Luxemburg
Coupons
Litfffleififl
Bezoekt België
Blankenberghe
De Rubens-Cantate van Peter Benoit.
iidi
w o
GROOT HERTOGDOM
LUXEMBOURG
BLANKENBERGHE.
Groot Hertogdom
Hartelijke ontvangst
Wenduine-Zee
KNOCKE
CASINO
CASINO
ZATE RDAG 4 JU-EI 1936
HAARLE M'S DAGBLAD
11'
IT an een massa-uitvoering, zooals Haar-
vL/ lem bij mijn weten nimmer te voren
aanschouwd noch gehoord heeft, zul
len we den avond van 13 Juli aan
staande getuigen kunnen zijn. Dan toch zal
op de Groote Markt de Cantate „Kunst en
Vrijheid", meer bekend onder den titel „Ru
bens-Cantate" van den in 1834 geboren, in
1901 overleden Vlaamschen toondichter Peter
Benoit onder leiding van onzen stadgenoot
Jos. de Klerk ten gehoore gebracht worden.
Benoit componeerde deze Cantate in 1877
voor de feestelijke herdenking van het feit
dat toen 300 jaar geleden de beroemde schil
der Petrus Paulus Rubens te Antwerpen ge
boren werd. Zij was dus een gelegenheidswerk,
maar zoowel de tekst als de muziek er van
hebben een goed deel van hun beteekenis bui
ten de grenzen van een plaatselijke herden
king behouden. Men zou zelfs gerust kunnen
zeggen, dat de naam „Rubens-Cantate" meer
op de aanleiding tot het ontstaan en op de ge
legenheid der eerste uitvoering slaat dan op
den inhoud van het werk.
In den tekst van Julius de Geyter komt om
trent den persoon van Rubens niets voor.
Diens naam treft men slechts éénmaal erin
aan, n.l. in den 5den regel, waar Antwerpen
de „Moeder van Rubens" genoemd wordt.
„Kunst" en „Vrijheid" zijn de motieven, wel
ker onderling verband het hoofdthema van
het gedicht opgeleverd heeft.
Niet velen zullen geneigd zijn dit gedicht
onvoorwaardelijk te prijzen. De gezwollen taal
is voor het gevoel van menigeen even hinder
lijk als de duisterheid, waartoe de omzwer
vingen van de fantasie des dichters geleid
hebben. Toch kan men de hoofdzaken van
den gedachtengang zeker wel waardeeren, te
meer, wijl de jongste tijd zeer overtuigende
bewijzen van het innige verband tusschen
kunst en geestelijke vrijheid heeft geschonken.
De karakteriseering der Werelddeelen
in den „Optocht der Volkeren" is al zeer
weinig gelukkig en zeer onvolledig. Van Euro
pa zijn de Tiber, de Seine en de Donau ge
noemd; de „grootvorst van Europa's stroo
men" ontbreekt. Men zal mij tegenwerpen
dat de namen der genoemde rivieren slechts
willen duiden op de daaraan gelegen kunst
centra Rome, Parijs en Weenen. Maar is van
de aan de Spree en aan de Newa gelegen me
tropolen ook niet gedurende lange jaren een
groote stuwkracht op artistiek gebied uitge
gaan? Van Azië vernemen we slechts, dat
daar ,,d' eerste mensch is opgetreden, een
andre God wordt aangebeden; Afrika schijnt
alleen uit de Sahara te bestaan; Australië
wordt ons als een uiterste toevlucht voor
schipbreukelingen voorgesteld. En in die on
herbergzame oorden zouden Antwerpen's
kunst en roem „weldadig doorgedrongen"
zijn? Dat is bombastische onzin, even goed als
het knielen en om Vlaamsche kunst smeeken
der ijzeren-zielen-en-goud-bezittende Ameri
kanen. Ook aan dichterlijke vrijheid mag men
zekere grenzen stellen!
