BIOSCOPEN. Radiomuziek der week RADIO MOORS nv. KSfERDKG 26 OCTOBER '193? H 5? 'A R E E M'S D "A "G B H rA" D 9 1 LUXOR THEATER. Greta Garbo in De Bonte Sluier. Een gezicht dat fascineert; Greta Garbo. Greta Garbo! De naam Greta Garbo heeft een fascineerende werking en het beteekent „altijd volle zalen". Haar stem, oogopslag, handbeweging, enfin, men weet 't: GARBO (met hoofdletters). Men denkt aan Anna Christie en vooral aan Koningin Christina. Films die door Garbo gedragen werden, zoo als elke film, waarin zij de hoofdrol vervult. En nu De Bonte Sluier. Ook hier weer is Gar bo de speelster die de film maakt, ofschoon het accent der handeling in mindere mate bij haar rust, dan men zou verwachten. Het begin van De Bonte Sluier is gewoon. Heel gewoon en goed. Een beetje abrupt, zoo als de overgang van het aanzoek voor het huwelijk in de keuken te Gratz naar de hu welijksreis te Honkong. De personen die in het begin als belangrijk naar voren werden gebracht, komen ook in het geheel niet meer terug. Na deze inleiding breekt het conflict uit, de bekende driehoeksverhouding. Plotseling ko men de groote, aangrijpende oogenblikken in Garbo's spel. Tweestrijdzeggen, niet zeg gen, bekennen, niet bekennen ?Dit is niet on der woorden te brengen, slechts te bestempe len als ,.spel van Greta Garbo". Herbert Marshall, die de rol van haar wettelijken man vei vult, weet voortreffelijk de diepden- kenden, fijnvoelenden, stillen en krachtigen mensch uit te beelden, is een waardig tegen speler van Greta Garbo. Dit laatste lukt Geor ge Brent, den „tweeden" niet zoo, terwijl hij toch juist degene is, die Garbo meer moet boeien, dan haar eigen man. Garbo moet echter teveel tot hem afdalen, om overwonnen te worden, hetgeen uiteraard onmogelijk is. Fotografisch is in dit tweede deel van de film ook uitstekend werk verricht, waarmee wij niet in hoofdzaak bedoelen de Chineesche dansen, de tempels en dergelijke, doch de suggestieve wijze waarop Garbo's besluit om de feesten te gaan zien en haar vertrek er heen, is opgenomen. Het derde deel der film (het vertrek met haar man naar de Chineesche binnenlanden, waar hij, die dokter is, een cholera-epidemie moet bestrijden), toont een geweldige cli- max. Hierin is Garbo op haar best en is haar spel zoo zuiver en direct met de haar zoo eigen terughouding en beheersching, (een schijnbare tegenstelling, welke toch zeer wel mogelijk is), dat men zou wenschen dat de geheele film was als dit laatste stuk. Slechts het einde moet velen onbevredigend aandoen. Men wordt in het onzekere gelaten of het nu eind-goed-al-goed is, of niet. Eigen lijk wordt men niet in twijfel gelaten. Echter lijkt het ons dat men voor alle zekerheid de mogelijkheid heeft opengelaten, om aan de wenschen van beide categorieën te voldoen. Het verhaal van De Bonte.Sluier doet wei nig ten zake. Garbo is de hoofdzaak. Over haar is wel iedereen het eens. In het voorprogram is een filmpje over Ier land, aardige opnamen in een Amster- damsch kindertehuis met een tweede Shirley Temple, en een geestige teekenfilm plus het wereldgebeuren. FRANS HALSTHEATER. Mater Dolorosa. JEAN GALLxj. Mater Dolorosa behandelt de tragedie van den noodlottigen driehoek; hij, zij en de derde Hij is in dit geval een beroemd specialist voor kinderziekten, iemand, die zich van zijn roeping bewust is en zijn practijk boven al zijn persoonlijke zaken laat uitgaan. Dit nu is het uitgangspunt van het treurspel. Want de vrouw van den medicus geraakt onder deze omstandigheden op het tweede plan. In haar eenzaamheid