Radiomuziek der week
een voorbespreking
BIOSCOPEN.
Radio-Programma
RADIO MOORS nv
ZA'TER'D'X'G 2 WOVEMRER Ï935
HXSREËM'S D A GB E AD
8
DOOR KAREL DE JONG
Deze bespreking vangt met Idealen aan.
Die Idealen zullen Donderdagavond door
Leipzig worden uitgezonden, tenminste als de
Uitzending niet onverhoopt plotseling ver
vangen worden door een solo voor loftrompet,
wat bij de Duitsche stations nogal eens
schijnt voor te komen.
••Die Ideale" is de titel van één der twaalf
Symphonische Gedichten van Liszt, en wel
van één. dat hier te lande zelden of nooit uit
gevoerd wordt. Trouwens hoe weinige worden
er geregeld op concerten gespeeld! „Les Pré
ludes", nu ja, die kent iedereen en elk orkest
heeft dit werk op zijn repertoire. „Mazeppa"
hoort men zoo nu en dan eens „Tasso" mis
schien een enkelen keer; Orpheus", „Die
Hunnenschlacht" en de overige kan ik me niet
herinneren ooit op een Nederlandsch pro
gramma gezien te hebben. Toch bevatten de
meeste dier werken eigenaardige schoonhe
den; „Die Ideale" wordt zelfs als een der
meest geslaagde onder Liszt's Symphonische
Gedichten geprezen. En men kan toch ook
niet met grond zeggen, dat onze tijd geen
idealen meer waardeert of koestert, al wor
den zij door voortwoekerende begunstiging
van eigenbelang vaak op den achtergrond
geschoven en door leuzen vervangen. ïs nu
het onderwerp van Liszt's werk verouderd?
Laat ons zien. wat het tot inhoud heeft..
Het poëtisch gegeven van de compositie
wordt gevormd door het gelijknamige gedicht
van Schiller. In het begin vi*n dit gedicht
klaagt Schiller over het geleidelijk vervluch
tigen van alle droomen, idealistische verwach
tingen en hooge aspiraties, die eenmaal de
borst van den jongeling vervulden. In over
eenstemming hiermede is de Inleiding van
het toongediebt, waarin smartelijke motieven
der houtblazers en een recitatief van den
hoorn de bittere teleurstelling tot uitdrukking
brengen. In het daarop volgende gedeelte
slaat de stemming om: de dichter gevoelt een
onstuimigen drang tot ontplooiing van werk
zaamheid in zich ontwaken; hij wendt zich
tot de natuur en deze inspireert hem. Liszt
heeft dat in het Allegro spiritoso geschilderd;
energieke stijgingen voeren hier naar eer.
hoogtepunt, het thema van het „ideaal" in
de schittering van het volle orkest, waarna
een idyllische zang der houtblazers boven
triolen figuren der met dempers spelende
strijkers klinkt. Het hoofdthema komt tel
kens in verschillende inkleeding terug, over
eenkomstig de in het gedicht genoemde idea
len: liefde, geluk, roem en waarheid. Dan
komt opnieuw de ontgoocheling: de moedig en
hoopvol voorwaarts strevende wordt door
zijn metgezellen in den steek gelaten en blijft
eenzaam over. En weer hooren we de pessi
mistische tonen der Inleiding; de motieven
van geluk en vrede uit het vorige gedeelte
worden gewijzigd, zoodat ze nu een treurige
stemming uitdrukken, Angstig, onder dof
paukengeklop, schijnt de vraag gesteld te
worden: „wie bleef trouw aan mijn zijde, wie
volgt mij troostend naar de duisternissen dei-
toekomst?" Dan komt het antwoord: „de
zachte vriendschapshand". Het strijkorkest
bezingt het geluk der ware trouwe vriend
schap: een dialoog tusschen het nu in zes
achtste maat optredende „ideaaP'-thema en
een in de eerste viool gelegde tegen melodie
symboliseert de wisselwerkingen van zulk een
vriendschap. Doch nu doet ook de ernst des
levens zich gelden: werkzaamheid wordt van
den mensch verlangd. ..werkzaamheid, die
nooit verslapt, die langzaam opbouwt, nooit
vernielt, die voor den bouw van eeuwigheden
niets aanvoert dan wat korrels zand. maar
van de groote schuld der tijden minuten,
dagen, jaren delgt." Een verkorting van het
ideaaP'-thema drukt deze, in veelvuldige
kleine levensplichten zich deelende werk
zaamheid uit.
