m Elk bleek middel —/SEHGIODRLh Rubriek voor Vragen. DONDER DX'G 20 FEBRUARI 1936 HA ARE EM'S DAGBEAD VOOR DEN- -KANTONRECHTER- Alcohol en de auto. Het was den verdachte, die voor den kan tonrechter verscheen, niet ten laste gelegd dat hij niet heelemaal nuchter een auto had bestuurd, maar hij had zelf bekend tegenover den politieagent, die hem bekeurde omdat hij door het roode licht aan het Verwulft was gereden, dat in Halfweg een borrel en twee biertjes waren gebruikt. De ambtenaar vroeg bevestiging van het verstekvónnis, dat f 20 of 20 dagen was. De verdachte zei dat niet te kunnen betalen, omdat hij werkloos was, „O," merkte de ambtenaar toen op, „steun- trekken, dronken en in een auto zitten ,,'t Is ook maar een auto van vijf gulden waarde hoogstens," zei de verdachte daarop. „Dat zijn juist die beste wagens," ant woordde de ambtenaar. Ook de kantonrechter was niet erg te spre ken over het gedrag van den verdachte, voor al de drank en de aanrijding. De uitspraak was echter de helft van den eisch: f 10 of 10 dagen. Met „Red de Boyuit rijden. De juffrouw van het Amsterdamsche re vuegezelschap had heelemaal niet met den chauffeur zitten praten en precies gezien hoe het ongeluk, dat deze had veroorzaakt, was gebeurd. „Er was niets moois aan hem te zien," ver klaarde zij over dien chauffeur. De andere juffrouw, die achterin had ge zeten, had natuurlijk ook naar de straat ge keken. Den meneer die haar gezelschap hield kende ze niet, „Red de Boy" heette hij geloof ik, maar dat. is zijn tooneelnaam. „Zoo." zei de kantonrechter en als ik u nu vertel dat hij Benjamin Bakema heette, kent u hem dan?" Neen, dan kende de juffrouw hem toch niet. De auto met de dames was op weg naar Den Haag en had op de Amsterdamsche Vaart, een motorrijder aangereden, die links af wilde en daartoe een teeken had gegeven. De motorrijder, die eerst geen politie in de zaak wilde mengen, had er spijt van. Van onder linge schikking was namelijk niets gekomen en later is hem gebleken dat de verdachte meer dan eens zulke zaken aan de hand heeft gehad en misschien nog wel met een ondeug delijke auto heeft gereden. Omdat de heer Bakema in Spanje of Por tugal zit, vroeg de verdediger uitstel der be handeling, hetgeen geschiedde. Rechts verbeurt zijn recht. Rechts heeft wel den voorrang, maar als rechts de snelheid overtreedt verbeurt rechts zijn recht op voorrang. Zoo ging het ook met den autobestuurder die in de Amsterdam straat sneller heeft gereden dan 30 KM. en een aanrijding heeft gehad met een motor bakfiets, die uit de Zuidpolderstraat kwam. Een deskundige van de assurantiemaat schappij kwam inlichtingen geven waarbij de kantonrechter opmerkte dat hij in het alge meen weinig gesteld is op ongevraagde in menging van deze zijde, omdat de strafrech ter niets te maken wil hebben met civiele kwesties. Het komt namelijk wel voor dat de verzekeringsmaatschappijen zich met de za ken gaan bemoeien, zonder dat de verdachten om een verdediger of deskundige hebben ge vraagd. Dit geval was echter wel iets anders. Toch kon de verdachte zijn straf niet ont- loopen, ondanks een der getuigen die de snelheid van de auto op28 kilometer schatte. ,,'t Kon ook 29 zijnmeende hij, na de vraag van den kantonrechter of hij dit zei om beneden de snelheidsgrens te blijven. De ambtenaar eischte f 10 of 10 dagen en de kantonrechter gaf f 10 of 5 dagen, daar mee bewijzend dat rechts wel voor gaat doch niet wanneer