wendt zij zich tot den broer van den dokter Claude, een tooneel- schrijver, auteur van een stuk, dat een tra gische overeenkomst vertoont met het wer- welijke drama, dat zich hier afspeelt. Deze beide menschen voelen zich steeds sterker tot elkander aangetrokken en dientengevolge wordt het spel van den driehoek voortdurend klemmender van karakter. Als Marthe bij een uitzending van het fatale tooneelstuk in volkomen overspanning zelfmoord wil plegen tracht Claude haar het wapen te ontrukken wat tot gevolg heeft, dat hijzelf doodelijk ge troffen wordt. Voor zijn dood schrijft hij een brief, waarin hij verklaart vrijwillig den dood te zijn ingegaan. Het conflict tusschen Gilles de arts en Marthe ontstaat pas verscheidene jaren na dit voorval, als eerstgenoemde iets van de vroegere liefdesverhouding van zijn vrouw te weten komt en Marthe door haar gedane belofte en haar eerbied voor Claude's nagedachtenis diens naam hardnekkig ver zwijgt. In dit heftige geschil bereikt de film haar hoogtepunt, een vertwijfelde kamp wordt hier uitgestreden door twse menschen, die het „willen weten'' en „moeten zwijgen" vertegenwoordigen. Vooral in dit laatste gedeelte van de film waaraan ten langen leste het gelukkige einde niet ontbreeekt, wordt door de beide hoofd personen ontroerend spel te zien gegeven. De Gilles Berliac van Jean Galland is een creatie die men niet licht vergeten zal en Line Noro geeft van de Mater Dolorosa een knappe vertolking. Verdienstelijk is ook de rol van Samson Fainsilber als Claude, terwijl het dochtertje van het doktersechtpaar, dat een vrij groote rol te vervullen heeft.heel lief door de kleine Trlquet gespeeld wordt. Een film, die door spannende handeling, sterk boeit. Het buitenlandsche journaal voert ons oa. naar Abessynië, waar wij getuige zijn van de voorbereidingen, die het Roode Kruis op het oogenblik treft. Het programma bevat verder nog een op gewekt voorfilmpje, waarin een paar fraaie revuescènes zijn verwerkt. PALACE CINEMA VARIéTé. Kay Francis en Leslie Howard in „In de macht der Gehemie Politie". Leslie Howard. Wereldoorlog1917RuslandDe soldaten in de loopgraven, de vrouwen en kin deren thuis, roepen en smeeken om vrede. Hongersnood overal in Rusland! Maar vrede van Rusland met Duitschland beteekent voor de geallieerden, dat zooveel duizenden Duitsche soldaten vrij komen van het Rus- sisch-Duitsche front, dus versterking van Duitschland tegen Engeland c.s., dus er móét voorkomen worden, dat een afzonderlijke vrede tusschen Rusland en Duitschland wordt gesloten. De Engelsche gezant in Rusland Locke (Leslie Howard) is de man die Enge land er van tracht te overtuigen, dat Enge land geld, munitie en manschappen naar Rusland zendt om den oorlog te kunnen vol houden. Elaine (Kay Francis) Russin in hart en nieren, met geheel haar wezen toegewijd aan Rusland en zijn „heilige zaak", zou door hun beider geheel tegengestelde richting, zijn doodsvijandin moeten zijn, maar het lot heeft het anders gewild, ondanks alles beminnen de Engelschman en de Russin elkaar innig. Zij moet, hoezeer het haar het hart breekt, eenige malen verraad jegens hem plegen: „Rusland en het geluk van millioenen moet haar boven haar eigen en zijn geluk gaan". En steeds kan hij haar weer vergeven en be grijpt hij haar. Als het onvermijdelijk lot hen samen zal doen sterven, komt in de laat ste minuut het verlossende woord van Lenin: ,Laat het bloedvergieten ophouden en alle politieke gevangenen vrij!" Deze woorden verlossen ook de toeschou wers uit den ban, waarin zij gedurende