K IS De Britsche Automobieltentoonstelling. VERVEN NET MEISJE FINO is fijn! GROOTE AFBR. VEILING INSPECTEUR NETTE JONGEN Postzegels TE HUUR v. Indisch HAARLEM'S DAGBLAD r ADVERTEERT rS Militair Tooneel H. O. V. AlEes OKE CADEAUX B. KUIJT UIJT IJKEN OPEN DONDERDAG 24 OCTOBER 1935 HAARLEM'S D A G B E A D Ï3 De stroomlijn getemperd. Geen babywagens meer. Wordt het comfort te groot? (Van onzen correspondent.) Londen, 22 October De automobiel van den dag is voor alles waardig en weelderig. Er is geen onbezon nenheid er is is geen futurisme in de automo bielen, welke de tentoonstelling in Olympia te bewonderen geeft. Het futurisme in ver- keersverband moet men hier niet zoeken, maar men kan het gemakkelijk vinden op straat. De deftige vormelijkheid van den mo dernen wagen en hoe welgevormd is hij daarbij! is zijn antwoord op de borden- luidruchtigheid van de verkeersoverheid, die zich uitdrukt in een verbijsterende verschei denheid van geometrische vormen, triangu lair, vierkant, rond, diagonaal, in trapeziums en paralellogramiman en in opzichtige kleu ren. Elke vorm, elke kleur vertegenwoordigt een speciale belemmering van het verkeer en te zamen maken ze de straat kubiek en ko miek. De auto van den dag trekt er door heen, statig en onverstoorbaar, een schoon en hooghartig schepsel, dat de plagerij van zijn omgeving langs zijn glanzende flanken laat ?aan. Dat is maar een aanloop; en in werkelijk heid kunnen wij de overheid niet hard vallen om haar goed bedoelde en zelfs goed doel treffende verkeersmaatregelen, die aan de straten der steden zulk een onrustig, druk en kaballistisch uiterlijk hebben gegeven. Er zijn 480 auto's te zien in Olympia. De duurste kost 4000 en de goedkoopste 120. Indien Ford mee zou hebben gedaan maar hij houdt altijd tegelijk met de Show zijn eigen tentoonstelling zou de goedkoopste wagen 100 hebben gekost. Nadat wij op den menschenstroom de poorten waren binnenge- dreven viel ons oog het eerst op een ledigen stand en de eerste gedachte was: hebben de sancties op het laatste oogenblik de Ita- liaansche auto's buiten gehouden? Want bo ven de stand prijkte een vermaarde Italiaan- sche naam. De ledigheid was echter slechts een toevallige omstandigheid. Het vervoer naar Hammersmith van het vermaarde Ita- liaansche merk was vertraagd. Straks zal het hier in al zijn glorie pronken. Men gaat al lang niet meer naar de jaar- lijksche motor show om er te worden verrast door noviteiten in chassis- of koetsbouw of in uitrusting. Historisch heeft de automobiel den leeftijd bereikt waarin zij zich constructief gesproken heeft gevonden. Er zijn nog slechts tendenzen en er is nog slechts ontwikkeling- langs lijnen van geleidelijkheid. Zoo kan men bijvoorbeeld vaststellen, dat de goedkoope auto de auto die eens goedkoop was om de kleine afmetingen niet meer de baby is, die zij eens was. Er zijn geen babies meer. De kittige Austin 7 bijv., die het geestesoog nog voort ziet schieten op de wegen van zes of zeven jaren geleden, hoort thuis als men er nog een exemplaar van heeft in het Mu seum van Technische Wetenschap in Ken sington. Het wagentje is geschiedenis gewor den, een interessant specimen van den pri mair en staat van de kleine auto van den tijd, die weinig minder is dan een verkorte editie van de elegante limousine. Opvallend ook is de ontwikkeling van de lijn. Mien heeft in den loop der laaste jaren hier in Olympia zon derlinge stroomiijn-gedaanten gezien, te bui tenissig om algemeene sympathie gaande te kunnen maken. Ze stonden er vreemd en ver legen tusschen de overheerschende hoekig heid van coupé's en radiatorkappen. Maar, naar achteraf blijkt, waren ze een duidelij ke wenk aan