rechts zijn rechten door te snel rijden verbeurt. fPiett ze hebben je toch r> al gezien Twee bakkers hadden hun personeel des nachts te vroeg laten werken. Bij den een was het al meermalen gebeurd. Toen de ambtena ren kwamen controleeren had de knecht zich ergens verstopt, maar toen de baas zag dat er geen ontkomen meer aan was riep hij „Piet kom d'r maar weer uit. Ze hebben je toch al gezien Er waren wel verzachtende omstandighe den. maar op derde herhaling staat niets an ders dan hechtenis. Daarom was de eisch een dag hechtenis, die ook werd toegewezen. De andere bakker was in eerste herhaling bekeurd. Zijn knecht die zoo vaak te laat aan den arbeid was gegaan, was dit keer helaas den arbeid een kwartier te vroeg begonnen. Dat kostte dan verdachte f 6 of 3 dagen na een eisch van f 10 of 10 dagen. De geneeskundige advertentie. Een dame, die een advertentie had ge plaatst waarin zij te kennen had gegeven nienschen te genezen door „spiritische" ge neeswijze, magnetische- en moderne geberg- tezon-behandelingen, had de geneeskunde onbevoegd uitgeoefend. Dat mag niet en daarom eischte de ambte naar f 30 of 30 dagen. De dame dacht nog spitsvondig een ver oordeeling te kunnen ontloopen, doch zij ver gat dat zij tegenover de politie andere ver klaringen had afgelegd, f 20 of 10 dagen bleef er over van den eisch. Vet moet gebanderolleerd zijn. Het was wel de eerste keer dat de verdachte werd bekeurd voor ongemerkt rundvet in de keukenkast bewaren, maar een bezwarende omstandigheid was dat de man de banderol les van iemand anders had betrokken dan hij aan den opsporingsambtenaar had mee gedeeld. Overtreding der crisiswetten wordt streng gestraft en daarom eischte de ambtenaar f 50 boete of 20 dagen hechtenis, waarmee de kantonrechter zich kon vereenigen Vies vleesch Bedorven vleesch in voorraad hebben is eveneens een overtreding, waarop meestal een hooge boete volgt. Een Haarlemsch fi liaal van een hoofdstedelijke slagerij had een paar stukken bedorven vleesch in voorraad gehad. De chef zei dat de bedoeling was geweest het vleesch naar Amsterdam terug te zenden, omdat anders zijn balans een na- deelig saldo zou aanwijzen. „Nu zal de balans nog veel nadeeliger zijn", merkte de ambtenaar op en hij eischte f 100 of 20 dagen. Verdachte's houding bij het onderzoek was niet erg sympathiek geweest, doch desalniet temin deed de kantonrechter er heel wat af, zoodat f 50 of 20 dagen de uitspraak was. en slechte melk. Melkvervalschers hebben hier altijd een bijzonder slechte ontvangst. Deze verdachte stond niet voor den eersten keer terecht. Hij wist dus dat ontkennen niet hielp, doch zijn uitvluchten waren ook niet slim genoeg. „Hij werkte met groote kinderen van hem" en die hadden misschien wel water bij de melk gedaan. Bovendien sloeg hij een beetje eigenaardigen toon aan, toen hij beweerde: „Ik weet van niets; dan hadden ze me maar moeten vervolgen Inderdaad klonk dit wel eigenaardig, want hoe zou het anders mogelijk zijn dat de man nu voor den kantonrechter kwam? „Het kan nog gebeuren", antwoordde de kantonrechter en legde den melkvervalscher honderd gulden boete op. te vervangen door dertig dagen hechtenis, waarmee hij bewees het in de strafmaat geheel eens te zijn met den ambtenaar van het openbaar ministerie. SPOORWEGRAAD. Tot plaatsvervangend lid van den Spoorweg- raad is benoemd ir. W. J. M. Dekker, te Haar lem. Kinderfeest in den Stads schouwburg. Matinée van de