«/Cariurnbat" lfISCH BJILifl V. D. 1 LERK'S F 0T0 SCHOONMAKEN! SEVEN SISTERS KL. HOUTSTR. 112 Vullingen STAMELEN wend. gedaan MELKBROOD VAN ONDER TOT BOVEN VAN BINNEN EN BUITEN N.V. CEMSTO, NASSAU LAAN 30-32 HAARLEM - TEL. 11363 DONDERDAG 24 OCTOBER 1935 25 die nieuwe dans van den komenden winter. Hoe ontstaat de Nederlandsche dansstijl? Het verschil tmsscJien Amerika en Engeland. k ansen is in den loop der jaren een ontspanning en een sport gewor den, niet alleen voor de jeugd maar ook voor „menschen op leeftijd". Bijna iedereen danst tegenwoordig, of hij een intellectueel beroep uitoefent of leeft van handenarbeid Dansen is eenvoudig een attribuut van den modernen mensch gewor den. Al is lang niet iedereen een matador, ibijna ieder voelt toch de magnetische aan trekkingskracht van de beweging, waardoor de dans zich kenmerkt. Deze beweging is aan den anderen kant weer onderhevig aan de mu ziek, aan het soort „schlagers", dat het sei zoen oplevert. Het danspaar Klinkert demonstreert de hou ding bij de Cariumba. „Ja, ook in den dans wijzigt de mode zich, net als bij de kleeren", zegt Cor Klinkert, de Amsterdamsche dansleeraar. „De kern van de dansen handhaafd zich natuurlijk net zoo als japon, rok, blouse en jas sinds tientallen ja ren attributen van den menschelijke kleeding zijn. Maar ja, de japon van 1935 verschilt toch in principe van die van 1934. En zoo is het ook bij den dans, al heet hij nog steeds Foxtrott, Slowfox, Rumba, Blues, Wals, of Carioca, De stijl van al deze dansen wijzigt zich elk jaar en er komen steeds weer. nieuwe figuren bij, waartoe de dansmeesters worden geïnspi reerd door de muziek. Alleen de Tango, die in 1912 zijn intrede deed in Europa, maakt hierop een uitzondering. Deze Zuid-Amerikaansche dans is aan geen mode onderhevig." „Welk land, mijnheer Klinkert is nu toon aangevend voor de dansmode? De een zegt, dat Engeland het land is, waar de meeste gezelschapsdansen worden geboren en ande ren beweren, dat ze van den anderen kant van den Oceaan komen, uit Amerika." „Och, ze hebben allebei gelijk. Er is een Amerikaansche en een Engelsche dansmode, die even sterk van elkaar verschillen als een Amerikaan en een Engelschman". „Hoe bedoelt u dat?" „Wel de Amerikaan, vooral de Zuid-Ame rikaan is een impulsief mensch met veel tem perament. Deze eigenschappen kenmerken ook zijn manier van dansen. De Amerikaan sche dansparen laten zich steeds weer inspi- reeren door het fascineerend rhythme van hun jazz-orleesten, die voortdurend nieuwe variaties brengen op de bekende schlager melodieën. Het zijn dikwijls negerbands of Cubaansche strijkjes, die alle dansen vlug en vurig spelen. De Amerikanen dansen derhalve bij voorkeurs kleine, vlugge figuurtjes en de vlugge dansen, zooals de Charleston en de Carioca zijn dan ook uit Amerika afkomstig". „Dat is van sociologisch standpnnt natuur lijk buitengewoon interessant. Maar hoe is het met de Engelsche dansmode?" „Iedereen kent de Engelschen als een rustig sportief volk. Dit uit zich ook in hun manier van dansen. Ze beschouwen deze kunst als een sport, net als elke andere. Het sportieve element heeft ook bij den Engelschen dans de overhand. De Engelsche dansfiguren zijn groot. Men maakt de bewegingen alleen met de heupen, terwijl de beenen strak blijven. Het is de stijl van den grootmeester Syl vester, de stijl voor den „ballroomdancing". „En welk stijl is, volgens u, voor ons het beste geschikt?" „Zooals ieder de sigaret rookt, die hem het beste smaakt, danst hij ook op de manier die hem het beste ligt. In de Noordelijke lan den leven menschen' van zeer verschillend temperament. Rustige menschen geven de voorkeur aan een gedistingeerden Engel- schen