HONIG'S BOUILLONBLOKJES 6 voor lOct.
SITTEPS &%K-QR
WOENSDAG '15 JANUARI '1936
HAARDE M'S DSGBE'A D
5
STADSNIEUWS
Verleden, heden en toekomst
van Indië.
Causerie van oud-gouverneur J. Tideman.
De heer. J. Tideman, oud-gouverneur der
Molukken heeft gisteravond voor de afdee-
ling Haarlem en omstreken van de Kon. Ver.
Oost en West een lezing gehouden over het
onderwerp „Herinneringen uit Indië en be
schouwingen over heden en toekomst".
De voorzitter, de heer P. L. van Bueren, leid
de den spreker met eenige woorden in.
De heer Tideman sprak over zijn herinne
ringen uit zijn dertigjarige loopbaan bij het
Indisch binnenlandsch bestuur. Deze herinne
ringen hebben een persoonlijke waarde, aldus
spr., doch zij kunen den jongeren een prikkel
geven, hun arbeidskracht en vermogens in
Indië dienstbaar te maken.
In de dertig jaren, die de heer Tideman in
ïnsulinde heeft doorgebracht, hebben zich
daar heel wat veranderingen voltrokken. Om
te beginnen met de reis. hoeveel gemoedelijker
was die vroeger dan tegenwoordig! Ook de
slaafsche houding van de inlandsche bevol
king aan het eind der vorige eeuw is geheel
verdwenen.
Als jong controleur op Celebes verkeerde
de heer Tideman in een soort patriarchale po
sitie tegenover de bevolking. Tijdens zijn ver
blijf op Sumatra's Oostkust daarentegen had
spr. nog de onafhankelijkheid van de Batak-
landen meegemaakt. Tegenwoordig vormt dit
gebied een geliefkoosd toeristenoord. In de pe
riode van Van Heutsz is de vestiging van het
Nederlandsch gezag in alle uithoeken van In
dië voltrokken. Dit heeft, aldus spr., een ze
genrijken invloed op het bestuur gehad en
daardoor op de welvaart der bevolking. De
band tusschen Nederland en Indië moet ste
vig blijven, betoogde de heer Tideman, in het
belang van beide landen.
In de jaren van 1910'12 hebben de z.g. in
landsche bewegingen plaats gehad, die een
natuurlijk gevolg waren van wat het Neder
landsch bestuur had gebracht. De inheem-
sche bevolking voelde den drang in zich. zelf
iets tot stand te brengen en verzette zich te
gen de eigen hoofden .Een gevaarlijker ele
ment vormden de inlanders, die zich in Euro
pa intellectueel ontwikkeld hadden en die op
standige ideeën brachten. De geheele bewe
ging liep echter dood in het interneerings-
kamp van Boven-Digoel. De oorspronkelijke
„inlandsche bewegingen" beschouwde de heer
Tideman slechts als groeistuipen.
Men heeft wel gewezen op het gevaar van
onderwijs aan de inlanders, maar het gaat
niet op, de bevolking dom te laten, zoo zeide
spr. En dit onderwijs heeft al heel veel goede
resultaten opgeleverd, zooals dagelijks in de
practijk in Indië blijkt.
Ook op economisch gebied is in den loop
der jaren veel veranderd, vooral in den laat-
sten tijd van malaise. Daarbij komt nog de
wijziging in de internationale verhoudingen in
de Pacific door de toeneming van den invloed
van Japan. Hier valt nog wat te doen voor Ne
derland: met name in Nieuw-Guinea moet
men de kolonisatie krachtig ter hand nemen,
wil men voorkomen dat de Japanners daar
vasten voet krijgen. Er moet echter nog heel
wat onderzocht worden omtrent de mogelijk
heid of dit groote gebied tot ontwikkeling ge
bracht kan worden.
Tenslotte sprak de heer Tideman de hoop
uit, dat de jonge menschen, die naar Indië
gaan, zich met liefde en toewijding zullen ge
ven aan de taak die hun daar wordt opgelegd.
Na de lezing van den heer Tideman werd
de interessante geluidsfilm „Mooi Indië" ver
toond, die in opdracht van de stoomvaart
maatschappij „Nederland", de Rotterdamsche
Lloyd, de Java-China-Japanlijn en de Kon.
Paketvaart Mij. door André la Varre is opge
nomen. De heer Petit, secretaris van de af-
deeling Amsterdam, gaf een korte inleiding
tot deze film.