het adres der fabrikanten, om de wat traditioneele en niet al te logische vormen van hun producten te herzien. De wenk is ter harte genomen. Er zijn geen wa gens van uitgesproken stroomlijn-vonn maar er zijn ook geen wagens waar in het idee geen uitdrukking heeft gevonden. Hier is het meer daar is het min der gedaan. Maar de gansche tentoonstelling- beaamt als in koor de logica en dientenge volge de schoonheid van de vloeiende lijn, jaren geleden wat overnadrukkelijk gepre dikt door den luchtschipbouwer Burney in een automobiel, welke de Prins van Wales toen heeft gekocht, waarin Z. K. H. zich eens of nooit heeft vertoond en die onlangs aan een verzamelaar van rariteiten is verkocht. Elke auto op de Show (zelfs de Rolls Royce met uitzondering van de onverwoestbare radiateurkap) roept in haar aanschijn de herinnering wakker aan de eerste klodder stroop, die in een schoon verleden van den lepel boven ons bord met vaderlandsche brei viel. Alles is zoo glad en glanzend. Waar is het reservewiel, waar het bagagerek? Waar zijn de lampen gebleven en waar de aanhangsels voer velerlei doel, die de auto van het verle den zichtbaar meesleepte? Ze zijn altegader zoogezegd met de stroop overgoten. Laten wij echter de stroop In de kast zetten. Het goedje heeft zijn plastische bezwaren en het heeft naar wij hopen zijn dienst ver richt. Waar automobilistische vormen moeten worden besproken zou de vergelijking met de Vrouw zeker eleganter zijn en ook misschien beter passen. Misschien want er is dit be zwaar dat de mode van de auto molligheid en zekere uitgesproken rondingen verlangt,, welke de mode van de vrouw alsnog verwerpt hoe zeer de heer Cochran ook voortgaat te ver klaren, dat zijn „Young Ladies" geen slanke lijn meer mogen hebben. De meeste modellen komen ons bekend voor. Dat komt omdat fabrikanten de ge woonte van voorheen, om hun nieuwste crea ties pas op de Show te lanceeren, hebben prijsgegeven. Verscheidene „modellen voor 1936" hebben reeds vele mijlen in 1-935 ver slonden. Dat de Britsche Standard-fabriek een reeks gansch nieuwe wagens zou laten zien wist men reeds van de copieus geïllustreerde adver tenties in de dagbladen. En het lichtere mo del van Rolls Royce was ook lang geen ge heim meer. In de Engelsche wagens is de invloed van den kanselier van de Schatkist merkbaar. Nu paardenkrachten niet uitsluitend de basis van belasting zijn is het aantal van deze krachten in de Britsche motors gestegen. Wat eens 10 w-as is nu 12. Wat eens 16 was haalv nu de 20. De Engelsche motoren worden ro- 'buster. En men hoopt er van dat de buiten- landsche markt onder den indruk zal komen. De Prins van Wales heeft bij de opening de fabrikanten aangespoord ernstig te beproe ven een grooter deel van de exportmarkt te Veroveren, opdat er direct en indirect meer werk zal komen voor de Britsche handen. Hij heeft ook bekend dat hij, op middelbaren leeftijd gekomen, meer be langstelling heeft voor het gerief dan voor de snelheid van de automobiel. De wagens hier te pronk gesteld verschaffen naar ons oor deel de overdaad van comfort, die schaadt, De zetels, ook die voor de bestuurders, noodi- gen tot slapen uit. Ze hebben vaak hoofd kussens van streelend rubberig materiaal. De langste beenen kunnen zich behagelijk strekken. Een druk op toegeeflijke knoppen, een tikje met den vinger tegen een gewillig krukje, te- iesc'opische stuurwielen doen den wagen smeuïg en gehoorzaam van vaart en richting- veranderen. Hen vrouwenvoet, die nooit an dere inspanning heeft gekend dan die van de rumba, kan de wet der traagheid, die zich in een zware auto zoo formidabel kan doen gel den, met het grootste gemak tot machteloos heid doemen. Een