De korte motiefdeeltjes worden door meer
dere instrumenten overgenomen.. Het gedicht
van Schiller eindigt hier; Liszt echter heeft
aan zijn werk een glanzend, optimistisch slot
willen geven, een jubelhymne, een apotheose.
Hij zelf heeft dat met de volgende woorden
toegelicht: „Het vasthouden en daarbij de on
ophoudelijke bezigheid van het „ideaal" is
ons hoogste levensdoel. In dezen zin veroor
loofde ik mij, het gedicht van Schiller aan te
vullen door de jubelend bekrachtigende we
deropname van de in het eerste gedeelte voor
afgegane motieven als slotapotheose".
Het werk is in 1357 gecomponeerd en in het
begin zeer verschillend ontvangen. Historisch
belangrijk wegens den strijd over Liszt's rich
ting en de waardeering zijner programma
muziek was een uitvoering te Berlijn onder
leiding van Liszt's schoonzoon Hans von
Blüow. Het kwam toen tot heftige demon
straties. waarbij van Bülow de fluitende en
sissende contra-betoogers op energieke wijze
de deur wees.
Gelukkig maar. dat we in ons vaderland
zulke demonstraties bij muziekuitvoeringen
niet kennen: wij applaudisseer en zelfs als
we een stuk leelijk vinden, uit beleefdheid je
gens de uitvoerenden, die zich de moeite ge
troost hebben, het in te studeeren en te spe
len, en, als hij aanwezig is. ook jegens den
componist, die zich de moeite getroost heeft
zooveel noten op te schrijvien en op die wijze
cok een zandkorreltje voor de eeuwigheid
heeft willen bijdragen.. We hebben het hier
boven over soli voor loftrompet gehad, maar
een ..Concert voor trompet en orkest van Mo
zart aangekondigd te zien. Hilversum II. Zon
dag) moet wel verwondering wekken bij
ieder, die wel eens gelezen heeft, dat Mozart
als kind de tonen van een trompet volstrekt
niet verdragen kon. In de lijst van Mozart's
werken heb ik aan ook geen zoodanig concert
kunnen vinden, zoodat ik veronderstel dat de
uitmuntende trompetvirtuoos Marines Komst
een oorsronkelijk voor een ander solo-instru
ment geschreven werk zal uitvoeren. Welk?
dat is niet duidelijk, daar het nummer van
Köchel's catalogus niet genoemd is.
Over het Maandag door Hilversum II uit te
zenden Concert voor twee klavieren in C
van Bach lees ik, dat dit een bewerking van
een vioolconcert zou zijn. Dat is niet juist:
het is. in tegenstelling met het dubbelconcert
in c kl. t., oorspronkelijk voor twee klavieren
ontworpen en dus geen arrangement, zooals de
meeste andere klavierconcerten van Bach
Z13Een zelden gespeeld werk voor piano en or
kest van Rob. Schumann wordt Dinsdag door
Beromünster uitgezonden, nl. het „Konzert-
stück" op. 134. Het is een werk uit Schumann's
allerlaatste levensjaren, een periode, waarin
zijn geest zijn oorspronkelijke fnschheid
reeds grootendeels verloren had Uit den-
zelf den tijd is het Celloconcert (Warschau,
Woensdag) en is ook de aan Joachim opge
dragen Fantasie voor viool en orkest, die
zoowat nooit gespeeld wordt. Ook zijn tweede
symphonie (Warschau, Dinsdag), die zeer
heroiek bedoeld was, is een tamelijk zwak
werk.
De uitmuntende, nu reeds tot een oudere
generatie behoorende pianist Josef Hoff
mann, destijds de beste leerling van Anton
Rubinstein, zal Woensdag in Londen het eer
ste pianoconcert van Chopin spelen, dat door
Droitwich zal worden uitgezonden. Wie de
zen buiiengqvvonen pianist een paar jaar ge
leden in het Concertgebouw Rubinstein's d-
min. concert hoorde voordragen, zal niet wil
len verzuimen hem ook in Chopin te hoo
ren.
Vrijdag a.s. voert eenzelfde orkest eenzelf
de programma achtereenvolgens in twee
Engelsche omroepstudio's uit.
PALACE CINEMA VARIéTé.
Red Wagon met Raquel Torres,
Greta Nissen en Charl Bickford.
Raquel Torres.
