mlm oi i LITTERAIRE KANTTEEKENINCEN ZATERDAG 25 T U LI 1936 HAAKLE M'S DAGEEAD tS rinmiEMs T@®MT Luxor geeft „Clown Bux". Clown Bux, een der hoofdpersonen uit de gelijknamige circusfilm, die in Luxor wordt vertoond. Voor een groot deel kan men hier eigen lijk van een verrassing spreken, want deze film van Jacques Matanson verbergt achter den weinig suggestieven titel .Clown Bux" een niet te versmaden hoeveelheid vakmanschap of zelfs talent. Het verhaal? Och, een man, circuskind, studeert medicijnen en erft van zijn vader het circus. Hij verlaat de medische praktijk en geeft zich aan het vak van zijn vader. Een jong meisje, uit een gansch ander milieu komt ziet en overwint. Doch nooit voelt zij zich volkomen thuis tusschen hen, die de om geving van haar man vormen en als einde lijk het conflict na veel wederwaardigheden losbarst Doch vertellen wij weer niet te veel? Want deze intrigue, hoe eenvoudig, te eenvoudig bijna, ook, is toch voor de film onmisbaar. „Clown Bux", wij zeiden het in den aanhef, is een film die met talent is gemaakt. Het is geen talent dat spreekt uit bijzonder treffende fondsten, maar het is wel te merken uit een vaardige regie en een aangename „beeldvoe ring". Suzy Vernon en Henri Rolland spelen hiel de hoofdrollen. Suzy Vernon. eenvoudig en zonder al te veel ophef, maar volkomen over tuigend, Rolland met veel bekwaamheid en menig verbluffend raak accent. Het is een zeer verheugend feit. dat Haar lem in dezen filmischen komkommertijd deze film van werkelijk opmerkelijke hoedanig heden kan gaan zien. Rest ons nog iets te vertellen van het bij- pogramma. Daaronder is dan als altijd het journaal, doch daarnevens een aardig Ameri- kaansch filmpje van Croeze-Bosman-Colum- bia, waarin een flauw-vallend band-dirigent droomt dat hij dood is en rekenschap van zijn leven moet geven. Het trof ons eigenlijk alleen even door de goede fotografie, in het bijzonder ln den aanvang, als de dirigent den eindeloo- zen ladder bestijgt. Cinetone heeft een filmpje gemaakt „Voet bal en Liefde" genaamd. Otto van Mijenhoff heeft er de fotografie van verzorgd, doch het geheel, een soort revuetje-zonder-veel-ophef, is niet om van om te vallen. Frans Hals Theater prolongeert „Jonge Harten". Aan de Nederlandsche film „Jonge Harten", die Frans Hals Theater een week prolongeert, gaat een aardig programma vooraf. De film ..Met de camera op jacht" geeft interessante beelden uit het dierenrijk in Amerika. Het Pa ramount News voert ons her en derwaarts. Het trio wordt besloten door een orkest, dat bekende filmschlagers ten gehoore brengt. Er tusschen in kunnen we weer van nieuwe avonturen van Popeye the Sailorman genieten. Hij verricht thans wonderen in de bergen met zijn lasso, zijn sweet-heart, zijn mededinger, zijn ski's en zijn onovertroffen spinazie, die hem zijn zwaarsten tegenstander doet over winnen. Shirley Temple weer in Cinema Palace. In Cinema Palace is deze week Shirley Temple terug in dc film, die in Haarlem reeds eerder succes heeft gehad, namelijk „Krulle- kopje". Ook zonder de attractie van de Shir ley Temple-prijsvraag, die verleden keer was uitgeschreven, zullen genoeg menschen, voor- al kleine, de film gaan zien. I Het nieuwe voorprogramma bevat in de eer ste plaats het Fox-journaal waarin opnamen zijn over den aanslag op koning Edward ge- pleegd, van de viering van den 14en Juli in Frankrijk, de wedstrijden om de Davis-cup, autorennen in Deauville etc. Voorts is er een aardig Eclair-journaal, een film „Op de vischvangst" uit de reeks Avon turen van een