oudgediende in de we reld van de automobiel, die al die verfijning aanzag vond het „nauseating", dat wil zeg gen hij vond het misselijk. Maar wij zien alleen rijdende paleisjes van comfort, met ventilatie die niet tocht, met onafhankelijk veerende voorwielen en met meer ruimte om zich behagelijk neer te vlijen dan ooit het ge val is geweest. A. K. VAN R. HET TOONEEL NIEUW SCHOUWTOONEEL „DE ONDERWERELD". Het succes, dat Jam Lamers en Sam de Vries verleden jaar 'bij Het Nieuw Schouw- tooneel met De Fakir hebben gehad, heeft hun waarschijnlijk er toe gebracht het nog eens in dezelfde richting te probeeren en de super-tooneelfilm „Onderwereld" ds er het resultaat van geworden. De film heeft zoo dikwijls reeds leentje buur gespeeld bij het tooneel, waarom zou het tooneel dam ook niet eens bij de film te gast gaan? Men zegt, dat de vaart, het tempo en de voortdurende afwisseling redenen van het succes zijn van de film. Welnu, geef aan het tooneel ook die kans en wie weet, of men daarmee niet het publiek weer maar den schouwburg trekt! Had ook De Fakir aan die factoren niet zijn bijval te .danken? Bij Onderwereld echter is de verwachte bijval uitgebleven. Het publiek heeft er niet de belangstelling voor als voor De Fakir en dit moet dus een oorzaak hebben. Maar waar ligt nu de fout? Ik las de toelichting van de schrijvers in het programma eens door en het slot er van gaf mij het antwoord. „Het verhaal?" zoo schrijven ze. „Ach kom. gij maakt u toch niet bezorgd over het ver haal! Ofherinnert ge u behalve Garbo, Dietrich en Chevalier ook de „stories" nog, die om ze heen hingen!" O, la, la, daar heb je 't! Hebben de schrijvers werkelijk ge meend. dat het verhaal bijzaak was? Maar dan hebben zij zich toch vergist. Dachten zij heusch, dat de opeenvolging van verschillen de scènes in los verband al voldoende was om het publiek een heelen avond te boeien? Het verhaal blijft nog altijd van belang, vooral als men geen Greta Garbo, Mariene Dietrich of Maurice Chevalier ter beschik king heeft en dat verhaal nu ontbreekt fei telijk geheel in Onderwereld. Vaart, tempo, afwisseling zijn niet voldoende, wanneer wij ons niet voor de hoofdpersonen in het sce nario onverschillig of liet tooneel of film is rinteresseeren. Wij zagen verschillende sketches uit de onderwereld en daaronder ongetwijfeld zeer geslaagde zooals die in de slaapstee, bij den pruikenmaker en den juwelier -maar wij leefden niet mee met den Dikke, den Lange en den Stille, wij stonden er zelfs vrij onverschillig tegenover, -hoe het met deze heeren verder zou afloopen. Spanning ont brak vrijwel geheel en dat is naast tempo, vaart en afwisseling toch een der eerste factoren zoowel voor de film als en in nog grootere mate voor het tooneel. Het waren nu feitelijk niet veel meer dan plaatjes uit de Onderwereld, waarbij er vele zoo als die met den „Stille" te dikwijls her haald werden en te weinig belangrijk waren voor het geheel. En het was daarom niet 'te verwonderen, dat het ware contact tusschen het tooneel en de zaal niet recht wilde ko men. En toch werd er voortreffelijk gespeeld. Ko van Dijk was prachtig als de „Dikke", een lobbes, die het goeie wel wil, maar het kwade steeds doet, hoe sterk speelde hij o.a. zijn scène voor den commissaris Lau Ezerman typeerde kostelijk den zoo veel sluweren „Lange", die altijd weer door de mazen van het net weet heen te slippen, Jacques Snoek liet niets na om ons van de valschheid van den „Stille" te overtuigen, Dogi Rugani gaf haar niet gering talent aan de „Ster", mevrouw Royaards ging in de gedaante van de drank- lustige gravin als een luguber spook door deze tooneel-film, Jan van Dommelen typeerde markant