de vertooning van deze film gevangen waren. Met een vaart wisselen de wilde tooneelen zich af: geweerschoten, mitrailleurs, charges,, bestorming van het Britsche consulaat, op roer! In één spanning beleeft men de vreese- lljke ellende mee. Kay Francis en Leslie Howard zijn de cen trale figuren die door hun gévoelig spel voor beide politieke richtingen overtuigend zijn. Het is inderdaad een prachtige film. Het Profi!tiw Nieuws geeft interessant uit gebreid Nederl. nieuws en Fox Movitone News wereldnieuws o.a. uit Abessynië. Op het tooneel danst het Kalil Agra Trio orientalische pantomimes in origineeie cos tumes. REMBRANDT-THEATER. Amphitryon. Voor de Grieksche Godenfilm vol geest, Amphitryon (waarvan wij de bespreking in ons nummer van Donderdag opnamen), be gint, treden in het Rembrandt Theater eenige acrobaten op, die op het tooneel verdienste lijk werk verrichten en daarvoor dan ook menig waardeerend applaus in ontvangst moe ten nemen. Een teekenfilni over een hardrennerij ver maakt, zooals de bedoeling is en de verschil lende journaals vermelden de voornaamste gebeurtenissen van verre en van dichtbij. „In Bavianenland", Zondagmorgenvoorstelling. Zondagmorgen vertoont Rembrandt een populair-wetenschappelijke film ,In Bavia nenland" (Baboona), opgenomen met vlieg tuigen en geluidscamera's boven en in de Afrikaansche oerwouden. Groote troepen olifanten, giraffen, zebra's rhinocerossen. gazellen en andere typische Afrika-junglebewoners. werden voor het eerst gefilmd door de expeditie, toen Mr. en Mrs. Martin Johnson voor hun laatste on derzoekin g'sreis naar de jungles van het „donkere werelddeel" gebruik maakten van Amphib ie - vl iegma c. h i n es Tot nu toe was het alleen nog anaar mo gelijk geweest kleine groepen dieren te fo tografeeren, daar men de groote kudden te voet onmogelijk dicht genoeg kon benaderen zonder ze te verjagen. Een scène, die de Johnsons uit de lucht filmden voor hun laatste expeditie-film „Ba boona", die in Nederland wordt uitgebracht onder den naam „In Bavianenland". ver toont o.m. honderden giraffen, die zoo hard zij kunnen weghollen om aan het geronk der motoren te ontkomen. In veie opzichten is deze film ten zeerste de moeite waard. MUZIEK. CONCERT DER H.O.V. MODERNE MUZIEK. Het programma van het eerste concert dei- Vrijdagavond-serie droeg tot opschrift: „Concert van Moderne Muziek". Het mag modern zijn de moderniteit ook in adjectief vorm een hoofdletter waardig te keuren, maar een feit is het dat het met de moder niteit van dit programma niet zoo'n vaart liep als misschien deze en gene uit den titel had meenen te moeten opmaken. De ..Pasto rale d'Eté" van Arthur Honegger houdt zich behoorlijk binnen tonale grenzen in het later gecomponeerde werk .De Roi David" is Honegger heel wat verder gegaan! de „Petite Suite" van Debussy is uit diens eer ste scheppingsperiode en stoelt hier en daar merkbaar op denzelfden wortel als de Sym- phonie van César Franck. nl. op Wagner, wiens harmonische invloed b.v in het mid dendeel van het ..Ballet" geheeten vierde nummer gemakkelijk te herkennen is. en het Concertino voor altviool en kamerorkest van O. Gerster, nu ja dat haspelt oud en nieuw dooreen. Dat Concertino, waarvan Vrijdagavond de première voor onze stad ging. was de eenige tot dusver onbekende verschijning op het Het eerste hoofddeel -M&ssig bewegt -is op een knorrig motiefje een soort van vertraagde mordent, gebouwd, en dat motiefje gaat bijna het heele stuk door. De solo-alt knort en verschillende andere instrumenten knor ren, maar