De regisseur Paul L. Stein van „De roode
Wagen" is behalve in zijn regie ook uiterst ge
lukkig geweest in het kiezen van zijn artisten.
Over de geheele linie wordt zoo ongemeen goed
gespeeld, dat tot zelfs de kleinste rolletjes uit
stekend bezet zijn. Het beek Red Wagon van
Eleonor Smith leverde de stof voor het scena
rio dat voor ons, over het algemeen, nuchtere
stedelingen de charme heeft van het onbe
kende romantische circus- en zigeunerleven.
Dat ruige, dikwijls zorgelijke, altijd afwisse
lende, rustelooze circusleven, met zijn klater
goud. zijn tarlatan, en schijn in ds piste en
het hevig bewogen leven van afgunst, liefde,
wraak daar buiten. Er wordt hard gewerkt en
gezwoegd, maar de liefde voor het circus en
het vak is den circusklant zóó ingeboren, dat
hij nergens gelukkig en tevreden kan zijn, dan
in het circus.
Een van de spannendste scènes is het optre
den van Greta Nissen met haar vijf tijgers,
(katjes, zooals zij ze noemt) wanneer deze
lieve beestjes zich onwillig toonen en er twee
zelfs samen gaan vechten. Het gezicht van
Greta is dan een strak masker, waaruit wils
kracht spreekt, maai- men leest er ook de
groote ernst van het oogenblik uit.- Eén verkeer
de beweging, één verkeerde blik of een even
loslaten van haar tot-het-uiterste-gespannen-
wil de dieren tot gehoorzaamheid te dwingen,
moet haar noodlottig worden!
De sterfscène van den circusdirecteur
Schulz is schitterend! De naam van dien
acteur is mij helaas ontschoten, maar dit spel
plaatst hem onder de beste filmacteurs.
Met de gebruikelijke journaals, die o.a. beel
den uit Abessynië geven en het bezoek van de
prinses aan Haarlem Donderdag, en een grap
pig teekenfilmpje is het filmische gedeelte van
den avond afgehandeld.
Op het tooneel heeft Mischa Korsakoff,
solo-accordeonist van het Dajos Bela Orkest
in Hongaarsch costuum het publiek doen ge
nieten van zijn spel. Het niet eindigend ap
plaus riep Korsakoff eenige malen terug,
waaruit wel bleek hoe het publiek zijn spel op
prijs stelde.
REMBRANDT THEATER.
Königswalzer.
Dit is een luchtige geschiedenis uit het
München van het midden der vorige eeuw op
een tijdstip, dat zich geen enkel wolkje aan
den politieken hemel vertoonde en 'n gemoede
lijk vorst zijn scepter over het gemoedelijke
Beiersche volk zwaaide. Aan de stamtafel valt
dan ook niet veel belangrijks te bepraten en
het is wel typeerend, dat een liefdesaffaire
tusschen een aanvankelijk onbekend Oosten-
rij ksch officier en de dochter van den café
houder daar zoo'n sensatie verwekt. De poli
tieke tinnengieters maken een schandaal van
jewelste, zoodat tenslotte Zijne Majesteit zelf
in de kwestie gemengd wordt. Ja, men dreigt
zelfs de ontvangst van den Oostenrijkschen
keizer te saboteeren, als de zaak niet tot
klaarheid gebracht wordten dat ailes
om één enkele kus, die op een zonnigen dag
van de burgerlijke lippen van hei meisje
naar de grafelijke wang van den luitenant
verhuisde. De historie wordt er inmiddels niet
eenvoudiger op, als ook de tweede dochter
van den caféhouder zich in graaf Tettenbach
verlieft en danig in het amoureuze net ver
strikt raakt. Gelukkig is koning Max behalve
een gemoedelijk, ook een verstandig man en
hij stelt alles in het werk om een oplossing te
vinden en zijn opgewonden onderdanen ge
noegdoening te verschaffen. Dat lukt ten
lange leste door toedoen van de koningin,
die bovendien met een pracht van een list
het „eind goed al goed" van de geschiedenis
weet te bewerken.
„Königswalzer" is een amusante film
waarin vooral het spel van Wily Forst, Paul
Hörbiger, Carola Höhn en Heli Finkenzeller
Willy Forst vervult een
hoofdrol in „Königswalzer".
veel aantrekkelijks biedt. Franz Doelle com
poneerde de muzikale illustratie, welke een
belangrijk onderdeel van deze rolprent vormt.
