Kinderhoofden over boeken gebogen. Nieuwe Uitgaven een voorbespreking Radio-Programma RADIO MOORS n.v. ZATERDAG 14 DECEMBER 1935 HAXRIE M'S DAGBLAD 8 Enkelen naderen tot den idealen lezer. Een bezoek aan de Kinder leeszaal te Amsterdam. Het hoort Langzamerhand tot een vaste gang van vele kindervrienden, als ze eens in Parijs komen: een bezoek aan de over de geheele wereld bekende kinderleeszaal „L'heure glorieuse". waar de kinderen bij tientallen, bij honderden soms. bij elkaar zitten, ernstig verdiept in hun boek, ijverig studeerend in hun ..wetenschappelijk werk" want het is niet alleen om stoute kinderen zoet te houden, en om zoete kinderen de gelegenheid te geven hun leeslust bot te vieren, dat men kinder leeszalen opricht, maar ook om weetgierige kinderen en er zijn al op de meest prille leeftijden kinderen te vinden, die een voorlief de hebben voor een bepaald onderwerp op weg te helpen in de richting, waarin hun weet gierigheid gaat. Dat is één van de belangrijk ste en zwaarste taken van de leiders van kin derleeszalen: uit de oneindige hoeveelheid stu diemateriaal op populair wetenschappelijk ge bied datgene te vinden, dat geschikt is om door kinderen gebruikt te worden want tot kin derboeken op dergelijk terrein heeft, op enkele uitzonderingen na, ae huidige wereld het nog niet gebracht. Ook in Holland vindt men in de drie groote steden kinder leeszalen. Die in Rotterdam en Den Haag zijn. hoewel uitstekend geoutilleerd, niet meer heelemaal nieuw, maar in Amster dam, waar er overigens in totaal drie zijn. vindt men dicht bij de Nieuwe ZijcLs Voorburg wal de dit voorjaar geopende nieuwe Centrale Kinderleeszaal, die wat betreft inrichting een voorbeeld van doeltreffendheid en aantrekke lijkheid is, en die bovendien onder de wel zeer deskundige leiding van mejuffrouw Louise Boerlage wordt gedreven op een wijze, die in alle mogelijke opzichten de moeite van het be- studeeren waard is. Het is nu zes jaar geleden, dat mejuffrouw Boerlage, die het grootste deel van haar op voeding in Amerika heeft genoten, en die daar, waar men op het gebied van kinderleeszalen stukken verder was dan hier. verscheidene jaren werkzaam geweest op dat terrein voor eenigen tijd met verlof naar Nederland kwam. In Amsterdam had men toen net het plan opgevat om een aantai kinderleeszalen te stichten, en aan mejuffrouw Boerlage, als ex pert op een gebied, waarvan men hier in Hol land nog maar zeer weinig ondervinding had. werd toen het verzoek gedaan, gedurende haar verlof de zaak een beetje „op pooten te willen zetten". Mejuffrouw Boerlage lacht smakelijk terwijl ze me dat vertelt „Dat is nu zes jaar geleden. Sn op het oogenblik ben ik eigenlijk nog steeds bezig de zaak hier in Amsterdam „op pooten te zetten"!" Want toen men zes jaar geleden begon met het oprichten van kinderleeszalen in Amster dam. had men niets anders ter beschikking aan ieege schoollokalen, en hoewel er zich op het oogenblik ook nog twee van die kinderlees- zalenzalen bevinden in ongebruikte klassen, gaat men er op het oogenblik prat op het bezit van een nieuwe Centrale Kinderleeszaal, waar kindervrienden even goed hun hart kunnen ophalen als in die beroemde „Heure glorieuse' in Parijs. De Amsterdamsche kinderleeszaal mag dan nog een beetje minder wijdsch, en op een beetje minder grooten voet ingericht zyn, maar de charme van zoo'n leeszaal zit hem vooral in de sfeer van zoo'n heele ver zameling toegewijd lezende en studeerende kinderen bij elkaar, in het knusse, onderdruk te geroezemoes, dat de ruimte vult want men zou al een beul moeten zijn als men van kinderen wilde vergen, dat ze op de angstval lige wijze van volwassenen die plechtige en dikwijls min of meer benauwende stilte in acht namen, die de meeste leeszalen en bibliothe ken voor-groote-menschen pleegt te ken merken. Mejuffrouw Boerlage tenminste laat aan haar leeslustige gasten een ruime mate van van vrijheid, en 'n onderdrukt, maar gezellig