n' HOMMEN Co. kfceÉe Seei«s VjMdee^eJi^ Angora Georgette Rayé Speciaalhuis in Damesstoffen DONDERDAG 30 APRIE 1936 HA ARtEM'S DiGREAB TI IN/Ï IN UITERE MUZIEK NOORD-SCHOTER KERK. Ingebruikneming van het nieuwe Orgel Ongeveer dertien maanden geleden werd de nieuwgebouwde Gereformeerde Kerk in de Spaarnrijkstraat vcor den eeredienst in ge bruik genomen. Maai-, al was het bezit van het nieuwe kerkgebouw een reden tot blijd schap en dankbaarheid, een behoorlijk orgel ontbrak vooralsnog'. Men moest zich behelpen met een harmonium ter begeleiding van den zang der gemeente. Spoediger echter dan men had durven hopen is in deze leemte voorzien. Door een belangrijke gift en door geregelde bijdragen van de gemeenteleden werd de ge vormde orgelcommissie in staat gesteld aan de Zaandamsche firma H. W. Flentrop en Zoon den bouw van een passend instrument op te dragen. Deze firma legt zich toe op de aanwending van de orgelbouw-principes. die in den tijd van Bach golden en heeft die ook bij de dispositie van het orgel in de Spaarn- rijkstraat zooveel mogelijk toegepast. Voor de uitwendige architectuur volgde zij het ontwerp van den architect van het kerkgebouw, den heer B. T. Bceyenga. Zoodoende ontstond ook voor het oog een harmonisch geheel, waarin lichtblauwe en zilveren kleuren de overhand hebben. De speeltafel van het orgel is door een hek werk onzichtbaar. Daarboven ziet men het pijpwerk van het hoofdmanuaal, dat 6 regis ters van 8 tot 2 voet bevat, waarvan één ge dekt. Rechts en links van de speeltafel bevin den zich de pijpen van het pedaal in drie naar weerszijden afloopende rijen, die 16-, 8- en 4-voet-registers vertegenwoordigen; twee daarvan zijn gedekt. Het pijpwerk van het bo- venmanuaal (9 stemmen) is in een door zeer nauwkeurig werkende jalouzieën afgesloten kast opgesloten. De overbrenging van de be weging der toetsen geschiedt pneumatisch. Woensdagavond nu is dit nieuwe instrument in gebruik genomen in een bijeenkomst, die Uit den aard der zaak een feestelijk en tevens plechtig karakter droeg. Nadat Ds. J. W. Siertsema de samenkomst met gebed geopend had zong de gemeente twee verzen van Ps. 150, met begeleiding van het harmonium. Het was voor de laatste maal, dat dit instrumentje voor dat doel gebruikt werd. Daarna nam de voorzitter der orgel commissie het woord om nacnens die commis sie het orgel aan het Kerkbestuur over te dragen. Ds. Siertsema antwoordde, herdacht in dank makers en architect en ook de broe ders Vixeboxe en Visser, die in de afgeloopen periode zich welwillend ten dienste van de gemeente hadden gesteld door het harmonium te bespelen. Hij sprak de hoop uit dat zij ook in den vervolge hun krachten nu en dan op het nieuwe instrument zouden mogen be proeven, en aanvaardde in groote dankbaar heid, in de eerste plaats jegens den Gever aller gaven, het nieuwe orgel, welks stem een ©ogenblik daarna door het kerkgebouw klonk. De organist, de heer D. W. L .Milo, begon met twee oude Koralen van Sam. Scheidt en Joh. Pachelbel. In het programma waren kor te toelichtingen omtrent de uit te voeren wei-ken opgenomen, wat me zeer aanbevelens waardig voor de waardeering daarvan lijkt. De nog eenigszins primitieve kunst werd opge volgd dooi die van Bach In de voordracht van het Koraalvoorspel „Wachet auf" waren enkele vergissingen te bemerken. In die van het koraal ,,Alle Menschen müssen sterben" hoorde men m.i. de kwint wat te sterk; in „Durcli Adams Fall" had het pedaal een be langrijke rol. Dan volgde de groote z.g. Tripel fuga in Es. Hoewel voor dit monumentale stuk eigenlijk een zeer groot orgel verlangd wordt, kwam het toch bevredigend tot zijn recht. Met de analyse van den organist ben ik het niet geheel eens: het thema