„VEEL HEIL EN ZEGEN".
Wegens het succes bij vorige opvoeringen
zal het „De Boer van Rijk" ensemble te Haar
lem nog één opvoering geven van Johan El-
sensohn's vroolijk spel van dezen tijd, in 3 be
drijven „Veel Heil en Zegen".
Ditmaal in den Stadsschouwburg op Zon
dagavond 19 Jan Mevr. de Boer-van Rijk ver
vult de rol van Juffr. Dora, de kamerverhuur-
©ïcr.
FILL4AL STADSBIBLIOTHEEK EN
LEESZAAL.
(Huis te Zaanen).
NIEUWE AANWINSTEN.
Nederlandsch e en in het Nederlandsch vert.
romans.
Basenau-Goemans e.a„ Kerstsproken; 2de
bundel.
Buck. Oostenwind. Westenwind.
Coolen. Kerstvertellingen.
Deledda, Elias Potolu.
Last. Voor de mast.
Wilma, Drie torens (Kerstverhalen) (Chr.)
Wijsbegeerte-Zedekunde.
Kierkegaard, Vrees en beven.
Schweitzer, Cultuur en ethiek.
Sterrenkunde.
Van Brabant, 'n Kijkje in 't heelal.
Jeans. Het nieuwe natuurbeeld.
Techniek.
Kooy. Maak het zelf.
Meere, Het schildersambacht. 4 dln.
Kunst.
Van Hoorn. De Kretische kunst.
Berlage. Het wezen der bouwkunst.
Letterkunde.
Coster. Het kind in de poëzie.
Mariken van Nimwegen; bew. Beversluis.
Land- en Volkenkunde.
Hauser. Het laatste zeilschip.
Stegenga. Oude landen en steden
Geschiedenis.
Van Loon. Amerika.
Raptschinsky, Geschiedenis van hèt Rus
sische volk, 2 dln.
OPMERKINGEN VAN LEZERS
Een abonné schrijft ons:
Als belangstellende in de behandeling der
strafzaak van den commies der Ned. Spoor
wegen moest ik als nummer dertig in de rij der
wachtenden in den regen twintig minuten
wachten, toen de benedendeur half geopend
Werd en een 20-tal kon binnentreden.
Een tweede gelegenheid tot binnen gaan
werd niet verleend.
De publieke tribune kan wel 60 personen
bevatten. Waarom moesten nu zoovelen te
leurgesteld worden?
Ons werd meegedeeld dat nimmer meer dan
ten hoogste 45 personen op de tribune moger.
worden toegelaten, die inderdaad veel meer
personen kan bevatten. Toen dit aantal was
toegelaten moesten uiteraard de andere
wachtenden wel teleurgesteld worden.
(Adv. Ingez. Med.)
Lichten op tramvluchtheuvels
vroeger aan.
Op den weg OegstgeestHaarlem.
Op verzoek om op donkere dagen de ver
lichting van de verkeerszuilen op de tram
vluchtheuvels bij de tramhalten op den weg
OegstgeestHaarlem vroeger te doen ont
steken, ontving de K.N.A.C. van den hoofd
ingenieur van den Rijkswaterstaat bericht, dat
hieraan reeds aandacht was geschonken, ten
gevolge waarvan door de betrokken Tramweg
Maatschappij werd besloten de verlichting
van de verkeerszuilen voortaan te doen ont
steken en dooven door electrïsche schakel-
klokken, zoodat men onafhankelijk wordt van
den ti,jd waarop de gemeentelijke verlichting
brandt, waaraan tot nu toe ook verkeerszui
len waren verbonden. Door dezen maatregel
zullen de ondervonden bezwaren grootendeels
worden ondervangen.
IR. B. WIGERSMA OVER EEN REDELIJK-
DEMOCRATISCHE STAATS ORDEN ING.
Voor de vereeniging tot studie van den
Staat, afdeeling Haarlem, zal ir, B, Wigersma
Woensdag 22 Januari in de Sociëteit „Ver
eeniging" een voordracht houden, getiteld
„Bespreking van een schets eener redelijk-
democratische staatsordening".
ONDERWUSVERKEERSCOMMISSIE.
De raadsleden F. A. Bijvoet, J. Ph. H.
Castricum, E. v. d. Wall en M. de Braai stel
len aan den raad van Haarlem voor aan de
Onderwijsverkeerscommissie te Haarlem over
het jaar 1936 een subsidie te verleenen van
f 200.