Huisvrouwenvereeniging. Het was Woensdagmiddag voor veel kinde ren een zeer bijzondere middag in den Stadsschouwburg, waar de afdeeling Haar lem van de Nederlandsche vereeniging van Huisvrouwen een kindermiddag gaf. Naar den schouwburg gaan is altijd al een groot feest en de vroolijke kinderstemmetjes schalden dan ook al lang voor het begin door gangen en zaal. De een zag een vriendje, de ander een vriendinnetje, een derde riep dwars door alles heen naar tante en begreep niet dat er soms vier dames tegelijk opkeken, die allen natuurlijk de stem meenden te herken nen van haar eigen nichtje Mejuffrouw Cor Teves liet zien wat haar leerlingen kunnen. Er werden verschillende dansen en spelletjes uitgevoerd en 't is nog een open vraag wie het meeste plezier had den: de kinderen in de zaal of de kinderen op het tooneel. Voor de eersten was het een feest allerlei moois te zien. voor de laatsten het moois te mogen uitvoeren. Aan op- en aanmerkingen ontbrak het niet! Meer dan eens ging er een hoog kinder stemmetje op dat luide beweerde dat dit of dat niet deugde, dat dit of dat zoo leuk was, of dat dit of dat eigenlijk net zoo was als bij opa thuis, waarbij het verband tusschen een en ander voor een buitenstaander wel heel ver te zoeken was! Groot was de verrassing toen meegedeeld werd dat Jacob Hamel met de kinderen zou zingen. Jacob Hamel bleek een fiksche kleu ter te wezen, die een hoogen hoed op had, een mooie lange zwarte broek aan en die kordaat de maat sloeg, waarbij leiding gevende aan zangers op het tooneel en in de zaal. Maar niet alleen de dansspelletjes van me juffrouw Cor Teves sloegen in, de vertellingen bij de tooverlantaarn van den heer Romeyn, welke verhaaltjes door mevrouw M. M. Ram- bonnetSpeet werden gedaan, oogstten veel succes, en met ingespannen-luisterende ge zichtjes werden de gebeurtenissen mee-be- leefd. Ook de pianiste, mevrouw R. Hey- broekGouda, moet hier worden genoemd. Ook stond dezen middag een tooneelstukje op het programma, waarbij de heer Van de Wateren de regie heeft gehad en welk stukje eveneens een hoogtepunt in dit Woensdagsche festijn heeft beteekend. De heer Van de Wateren heeft met mejuf frouw Noordeloos de dansjes ingestudeerd, die in het begin van den middag werden op gevoerd. Voor allen, zoowel voor de uitvoerende als voor de kijkende kinderen, als voor de oude ren is dezen door de huisvrouwenvereeniging bereide middag een geworden waaraan men aangename herinneringen zal behouden. De M. S.S.- gewoonte Hoe verder Ge in de week komt, hoe meer de vermoeienissen en jachtige beslomme ringen van Uw dagtaak, in dezen ongun- stigen lijd nog meer dan anders, van invloed zijn op Uw spijsvertering en hoe trager Uw stoelgang wordt, waardoor steeds meer afval-stoffen zich in Uw ingewanden op- hoopen en Uw bloed verontreinigen, U zoo moe, zoo mat en zoo lusteloos maken. En als Ge dan 's Zaterdags Uw weektaak hebt beëindigd, dan voelt Ge U Zondags te moe, te mat en te landerig om van Uw welverdiende Zondags-rust te genieten. Maak het daarom tot een goede geregelde wekelijksche gewoonte eiken VRIJDAG en ZATERDAG één oi twéé M.S.S.-cachets in te nemen, voordat Ge naar bed gaat. Uw haperende spijsvertering, Uw ver traagde stoelgang, zal zich dan herstellen. Uw met afval-stoffen gevulde darmen zullen zich zacht ledigen en vol welbehagen be merkt Ge, dat Ge U nu op Zondag-ochtend eens lekker frisch en opgewekt gevoelt, zoodat Ge van dezen rust-dag zonder eenige belemmering naar Uw eigen opvatting kunt gebruik maken. Dat Ge al Uw plannen kunt volvoeren, dat Ge U kunt ontspannen en kunt genieten, voov Uzelf, voor Uw gezin, voor Uw huisgenooten een zegen. En 's Maandags gaat Ge dan weer vol lust en energie aan Uw nieuwe week-taak. Volg dus d© M.S.S.