Ook de in antieke hexameters vervatte
„Lofzang aan de Oudheid" klinkt gezwollen
en zou hier en daar tot misverstand aanlei
ding kunnen geven. „Indië draget een dwang
juk" b.v. klinkt voor Nederlandsche ooren niet
aangenaam, maar vermoedelijk is het onder
Engelsche souvereiniteit staande Voor-Indië
bedoeld, dat meer resten van oude cultuur
bezit, dan Insulinde. „Hellas verovert geen volk
meer" lijkt yreemt, want van een Helleensch
imperium gewaagt 'de geschiedenis niet; in
dén óorspionkelijken tekststaat echter „Ro
me" en slechts om den schijn van ironie te
vermijden is dit woord niet, zeer juist!
door „Hellas" vervangen.De verheffing van Job
tot den troon en van Homeros tot de godde
lijkheid verwonderen al evenzeer.
In het derde deel van het gedicht treedt
plotseling een allegorische figuur, de „Af
gunst" op, die een paar malen interrumpeert
en dan niets meer van zich doet hooren.
Zoo is er in het gedicht van De Geyter nog
heel wat te vinden, waarvan de gemotiveerd
heid niet duidelijk wordt. Maar het ligt niet
in mijn bedoeling, dit alles uitvoerig te be
spreken. Aan den opmerkzamen lezer moge
ook nog wat overgelaten worden. Wel zou ik
nog willen opmerken dat het voor een goed
begrip van den tekst wenschelijk ware ge
weest de namen der optredende groepen en
figuren aan te geven, zooals die in het kla
vieruittreksel voorkomen. In het tekstboek
heeft men dat nagenoeg geheel verzuimd.
De muziek, die Benoit op dezen tekst ge
componeerd heeft, is geheel berekend voor de
omgeving, waarin hij de uitvoering wilde doen
plaats hebben, en waarin zij dan ook bij het
herdenkingsfeest van 1877 ten gehoore ge
bracht is, n.l. in de open lucht, op een groot,
door een toren met beiaard geflankeerd plein.
Vandaar de massale bezetting van het koper
in het orkest, door de partituur voorgeschre
ven: vandaar ook het lapidaire van den mu-
zikalen stijl, waarin de complicaties van echt-
polyphone behandeling nagenoeg geheel ver
meden zijn. Op weinige momenten na zingt
het koor in rythmisch gelijke beweging der
stemmen. Maar die rythmen zijn zeer veel
soortig, vooral in gedeelten als de „Lofzang
aan de Oudheid", waar de koorzang declama
torisch bedoeld is en waar de componist elk
spoor van dreun waartoe de hexametrische
prosodie licht aanleiding zou kunnen geven
heeft weten te vermijden.
Daarentegen blijft de orkestbegeleiding
meermalen langen tijd achtereen aan dezelf
de figuren en harmonieën gebonden. Zoo be
gint het 2de Deel met een ostinate begelei
ding in a kl. t., die 7vz pagina van het klavier
uittreksel voortduurt. Ook worden verschillen
de muzikale volzinnen vele malen herhaald
evenals sommige regels van den tekst: een
breedsprakigheid, die in de kunst van Han
del's tijd haar voorbeeld vond. maar ook in
den tijd van het ontstaan der Rubens-Cantate
nog niet afgedaan had.
Wat de melodische lijnen van Benoit's mu
ziek betreft zijn de declamatorische gedeelten
scherp van de overige te onderscheiden. In de
eerste richt de zang zich naar de voor elk mo
ment verlangde uitdrukking men lette b.v.
op het recitatief der bassen die in het begin
van het 3de deel de stem der „Afgunst" ver
tolken en op de dalende septime d-es bij het
woord „bespot!" in de overige is de melo-
diek hoogst eenvoudig: Soms, b.v. in het 2de
deel bij „En toen gij" beweegt die zich hoofd
zakelijk in stijgende en dalende secondeschre-
den. Ook van de clou van het werk, het
„Beiaardlied", kan men dit zeggen. Zeer oor
spronkelijk is de melodie daarvan niet; aan
het slot is ze zelfs gelijkluidend met die van
het oude „Wilhelmus" en de harmoniseering
geeft even een voorgevoel van een heden-
daagsche „syncopation", voorwaar een profe
tische blik van den componist! Maar juist
door den eenvoud vallen de melodieën gemak
kelijk in het gehoor. Men kan bovendien mer
ken dat Benoit's melodiek op meer plaatsen
door de oud-Nederlandsche volksliederen be-
invloed is en bij hst „Kerelen streden" in het
2de deel valt de verwantschap met de muziek
bij het optrekken der gilden in de 3de acte
van Wagner's „Meistersinger" op.