cameraman, het Profiltinieuws en een korte voorfilm, waarin Nat Gonella met zijn band optreedt en o.a. het bekende ,,1'm gonna wash my hands of you" ten gehoore brengt. .Heisses Blut" het Rembrandt Theater. „Heisses Blut" is de titel van de film, die thans in het Rembrandt Theater draait. De Hongaarsche bodem, de poesta, de To kay er, de Czardas, huzaren, en de dansvloer, het paard, de huzaren-officier, het rentmees- tertje en de arme jeugdige barones van Körössy, het landgoed tot de levende inventa ris waarvan het. rentmeestertje behoort, zijn er de factoren van. De barones Mariba von Körössy. is Marika Röbk, het rentmeestertje Joszi is Paul Kemp, de „Oberleutnant" Tibor von Dénes is Hans Stüwe, het paard (reden van alle strubbelingen en geluk) is Satan. En dan is er nog Ilonka van Peredy (Ursula Gra- bley) die de groeiende perspectieven dreigt te verstoren, doch per slot van zaken toch aan het kortste eind trekt. Idyllisch maar in „Heisses Blut" niet voor Paul Kemp weggelegd. Marika's paard Satan wordt ondanks wan hopige pogingen van Joszi in de, veiling van het onder hypotheken bezweken landgoed verkocht aan Ilonka von Peredy; Marika legt zich daar niet goedschik*- bij neer, doch vlucht met Satan de poesta in, waar zij in een land- herberg de kip-met-paprika en Tokayer goed, Tibor beter en de verliefdheid op hem het best leert kennen. De idylle, die zich bij de hartstochtelijke czardas over hen uitbreidt, wordt wreed verstoord door Ilonka met het gevolg dat allen in Boedapest terecht komen. Met dien verstande, dat Ilonka zich verveelt in haar luxueuse woning, dat Satan haar va der verveelt en bovendien door zijn warm bloedige onhandelbaarheid handenvol geld kost, zoodat hij het beest verkoopen wil, dat Marika heimwee heeft tusschen de muren van de school harer humorlooze, onvriendelij ke tante en daarbij nog boos is op Tibor. die haar paard heeft laten weghalen en tenslotte dat Joszi in den tijd dat hij geen glaasjes ronddient in het café van zijn oom op schut- terige en daardoor oergeestige wijze tracht Marika wat op te vroolijken en Satan terug te krijgen. Wat hem tenslotte ook gelukt, mede, dank zij Tibor. die zich na het winnen van den „Königspreis" in alle opzichten met Marika verzoent. Marika Röbk's spel is in scènes als in de dorpsherberg en de balzaal van de nieuwe bar veel aanroer en aantrekkelijker dan in die, waarin zij (zooals zoo vele van haar Duitsche fllmzusters) als jongen optreedt. Hans Stüwe zou voor Hongaarsche en zal waarschijnlijk ook voor Hollandsche meisjes aantrekkelijk genoeg zijn. Paul Kemp is wederom de kostelijke, onhandige en onbaat zuchtige gelukbrenger voor anderen, voor wlen behoudens kleine meevallertjes slechts de teleurstellingen zijn. Ursula Grably is ta melijk onbelangrijk. Het voorprogramma brengt het Fox-jour naal. Het weeknieuws van Polygoon heeft beelden van wedstrijden op de Amsterdam- sche sintelbaan, de Kaagweek, de Vierdaag- sche enz. Verder in de reeks Avonturen van een cameraman een filmpje getiteld Record jagers en tot slot een teekenfilm Tom Thumb. TOONEELSTUKKEN. Hooog Spel. Comedie ln 3 bedrijven door A. J Llepmann, (uitg. Tooneelfonds „Festa". Winschoten) Het voorbeeld van J. van Randwijk, den voorzitter van de Dordtsche Rederijkerska mer Inter Amicos, die evenals Henk Bak ker tooneelstukken schrijft, welke door zijn eigen club kunnen worden opgevoerd, heeft aanstekelijk gewerkt, want wij ont vingen thans ter recenseering een comedie in drie bedrijven Hoog Spel van een ander werkend lid van deze Dordtsche