-gewoonSe M.S.S.-cachets (ook wel genaamd: Laxeer- Akkerljes) zijn verkrijgbaar bij alle apothekers 9n drogisten en wel in blauwe ronde kokertjes ol in de nieuwe blauwe vierkante kokertjes. Da samenstelling is echter van beide geheel gelijk. Ais Uw gewone leverancier soms géén voorraad mocht hebben, vraag hem dan ze evon voor U te willen bestellen. Ze kosten per 12 stuks 60 cent. (Adv. Ingez. Med.) SYNAGOGEDIENSTEN. Nederl. Israël. Gemeente. SABBATH: Vtrijdagavonddienst bij den Ingang van Sabbat-h te 5 uur. Ochtenddienst te 8 uur. Middagdienst te 1 uur. Avonddienst te 6.06 uur. WERKDAGEN: Ochtenddiensten te 7 uur. Avonddiensten te 7.45 uur. TALMOED TORAH: Sabbath niet. Zondag te 7 uur. Werkdagen te 7.15 uur. De diensten op Sabbath vinden plaats ter Synagoge, Lange Begijnestraat 11. De overige diensten, alsmede Talmoed Torah worden verricht in het Gemeentegebouw, Lange Wijngaardstraat 14. is nog geen Sneeuwwitgloor Neen, want geen enkel bleekt zóó blank, zóó helder, zóó hagelwit als Sneeuwwit-gloor. ^Êb^Meekt JSÊ&b N.V. Zeepfabriek v/h. De Haas ff v. Brero, Apeldoorn (Adv. Ingez. Med.) Ds. P. Eldering over „Oorlog en Christendom". Vierde cursuslezing voor de ver. „Nooit meer Oorlog". In gebouw „De Nijverheid" werd Woensdag avond een bijeenkomst gehouden door de Al- gemeene Vereeniging „Nooit meer Oorlog", afdeelmg Haarlem der A. N. V. A„ waar ds Eldering uit Oegstgeest de vierde lezing van den cursus „De oorlog van alle kanten bezien" hield. Hij sprak over „Oorlog en Christen dom". Er zijn drie opvattingen van Christendom met betrekking tot den oorlog. Een opvatting zegt, dat oorlog in geen enkel verband staat met religie, een andere dat de oorlog door de religie kan worden gerechtvaardigd, en de derde, dat de religie eiken vorm van oorlog verbiedt. De eerste opvatting gaat van de stelling uit, dat in den godsdienst de hoofdzaak is dat de Christenen individueel innerlijk vrij zijn, en dat de religie geen sociale taak heeft. De niet-geestelijke omstandigheden van den mensch zijn bijzaak, dus ook de kwestie van militairisme of anti-militairisme. Met ver schillende voorbeelden toonde spr. aan, dat deze opvatting thans nog tamelijk verbreid is. In theorie zijn zij dus neutraal, doch het is gebleken dat zij in de practijk, tijdens den oorlog bijv., hun neutraliteit verloren en aan de oorlogsverrichtingen deelnamen. De tweede groep van Christenen is die. welke den oorlog; kan rechtvaardigen, zelfs verheerlijken. Zij kunnen in naam van het evangelie oorlog en religie vereenigen. Zij gaan van de stelling uit, dat, waar er ver schillende volken zijn geschapen, elk indivi du van zoo'n volksgemeenschap verplicht is deze te verdedigen tegen andere volken en zelfs de plicht heeft een ander volk aan te vallen, wanneer zijn natie bij toeneming van bevolking expansie meent te behoeven. Spr. haalde hierbij woorden aan van Luther, die door zijn onderscheid tusschen Christen en burger gehoorzaamheid aan den staat er kende, van Calvijn en van Thomas van Aquino. Wanneer Christenen worden opge voed, kan men zich voorstellen dat zij met religieuze toewijding aan den oorlogsstrijd