Wat in Amerika „anders"' is Rubriek voor Vragen. GEHEEL GEBIT MENSCHHEID. ZATERDAG 23 MEI 1936 H A' X R E E M'S DAGBEAD 3 Omstandigheden zijn niet te vergelijken. Het kenmerkende verschil 'is, dat in de Nieuwe Wereld de historische achtergrond, dien wij hebben, ontbreekt. Iv moet bekennen dat ik een beetje ge wetenswroeging heb: ik weet eigenlijk niet, of ik u wel overtuigd heb, waarde lezer, dat ge dwaalt, wanneer ge denkt dat 'in Amerika alles of althans méér dan bij ons draait om den dollar. Het is er mee als met zooveel andere zaken: iets dat inslaat, iets dat men helle kleuren illustreert, gaat er gemakkelijker in dan iets anders. De historie van den houten-beenen-koning zal duidelijker gesproken hebben dan de plato nische verzekeringen van mijn vrienden in de academische wereld. En toch was het ééne het aardige ver haaltjeeen illustratie van een uitzonde ringsgeval. En de rest was een doorsnee door het leven van alle dag. Of men nu het leven in de academische wereld in oogenschouw neemt, of ergens anders och, dat maakt waar-lijk zoo'n verschil niet! Wat Amerika in hoofdzaak onderscheidt van onze West-Europeesche samenleving, dat zijn de totaal andere omstandigheden waar onder de gemeenschap daar reilt en zeilt. Of, om het met een geleerd woord uit te drukken, de sociologische structuur van de maatschap pij, die zoo geheel anders is. De historische achtergrond, dien wij hebben, ontbreekt. Er is natuurlijk wel degelijk een Ameri- kaansche Geschiedenis. Er is ook wel een tra ditie. Maar die leeft niet in het volk en ze ker niet in het ..onderbewuste" van het volk, zooals bij ons. Althans niet in dat deel van het volk, waarmee ge allereerst in aanraking komt. Ge kunt daarvan eigenlijk op geen enkele wijze een beteren indruk krijgen, dan door eenvoudig in New-York, in het eigenlijke New,-York, of te wel het eiland Manhattan, eens' rond te neuzen. Tien tegen een dat uw boot daar aanlegt (of aan den overkant van het water, in Hobokenmaar dan brengt uw taxi u toch direct naar het centrum) tien tegen een dus. dat uw allereerste kennisma king met de Nieuwe Wereld u al in staat stelt om de waarneming te doen, waarop ik doel de, Wat men werkelijk ziet. Want wat ziet ge? Het New-York van de fotopagina's der groote kranten? Valt uw eerste blik op statige avenuen, wier distinctie de deftigheid van de Rue de la Paix of van Fall Ma Tl. Regent Street of Piccadilly nog overtroeft? Verre van dien. Of ziet ge cineastieke perspectieven van als stroomen voortvloeiend dicht-opeen-ge- hoopt verkeer tusschen twee muren van Sky scrapers, op welker daken de tra ditie van De Lach getrouw heele balletscholen van girls staan te oefenen? Nog minder. Uw eerste indruk is: wat een rommel! Al les hutje met mutje door elkaar, winkelpalei zen en achterbuurt-warenhuizen en uitver- koopen. Geen ..stand", geen decorum, geen traditie. Ge komt dan in de Fifth Avenue, in Madison Avenue, in Park Avenue en bij Central Park en ge ziet dat ook de distinctie hier wel dege lijk thuis is. Maar uw eerste indruk is dat toch niet. De torengebouwen verdisconteert ge na vijf minuten. Ge ziet toch niet meer dan twee of drie verdiepingen tegelijk. Wat er dan overblijft maakt een rommeligen en tweede-rangschen indruk. Ge wordt herin nerd aan Tottenham Court Road. Of om een voorbeeld te nemen dat dichter bij huis ligt, schoon niet zoo dicht bij de waarheid: aan de Amsterdamsche „Ferdinand Bol'" Of aan elke willekeurige drukke winkelbuurt in Rot terdam. Nu moet ge niet denken, dat ge hier het echte Amerika ziet. Integendeel. Dit is echter wèl het voorportaal van het tegenwoordige Amerika. Het overstap-station. waar ge de bevolkingsgroepen (en hun dagelijksch be drijf) kunt overzien, die één geslacht later .Amerika" zullen zijn. Het zijn Italianen. Polen. Oost-Joden. Ieren en honderd andere nationaliteiten. Maar de kinderen zijn al Amerikanen. Ze spreken geen Italiaansch, Poolsch of Yiddisch meer, ze gaan op Ame- rikaansche scholen en ze voelen zich ver ver heven boven het vorige, nog Europeesche ge slacht. Dit maakt, dat zij zich aan de traditie, aan de levenssfeer van het vorige geslacht niets meer gelegen laten liggen. Ik kan dat op een merkwaardige wijze illustreeren. Onlangs vroeg ik aan een vrouw die zich in New-York een positie en een grooten naam had ver overd in de dagblad-reportage, hoe het kwam. dat er betrekkelijk veel Joden, althans men- schen met Joodsch klinkende namen, voor kwamen onder de gangsters. ,Er was nl. juist een heel stelletje van deze heeren ingerekend. De politie kon zich op een serie succesvolle arrestaties beroemen. Ik was van een interes sante arrestatie getuige geweest. Geheel bij toeval maar een journalist, moet het toeval nu eenmaal zout op den staart leggen. Het was precies als op de, film. maar gelukkig werd er niet geschoten. Enfin ik kom hier nog wel op terug. Ik beloof u op het gangster probleem nog nader in te zullen gaan. Ik kwam er nu "alleen maar even over te spre ken. omdat ik van miin vrouwelijke collega een verklaring wilde hebben van het feit, dat dit in tegenstelling met de statistische ge gevens van de Europeesche criminaliteit, waarin Joden steeds een opmerkelijk goed fi guur slaan in Amerika blijkbaar anders is Zoowel Joodsche als Italiaansche namen ko men er veelvuldig voor in de misdadigerswe- reld. Afdoende antwoord. Ik kreeg het volgende geheel afdoende ant woord: „Joden en Italianen vormden een groot, percentage het overgroot percentage zelfs, van wat er een geslacht geleden naar de Ver- eenigde Staten emigreerde. Enkelingen daar gelaten, kwam de stroom immers iuit Oost en Zuid-Europa. In die milieus, die het aller meest verschilden van de traditioneele Ame rika ansche, laat ons zeggen „Presbyteriaan- sche" samenleving liepen de kinderen die door hun opvoeding alle innerlijk contact, en ock de taal, verloren hadden waarin de tradi ties van het vorig geslacht gehuldigd en de religie van het vorig geslacht gediend en be ieden werden gevaar totaal van hun an kers losgeslagen te worden. Het komt vaak voor dat er zich in de jeugd een zekere op standigheid tegen het oudere geslacht ont wikkelt. Dat is een soort „pokken en mazelen". Maar hoe groot is niet de kans, dat dit geen voorbijgaande kinderziekte is, maai- iets veel ernstigers, wanneer de kinderen niet eens meer de taal van de ouders verstaan! Dan slaat de huis-tuin-en-keuken opstandigheid om in een opstand tegen de maatschappij, te gen de menschelijke samenleving. En de „on derwereld" is geboren! Daar kwamen nog bij-omstandigheden bij. Het niet genoeg te vervloeken drankverbod had een existentie voor diegenen in het le ven geroepen, die een veete hadden met de officieele maatschappij en in die vijandschap leven wilden. Zij racketeerden en werden