der eerste fuga wordt met dat der tweede, daarna met dat der derde gecombineerd. Na gemeenschappelijken zang en een toe spraak van Ds. Siertsema volgden twee or gelstukken van L. Vierne: een vrij drooge, alleen in 't midden harmonisch interessante Canon, en een harmonisch gecompliceerd Ma drigal; in dit laatste -was het bovenmanuaal in uiterste zachtheid te hooren. Dan kwamen twee zeer sterk moduleerende orgelstukken van Max Reger en vervolgens twee werken van den organist: een Koraalvoorspel en een Passacaglia. Het thema dezer laatste is dooi de herhaalde a wat eentonig; enkele variaties brachten toch interessante harmonieën daar op aan. Het slot van het orgelprogramma werd gevormd door een Toccata over Ps. 38 van C. Kee, waarvan de schrijfwijze hier en daar aan die van Mendelssohn doet denken. Hierna werd deze Psalm staande gezongen en de bijeenkomst met dankgebed door Ds. Siertse ma gesloten. De Itlank van het orgel was hoogst bevredi gend. De verschillende mogelijkheden der re- gistreering kwamen in de Passacaglia goed uit. We mogen dus het Kerkbestuur der Noord- schoter Kerk en ook de bouwers geluk wen- schen met dit nieuwe instrument. K. DE JONG CREMER HET TOONEEL VIJF EENACTERS. Voor den aanvang van het eigenlijke pro gramma, verscheen gisteren de voorzitter van Cremer, de heer W. Kruyshoop voor het doek om met enkele gevoelvolle woorden den heer Lou Hirs. die deze week op 43-ja- rigen leeftijd is gestorven, te herdenken. Ja ren lang was Hirs werkend lid van Cremer geweest, steeds had hij voor de vereeniging op zijn post gestaan en de heer Kruyshoop verzocht daarom het publiek zich van zijn zetels te verheffen en den doode als laatste hulde in stilte te herdenken. Op dat oogen- blik zullen zeker aller gedachten geweest zijn bij den eenvoudigen, sympathieken man, die zoo dikwijls in dezen kring op de planken heeft gestaan. „Het leven gaat verder", zei de heer Kruyshoop na deze korte maar tref fende plechtigheid, maar toch was het merk baar, dat de spelers in het begin moeite had den er dadelijk in te komen. Wat werkelijk niet te verwonderen was. Cremer had voor deze slot-voorstelling van het seizoen niet minder dan vijf kleine een- acters op het programma genomen en heeft daarbij een opmerkelijke voorkeur voor het inbrekers-gilde getoond. Wij kregen ze in soorten: een onnoozele. sloome, een verliefde in rok, een toffe, gehaaide, een geraffineerde van het vrouwelijke geslacht, die alle man nen de baas was en tenslotte nog een een armige. die drie menschen om zeep had ge bracht. Vanwaar die plotselinge voorliefde voor dit geboefte? Kwam het misschien door de annonce van „Inbrekers gevraagd?" van den braven Mollema, die wij in dén aanvang van het seizoen bij Cremer aan het werk hebben gezien? Hoe dan ook, de keuze der stukjes leek mij wel wat eenzijdig. In drie stukjes dezelfde nik kelen revolver, het was van het goede wel wat te veel. Gelukkig bleek het gevaarlijke ding heel den avond ongewapend, zoodat wij niet met de handen in de ooren hebben behoeven te zitten. Het bekende door Charivarius bewerkte Inbreker en het Meisje bleek met zijn dubbele frappe het sterkste stukje te zijn en werd ook het best gespeeld. Vooral Bakker was hierin als de „man van het vak" goed op dreef. Het was sterk van typeering en levendig van spel. Emmy Fuchs was voor een zoo geslepen dui velinnetje nog wel wat mak. maar zij gal Bakker toch voldoende tegenspel. In „Nummer 174", een wel wat erg onmoge lijk en bedacht gevalletje met een heel slappen dialoog vol herhalingen, dat alleen zijn waarde kreeg door de aardige ontknooping, zagen wij dezelfde twee personen, Emmy Fuchs zag wer kelijk zooals de boef zei er uit „om te stelen", terwijl wij aan den rok