dilet- tanten-tooneelvereeniging. den heer A. J. Liepmann. En evenals de voorzitter blijkt ook de heer Liepmann een voorkeur te heb ben voor het detective-genre. Voor de meeste schrijvers schijnt een de tective-stuk niet „echt" te zijn, als het niet in de Engelsche society-kringen speelt en de mannen van Scotland Yard er niet hij te pas komen. Ook de heer Liepmann voert ons in zijn Hoog Spel naar Londen, waar twee leden van de geheime recherche een gentleman- boef en zijn vrouw ontmaskeren. De schrijver zorgt er voor zooals wij het nu eenmaal in een goed politiestuk niet an ders verwachten dat het publiek tot het laatst toe in de meening verkeert, dat de detectives zelve tot het gilde der dieven be- hooren en doordat een der leden van de ge heime Londensche recherche een vrouw is en wat voor een vrouw! weet de schrijver de spanning nog te verhoogen. Bij dit soort stukken neemt men het nooit zoo nauw met de waarschijnlijkheid. Of het ooit zal voorkomen bijvoorbeeld., dat twee leden van de geheime recherche, niets van elkaar afwetende, geheel onafhankelijk van elkander zullen werken, is aan twijfel onder hevig, maar op -zulke kleinigheden let het publiek niet, wanneer het er eenmaal goed „in" is. Hoofdzaak immers is. dat het ge- emotionneerd de handeling volgt zonder zich af te vragen of het in de werkelijkheid ook alles zoo zal gebeuren. Liepmann heeft blijkbaar veel stukken van Wallace gezien en van dezen auteur aardig afgekeken, hoe zoo'n detective-spelletje moet worden gebouwd. Dat hij geen Engelschman is, bemerkt men aan zijn gebrek aan hu mor, maar hij weet toch op handige wijze-de sfeer van dit soort stukken te scheppen en spanning te wekken, En hij schrijft een vlotten tooneel-dialoog. Het lijkt mij dan ook wel waarschijnlijk, dat Hoog Spel bij de di lettanten waarvoor het blijkbaar geschre ven is er zal ingaan én bij goede opvoe ring succes zal hebben. Kindertooneelstukken. (uitg. Van Gor- cum's Tooneelfonds. Assen). Het is opmerkelijk, hoe veel tooneelstuk ken voor de jeugd in Nederland zijn ver schenen. sinds enkele uitgevers er zich voor zijn gaan interesseeren. Alleen in Van Gor- cum's Tooneelfonds te Assen dat on der redactie staat van David Tomkins zijn in de laatste jaren reeds meer dan 30 kindertooneelstukjes gepubliceerd, waaron der er eenigen zijn, die voor het doel werke lijk zeer geslaagd kunnen worden genoemd. Dr. J. B. de la Faille een Haarlemmer stond aan dit fonds zijn tooneelschets in 1 bedrijf Een Inbraak, die indertijd op een liefdadigheidsvoorstelling van het Haarlem- sche Vrouwen-Gilde werd opgevoerd, af. Ik schreef over dit detective-spelletje na de eer ste opvoering, dat het wat dilettanterig was, maar in een opvoering voor jonge menschen bijv. van 15 tot 18 jaar waarbij men andere eischen stelt dan bij volwassenen, zal het, zeker voldoen. Het gegeven en de oplossing zijn niet onaardig gevonden, er is voldoende spanning in voor een niet al te verwend publiek en het stelt jonge spelers voor geen groote moeilijkheden. Een zeer ge schikt stukje dus voor H.B.S.