Men kan bovendien genieten van een paar
geslaagde dansscènes--en een operatafereel
met goeden zang.
In het buitenlandsche journaal neemt de
krijg in Abessynië een- voorname plaats in.
O.a. ziet men een wilde demonstratie van
strijders, die hun trouw aan den negus op
onstuimige wijze tot uiting brengen. Het bin-
nenlandsche nieuws geeft kijkjes op de bloe
mententoonstelling te Aalsmeer.
Het voorprogramma bevat verder een cul
tuurfilm over het leven van wilde zwijnen
en herten. In een serie imposante opnamen
wordt ons hier een treffend beeld gegeven
van het leven dezer dieren in de natuur.
Het variété wordt verzorgd door een twee
tal bedreven artisten. Rodella Ruis en Artix
laten eenige wonderbaarlijke staaltjes fiets-
techniek zien, die door het publiek met groote
aandacht worden gevolgd. Een nummer, dat
terecht veel bijval oogst.
FRANS HALSTHEATER
Mae West in „De vrouw van de
wereld."
Mae West in „De Vrouw van de wereld".
Mae West kwam in de filmwereld en toen
ze er was, bleef ze er. En nam een eigen
plaats in. Ze is niet te vergelijken met an
deren. Dit is slechts met enkele sterren het
geval, van welke Greta Garbo en Mariene
Dietrich twee voorbeelden zijn.
Een definitie van Mae West's optreden, ka
rakter, persoonlijkheid? Wij zouden ons er
niet graag aan wagen; we zouden op beden
kelijk terrein kunnen geraken. Afgezien van
de vraag of het genre dat zij vertegenwoor
digt in haar eenige positie wel waardeering
verdient, dient te worden erkend, dat zij
meesterlijk is in de uitbeelding van de meid
uit het derderangs café, die opklom tot de
dame met de millioenen, zooals in film „Een
vrouw van de wereld" geschiedt.
Voortdurend is zij de beheerschte verleid
ster, die mannen kan aantrekken en van
zich stooten, zooals een kind dat
kan doen met poppen waar het te
veel van heeft. Geen oogenblik is
zij zonder actie en het gezegde van haar ka
menier, die Mae West's japon moet slui
ten: „Mevrouw wiebelt zoo!" is eigenlijk ty
peerend voor haar geheele houding in deze
film.
Evenals Mae West's optreden is het verhaal
in de film „De vrouw van de wereld" zeer
op sterke effecten berekend en doet, in het
begin uiteraard vaak aan een Wild Westfilm
^uinniiii|lH'illillH|i'!ii!»!iranriir^|,lli'l|iiiiuini!iHiin'<l^"l'l^iii«mifi!fliH^w
ZONDAG 3 NOVEMBER.
HILVERSUM 1875 M.
8.30 KRO.; 9.30 NCRV.; 1215 KRO.;
5.00 NCRV.; 7.45 KRO.
8.30 Morgenwijding; 9.30 Gewijde muziek;
9.50 Kerkdienst u. d. Vluchtheuvelkerk te
Zetten. Voorg.: Dr. J. Lammerts van Bueren.
Hierna: Gewijde muziek; 12.15 Orkestcon
cert en lezing; 2.00 Reportage; 3.00 Lezing;
3.20 Gram.platen; 4.00 Ziekenlof; 5.00 Ge
wijde muziek; 5.30 Orgelspel Ch. J. de Wolff;
6.00 Kerkdienst u. d Gereformeerde Kerk
(Noorderkerk) te Middelburg. Voorg.: Ds.
D. Bremmer, orgel; Ch. Ja de Wolff. Hierna
gewijde muziek: 7.45 Voetbalnieuws; 7.50
Causerie^ 8.10 Berichten; 8.15 Schlagermu-
ziek: 8.45 Zang; 9.00 Orkestconcert; 9.45 On
bekend; 10.30 Berichten. Gram.platen; 10.40
Epiloog; 11.00 Esperanto.
HILVERSUM, 301 M.
8.55 VARA. 10.00 VPRO; 12.00 AVRO;
5.00 VARA; 8.00 AVRO.
8.55 Orgelspel J. Jong; 9.00 Voetbalnieuws,
9.05 Tuinbouwpraatje S. S. Lantinga; 9.20
Orgelspel J. Jong; 9.30 Ir. R. A. Gorter: Doe
het veilig; 9.45 A. Pleysier: Van staat en
maatschappij; 10.00 Kerkdienst u. d. Ned.