van den in breker duidelijk konden zien, dat hij er niet eerlijk aangekomen was. Het stukje werd in wat te traag tempo gespeeld, door Bakker met wat te veel, door Emmy Fuchs daarentegen door te slappe articulatie met te weinig na druk. Ook in het spel werd de climax aan het slot bereikt. In „Inspiratie", dat wij indertijd reeds in deze rubriek bespraken, zagen wij een debu tant bij Cremer. Het lijkt mij wel toe, dat de heer Dick Stall een aanwinst voor de vereeni ging is, maar hij zal er voor dienen te waken, niet te veel solo te gaan spelen. Zijn spel staat het bleek ook in De Hand dat na de pauze ging nog te veel apart. En scherper articulatie zal in een groote zaal als onze Stadsschouwburg is, ook noodig zijn. Dit laatste geldt eveneens voor Theo van der Meer. Vooral, wanneer er zacht gesproken wordt, moet de articulatie dubbel scherp zijn. Het spel miste nu de noodige spanning, die voor dit stukje toch allereerst noodig is. Een prettige afwisseling bracht Het Goede Voorbeeld van Henk Bakker en Uiltje. Het werd door Eki Bouwer en Jac Timmerman humoristisch en pittig gespeeld. Vooral de omkeer van het slot gaven zij beiden heel aardig. Co Fris en Theo van der Meer hadden secondaire roilen en bleven ook in hun spel op het tweede plan. Na de pauze ging de bekende klucht „De Hand". Het is zeker origineel van gegeven, maar de uitwerMng van Broedelet is niet be paald fijn te noemen. Van een lachsucces kun nen de spelers echter altijd zeker zijn. De heer Boon was dit keer Jan Brok, de braadvet-fa brikant, die in zoo wonderlijke perikelen komt door de misdadige, overgeplante hand. Boon speelde de rol grappig zonder het bas-komieke al te veel aan te dikken. En de misdadige hand werd een suggestief requisiet, zooals Jan Brok er mee manipuleerde. De dames Lu cas en Koorenblik gaven aan het burgerlijke van dit stel vrouwen alle recht en speelden ook met komische verve. Dick Stall was een boef om van ie droomen en als je naar zijn mond keek, begreep je dadelijk dat het voor Brok geen pretje was om met de hand van dien man opgescheept te zitten. De heer W. A. Not- telman was de dokter van het experiment en de heer Van Looy de wat onnoozele recher cheur, die niet voor niets Knuf heette. En zoo is ook weer voor Cremer dit seizoen geëindigd en gaat onze Koninklijke Letterlie vende Vereeniging ondanks de crisis vol ver trouwen haar elfde lustrum, dat met een too- neelwedstrijd gevierd zal worden, tegemoet. J. B. SCHUIL Een Nederlandsch acteur in Londen. Algemeene lof over zijn optreden. (Van onzen oorrespondent) LONDEN, 29 April Het Fransche stuk l'Absence, door Hu- bert Griffith voor het Engelsch tooneel be werkt onder den titel Return to Yes terday (Naar Gisteren Terug), gaat thans in het Embassy Theater in Noord-Londen. In dezen schouwburg worden veelal stukken be proefd op hun geschiktheid voor het West End en de critici maken voor The Embassy altijd een uitzondering op hun regel alleen aan het tooneel in het centrum aandacht te schenken Het genoemde stuk heeft er zeer de aandacht getrokken, niet zoo zeer om het stuk als zoo danig als om het werk er in van den jongen Nederlandschen tooneelspeler Louis Borell. De extra 1 moet worden verMaard uit een po ging van den drager van den naam de Engel- schen te bewegen bij het uitspreken er van den klemtoon te leggen op de laatste letter greep. Zijn naam is Louis Borel en men zal bij U wel weten, dat hij een zoon is van wijlen Henri Borel en men zal hem bij U ook wel kennen. Wij hebben eerbied voor dezen jongen Nederlander, wiens bescheidenheid wij tot ons beroepsnadeel hebben leeren kennen. Toen wij hem met zijn succes gelukwenschten bleek hij ten zeerste doordrongen te zijn van de wijsheid van het