- en Gymna- siumvereenigingen. Haantje als Detective van C. Wilkeshuis is blijkbaar voor kinderen van 12 tot 16 jaar voornamelijk padvinders bestemd. De heer Wilkeshuis. die zelf oud groepleider is. weet den toon voor de jeugd goed te treffen en de experimenten van Heintje, die door het lezen van vele detective-verhalen, er toe komt zelf voor politieman te spelen, zijn wel geschikt een jeugdig publiek te amusee ren. Het stukje heeft zijn speelbaarheid reeds bij vele opvoeringen bewezen en zal ook verder dus zijn weg vooral bij de pad vinders wel vinden. Een stukje van heel ander gehalte is Het Paradijs-Eiland van Maria de Lanoy. I-Iet is een sprookjesspel, dat bekroond werd in de Nestor de Tiere-prijskamp voor jeugdbooneel te Brussel. Dit fantastische spelletje, dat voor jonge kinderen bestemd is. is heel fijn van gegeven en uitwerking en staat dan ook feitelijk op een veel hoogere trap dan de an dere stukjes, maar het stelt aan de regie zeer hooge eischen. Zoo zal het niet gemak kelijk zijn kinderen als dieren o.a. als een slang, een vos, een poes. een leeuw en een woudduif te laten optreden. Maar wanneer de regie er in slaagt hier voor een goede oplossing te vinden, dan zal dit practische sprookjesspel zeker niet na laten indruk te maken. Het is uit een hoo- geren geest ontsproten dan de meeste too- neelstukjes voor de jeugd. J. B. SCHUIL. Bekend Bandoenger naar Holland. Propaganda voor het werk van „Bandoeng Vooruit". Men schrijft ons uit Öandoeng o.m.: Het komt zeker niet veel voor dat melding gemaakt kan worden van personen uit Java. die propaganda maken voor ons schitterend tropisch Nederland en wel in het bijzonder voor de bergstad Bandoeng. Wij kunnen berichten dat Zaterdag 8 Augustus per K.L.M. de heer W. H. Hoogland, directeur van een groot bankbedrijf te Ban doeng. commissaris c.q. vertegenwoordiger van zoovele andere financieele instellingen en maatschappijen, voorzitter van del Vereeni- ging „Bandoeng Vooruit", groot-propagandist voor de stad Bandoeng, Java's derde stad en gelegen te midden van de schitterende hoog vlakte van Pi-iangan, omzoomd door pracht volle bergcomplexen, de groote reis zal aan vaarden, Van veel belang is het te weten da*t de heer Hoogland de persoon is, die in eerste instan tie genoemd mag worden als promotor en aan legger van de over de geheele wereld beken de wijd en zijd vermaarde wegen naar den Papandajan en den Tankoeban Prahoe. waar door het voor toeristen mogelijk is. per auto de kraters dier vulkanen geheel en al zonder eenige vermoeienis te bereiken. Wegen van schitterende techniek, die over bergpassen voeren van 2300 M. boven zee. Komt er geen wijziging in de vliegbeurten van de vliegmachines van de Holland-Indië- lijn. dan zal de heer Hoogland met de „Per- koeteet". den 8sten Augustus a.s. vertrekken en in 5Va dag in Holland aankomen. Aangezien het korte verblijf van ongeveer drie weken in het moederland grootendeels dooi dringende zakenregelingen in beslag ge nomen zal worden, ligt het toch in de bedoe ling van den heer Hoogland, tijd te reser veeren om besprekingen te voeren of inlich tingen te verschaffen omtrent het bij uitstek te Bandoeng vestigen van groote zakenbe- drijven. De heer Hoogland wenscht in Holland meer bekendheid te geven aan het groote en veelomvattende werk van de Vereeniging „Bandoeng Vooruit". Belangwekkende mede- deelingen omtrent Priangan en inzonderlijk zijn schitterende hoofdplaats Bandoeng kun nen tegemoet gezien worden. Ten slotte kan nog medegedeeld worden, dat bij eventueel beschikbaren tijd de heer Hoogland van plan is te Amsterdam of Den Haag of elders voordrachten of lezingen te houden omtrent Bandoeng en zijn schitte rende omstreken. Intusschen is het adres van den heer Hoog land: in Nederland: Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, Amsterdam. ZONDAG 26 JULI 1936. HILVERSUM I, 1875 M. 8.55 Vara. 12.Avro. 5.Vara. 6.VPRO. 8.00—12,00 Avro. 8.55 Gram.pl. 9.01 Postduivennieuws. 9.05 Gram.pl. 10.Carillonspel. 10.15 Gram.pl. 10.30 Vara-orkest. 