LITTERAIRE KANTTEEKENINCEN ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1936 HAASLE M'S DAGEIAD 8 Shirley Temple, die met haar trouwen negervriend in „De kleinste rebel" 't dagelijksch brood tracht te verdienen. tertjes van tandarts Durban. In huis moeten de meisjes altijd stil zijn vanwege de patiën ten. iets waaraan hun tante Annet streng de hand houdt; maar buiten ravotten ze heerlijk met hun drie buurjongens. Boven dien werken ze niet alleen door hun goede voorbeeld, (maar ook door zeepbonbons en dergelijke kleine plagerijen, mee aan de op voeding van een verwend eenigst kind, Ar thur. Het vertrek van de drie buurjongens met hun ouders beteekent een groot verlies voor de Durbannetjes, maar zij krijgen er nog iets beters voor terug. Want mevrouw Bouma, die met haar drie dochtertjes nu op villa „Jolijt" komt wonen, wordt een lieve tweede moeder voor de zusjes Durban. Miep de Feyter illustreerde dit boek, waar mee onze jonge lezeressen zeker een paar prettige uurtjes zullen doorbrengen. Niet zoo geslaagd vind ik „4 Vrolijke Trek- sters". Het is net of de schrijfster dit ver haal met minder enthousiasme gegeven heeft dan het voorgaande. Het draagt daar door wat te veel een beschrijvend karakter, en het heeft soms iets onrustigs doordat al lerlei kleine bijkomstigheden even kort ver meld worden De titel zegt al dat de vier vriendinnen graag trektochten maken; en meisjes die dit zelf ook doen, zullen er wel bekende dingen in vinden, zooals kamplied jes, het leven in jeugdherbergen enz. Geld gebrek dwingt de meisjes tenslotte een baan tje te zoeken, maar ook daar trekken ze moe dig op af. Nans van Leeuwen teekende de platen voor dit boek. RAEIC U—j PROGRAMMA ZONDAG 30 AUGUSTUS. HILVERSUM I, 1875 M. 8.55 VARA. 10.00 VPRO. 12.00 AVRO. 5.00 VARA, 8.00 AVRO. 8.55 Gram.pl. 9.00 Postduivenber., gram.pl., postduivenber. 9.30 Orgelspel, postduivenber. 10.00 Voordracht. 10.30 Lth. Kerkdienst. 12,00 Filmpraatje. 12.30 Kovacs Lajos' orkest. (In de pauze; Sportverslag). 1.15 Radio-tooneel voor kinderen. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Viool en piano. 3.00 Residentie-orkest mmv. solist. 9.15 Sportreportage. 9.30 Radio-journaal. 9.45 Radio-hoorkrant. 10.35 Viool en piano. 11.00 Berichten ANP. 11.1012.00 Dansmuziek. HILVERSUM II, 301 M. 8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5.00 NCRV., 7.45—11,00 KRO. 8.30 Morgenwijding, mmv. zang en orgel. 9.30 Gram.pl. 10.30 Hoogmis. 12.00 Gram.pl. 12.15 KRO-Orkest. 1.00 Boekbespreking. 1.20 KRO- Melodisten. 2.00 Gram.pl. 2 30 KRO-Sympho- nie-orkest, en gram.pl. 4.15 Gram.pl. 4.30 Voor de zieken. 5.00 Herv. Gem. Zangvéreen. „Eu- phonia". 5.30 Orgelspel. 6.00 Ned. Herv. Kerk dienst. Hierna orgelspel. 7.45 Gram.pl. 7.50 „Het apostolaat onder de Joden", causerie. 8.10 Be richten ANP., KRO-Mededeelingen. 8.20 KRO- Melodisten. 9 00 Gram.pl. 9.30 KRO-orkest mmv soliste. 10.000 Zang. 10.10 Vervolg con cert. 10.30 Berichten ANP. 10.35 Gram.pl. 10.4011.00 Epiloog. DROITWICH, 1500 M. 12.50 Het Blackball Colliery Orkest, mmv. solist. 1.50 Pianorecital. 2.20 Het BBC- Northern-orkest. 3.20 Gram.pl. 4.05 Walter Collins' orkest. 4.50 Kinderkerkdienst. 5.20 Boekbespreking. 5.40 Het Philharm Ensemble mmv. solist. 6.50 Voordracht. 7.05 BBC-orkest, mmv. zang, 8.15 R.K. Kerkdienst. 