CONSECRATIE VAN DEN BISSCHOP.
Als consecrator van den gekozen Bisschop
van Haarlem zal fungeeren Mgr. P. Giobbe.
Apostolisch Nuntius-Internuntius te "s-Gra-
venhage. terwijl Mgr. P. A. W. Hopmans en
Mgr. A. F. Diepen, resp. Bisschop van Breda
en 's-Hertogenbosoh, den consecrator zullen
assisteeren bij de plechtigheden op 13 Fe
bruari.
BIJZONDERE STAND VAN PLANETEN.
De Haarlemsche weer- en sterrelcundige
kring deelt ons mede dat de planeten Venus
en Jupiter, beide aan den ochtendhemel in
Zuid-oostelijke richting zichtbaar, die thans
ruim 2Vz uur voor de zon opkomen, en die
elkaar de laatste dagen steeds meer nader
den, Donderdag hun kleinsten afstand zullen
bereikt hebben. Venus zal dan nog geen
1 1/2 gr., dus ongeveer 2 1/2 a 3 maansmid-
dellijnen, ten Noorden van Juoiter staan.
Des avonds zal men mogelijk, bij helder
weer, kort na zonsondergang, in het Westen
de immer vrij moeilijk waarneembare pla
neet Mercurius kunnen vinden, die op Don
derdag zijn grootste Oostelijke elongatie
(schijnbare zonsafstand), nl. 18 gr. 50'. zal
bereiken. De planeet gaat dan ongeveer 1 1'2
uur na de zon onder. Wellicht zal men ook
nog enkele dagen daarna de planeet kunnen
vinden, doch zij verdwijnt weer spoedig in de
avondschemering.
DE TIJDELIJKE WETHOUDER.
In verband met overlijden van den
heer Mr. J. Gerritsz stellen B. en W. aan den
raad voor het raadsbesluit van 27 November
1935 te wijzigen in dier voege, dat daaruit
geschrapt worden de woorden: „wegens diens
ongesteldheid".
Als de raad voltallig is wordt overgegaan
tot benoeming van een definïtieven wethou
der.
HAARLEMSCHE AMATEUR-FOTOGRAFEN-
VEREENIGING.
Onder leiding van de Commissie voor de
werkavonden van de H.A.F.V. zal Donderdag
16 Januari a.s. in het clubgebouw der Ver
eeniging, Ged. Oudegraoht 104, verder wor
den gegaan met de werkzaamheden verbon
den aan het verbeteren der negatieven in
gezonden voor den wedstrijd „Licht en Scha
duw" der H.A.F.V.
Belangstellende amateur-fotografen zijn
hartelijk welkom.
FAILLISSEMENTEN.
De volgende faillissementen zijn uitgespro
ken door de Arrondissements-Rechtbank te
Haarlem op Dinsdag 14 Januari:
1. A. C. E. Huykman, echtgenoote van A.
van Welsenes, winkelierster, wonende te Haar
lem, Marnixst-raat 67;
Curator: Mr. Dr. A. F. H. Schreurs te Haar
lem.
2. J. J. van Kilsdonk. bakker, wonende te
Haarlem. Santpoorter plein 2:
Curator: Mr. L. G. van Dam, te Haarlem.
Rechter-Commissaris in deze faillissemen
ten is Mr. A. L. M. van Berckel te Haarlem.
Geëindigd zijn de navolgende faillissemen
ten wegens het verbindend worden der uit-
deelingslijst van:
1. N. P. Lammens, gehandeld hebbende on
der den naam Banketfabriek „Deno", wonende
te Heemstede.
Curator: Mr. J. G. Bettink te Haarlem.
2. De Vennootschop onder de firma V. Ph.
Braun, gevestigd te Beverwijk;
Curator: Mr. Dr. F. A. Bijvoet te Haarlem.
3. P. H. M. Braun. wonende te Beverwijk.
Curator: Mr. Dr. F. A. Bijvoet te Haarlem.
Opgeheven zijn de navolgende faillissemen
ten wegens gebrek aan actief:
1. G. Smeding, timmerman en metselaar,
wonende te Haarlem;
Curator: Jhr. Mr. L. U. Rengers Hora Siccama
te Haarlem.
2. E. de Vrij, schilder, wonende te Haarlem
mermeer.