11.15 Van Staat en Maat schappij. 11,30 Vara-orkest. 12.Omroep orkest en gram.pl. 2.Boekbespreking. 2.30 Piano-recital. 3.Residentie-orkest en soliste 4.40 Sportnieuws A.N.P. 4.45 Olympisch nieuws. 5,Arb. Muziekvereen. „Volharding" en gram.pl. 5.35 Sport. 5.50 Sportnieuws A.N.P 5.55 Schaakcauserie. 6.Litteraire causerie 6.30 Gram.pl. 6.45 Ned. Herv. Kerkdienst. 8. Berichten A.N.P. Mededeelingen 8.15 Grampl 9.Radio-journaal. 9.15 Orgelspel en zang 9.35 Radio-hoorkrant. 10.20 Renova-kwintet 11.Berichten A.N.P. 11.1012.00 Dans muziek HILVERSUM II, 301 31. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00 NCRV. 7.45 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.) 10.20 Evang. Luth. Kerkdienst. Hierna gewijde muziek, (gr.pl.) 12.15 KRO-orkest. 1.Boekbespreking. 1.20 De KRO-Melodisten 2.Vragenhalfuur. 2.30 Gram.pl. 2.45 Missie praatje. 3.00 Nwe. Kon. Harmonie „Vlijt en Volharding" en gram.pl. 4.30 Ziekenhalfuur 5.Het Parkkerkkoor met orgel, 5.50 Geref. Kerkdienst (H.V.) Hierna orgel. 7.45 Gram.pl. 8.55 Concert uit Salzburg m.m.v. solisten, koor en orkest. 10.05 Gram.pl. 10.30 Berichten A.N.P. 10.35 Gram.pl. 10.40 Epiloog 11.00—11.30 Esperanto-lezing. DROITWICH, 1500 31. 12.50 Morris Moters orkest met solist. 1.35 Het Dulay-kwintet. 2.20 Gram.pl. 3.— Repor tage. 4.05 Het BBC-Northern orkest. 4.50 Voor de kinderen. 5.20 Radio-tooneel. 5.50 Zangrecital en het Straton strijkkwartet. 7.05 Causerie. 7.20 Sopraan en piano. 8.15 Kerk dienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Be richten. 9.25 B.B.C Militair orkesL. 10.05 Aib. Sandler's orkest met soliste. 11.05 Epiloog. RADIO-PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram.pl. 11.20 Orkestcocert. 12.20 Orgelconcert. 1.20 Vervolg orkestcon cert. 3.05 Het Nat orkest met soliste. 4.50 Radio-tooneel. 5.20 Andolfi-orkest. 7.20 Caba ret. 7.50 Chansons. 8.20 Radio-tooneel. 9.05 Radio-tooneel. 11.0512.15 Dansmuzlk en populair concer.t KEULEN. 456 31, 6.20 Orkestconcert. 8.20 Populaire muziek. 9.20 Kamermuziek. 10.20 Populaire muziek. 11.05 en 11.50 Reportages. 12.20 Omroep- amusementsorkest en solisten. 2.20 Gram.pl. 3.20 Dansmuziek. 4.20 Orkestconcert m.m.v. solisten. 6.20 Blaasconcert. 7.20 Solistencon cert. 8.201.15 Zie Deutschlandsender. BRUSSEL, 322 31. 9.25 en 10.15 Gram.pl. 11.25 Salon-orkesfc 12.25 Dansmuziek. 1.30 Concert. 2.35 Gram.pl. 2.50 Vlaamsch Nationaal Zangfeest. 5.20 Dansmuziek. 6.20 Salon-orkest. 7.20 Piano recital. 8.20 Mandoline-concert. 9.20 Sym- phonieconcert. 11.0012.20 Gram.pl. DEUTSCHLANDSENDER 1571 31. 8.20 Gevar. programma. 10.20 en 10.35 Be richten. 10.50 Dansmuziek en populair con cert (tot 1.15). KAOIO MOORS N.V. KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) 3IAANDAG 27 JULI. HILVERSUM I. 1875 M. Algemeen programma, verzorgd door den AVRO. 8.00 Orgelspel. 8.15 Gr. pl. 10.00 Morgen wijding. Gram. pl. 10.30 Jetty Canto's ensem ble en gram. pl. 12.00 Cantabilé-orkest en solist. I. d. pauze Gram. pl. 2.00 Omroeporkest, kinderkoorzang en declamatie. 4.30 Muzikale causerie (met gram. pl.) 5.30 Concert door „De Violiers" en gram. pl. 7.15 Zang en piano. 8.00 Berichten A.N.P. Mededeelingen. 8.15 Gram. pl. 8.35 Radio-tooneel. 9.15 Gram. pl. 9.30 Residentieorkest en soliste. 10.15 Dans muziek en orgelspel. 11.00 Berichten A.N.P. 11.1012.00 Gram. pl. HILVERSU3I II. 301 M. NCRV-uitzending. 8.00 Schriftlezing, 8.159.30 Gram. pl. 10.30 Morgendienst. 11.00 Chr. Lectuur. 11.30—12.00 en 12.15 Gram, pl. 12.30 HOV-Kleinorkest. 200 Gram. pl. 2.453.45 Zang en piano. 4.00 Bij bellezing. 