9.05 Lief- dadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.20 De BBC-Zangers. 9 50 Sted. Orkest Torquay, mmv solist. 10.50 Epiloog. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram.pl. 11.20 Orkestconcert. 12.20 Orgelconcert. 1.20 Vervolg orkestconcert. 3.05 Nat. Orkest. 5.05 Gram.pl. 5.20 Pascal-orkest. 7.50 Zang. 8.20 en 9.05 Radiotooneel. 11.05 12.35 Dansmuziek en populair concert. KEULEN'456 M. 6.20 Havenconcert. 10.50 Gram.pl. 11.40 Om- roepstrijkkwartet. 12.20 Gevar. concert. 2.20 Viool en piano. 4.20 Omroepkleinorkest en solisten. 6.20 Gevar. concert. 8.20 Omroep orkest, -koor en solisten. 10.5012.20 Dans muziek. BRUSSEL 322 M. 9.25 Gram.pl. 10.25 Concert. 11.25 Gram.pl. 12.25 Omroeporkest. 1.30—2.20 Klein-orkest. 2.35 Gram.pl. 3.50 P. Godwin's orkest, en sport reportage. 6.05 Klein-orkest. 7.20 Zang. 8.20 Dansmuziek. 9.20 Gram.pl. 9.35 Omroeporkest. 10.30 Gram.pl. 11.20—12.20 Dansmuziek. BRUSSEL 484 M. 9.20 en 10.25 Gram.pl. 11.25 Populair con cert. 12.25 Klein-orkest. 1.30 Dansmuziek. 2.20 2.35 en 2.50 Gram.pl. 3.20 Orgelspel, reportage en Gram.pl. 5.20 Dansmuziek. 6 20 Hoorsoel. 6.35 en 7.35 Gram.pl. 8.20 Omroeporkest. 9.20 Symphonieconcert. ca. 11.00 Dansmuziek. 11.50 12.20 Gram.pl. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 8.20 Omroepkleinorkest. 10.20 Berichten. 10.50 Viool-viola-piano. 11.05 Scheepsweerbericht. 11.20 Berichten. 11.25Dansmuziek. RADIO MOORS N.V. KONINGSTRAAT 27, TELEF. 14609 OFFICIEEL PHILIPS REPARATEUR (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 31 AUGUSTUS 1936. HILVERSUM I 1875 M. 8.00 AVRO, 12.00 KRO. 4.00 AVRO. 8.00—12.00 KRO. 8.00 Orgelspel; 8.15 Kovacs Lajos' orkest; 8.30 Aubade uit Rotterdam; 9.15 Vervolg Ko vacs; 9.45 Gram. platen; 10.00 Morgenwijding VPRO. 10.15 Omroeporkest en voordracht; 12.00 KRO-orkest en gram.platen; 2.00 Caril- lonspel en koor „Soli Deo Gloria"; 2.30 Gram. platen; 2.45 KRO-Melodisten; 4.00 Carillon- spel; 4.20 Gram.platen; 4.45 Kovacs Lajos' orkest; 5.45 Gram.platen; 6.00 Dansmuziek; 6.45 Kinderkoor v. d. Ver. „Zanglust" en Om roeporkest; 7.15 „Neerlands kostbaar bezit", causerie; 7.30 Omroeporkest; 8.00 Berichten A.N.P. KRO.-Mededeelingen; 8.10 „H.M. Ko ningin Wilhelmina", causerie; 8.30 „Ko- ginnedagviering in de studio" m.m.v. de KRO Melodisten en solisten; 10.30 Berichten A.N.P. 10.35 Gram.platen. HILVERSUM II, 301 M. NCRV.-Uitzending. 8.00 Schriftlezing; 8.15 Gram.platen; 9.15 Aubade door Utrechtsche schoolkinderen m. m. v. Utr. Chr. Geheelonthoudersmuziekver- eeniging „Caecilia"; 10.30 Morgendienst; 11. Chr. Lectuur; 11.30 Gram.platen; 12.15 Gram. platen; 12.45 Relais uit Indië; 1.15 Orgelspel; 2.35 Causerie over kamerplaten; 3.15 Gram. platen; 4.00 Bijbellezing; 5.00 Zang; 6.00 Gra- mofoonplaten6.30 Tamboers- en pijpers corps „Jong Holland". 7.00 Ned. Chr. Pers bureau; 7.45 Reportage; 8.00 Berichten A. N.P. 8.15 NCRV-orkest, koor en spreker; 10.