Foxtrott, terwijl de losbandige jeugd dol is op de Rumba en de Carioca, En toch dansen wij deze dansen natuurlijk niet zooals de Zuid-Amerikanen. Wij nemen ze. over in een vereuropeaniseerde editie en trachten er iets van te maken, dat voor Holland geschikt is. De zuiver Engelsche stijl lijkt mij echter niet zoo geschikt voor het Hollandsche parket omdat onze dansvloeren veel te klein zijn voor de groote Engelsche figuren. Wij moeten zien, onze eigen stijl te vinden, die past bij onze mentaliteit. Hierbij doen we natuurlijk onze keuze uit de Engelsche en de Ameri kaansche dansfiguren en trachten uit beide methoden datgene te annexeeren, wat met onze opvatting van dansen het best harmo nieert. Op deze wijze ontstaat de Euro- peesche dans en in ons speciaal geval de Ne derlandsche". Zooals we reeds zeiden, zijn ook dit jaar de meeste modedansen uit vroeger jaren weer op het programma te vinden. Hiertoe behoorer. vooral de Foxtrot de Slowfox, de Tango, de Blues, de Rumba, de Carioca en de Wals. In al deze dansen heeft men als het laatste snufje de zoogenaamde „wrong-sidefigures" opgenomen, die er een zeer geraffineerde va riatie in brengen. Bij deze passen wordt de dame op de linkerzijde gebracht. Ook de Wals krijgt in dit seizoen een mo dern cachet door eenige nieuwe figuren, zoo als de „Double Pivot with Impetus Finish",, de „Simple Sequence", de „Fall-Away-Variat.ion", de „Roundabout Turn" en de „Dames-Step". De Slowfox is dit jaar behalve door zijn oude figuren nog gekarakteriseerd door de „Tóp- Spin" en de „Telemark". De Foxtrot' is thans de koning onder de dansen zooals vroeger de Wals. Er zijn talrijke variaties van dezen dans, de Quick-, de Slowfox en nog veel meer maar de oude Foxtrot., die omstreeks 1920 zijn intrede in Europa deed is de vader van alle. Zijn kinderen zijn in principe slechts variaties, die zich aanpassen bij het j veranderde rhythme van de muziek. Ook de Wals heeft in de laatste jaren weer meer en meer de harten van de danslustige wereld veroverd. De nakomelingen van den ouden geliefde „Wiener Walz" heeft alleen zijn tempo verlangzaamd, daar de manier van dansen, vergeleken met vroeger, steeds rus tiger is geworden. In den Tango komt nog het duidelijkst de Zuidelijke romantiek naar voren, al is van den Tango, dien men een twintigtal jaren geleden in de dancings van Buenos Aires kon zien, niet veel meer overgebleven Alle dans passen hebben zich in den loop der jaren aan gepast bij den Europeeschen stijl. Het is nu nog vrijwel het rhythme, dat den Tango zijn eigen karakter geeft en toch heeft men bij dezen dans meestal den indruk, dat het geen intellectueel beheerscht dansen meer be treft. Het is een zich laten voortbewegen op de maat van de muziekmet gebogen knieën Nu blijft nog de belangrijke vraag te be antwoorden: welke nieuwe dansen brengt dit seizoen? In dit verband verdient vooral de New-Charleston" te worden genoemd. Deze dans is in principe gebaseerd op den ouden Charleston. Hij heeft zijn oude karakter be houden, alleen zijn bewegingen zijn getem perd. Hij is vooral de dans voor den danser die van rythme houdt en hij kan eenvoudig worden gedanst op de muziek van de nieuwe Amerikaansche Foxtrotts, die zich beter lee- nen voor dezen dans dan voor den gedistin geerden Engelschen Foxtrot'. De voornaam ste figuren van den New-Charleston zijn de „Basic Step", de „Point Step", de „Quarter Turns", de „Promenade Side Step", de',1,Syn copated Side Step", de „Single Charleston Turning", de „Slip Step" en de „Outside Spin" Enhet alleraardigste snufje isde Cariumba. Deze dans is, zooals zijn naam reeds zegt, een kruising tusschen de Rumba en de Carioca. Hij is samengesteld uit