spreekwoord, dat één zwaluw nog geen zomer maakt. Hij bleef nuch ter en schuchter hoe zeer de ochtendbladen in hun besprekingen van den eersten avond van zijn verschijning in een Engelsch tooneelstuk hem hadden gekenschetst als „een groote aanwinst voor het Engelsch tooneel" en in de opschriften der besprekingen een „Young Ac tor's Success" of „Dutch Actor's Success" had den aangekondigd. De Morning Post heeft geschreven, dat men in het Embassy Theater een ware ontdekking heeft gedaan, die van een bewonderenswaardig jong Neder landsch acteur, wiens komst alleen al het de moeite waard had gemaakt dat het stuk was opgevoerd. De lof is eenstemmig en is niet tot de dagbladen beperkt. Hubert Griffith, die behalve tooneelschrijver en bewerker van bui- tenlandsche tooneelstukken sinds vele jaren in de Observer over tooneel schrijft, bleek in een onderhoud, dat wij met hem had den, ook ten zeerste voldaan te zijn over Bo- rel's optreden. In Borel's uitspraak van het Engelsch was een vreemde tongval zoo goed als niet te hooren. Wij weten en iedereen kan het beseffen hoe moeilijk het voor een buitenlander is zich een plaats te veroveren voor het voetlicht in Engeland. Dat Borel daarin is geslaagd bewijst, dat hij naast echte verdienste als acteur, met veel volharding is gezegend. Het stuk is in zoo verre verdienstelijk dat het den innerlijken strijd van zijn figuren be handelt. Marie Bruyere en Pierre Mouranoff hadden elkaar tien jaar geleden lief. Hij werd verbannen omdat hij een gevaarlijk commu nist was. Zij werd een beroemde tooneelspeel- ster. Wanneer zij elkaar weer ontmoeten staan veranderde inzichten in den weg van hun liefde, die ongedeerd is gebleven. Zij le ven in verschillende werelden, hij in die van armoede en het verzet, zij in die waarin al thans het vrouwelijk deel gekleed gaat in dure bontmantels. Zij kan geen"belangstelling heb ben voor zijn politiek, hij kan ze niet hebben voor haar tooneelleven en zijn luxe. Wanneer hij weer verbannen wordt weet haai be- Voor Japonnen en Complets 130 c.M. breed. ANEGANG 38 40 Amsterdamsche Bank. Dividend 5 procent. (Adv. Ingez. Med.) schermer haar te overreden in Parijs te blij ven en het tooneel niet tèleur te stellen. Borel maakt van den communist een fijne creatie en de vermaarde Gwen Ffrangcon-Davies is als steeds zichzelf en daarom voortreffelijk als de tooneelspeelster. A. K. VAN R. Vernieuwing in de Londensche National Gallery. Een speciale afdeeling van oude Nederlandsche kunst. Onze Londensche correspondent schrijft ons: De National Gallery in Londen heeft een ware keurverzameling oude schilderijen, een zeer gave en overzichtelijke verzameling, Ne derlandsche oude kunst inbegrepen. Maar niet alles is er permanent zichtbaar en veel be langwekkend werk wordt vaak voor korten of langen tijd aan het oog onttrokken en gaat in bergruimten, omdat er niet voldoende plaats is aan de wanden. Het bevordert afwisseling maar het is een belemmering voor kennisma king met doeken die ten zeerste de kennisma king waard zijn. Het bestuur van het museum kent dit bezwaar en tracht er aan tegemoet te komen. Het heeft dit thans op voorbeeldige wijze gedaan wat de oude Nederlandsche kunst betreft, waarvan het museum meer schoons herbergt dan zelfs geregelde museumbezoe kers hebben kunnen droom-pn. Drie zalen be neden, XXXIV, XXXV en XXXVI, zijn ge opend en keurig ingericht voor tehuis van de intieme oude Nederlandsche kunst voor zoo ver ze niet kan worden gehuisd in de groote zalen X en XII die permanent aan onze oude schilderschool zijn gewijd en waar het be roemdste werk van Rembrandt, Hobbema, de Hoogh en de van der Veldes aan de wan den schittert. Twee van de drie benedenzalen, die thans met