Haam
De A
Joh
ilJEI
DE GROOT N.V.
A»
ppejl.
HAARDEN
KACHEIS
N.V. Amsterdamsche Rijtuig Mij.
Laat het U thans nog eens gezegd zijn
v.o.v.
°*v-
U ZOEKT
ZAAL BESCHIKBAAR
N.V. Keiler Macdonald
ELciriciteit op elk gebied
Het zou kinderachtig zijn
S. MOK is toch voordeeliger.
S. MOK, GR. HOUTSTR. 153
S. MOK, GR. HOUTSTR. 153
VOOR KHOOPEN
MAMTELVOERINGS
v'aJ 56-2i
GRATIS LES
Tandheelkundig
Instituut
GEHEEL GEBIT
nONDKR'DAG 24 OCTOBER 1935
EN HAARD-
HSAREE M'S DAGBEAD
ïf
NIEUWSTE MODELLEN
ONAFBRANDBAAR
B»HHH E. M. JAARSMA, JAN JAARSMA
- FRISIA - LIPS PETERS -
PERMANENT DUPLEX,
VULCANA
TURENNE HAARDEN
VOLLE GARANTIE
VAKKUNDIG GEPLAATST
J. WENSING's
HAARDENMAGAZIJN en ELECTR. SMEDERIJ
PIETER KIESSTRAAT 22
TELEFOON 10408 HAARLEM
..rüTsrauamiwi
Wij boeken ons succes NIET met
sensatie, maar met juiste en be
trouwbare voorlichting. REO is een
beter afgewerkte wagen en heeft
het chassis dat voor Uw bedrijf
geschikt is.
REO chassis met 6 cyl. motor,
2900 K.G. draagvermogen 1725.
Reo Motor Car Company Lansing-Michigan U.S.A.
Haarlem - Plein No. 21 - Telefoon 11198
dat U een weekpensioen van b. v. flO.-
f15.- of f20- kunt verzorgen, uit te
keeren bij het naderen van den ouden
dag. Als uw inkomsten door uw werk
zullen verminderen en eens totaal op-
houden, moeten er andere middelen zijn
om de rust van den ouden dag te ge-
nieten. Vraagt daarom inlichtingen aan
Den Raad van Arbeid Afd V.O.V. Haarlem
!l!!:illl!i:i!;!i!l!l!!l!l1illi!llllllllll!l!llll!lllllllll!!llll!!llll!lllllllli!l!illlllll!lini!l!llllll!ll!llll!llll!llil!
een goed adres voor Bloembollen,
Zaden, Planten en andere Tuin-
bouwbenoodigdheden dan naar HEs
iaadhdudtl MI
Onze zeer uitgebreide
collectie Bloembollen
leveren wij uit eigen
Kweekerij. En wie kan U
beter van advies dienen,
dan een vakman
4
Firma V. SCHERTZER ZOONEN
SPEKSTR. 5 (b. d. Gr. Houtstr. en Gr. Markt)
umm
HOTEL „VAN OUDS HET RAADHUIS"
OVERVEEN.
voor BESLOTEN DANSCLUB of BRIDGE-CLUB, op zeer
billijke voorwaarden.
JANSWEG 42
TELEF. 11828
Radio. - Ouiv- Annotate*
Ook speciaal ingericht voor reparaties
Bij W. BRAKEL Jr., Botermarkt 17,
Telefoon 12897,
koopt U nog steeds een PRIMA ELECTR. STRIJK
IJZER met 3 jaar garantie 2.60 - 3.60 etc.
Een LEESLAMP, gesmeed ijzervanaf ƒ6.50
Een ELECTR. ORNAMENT van
f 4.25 - 5.25 - 8.50 - 10.50 enz. enz.