deelnemen. Naar sprekers meening speelt hierbij hun politieke .kapitalistische overtuiging een groo te rol. Tot deze groep rekende spr. ook de genen, die slechts één oorlog aanvaarden: den Volkenbondsoorlog, dien zij als een po- litie-maatregel beschouwen. De derde groep is die van degenen, die den oorlog verafschuwen en niet door de religie gewettigd achten. Zij zijn te verdeelen in vrij zinnigen en orthodoxen. De vrijzinnigen, waartoe spr. zichzelf re kende, leiden uit het evangelie af, dat mi litairisme niet te verdedigen is. De tegen woordige afgoderij: het dienen van staat, leider, enz. in plaats van God alleen is in lijnrechten strijd met het evangelie. Men moet zichzelf liefhebben, dat is respectee ren, en zijn naaste liefhebben, broederschap kweeken. Het militairisme is met deze bijbel teksten onvereenigbaar. Bovendien kent het evangelie geen grenzen tusschen volken en predikt geestelijken strijd inplaats van dien met de wapenen. De orthodoxen en de katho lieken zijn op andere wijze tot hun overtui ging gekomen. „Is het niet merkwaardig, dat toch geen enkel religieus genootschap zich formeel tegen den oorlog heeft uitgesproken? vroeg spr., doch alleen maar. individuen?" Wanneer men tot zijn anti-mili.tairistische overtuiging is gekomen, vervolgde hij, moet men daarbij niet berusten. Wij hebben deze overtuiging te blijven controleeren en wij moeten den moed hebben haar te herzien, als wij haar niet meer volledig aanhangen. Want het gaat om de waarheid. Geen mensch of groep heeft de waarheid, doch wij moeten allen immer voor de waarheid strijden. „Het is beter dat menschen lijden voor de waarheid, dan dat deze onder gemakzucht lijdt", besloot ds. Eldering. Na een korte pauze beantwoordde hij vra gen over het behandelde onderwerp. GEVONDEN VOORWERPEN EN DIEREN. Handschoenen en ceinturen: Politiebureau Smedestraat; Kinderbeursje: Peschar, Voor helmstraat 49; Hondje: Frenegoor, Timor- straat 139; Hond: Roge, Bantamstraat 61; Kat: Kennel Fauna, Fr. Varkensmarkt; Nummerplaat: v. d. Weiden, Hasselaersplein 23; Portemonnaie met inhoud: v. d. Werf, Gen. de la Reystraat 53; Idem: Citeur, So- phiastraat 10 rood; Idem: v. d. Nes. Hofdijk straat 58; Kinderportemonnaie: Politiebureau Smedestraat: Portemonnaie met inhoud: Van Deld"?n, De Ruyterplein 3. DUIDELIJK GESTELDE VRAGEN van alle Abonnés van Haarlem's Dagblad ivorden door een specialeh Redacteur en zijn talrijke medewerkers zoo mogelijk en ten spoedigste beantiooord. De vragen moeten worden geadresseerd aan de RedactieGroote Houtstraat 93, met duidelijke vermelding van naam en woon plaats. Vragen, waaraan naam en adres ontbreken, worden terzijde gelegd. De namen der vragers blijven redactie geheim. De antivoorden worden per auto GEHEEL KOSTELOOS thuis bezorgd. Alleen die vragen, welker beantwoording vcor vele anderen behalve den vrager, van nut kan zijn, worden tevens in ons blad ge plaatst. RECEPTEN VRAAG: Hoe moet ik vruchtencake (met ro zijnen of geconfijte vruchten) maken, zoodat de rucliten niet zakken? ANTWOORD: Benoodigdheden: 200 gr. bloem. 150 gr. boter, 150 gr. suiker, 3eieren, 1 thee lepeltje bakpoeder. 