verschillende figuren, zooals het boertje en den reclasseerings-ambtenaar, Hein Harms en Sam de Vries deden in typeerkunst niet veel voor hem onder, Ferd. Koolbergen maakte iets heel goeds van den pruikenmaker, Rienk Brouwer was een massieve maar niet al te snuggere „Rus", alias rechercheur en zoo viel er dus van typeering en spel genoeg te ge nieten. En er zat ook werkelijk vaart in de vertooning, dank zij de ingenieus gevonden decors van Jacques Snoek, waaronder er en kele zooals de bar en het verblijf van de Snees zeer geslaagd waren. Maar de types groeiden niet uit tot personen en de verschil lende sketches vormden tezamen geen stuk en dat is nu eenmaal noodig ook voor een super- tooneelfilm. Had men het misschien meer in het gro teske gezocht, zooals in de Drie Stuivers-Opera, of in het satirische, zooals in De Fakir, dan zou het waarschijnlijk meer hebben geboeid. Wij hadden waardeering voor enkele raak ge speelde sketches, bewondering zelfs voor de oplossing, die de regie gevonden had deze scènes vlug achter elkander te laten afspelen in aardige meestal aanduidende décors, maar daartusschen verflauwde ook heel dik wijls onze belangstelling zoo zeer. dat zij nu en dan tot verveling dreigde te dalen, en dat is altijd funest bij tooneel, film of super- tooneel-film. Wij vreezen dan ook, dat deze Onderwereld de wereld niet veroveren zal, zoo 's de Fakir het deed. J. B. SCHUIL. MUZIEK. QUINTETTE INSTRUMENTAL DE PARIS. De eerste muziekavond van K. a. h. V., door het „Parijsche instrumentale Kwintet" gege ven, was hoogst interessant, lang en ver moeiend, want vier van de vijf uitgevoerde kamermuziekwerken waren voor zoover ik weet nova voor Haarlem. Slechts het Strijktrio in c kl. t„ op. 9 no. 3 van Beethoven mocht geen onbekend werk heeten: het Trio Pasquier speelde het in het vorige seizoen op een Toon kunstavond. Van het Kwartet voor fluit, viool, alt en cello, K. V. 285, van Mozart, waarmede het concert begon, scheen me het Adagio, een ele gie voor fluit met pizzicato-begeleiding der an dere instrumenten, het meest eigenaardige ge deelte. Ook in het eerste Allegro en in het bij het Adagio aansluitende Rondo is de fluit so listisch concerteerend behandeld; de als steeds meesterlijke modelleering omvat hier echter een thematisch materiaal, dat alleen belang wekkend is voor zooverre het in latere werken meer doorwrocht terug te vinden is. Zoo her kenden we in doorwerking en coda van het Allegro het hoofdthema van het strijkkwintet in g. kl. t. terwijl het hoofdthema van dat zelfde Allegro terugkeert als zangthema van het eerste klaviertrio in G gr. t. Het Rondo brengt af en toe de Finale van het strijkkwin tet in C gr. t. in herinnering. Wat in Mozart's werk zonder voorbehoud boeide en bewonde ring afdwong was het spel van den fluitist René Le Roy, dar evenzeer in alle andere num mers, waarin hij meewerkte, uitmuntte. Welk een verschil met Mozart's gladde kunst toonde Beethoven's opus 9 no. 3! Hier voelen we reeds den jongen Titaan in, even machtig en oorspronkelijk in zijn ideeën als in de uitwerking er van. Duister en vol inge houden hartstocht is het begin, de dalende unisono. Een nerveuze spanning heerscht in dat Allegro con spirito, het siddert, klaagt en tracht zich aan den drukkenden greep te ont wringen Het innige Adagio brengt voor een wijle ontspanning; het Scherzo echter stormt in wilde opgewondenheid voort en die stem ming blijft in de Finale, die in moeheid en uitputting eindigt. Ook in dit Trio zijn meer dere thema's, die in latere werken van Beet hoven terug te vinden zijn: het unisono-be- gin en de verderop daaruit gevormde sequen- zen in de Finale van het Strijkkwartet op. 