5,00 1-Iet Hendrikstrio. 6.30 Vragen uur. 7,00 Berichten. 7.15 Vragen uur (ver volg). 7.45 Reportage. 8.00 Berichten A.N.P. 8.15 NCRV-orkest. 8.55 Voordracht. 9.15 Ver volg concert. 10.00 Berichten ANP. 10.05 Ver volg voordracht. 10.25 Vervolg concert. 10.45 11.30 Gr. pl. Na afloop Schriftlezing. DROITWICH, 1500 31. 11.20 Het Fol-kwintet. 12.20 Cricket-repor tage. 12.35 Gram. pl. 1.05 Sted orkest Whitby. 1.45 Cricketreportage. 1.55 Roland Powell's- kwintet. 2.35 Gram. pl. 3.20 Cricket-reportage. 3.35 BBC-Midlandorkest en soliste. 4.45 Ver slag Cricketmatch. 4.55 Het Hungaria-Zigeu- nerorkest. 5.35 Het Londensch Zigeuner Or kest. 6.20 Berichten. 6.50 Het V. Olofs Sextet. 7.20 Radiotooneel en concert. 8.20 Operacon cert mmv. solisten, koor en orkest. 9.20 Viool recital. 9.50 Berichten. 10.20 Buitenlandsch. overzicht. 10.35 BBC-orkest. 11.3512.20 Dans muziek. RADIO-PARIS, 1648 31. 7.20 en 8.20 Gram. pl. 11.20 Orkestconcert. 12.35 Vervolg concert. 2.50 Gram. pl. 4.20 Po pulair concert 5.50 en 6.50 Orkestconcert. 9.05 Trioconcert, zang en voordracht. 11.05—12.35 Dansmuziek en populair concert. KEULEN, 456 M. 6,20 F. Kauffmann's orkest en Mandoline ensemble. 8.20 Populair concert. 9.20 Kwintet concert en Accordeon-duo. 10.20 Solistencon cert. 11.20 Fr. Fauck's kapel. 12.20 Omroepor kest en solisten. 2.20 Gram. pl. 3.20 Kamer muziek. 4.20 Omroep-Amusements-orkest en solisten. 6.20 Voor de jeugd. 7.20 Gram. pl. 8.301.15 Zie Deutschlandsender. BRUSSEL 322 31. 12.20 Gram. pl. 12.50 Dansmuziek. 1.30 Or kestconcert. 1.50—2.20 Gram. pl. 5.20 Salon orkest. 6.50 en 7.20 Gram. pl. 8.20 Orkestcon cert. 9.20 Dito. 10.30—11.20 Gram. pl. BRUSSEL 184 31. 12.20 Gram. pl. 12.50 Orkestconcert. 1.30 Dansmuziek. 1.50—2.20 Radio-Fantasie. 5.20 Gram. pl. 6.35 Salon-orkest. 7.35 Gram. pl. 8.20 J. Schnijders' orkest. 9.35 M. Alexys' or kest 10.30—11.20 Cabaret. DEUSCHLANDSENDER 1571 M. 8.30 „Tag der Jugend", gevar. programma. 10.20 Berichten. 10.35 Olympisch nieuws. 10.50 Omroeporkest 12.201.15 Volkliederenconcert. 31. H. Szekely-Lulofs. De Honger tocht. Amsterdam. Uitg. 3Iij. El sevier. De vruchtbare schrijfster geeft ons hier een verhaal van rampspoed uit het Indische mili taire leven, dat op officieele gegevens schijnt te berusten en dat nu afgezien van de ar tistieke merites van mevrouw Szekely's talent bij den niet militair opgevoeden lezer tel kens een gevoel van verbazing te weeg brengt. Hoe nunauwelijks vijfentwintig jaar ge leden was het dus nog mogelijk dat een pa trouille van meer dan zeventig menschen het Atjeh'sche binnenland en een der onher bergzaamste, wilde en onbekendste gedeelten daarvan werd ingestuurd met een opdracht die niet uit te voeren was, met een kompas als eenige wegwijzer, met een fantastische schetskaart van het terrein, omdat de gege vens eener vroeger in dat gebied doorge drongen expeditie ergens in een archief on vindbaar gebleken «waren, en terwijl men dus feitelijk in den blinde op weg toog met een in- landschen gids die onbetrouwbaar moest zijn, met informaties die onjuist waren, met levens middelen voor zes dagen en de opdracht in het binnenland bij te fourageeren. terwijl van hoog tot laag niemand wist of er wel ergens iets bij te fourageeren zou zijnik herhaal op den niet-militair geschoolden lezer maakt zulk verhaal een cenigszins zotten indruk. Die zeventig menschen vertrekken onder bevel var. eer. onderluitenant en twee sergeant' omdat er toevallig geen officier in het kamp; ment aanwezig is Alle drie hebben de spoi tieve eerzucht iets bijzonders te kunnen