Curator: Mr. Silvain Groen te Haarlem.
COÖP. CENTRALE EIERYEILING
PÜRMEREND G. A.
WEEKBERICHT.
Afdeeling eieren:
Aanvoer: 85.000 eendeieren f 2,752,85.
Broedeieren: f 4.50.
80.000 kippeneieren.
70-80 K.G. f 4.50—5.10.
65-66 K.G. f 4.10—4.30.
63-64 K.G. f 4.—4.20.
60-62 K.G. f 3.70—4.10.
58-59 K.G. f 3.70—3.90.
5G-57 K.G. f 3.703.80.
53-55 K.G. f 3.60—3.80.
50-52 K.G. f 3.50—3,60
Afdeeling pluimvee
Oude kippen f 0.601.40 per stuk.
Jonge hanen f 0.701.20 per stuk.
Oude eenden f 0.400,60 per stuk.
Kiloprijs oud kippen f 0.400.48.
Jonge hanen f 0.60—0.70.
CENTRALE TANDHEEL
KUNDIGE KLINIEK
KENAUPARK 26a, HAARLEM, TELEF. 12644
SPREEKUREN iederen werkdag 911 en
1—2 uur. DINSDAGSAVONDS 6.30—8.30 u.
ZATERDAGSMIDDAGS geen spreekuur-
(Adv. Ingez. Med.)
ills reparaties
SCHOTERWEG 1, TELEFOON 16659.
(Adv. Ingez. Med.)
MUZIEK.
CONCERT DER H. O. V.
RUSSISCHE AVOND.
Drie „eerste uitvoeringen" het verhaal
zou eentonig gaan worden, als het niet zoo
verblijdend was. Hoe moet er in de afge-
loopen week weer gewerkt zijn door dirigent
Schuurman en zijn orkest, om dat weer klaar
te spelen!
Dat nu alles klaar was, in de beteekenis
van „volkomen af", kon men nog niet zeg
gen: met name Tschaikowsky's Vierde
Symphonie eischt nog meer klaarheid in de
snelle hoofddeelen om den ingewikkelden
bouw en de gecompliceerde rythmen voor de
hoorders te ontwarren, maar anderszins
was er ook in de vertolking van dit werk
zóóveel goeds, ja uitmuntends, dat men oor
het gepresteerde over het geheel slechts be
wondering en lof kan hebben.
De eerste „noviteit", Glinka's Ouverture
„Russian en Ludmilla" is al zeer bejaard en
draagt de kenmerken daarvan. Behalve dat
de geest van Rossini er door waart vindt men
in de verwantschap van het hoofdthema met
dat van het Allegro der Ouverture „Meeres-
stille und gliickliche Falirt", Mendelssohn
terug: het zangthema herinnert aan Mozart's
tijd. Specifiek Russische elementen doen er
zich niet sterk in gevoelen.
In een heel andere sfeer brengt ons de
muziek van den in 1899 geboren Alexander
Tscherepnin, die door zijn 2de Klaviercon
cert vertegenwoordigd was. Een andere per
soonlijkheid, een andere tijd ook dan die
van Glinka. Er ligt bijna een eeuw tus
schen beiden. In Tscherepnin's Concert vindt
men de voor vele Russische muziek zoo ken
merkende frenetische herhalingen, het door
hameren op eenzelfde gedachte. Maar men
vindt er ook symptomen van onzen tijd in,
bijv, het zoeken naar en aanwenden van
nieuw geconstrueerde toonladders .Tsch.
heeft in zijn Concert een negentonige ge
bruikt. die men zich ontstaan kan denken
door interpolatie van 3 halve toonsafstan-
den in de heele tonen-toonladders, dus bijv.