bootlegger. Het einde van deze periode viel samen met het hoogtepunt van de werkloos heid. Dat de tegenwoordige „crime-wave", de golf van misdaad (de Amerikaansche geschie denis kent er meer) toen begon, is dus geen wonder. Maar dat deze golf zijn trawanten recruteerde uit bepaalde miliéus kan alleen verklaard worden door het feit, dat daar een deel van de jeugd van haar boelen is losge slagen en sociaal-opstandig is geworden, vijandig aan de geordende maatschappij, en agx-essief. Dit bewijst overigens niets tegen de millioe- nen en millioenen tellende Italiaan sche en Joodsche bevolking van Groo- ter New-York. Wanneer daaronder een paar honderd bandieten zijn, is het veel. Deze redeneering bewijst alleen waarom er in Amerika statistische cijfers voorkomen, die ons verbaasd doen staan om dat wij die in de Europeesche statistieken geheel anders waren tegengekomen. Dit ech ter slechts terzijde. Uitverkoop is populair. Want om nu weer op het uitverkoop-achtige karakter terug te komen van het overgroote dee! van New-York's winkelbuurten: daar wordt in de meest letterlijke zin van het woord uitverkoop gehouden. Niet alleen van koffers, tasschen, kleeren en toiletartikelen. Niet alleen van koopwaar. Maar ook van ge voelens, van versleten denkbeelden, van een afgedragen Europeesch leven. Zoo moet ge namelijk het overgroote deel van de Ameri kaansche middenstand zien. Want behooi-en ze al zelf niet meer tot de immigranten, dan zijn het de kinderen of kindskinderen van im migranten. In de stad zoowel als in het Mid-Westen op het platteland. Op geestelijk gebied hebben zij hun oude plunje afgelegd. In geestelijken zin. zoowel als in materieelen zin zijn ze geheel „opnieuw begonnen". De eerste zorg is die voor het dagelijksch brood, en liever nog iets meer dan dat. van de kin deren. Dus: "geldverdienen! Voeg daarbij dat de geestelijke achtergrond geheel opnieuw opgebouwd moet worden iets dat niet vlug gaat, en in het algemeen gesproken, dat geslachten lang duurt, dan begrijpt ge hoe voor de hand liggend de conclusie is. dat hier een volk op groeide dat alleen maar zou den ken aan geldverdienen, aan zaken doen, aan vooruitkomen-in-de-wereld. En toch zijn het precies dezelfde menschen als overal elders. Een tweede verschijnsel, een begeleidend verschijnsel is eigenlijk dat de adempauze die zich vrijwel een ieder natuurlijk tóch af en toe gunde in den strijd om het bestaan, aan andere geestelijke waarden werd ge wed dan in Europa te doen gebruikelijk is. Dat- wat er dus na het geld-verdienen kwam, was er wel degelijk, maar het was natuurlijk an ders van aard dan in Europa. De pas-ontlo ken Amerikaansche burger is minder indivi dualistisch en minder bespiegelend dan de Europeaan. Hij heeft geen oude stadjes als Veere of Chartres tot zijn beshikking, om eens een paar dagen in retraite te gaan en stil-weg te genieten van de romantiek van vervlogen eeuwen. Is het een wonder dat in zijn geestelijke behoeften alweer de „nut tigheidsfactor" een rol speelt? Maar ze zij n er daarom wel. deze geeste lijke behoeften! Het aantal bibliotheken is geweldig. En hun voorraad en hun inrichting is onovertroffen. Ik kan gerust zeggen dat geen enkele Europeesche bibliotheek, zelfs niet het Britsch Museum, haalt bij de Cen- DUIDELIJK GESTELDE VRAGEN van alle Abonnés van Haarlem's Dagblad worden door een specialen Redacteur en zijn talrijke