gedruisch heerscht zoo'n heelen Zaterdag- of Woensdagmiddag lang in de leeszaal in de Wijdesteeg in Amsterdam. Het duurt altijd een poosje voor de kinderen besloten hebben in welk boek ze zich dien middag willen verdie- per.: tot twee, drie maal toe moet er soms ge ruild worden voordat elk het boek heeft, dat de algeheele satisfactie schenkt, die ieder le zend mensch, en z.'ker ook ieder lezend kind. uit zijn lectuur wil halen. Bovendien zijn er, vooral aan het begin van den middag, altijd een stuk of wat onrustige elementen aanwezig, die eigenlijk niei, de ware lust in het lezen hebben, en die maar zoo'n beetje aan zijn ko men loopen omdat moeder hen stuurde, of omdat ze niets beters te doen hadden, of om dat het vriendje of vriendinnetje ook ging. Na verloop* van eenigen tijd verdwijnen die ge woonlijk weer; daar de kinderen absoluut niet gedwongen worden tegen hun zin te blijven, en op zoo'n Zaterdag- of Woensdagmiddag tegen een uur of vier ook de minder ambitieuze lezers er genoeg van krijgen en de leeszaal ver ruilen voor een spelletje op straat. Is het eigen lijk tegen venven zoo pas de aardige tijd om de ware geestdriftigen onder de lezende kinders gade te slaan. Dan heerscht er een doodelijke stilte in de leeszaal; allemaal kleine, gebogen hoofden met ernstige oogen lezen ingespannen bladzij na bladzij uit; tijd om zich met meer dan een vluchtigen blik te interesseei-en voor het bezoek hebben ze niet; af en toe krinkelt er zich één van de eene wonderlijke houding In de andere het is merkwaardig zulke in gewikkelde houdingen als kinderen als de ge makkelijkste en aangenaamste beschouwen!: de assistenten praten zacht om de kostelijke intimiteit niet te storen; en buiten valt zacht en grijs de schemer, zoodat binnen de lampen met een tweemaal zoo warm en gezellig gee1 schijnsel lijken te branden. Het inrichten van de Centrale Kinderlees zaal in Amsterdam moet geen peuleschil zijn geweest, maar mejuffrouw Boerlage straalt compleet als ze vertelt dat ze het, hoewel onder leiding van een architect, allemaal volgens haar eigen ideeën heeft mogen laten bouwen en meubileeren. Langs de muren de kasten met boeken, elk bevattend een bepaalde categorie: die voor de heele kleine peuters, met groote drukletters, voor de grooteren boeken over geschiedenis boeken over dieren, avonturen-verhalen, meis jesboeken. en wat dies meer zij. De kinderen mogen, wat zij lezen willen, er zelf uithalen en als ze weggaan, wordt op hun kaart de titel van het boek geschreven, en de bladzij, waar zij gebleven zijn, zoodat ze den volgenden keer zonder een minuut te verliezen weer door kunnen lezen. Het spreekt vanzelf, dat het lezen en uit kiezen van de nieuw aan te schaffen lectuur aan de directrice en haar assistenten onge looflijk veel tijd kost. Want nog geen derde van de boeken, die gelezen worden, worden aangekocht: en mejuffrouw Boerlage vertelt, hoe ze met opzet de assistenten steeds uit totaal verschillende politieke en godsdienstige richtigen kiest, opdat de boeken toch maar van een zoo ruim mogelijk standpunt beoor deeld zullen worden Elk boek wordt tweemaal gelezen, en elk dergenen, die het gelezen heeft, stelt een klein rapportje op over de inhoud ervan, dat volgens vaste regels is samengesteld, waarin steeds dezelfde serie vragen beant woord wordt, en waarin, kortom, het boek wordt geanalyseerd op een zeer grondige en hier te lande nog maar weinig bekende wijze, die echter in Amerika veel opgang heeft ge maakt, en vooral voor de beoordeeling van kin derboeken geregeld wordt toegepast. Mejuf frouw Boerlage zegt lachend, dat het maar goed is. dat de schrijvers van de boeken lang niet altijd weten, hoezeer ze zichzelf bloot ge ven in hun werken en ze beweert, dat ze van sommige van onze kinderschrijvers karak tereigenschappen zou kunnen op noemen, waarvan ze misschien zelf maar ternauwer nood weten, dat ze ze bezitten! Het gaat er bij de beoordeeling van de