c, cis, d-e, f, fis-gis, a, ais (bes). Dat hieruit
nieuwe harmonieën en nieuwe melodieën ge
vormd worden, behoeft geen betoog, maar
atonaal is het werk volstrekt niet. De bouw
er van is zeer gesloten: één doorloopend ge
heel, waarin verschillende onderdeelen te
herkennen zijn, maar waarin het begin aan
het slot terugkeert. De solopiano is er slechts
bij wijlen bepaald solistisch in behandeld:
meerendeels wordt zij coloristisch, omspelend
of begeleidend aangewend. Met een in octa
ven trillende gis-a in het basregister van het
klavier vangt het werk aan; spoedig doet
zich een tweematig motief hooren, eerst in
de piston, dan in andere instrumenten. De
ontwikkeling hiervan is zuiver .dynamisch en
coloristisch, tot het Moderato met een kla
gende melodie afwisseling brengt. Hier wordt
de stemming meer lyrisch; verschillende in
strumenten: klavier, kleine fluit, cello,
hoorn, treden solistisch op. Weer later komt
een zeer pregnant achtmatig thema, een
vondst die Mahler geëerd zou hebben; dit
wordt het onderwerp van een reeks variaties
Aan 't einde daarvan speelt de solohoorn het
van achteren naar voren: een omkeering die
men gemakkelijker met de oogen, dan met de
ooren gewaar wordt! De lange orgelpunten
komen in vele Russische muziek voor.
De naar het mij voorkomt zeer moeilijk
te memoriseeren solopianopartij werd door
Paul Fr enkel met volkomen zekerheid en
volkomen beheersching gespeeld. Het was een
arbeid, waarbij hij zich indienst van het
werk stelde en zijn eigen persoon op den ach
tergrond moest doen treden; een betrekke
lijk ondankbare arbeid dus. Gaarne hadden
we den uitstekenden pianist in meer solis
tisch werk gehoord; intusschen moeten we
hem er dankbaar voor zijn, dat hij ons heeft
doen kennismaken met een merkwaardig
stuk muziek, en aan Schuurman die de las
tige problemen welke het doen aansluiten der
orkestpartij stelt, geheel opgelost had, komt
ook een woord van hulde toe.
De 4de Symphonie van Tschaikowsky
maakt reeds lang deel uit van het repertoire
der groote orkesten. Zij zal nu ook wel op dat
der H.O.V. blijven en. ik wil een uitvoeriger
bespreken liever bewaren voor later, wanneer
ons orkest er zich nog meer vertrouwd mee
gemaakt zal hebben. De beide midaendeelen
gelukten reeds nu veelszins voortreffelijk. Het
Pizzicato ostinato werd met groote virtuosi
teit uitgevoerd: de hobo speelde in Andantino
verrukkelijk. De snelle hoofddeelen zijn min
der overzichtelijk van bouw dan die der veel
vroeger beroemd geworden 5de en 6de
Symphonie; in de Finale der 4de komt bo
vendien veel voor, dat voor ons gevoel ruw
en van problematische kunstwaarde is. In
het eerste hoofddeel zit echter een harts
tocht die ook lauwe Westerlingen kan mee
slepen.
Moussorgsky's „Une Nuit Sur le Mont
chauve" was het eenige nummer van het
programma, dat ook vroeger reeds door ons
orkest werd uitgevoerd. Het miste ook dit
maal zijn werking niet.
De belangstelling voor dezen Russisc'nen
avond was minder groot dan die voor de
voorafgegane der polynationale reeks. De
afwezigen hadden ongelijk.
K. DE JONG.
HET TOONEEL.
POLLY PERKINS.
Opvoering door T. O. N. E. V. O.
„Polly Perkins" blijkt nog steeds een ge
liefkoosd stuk op het repertoire der amateur-
vereeniging te zijn, wat niet te verwonde
ren is, want dit leutige blijspelletje zal zijn
charme wel ten allen tijde blijven behouden.
T.O.N.E.V.O. heeft er gisteren in den schouw
burg aan den Jansweg een opvoering van
gegeven en haar aanhangers hebben zich er
best mee geamuseerd getuige de vele reac
ties die het stuk onder het publiek teweeg
bracht. Die bijval was volkomen gerechtvaar
digd. want d? Tonevodames en -heeren zijn
er in geslaagd dit luchtige „spel van liefde
en list" in een vlotte vertooning voor het
voetlicht te voeren. De humor van het stuk
kwam overal naar behooren tot uiting en het
samenspel sloot over het geheel genomen
goed, zoodat regisseur G. H. Poilé met vol
doening op zijn taak kan terugzien.