Voor verdere bijzonderheden aangaande de
muziek mag ik wel verwijzen naar de uiteen
zetting die Jos. de Klerk in het programma ge
geven heeft.
Ik wil er echter nog op wijzen, dat de uit
voering van 13 Juli a.s. de eerste Nederland
sche zal zijn, die op de door den componist
bedoelde wijze plaats zal vinden. Dienover
eenkomstig is ook het aantal medewerkenden.
De lijst van het kinderkoor vermeldt 227 na
men; die van het groote koor 380 sopranen,
257 alten, 261 tenoren en 346 bassen; het or
kest zal 103 instrumentalisten tellen. Voegt
men daarbij nog den naam van den beroem
den beiaardier Staf Nees, die het carillon zal
bespelen, dan komt men tot een totaal van
1575 medewerkenden, die zich onder de lei
ding van Jos. de Klerk zullen scharen.
Er is in deze samenwerking nog iets anders
dan het groote getal dat imponeert en heuge
lijk stemt. Een vijf-en-twintigtal koren van
de meest uiteenloopende richting zullen hier
samenwerken voor eenzelfde doel. Dat toont
een gevoel van saamhoorigheid en eensgezind
heid, dat men niet anders dan met blijdschap
begroeten kan in onzen tijd van versnippering
en verdeeldheid.
En, er moge door sommigen dan geen di
recte aanleiding voor de keuze van een werk
als de Rubens-Cantate gevonden worden, de
slotzang met haar woorden als:
„Vorsten, geen zwaard aan de zij meer
gegord!
Volken, geen volk meer in rampen gestort!"
en:
„Groot blijve niet, wie verdrukt en vernielt!
Groot zij alleen, wie verrukt cn bezielt"
zijn bij uitstek actueel.
En „Kunst vol natuurkracht, die schept en
ontgloeit" wordt ons ook door onze scheppen
de tijdgenooten niet in die mate geschonken,
dat de verlangende roep misplaatst zou
schijnen.
K. DE JONG
Louis Borel in Engeland.
Onze landgenoot Louis Borel, die eenige we
ken geleden in Londen met zijn vertolking van
een jong Communist in het tooneelstuk „Re
turn to Yesterday" zeer de aandacht heeft ge
trokken, verschijnt de volgende week Dinsdag
opnieuw voor het Londensch voetlicht, ditmaal
in het West End. waar hij in het Daly's Thea
ter de hoofdrol zal spelen in „The Visitor", een
stuk van Nicholas Monsarrat. Ook in deze rol
zal zijn vreemde tongval geen beletsel zijn
maar hem integendeel goed to pas komen. Hij
is in het stuk een jonge vreemdeling op be
zoek in Londen, een wat noodgedwongen be
zoek want hij heeft zijn eigen land om zijn
idealistische opvattingen moeten verlaten.
Verscheidene flimondernemingen hebben
Borel aanbiedingen gedaan. Gaumont British
heeft hem geëngageerd voor een film waarin
hij de bekende Engelsche revue- en filmster
Jessie Matthews tegenover zich zal hebben.
Zl|
was
ch-
stoffen
Dinsdag en Woensdag a.s.
(Aclv. Ingez. Med.)
Tentoonstelling van oude
kunst geopend.
Onderdoorgang Rijksmuseum in een zaal
herschapen.