Herv. Kerk, Bolsward. Voorg.: Ds. J. Vink;
11.30 Dr. N. B. Tenhaeff spreekt over „In de
schaduw van morgen" door Prof. Dr. J. Hui-
zinga; 12.00 Klokkenspel en -uurslag v. d.
St. Josephskerk te Tilburg; 12.01 Omroepor
kest o.l.v. N. Treep. In de pauze: J. Aalde-
rink: Het schilderij van de maand; 1.45 Ver
slag door H. Hollander v. d. voetbalwedstrijd
HollandDenemarken te Amsterdam; 4.00
De AVRO-Decibels o.l.v. E. Meenk: 4.50 Sport
nieuws; 5.00 Haarl. Orkestvereeniging o.l.v.
P. Tiggers; 5.30 Sportpraatje. Uitslagen. Gra-
mofoonplaten: 6.00 Vervolg concert m.m.v.
M. Komst (trompet); 6.45 E. Kupers: Bij het
VARA-jubileum; 7.00 Populair programma
m.m.v. de Flierefluiters o.l.v. E. Walis en so
listen; 8.00 Berichten; 8.15 Concertgebouw
orkest o.l.v. Prof. Dr. W. Mengelberg m.m.v.
L. Zimmermann (viool); 8.50 Gram.platen;
9.00 Radio-journaal; 9.15 JDe familie Sta
stok", hoorspel van J. v. d. Poll naar Hilde-
brand's „Camera Obscura"; 10.00 Uit „Dili-
gentia" Den Haag: De Revellers zingen;
10.20 Omroeporkest o.l.v. N. Treep m.m.v. H.
Cals (sopraan). Ca. 10.45 Verslag Schaak-
match EuweAljechin; 11.00 Berichten;
11.10 Gram.platen.
DROITWICH. 1500 M.
9.50 Kerkdienst; 12.50 Het BBC-Northern-
Ireland-orkest o.l.v. Montgomery; 1.50 Troise
en zyn Mandoline-orkest m.m.v. Don Carlos
(zang); 2.20 Het Olof sextet m.m v. Th. Tu-
son (zang)3.05 Het Luton-orkest o.l.v. Car
ter m.m.v. H. Macklin (zang); 4.05 Gram.
platen; 4.50 Voor de kinderen; 5.10 Lezing;
5.50 A. Thursfield (zang) en het Lyra-kwar-
tet; 7.05 Voordracht; 7.25 E. Coleman (alt)
en H Heyner (bariton); 8.20 Kerkdienst; 9.05
Liefdaaigheidsoproep 9.10 Berichten; 9.20
BBC-Mi!itairorkest o.l.v. O'Donnell m.m.v. N.
Allin (bas): 10.05 Alb. Sandler's orkest m.
m. v. W. Radford (zang); 11.05 Epiloog.
RADIO PARIS. 1648 M.
7.20 Gram.platen: 11 35 Orgelconcert; 12.25
Gram.platen: 12.35 Orkestconcert; 2.35 Zang;
5.20 Het Pascal-orkesi: 7.20 Zang en voor
dracht; 9.05 Hoorspel: 11.05 Dansmuziek.
KALUXDBORG, 1261 M.
11.20 C. Rydahl's orkst; 1.50 Gram.platen;
2.45 Operette-concert; 7.20 Vioolduetten;
7.40 Hoorspel; 7.55 Zang en piano; 8.35 Zang;
9.30 Omroeporkest; 10.20 Dansmuziek.
KEULEN, 456 M.
5.20 Havenconcert; 7.50 Kwintetconcert;
9.50 Koor o.l.v. Keitel; 11.20 Het Peter-kwa-r-
tet; 12.05 Concert uit Berlijn; 3.20 Concert
m.m.v. orkest en solisten: 7.20 Omroeporkest
en solisten; 10.00 Dansmuziek.
ROME, 421 M.
8.00 Gram.platen; Symphonieconcert o.l.v.
Toni: 9.20 Hoorspel. Dansmuziek.
BRUSSEL, 322 M.