— Berichten A.N.P. 10.05 Reportage vuurwerk; 10.40 Gram.platen. Schriftlezing. DROITWICH 1500 M. 11.05 „Thinking Back", causerie 11.20 Gra- mofoonpl.; 11.45 Het Leon Wayne Sextet; 12.50 Het Sted. orkest van Whitby; 1.30 Sport reportage; 1.50 Gram.platen; 2.35 Piano recital; 3.05 Roland Powell's kwintet; 3.50 Gram.pl. 4.35 Het Northern Ireland Blaas- orkest; 5.15 Sportreportage; 5.35 Charles Ernesco en zijn kwintet im.m.v. solist; 6 20 Berichten; 6,50 Variété-programma; 7.35 Het Parkington kwintet; 8.20 Dansmuziek, m.m.v. solisten; 8.55 Wagnerconcert m.m.v. het BBC Symphonie-orkest en solisten; 10.00 Berich ten; 10.30 „World Affairs", lezing; 10.45 Zang en viool; 11.35 Dansmuziek. RADIO PARIS 1648 M. 7 20 en 8.20 Gram.pl.; 11.20 Kamerorkest; 2.50 Gram.platen; 4.20 Symphonie-cncert; 5.35 Gram.pl.; 5.50 Kamerorkest; 8.20 Zang; 9.05 Orkestconcert; 11.35 Orkestconcert. KEULEN 456 M. 6.50 Orkestconcert; 12.20 Gevar. concert; 2.35 Kwintet-concert; 6.20 Omroepkleinor kest; 8.30 Weekoverzicht; 9.20 Gram platen; 10.40 Omroeptrio, zang en voordracht; 11.20 Silez. Orkestvereen. BRUSSEL 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gram.nlaten; 12.50 Dansmu ziek; 1.30 Salon-orkest; 1.50 Gram.platen; 5.20 Salon-orkest; 6,05 Gram.platen; 6.50 en 7.20 Gram.; 8 20 Reportage; 8.50 Omroepor kest: 9.20 Dito; 10.30 Gram.pl. 484 M.: 12.20 Gram.platen: 12.50 Salon orkest; 1.30 Dansmuziek; 1.50 Gram.platen; 5.20 Omroeporkest; 6.35 Gram.platen; 8.20 Zangvoordracht; 8.50 Piano-recital; 9.20 Ra dio-tooneel; 9.55 Dansmuziek; 10.30 Gram. platen. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.20 Uit Salzburg: Opera-uitzending; 10.20 Berichten; 10.50 Viool en piano; 11.05 Scheepsweerbericht; 11.20 Berichten; 11.25 Om roenklei n orkest „Charlie Chan in Egypt" in Luxor. Warner Oland en Pat Paterson in „Charlie Chan in Egypt". Dr. Anton Racine, de huisbediende Efdu Ahmed, prof. Thurston, wie van deze drie of wie anders heeft prof. Arnold vermoord in het binnenste van het graf van den Egypti- schen hoogepriester Aaneti en hem gemummi ficeerd? Voor dit probleem ziet Charlie Chan zich in de film „In den grafkelder der Pharaos" (Charlie Chan in Egypt) geplaatst, wanneer hij in opdracht van het Archaeologisch ge nootschap naar Luxor gaat om een onderzoek in te stellen naar het verdwijnen van waarde volle voorwerpen uit een zending van prof. Arnold naar Frankrijk en bij zijn aankomst wel de dochter en den zoon van den profes sor en diens broer en assistent aantreft, doch niet den professor zelf. Bij een nauwkeurig onderzoek blijkt dat de mummiekist het lijk van den professor bevat. Charlie Chan begint op zijn bekende laconieke wijze het onder zoek. Dr. Racine verricht de lijkschouwing, doch geeft een onbevredigende verklaring, wat Chan's argwaan opwekt. Wanneer Chan, de assistent Evans en de negerbediende Snow- shoes Ameti's grafkelder een nachtelijk be zoek brengen wordt er een aanslhg op hun leven gepleegd. Vervolgens wordt Barry Arnold vermoord op mvsterieuse wijze. Bij een herhaalde visite aan de graftombe wordt Evans neergeschoten. Zijn leven wordt gered, maar nogmaals be dreigd waarbij meteen de oplossing van het mysterie komt Charlie Chan, de zwijgzame, immer beleefde en schrandere Chineesche detective, wordt weer voortreffelijk gespeeld door Warner Oland. De rol van Carol Arnold wordt gespeeld door Pat Paterson, die van Tom Evans door Tho mas Beek. Jameson Thomas is dr. Racine. Frank Con- roy prof Thurston. De rol van den onguren Edfu Ahmed wordt vertolkt door Nigel de Bruiier. James Eagles speelt voor Barry Ar nold. Het voorprogramma bij deze spannende film bevat behalve wereldnieuws een