medewerkers zoo mogelijk en ten spoedigste beantwoord De vragen moeten worden geadresseerd aan de Redactie. Groote Houtstraat 93, met duidelijke vermelding van naam en woon plaats. Vragen, waaraan naam en adres ontbreken, worden terzijde gelegd. De namen der vragers blijven redactie geheim. De antwoorden worden per auto GEHEEL KOSTELOOS thuis bezorgd. Alleen die vragen, welker beantwoording voor vele anderen behalve den vrager, van nut kan zijn, worden tevens in ons blad ge plaatst. TOCHTJES VRAAG: 1. Waar liggen in de naaste omgeving kampeerterreinen 2. Wat zijn de kosten? 3. Is het tentenkamp te Noord wijk voor ieder toegankelijk? 4. Wat zijn de kosten voor het kampeerterrein te Bakkum? ANTWOORD: 1. Zandvoort, IJmuiden, Bloe- mendaal. Heemskerk. 2. Zandvoort: voor een middag van 3 uur tot 's avonds 0.25. Voor een heelen dag of dag en nacht 0.50. Per week: 1ste en 2de week 3.50, 3de en 4de week 3. 5de en 6de week 2.50, elke daarop volgende week 2. Vergunningen zijn te verkrijgen aan het politieposthuis in het tentenkamp. De tent mag niet grooter zijn dan 18 vierkante meter en de langste zijde niet langer dan 6 m. Heemskerk: 1 per dag (baden on der toezicht), 0.50 per dag (baden zonder toe zicht). Bloemendaal: De voorwaarden zijn nog niet bepaald, maar waarschijnlijk zullen zij ge lijk zijn aan die van verleden jaar: 0.50 per dag en na 3 uur 0.25 per dag. Kampeeren des nachts is verboden. IJmuiden: 0.40 per week of gedeelte van een week en per persoon Bezoekers: dagkaart 20 cent. Extra: voor het A terrein (houten huisjes) f 0.10 per vierkanten meter per maand B-terrein (linnen tenten) O.K. per week. Vrij terrein: gratis. (Hier kunnen echter geen houten huisjes meer geplaatst wor den). TANDHEELKUNDIGE INRICHTING VOOR DEN MIDDENSTAND Rijksstraatweg 25, Haarlem-N. Tegenover het oude Raadhuis Minimum tarief met voorbehandeling f 35.- Spreekuren alle werkdagen van 9—4 uur Avondspreekuren Maandags, Dinsdags, Donderdags van 7—9 uur (Adv. Ingez. Med.) tral Library van iedere der groote steden van het Oosten. Ik zag die Central Library in New-York en in een betrekkelijke „provinciestad" als Boston. Dit waren niet de universïteits-bi- bliotheken, maar volksbibliotheken. Het zijn schenkingen, oorspronkelijk van Rocke feller, van Carnegie en dergelijke groothe den, verder in stand gehouden door tallooze fondsen en bijdragen. Ook door gemeente lijke bijdragen. Maar al deze instellingen, ook de universiteiten (evenals in Engeland trou wens) berusten op bijdragen van het politiek en van opzettelijk daartoe in het leven geroe pen fondsen. De Central Library in New-York heeft een onvergelijkelijke schat van Hol- landsche boeken. Ook uit het Nederlandsch vertaalde. Ik merkte in een gesprek met een boekenliefhebber, dat de naam Couperus lang niet onbekend was! Er zijn verder alleraar digste kinderafdeelingen met kleine tafeltjes en stoeltjes en met in kinderhand volgekrab belde uitleen-reglsters. Vooral de branch-li braries. in verschillende woonwijken maken daar extra werk van. En druk bezocht! De Central Library te New-York heeft een mu seum-collectie van oude kinderboeken in alle mogelijke talen, de trots van miss House, de wakkere vrouw die aan het hoofd van deze afdeeling staat. Slechts een voorbeeld. Dit bibliotheeken-verschijnsel is maar een voorbeeld. De bloeiende universiteiten zijn een ander voorbeeld. Neen. het