131. het thema van de Finale van op. 9 no. 3 in het begin van het Rondo dat het Strijkkwar tet op. 18 o. 1 besluit. De uitgang in dezelfde tet op. 18 o. 1 besluit. De uitgang herinnert aan dien van een ander, nog vroeger ge schreven werk in dezelfde toonsoort: het Klaviertrio op. 1 no. 3; tot een 'triom- feerende afsluiting als die van de Vijfde Symphonic, een einde in vrede en gelukzalig heid als dat van de Klaviersonate op. 111, zou Beethoven zich pas in latere, rijpere jaren gestemd voelen. De vertolking van het Strijktrio scheen bij den aanvang zich niet boven de materie te zullen verheffen, doch werkte zich gaandeweg tot grooter hoogte op, zoodat zij ons van de volle be teekenis van het werk kon doordringen. Groote ingenomenheid verschafte de ken nismaking met de „Variations libres et Finale" van Gabriel Pierné, een werk even interessant in harmonisch en metrisch opzicht als beko rend door de pracht en de verscheidenheid van het instrumentale coloriet. De componist heeft in dit werk, dat hij voor het Quintette instrumental de Paris schreef, wel een zeer gelukkig gebruik gemaakt van de door de verschillende kleur en techniek geboden mo gelijkheden. Dat heeft ook Debussy in zijn Sonate voor fluit, alt en harp gedaan, alleen is hier alles nog veel transparent^ gehouden Een met die van het Prélude a l'Aprèsmidi d un Faune verwante stemming komt ons uit het eerste hoofddeel, de Pastorale tegemoet, en de ijle sfeer, die alle hardheid mist, blijft ook in de beide andere hoofddeelen bewaard. In een helder F gr. t. wordt het werk afgesloten Daarentegen is het „Concert a cinq" op. 71 van Jos. Jongen van 't begin tot het eind druk, ondoorzichtig en gezwollen. Wat een menigte noten staan in dat werk, welker ge mis men niet betreurd zou hebben! Ook dit stuk is aan het Parijsche Kwintetensemble op gedragen, maar de componist heeft de instru menten niet met zoo groote virtuositeit en dis tinctie behandeld als Pierné gedaan heeft. Dat „Concert" van Jongen werkte vooral na al hetgeen voorafgegaan was vermoeiend en het kon mijn belangstelling nauwelijks gaande houden. Naast den fluitist excelleerde de harpist Pierre Jamet. Ook de violist René Bas de volgorde in 't programma: René Bas, viool zou misleidend kunnen werken! en de cel list Boulmé toonden superieure kwaliteiten; de altviool van Pierre Grout klonk wat dun ner en nasaler dan we van andere gewend zijn. Het samenspel was in alle werken voortref felijk. K. DE JONG. Minister De Wilde's beleid besproken. Vragen over een ambtswoning Van den Commissaris der Koningin in Noord-Holland. In het voorloopig verslag der Tweede Kamer over de begrooting van Binnenlandsche Zaken voor 1936 wordt door enkele leden er op ge wezen, dat meer dan één raming in deze be grooting te optimistisch is. Hierbij wezen zij op het bedrag van f 3.450.000. uitgetrokken voor steun aan noodlijdende gemeenten, welk bedrag veel hooger zal moeten zijn. Het be drag van f 1.900.000 voor steun aan in het bui tenland vertoevende Nederlanders, achten zij eveneens veel te optimistisch geraamd. Gevraagd werd of het juist is, dat in 1934 door den Rijksgebouwendienst voor vijf jaren een huis is gehuurd met recht van koop voor f 60.000, welk huis bestemd zou worden voor ambts woning van den commissaris der Ko ningin in Noord-Holland, terwijl men zich eerst daarna overtuigd heeft of de commissaris der Koningin het daartoe geschikt achtte. Aangezien deze het niet geschikt oordeelde, zou het huis thans nog ledig staan terwijl er nog geen nieuwe ambtswoning is. Zoo een en ander juist is, hoe is deze gang van zaken dan te verklaren en wie draagt daarvoor de verantwoordelijk heid? Vele leden gaven als hun