De opening van de tentoonstelling van oude
kunst in het- bezit van den internationalen
handel, door de vereeniging van handelaren
in oude kunst in Nederland ter gelegenheid
van haar zilveren jubileum in het Rijks
museum te Amsterdam georganiseerd, heeft
wel een zeer uitzonderlijk karakter gedragen
en is een gebeurtenis in het Amsterdamsche
leven geworden als de hoofdstad slechts zelden
heeft gezien.
Dit is in belangrijke mate veroorzaakt door
de plaats en de wijze, waarop de ontvangst
der gasten en de openingsplechtigheid ge
schiedde.
Sedert het begin van de week reeds was de
onderdoorgang van het Rijksmuseum, die
leidt van de Stadhouderskade naar het Mu
seumplein voor alle verkeer gesloten. De ge-
noodigden. die vanavond door een der poorten
werden toegelaten, herkenden dit stukje pu-
blieken weg niet meer.
Met behulp van zware gordijnen en
fraaie gobelins en dank zij de vele Perzische
tapijten, die het plaveisel waar anders de fiet
sers overheen glijden, bedekten, was de on
derdoorgang herschapen in een prachtige zaal.
die door de gothische bogen van het door
Cuyper gebouwde gewelf een schier gewijd
karakter" kreeg. Palmen, groen en bloemen
verzachtten het strenge karakter van deze
unieke receptiegelegenheid, die zacht verlicht
werd door het goudachtige licht van de straat
lantaarns. die ais eiken anderen avond de
eenige bron van verlichting vormden onder de
poorten van het Rijksmuseum. Tegen half
tien Vrijdagavond sprak de heer Jacques
Goudstikker, voorzitter der vereeniging een
begroetingswoord.
Nadat nog verschillende andere sprekers het
woord hadden gevoerd, sprak minister Slote-
maker het openingswoord.
Na de opening stroomden de aanwezigen de
hel verlichte tentoonstellingszalen binnen,
waar de geëxposeerde kunstschatten al dade
lijk groote belangstelling wekten. In het ge
deelte van den onderdoorgang voor de hekken
van het Museumplein waren rijk voorziene
buffetten ingericht, terwijl een strijkje de
stemming nog verhoogde.
Sommige berichten spreken van „het leeren
van de Engelsche taal binnen 2 jaar.terwijl men
in het land is", doch wij meenen een ernstige
waarschuwing hiertegen te moeten laten
hooren.
Verpleegsters, die wenschen te emigreeren,
moeten voor de haar wachtende taak bere
kend zijn, wat o.m. inhoudt, dat zij het En-
gelsch goed machtig zijn. De Zuid-Afrikaan-
sche Vereeniging te Amsterdam. Keizersgracht
141 en het secretariaat van den Naticnalen
Bond van Verpleegden, eveneens te Amster
dam. Roemer Visscherstraat 1, geven gaarne
inlichtingen.
Het Hoofdbestuur van den Nationalen
Bond van Verplegenden.
m INGEZIMEN
Voor den inhoud dezer rubriek stelt de
Redactie zich niet verantivoordelijk.
Van ingezonden stukken gekaatst o/ niet
geplaatst, ivordt de kopij den inzender niet
teruggegeven.
Werken voor verpleegsters in
Zuid-Afrika.
Den laatsten tijd duiken meermalen in de
dagbladen berichten op, waarin wordt mede
gedeeld, dat verpleegsters, die over de midde
len beschikken, om naar Zuid-Afrika te gaan,
gerust daarheen kunnen vertrekken, daar zij
wel onmiddellijk een plaats zullen vinden.
Volgens onze ondervinding en die der Zuid-
Afrikaans'che Vereeniging zijn zusters, die niet
in zeer voldoende Maté' kennis hebben van de
Engelsche taal, op groote moeilijkheden ge
sbuit bij het zoeken naar werk aldaar. Een
eerste vereischte is, dat de Nederlandsche
verpleegster die naar Zuid-Afrika wil gaan,
volkomen op de hoogte is van hét Engelsch,
speciaal met betrekking tot de medische en
verpleegkundige termen. Dit is noodzakelijk
niet alleen terwille van haar zeli, doch zeker
in niet minder mate terwille van de patiënten,
die zij te verplegen krijgt.