meer dan 100 doeken van onze oude meesters zijn gevuld, zijn ingericht op de wijze van eenige zalen in het Rijksmuseum, met dwarsschotten waarop de stukken zijn gehangen. De schotten in de Natonal Gallery zijn echter niet zoo overladen als die in ons nationaal museum en ze zijn gebouwd in zware eikenhouten paneelen die warmte geven aan de vertrekken. Zijbelichting verschaft verder de binnenkamer-stemming die bij deze doeken past. Het is een zeer aantrekkelijke af deeling van het museum geworden, die den eersten dag van de opening al veel bezoek trok zooals wij ons persoonlijk konden over tuigen. Een deel van het in de zalen 3436 ondergebrachte werk hing voorheen in zaal IX waar het als gevolg van den val van het licht niet zoo goed kon worden gezien. Het huiselijk karakter van de nieuwe zalen is wel in overeenstemming met de veelal kleine doe ken van Gerard Dou, Jacob van Ruysdael. Meinóert Hobbema, de Van Mierissen, Ochter- velt, Bakhuysen e.a. die er thans blijvend voor het publiek te zien zijn. Voor zoo ver de doe ken met glas worden beschermd blijft hun aanschouwing bij daglicht moeite geven maar er zijn er niet zooveel van; en de avondver lichting, die met zorg is aangebracht, heft het bezwaar geheel op. GOUDEN HUWELIJKS FEEST. Zondag 3 Mei hopen de heer E. v. d. Veen en zijn echtgenoote te Spaarndam hun 50-jarige echtvereeniging te vieren. Het zal hen ongetwijfeld op dien dag niet aan belangstelling ontbreken. Aan het jaarverslag over 1935 ontleenen wij het volgende: De resultaten over het afgeloopen jaar ont- loopen in eindcijfer niet die van 1934. De ren testand was hooger dan in het vorige boek jaar. Hij begunstigde het saldo der rentere kening, belemmerde echter de emlssiemarkt en deed de vraag naar beleggingsfondsen da len. Dientengevolge vloeide ons minder aan provisie toe dan in 1934. Ten laste van de winst- en verliesrekening verhoogden wij de algemeene debiteurenre serve "met f 2.500.000 en schreven wij f 237.462.04 op onroerende goederen af. Wij stellen U voor het dividend te bepalen op 5 pet. en f 500.000 in het reservefonds te storten. Ter toelichting van de balans en de winst en verliesrekening diene het volgende: De rekening wissels toont een winst van f 2.430 169.15, nadat te haren laste de interest rekening werd gecrediteerd voor 4 pet. rente over het bedrag, gemiddeld belegd in bui- tenlandsche wissels, goud. bankbiljetten, los singen en coupons. De verliezen op marken, ontvangen door inning van Duitsche vorde ringen. zijn ten laste van deze rekening ge bracht. Tegoed bij banken en bankiers op nostro- rekeningen f 34.930.454.73. Een aanzienlijk gedeelte van dit bedrag is voor rekening en risico van derden in het buitenland uitgezet. Vorderingen voor eigen rekening, waarover niet vrij beschikt kan wor den. komen onder dit balanshoofd niet voor. Prolongatiënf 10.563.130 Hieronder is begrepen de tegenpost van het onder het passief der balans voorkomende bedrag van f 5.730.000 voor rekening van der den onder onze aansprakelijkheid op prolon gatie gegeven. Vorderingen in rekening-courant, gedekt door onderpand van fondsen f 24.100.966. Deze post vertegenwoordigt het bedrag aan vorderingen, dat door fondsen is gedekt. Vor deringen, welke ten deele zijn gedekt door onderpand van fondsen, komen voor het niet door fondsen gedekte gedeelte onder diverse debiteuren voor. Debiteuren wegens op termijn verkochte vreemde munt: f 52.065.333.43. Onder dit hoofd zijn bedragen samenge voegd, welke wij te vorderen hadden wegens verkoop op termijn van buitenlandsche wis sels. In het passief der balans vertegenwoordigt de post: Crediteuren wegens op termijn gekochte vreemde munt: f 35.081057.05 de bedragen, welke wij schuldig waren