leven draait er volstrekt niet alleen om den Dollar, maar het is begrijpelijk, dat het op het eerste gezicht soms dien indruk krijgt, waarmede ook de nieuwe Amerikanen zich een historische tra ditie veroveren, zullen de verschillen met Europa verdwijnen. Maar dat is nog een lange weg. Er is natuurlijk ook een Oud-Amerika, een Amerika mét traditie. Niet het geheele land is bevolkt met emigranten van na 1848 en derzelver nakomelingen. Een bezoek aan Nieuw Engeland, waar een zoo geheel andere atmosfeer hangt dan in New-York maakt ons duidelijk welk een verschil er bestaat tusschen nakomelingen van de eerste settlers en die van de emigranten van de vorige eeuw. Het reizen in de Vereenigde Staten leert dat tenslotte New-York niet Amerika is. Over al die dingen een volgend maal! Mr. M. KANN. INSTITUUT SCHOEVERS. Voor de examens van de Vereeniging van Leeraren in Stenografie en Machineschrijven slaagden Steno-Typiste: Mej. E. A. Lodewijks, Heem stede, Mej. J. G. Schmidt. Aerdenhout. Steno grafie Fransch: Mej. I. Tauber. Aerdenhout. Stenografie Duitsch: Mej. E. A. Lodewijks, Heemstede, Mej. A. Reichman. Overveen Mej. J. G. Schmidt, Aerdenhout, Mej. I. Tauber, Aerdenhout. Stenografie Engelsch: Mej. H. S. Potjer, Haarlem, Mej. A. J. Val, Haarem. 'ELEF 11972 TELEF. 12953 GARAGE „BLUE STAR" Gebr. van Gilse, Wagenweg 132 Official Peugeot Dealers Luxe verhuur met en zonder chauffeur (Adv. Ingez. Med.) 3. Te Noordwijk is kampeeren aan het strand verboden. 4. Minstens veertien dagen van te voren schriftelijk aanvragen bij gemeentebestuur. Waarborgsom van 25 storten. Kosten: 2 voor de eerste week, daarna 0.25 per dag en per persoon. BELASTING ZAKEN VRAAG: Ik ben gepensionneerd bij de Ned. Spoorwegen. Nu is het op 30 April uitbetaald pensioen gekort met 10 percent. Mag ik die voor de inkomstenbelasting nu al aftrekken? ANTWOORD: Neen, die komt pas in het vol gend belastingjaar in aanmerking. RECHTZAKEN VRAAG: Ik heb een vaste betrekking en moet volgens beslissing van Maatschappelijk Flulphe- toon 1.25 per week voor mijn ouders hetalen. Is mijn patroon nu verplicht dit geld van mijn loon af te houden? ANTWOORD: Neen, tenzij er beslag gelegd is of een daarmede gelijkstaande maatregel ge troffen is. VRAAG: 1. Hoe lang moet men een dag dienstbode boven 25 jaar, die ziek is geworden, doorbetalen? 2. Moet men het meisje dan gelijk de betrek king opzeggen of kan men haar weer in dienst nemen, als ze beter is. ook al behoeft men haar niet door te betalen? ANTWOORD: 1. Gedurende 14 dagen. 2. Opzegging van de dienstbetrekking is niet noodzakelijk. Alles gaat na herstel gewoon ver der. RECEPTEN VRAAG: Wat is bet recept voor het bakken van eierkoeken? ANTWOORD: Benoodigd: 4 eieren, 280 g. sui ker, 300 gr. bloem, 1 pakje vanillesuiker, zoo noo- dig wat water, 1 theelepeltje bakpoeder. De eieren worden met de suiker geklopt tot de suilterkHstallen zijn opgelost en de eieren dik en schuimig geworden (voeg zoo noodig onder het kloppen iets warm water toe). Vermeng de eieren met de gezeefde bloem het bakpoeder en de va nlllesuiker ls»het deeg te stijf, voeg dan wat wa ter toe. doch zorg er voor dat hei deeg zoo dik is dat het, wanneer het wordt uitgespoten, maar weinig uitloopt. Besmeer een bakblik dun met bo- De positie van den Midden stand. Drs. S. Kleerekoper spreekt voor den Alg. Bond van Winkeliers en Zelfstandigen. In het gebouw