ZÉGT HET VOORT
GROOTE HOUTSTRAAT 16
UW ADRES VOOR:
C. A. na te doen en te adverteeren
Inderdaad is dit wel zeer zeker het geval, maar na
bootsing van advertentiën is een minderwaardige
handeling en past niet bij het zakensysteem van
tegenover het Proveniershuis,
die nooit minderwaardige artikelen verkoopt, en toch
voor ALLE artikelen die hij aanbiedt buitengewoon voor-
deelige prijzen noteert. Daardoor koopt U bij S. MOK
elk artikel dat tot zijn vak behoort, toch wel zeer veel
voordeeliger.
WIJ BIEDEN U HEDEN AAN
Gelakte Schuifbrood-
trommel
Prima Em. Broodtrommel
Broodplank, opschrift
Groote emaille Kamerpot
Vertinde Bedkruik
19
ct.
0.75
Stalen Bedkruiken
59
ct.
2.48
5 Pansponzen
10
ct.
3 Panlappen
10
ct.
0.21
5 rol Boterhampapier
10
ct.
0.25
Aluminium pan, groote
'2 ct.
98
ct.
0.19
Kleerenhangers 5 voor
10
ct.
0.46
Poetsdoozen
22'
ct.
Kachelrekje
29
ct.
0.54
Stofblikken
6V2
ct.
0.48
Verchroomde Lepels en
h ct.
Vorken
7''.
ct.
Aluminium Fluitketel,
2 Liter
Zware emaille Kolenkit
Kachelhaakjes
1 VERCHROOMDE SOEPLEPEL
1 AARDAPPELLEPEL, 1 GROENTELEPEL,
1 SAUSLEPEL
te zamen 86 cent.
PRIMA EMAILLE KEUKENUITRUSTING, 21-deelïg
7.48.
En nog 1000den artikelen bij
t.o. het Proveniershuis TELEFOON 11020.
KLEERMAKERSFOURNITUREN HANDEL
Groote Houtstr. 98, Telefoon 16772. Haarlem
Opticiens ENDENBURG ZN.,
RIJKSSTRAATWEG No. 6 (bij het Soendaplein)
Moderne brillen, correcte pasvorm,
Möderne prijzen, correcte bediening.
Voor alle Ziekenfondsleden het adres
111 STOOKT - A
VAN EIGEN BODEM
De brandstof bij uitnemendheid.
Maat en gewicht gegarandeerd.
Verzegelde zakken.
TELEFOON 12504, CR. HOUTSTRAAT 187
Vujf.J^enJ-ieJn lnlaatMb- v-a-f 8UC
Kabinet meub. v.a.f 130.51
Elec. machine v.a. f 117.0C
KRUISSTRAAT 42
HAARLEM
in Stoppen en Borduren
Oude mach. worden ingeruild.
appelboom behoort tot de oudste
onzer boomen. Oorspronkelijk kwam
de wilde appel in verschillende Euro-
peesche bosschen voor; deze wordt
echter niet als de stamvader van de talrijke
ruim 600 edele soorten, die men kent,
beschouwd. Men beweert, dat deze afkomstig
zijn van takken, welke door de Romeinen van
over de Alpen meegebracht en op de inheem-
sche, wilde stammen zijn geënt.
De naam appel is zeer oud; hij wordt, wei
nig veranderd, in de meeste Europeesche talen
aangetroffen en stamt waarschijnlijk van het
Sanskritsche woord a'oala af. Sommigen ech
ter beweren, dat hij van het Keltische eppi-
lew vrucht is afgeleid; volgens hen be-
teekent de naam appel dus in het algemeen
vrucht.
De appelboom stond reeds bij onze voor
ouders om zijn kostelijke, verkoelende en
tevens voedzame vruchten in hoog aanzien. Hij
werd door hen onder de bizondere bescherming
der goden gesteld. Zijn stam werd nimmer
door den bliksem gespleten en de hamer van
den donderaar Donar (Thor) kon hem niet
treffen. Om die reden plantte men hem ook
bij de hutten om deze met zijn takken te be
schaduwen en ze daardoor voor den bliksem
te beveiligen. De appel stond bij de oude Ger
manen zoo hoog aangeschreven, dat zij zelfs
geloofden, dat hun goden en zaligen zich met
zijn vruchten verkwikten. Iduna, de echtge-
noote van Braga (de god der dichtkunst, die
bij de feestmalen der goden zijn opwekkende
liederen deed hooren) was de bewaarster van
wonderlijke appels. Zij gaf dezen aan de goden,
die door het eten daarvan, in het volle bezit
hunner levenskracht, jeugdig en schoon ble
ven. Door een dienares van Iduna werden ook
aan de helden bij hun binnentreden in Wal
halla zulke appels aangeboden. Ook kwam
de appelboom in het Paradijs voor. Door de
Keltische volken werd daarom het paradijs
appelland (Avalon) genoemd.