het blijft onschuldig en soms zelfs genoegelijk: bijten doen ze niet. Bij het ont werpen van het volgende hoofddeel Ruhig schijnt de componist zich bezonnen te hebben, dat het nu wel een geschikte gele genheid was om hulde aan Bach en diens tijd te brengen. Of Bach er erg mee inge nomen geweest zou zijn, als hij 't had kun nen hooren, kunnen we natuurlijk niet be slissen. De voorliefde van O. Gerster voor leege kwartenparallellen in de magere twee stemmigheid zou den ouden meester mis schien maar matig bekoord hebben, hoewel deze van tijd tot tijd de 12e zijner Kleine Praludien toont het ook niet afkeerig tos van een scheutje muzikale azijn. De archai- seerende bedoelingen van Gerster bleken eigenlijk 't meest uit de slotwendingen, die de oude trillers in eere herstelden, zij het dan ook met onverwachte harmonische op lossing. In het derde hoofddeel, het Rondo, viert de canonische imitatie hoogtij, eerst tweevoudig, later drievoudig. Ik moet zeggen dat deze laatste soms affreus klonk. Maar uit den tijd zijn dergelijke contrapuntische praktijken volstrekt niet; integendeel: zij zijn weer erg in zwang. In Ba d ings' Sympho- nie en in werken van Hindemith kan men talrijke voorbeelden er van vinden. Aan cu rieuze klankcombinaties is het Concertino van Gerster tamelijk rijk, aan mooie tame lijk arm. Die combinaties en de polyphone constructie houden de belangstelling van den hoorder, die door de nuchtere zakelijk heid zou dreigen te verslappen, gaande. Zoo we dus dit Concertino al niet als nieuw standaardwerk meenen te kunnen begroeten, moeten we toch den solo-altist Fred. Leidner erkentelijk zijn voor de moeite, die hij zich getroost heeft om ons iets nieuws te bren gen Dat hij de solopartij met zijn bekende en steeds gewaardeerde uitstekende eigen schappen speelde, behoeft geen betoog en met de bloemenhulde die hem gewerd stem den alle aanwezigen van harte in. Frits Schuurman dirigeerde alle orkest werken uit het hoofd Dat is bij een omvang rijk werk als de Symphonie van Franck geen peulschilletje, maar hij bleek de partituur goed in zich opgenomen te hebben en hij leidde het orkest niet, gloed en overtuiging. Zijn tempi waren goed gekozen en vrij van overdrijving in een of andere richting. Toch was de uitvoering der Symphonie nog niet geheel gaaf: kleine ongelijkheden kwamen meermalen voor en de stemming van som mige blaasinstrumenten als clarinet, alt hobo en fluit was in vergelijking met het strijkersensemble meermalen aan den lagen kant. Dat zal wel weer door de te hooge stemvork veroorzaakt zijn. In enkele episo des. als b.v. in het middendeel van II, had m.i. meerdere expressiviteit van de cantilene der violen tot verhooging van den indruk kunnen strekken. Zoo hebben we dan het eerste abonne mentsconcert weer gehad. De opkomst van de abonnés was niet onbevredigend al kun nen er nog heel wat meer komen eer alle plaatsen bezet zijn. De voorzitter van het H.O.V.-bestuur, Mr. A. Beets sprak vóór den aanvang van het concert woorden van welkom en van opwek king, anaar moest helaas nog steeds een dis sonant doen klinken, toen hij van de hou ding der gemeentelijke gezaghebbers tegen over ons oricest gewaagde. De geleidelijke halveering der gemeentelijke subsidie is een unicum, waarop alleen Haarlem kan bogen. En dan 'de nasleep daarvan: evenredige ver mindering van Provinciale- en Rijkssubsidie, evenredig aandeel in de netto-opbrengt der zomerzegels ons orkest krijgt n.b. 1 pet.! waar is het einde? Het woord: „Wie heeft, dien zal gegeven worden, wie niet heeft, van dien zal genomen worden!" wordt ook ten aanzien der H.O.V bewaarheid. Maar er is nog een spreuk: „Palma sub pondere crescit" (..De palm groeit onder den druk"). De H.O.V. leeft nog: laten we hopen dat zij bo ven den druk uitgroeit! K. DE JONG. RADIOPROGRAMMA. ZONDAG 27 OCTOBER 1935. HILVERSUM I 1875 M. 8.30 N.C.R.V., 9.30 KRO. 10.