gaan presteeren: als ze het bendehoofd, die den laatsten tijd hun kampement des nachts be schoot, kunnen vangen zit er eer en promotie aan vast. Het zijn flinke kerels ongetwijfeld, alle drie. Maar de luchthartigheid waarmee die affaire van uit den hooge georganiseerd werd lijkt den lezer hoogst curieus. De disci pline en de eerzucht verhinderen den onder luitenant en zijn beide sergeants de bezwaren, die zij zelf bevroed hebben, te laten wegen: de opdracht ligt daar, ze is eervol en ze zal uitge voerd worden. Neen, ze zal niet uitgevoerd worden. On derluitenant Nijhof zal na zes, zeven dagen met zijn patrouille verdwaald zijn, in het on herbergzaam land waar geen sterveling te zien is. steeds meer door de geheimzinnige wildernis omgeven worden; na twee weken zal het voedsel verbruikt zijn en na vier hun ge zondheid en van sommigen het verstand zijn aangetast. En eerst na zeven weken zal, wat er nog van de hongerpatrouille van onder luitenant Nijhof is overgebleven, gevonden worden door de hulpexpedities die ter opspo ring zijn uitgezonden. Dat is op 3 September 1911 en op 11 Juli zijn zij, met voor enkele da gen „vivres", welgemoed vertrokken. Het zijn restanten van menschen die men in Septem ber terugvindt. En commandant Nijhof zal verantwoording moeten afleggen over zijn on gelukkige expeditie ondanks alles en omdat hij de verantwoordelijke leider geweest is zal hij schuldig bevonden worden. Even luchthartig als hij werd uitgestuurd zal men later oordeelen dat hij anders had moeten doen dan hij deed. De discipline eischt dat. Wel blijft hij in zijn rang gehandhaafd, maar zijn leven is stukgeslagen, zijn pech met de 'longerpatrouille rust zwaar op hem. de in- mders zijn hem gaan haten, omdat hij het lewaagd heeft de rust der booze geesten aan het bergmeer te verstoren, waardoor zooveien hunner gestorven zijn. Ook als hij is overge plaatst blijft hij de man van de hongerpa trouille. na een jaar vraagt en krijgt hij ont slag uit den dienst en pensioen. Voor zijn su perieuren is zijn verantwoording onvoldoende geweest; voor zichzelf weet hij zich schuldloos en voor de wereld wil hij dat daarvan getuigd zal worden. Dat deed thans, na een kwart eeuw mevrouw Szekely-Lulofs voor hem, in haar boek, waarvoor zij over zijn rapporten, aanteekeningen en verantwoording de beschik king had. De niet-militaire lezer blijft verbaasd over dat alles en onthoudt zich van een oordeel. Hij zou iets over de gronden willen weten waarop de militaire veroordeeling van Nijhof's leiderschap berust heeft. Hij verneemt daar over niet veel. Hij vermoedt dat de discipline de veroordeelaars belet zal hebben, de schuld buiten Nijhol te zoeken. En de straf bleef per slot van rekening een moreele achteruitzet ting, geen eerloos makend vonnis. De litteraire beoordeelaar van het boek heeft zich daarmee gelukkig niet verder in te laten. Zijn verbazing over de feiten mag gepaard gaan met.bewondering voor de wijze waarop de schrijfster deze „historische" stof verwerkt heeft. Dat mevrouw Szekely daar iets boeiends, somwijlen beklemmend-boeiends van kon ma ken, was te voorzien. Ook zonder den open brief, dien zij aan het slot van het boek toe voegde, en die aan commandant Nijhof ge richt is, wisten wij dat de geheimzinnigheid van Indië voor haar minder geheimzinnig is dan voor ons. Ook dat zij beter dan vele an deren de psyche der menschen Europeanen en inlanders - vermag bloot te leggen. Zon der dat ware haar verhaal voor commandant Nijhof van niet het minste belang geweest Want zij doorproefde, als