van den Protestantenbond heeft de Algemeene Bond van Winkeliers en Zelfstandigen (Abowize) gisterenavond een openbare vergadering gehouden waar drs. S. Kleerkoper het woord voerde over het onder werp „De positie van den middenstand". In de jaren van crisis is de toestand van den middenstand zeer precair geworden, zoo ving drs. Kleerekoper zijn rede aan: Het vraagstuk van den middenstand' is echter reeds oud. De leuze: „van producent naar consument", met uitschakeling van den middenstand is een gevaar voor de winke liers. Het verdwijneil van den middenstand is echter onmogelijk, aldus spr., daar hij een nuttige functie verricht in de maatschappij. De geheele geschiedenis der productie toont geen verkorting van den weg van den produ cent naar den consument, maar een ver lenging. Alleen bij de primitieve volken bestaat productie direct voor eigen behoefte.De techniek van de kapitalistische productiewijze maakt een aantal tusschenschakels tusschen produ cent en verbruiker noodzakelijk. In de in dustrie doet zich het verschijnsel van steeds verder doorgevoerde specialisatie voor. Hier door is het onmogelijk, dat de fabrikant in een eisen winkel uitsluitend zijn gespeciali seerd artikel verkoop. De' middenstand is daar door onmisbaar. Desondanks heerscht er groote ellende onder de middenstanders. De oor-zaken hiervan zijn vele. Wat de positie van den middenstand onaantastbaar maakt, veroorzaakt tevens de misère van den individueelen winkelier. Het merkartikel, dat de concurrentie hoog op voert, brengt den middenstander tot den on dergang. Vakkennis is bij den verkoop van merkartikelen in veel qiindere mate noodig. De weg tot een ongebreidelde concurrentie staat in het winkelbedrijf open voor allen, die elders mislukt zijn. Dit verschijnsel is niet nieuw. Omstreeks 1840 hebben de arbeiders hetzelfde meege maakt, toen de snelle mechanisatie zoo vele slachtoffers maakte. De arbeidersklasse zal echter nooit verdwijnen. Generaties en in- dividuën gaan te gronde, maar de klasse op zichzelf blijft bestaan. Zoo is het ook met den winkelstand gesteld. De arbeiders hebben dit voor op de middenstanders, dat zij reeds sinds lang hun problemen hebben begrepen en zich georganiseerd hebben. De middenstand kan niets anders doen dan zich organiseeren en een zekere ordening trachten te bereiken. Men moet het economische voor- en nadeel nauwkeurig tegen elkaar afwegen. Men zal moeten komen tot een vergun ningstelsel voor het vestigen van winkels. Drs. Kleerekoper noemde dit geen ideaal, maar het is het minste kwaad in de kapitalistische maatschappij. Het denkbeeld is overigens niet nieuw: de vergunningen voor de tapperijen (oorspronkelijk ingesteld om het drankmis bruik tegen te gaan) hebben tot resultaat ge had een bescherming van deze zaken. De schaduwzijde is. dat de menschen, die thans als laatste middel een v/inkel beginnen, uitgestooten worden. Drs. Kleerekoper achtte dit gerechtvaardigd, omdat het beter is. dat een klein aantal menschen een behoorlijk be staan heeft dan dat geen van allen kan leven. De ordening maakt nu eenmaal van het kapitalistische stelsel geen idealen staat. Wel heeft de overheid de verplichting deze „uit- gestootenen" tegemoet te komen. Alleen het vergunningstelsel is niet vol doende. zoo vervolgde spr. Er moeten distri butieraden worden ingesteld, die de groepee ring van de artikelen vaststellen en