— Ned. Evang. Vereeniging, 11,30 KRO. 5.— NCRV, 7.45- 11,— KRO. 8.30 Morgenwijding o.l.v. Kapt. J. Salomon m.m.v. sopraan, alt en orgel. 9.30 Gram. pla ten. 10.Kerkdienst in de Ned Herv. Kerk te Coevorden. Voorg. ds. A. E. K. Pols, Orgel: H. Mulder. Koorleiding: B. W. H. Kramer. 11,30 Orkestconcert en gram. platen. 1.— Le zingen en orkestconcert. 2.— Lezing. 2.30 Or- lcestconcert, lezing en Gram. pl. 4.30 Zieken- half uur. 5.Gewijde muziek. 5.20 Kerk dienst uit de Geref. Kerk (Nieuwe Ooster- EEN VOORBESPREKING DOOR KAREL DE JONC In de programma's der komende week kan men viermaal de Vierde Symphonie van Brahms en tweemaal diens Paganini-Varla- ties aantreffen; daarbij komen dan nog ette lijke uitzendingen van andere van zijn wer ken. Toch is er op 't oogenblik geen Brahms- herdenking of -jubileum aan den gang. Zondag a.s. komt Frederic Lamond weer eens voor een Nederlandsche microfoon spelen, na tuurlijk Beethoven, en wel diens Vierde piano concert. Dit is nu op zich zelf geen opmerke lijk feit, maar wèl opmerkelijk is de korte be schouwing van Beethoven's Pianoconcert op. 58, die in een der radiotijdschriften voorkomt, omdat daarin gezegd wordt, dat er, wat com positie-techniek betreft, een merkwaardige overeenkomst bestaat tusschen dat concert en de Vijfde Symphonie. Wie beide werken kent en dat zuilen er velen zijn of wie de par tituren er van bestudeert daartoe zullen niet zoovelen gelegenheid hebben zal kun nen bemerken, dat het eenige punt van over eenkomst door de drie herhaalde achtsten van de hoofdthema's gevormd wordt. Doch een hoofdthema is materiaal en zijn compositie techniek bepaalt de wijze waarop hij dat ma teriaal verwerkt en den aard van het kunst werk, dat er uit resulteert. Van dezelfde soort van steenen kan men een kathedraal, een ka zerne. een fabriek, een brugpijler en wat al meer bouwen en zoomin de vorm van die bouw werken als de geest die er uit tot ons spreekt behoeft eenige gelijkenis te vertoonen. Wan neer we nu de deelen van het 4de Pianoconcert met die der 5de Symphonie vergelijken dan vinden we wat den vorm betreft reeds weinig j of geen overeenkomst. Zeker in de eerste -Al- legro's van beide werken is de hoofdvorm der 1' sonate aan te wijzen, maar die is in het Con cert uitgedijd tot de toen gebruikelijke afme tingen en vier, vijf onderling zeer verschillen de thema's spelen er afwisselend een rol In. terwijl in het eerste Allegro der Symphonie alle periodes tot de uiterste beknoptheid zijn teruggebracht en in nagenoeg alle het begin motief een allesbeheerschende functie heeft; alleen in de zangthemagroep doet een ander zich gelden. En het karakter is bij het Concert overwegend lyrisch, bij de Symphonie drama tisch, opstandig, worstelend, fatalistisch te noemen. Het Andante uit het Concert is een unicum: een smeekende klacht van het kla vier, die de barsche hardheid van het orkest tracht te overwinnen, als Orpheus de bewa kers van het doodenrijk. en die daarin ten slotte slaagt: voor de hartroerende bede deinst de grimmigheid eindelijk af. Zit er daaren tegen ook maar iets van een elegisch karakter in het Andante der 5de Symphonie? Een Scherzo komt natuurlijk in het Concert niet voor; Brahms was de eerste