9.20 Fanfares; 9.45 Cembalomuziek; 10.20
Gram.platen; 11.05 Reportage: 12.23 Zang en
piano: 12.45 Orgelconcert: 1.35 Salon-orkest;
235 Gram.platen; 3.05 Hoorspel; 3.20 Trio;
3.40 Accordeonsoli; 3 50 Trio; 410. Gram.
platen: 4.20 Piano-recital; 4.30 Symphonie
concert; 5.20 Gram.platen: 10.20 Hoorspel;
11.00 Omroeporkest: 11.20 Jazzmuziek.
BRUSSEL, 484 M.
9.20 Zie 322 M.; S.45 Gram.platen; 10.20
Cembalomuziek: 10.35 Cello-recital: 10.50
Gram.platen; 11.05 Reportage; 12.35 Salon
orkest; 1.353.05 Gram.platen; 3.20 Sym
phonieconcert; 4.10 Piano-recital; 4.20 Gram.
platen; 5.20 Vocaal concert; 5.50 Concert;
6.50 Strijkkwartet; 7.20 Zang en voordracht;
8.35 L'Amour médecin van Molière. Muziek
van Lully; 9.20 Gevarieerd programma; 11.20
Jazzmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
7.20 Dansmuziek; 9.20 Berichten; 9.50 Pia
nomuziek; 10.20 Dansmuziek.
KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609
OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR
(Adv. Inqez. Med.)
3LAANDAG 4 NOVEMBER 1935.
HILVERSUM 1875 M.
N.C.R.V.-Uitzending.
8.00 Schriftlezing en meditatie. 8.15—9.30
Gram.pl. 10.30 Morgendienst o.l.v. Ds. W. J.
v. Lokhorst. 11.00 Chr. Lectuur. 11.30—1200
en 12.15 Gram.pl. 12.30 A'damsch Salonorkesl
o.l.v. D. H. Ph. Kiekens. 2.00 Voor de scholen,
2.35 Gram.pl. 2.453.15 Wenken voor de keu
ken, 3.304.00 Modecursus, 4.00 Bijbellezing,
Ds. N. Willemse. M.m.v. bariton en orgel. 5.00
Orgelspel R. Parker. 6.00 Gram.pl. 6.30 Vra
genuur. 7.00 Ned. Chr. Persbureau. 7.15 Repor
tage. 7.30 Vragenuur. 8.Berichten. 8.05
„Elk wat wils, gevar. programma. 10.25 Be
richten. 10.30—11.30 Gram.pl.
HILVERSUM II, 301 M.
Algemeen Programma verzorgd door
de AVRO.
8.00 Gram.pl. 9.00 Ensemble Jetty Cantor.
10.00 Morgenwijding. 10.15 Gram.pl. 10.30
Ensemble Jetty Cantor. 11.00 Orgelconcert P
v. Egmond Jr. m.m.v. Bram Hemerik (cello)
12.Het Cantabilé-orkest o.l.v. E. Beeckman
en Gram.pl. 2.Pianorecital Egb. Veen. 2.30
Voordracht Kommer Kleyn. 3.Gram.pl. 3.30
Omroeporkest o.l.v. A. v. Raalte, m.m.v. Dini
Erkens (sopraan), 4.30 Max Tak: Vermaarde
violisten (IV). 5.30 De Octophinkers o.l.v. B.
Drukker. 6.30 Gram.pl. 6.45 Dr. G. Tartakower
spreekt over de match EuweAljechin. 7.00
Zang door A. M. Lenzberg. A.d. Vleugel: E.
Veen. 7.30 Boekbespreking Dr. P. H. Ritter Jr.
8.00 Berichten. 8.10 Gram.pl. 8.35 De Revellers
zingen. 8.55 „Beroemde liefdes", door K.
Seymour. I. Nelson en Lady Hamilton, vert.
W. Vogt. 9.15 Omroeporkest o.l.v. A. van Raalte
m.m.v. Ethel Barlett en Rae Robertson (2
piano's) 10.10 Orgelconcert P. Palla. 10.30
Iersche gramofoonmuziek. 11.00 Berichten.
11.10—12.00 Uit Carlt-on, Amsterdam: Tonny
Steemers' tango-orkest en Neville Bishop's
dansorkest.
DROITWICH, 1500 M.
10.3510.50 Morgenwijding. 11.05 Lezing.
11.20 Gram.pl. 11.50 Voor de scholen. 12.05
Het Schotsche Studio-orkest. 1.05 Gram.pl.
I.50 Orgelconcert Sir Walter Alcock. 2.20 Be
richten. 2.25 Voor de scholen. 3.20 Gram.pl.