Werkkamp voor jonge werk-
loozen te Beekbergen.
De centrale voor werkloozenzorg te Utrecht
gesticht door den Raad van Nederlandsche
Kerken voor practisch Christendom, heeft aan
de Vrijzinnig Christelijke Jeugd Centrale (V.
C. J. C.) de organisatie opgedragen van een
b 1 ij v e n d werkkamp te Beekbergen bij Apel
doorn. waar vrijzinnige werkloozen van 17
t.m. 25 jaar in groepen van 96 deelnemers twee
maanden kunnen vertoeven.
De deelneming is kosteloos. Reiskosten wor
den vergoed, werkkleeding en -schoeisel wor
den in bruikleen verstrekt, een zakgeld van
1.75 per week wordt uitgekeerd. Eens in den
termijn van twee maanden mogen de deel
nemers een week-end op kosten van de Cen
trale naar huis.
De deelnemers slapen in houten barakken.
Voorts zijn er een eetzaal, een gezelschaps
zaal en leerkamertjes. De leiding van de huis
houding berust bij twee dames. Het geheele
kamp staat onder een vrijzinnig-godsdiensti-
gen hoofdleider. Gewerkt wordt onder techni
sche leiding van het personeel der Heide-
Maatschappij.
In aanmerking komen alle jonge werkloozen
van vrijzinnigen huize, onverschillig van welk
kerkgenootschap, zoo zij aan den gestelden
leeftijd voldoen en mits zij zich volkomen
willen schikken in den geest van het kamp en
den Vrijzinnig Christelijken grondslag, die
voor deze kampen de ondergrond zal zijn,
ten volle willen aanvaarden. Inlichtingen
worden door ondergeteekenden verstrekt.
Het Haarlemsche comité voor uitzending:
Voor de Remonstr. Gemeente: Dr. A. H.
Haentjens, Emmalaan 1, Overveen.
Voor de Doopsgez. Gemeente: Freule de
Ranitz, p.a. mevr. Van Beusekom. P. de
Hoogestraat 11, Heemstede.
Voor de Luthersche Kerk: Mevr. Doorn,
Westerhoutstraat 44.
Voor de Ver. van Vrijz. Hervormden te
Haarlem: de heer J. D. Rutgers van der
Loeff. De Genestetweg 6, Bloemendaal.
Voor den Ned. Prot. Bond Haarlem-N.:
De heer F. H. van Aalst, Iepenstraat 32
•(alg. secretariaat).
Nederlanders let op uw zaak.
In een tijd van nationale en internationale
verdwazing, schijnen er altijd nog menschen
gevonden te worden, die de brutaliteit heb
ben ons nationaal op te hitsen. Ook nu is
dat weer het geval met het voorstel iets aan
het comité „Onze Marine" voor een hulde
blijk voor het moderne moordwerktuig, dat
kruiser „De Ruyter" heet, te geven. Ik zou
allen die een walging hebben van militairisme
en nationale verdwazing willen verzoeken,
daarvoor geen geld te geven.
Ik verzoek hen sterk te protesteeren bij
liet comité „Onze Marine".
Misschien dat men dan het gezond ver-
eland terug vindt.
D. BREEUWER.
Pittoresk landschap. Gevarieerd natuur
schoon. - Bekend om zijn- voortreffelijke
wegen. - Gerenommeerd om zijn gast
vrijheid. - Geriefelijke spoorverbindingen
MIDDELPUNT VAN
VOORTREFFELIJK TOERISME
Gezocht verblijf voor VACANTIES,
WEEKENDS, ONTSPANNING.
De onderstaande hotels zijn in
alphabetische volgorde genoemd.
LUXEMBURG
De gezellige stad, centrum van toerisme.
Talrijke attracties en actualiteiten.
HOTEL CENTRAL-MOL1TOR, Pension-
Restaurant - GRAND HOTEL CLESSE,
le Rangs-Restaurant - GRAND HOTEL
CONTINENTAL - HOTEL CRAVAT,
Restaurant - KONS HOTEL met Restau
rant - Brasserie - Concerten
VIANDEN
Schoon gelegen, in het hart van een
heuvelachtig en woest landschap.