Het hoeft geen verwondering, dat vele bij-
geloovige denkbeelden betrekking hebben op
dezen, door goden en menschen zoo geliefden
boom. Zoo mocht men op Nieuwjaarsdag geen
appels eten. want wie dit deed, kreeg evenveel
zweren op zijn lichaam als hij appels had ge
geten. In vele streken gelooft men nóg, dat
men door middel van een appel de wratten
van de handen kan doen verdwijnen. Men
moet ze dan, stilzwijgend, driemaal met een
appel bestrijken en deze daarna onder den
drop van een dakgoot leggen; als dan de appel
verrot, verdwijnen ook de wratten.
Om de boomen meer vruchten te doen voort
brengen, sloeg men ze met stokken en roeden.
In enkele plaatsen in Tyrol geschiedde dit nog
in het laatst der vorige eeuw op Goeden Vrij
dag; o.a. te Lechthal. De Czechen daarentegen
sloegen de boomen niet, doch zij begaven zich
dien morgen naar den boomgaard, knielden
voor een der boomen neer en zeiden dan: „O
boom, ik bid, dat God u goed make!" In den
daaropvolgenden nacht liepen zij om den
boomgaard heen en spraken met luider stem
de volgende woorden: „Maak knoppen, gij
boomen, of ik zal u met roeden slaan!"
Wie in de twaalf heilige nachten (van 25
December tot 5 Januari) appels vond, die op
weg naar huis in goud werden veranderd,
moest hierover zwijgen, anders werden zij da
delijk bedorven. Hiervan wordt het volgende
voorbeeld vertfeld. Een muzikant was eens bij
den doop van een kind in Hildesheim tegen
woordig geweest. Laat in den nacht vertrok
hij en kwam den „dwergkuil" voorbij, waarin
juist door de aardgeesten een feestmaal werd
gehouden. Alles was klein, uitgezonderd de
vvijnflesschen en de vruchten, want wijn en
vruchten bezitten de dwergen niet en zij moe
ten deze van de menschen stelen. Het gezel
schap was zeer vriendelijk tegen den musicus,
schonk hem appels en peren, doch gelastte
hem uitdrukkelijk te zwijgen. Na afloop van
het feest viel hij in slaap en toen hij ont
waakte, waren zijn zakken zoo zwaar, dat hij
moeite had om overeind te komen, want de
appels en peren waren in goud veranderd. Dit
bracht hem in een vroolijke bui, en toen hij in
Hildesheim aankwam, vroeg hij aan den
poortschrijver hoeveel hij voor de halve stad
moest betalen, er bijvoegende, dat hij daar
voor geld genoeg van de dwergen had ontvan
gen. Eensklaps werden toen zijn zakken licht
en vochtig en in plaats van goud vond hij
niets dan verrotte appels.
Vroeger bestond in vele steden het gebruik,
om voor ieder kind, dat werd geboren, in het
uur zijner geboorte een boompje te planten.
Men meende, dat uit het gedijen of afsterven
van dien boom de tcekomst van den mensch,
voor wien hij geplant was, kon worden voor
speld. In Aargau heeft dit gebruik nog heel
lang bestaan, zelfs tot in het begin dezer
eeuw. Men plantte daar voor een zoon een
appelboom en voor een meisje een pereboom.