Met genoegen hebben wij in de hoofdrol
het spel van mevr. J. de VosJacobs als
mevr. Calthorpe, alias Polly Perkins, gadege
slagen. Zij schonk aan dit persoontje een pit
tigheid en een charmanten eenvoud, die bij
zender frappeerde. Houding en gebaar toonde
zij volkomen te beheerschen en haar aandeel
in de dialogen liepen van een leien dakje. Een
Polly Perkins, die er wezen mocht! Naast haar
noemen we in de eerste plaats den heer Pollé.
die de rol van den stoïcijnschen neef Robert
Gilmour op fcich genomen had. Dit heer
schap vereischt veel routine op het gebied
droogkomiekerigheid en zijn uitbeelding bleek
een kolfje naar de hand van den heer Pollé te
zijn. De vele lachsalvo's, die uit de zaal opste
gen, vonden aan ook meestal hun oorzaak in
de verschillende komische situaties, waarvan
deze speler de centrale figuur vormde.Den heer
Th. van der Have was de rol toebedeeld van
den sympathieken Fergus Wimbush, de man
met de groote liefde voor zijn vaderland Ca
nada en zijn zoo mogelijk nog grootere liefde
voor de beminnelijke Polly; een rol, die met
veel overtuiging gespeeld werd. De heer J. C.
van Elten had als oom Priestley tal van
goede momenten, al hadden we om sommige
piaatser. gaarne wat meer uitdrukking in zijn
soel gezien. Voor Fergus' jongste zuster Mary
speelde mej. Rie Geerling die deze overmoe
dige robbedoes alle recht deed wedervaren.
Ruth Wimbush de u van Ruth moet als oe
en niet als een korte u uitgesproken wor
den! was in handen van mevr. C. van
Kouteien—Zaayer. Het type van Fergus' be
dillerige zuster had zij over het algemeen wel
goed getroffen: echter was haar spel niet
overal van gelijke hoogte.
Een paar kleinere rollen werden vervuld
door mevr. B .van Delden als mevrouw Hub
bard. mej. Rie van der Voet als het dienst
meisje Mart-ha en door den heer H. Budde.
die een grappige caricatuur leverde van het
verwijfd jongmensch Richard Hubbard.
Ongetwijfeld zal Tonevo er geen spijt van
hebben met Polly Perkins ten tooneele ver
schenen te zijn, want gelijk opgemerkt werd is
het stuk er goed ingegaan en hebben de toe
schouwers, die in flink aantal opgekomen
waren er een paar vroolijke uurtjes mee be
leefd. Het hartelijk applaus, dat aan het
einde der opvoering spelers en regisseur ten
deel voel. gaf dan ook de gevoelens van het
publiek ten opzichte van het gebodene vol
komen weer.
Het Russisch Ballet van Parijs.
Zouden de buitenlanders zich Holland nog
steeds voorstellen als het land van melk en
honing? Wij moeten dat wel gelooven, wanneer
wij zien, dat het Russisch ballet van de
Opera Comique te Parijs in dezen tijd een
tournée door ons land durft maken. Men zal
hun misschien hebben verteld, dat Kurt Jooss
hier overal voor uitverkochte zalen heeft ge
danst, maar ja, dat was nu eenmaal Kurt Jooss
en niet elk ensemble brengt een ballet als
Der grüne Tisch. Vol was het gisteren in onzen
Stadsschouwburg dan ook allerminst, al viel
mij het bezoek nog mee. En wie dezen ballet
avond hebben bezocht, zullen zeker ook geen
spijt van hun avond hebben gehad, want het
was zeer goede danskunst, die deze Russen ons
hebben gegeven.
Zoo superieur als het Russisch ballet van
Monte Carlo, dat wij hier 4 jaar geleden heb
ben gehad, was dit. ensemble zeker niet. Dit
bleek reeds dadelijk uit het eerste nummer,
Les Sylphides, op muziek van Chopin, welk
ballet wij in dezelfde choreographie van
Fokine ook van de Russische groep uit Zuid-
Frankrijk hadden gezien. Het Parijsche en
semble had in dit „ballet blanc" niet die veder_
lichte en aanbiddelijke gratie van de Russen,
die hun hier vooraf zijn gegaan en de solo
danseressen hoe goed overigens hadden
ook niet die onfeilbare techniek van Tamara
Toumanova en Riabonchinska. Ook waren er
in dit ensemble niet zoo onvergelijkelijke dan
sers als David Lichine en de voor ons onver
getelijke Leon Woizikowsky.
Maar <^at dit toch ook een voortreffelijk
ensemble was, mochten wij in de volgende
nummers constateeren. Nog niet zoo zeer in
de Suite Caucasienne, die wel trof door de
kleurrijke costuums, maar waarin wij toch
behalve bij Margaret Severn de volkomen
overgave en het meesleepend elan misten. Het
was voor een Suite Caucasienne over het
algemeen wat te mat, te weinig hartstochtelijk
Russisch.