HOTEL DE LA GARE - HOTEL KLOPP
ECHTERNACH
Het wereldbekende Centrum. Uitgangspunt
voor schitterende uitstapjes. GRAND HO
TEL BEL-AIR. GRAND HOTEL BELLEVUE,
GRAND HOTEL DE L'ETOILE D'OR.
GRAND HOTEL WENGLER aan den oever
van de Moesel, Restaurant
DIEKIRCH
gerenommeerd, bekoorlijk Centrum voor
de meest gevarieerde uitstaujes.
HOTEL DES ARDENNES - HOTEL DE
L'EUROPA - HOTEL DU MIDI
Alle inlichtingen gratis te bekomen bij
L'UNION DES VILLES ET CENTRES
TOURISTIQUES Luxembourg.
In het Casino.
Den eersten Juli begint het seizoen met da-
lijks thé dansant en twee soirées dansantes
_n in de twee groote zalen, de zaal aan de
boulevard en de „Salie des Ambassadeurs",
die bekend staan als de fraaiste van de re
staurants van het continent. Het programma
van het Casino te Blankenberghe is buiten
gewoon -gevarieerd en vermeldt voor de ver
schillende zalen filmvoorstellingen, operette
uitvoeringen, tooneel, gala-avonden met de
grootste sterren en iederen dag attracties.
Te Blankenberghe, dat reeds een gevestig
de reputatie als buitengewoon levendige en
vroólijke badplaats heeft, geven tal van in
richtingen geregeld soirées en andere attrac
ties.
Op de Pier is dagelijks thè en soirée dan
sante. Op het groote terras van het „Hotel des
Bains", dat halverwege de boulevard staat,
worden de groote symfonie-concerten gegeven.
De Casino-Kursaal van Blankenberghe.
In „La Banana Royale" en op het „onder-
grondsche strand" van Miami worden soirées
dansantes gegeven met een uitstekend pro
gramma, vol attracties.
Andere inrichtingen aan de boulevard geven
symfonieconcerten en attracties op hun prach
tige terrassen, zooals la Taverne Georges en
het schitterende terras van „Cecil", waar de
voortreffelijke programma's de grootste be
langstelling ondervinden. Tot- slot noemen wij
de groote gala-avonden en de soirées dan
santes van het voorname Continental Palace.
WESTENDE.
Het „Lac aux Dames", het wonderbaarlijke
en moderne bassin in de open lucht is het
middelpunt geworden van het geheele Lit
toral. Hier, tusschen Ostende en La Panne,
worden in de prachtige „Salie des Fètes" da
gelijks thé's en soirées dansantes gegeven,
waarbij het buitengewone orkest van Fud Can-
drix medewerkt. Ook worden er groote gala
avonden gegeven, die door de grootste sterren
en door internationale attracties worden op
geluisterd. Men vindt hierbij de namen van de
beroemdste artïsten. als Pils en Tabett, Marie
Dubas, les Soeurs Schwartz, Lucienne Boyer,
enz.
HET CROOT-HERTOCDOM
LUXEMBURG.
Dit prachtige kleine touristencentrum dat
men terecht Klein Zwitserland noemt, heeft
in den loop der laatste jaren buitengewoon
veel gedaan voor de ontwikkeling van het
tourisme.
De reeds beroemde wegen zijn in de laatste
twee jaren nog verbeterd door verbreeding,
verbetering van de bochten en door ultramo
derne verkeerssignalen, die zoowel overdag
als 's nachts buitengewoon goed zichtbaar zijn.
De Luxemburgsche keuken is reeds lang be
kend en de groote gastvrijheid wordt over de
geheele wereld geroemd.