100 gr. geconfljte vruchtjes, een weinig rum of marasquin. Snijd de vruchtjes eenige uren voor de cake gebakken zal worden in stukjes. Besprenkel ze niet wat marasquin of rum en laat ze zoo eenlgen tijd weeken. Maak daarna het cakedeeg op de gewone wijze en meng er tenslotte de vruchtjes en de marasquin of rum door. Vul met het deeg den vorm en bak ze op de gewone wijze. De oven dient in het begin iets heeter te zijn dan gewoon, opdat de vulling (vruchtjes enz.) niet, door het weeke deeg heen naar den bodem kan zakken. VRAAG: Hoe bakt men eierkoeken? ANTWOORD: Door vier niet te groote eet lepels meel roert men een kwart liter half melk half water. Vervolgens vier eieren en een beetje zout. Maak in een nan een eetlepel boter heet zonder ze bruin te laten worden en giet daarin de helft of een derde van het beslag al naar men de koek dik of dun wil hebben. Laat de koek van onderen goudbruin bakken. Schud de pan om het gebak los te maken. Laat daarna den anderen kant van de koek, die vooraf met een stukje boter is belegd, ook goudbruin bak ken. De eierkoeken worden met suiker bestrooid en heet gehouden totdat ze opgedaan worden. VRAAG: Hoe maakt men vleeschcroquetten? ANTWOORD: Maak van boter en bloem een papje. Voeg al roerende op een laag vuur, bij kleine hoeveelheden tegelijk, bouillon toe totdat een gladde, vrij dikke massa is verkregen, die' even moet doorkoken en daarna van het vuur genomen wordt. Vervolgens wordt eidooier en aroma naar smaak toegevoegd, waarna het fijngehakte bouillonvleesch (liefst kalfspoulet) erbij wordt gedaan. Van dit mengsel worden na bekoeling rolletjes gemaakt, die na gepaneerd te zijn, in heete slaolie worden gebakken. (Panee- ren wil zeggen: eerst door paneermeel halen, dan door losgeklopt eiwit met wat water vermengd en tenslotte nog eens door paneermeel), VRAAGWat Is het recept voor abrikozenjam? ANTWOORD: Wasch de abrikozen en zet ze ruim onder water te weeken. Kook ze gaar en stuk. Weeg vruchten en sap en neem tweederden van het gewicht aan suiker. Voeg als de vruch ten tot op de helft ingekookt zijn, de suiker toe en laat nog tien minuten doorkoken. Giet de massa zoo heet mogelijk in schoongemaakte pot ten of flesschen en sluit die af met vochtig per kamentpapier, VRAAG: Kunt u mij een recept geven voor het maken van appelgebak in meel? ANTWOORD: Benoodigd: Vopr het deeg: 250 gram bloem, 175 gram boter, 80 gram suiker en 2 eieren. Voor bet vulsel: 12 zure appelen, 100 gram suiker, 100 gram krenten, 50 gram aman delen en de geraspte schil van een citroen. Kneed boter, bloem, suiker en lVa ei door el kaar tot een stevigen bal. Laat dezen, zoo hij te slap geworden is, een kwartier op een koele plaats rusten. Rol hem uit tot een groote ronde lap, druk die in een met boter besmeerden springvorm, zoo, dat de bodem geheel bedekt is en de zijwanden pl.m. 4 centimeter bedekt zijn. Snipper de geschilde appelen, vermeng ze met de suiker, de goed gètvasscht-n krenten, die van de steeltjes ontdaan zijn. de gehakte aman delen en de geraspte citroenschil. Vul hiermede den vorm, leg er ruitvormig dunne reepjes van het overgebleven deeg over. Kol den rand eenigs- zins om, zoodat de reepen stevig bevestigd zijn. Besmeer het deeg met wat van het overblijven de geklopte ei en bak de taart in een matig warmen oven lichtbruin en gaar (pl.m. 1 uur). VRAAGKunt u mij een recept geven voor het maken van abrikozengebak in meel? ANTWOORD: Abrikozenbeignets. Benoodigd: 250 gr. tarwemeel, wat zout, 4 a 4^ d.L. lauwe melk, 20 gr. gist, pl.m. 400 gr. abrikozen, pl.m. 60 gr. suiker, frituurvet. Men het tarwemeel met zooveel lauwe melk, dat het niet meer stuift, roer uit dit beslag de klontjes, voeg er de overige melk en de aange mengde gist bij en laat het dichtgedekt rijzen .pl.m. 3 kwartier a 1 uur). Voeg er het zout bij. Week de abrikozen na ze gewasschen te hebben gedurende 24 uur in koud water, kook ze hier in gedurende 5 minuten op, laat ze dan op een vergiet uitdruipen en bestrooi ze met suiker die erin moet trekken, terwijl de abrikozen warm zijn. Behandel de abrikozen als boven voor ap pelbeignets aangegeven. PLANTEN VRAAG: 1. Mijn azalea staat volop in bloei, maar blad en bloem vallen af. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? 2. Hoe moet ik de plant na de bloei behande len om haar een volgenden keer weer in bloei te krijgen? ANTWOORD: 1. De plant staat zeker veel te warm, want de temperatuur van pl.m. 50 gr. F. is de beste warmte. U heeft toch geen gas of u heeft de plant toch niet te weinig water gegeven? Vooral als er in de kamer gestookt wordt, de plant zoo nu en dan ongeveer vijf minuten met den pot in een hak met water zetten. 2. Na de bloei de bloemoverblijfselen er af né men. Om de veertien dagen wal vloeimest of kunstmest (bloemenmest). Half Mei met den pot in den grond graven en in September de plant weer binnen zetten. DIVERSEN VRAAG: Hoe oud moeten een jongen en een meisje zijn om te kunnen trouwen zonder toe stemming van hun ouders? ANTWOORD: Dertig jaax. Politieke actie van buiten landers. Het Tweede Kamerlid Goseling heeft aan de Ministers van Buitenlandsche Zaken en van Justitie de volgende vraag gesteld: Is de Regeering bereid, mede in het licht van het volgens een officieel bericht door den Zwitserschen Bondsraad genomen besluit om een landelijke leiding en districtsleiding van de Duitsche nationaal-socialistische partij in Zwitserland in geen enkelen vorm meer toe te laten, te overwegen, of het niet noodza kelijk is, dat ook in Nederland afdoende maat regelen worden genomen om een einde te ma ken aan alle politieke activiteit van buiten landers. niet alleen individueel, maar vooral in eenigerlei vorm van samenwerking? Voor den inhoud dezer rubriek stelt de Redactie zich niet verantwoordelijk. Van ingezonden stukken, geplaatst oj niet geplaatst, wordt de kopij den inzender niet teruggegeven. De oorlogsverklaring aan de Joden. De Leider en Kanselier van het Duitsche Rij>k heeft in aanwezigheid van soldaten der weermacht en S. A.-troepen den oorlogstoe stand tusschen Duitschland en het Joodsche volk afgekondigd. Hij heeft daarbij, naar ge bruikelijke methode, zichzelf als aangevallene en den ander als aanvaller bestempeld. Hij heeft den moord, door den jongen Jood op den leider der nationaal-socialistische propa ganda in Zwitserland bedreven, als een oor logsverklaring van het Joodsche volk uitge roepen en dit trachten te motiveeren met de bewering, dat achter deze daad de Joden staan. Dat het hoofd van het Duitsche Rijk, zelf onschendbaar, millioenen medemenschen, on derdanen ook van andere staten, medeplich tigheid aan die misdaad meent te mogen aanwrijven, blijve te zijner verantwoording. Zijn beschuldiging echter wordt door ons met volle recht afgewezen. De Joden keuren met de geheele beschaaf de wereld, eiken moord af. In de door nationaal-socialistische levens opvatting veroordeelde Leer, die voor de Joden gewijde traditie beteekent, is het ver bod tot moorden, zonder uitzondering of be perking, als eerste regel gesteld. Doch zoo een Jood desondanks thans tot deze daad is gekomen, is hij niet de eenig schuldige. De menschheid en de geschiedenis zullen