Maar in de Bolero op de beroemde muziek
van Ravel heeft dit ballet ons wel volko
men schadeloos gesteld. Het. was wel eigen
aardig, dat deze Russen in een Spaansche
dans verreweg het beste van den avond ga
ven. Dat werd een bailet van gloeiende pas
sie en zwoele hartstochtelijkheid, opwindend
en fascineerend en het eenige, dat er feite
lijk aan ontbrak, wasde opzweepende
muziek van Ravel. Hoe dikwijls hebben wij
bij het hooren van Ravel's Bolero door het
orkest van Mengelberg niet gewenscht om
deze muziek ook eens te zien dansen. Nu
zagen wij het en in de dans was volkomen
het aldoor stijgend en beklemmend cres
cendo van Ravel's Bolero, maar in de mueiek
hoorden wij het niet. omdat een pianist on
mogelijk bij machte is een orkest te vervan
gen. En wij dachten nu bij het zien van
deze Boiero: welk een overweldigenden in
druk zou deze dans maken, als ze werd voort
gestuwd door de muziek van Ravel.
Het- ballet was prachtig van conceptie en
uitvoering. Het. was van een vertei*ende pas
sie „en brülant les planches", zooals de
Franschen het zoo teekenend zeggen. En in
deze dans zagen wij ook. hoe voortreffelijke
kunstenaars Slavinskv en Margaret Severn
ja, zij vooral zijn. Prachtig was het
dansen van Margaret Severn in haar golven
de lijnen en het heele ensemble volgde haar
In een meeslependen climax. Het was een
dans van zuidelijken gloed van Spaansch
temperament, kleurrijk ook door de zeer
mooie costuums.
Welk een superieure karakterdanseres Mar
garet Severn is. bewees zij ook in de masker-
dansen, die de Bolero voorafgingen. Margaret
Severn danste verschillende dansen telkens
met ander masker en het was verbluffend,
hoe ze het karakter van het masker In haar
dansen wist te leggen. Van welk een sugges
tieve werking het masker is, bleek wel dui
delijk uit deze dansen, maar men moet wel
een zeer groot kunstenaar zijn om met een
zoo feillooze zekerheid de expressie van het
masker ook in den dans tot uitdrukking te
brengen. Nu eens satanisch, dan weer kin
derlijk onschuldig was dit dansen, al naar het
masker, dat zij droeg en verrukkelijk geestig
was het slot van dezen dans. teen zij als een
onnoozel meisje het groteske ten top voerde.
Bravo en nog eens bravo voor deze serie vol
maakte dans-uitbeeldingen.
Van een heel ander genre was het dansen
van Ruth Makand en haar mannelijken part
ner Kari Kamakoski. Dat was de zuivere tec-
nendans, zooals wij dien van het oude ballet
kennen. Men bewondert het om zijn virtuosi
teit en onfeilbare techniek doch het is een
soort van dansen, die ons koud noch warm
maakt. Maar verbluffend knap is het zeker.
Na de pauze kregen wij het ballet uit
Borodine's Prince Igor en ook c!t trof door
temperament, fougue en kleurrijkdom. Het
was een zeer mooi slot, al bleef het als ge
heel onder de vurig gedanste Bolero van vóór
de pauze.
Een avond dus van voortreffelijke dans
kunst. die bij het publiek terepht, een zeer
groot succes had. De heer Leonarde Pearce
begeleidde de verschillende dansen zeer mu
zikaal od den vleugel en wij mogen het hem
niet wijten, dat hij niet bij machte bleek een
heel orkest te vervangen. Daartoe zou zelfs
de grootste pianist niet in staat zijn geweest.
J. B. SCHUIL.
NEDERLANDSCHE SMALFILMLIGA.
Op Vrijdagavond 17 Januari houdt de afd.
Haarlem van de Smalfilmliga haar jaarlljk-
schen propaganda-avond in de Soc. Vereeni
ging. Zijl weg.
De heer Hunningher zal bij een aantal door
hem opgenomen films laten zien, wat een
gemiddeld amateur kan bereike?i.
DONDERDAG 16 JANUARL
HILVERSUM 1875 M.
AVRO-uitzending. 5.30 VPRO.