het aantal verkoopgelegenheden bepalen. Drs. Kleere koper bepleitte voorts het instellen van huur- commissies, die er voor moeten waken, dat de winkel binnen redelijke minimum- en maximumgrenzen blijft. Ordening van den middenstand kan in be langrijke mate het leed verlichting, al kan zij in het niet wegnemen in een kapitalistische maatschappij, zoo besloot drs. Kleerekoper zijn rede. EXAMEN ZIEKENVERPLEGING. Bij het gisteren in het St. Elisabeth's of Groote Gasthuis te Haarlem gehouden examen Ziekenverpleging Diploma A, slaagden de dames: E. S. J. Smit. I. Calkoen. N E. Sant. E. A. Danner. A. W. Ensingh, M. E. L. Met. M. Heldring. E. H. Kroon. - ter en spuit hierop met een spuitzakje met glad mondstukje kleine ronde koekjes niet te dicht bij elkaar, opdat het deeg wat kan uitvloeien. Be stuif de koekjes met poedersuiker en bak ze in een matig heeten oven heel licht geel en gaar (pl.m. 20 minuten). Neem ze met een dun en scherp mes van het bakblik af. VRAAG: Hoe krijg ik theevlekken uit een gehaakt kleedje? ANTWOORD: Als het kleedje wit is kunt u de vlek behandelen met chloorwater. Is het ge kleurd dan sponst u eerst met heet water af. Daarna met koud water, waarin wat mierenzuur is gedaan. VRAAG: Hoe krijg lk een olievlek uit een pluche tapijt? ANTWOORD: Het tapijt eerst goed stofvrij ma ken, daarna de vlek afborstelen met benzine. Dan de plek bedekken met magnesia, hetwelk na een uurtje weer verwijderd kan worden. Is de vlek echter oud en hard dan gebruikt u het bes» het nieuwe middel Rebo vlekkenwater. Is niet brand gevaarlijk. Men benzine geen vuur of vlam in de nabijheid. DIVERSEN VRAAG: Geldt een huwelijk, in Engeland ge sloten. ook voor de Nederlandsche wet? (Ik ben meerderjarig). ANTWOORD: Ja. VRAAG: Zijn er in Nederland vrouwelijke no tarissen? Zoo ja. in welke steden? ANTWOORD: Vrouwelijke notarissen kent de wet niet. wel vrouwelijke candfdaat-notarissen Die zijn in vrij groot aantal op verschillende no tariskantoren werkzaam, o.a. in Amsterdam en Den Haag. VRAAG: Hoeveel moet er geplakt worden voor een meisje van 21 jaar. dat tot 12 uur in betrek king is? ANTWOORD: Vijftig cent. KAMPEERPLAATS TE LISSR Naar aanleiding van een vraag over een kaïn- peerplaats te Lisse deelt een belangstellend lezer ons mede, dat hij een zeer goede kampeerplaats ontdekt heef», ten zuiden van Vogelenzang op den weg naar de Zilk. hij de eerste bocht voorh(j de Leidschevaart. In het land staat sen bord met den naam van den eigenaar, condities voor kam peeren enz. Wanneer 'k aanschouw de technisch groote dingen, Wanneer ik kijk naar 't geen de menschheid wrocht, Wanneer 'k bewonder al het geniale Waarin 't verstand der menschheid slagen mocht. Dan ga ik over tot een overpeinzing En denk allicht, hoe typisch is de mensch. Met zijn verstand is hij het „hoogste" wezen Zijn zeer groot „kunnen" kent geen grens. 'k Zag eens een vliegtuig, vliegend over 'n akker. Verspreidend giftig gas, tegen insectenplaag. D'insecten moesten dood, zij waren schadelijk, Het ontuig wil men niet, de planten heeft men graag 't Is logisch, dat men op 't gewas veel prijs stelt En als 't wordt aangerand, denkt men allicht Aan 't middel om het euvel te bestrijden Men heeft toch niet voor niets het werk verricht. Maar 't zelfde vliegtuig, dat 't gewas beschermde (voor 't heil der menschheid) gaat ook in de lucht Om 't menschdom zelf met giftig