voorfilm waar In allerlei New-Yorksche variétés te zien zijn en een grappige teekenfilm „Porky's Pet". „De kleinste rebel" (Rembrandt Theater). Hoe groot Shirley's populariteit ook hier in Haarlem is. werd Vrijdagavond in beide voor stellingen weer gedemonstreerd, door de volle zaal en dat niettegenstaande het mooie weer en de aantrekkelijke programma's in de drie andere bioscopen. Shirley is dan ook inder daad een wonder, op filmgebied tot nu toe hét wonder der twintigste eeuw! In „De kleinste Rebel" overtreft ze zichzelf in alles wat ze tot nu gepresteerd heeft. Nog nooit hebben we haar zoo grappig uitdagend zien kijken, als ze doet tegen kolonel Morrison (Jack Holt) of zoo aandoenlijk zien huilen als waar ze tegen den president der U. S. Abraham Lincoln (Frank Mc. Glynn Sr.) vertelt van het over lijden van haar moeder. Haar liedjes zingt ze op de haar eigen manier, maar bovendien toont ze zich in deze film een tapdancer, een Bill Robinson waardig. Bill Robinson, die in geheel Amerika „Uncle Billy" wordt genoemd en in de kleinste Rebel ook zoo heet, is een van de beste tapdaneers J. W. Schotman. Naar open Water. De koers uit den cultuurnood. Den Haag Boucher. Urbain van de Voorde. Het Pact van Faustus. Amsterdam— Wereld bibliotheek. De onzekerheid van richting, waarin zich de ontwikkeling der wereldsche verhoudingen beweegt beangstigt den gewonen burger, die er geen weg meer in ziet, en door een gevoel van moeheid bevangen wordt nu het onweer legbaar schijnt dat hij in het proces van niet de minste beteekenis is en alles om hem heen zich op fatalistische wijze, buiten hem om, met of zonder zijn instemming voltrekt. Men •spreekt van een dwaze, van een ontredderde wereld en de dwaasheid en ontreddering schijnen inderdaad niet van de lucht voor wie er machteloos bij staat, lang gekoesterde be grippen waardeloos zag worden en voor wat komen gaat zich nog geen houvast gevend be grip vormen kon. Het staat natuurlijk vast, dat men over zooveel jaar op dezen tijd een anderen kijk zal hebben, omdat men dan we ten zal wat er uit geworden is; men zal af stand kunnen nemen en het proces van onze dagen historisch kunnen overzien en onze on gerustheid waarschijnlijk een beetje kinder achtig vinden. in Amerika. Toen Shirley zoo maar, schijn baar zonder moeite, Billy's waardige partner kon worden, werd er door vele lieden direct verondersteld, dat tapdancen dan toch zeker niet zoo moeielijk kon zijn. Om deze luiden van hun dwaling te genezen, huurde Billy een zaal en maakte bekend, dat hij een partner zocht. Vele meldden zich aan, maar het resul taat was. dat niemand zich naast Billy kon plaatsen, niemand, behalve Shirley. In een film met Shirley Temple draait alles zich om Shirley; haar tegenspelers moeten natuurlijk eerste krachten zijn. maar Shirley is number one. Dat John Boles als de vader van Shirley in allen deele voldoet in zijn sym pathieke rol, spreekt van zelf. Wat een aller aardigst tafreeltje genieten we, als Shirley en haar filmvader John spelen, dat het schemer donker is en zij samen. Shirley zingend en Bo les neuriënd ..If all thy endearing young charms'' ten gehoore brengen. Het andere liedje, dat Shirley zingt is „Polly Wolly Doodle". Het gegeven van „de kleinste Rebel" is ont leend aan den Amerikaanschen