3.55 Voor de scholen. 4.20 A. Butler (cello) en
K. Markwell (piano). 4.50 Orkestconcert o.l.v.
Lloyd m.m.v. T. Bailey (banjc) 5.35 B.B.C.-
Dansorkest o.l.v. H. Hall. 6.20 Berichten. 6.50
Koorconcert. 7.10—7.30 en 7.50 Lezing. 8.20
Koorconcert o.l.v. Harvey. 8.50 „Night Falls
on Slow-on-the-Uptake", gevar. programma
9.35 Zang door Kitty Masters. 9.50 Berichten.
10.00 Verkiezingstoespraak. 10.20 B.B.C.-orkest
o.l.v. Heward m.m.v. J. Stockmarr (piano).
II.3512.20 Het Casanl Club Orkest o. 1. v.
Kunz
RADIO PARIS, 1648 M.
7.20 en 8.20 Gram.pl. 12.35 Orkestconcert
o.l.v. Touche. 2.50 Gram.pl. 4.20 Orkestconcert
5.50 Gram.pl. 6.50 Orkestconcert. 8.20 Zang
9.05 Concert m.m.v. kwartet en solisten 11.05
12.35 Pascal-Orkest.
KALUNDBORG, 1261 M.
11.20—1.20 Concert uit Rest. „Ritz" 2.204.20
Jazzmuziek door de Donde's Band. 4.204.50
Gram.pl. 7.20 Walteufel-concert. 8.15 Koocon-
cert o.l.v. Reesen. 8.45 Gram.pl. 8.55 Omroep
orkest o.l.v. Reesen. 9.5010.25 dito.
KEI LEN, 456 M.
5.50 Orkestconcert. 9.55 Concert. 11.20 Uit
Hamburg: Nedersaks. Symphonie-orkest o.l.v
O. E. v. Sosen. 3.30 Pianorecital. 4.20 Omroep
orkest o.l.v. Pratorius. 6.20 Omroepkleinorkes:
o.l.v. Eysoldt. 7.30 Solistenconcert. 8.20
Vroolijk programma. 10.20—11.20 Omroep
orkest o.l.v. Kühn.
ROME 421 M.
8.10 Omroeporkest en -koor o.l.v. T. Petralia
9.20 Concert.
BRUSSEL 322 en 484 M.
3.22 M.: 12.20 Gram.pl. 12.50 Omroeporkest
o.l.v. Gason. 1.502.20 Gram.pl. 5.20 Salonor
kest o.l.v. Walpot. 6.35 en 7.35 Gram.pl. 8.25
Omroeporkest o.l.v. Gason, zang en radio-
tooneel. 10.30—11.20 Gram.pl.
484 M. 12.20 Gram.pl. 12.50 Salonorkest o.lv.
Walpot. 1.50—220 Gram.pl. 5.20 Het Constan-
tin-orkest. 6.20 en 6.50 Gram.pl. 7.10 Hoor
spel. 7.20 Pianorecital 8.20 Hoorspel. 9.35
Gram.pl. 9.50 Zang door F. Anspach. 10.30
11.20 J. Rutten's orkest.
DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M.
7.30 „Der Dorfbarbier, zangspel van Schenk
m. bew. Dombrowski. 8.50 Reportage. 9.2C
Berichten. 9.50 Zang en piano. 10.05 Weer
bericht. 10.20—11.20 Willi Wende's orkest
uit den ouden tijd denken. Helaas vervagen
enkele zeer goede oogenblikken te snel door
dat te gauw naar een volgende scène wordt
overgegaan, een bezwaar dat veel films eigen
is. Een schoon vergezicht blijft nog even
leven, nadat wij de oogen gesloten hebben en
de belevenis is dan pas ten volle. De film
houdt hiermee echter lang niet altijd reke
ning. Hoe vaak ziet men niet dat een dans
partij een stervenssène opvolgt, zonder een
oogenblik gelegenheid te geven het voor
gaande eerst goed te laten inwerken? Wel
licht geschiedt dit vaak om de schrijnende
tegenstelling des te duidelijker te laten zijn,
doch hetzelfde wordt nog sterker bereikt,
wanneer de overgang iets ruimer wordt ge
nomen.
Mae West, de vampyr met de grove en sluwe
maniertjes speelt in de film die deze week in
het Frans Hals-theater wordt vertoond een
bijzonder goede rol. Haar tegenspelers, van
wie Paul Cavanegh en Ivan Lebedeff de be
langrijkste zijn, verdienen een goede ver
melding.