die. in zijn 2de Klavierconcert een Scherzo inlaschte en daar mee het aantal hoofddeelen tot vier uitbreid de. Maar de finales van beide kunnen we wèl ter vergelijking naast elkaar leggen: een speelsch rondo naast een geweldigen triomf zang! Wat is daar voor overeenkomst te vin den? Dat de pianistische techniek van een La- mond door die van vele jongeren verre over troffen wordt, is iets, dat weinigen zullen tegenspreken. Maar die meerdere techniek be hoeft daarom nog geen minderwaardige ver tolking met zich te brengen. De voordracht van Beethoven's 3de Concert door Arthur Ru binstein. laatstleden Zondag, wekte algemeen de grootste bewondering en geestdrift. Daar entegen heb ik onlangs door de radio een auditie van Beethoven's 5de Concert beluis terd. waarin Lamond het eerste hoofddeel van 't begin tot het einde ongeveer even sterk scheen te spelen. En de „romantiek", die hij zoo nu en dan door het aanslaan van de rech terhand na de linker suggereerde, doet tegen woordig velen als iets verouderds aan. Intus- schen is Lamond in zijn reproducties altijd zeer ongelijk geweest en het is dus volstrekt niet uitgesloten dat we a.s. Zondag een zeer mooie en hoogstaande vertolking van het 4de Concert uit Hilversum zuilen kunnen hooren. Dat de vertolking van Mahler's Vierde Sym phonie, Donderdagavond in het Concertge bouw, aan de allerhoogste eischen zal voldoen, daaraan behoeft men niet te twijfelen. Men gelberg is evenals Bruno Walter met Mahler persoonlijk zeer bevriend geweest; beiden zijn met Mahler's werken door en door vertrouwd. Mengelberg heeft er al In ons land voor op de bres gestaan in den tijd dat ze nog van vele zijden wantrouwen, spot en verguizing onder vonden en hij heeft het pleit schitterend ge wonnen. En al acht hij het nu ongeoorloofd. om ze uit het hoofd te dirigeeren, zijn weer gave zal er niet minder om zijn. want hij heeft elke noot, elke aanwijzing der partituur in zich opgenomen. De sopraansolo van het vierde hoofddeel, die het hemelsche leven schildert in de naïeve opvatting van „Des Knaben Wunderhorn", vindt in Jo Vincent een ideale vertolkster. We kunnen dit alles het beste beseffen als we bij gelegenheid eens uit zendingen van elders beluisteren. Zoo heb ik er eens een uit Vichy beluisterd en ik moet zeggen dat „teleurstelling" nog een vee! te zwak woord voor den aard mijner indrukken was. De Hilversumsche uitzending van Woensdag, die ons „Bravourvariaties" van verschillende componisten op een en hetzelfde thema be looft, mag uit een oogpunt van stijlvergelijking zeker interessant heeten. De tijd waarin alle modecomponisten bij voorkeur brillante va riaties op min of meer populaire operamelo dieën schreven, ligt lang achter ons. Liszt heeft daar druk aan mee gedaan en men heeft wel eens gezegd dat meerdere opera-melodieën haar bekendheid aan Liszt's bewerkingen te danken hadden. Maar zeker is het dat zijn paraphrasen altijd geniale vonken vertoonden, die bij de meeste andere ontbraken. De heele opzet brengt onwillekeurig de historie der Diabelli-variaties in herinnering. Immers de als sonatine-componist nog niet vergeten toonkunstenaar Anton Diabelli was te Weenen een uitgeverszaak begonnen, en om daarvoor nu reclame te maken componeerde hij een walsje en zond dat aan een aantal der meest bekende componisten die te Weenen woonden, waaronder Schubert. Liszt en Beethoven, met het verzoek er een of meer variaties op te ma ken, opdat hij die gezamenlijk zou kunnen publiceeren. Men weet hoe Beethoven op het verzoek reageerde en hoe zijn reuzenwerk, de „33 Veranderungen über ein Walzer von Dia belli" ontstond, maar het was ook treffend hoe ver de producten van alle anderen daarbij achterbleven. De billijkheid gebiedt in aan merking te nemen dat Liszt nog zeer jong ongeveer 14 jaar was. De Vierde Symphonie van Brahms ik kom ditmaal niet van het getal 4 los is tegen woordig voor geen luisteraar meer een geslo ten boek. Zijn van kracht overvloeiend Trio in c kl. t. op. 101 is niet zoo algemeen bekend; men zal het Donderdag uit Hilversum. Vrijdag uit Hamburg kunnen hooren: dit laatste met de medewerking van de Brahmspriesteres Eliy Ney. En wie van Brahms' stoere maar vaak j ook stroeve kunst houdt, luistere ook naar een ander c min.-werk, het Strijkkwartet op. 51 no. 1, dat Maandag uit Droitwich komt. kerk) te Rotterdam. Voorg. Ds. W. J. J. Vel- ders. orgel; F. Tollig. Hierna gewijde muziek. 7.45 Sportnieuws. 7.50 Causerie. 8.10 Berich ten. 8.15 Orkestconcert, zang en gram. pla ten. 10.30 Berichten. Gram. platen. 10.40—11.- Epiloog. HILVERSUM II 301 M. 8.55 VARA. 10.— VPRO. 12.— AVRO, 5 VARA. 8—12.— AVRO. 8 57 Cariilonspel S. Nees. 9.Voetbalnieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje S. S. Lar.tir.ga. 9.30 Ca riilonspel J. Denijn en S. Nees, 9 45 Prof. Dr. J. Tmbergen: Het plan van den arbeid. 10.— Zondagshalfuur voor kinderen. 10.30 Kerk dienst uit de Remon. Kerk te Alkmaar. Voorg. mei. ds. F. W. Rappoid. 12.— Klokkenspel en uurslag van het Stadhuis te Veere. 12,01 Film praatje L. J. Jordaan. 12.30 Carillonbespeling S. Nees. 12,50 De Octophonikers o.l.v. B. Drukker en Gram. platen, 2.Boekbespreking dr. P. H. Ritter Jr., 2.30 Piano-recital J. Odé, 3.omroeporkest o.l.v. A. van Raalte. M.m.v. W. Spruit (sopraan) en Mr. H. Smedes (tenor) 4.Dordrechtsch Mannenkoor" Caecilia o.l.v. D. W. v. Leeuwen. 4.20 Gram. platen (Om 4,45 Sportberichten). 5.— Sportpraatje. 5.20 In tern. Vocaal Jeugdconcert. 7.20 Fragm. uit Heijermans' „Droomkoninkje" o.l.v. W. v. Cappellen. 8— Berichten. 8.15 Omroeporkest o.l.v. N. Treep. 9 Radio-Journaal. 9.15 „De familie Stastok" spel naar Hildebrand. door J. v. d. Poll. Leiding: K. Kleyn. 10.— Omroep orkest o.l.v. A. van Raalte. m m v. F. Lamond (piano), 10.30 Gram. platen (Om 10.45 Ver slas schaakmatch EuweAljechin1. 11.— Be richten. 11.10—12.— De AVRO-Decibels oi.v. Eddy Meenk. DROmVTCII. 1500 M. 9 50—10.35 Kerkdienst, 12.15 Piar.o-recital L. Isaacs, 1.20 Orkestconcert o.l.v. Greenwood m.m.v. tenor. 2.20 Gram. platen, 3.05 BBC- Northern Ireland-orkest o.l.v. Brown. 4.05 Het Souire octet m.m.v. s. Thomas (tenor). 4.50 Kerkdienst v. d. kinderen. 5.20 „The Apostle Play" van Mell, bew. White en Whitworth. 5.50 3BC-orkest o.l.v. Lewis m.mv,. C. Sharpe (cel lo) 7.05 Voordracht. 7.25 Ad. Busch (viool) en R. Serkin (piano). 7.15 Kerkdienst. 9.05 Lief- dadigheiclsoproep. 9.10 Berichten. 9.20 L. Jef frie.-, en zijn orkest m.m.v. V. Lambelet (zang). 10.35 Het Bridgewater-kwintet. 11,05 Epi loog. RADIO PARIS. 1613 M. 7.20; 8,20 en 11.20 Gram.platen. 11.35 Orgel concert. 12.25 Gram. platen, 12.35 Orkest- concert o.l.v. And ré .2.35 Concert m.m.v. orkest en trio. 3 20 Literair-muzikaal programma. 5.20 Zie VARA. 7.20 Zang. 8.20 Duoconcertt. 9.05 „La bonne espérance (Ophoop van ze gen)", spel van Heijermans. 11,05—12,35 Po pulair concert. KALUNDBORG. 1261 M. 11,20—12.20 M. Hansen's orkest. 2.4o4.3o Koor- en orkestconcert. 5.20 Zie VARA. 7.50 Kwartet. 8.20 Gevar. programma. 9.30 Ope rettemuziek o.l.v. Reesen. 10.2011,50 Dans muziek. KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 28 October. HILVERSUM, 1875 M. N.C.R.V.