oordeelen dat mét hem de schuld aan deze daad draagt het Duitsche nationaal-so- cialisme, dat om slechts één greep te doen in al te overvloedig materiaal de moorde naars van Rathenau verheerlijkt, dat duizen den, die bloed, geest en vermogen aan Duitschland hadden gewijd, duizenden on- schuldigen, alleen om hun Jood-zijn of Jood sche afkomst tot ellende en ondergang heeft gebracht en in ballingschap heeft gestooten. Deze oorlogsverklaring van den Duitschen Leider heeft het Joodsche volk niet in een nieuwen toestand gebracht, het weet, dat het van het Duitsche nationaal-socialisme geen vrede heeft te verwachten. Maar gelijk in het verleden, zoo zal ook in de toekomst zijn goed recht, het steunen tegen zijn mee- doogenlooze vervolgers, al trachten deze met hun Jodenhaat de gansche wereld te vergif tigen. Het Comité voor Bijzondere Joodsche- Belangen, A. ASSOHER, Voorzitter. Prof. Dr. D. COCHEN, secretaris. Jeugdwerkloosheid en huishoudpersoneel. Geachte redactie, Mag ik u beleefd plaatsruimte vragen voor het volgende: Hier ter stede is opgericht een Comité, ten doel hebbende maatregelen te treffen ten einde goed geschoold Hollandsch Huishoud personeel op de arbeidsmarkt te brengen. Als argumenten hiervoor neemt men de groote werkloosheid onder de mannelijke jeugd en het feit dat ongeveer 45000 buiten landsche arbeidskrachten hier in het Huis- houdbedrijf werkzaam zijn. Met respect voor de bedoelingen van dit Comité wat betreft het oplossen van het werkloosheidsprobleem voor de mannelijke jeugd wil ik toch het volgende opmerken: Hoe komt het dat zoo weinigen onzer meis jes zich voelen aangetrokken tot de betrek king van „hulp in 'de huishouding" of iets dergelijks? Hoe wordt over het algemeen zoo'n meisje beschouwd? Het is „de gedienstige" of zelfs ..de meid" Ze is overal goed voor, is ze thuis (bij nacht- en dagbetrekkingen) dan zal „zij" het wel even doen, „want ze is er tóch!" enz. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook al wel dames die weten, dat ze het zonder een net. betrouwbaar meisje in het huishouden niet kunnen stellen dus dat haar huishouden gedeeltelijk afhankelijk is daarvan! En.... een groot gedeelte onzer meisjes voelt zich tot het huishoudelijke werk in 't geheel niet aangetrokken, is daarin soms wat onhandig totdat op zeker oogenblik het „eigen huishouden" begint te komen en dan komt vanzelf de „animo" en ook wel de handigheid. Andere meisjes voelen zich speciaal tot dit werk aangetrokken en bieden zichzelf voor dergelijke betrekkingen aan Het lijkt mij echter onjuisten doet wat denken aan dwang, dat gestuurd zou wor den in de richting „Huishoud-bedrijf". Zoo wel als onze jongens in normale omstandig heden vrije keuze van beroep hebben, heb ben wij. meisjes zeker ook vrije keuze van werkkring. En als de dagelijksche taak moet worden verricht met „tegenzin" komt er toch meestal niets of niet veel van terecht! Vrije keuze, eigen roeping! Tenslotte: ware het niet goed in de wan toestanden bij Rijks-, Provinciale en soms ook particuliere instellingen eens grondige herzieningen te brengen? Mij zijn gevallen bekend waarin man en vrouw in eenzelfde bedrijf werkzaam zijn, in 'n autotje rijden enz. Het mes snijdt van 2 kanten en flinke jonge kerels loopen te snakken naar werk! Jong Holland snakt naar werk! U. redactie hartelijk dankend voor de ver leende plaatsruimte, Hoogachtend, A.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 10