burgeroorlog, den strijd tusschen de Noordelijken en de Zui delijken ten tijde van den president Abraham Lincoln, waarbij kapitein Herbert Carey (John Boles) en kolonel Morrison (Jack Holt) ter dood zijn veroordeeld, de eerste als spion, de tweede wegens zijn hulp aan kapitein Carey. Carey's dochtertje Virgie (Shirley) weet door haar kinderlijke aanvalligheid en oprechtheid Lincoln te overtuigen van de betrekkelijke on schuld der beide officieren en verleent gratie. De kleinste Rebel is Shirley op haar best met als nieuwst ontdekt talent van het kleine won der het tapdansen! De regie is van David Butler. Frans Hals Theater vertoont „Singing Kid". Wanneer Al Jolson in onze waardeering een aparte en toch nog vrij aanzienlijke plaats inneemt, dan is het natuurlijk niet om zijn kwaliteiten als filmspeler, maar als zan ger. Er zullen er velen zijn. van de ouderen en degelijken, die een ieder het zijne gun nen maar die zich toch niet precies kunnen voorstellen wat men daar nu eigenlijk aan vindt Maar zij hebben het mis. (Voor zoover men het bij smaak ..mis" kan hebben). Jol son is een oude bekende. Hij bestaat nog in onze herinnering uit „The Singing Fool" in een tijd dat de geluidsfilm in het begin stadium verkeerde. En nu, na zooveel jaren, zijn de scherpe kanten van onze critiek voor die film afgesleten. Nu hebben wij een be tere, mildere, en misschien toch wel zuiver der herinnering aan „There's a Rainbow on my Shoulder", en „Sunny Boy". All Jolson en Sybil Jason, anderhalve hoofdfiguur uit „Singing Kid". In „The Singing Kid" geeft men ons Jolson in de eerste plaats terug als singer". Het is beter ook. Hoe meer dergelijke artisten met één bepaalde, maar niet onbelangrijke gave, zich op een verkeerd terrein gaan begeven, wordt de zaak belachelijk. Hier, in deze film, is de oude jazz-singer vrijwel zichzelf. En dan moet ons toch weer de bekentenis van het hart, dat deze zingerij voor ons een groote bekoring heeft. Zeker, niet volgens de regelen van het Conservatorium, waar hij waarschijnlijk wel niet zoo een-twee^drie zou slagen. Maar deze rauwheid, deze onver- valschte stage-routine, zij beteekenen toch iets voor ons. Dan gaat het verhaaltje wel mee. Het oude liedje, het meisje dat hem in den steek laat, rust, verliefdheid, vertrek en het groote suc ces van de nieuwe revue, met het happy end dat niemand anders verwacht en dat ook niemand zou villen missen. Het happy end en plein public. Laten de droogstoppels er het hoofd over schudden, wij moeten het erkennen. Al Jol son is nog de oude. Wat niet wegneemt, dat voor wie er thans middenin zit de zaak een gansch ander as pect heeft. Denkers en dichters onzer dagen houden zich met de gistende nieuwe moge lijkheden bezig, de meest vrijmoedigen onder hen meenen den weg uit het moeras met ze kerheid te kunnen aanwijzen, de minder ver zekerden constateeren alleen met droefheid dat het mis is, dat wil zeggen dat wat zij im mer voor goed en schoon gehouden hebben, aan het aftakelen geraakt is. De eersten zijn meer actief en voortvarend in hunne inzich ten, de anderen meer contemplatief en berus tend in hun spijtigheid, terwijl de mogelijk heid niet buitengesloten is dat een komende opgefrischte samenleving van de eersten wat overgenomen en van de laatsten wat bewaard zal blijken te