voor op termijn ge kochte buitenlandsche wissels. Voor zoover in sommige vreemde muntsoor ten op termijn meer werd gekocht dan ver kocht of omgekeerd, zijn de betreffende saldi, omgerekend tegen de wisselkoersen per 31 December 1935, in de balans in debet en cre dit opgenomen onder de hoofden: Saldo op termijn te vorderen vreemde munt f 21.633.56. Saldo op termijn verschuldigde vreemde munt: f 16.643.111.94. Diverse debiteuren: f 100.457.697.90. Evenals in vorige jaren hebben wij het be drag van de diverse debiteuren verminderd met de algemeene debiteurenreserve. De huidige toestanden maken het nauw keurig waardeeren van vele debiteuren uiterst moeilijk. Wij meenen echter voldoende voor zieningen te hebben getroffen. Van onze debiteuren is ca. f 51.000.000 door onderpand van goederen, borgtochten, hypo theken of op andere wijze gedekt. Onze voor schotten in verschillende vreemde muntsoor ten bedragen, omgerekend tegen de koersen per 31 December 1.1. f 2 097.278.51. Tegen het koersrisico zijn wij gedekt De Interestrekening sluit met een batig saldo van f 7.378.672.04. In het Pensioen- en ondersteuningsfonds voor de beambten werd een bedrag van f 478.781.82 gestort. Het fonds bedroeg per uit. December 1935 f 13.819 606.62. De winst- en verliesrekening wijst een zui vere winst aan van f 3.868.583.48 De statuten vorderen, dat van dit bedrag een som van f 144.323.79 in het reservefonds worde gestort, doch laten U vrijheid deze som te verhoogen. Wij geven U in overweging van deze bevoegdheid gebruik te maken en voor dit fonds te bestemmen bedrag te bepalen op f 500.000. BALANS Actief Kassa, kassiers, daggelden en goud. Nederlandsch schatkistpapier Wissels Tegoed bij banken en ban kiers op nostro-rekeningen Prolongatiën Vorderingen in rekening-cou rant, gedekt door onderpand van fondsen Fondsen genoteerd te Amsterdam niet genoteerd te Amsterdam Deelneming in andere onder nemingen en vorderingen op ondernemingen, waarin is deelgenomen Consortiale rekeningen Onroerende goederen Vorderingen wegens verstrek te borgtochten 12.202 660.37 33.393.744.45 7.108.238.33 34.930 454.73 10.563.130.— 1.230.759.— 3.996.469.22 4.350.717.72 590.084.06 4.000.000.— 14.217.170.91 Verkochte, alsnog te leveren fondsen 402.351.53 Debiteuren wegens op termijn verkochte vreemde munt 52 065.333.43 Saldo op termijn te vorderen vreemde munt 21.633.56 Diverse debiteuren 100.467.697.90 303.641.411.26 Passief: Kapitaal 55.010.000. Reservefonds 47.000.000. Dividend-rekening 48 329. Traite-rekening 15.097.875 61 Door derden voor onze reke ning geaccepteerd 1.273.333.85 Deposito's 18.865.118.S3 Verstrekte borgtochten 14.217.170 91 Gekochte, alsnog te ontvan gen fondsen 654.213.37 Voor rekening van derden op prolongatie uitgezet 5.730.000. Crediteuren wegens op termijr» gekochte vreemde munt 35.081.057.05 Saldo op termijn verschul digde vreemde munt 16.648 111.94 Voor rekening van derden in het buitenland uitgezet 21.831.629 49 Diverse crediteuren 68.315.782.73 Winst en verlies 3.8G8.5S8.48 303.641411.26 WINST- EN VERLIESREKENING. Debet: Algemeene onkosten 5.798.384.29 Pensioen- en ondersteunings fonds voor de beambten 478.781.82 Algemeene debiteuren reserve 2.500 000. Afschr. onroerende goederen 237.462.04 Reserve dividend- en tantiè mebelasting 325. „00. Saldo winst, te verdeelen als volgt: 5 pCt. dividend aan aandeelh. 