artiste, zijn motie ven, zijn daden en zijn nalaten van daden misschien zelfs, die der discipline niet regar- deeren. Zoo kon zij ook de figuren der beide sergeants, de sectiecommandanten der onge lukkige colonne, tot levende existentie kne den en beider innerlijk juist geven waarop het recht had. Twee brave kerels, die Scholten en Lederer, met gelijkgerichte eerzucht, doch bij ieder weer anders gedoseerd. Een hartelijke gene genheid voor de inlandsche soldatenvrouw leidde de schrijfster bij de beelding van het bivakleven, zooals bij alles, wat zij binnen haar beschrijvïngskring betrekt, die genegen heid eerste voorwaarde ter kunstproductie naar buiten komt. En sterk suggestief is in dit boek de beschrijving van het oer-prachtig, doch onherbergzaam oord waar de colonne in verdwaald is, het langzaam-aan verloren gaan van het weerstandsvermogen bij de manschap pen. de angst en de stille wrok bij de inland sche dragers, die allen tegenspoed afkomstig weten van de opgeschrikte booze geesten die zich nu wrekenhet is alles een boeiend stuk lectuur, dat verbaast en ontroert. Elisabeth Augustin. Moord en Doodslag in Wolhynië. R'dam. Nijgh en Van Ditmar. N.V. Het gaat er rauw toe in dit verhaal van Rus sisch boerenleven, voor en tijdens de revolutie Als Jan, de oudste zoon van Pawlo, diens lei ding van de boerderij heeft overgenomen, wordt hij door zijn broer Stefan uit den weg geruimd, door middel van vergif dat Stefan van Marfa, zijn liefje, krijgt. Die Marfa is een demonisch creatuur, maar dapper is zeze vecht in manskieeren aan het hoofd van een bende, verraadt zoo noodig Stefan voor Alexander, duikt onder in den wirwar der ge beurtenissen. maar duikt telkens weer op om aan het eind te sterven aan de voeten van haar vader, die een heilige geworden is en wiens roode litteeken in de hand verdwijnt als een zondig mensch hem nadert. Als Marfa ongezien vader Joerko naderbij komt, verdwijnen de kruisvormige litteekens Uit bei de handen en wordt de zondige Marfa door Jan 's weduwe in een extatische bui geworgd. Het is griezelig, inderdaad. En het ontroert niet eens.er is maar heel weinig ontroe rends in dit wilde en grove vertelsel, behalve dan misschien even tusschen Olena en den sanatorium-doctor Grisja, of in het verzwegen leed van Karp. Als dat een verdienste is kan men der schrijfster niet ontzeggen dat zij haar taak en vormgeving volkomen aan die grofheid heeft ondergeschikt gemaakt. En als we willen aannemen dat de^verwildering onafscheidelijk aan de revolutie vastzit, dan heeft zij die. zonder poging tot verheffing bo ven het vulgaire, volkomen zakelijk geschil derd. Men moet van die familiaire soort schrijverij houden en er zijn gansche volksstammen die er dol op zijn maar voor anderen heef* die wijze van beoefening der schrijfkunst met kunst weinig uit te staan. Voor hen staat ze dichter bij een door de ver warring begrijpelijke onbeschroomdheid dan bij een superieure levenshouding, die ook den prozaschrijver eigen moet zijn, zoo hij zijn volk iets van waarde wil nalaten. Voorloooi" zouden wij „Moord en Doodslag" slechts ón der benefice van inventaris willen aanvaar den. De Erasmus-litteratuur is sinds ons vori* kroniekje nog uitgebreid met „Erasmus. spel (in dichtvorm) van het humanisme in zes ta- fereelen" doqr Garmt Stuiveling Amsterdam Arbeiderspers) welk spel op 30 October a.s te Rotterdam zal worden opgevoerd ter gelegen heid van het derde lustrum van het"Rotter- dams Studentengezelschap. J. H. DE BOIS

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 10