boe ken voor kinderen natuurlijk speciaal om, dat de lezertjes ervan niet te veel, in welk opzicht ook, geëmotionneerd moeten worden, en een boek, dat emoties opwekt in minder gewensch- te richtingen, is natuurlijk principieel al uit den booze, Hoewel mejuffrouw Boerlage aan den anderen kant de theorie bevestigt., dat kinderen uit boeken geheel andere dingen ha len dan een volwassene zou verwachten: zoo kan men aan kinderen dikwijls met het groot ste gemak groote-menschenboeken in handen geven waar dingen in staan, die eigenlijk min der geschikt voor hen zijn, omdat zij daar totaal overheen lezen, het niet snappen, of er niet de minste belangstelling voor hebben. Dat analyseeren van boeken gebeurt trou wens nog met een ander doel dan alleen het beoordeelen van de al of niet geschiktheid voor de leeszaal. Want aan de leeszaal is een inlichtingenbureau verbonden, waar belang stellende ouders, tantes, ooms en wat dies meer zij inlichtingen kunnen krijgen over boeken, die zij aan hun zoons, dochters, neven of nichtjes ten geschenke zouden willen geven: waar leiders van clubs, vereenigingen. kam pen zich kunnen oriënteeren omtrent de lec tuur, die zij noodig meenen te hebben. In d ochtenden en middagen van de gewone werk dagen, als de kinderen school hebben, en dus pas na vier uur op het tapijt verschijnen neemt de leeszaal min of meer het aspect var 'n kalmen, vriendelijken winkel aan, waar zoo eens in het kwartier een klant binnen druppelt en zich 'n informatie omtrent het één of ander kinderboek komt verschaffen. In indrukwek kende kaartsystemen zijn die informaties ver zameld; lade na lade trekt mejuffrouw Boer lage in gerechtvaardigden trots open om de elndelooze rijen kaarten te laten zien. Warem pel. wie hier een boek komt uitzoeken voor dochter of nicht behoeft niet onverricht ter zake naar huis te gaan, maar kan tot in de kleinste puntjes te weten komen'of de keus. die zij gemaakt heeft, wel beantwoordt aan de eischen, die zij stelt. Een klem extra heiligdom bezit de Amster damsche leeszaal ook nog: een apart vertrek, door glazen wanden afgesloten van de eigen lijke leeszaal, waarin enkele uitverkorenen. di~, bewezen hebben zich zonder toezicht een hee len middag bezig te kunnen houden, zich op een waarlijke groote-menschen-mani-er aar. hun lectuur kunnen wijden. Het zijn er maar weinigen, aan wie die eer te beurt valt, en meer dan vier of vijf zitten er nooit in die kamer, rond de groote tafel, die in het mid- den staat, en waarop je zoo gezellig je elle bogen kunt steunen als je boek je volle aan dacht opeischt. Als volkomen stilte, en een onmetelijke verdieptheid in de lectuur ken merken den ganschen middag dit vertrek, en doordrongen van den ernst van den toestand .schuiven we weer haastig terug naar de groote leeszaal, en kijken door den glazen muur nog eens terug naar het stelletje, dat onbeweeg lijk in zijn stoelen zit. Pas heel laat in den middag verlaat het laatste lezertje de leeszaal. De kaart wordt in gevuld, 'tb oek weggeborgen hollende voe ten klotsen de trap af En terwijl mejuffrouw Boerlage een beetje orde schept en de lichten uitdraait, neemt ze dat laatste oogenblik te baat om mij en met mij vele anderen uit den droom te helpen omtrent de beroem de vernielzucht van de lieve Nederlandsche jeugd, tenminste op ditg ebied: de boeken gaan jaren mee, en van moedwillig vernielen of be derven is absoluut geen sprake! En dat is een pluim op den hoed der Neder landsche kinders. die er toch ook wel eens zijn mag om veel andere discomplimenten een beetje goed te maken. Wie. zooals ik. die Hol- landsche kinders van alle rangen en standen hutje en mutje door elkaar, vreedzaam en knus bijeen zag zitten in die Amsterdamsche leeszaal, raakt minstens een heelen dag lang den indruk niet kwijt, dat er toch op zekere oogenblikken geen aantrekkelijker, aardiger, genoeglijker jeugd bestaat dan de Holland- sche, en zelfs den straatjongen, die den