2.750 000. Reservefonds 500.000. Tantièmes volgens art. 49 der statuten 415.748.22 Saldo op nieuwe rekening 202.840.26 Credit: Saldo van 1934 Interest Frovisie Wissels Fondsen Consortiale rekeningen 13.208.216.63 NIEUWE BOMMENWERPERS VOOR DE MARINE. Op 27 dezer hebben de overnemingsproe- vcn plaats gehad van de eerste van een nieu we serie Fokker T- 4 vliegtuigen, van welk type reeds eerder een groot aantal aan de Ko ninklijke Marine voor den dienst in Ned. In- dië werd geleverd. De Fokker T 4 is een lange-afstandsverken- ner, bommenwerper en torpedovliegtuig op dri.jvers. uitgerust met twee motoren. De gemeten snelheid bedraagt 65 KM. per uur meer dan van het oorspronkelijke type, terwijl ook goede stijgtïjden werden geno teerd. De T 4 kan bij een werkingssfeer van onge veer 1000 kilometer een bommenlast van circa 900 klogram of een torpedo van hetzelfde gewicht meevoeren. Het toestel is zoodanig bewapend, dat het naar alle zijden verdedig baar is. De overnemingsproeven verliepen volkomen naar wensch. Binnenkort zal de geheele serie, welke zoo goed als gereed is, worden afgele verd. Aanwinsten voor het Mauritshuis. Sir Henry Deterding schenkt het museum drie oude meesterwerken. 's GtRAVENHAGE, 30 April. Naar wij ver nemen, heeft Sir Henry Deterding aan het Mauritshuis en aan het museum Boymans prachtige meesterwerken uit zijn schiMe- rijenverzameling ten geschenke gegeven. Het 'Mauritshuis ontvangt drie schilderijen n.l, het beroemde Oesterelende Vrouwtje door Jan Steen, vroeger in de verzameling Six, voorts een fraai kabinetstukje van Frans van Mieris, voorstellende een heer en dame bij een oestennaal en eindelijk een groot zeestuk van Jan van de Capelle, dat algemeen geldt als diens meesterwerk. Het museum Boymans ontvangt een su perieur werk van Gerard Dou, een der meest complete en grootste werken van den meester voorstellende een dame voor haar kaptafel, alsmede een fraai schilderij van David Teniers den jonge, voorstellende een dorps feest. Autobusverkeer uit België ondervindt moeilijkheden. Schade voor bezoek aan de bloembollenvelden. Voor de laatste maal presideerde Burgemeester Rothe de raadsvergadering van Wijk aan Zee en Duin. De heer Rothe temidden van raadsleden en ambtenaren. Er dreigen, naar ons ter oore komt, moeilijk heden in het touristenverkeer tusschen België en ons land, in het bijzonder voor zoover dit verkeer per autobus plaats heeft. In het Motor- en Rijwielreglement is in ons land als maximumbreedte voor motorrijtuigen voorgeschreven 2.35 meter voor de primaire en secundaire wegen en 2.10 meter voor de ter tiaire wegen. Aan deze bepalingen wordt door de Nederlandsche autoriteiten streng de hand gehouden, omdat de smalle wegen en bruggen zulks noodig maken. In België zijn een aantal autobusonderne mingen, weike touringcars in dienst hebben, welke breeder zijn en met. welke wagens de ondernemers bezoeken aan Holland organisee- ren. Vooral in dezen tijd van het jaar is het aantal Beigen. dat een bezoek komt brengen aan de bloembollenvelden zeer groot en ook talrijke autobussen overschrijden dagelijks de Nederlandsch-Belgische grenzen. De autobussen, welke niet aan de voor ons land geldende voorschriften voldoen, mogen de grens niet passeeren. Zij worden niet in het register ingeschreven en kunnen dus ook de oranje-bleu-wltte plaat niet verkrijgen. Er zijn natuurlijk ook veie Belgische bussen, weike wel aan de voorschriften beantwoorden cn deze ondervinden geen hinder. Bij de Belgische ondernemingen, welke door de Nederiandséhe bepalingen echter we! ge troffen worden, is groote ontstemming ont staan en men heeft, aan de Nederlandsche organisaties van Vreemdelingenverkeer en Horecaf laten weten, dat men liever de Bel gen naar Duitschland, Luxemburg of Frankrijk zou brengen dan in de gegeven omstandig heden naar Holland. De belanghebbende organisaties hebben zich tot den minister van Waterstaat gewend met net verzoek mede te willen werken om een I oplossing voor de gerezen moeilijkheid te I vinden. (A.NP.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 7