8.00 Gram. pl. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Om
roeporkest. 11.00 Ensemble Lismonde, en voor
dracht. 12.30 Kovacs Lajos' orkest en Gram.
pl. 1.45 Gram. pl. 2,00 Omroeporkest en soliste.
3.00 Kniples. 3.45 Gram. pl. 4.00 Voor zieken
en ouden van dagen. 4.30 Gram. pl. 4.45 Voor
de kinderen. 5.30 Causerie. 6.00 De AVRO-
Decibels en soliste. 6.30 Sportpraatje. 7.00 Voor
de kinderen 7.05 Vocaal voncert. 7.30 Engel-
sche les. 8.00 Berichten. 8.10 Calvet-kwartet.
8.35 Radiotooneel. 8.55 Gram. pl. 9.30 Concert
gebouw orkest, Wlasof-koor en solisten. 10.15
Gram. pl. 10.15 Gram. pl. 10.30 Kovacs Lajos'
orkest. 11.00 Berichten. 11.10 Uit Carlton, Am
sterdam: Veres Lajos en zijn orkest. 11.30
12.00 De AVRO-Decibels.
HILVERSUM II. 301 M.
8.00-9-15 KRO. 10.00 NCRV. 11.00
KRO. 2.00—11.30 NCRV.
8.009.15 en 10.00 Gram. pl. 10.15 Morgen
dienst. 10.45 Gram. pi. 11.3012.00 Godsd.
halfuur. 12.15 Gram. pi. en orkestconcert. 2.00
Handwerkles. 3.15 Voor de vrouw. 3.45 Gram.
pl. 4.00 Bijbellezing. 4.45 Handenarbeid v. d.
Jeugd. 5.15 Gram. pl. 5.50 Concert (viola
d'amore, viool, altviool, en cello).. 6.45 Cau
serie. 7.15 Reportage. 7.30 Journ. Weekover
zicht. 8,00 Berichten. 8.05 Gram. pl. 9.00 Cau
serie. 9,30 Orgelconcert (Om 10.05) Berichten.
10.30—11.30 Gram. pl.
DROITWICH 1500 M.
11.25 Orgelspel. 11.50 Gram. pl. 12.20 Popu
lair concert. 1.35 Gram. pl. 2.35 Mantovani's
Tipica Orkest. 3.20 Vesper. 4.10 Causerie. 4.30
Gram. pl. 5.05 Orgelconcert. 5.35 Dansmuziek.
6.20 Berichten. 6.50 Zang. 7.15 Spanasche les.
7.50 Lezing. 8.20 Het Compoli-Trio. 8.50 Opera
concert, mmv. solisten, koor en orkest. 9.50
Berichten. 10.20 Kerkdienst. 10.40 Het Par-
kington-kwintet, mmv. solisten. 11.35—12.20
Dansmuziek.
RADIO-PARIS 1648 M.
7.20 en 8.20 Gram. pl. 11.20 Omroeporkest
olv. André. 3.20 Gram. pl. 4.20 Gevar. concert.
5.20 Radiotooneel. 8.20 Zang. 9.05 Nat. Orkest
olv. Inghelbrecht. 11.0512.35 Dansmuziek en.
populair concert).
KEULEN. 456 M.
5.50 Orkestconcert. 11.20 Omhroeporkest,
-koor, - Schrammelensemble en solisten. 1.35
Gram. pl. 3.20 Gevar. programma. 5.20 Om-
roepkleinorkest, 7.30 „Egmont", Beethoven.
Mmv. het Omroeporkest olv. BuschkÖtter. 9.50
—11.20 Dansmuziek.
BRUSSEL, 322 M.
12.20 Gram. pl. 12.50 Omroeporkest olv. Ga-
son. 1.50—2.20 Gram. pl. 5.20 Religieuze muziek
6.35 Orgelconcert. 7.20 Gram. 8.20 Salonorkest.
8.50 Hoorspel. 9.20 Cabaret. 10.30—11.20 Gram.
pl.
BRUSSEL, 484 M.
12.20 Gram. pl. 8.20 Omroeporkest. 3.50 Ca
baret. 9.35 Omroeporkest. 10.3011.20 Gram.
Pl
OFUTSCHLANDSEXDER. 1571 M.
7.30 Dansmuziek uit Hamburg. 8.20 Radio
tooneel. 9.20 Berichten. 9.50 Pianorecital. 10.05
Weerbericht. 10.20—11.35 Chr. Sinding-con-
cert (Gram. pl.).