gas te doocen En niets ontziend in laffe „zuiverings- vlucht". Wanneer 'k aanschouw de technisch groote dingen Wanneer ik kijk naar 't geen de menschheid wrocht, Vraag ik mij af. waarom heeft men als „hoogste" Zijn kunnen en zijn doel zoo „vrees'lijk hoog" gezocht. G. ZWENNE. Driehuis, 20 Mei '36. Strict onder ons gezegd: Wat je daar doet is tijdverspilling. (Everybodys Weekly) Bijbelsch onderwijs op open bare school. Lezing van den heer H. Mijboer voor Ver- eeniging voor Paedagogiek. De heer H. Nijboer, oud-hoofd van een school op Java, sprak Vrijdagavond voor de afdeeling Haarlem van de vereeniging voor paedagogiek over „De parktijk van het bij belsch onderwijs op de openbare school." Da vereeniging vergaderde in het Kennemer Ly ceum. Vooraf wees de voorzitter er op. dat de ver eeniging als vereeniging zich in dit onderwerp geen partij stelt. De heer Nijboer nam hierop het woord. Wij moeten ons eigenlijk eerst afvragen, ving de spreker aan. wat beteekent dit onderwerp? Dan moet men zeggen de emotie van de vertelling. De bijbel is een prachtig verhaal, iedereen kan het verhaal voorlezen en naver tellen. Spreker wil de ongodsdienstigheid van de openbare school niet critiseeren. Hij geeft daarop een overzicht van zijn ervaringen hoe van de eerste pogingen niets terecht kwam. Later, vooral te Heemstede, hadden de po gingen meer succes, hoewel de leerlingen van de U. L. O. eigenlijk te oud voor de meest ge voelige periode en te weinig onderlegd voor geschiedkundig overzicht zijn. De thans toegepaste methode moge al moeilijk schijnen, zij is het niet. Spreker heeft van ouders wel het bewijs van het te gendeel gekregen. Spreker gaf een uitvoerige toelichting van zijn praktijk als onderwijzer in de bijbel kennis. Centrale Bond van Transport arbeiders. Verslag over het jaar 1935. Aan het verslag over het jaar 1935 der afd. Haarlem van den Centralen Bond van.Trans portarbeiders is het volgende ontleend: Het ledental bleef vrijwel gelijk. De zorgelijke toestand waarin het taxibe drijf reeds geruimen tijd verkeert, maakt het meer dan noodzakelijk dat tusschen werk gevers en werknemers vertegenwoordigers be sprekingen werden geopend, teneinde te ko men tot ordening in het taxi-bedrijf. Want zal er in het taxi-bedrijf wéér een gezonde toestand komen, dan is ordening gebiedend noodzakelijk. Voor de bus-chauffeurs moest meermalen worden opgetreden in allerlei kwesties o.a. voor opgelegde boete Aan het eind van 1935 kwam de vraag om trent concessieverlenging aan de orde. waar omtrent nog geen beslissing is gevallen. Wat de brandstoffenwerkers betreft werden pogingen in het werk gesteld om te komen tot afsluiting*- van een arbeids-overeenkomst geldend voor den geheelen Haarlemschen brandstoffenhandel. Er zijn nog besprekin gen in het verschiet. Bij verschillende ondernemingen deden zich moeilijkheden voor en moesten bespre kingen worden gevoerd. Over de werkloozenzorg wordt o.m. gezegd: Een belangrijk gedeelte van onze werk zaamheden werd verricht inzake de werkloo zenzorg; waarvoor vele besprekingen werden gevoerd met de hier ter stede gevestigde diensten en met de plaatselijke autoriteiten. Vele malen werd iets bereikt in het belang der werkloozen in het algemeen en der leden in het bijzonder. De afdeelingskas had op het eind van 1935 een batig saldo van f 362.56.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 7