-uitzending. 8.00 Schrlflezing en meditatie. 8.15—9.30 Gramofoonpl. 10.30 Morgendienst olv. Ds. J. G. Haselager. 11.00 Chr. Lectuur. 11.30—12.00 en 12.15 Gramofoonpl. 12.30 Orgelconcert J. Zwart 2.00 Voor de Scholen. 2.35 Causerie A. J. Her- wig. 3.15—3.45 Knipcursus. 4.00 Bijbellezing Ds. A. Dondorp. mmv. sopraan en orkest. 5.00 Het Utrechtsch piankwartet en gramofoon- d1.. 6.30 Vragenuur. 7.00 Ned. Chr. Persbureau, 7.15 Reportage. 7.30 Vragenuur. 8.00 Berich ten. 8.05 NCRV-orkest olv. P. v. d. Hurk en Chr. Gem. Zangver. ..Zanglust" olv. J. v. Beek. 9.00 J. de Jonge: Beginselen voor Stedebouw. 9.30 Vervolg concert mmv. H. v. Wezel (cello). Om 10.00 Berichten. 11.00—12.00 Grammo- foonmuziek. HILVERSUM 301 M. Algemeen Programma verzorgd door de VARA. 8.00 Orgelspel J. Jong. 8.30 Gramofoonpl. 10.00 Morgenwijding VPRO. 10.15 Gramofoon pl. 7.0.30 Declamatie C. Rijken. 10.45 N. ds Klijn (viool) en R. Schoute (piano). 11.10 Ver volg declamatie. 11.30 De Flierefluiters olv. E. Walis. 12.00 Gramofoonpl. 12.30 De Zonne kloppers olv. C. Steyn. 1.00 Gram. pl. 1.15 i.45 Orvitropia olv. J. v. d. Horst. 2.00 Gram. pl. 2.45 Voor ed Vrouw. 3.15 De Notenkrakers olv. D. Wins. 3.40 Declamatie R. Numan. 4.00 E. Walis en zijn orkest. 4.30 Kinderuurtje. 5.00 Orgelspel C. Steyn. 5.20 Gramofoonpl. 6.30 Muzikale lezing P. Tiggers. 7.10 Dr. H. Polak: Het Gooische Natuurreservaat. 7.30 L. Sjou werman (fluit), R. Bresser cello) en A. Ver haar (piano) 8.00 Herh. SOS-berichten.. 8.03 Nieuwsberichten. 8.10 De Bohemians olv. J. v. d. Horst. 9.00 Zang door Tassia Ossipova, a. d. vleugel: D. Wins. 9.30 Gramofoonpl. 10 00 Nieuwsberichten. 10.05 Fantasia olv. E. Walis, en declamatie C. Rijken. 11.00 Gramofoonpl. en pianospel J. Jong. DPOTTWÏCH, 1500 M. 10.35—10.50 Morgenwijding, llè.05 Causerie. ii.20 Gramofoonpl. 11.50 Duitsche les. 12.05 Het Schotsche Studio-orkest. 1.05 Gramo foonpl. 1.50 Orgelconcert B. Mason. 2.25 Voor de Scholen. 3.20 Gramofoonpl. 3.55 Voor de schoylen. 4.20 G. Grinke (viool) en D. Manley (piano). 4.50 Orkestconcert olv. Grant. 5.35 BBC-dansorkest olv. H. Hall. 6.20 Berichten. 6.50 Koorconcert. 7.10, 7.30 en 7.50 Lezing. 8.20 Pianorecital H. Jones. 8.50 „The Air-Do-Wells" in hun repertoire. '9.50 Berichten. 10.20 Het Spencer Dyke strijkkwartet, mmv. J. Arm strong (tenor) 11.35—12.20 Sydney Kyte en zijn band. RADIO PARIS. 1648 M. 7.20 en 8.20 Gramofoonmuziek. 12.35 Orkest concert olv. Touche. 2.50 Gramofoon. 5.50 Or kestconcert olv. Cloez. 6.50 Vervolg orkest concert. 8.20 Concert. 9.50 Kamermuziek olv. René Baton. 11.05—12.35 Dansmuziek. KALT NDRORG. T261 M. 11.20—1.20 Strijkorkest olv, Magnussen. 2.50 —4.50 Omroeporkest olv. Gröndahl. 8.05 Koor concert. 8.25 Omroeporkest olv. Reeser. 9.05 Reportage. 9.50 Kamermuziek door blaaskwar- tet. 11.0512.35 Dansmuziek. KEULEN. 156 M. 5.50 Orkestconcerten. 9 50 Schrammelcon- cert. 11.20 Uit Mamburg: Nedersaksisch sym- phonleorkest olv. O. E. van Sosen. 1.35 Kwin tetconcert. 3.30 Pianorecital. 4.20 Omroep orkest Kiihn en solisten. 6.20 Solistenconcert. 8.30—9.20 Zang door Karl Erb (tenor). 10.20 11.20 Blaasconcert. ROM'" '21 M. 8.10 Herdenking van den Opmarsch naar Rome. BRUSSEL 322 en 484 M. 322 M.: 12.20, 1.30—2.20, 5.20. 6.35 en 7.35 Gramofoonpl. 8.20 Symphonieconcert olv. André 10.30—11.20 Gramofoonpl. 484 M.: 12.30. 1.302.20 en 5 20 Gramofoon- platen. 6.50 Planorecital. 7.35 Gramofoonpl. 8.20 Salonorkest en zang. 10.30—11.20 Gramo foonpl.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 15