volgen den dag een fietsband maltraiteert met een speld, kijkt men, met die herinnering in het hoofd, iets anders aan. De vele aspecten der menschelijke natuur zijn en blijven nu een maal verbijsterend WILLY VAN DER TAK. MUZIEK. Mannenkoor „Die Spaernesanghers". Haarlem's Vrouwenkoor. Het was Vrijdagavond het negende concert dat het Mannenkoor „Die Spaernesanghers" sinds zijn oprichting gaf. Het negende con cert: daarmee is het vijfde vereenigingsjaar ingeluid en dus zal het koor volgend jaar zijn eerste lustrum kunnen herdenken, de eerste mijlpaal op zijn weg naar de toekomst: Ik bemerk, dat mijn gedachten reeds op dien weg vooruitloopen en wil ze dus terugroepen en laten verwijlen bij het begin van het vijfde jaar. We moeten dus de ervaringen van het 9de concert nagaan. Numeriek scheen me het koor sinds zijn op richting ingekrompen. Ik zeg: „scheen", want geteld heb ik het aantal zangers niet. en bo vendien kunnen door toevallige omstandig heden bij het eene concert een veel grooter aantal verhinderd zijn op te komen dan bij het andere. Maar, indien mijn oppervlakkige schatting juist zou blijken, zouden we daar uit nog evenmin bijzondere conclusies ten aan zien van dit koor mogen trekken als uit het minder dan anders bezet zijn der zaal: welke vereeniging ontkomt aan de gevolgen der reeds zoolang heerschende tijdsomstandigheden? Al mocht dus het koor in aantal der werken de leden achteruitgegaan zijn, gezongen is er met dezelfde geestdrift als in het eerste jaar van zijn bestaan. Dat die geestdrift niet ver flauwt, daarvoor blijft de leiding van Lieven Duvosel borg. Maar ook stelt hij zijn mannen telkens weer voor zware opgaven, waartoe in de eerste plaats zijn eigen werken behooren, waarin de niets ontziende contrapuntiek de eene moeilijkheid op de andere stapelt. Dat door zijn voorliefde voor imitatorische com binaties interessante partituren ontstaan, is buiten twijfel. Minder zeker is het, of door die werkwijze de geest van de gekozen teksten altijd de duidelijkst denkbare muzikale uit drukking verkrijgt. Ik zou b.v. niet kunnen zeggen, dat mij uit zijn „Aanbidding" een stemming van adoratie heeft tegengeklonken. al wisselden er polyphone gedeelten met een voudige harmonische opvolgingen af. Het melodische element schijnt er minder sterk in dan in de twee composities voor gemengd koor van Jos. de Klerk, welklinkende en goed zing bare stukken, die dcor de samenwerking van het mannenkoor met Haarlem's Vrouwenkoor uitgevoerd werden, en die hun werking niet misten, ofschoon in de vertolking enkele wen- schen nog niet geheel tot vervulling kwamen. Een neiging tot rijzen in „O quam suavis est", een onvredigen inzet der sopranen in „Avond lied" mogen als voorbeelden van kleine tekort komingen genoemd worden. „O Meimaand" van Duvosel, een werkje uit vroeger jaren, werd evenals de twee zangen van De Klerk op dit concert voor het eerst uitgevoerd en gaf meer de indruk van spontane uitbundigheid dan vele van Duvosel's latere werken, maar ook van minder doorgewerkte structuur. Het vrouwenkoor liet zich in een zestal werkjes hooren. „Het Meezennestje" van Joh. Röntgen is een levendig stukje, waarin het gefladder der vogeltjes duidelijker tot uitdruk king kwam dan de harmonische bouw; de driestemmige canon „De Solfègeles" van Joh. Wagenaar. die reeds op een vorig concert werd uitgevoerd, had weer groot succes. Ook de drie zangen van Caplet hoorden we reeds eerder; in de vertolking daarvan was een stiigende lijn. en bij het Agnus Dei konden we in 't bijzonder de alten van het koor waardeeren. De eerste sopranen mogen zich nog op weekere toonge- ving toeleggen en in 't algemeen schijnt een dynamisch rijker genuanceerd zingen voor dit vrouwenkoor aan te bevelen. Als compositie bevielen mij de vierstemmige „Laudi alia ver- gine Maria" van Verdi het best, een première voor het vrouwenkoor, evenals het werkje van Röntgen. Nog een „eerste uitvoering" kwam op het