmv. zangsolist. 5.35 Troise en zijn man
dolineorkest. 6.20 Berichten. 6.50 Zang door
H. Heyner (bariton). 7.10—7.30 en E.50 Lezin
gen. 8.20 „The Personality Machine", gevar.
programma. 9.20 Causerie. 9.35 Pianorecital J.
Wills. 9.50 Berichten. 10.20 Kamermuziek en
declamatie. 11.3512.20 Sydney Kyte en zijn
band.
RADIO PARIS, 1648 M.
7.20 en 8.20 Gramofoonpl.. 12.35 Orkestcon-
cer olv. Touche. 8.20 Vroolijk programma. 9.05
Concert mmv. Vocaal kwartet, strijkkwartet
en solisten. 11.10—12.35 Dansmuziek.
KALUNDBORG, 1261 M.
11.20—1.20 Concert uit Rest. „Wivex" 2.50—
4.50 Omroeporkest olv. Reesen. 7.20 Voordracht
en zang. 8.05 Gr. pl. 8.40 Saxofoonsoli. 8.55
Reportage. 9 40. Concert door Strijkkwartet.
10.2011.50 Dansmuziek.
KF.T LEN. 456 M.
5.50 Orkestconcert. 11.20 uit Hamburg: Ne-
dersaks. symphonieorkest. 1.35 Pianoduetten.
4.20 Uit Stuttgart: Landesorchester Gau
Württemberg—Hohenzollern. 8.30 Omroepor
kest en solisten olv. Snaga. 10.20—11.20 Con
cert uit Breslau.
ROME, 412 M.
8.00 „L'Isola verde", operette van Pietri, Or
kest: R. Josi.
BPUSSEL, 322 en 484 M.
322 M.: .12.20 en 1.30—2,20 Gramofoonpl.
5.50 Salonorkest olv. Dejoncker. 7.20 Gramo
foonmuziek. 8.20 Omroeporkest olv. Douliez.
10.30—12.20 Populair concert.
484 M.: 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Salon
orkest olv. Dejoncker 1.50—2.20 5.20: 7.05
en 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Symphoniecon
cert olv. André. 10.3011.20 Gramofoonpl.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.30 ..Herbstgefahrten", hoorspel met mu
ziek. 8.23 Moderne Oostenrijksche muziek, m.
m. v. solisten en orkest. 9.20 Berichten. 9.50