Zoo wordt b.v. verhaald, dat een vader uit
Aargau, vertoornd op zijn slechten zoon, die in
den vreemde vertoefde, doch wiens schand
daden in zijn geboorteland bekend waren ge
worden, naar het veld ging om den daar ge-
planten geboorteboom te vellen. De vader
brak door deze daad alle gemeenschap met
zijn zoon af, die voortaan door hem niet meer
als een lid zijner familie werd beschouwd.
De appel was reeds bij de Ouden, door zijn
kogelvorm, het zinnebeeld van volkomenheid
en een afbeeldsel der wereld.
Daarom was een appel met een kruis daar
boven voor keizers en koningen het teekèri der
wereldheerschappij. Men noemde zulk een
appel „rijksappel". Omtrent het ontstaan en
het lot van den eersten rijksappel wordt ver
meld, dat Alexander de Groote hem uit het
goud, afkomstig uit de door hem veroverde
landen, liet vervaardigen. Deze appel kwam
later in het bezit van een der drie koningen
van Arabië, die, toen zij de ster uit het Oosten
hadden gezien, naar Jeruzalem trokken om
den pasgeboren koning der Joden te aanbid
den. Doch de appel brak, toen het kind Jezus
hem aanraakte en dit was een duidelijk teeken,
dat van nu aan het aardsche rijk voor het
onvergankelijke hemelsche rijk moest wijken.
Eigenaardig was ook het gebruik, dat door
de West-Gothen van den appel werd gemaakt.
Wanneer n.l. van een jongen onder de zeven
jaar moest worden uitgemaakt of hij tot de
jaren des onderscheids was gekomen, hield
men hem een appel en een goudstuk voor. Een
van beide mocht hij dan kiezen. Nam hij het
goudstuk, dan begreep men, dat hij reeds het
nuttige van het aangename wist te onder
scheiden. Hij werd dan van dat oogenblik
door de mannen verder opgevoed en onder
wezen.
In enkele streken van de Lüneburgerheide is
het lang de gewoonte geweest, om den thaler,
welke de pastoor bij gelegenheid van een hu
welijk ontving, in een appel te steken en dezen
na afloop der plechtigheid op het altaar te
leggen. Zulk een appel werd bruidsappel ge
noemd.
Jecovïto! levertraan
wetenschappelijk de
beste levertraan
voor U en Uw kind.
drogisten
Verkrijgbaar
bij apothekers en
a f 0./5 per flacon.
(Adv. Ingez. Med.)
RIJKSSTRAATWEG 16
HAARLEM-N. TELEF. 1 6 7 2 6
_loos trekken inbegr.
BESLIST PIJNLOOZE BEHANDELING.
Spreekuren alle werkdagen
van 912 en 14 uur. Zater. 912 uur.
Avondspreekuren
Dinsd., Woensd. en Donderd. v. 79 u.
Het zeilen ligt ons, bewoners van het waterrijke ivesten, na aan het hart.
Als ivij den air en strijd met den wind hebben aangebonden, als de zeilen blinken
en bollen, als het vaantje -in top zijn luchtig spel speelt, als onze steedsche scheiding uit
onze haardos waait en dat heerlijke gevoel van waarachtige vrijheid zich van ons mees
ter maakt, dan zijn ïvij in ons element
Ja, wij Nederlanders, wij zijn zeilfanatiekelingen van de eerste soort. Er zijn er zelfs
onder ons, die hun vaartuig een verdienden winterslaap niet gunnen en de zeilen hijschèn,
als er geen droppel water in rivieren en meren te bekennen valt
Die onverbeterlijken zijn de ijszeilers. Maar zij krijgen niet altijd gelegenheid hun
sportieve lusten uit te vieren, want het ijs moet extra betrouiobaar zijn en in een kwakkel
wintertje komt de ijszeïlvreugde niet aan bod.
Niettemin is vorst Thialf ons dikwijls zoo gunstig gezind geweest, dat toe het ijs konden
bezeilen en zelfs wedstrijden houden. Onze meren, waaronder niet in de laatste plaats
het IJselmesr, bieden daarvoor een prachtig strijdperk.