programma voor: „Vilanelle" van Massenet, een goed geschreven en goed gezongen stuk. „La garde passe" van Gréty en „Germinal" van Fr. Riga waren herhalingen. In het eer ste werd het naderen en wegtrekken door crescendo en diminuendo uitstekend weerge geven; in de vertolking van het aan uiterlijke effecten rijke „Germinal" waren nog enkele minder duidelijke momenten. De in de zaal aanwezige componisten Joh. Röntgen en Jos. de Klerk werden door koor en auditorium gehuldigd. Aan den steeds door jeugdig vuur bezielden dirigent Lieven Duvosel werd een prachtige bloemenmand aangeboden. De toetreding van eenige mooie tenoren zal den totaalklank van het koor nog ten goede kunnen komen, maar men kan toch wel gerust zeggen dat „Die Spaernesanghers" met ver trouwen hun eerste lustrum tegemoet kunnen K. DE JONG. Kerstboodschap voor alle menschen, door dr. J. H. Gunning J.H.z. Dr. J. H. Gunning J.H.z., de bekende Am sterdamsche emeritus-predikant heeft een Kerstboodschap voor alle menschen geschre ven. Dr. Gunning zegt er zelf over: „Er zit zeker heel weinig logica en nog minder dog matiek in, maar er ligt wel een groot en har telijk verlangen naar uw heil en naar uw ge luk aan ten grondslag." Nanny Johansson: Naar de groene weiden van het geluk. Als vervolg op „Een die niet welkom was" heeft de Zweedsche schrijfster Nanny Jo hansson in „Naar de groene weiden van het geluk", weer een deel van haar aan wonder lijke ervaringen en zwaren strijd zoo rijke le ven verteld. Het zijn uitstekend persoonlijke voorvallen door de schrijfster meegemaakt in den tijd. dat zij in Stockholm loopmeisje en fabrieksarbeidster was. Met verwonderlijke kracht wist zij zich door alle moeilijkheden heen te slaan en zag zij kans zichzelf te ont wikkelen. Haar beide boeken hebben in Zwe den grooten opgang gemaakt en ongetwijfeld zal „Naar de groene weiden van het geluk" ook in ons land vele lezers vinden. De verta ling werd verzorgd door A. en N. Basenau. Uitgever is J. M. Meulenhoff, te Amsterdam. Rechtskundige encyclopaedic voor idereen. N.V. De Torentrans, Zeist Van de rechtskundige encyclopaedy voor iedereen is thans het tweede deel verschenen. Een heel belangrijk gedeelte ervan is in be slag genomen door mededeelingen over de be lastingen, accijnzen en invoerrechten. Tevens is behandeld de sociale verzekering, de arbeidsovereenkomst, het faillissement, geld, wissels en effecten, coöperatieve veree niging, maatschap vennootschappen en onze strafprocedure. Voor zeer velen zal dit werk van groot nut kunnen zijn. Afgoden op den brandstapel Mathieu Cormair. Van Afgoden op den brandstapel is thans bij de Wereldbibliotheek te Amsterdam een tweede druk verschenen. Karei Jonckheere verzorgde de vertaling van het verhaal dezer twee zwervers in opstandig Asturie. Alexandrine Tinne, door Wm. Sutherland. Op 17 October j.l. was het honderd jaar ge leden, dat Alexandrine Tinne werd geboren Wm. Sutherland heeft hierin aanleiding ge vonden het leven van dit Haagsche meisje, dat verschillende groote ontdekkingsreizen in Afrika heeft gemaakt op enthousiaste wijze te beschrijven. Uitgeefster was de drukkerij Wed. G. van Soest, te Amsterdam. De Kerk en de Nationalistische Staat. Dr. W. Th. Boissevain. Dr. W. Th. Boissevain is van oordeel, dat er alle reden is het „Kerk en Staat"-probleem aan de orde te stellen, „opdat de dag, waarop de kentering zich binnen onze grenzen door zet, ons niet onvoorbereid overvalle". Naar het oordeel van den schrijver zijn de levens belangen zoowel van den Staat als van de Kerk met de juiste verhouding van Kerk en Staat gemoeid. Het boek is verschenen bij de Uitgeversmaatschappij Holland te Am sterdam. Twee eeuwen Surinamezending. Uitg. Zeister Zendigsgenootschao Dit jaar is het tweehonderd jaar geleden, dat de Broedergemeente haar zendingsarbeid in Suriname begon. Onder de meest ongunsti ge omstandigheden, veel lijden en veel geva ren hebben de broeders moeten arbeiden. Zendeling