oordeel te kennen, •dat de minister te ver gaat met zijn ingrijpen in het beleid van de gemeenten zoowel bij het geven van algemeene voorschriften als van beslissingen waarbij hij aan bepaalde gemeen ten zijn wil oplegt. Door verschillende an dere leden werd dit optreden verdedigd. Verloofd: ANNY M. G. v. HEUST en J. F. BUETERS Jr. HeemstedeDen Haag Ontvangdag Zondag 27 Oct. a.s. van half 3half 5 Heemsteedsche Dreef 105 Getrouwd: A. W. H. A, BY VOET en MARIAXITA LOEB die, mede na,mens wederzijdsche ouders hartelijk dank zeggen voor de belangstelling, bij hun huwelijk ondervonden. Hilversum, 23 October 1935 Adres; Eikenlaan 8, Bennebroek Heden overleed tot onze diepe droefheid, zacht en kalm, onze geliefde Broeder. Behuwdbroeder en Oom, de Heer Johannes Kort in den ouderdom van bijna 68 jaar. H. J. KORT TRUTJS SEDBE Haarlem, 23 October 19 35 Zocherstraat 56 Geen bezoek De crematie zal plaats hebben te Velsen op Zater dag 26 October a.s. na aan komst van trein 14.14 uur, halte Driehuis-Westerveld. Heden overleed tot onze groote droefheid onze beste Oom Jan Kort in den leeftijd van bijna 68 Jaar. DE NICHTEN EN NEVEN Haarlem, 23 October 1935 Inplaats van kaarten Heden overleed te 's-Gra- venhage tot onze diepe droefheid onze geliefde Moeder, Behuwdmoeder en Behuwdzuster Alida van Drooge, Weduwe van J. W. Maassen in den ouderdom van 79 jaar. Uit aller naam: Mr. TH. MAASSEN M. B. MAASSEN— RAMBONNET Bentveld, 23 October 1935 Geen bezoek De teraardebestelling zal plaats hébben Zaterdag a.s. te half twaalf op de be graafplaats Oud Eik en Duinen. Vertrek van het sterfhuis te kwart vóór elf. DANKBETUIGING Méde namens zijn vrouw betuigt ondergeteekende zijn harteiijken dank aan de familie Blok en col lega's (drukkerij R. Blok en Co.), voor den aangenamen dag, hem op 22 Oct. j.l. bereid ter gelegen heid van zijn afscheid van ge noemde drukkerij. A. v. NOORDUIJN Haarlem, Teylerstraat 25 van Tapijten, Hoopers, Verschoten Gordijnen, Meubelstoffen enz., in •dezelfde of donkerder kleuren. Aufgebot. Es wird zur allgemeinen Kennt- nis gebracht, dass 1. der verw. Sohaltwarter Hein- rich Klinkenberg, geboren am 10 Dezember 1885 zu Ruhrort im Rheinland, wohnhaft in Mann heim, Gartnerstrasse 40, 2. die berufslose Karolina Geiêr, geboren am 27 August 1898 zu Hainstadt Amtsgericht Buchen, wohnhaft in Mannheim, Neekar- vorlaudstrasse 131, die Ehe miteinander eingehen wollen. Ëtwalge Einsprachen gegen die ses Ehevorhaben sind innerhalb 14 Tagen hier anzuzeigen. Mannheim, den 21 Oktober 1935 Der Standesbeamte, J.V. WEBER WINKELJUFFROUW b. z. a„ reeds 8 jaar als le verk, in zaak werkz, geweest. Br. no. 3510 bur. van dit blad gevr„ voor heele dagen, geheel zelfst. kunn. werken, geen win- kelwerk. Brieven met o>pg. v. laat ste betr. onder no. 3509 bur. van dit blad HUWELIJK Serieus Heer v. goeden huize m. zéér goede pos. z. lt. m. Dame tot 35 jaar, van goeden huize, liefst m. eenig kap. Br. no. 3507 bur. van dit blad NET MEISJE pl.m. 14 j., kunn. fietsen, vo<v boodsch. en 1. bezigh. «evr. Gr Houtstraat UB Voor slechts 15 ct. maakt U met één blikie FINO BOUILLON PASTA (kippen bouillon of vleeschbouil- lon) 7 tot 8 borden krachtige soep. Vol aroma, op Zaterdag 26 October des na middags half twee aan de Groote Krocht te Zandvoort. Eenvoudige HUI/P IN DE HUISHOUDING gevr., voor den dag, goed k. koken. I-Ieerenweg 113, Heemstede Gevraagd R.K. DAGMEISJE Delftlaan 21, Haarlem Oude maatschappij vr. v. Haar lem en omg. actief persoon v. opl. inspecteur. Na korten proeftijd vaste toelage. Br. no. 3505 bur. van d'it blad Bij de firma HOUT EN STRAAT HOF, Nieuwe Gracht 90, bestaat voor een met goede schoolrapporten gele genheid om ais