de meest gebruikelijke en thans in trek zijnde figuren uit de deze Zuid-Amerikaansche dan sen. Deze dans, gelanceerd door Cor Klinkert, wil de verwarring ondervangen, ontstaan door het uitbrengen van de Rumba, gevolgd door de Carioca. Deze beide dansen zijn na melijk voor den gemiddelden danser nauwe lijks van elkaar te onderscheiden, omdat ze, wat hun rhythme betreft, slechts weinig van elkaar verschillen. De Cariumba werd on langs op een gala-avond in het „Palais de Danse" te Scheveningen voor het eerst door zijn schepper aan het Nederlandsche publiek vertoond. De houding bij dezen dans is volko men anders dan bij alle overige dansen. Heer en dame voeren hem namelijk op een bepaal den afstand van elkaar uit. De juiste houding van hoofd en armen bij den modernen dans. Dat is de „dernier cri" uit Terpsichore's rijk, dien dit seizoen ons brengt. Maar on danks de wijzigingen, die de danskunst elk seizoen ondergaat, is de dans toch in principe geworden tot een soort esperanto in het so- ciety-leven. Menschen, die de meest verschil lende talen spreken en elkaar met woorden niet kunnen begi-ijpen, vinden elkaar op den dansvloer en glijden samen over het parket, daar bijna iedereen de taal van de muziek en het rhythme, dat tot dansen, inspireert, verstaat. Overal op de wereld danst men. Zelfs het kleinste dorpje biedt zijn inwoners tegen woordig gelegenheid tot dit vermaak en in de groote steden danst men thuis, in het café, in de club of in de balzaal bij de klanken van radio, gramofoon of dansorkest. In het,kort: j niemand, die van gezelligheid houdt, kan de kennis van de moderne dansen meer ontbe ren I META HELEN JACOBS. VAN geeft cachet en variatie aan Uw tafel, is heerlijk, voed zaam, lichtverteerbaar en rijk aan vitamine. J. BALM ZOON BLOEIV1ENPAAL heeft iederen dag groote ver scheidenheid, zoowel in ver- sche Zee- en Riviervisch als in gerookte Paling, Zalm, Makreel of Bokking (naar verlangen met de hand of electr. gesneden). FLEUR DE SICILE geven aan de bonbons het karakter. Voor onze meer dan 1000 soorten hebben wij ter onderscheiding en ten behoeve van de verbruikers, op de bonbons welke niet gesorteerd verkocht worden, behalve onze naam, levens gestempeld» harde-, taaie- of zachte vul ling. De keuze uit onze supe rieure collectie wordt U aus weer gemakkelijker gemaakt. STÖTTEEEN TYGIëNISCK SPREKEN, om heeschheid en vermoeidheid Ier stem te voorkomen. ADEMHALINGSG YMNASTÏEK egen ademhalingsstoornissen. LIPLEZEN voor slecht- renden en dooven. CURSUS- en PRIVAATLESSEN' H. DE KRUIJFF, GEM. SPRAAKLEERARES. :rayenesterlaan 57 haarlem. SpreekuurDINSDAG en VRIJDAG U/22 of na Telefonische afspraak na 13V2 uur, No. 10 417. „SEVEN SISTE RS" Wales is een Anthraciet van bijzondere kwaliteit ZE HEEFT EEN GROOT WARMTE- VERMOGEN. ZE GEEFT ZEER WEINIG ASCH. ZE SLAKT NIET. Ze kost slechts Afm. 20/30 2.25 per H.L. Afm. 30/50 ƒ2.35 per H.L. „SEVEN SISTERS" Wales is voor Haarlem en Omstreken alleen verkrijgbaar bij Anthraciethandel ff ff De Spaarnestad Fr. Varkenmarkt 6-10, Tel. 14164 (SPAARNE bij Viaduct) b. g. g. 22373 MODERNE FOTO'S zè lasten het graaq èn ze qroeien er van ata kool. cJodfeo ze hebber! moqea geeft CJw baby dan dagelijks een snee van ons Haarlem, Heemstede, Bloemendaal FIRMA DE LUST SERÏ^E KAMPERVEST 1—3 Telef. 10569 OPGERICHT 1890. OUD ADRES VOOR HAARDEN EN HAARDKACHELS VAN VOORAANSTAANDE MERKEN. AANLEG VAN CENTRALE VERWARMING Van uit het vulhaard-systeem „AR IS-TO". Hiermede verwarmt U I a 5 kamers van Uw huis en U behoudt de gezellig brandende haard in Uw huiskamer. PF- VRAAGT GRATIS TECHNISCHE VOORLICHTING. SMEDER IJ. REPARATIE-INRICHTING.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 21