P. M. Legene heeft nu al het ge DOOR KAREL DE JONC Zondagnamidag, Hilversum II: Cantate no. 82 „Ich liabe genug" voor bas en orkest van Joh. Seb. Bach. „Ich habe genug", o he- melsche klank, o weldoend woord in onzen tijd vol gebrek, machtsbegeerte en ontevre denheid, vol fiscale en municipale tekorten, vol steeds toenemend militarisme en impe rialisme. Zou men het niet als wandtekst wenschen in elk huis, in elke vergaderzaal? Ls niet het lijden der Christelijke ziel, dat in het eerste deel van Bach's Cantate meer in 't bijzonder geschilderd wordt, tegenwoor dig in meer dan één land actueel? Maar laat ieder zelf de toepasselijkheid bepalen en laat ons nagaan wat de tekst en wat Bach's muziek bedoeld hebben. Zoo wordt ons dan het verlangen naar de hemelsche zaligheid bij een grijsaard, die met deze wereld afge daan heeft, voor oogen gesteld. De daar door gewekte gedachten vinden hun hoogte punt in de tweede aria, de beroemde doods- berceuse ..Schlummert ein. ihr matten Augen. fallet sauft und selig zu". Schweit zer wijst er op. dat door de heerlijke melodie die deze woorden verklankt, niet maar een een musicus spreekt, die zich in de ideeën van den tekst ingeleefd heeft, doch een die zich van die woorden meester gemaakt heeft om iets te openbaren dat hij reeds in zijn hart droeg. Maar bij Bach had de droefenis nooit het laatste woord. Ook in deze can tate slaat de stemming tenslotte om In die van vreugde en verrukking: ,Jch freue mich auf meinen Tod". Bach heeft deze Cantate ook als solocantate voor sopraan en orkest geschreven, maar deze zetwijze moet niet als de oorspronkelijke beschouwd worden, doch als een arrangement, dat hij maakte om de Cantate in zijn huiselijke concerten met zijn vrouw als soliste te kunnen uitvoeren. Al leen een basstem kan de volle zwaarte van den gevoelstoestand dezer Cantate weer geven. Levert ons dus bovengenoemde Cantate weer een voorbeeld van Bach's liefhebberij en gemakkelijkheid in 't maken van arran gementen van eigen werken, de Donderdag uitzending van het Concertgebouw heeft een programma, dat ten deele althans uit eigen handige transscripties van Bach is samen gesteld. Volledigheidshalve heeft men er ook het model voor het Vierklavierenconcert. nl. het Viervlolenconcert van Vivaldi ter ver gelijking op geplaatst. Het c min .-Concert voor 2 klavieren is een transscriptie van een verloren geraakt Concert voor 2 violen. De oorspronkelijke aard openbaart zich duide lijk in het Adagio, dat met het overeenkom stige deel van het bekende concert in d min. voor 2 violen eng verwant is. Ik heb kort ge leden, toen dat Concert voor 2 violen in Bloemendaal gespeeld is. daar al op gewe zen. en kan me best begrijpen dat menige Bach-kenner en -bewonderaar moeilijk be grijpen kan, hoe Bach er toe kwam om de zingende viooltoon zoo maar zonder meer door den korten scherpen klank van het clavecin te vervangen. Met het d min.-Con cert voor 2 violen heeft hij hetzelfde uitge haald. Door zulk een handelwijze heeft hij het voorzeker aan de ijveraars voor ver puurde Bachvertolking moeilijk gemaakt om met klem van argumenten op te treden tegen de moderne arrangementen, waaronder er vele zijn. die vrij wat meer bevredigend klin ker. dan die van den ouden meester zelf. Het Concert voor drie klavieren is geer. ar rangement. maar wordt gezegd door Bach geschreven te zijn om het samen met zijn oudste twee zonen voor te dragen. Er be staat nog een Concert voor 3 klavieren van zijn hand. dat als belangrijker beschouwd wordt dan dat. in d kl. t.. dat Donderdag avond gespeeld zal worden. Overigens lijkt me een programma al* dit vir> rn»» avond niet vrij van gebrek aan afwisseling te zijn. Het jublleerende Hollandsch Strijkkwartet geeft een reeks concerten voor de microfoon van Hilversum II. Zondag staan twee kwar tetten van Beethoven op 't programma, en wel het eerste en het elfde. Bij dit laatste ls als toonsoort abusievelijk F