kleermaker voor het fijnste maatwerk te worden opgeleid. In kl. besch. gez. een flinke ZIT-SHAAPKAMER te huur, str. w„ geheel pension, 50, in Heemstede, vlak bij Groe- nendaal. Br. no. 73 Daudey's Boekh., Heemstede Groote collectie te ltoop gevraagd. Geheimh. verzekerd. Ultv. brieven met prijs no. 3502 bur. v. d. blad pakhuis met verdieping, 10 M. diep, open ruimte (5 M.), daar achter werkplaats (9 M.), voor zien van electr., gas en water. Zeer geschikt voor houth., meu- belfabr. enz. Gelegen Delistraat 7. Te bevr. Atjehstraat 93. VERKOOP naar INKOOP HEDEN: Ossehaas (gelardeerd) 0.70 p. p. Biefstuk 0.70 p. p. Contre filet 0.60 p. p. Duitsohe biefstuk 0.50 p. p. Van dagelijksehe slachting af te geven zware Ossetongen a 1.75 per stuk QUI 8T Mr. Vleesclihouwer, Tel. 15795 AN TH ON IESTRA AT 81 Gevraagd te Overveen een VRIJ HUIS liefst, m. centr. verw. teg. een huurpr. v. 600 a 700 p. j. Spoedige opgaven Woningbur. GEBR, SNOECK, Stationsplein Tel. 17145. NIEUWE LANDHUISJES met badk., v. wasoht., zolder, ga rage, huurpr. vanaf 20 p. mnd. Kooppr. v,a, 2500. Bevr. Ooster- streng 98, Heemskerk meisje of jongen goed tehuis aan- geb. Br. no. 3512 bur. v.d. blad is de Courant waarin de zaken man het doel treffendst en met groot succes AD55CHDUU6URG Zaterdag 26 Oct., S uur Fritz Hlrsch Operette Eereavond Paul Harden Alles für mein Madchen Pr. alles Inbegr. 3.6 51.19. Pl.bespr. dagel. 103 uur Zondag 27 Oct., 8..15 uur Comb. Het Nederlandse!» Tooneel Een Koninkrijk voor een Vrouw Lachen! Lachen! Laclien! Pl.bespr. v.a. Vrijdag 25 Oct. 10—3 uur. Tel. 10189 na 12 u. Pr. 2.S0-/ 0.81 alles inbegr. AD55CH0UUÖLIRG Maandag 28 October 8.15 uur Gala Leger en Vleet Avond Mobilisatie-Herinneringsavond Uitgebreid Nationaal Programma! Pr. 20.50 plus reohten. Pl.bespr. v.a. Vrijdag 25 Oct. dag. 10-3 ii. Tel. 101S9 na 12 u. AÜ55CH0UUSURG Voor de invitatievoorstelMng op Dinsdag 29 Oct., waarvoor circulaires zijn verzonden, kan a.s. Zaterdag 26 Oct. plaats worden besproken van 10-3 u. Niet per telefoon. Volgnum mers 9 uur. Schouwburg Jansweg Zaterdag 26 October 8.15 VOLKSVOORSTELLING POMARIUS met Louis Saai born Prijzen 63, 89 en 1,10 recht. inb. Zondag 27 Oct. 8.15 Ensemble de Boer-v. Rijlc 'N GEWAAGD EXPERIMENT .Esther de Boer-v. Rijk in haar nieuwste creatie Prijzen van 0,63 tot 1.75 rech ten inbegr. Plaatsbespr. dag. ook p. tel. 11430 Dirigent: FRITS SCHUURMAN VRIJDAG 25 OCTOBER 8.15: Eerste Ledenconcert Solist; FRED LEIDNBR, Altviool Toegangspr. 1.25 VRAAGT PROSPECTUS De Directeur van Openbare "Wer ken te Haarlem zal op Maandag 4 November 1935 des voormiddaga 11.30 uur in het Raadhuis aldaar, in het openbaar aanbesteden: Het vernieuwen en verbreeden van het brugdek van de Brou- wersbi'ug, met bij komende werken. Bestek en voorwaarden met S teekeningen liggen ter inzage op het bureau van Openbare Werken en zijn aldaar verkrijgbaar tegen betaling van 2.per stel. 2 dames (wed. met dochter) vragen voor direct op n. stand KLEIN BOVENHUIS of ged. van huis in den prijs pl.m. 4 per week. Br. no. 3508 bur. van dit blad Ik dank aan Irving's Gist- Tamine mijn herstel. IRVING's GIST-TAMINE Het beste snelwerkende middel bij: Zenuwaandoeningen Hoofd pijn-Rheumatiek Zwakte-Slapeloosheid Digestie-stoornissen Bij alle Apothekers en Drogisten in flacons van F. 0.75, F. 1.65 en F. 3.- Thans ook in den handel in proefver- pakkingen van 30ct. Dagelijks komen enthousiaste brieven in van dankbare ge bruikers. GIST IS LEVEN Wij geven deze week- De Speciaalzaak voor HOEDEN EN PETTEN EN HERENMODE Gen. Cronjéstr. 30 BIJ IS Zegels van „De Eendracht" en „De Voorzorg" worden in betaling ge nomen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 3