In het voorprogramma is behalve het
nieuws een aardige film, getiteld Magie of
Music, waarin muziek getooverd wordt. Gees
tig is ook de tweeacter waarin een stier met
éen stoot moet worden gedood. Popeye. the
sailorman, is ook weer present. Opmerkelijk is
hoe deze films van Max Fleischer zich onder
scheiden van andere, door dat behalve gees
tige vondsten, steeds een spannend verhaal
wordt verkregen. Raak is ook de manier,
waarop hij dit keer zijn „sterktevoedsel" tot
zich neemt
LUXOR-THEATER.
Greta Garbo in „De Bonte Sluier."
Het programma van Luxor is bijna onge
wijzigd geprolongeerd. Alleen het nieuws van
binnen en buiten de landsgrenzen is ver
nieuwd.
Greta Garbo, de geheimzinnige.
Greta Garbo heeft in de afgeloopen week
zulk een belangstelling gewekt, dat zij nog
een week in De Bonte Sluier in Haajlem
blijft.
Een regeeringsvliegtuigfabrielc
Tot oprichting eener N.V. zou
zijn besloten.
Productiebedrijf en inkoopcentrale.
De regeering zou plannen koesteren voor de
stichting van een nieuwe vliegtuigenfabriek.
Men zal zich herinneren, zoo schrijft de N.
Rott. Crt„ dat deze kwestie aanhangig ge
maakt is bij het Werkfonds door de N.V. Vlieg
tuigenfabriek Fokker, daarbij gesteund door
de K.L.M.. De heer Fokker had om voorschot
van het kapitaal gevraagd, noodig voor de
stichting van een nieuwe fabriek. Om de on
derneming rendabel te maken moesten dan
alle orders van de regeering en de K.L.M. in
deze fabriek worden geconcentreerd.
Het werkfonds heeft deze vraag om advies
gezonden aan de interdepartementale com
missie van Doornick, die een gunstig advies
heeft uitgebracht. Slechts een minderheid
was tegen.
De Regeering, zoo luiden thans de inlich
tingen van het blad, heeft wel is waar niet
besloten tot een eenheidsfabriek zooals de
aanvrager wenschte, maar tot stichting, sa
men met enkele industrieelen, van een ge
mengd bedrijf, waaraan de vorm zal worden
gegeven van een naamlooze vennootschap.
De helft der aandeelen plus één zal de Re
geering aan zich houden. De overige zullen
ter beschikking gesteld worden o.m. van de
N.V. Vliegtuigenfabriek Fokker, maar naar
verluidt, zouden ook andere in het kapitaal
kunnen deelnemen.
De N.V. zal niet alleen fungeeren als pro
ductiebedrijf, maar ook als inkoopcentrale, die
de orders distribueeren zal over de onafhan
kelijke industrieën voor zoover aanwezig. Het is
ïi.l. niet aan te nemen, dat alle ondernemingen
die in ons land en in Indië bestaan, naast het
gemengde vliegtuigbedrijf, levenmogelijkheid
zullen behouden.
Koningin en Prinses bezoeken
een tentoonstelling.
In het Stedelijk Museum te Amsterdam.
De Koningin en Prinses Juliana hebben
Vrijdagmiddag een bezoek gebracht aan de
tentoonstellen van de afdeelinen moderne
Pransche kunst uit het museum van Gre
noble.
Met groote belangstelling bezichtigden de
Landsvrouwe en haar Dochter gedurende ruim
een uur de expositie, waarbij de heer d'Andry
Fancy van voorlichting diende. Hare Maje
steit zeide zeer verheugd te zijn, deze ten
toonstelling te kunnen bezichtigen, aange
zien zij op haar reizen weinig gelegenheid
had tot het bezoeken van musea.
Moeilijkheden voor onzen
eier-export.
Engeland en Duitschland nemen maat
regelen.
Twee landen, die voor onzen eier-export van
groot belang zijn, hebben voor onzen uitvoer
belangrijke besluiten genomen. Duitschland
heeft voor den invoer van eieren gedurende
de maand November een geldcontingent toe
gestaan, ongeveer 25 pCt. lager dan in Octo
ber. en Engeland heeft voor deze maand het
exportcijfer vastgesteld op dat van November
1934. Beide besluiten beteekenen een ver
slechtering van den bestaanden toestand, j