gr. t. vermeld; dit moet f kl. t. zijn. Of zijn misschien de cijfers van het opusgetal verwisseld en moet dit 59 zijn? Daarvan staat het eerste in F gr. t., maar aangezien dit opus uit drie kwar tetten bestaat en er in het radioprogramma geen nadere aanduiding te lezen ls. nemen we aan dat 95 juist is. Men zal dan een schoone gelegenheid hebben om Beethoven's stijl uit het jaar 1800 (op. 18) te vergelijken met dien uit het Jaar 1810 (op. 95), en men zal dan bemerken hoezeer die stijl in die tien Jaren zich gewijzigd had. Beide werken van gen met een unisono-thema der vier strijk instrumenten aan. maar welk een verschil tusschen het voor verwerking zeer geschikte, maar op zich zelf weinig karakteristieke hoofdthema van op. 18 no. 1 en het begin van op. 95, dat in zijn gedrongen kracht en stugge verbetenheid alleen met dat der kla viersonate op. 111 te vergelijken is. De lang zame deelen: dat in op. 18 dramatisch, dat in op. 95 als boven aardsöh gedoe verheven en innerlijk bevrijd. Ik wil de vergelijking niet verder uitstrekken, omdat tenslotte elke zoodanige vergelijking maar zeer betrekke lijke waarde heeft. Door oplettend luisteren zal men de verschillen veel beter en sterker voelen, dan woorden die duidelijk kunnen maken. Ik wil echter nog even wijzen op de sterke voorliefde voor chromatiek, die Beet hoven in zijn op. 95 aan den dag legt. De herhaling van het hoofdmotief in het begin van het eerste Allegro geschiedt terstond een halve toon hooger. in Ges: een soortgelijk verschijnsel als in de Sonate appassionata, die. toevallig of niet, ook in f kl. t. staat, net als het kwartet op. 95. Nog sterker treedt die chromatiek aan 't licht in het Allegretto, waarvan de ingewikkelde polyphonie lang niet overal gemakkelijk te volgen is. De be vrijdingsidee is in de finale volkomen ont wikkeld; zij voert daar evenals in de Egmont Ouverture tot een coda in F gr. tdie de jubelende klanken der Ouverture niet bezit» maar des te meer innerlijke warmte o»ien- baart. sprokene op de herdenkingsdagen te Zeist op 17 en 18 September verzameld. Het Zeïster Zendingsgenootschap heeft de uitgave ver zorgd. The last half year. Uitg. N.V. W. Versluys. Van het Engelsche leerboekje voor M. U. L. O.-leerlingen van den heer P. Eindhoven: The last half year, is een vierde druk verschenen. ZONDAG 15 DECEMBER. HILVERSUM I. 1875 M- 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.— NCRV. 7.45 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Geref. Kerkdienst. Gewijde muziek. 12.15 Gram.pl. 1.00 Lezing. I.20 Orkestconcert en gram.pl. 3.00 Gram.pl. 4 30 Ziekeniof. 5.00 Gewijde muziek. 6.00 Orgel spel. 6.25 Herv. Kerkdienst. 7.45 Berichten, causerie. 8.15 KRO-Boys en Gram.pl. 8.55 Pianoduetten. 9.05 Gram.pl. en orkestconcert. 9.55 Pianoduetten. 10.05 Gram.pl 10.15 Orkest concert. 10 30 Berichten. Gram.pl. 10.40 Epi loog. 11.00—11 30 Esperanto. HILVERSUM II, 301 M. 8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 6.00 VPRO. 8.00—12.00 AVRO. 8 55 Orgelspel. 9.00 Berichten, causerie. 9.30 Orgelspel. 10.00 Lezing. Gram.pl. en voordracht. 10.45 Hollandsch strijkkwartet. 11,15 Lezing. II.30 Vervolg van 10.45. 12.00 Renova-kwintet. 12 50 Causerie. 1.15 Kovac's Lajos orkest. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Omroeporkest en solisten. 4.30 Gram.pl. Sportnieuws. 5.00 Gram.pl. 5.30 Sportuitzending, gram.pl. 600 Lezing. 6.30 6.45 Herv. Kerkdienst. 8.00 Berichten. 8.15 Kovacs Lajos' orkest en solisten. 9.20 Causerie. 9.30 Radio-Journaal. 9.45 Concertgebouw orkest. koor en solisten. 10.45 Gram.pl. 11.00 Berichten. 11.1012.0G De AVRO-Decibels mmv soliste. DROITWICH, 1500 M. 9.50—10 25 Kerkdienst. 12.50 Orkestconcert mmv. solist. 1.50 Strijksextet, 2.35 BBC- Northern-orkest mmv. solist. 3.35 Gram.pl. 4.05 E. Pini's orkest mmv. soliste. 4 50 Voor de kin deren. 5.10 Lezingen. 5.50 Orgelconcert. 6.20 Viool en piano. 7.05 Voordracht. 7.15 Strijk orkest mmv. solist. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Lief- dadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.20 Piano recital. 9.50 BBC-Theater-orkest. 11.05 Epiloog. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20, 8 20 en 11.20 Gram.pl. 12.20 Orgelcon cert. 1.10 Orkestconcert. 5.20 Goldy-orkest. 7.10 Zang en declamatie. 8.20 Vroolijk programma. 9.05 Radio-tooneel. 11.05 Dansmuziek. 11.35 12.35 Pascal-orkest. KEULEN, 456 M. 5.20 Havenconcert. 9.50 Koorconcert. 11.20 Ge var. concert. 3.20 Kamerorkest en solisten. 5 45 Viool en piano. 6.10 Concert mmv orkest, koor en solisten. 7.20 „Königskinder", opera van Humperdinck. 9.5011.20 Populair concert. BRUSSEL, 322 M. 10.20 Gram.pl. 11.20 Omroeporkest. 12.20 Gram.pl. 1.30—2.20 Salon-orkest. 5.20 J. Rut ten's orkest. 6.20 Kamermuziek. 7.20 Cembalo- recital. 8.20 Rossini's „Barbier van Sevilla", Hierna tot 12.20 populair concert. BRUSSEL. 484 M. 10.20 Omroeporkest. 11.05 Zang. 11.20 Gram.Dl. 12.20 Salonorkest. 1.30 Orgelconcert. 2.00—2'.20 Gram.pl. 5.20 G. Ego's orkest. 6.20 Salon-orkest. 7.35 Gram.pl. 8.20 Kamermuziek. 9.50 Piano-recital. 10.3012.20 Populair con cert. DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M. 7.20 Gramofoonmuziek. 8.35 Dansmuziek. 9.20 Berichten. 9.50 Concert. 10.05 Weerbericht. 10.2012.15 Dansmuziek. KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 16 DECEMBER. HILVERSUM 1875 M. NCRV.-uitzending. 8.00 Schriftlezing; 8.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Morgendienst; 11.00 Chr. lectuur; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.15 Amsterdamsch Sa lonorkest: 2.00 Voor de scholen: 2.35 Gra- mofoonplaten: 2.45 Voor de keuken; 3.30 Knipcursus; 4.00 Bijbellezing: 5.00 Gramo- foonplaten: 5.30 Viool-recital met pianobe geleiding; 6.30 Vragenuur; 7.00 Berichten en reportage. Vragenuur; 3.00 Berichten; 8.05 Chr. Oratoriumvereeniging m.m.v. solisten; 9.35 Causerie; 10.05 Berichten; 10.10 Gramo foonmuziek. HILVERSUM II 301 M. Algemeen programma verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek; 9,00 Jetty Cantor's ensemble; 10.00 Morgenwijding. Gewijde mu ziek; 10.30 Vervolg Ensemble; 11.00 Orgel en viola; 12.00 Cantabile-orkest en gramofoon muziek; 2.00 Piano-recital: 2.30 Gramofoon- platen: 3.00 Voordracht; 3.30 Gramofoonpl.; 4.00 Zang en piano; 4 30 Muzikale causerie; 5.30 De Octophonikers: 6.30 Gramofoonpl.; 7.00 Causerieën: 8.00 Berichten: Gramofoon muziek: 8.50 Radiotooneel: 9 20 Omroepor kest en solisten; 11.00 Berichten: 11.20 Gra mofoonmuziek. DROITWion. 1?00 M. 11.20 Gramofoonmuziek: 12.05 Het Schot- sche Studio-orkest: 1 05 Gramofoonplaten; 1.50 Orgelconcert: 2 35 Gramofoonplaten: 3.25 Reportage: 3.35 H. Engleman's kwintet en solist: 4.20 Cello- en piano-recital: 4.50 Or kestconcert: 5.35 Dansmuziek: 6.20 Berich ten: 6.50 Piano-recital: 7.10 Lezingen; 8 20 Viool-recital: 8 35 Muzikaal spel: 9 50 Be richten: 10 20 Blaasensemble en zang; 11.35 Dansmuziek RAP*0-PARTS 1648 M. 7.20 en 8.20 Gramofoonmuziek; 12.355.50 Orkestconcert: 8.20 Operette-uitzending; 9.05 Ortambert-kwartet en solisten: 11.05 Dans muziek: 11.35 Het Goldy-orkest. KEULEN, 456 M. 5.50 Concert: 11.20 Symphonie-orkest: 1.35 Orgelconcert; 3.30 Zang. klarinet en piano; 4 30 Svmpbonie-orkest: 6.20 Omroepkleinor- kest: 8.05 Cembalo-recital; 8 20 Vroolijk pro gramma: 9.40 Kwartetconcert en solisten; 0.50 Orkestconcert. BRUSSEL. 322 M. 12.20 Gramofoonplaten: 12 50 Salonorkest; 1.50 Gramofoonmuziek- 5,°0 Viola-recital; 6 35 Omroeporkest: 7.35 Gramofoonplaten; 8.20 Omroeporkest; 10.30 Dansmuziek. BRUSSEL. 484 M. 12 20 Gramofoonplaten: 12.50 Omroepor kest: 1.50 Gramofoonplaten: 5 20 Salonor kest; 7.35 Gramofoonplaten; 8.20 Symphonie concert: 10.30 Cabaret nr'-T""»*" nvi>srvnvR. 1577 M 7.30 Gevarieerd programma: 8 20 Mannen koor; 9.20 Berichten; 9.50 Gramofoonmuziek; 10.05 Weerbericht; 10.20 Dansmuziek.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1935 | | pagina 14