hebben. De beide ernstige boeken, waarvan de titels hierboven staan, representeeren elk voor zich ééne categorie dier denkende dichters onzer dagen. Beide zijn ze onze aandacht waard en wij mogen ze in die onzer lezers aanbevelen al kunnen wij er in een kort artikel slechts met zekere oppervlakkigheid het karakter van aanduiden. De heer Schotman, die zoowel als proza schrijver en als dichter reeds het noodige ge publiceerd heeft om op bekendheid aanspraak te kunnen maken, is in dit jongste werk meer uitsluitend van den wijsgeerigen kant te be naderen. Als wijsgeer en psycholoog heeft hij groote bewondering voor Prof. Freud en hij is overtuigd dat, zoo diens „wetenschappelijke ontmaskering van den mens" vroeger had plaats gevonden, de wereld er thans beter aan toe zou zijn. Psychologisch inzicht in wat de Van het bijprogramma kunnen wij noe- j men een aardige teekenfilm en het jour naal, waarin Paramount ons opnamen uit den Spaanschen burgeroorlog geeft. Een programma dus, dat voor velen veel bezienswaardigs geeft. Cinema Palace: „Een Egyptische Idylle". Al draagt de hoofdfilm den romantischen titel „Een Egyptische Idylle", toch is het een allerminst knusse gebeurtenis, die zich hier voor onze oogen afspeelt. Want in den in ternationalen wapenzwendel gaat het aller minst idyllisch toe. gelijk de film duidelijk aantoont, en evenmin is dat het geval met het conflict, dat bier tusschen de militaire attache's van twee landen ontstaat. Men kan zich haast niet indenken, dat te midden van die spionnage en duistere practijken, waarin de toeschouwer gevoerd wordt, nog plaats is voor eerlijke romantiek. Maar hoe het ook zij, de liefde speelt ook hier weer een rol van beteekenis en de iayllle voltrekt zich. dan ook inderdaad, al heeft het heel wat voeten in de aard, voordat de scherpzinnige attaché Gregor Ogolenski en de zangeres Vera Star- schenska tot een gelukkig paar vereenigd worden. Het gegeven en het millieu. dat ons uitge beeld wordt, leiden als vanzelf tot mysteriën en intiges van allerlei aard. Het voortdurend uitwisselen van listen, het gebruik van vin dingrijke spionnen, dat alles beleven wij in vele levendige tafereelen. Ivan Petrovich als Gregor Ogolenski, Rudolf Carl als zijn be diende, Siegfried Schürenberg als de attaché Tremolieff en Gerda Maurus als de spionne Son ja Lubinskaja vormen een viertal, dat volkomen in deze sfeer thuishoort. Daarnaast geeft Rudolf KleinRogge een voortreffe lijke typeering van den tabakskoopman, alias wapenzwendel aar Dschahid-Bey. De rol van Vera Starschenska wordt ver vuld door de begaafde zangeres Jarmilla No vo tna, die ruimschoots in de gelegenheid is gesteld haar buitengewoon fraai geluid te doen hooren. Aan de hoofdfilm gaat een uitgebreid voor programma vooraf. Er is een kort Hollandsch filmpje, waarin Jopie Koopmans, Sylvain Poons en Albert de Booy een „tragedie" in een volkstuintje uitbeelden en bezingen; er is een pittoresk brokje rolprent van de Italiaansche Rivièra en niet te vergeten een allerkoddigste teekenfilm, „Holland' Days" genaamd, waarin de teekenaar onze vaderlandsche boertjes, boerinnetjes, molens, vaarten, kazen enmuizen in een fantas tische geschiedenis laat optreden. Het binnenlandsche journaal geeft o.im. reportages van het Koninklijk bezoek aan de tentoonstelling