De organisatie van de inlichtingendienst
voor den vreemdeling, die voor ieder district
de uitgebreidste inlichtingen geeft, is voor
treffelijk. Ieder centrum heeft zijn speciale
organisatie die in nauwe betrekking staat tot
de centrale organisatie van de Union des Vil
les en tevens touristencentra, waarvan de or
ganisatie voorbeeldig genoemd kan worden.
De touristencentra verdienen opmerking om
de verscheidenheid en de schoonheid van de
omstreken, waardoor zij zich voor het mee-
rendeel reeds een gerechtvaardigde roem in
het buitenland hebben verworven.
Vianden, het hart van Klein Zwitserland en
het centrum van het ongereptste deel van
Luxemburg, eens de - woonplaats van Victor
Hugo; Echternach, aan den ingang van het
Mulierthal, aan den oever van den Moezel,
waar een strand is aangelegd; Diekirch. baker,
mat van het tourisme in 't Groot-Hertogdom,
en al die kleine plaatsen, middelpunten van de
meest uiteenloopende tochten, zoo kalm. zoo
rustig, als daar zijn Consdorf, Mulierthal.
Berdorf. La Rochette, Remich, Grevenmacher,
Beaufort. Hosingen, Clervaux, Wiltz, Mar-
telange, Esch, Wormeldange
Onnoodig nog de lof te zingen van de prach
tige valleien van de Moezel, de Süre, de Our,
en de Alzette, of van de beroemde tocht naar
de zeven historische burchten.
In het bijzonder moeten wij nog noemen Lu
xemburg, de liefelijke hoofdstad van waaruit
de toeristen de prachtigste tochten kunnen
maken en waar men duizend en één beziens
waardigheden en tal van gelegenheden tot
verstrooiing vindt.
Dit geheele land is prachtig voor het tou
risme ingericht, waardoor het reeds een groote
voorspoed heeft bereikt.
Voor de beste Vacanties
Voor het practische
Week-End
en het
Zoo nabij - Zoo aangenaam - Zoo ver
rukkelijk - Zoo gevarieerd.
WAAR DE LEVENSSTANDAARD HET
GOEDKOOPST IS.
ALLE SPORTEN - CASINO - FEESTEN
ALLE ATTRACTIES - GRATIS INLICH
TINGEN bij 't- OFFICE BELGO LUXEM-
BOURGEOIS DE TOURISME - PLACE
BROUCKèRE - BRUSSEL
HLI NATUUR
WONDER VAN DE WERELD
HET VRIENDELIJKE FAMILIE STRAM)
Redelijke prijzen. Gerenommeerde hotels,
HOTELS
PAUWELS (Gd.) Midden Dijk. 150 kamers
Alle comtort. Matige prijzen.
BELLEVUE (Gd.) Dijk. 100 kamers.
le rang. Nieuwe Directie.
CASINO. Centrum Dijk. Mod. comfort
Pension vanaf 35 trs.
FAMILLES (Gd.) Centr. Dijk. Pension
vanaf 35 frs. - Lift.
LITTORAL. Pension vanaf 30 francs
ANNE MARIE - ZEEDIJK.
Pension vanaf 35 francs.
LUIK
POORT NAAR ARDENNEN
CENTRUM VAN TOURISME
GRATIS INLICHTINGEN
TOURISME OFFICE,
St. LAMBERTPLAATS. LUIK.
Groote en Artistieke Programma's
Met medewerking van de meest
vermaarde wereldberoemde Vedettes
SALON PRIVéS
Alle dagen geopend.
COXYDE en St. IDESBALD
Juweelen der kust
Prachtige Duinen - Panorama's
Wandelingen
Gerestaureerde Prijzen
Villa's, Appartementen. Hotels en Pensions
DE BADPLAATS
DIE U BEVALT
Europeesch record voor zeebaden
Geen kurtaxes
Groote Gal a-feesten met
Vedettes van Wereldnaam
SALONS-PRIVéS
OOSTENDE
Koningin der Badsteden
CASINO-KURSAAL
Het meest wereldberoemde door
ARTISTIEKE PROGRAMMA'S en
AANTREKKEU.I.XTTJTD'-'N
De Salons Privés zijn
het geheele Jaar open