Het Volle Profijt, de folklo ristische feesten in het Oosten des lands, de nieuwe haven van Twente-Rijnkanaal en eenige sportieve gebeurtenissen. Het buiten- landsche nieuws betreft in hoofdzaak den burgeroorlog in Spanje. BOEKEN VOOR MEISJES. Gé Osinga heeft een prettig, eenvoudig vacantieverhaal voor meisjes van 812 jaar geschreven, getiteld: „Zomer op de Hei". Een aardige familie met zes kinderen en een lieve hulpbehoevende tante brengen een va- cantie door in twee buitenhuisjes bij Lochem. Iedereen geniet volop en de beken de „Witte Wijvenkuil" verlokt de kinderen zelfs tot een stiekumen nachtelijken tocht. Hoewel de reeks vacantieverhalen al wel bijna eindloos is, zal het hier genoemde boek daarin toch ongetwijfeld door zijn frisch- heid een eervolle plaats innemen. De platen zijn van Miep de Feyter en de uitgave is verzorgd door Gebr. Kluitman te Alkmaar. Bij denzelfden uitgever verschenen van de hand van (mevrouw J. H. Brinkgreve-Entrop de boeken „Dineke Durfal", voor meisjes van 8—12, en „4 Vrolijke Treksters", voor meisjes van 1014 jaar. Het eerstgenoemde is een vlot verhaal. Dineke Durfal is de middelste der drie doch- massa is en wil is het allereerst noodige, eerst daarna komt het sociaal-economisch begrip. Voor Huizinga's inzichten heeft de heer Schot man, naar het ons voorkomt, maar matig waardeeringerg vriendelijk laat hij zich in die richting niet uit. Wat Schotman in de hoofdstukken over De Massa. God, Bijbel, Vorst en Vaderland, Vrijheid Gelijkheid en Broederschap ten beste geeft, lijkt even wei nig nieuw als voor velen onaanvaardbaar wat niet wegneemt dat hier over ernstige za ken ernstige dingen gezegd worden. En de weg uit het moeras, de koers naar open wa ter? Het zal nog lang duren, zegt Schotman, voor men allerwege begint te begrijpen dat men alleen door economische versmelting dien weg uit komen zal. „Want dit nu is de diepste zin van de te genwoordige wereldcrisis: het beginsel der ver schillende nationaliteiten en het beginsel van den internationalen economisen samenhang dekken elkaar niet meer. Van een herstel van het internationaal economies evenwicht zal dan ook pas sprake kunnen zijn, wanneer men den onafwijsbaren dwang der nuchtere feiten erkent, wanneer men de dromen der mensheid terugwijst naar de kinderkamer waarin ze behoren, en alle energie samentrekt op de grootste taak, die de mensheid ooit was opgelegd: de wetenschappelijke, economise en structurele reorganisatie der beschaafde we reld". Maar even te voren heeft de schrijver ge constateerd dat „de antiquiteit der landsgren zen elke afdoende en wetenschappelijke re geling van de grote economise vraagstukken in den weg zit". We moeten dus eerst naar één onverdeelden Europeeschen staat en inderdaad, dat zal nog wel wat voeten in de aarde hebben, tenzij die op de eene of andere wijze door een „geweldige" wordt in elkaar gezet. Maar droomen kunnen wij er voorloo- pig alvast van en een schoone droom is het zeker. De heer Schotman droomt bovendien wetenschappelijk voor ons en men is geneigd hem in alles gelijk te geven. Zoo overtuigend kan hij schrijven. Toch zal het misschien an ders gaan, maar dat zal aan de waarde van zijn betoogen geen afbreuk doen. Voor Urbain van de Voorde ligt de zaak an ders en elders. Hij is minder socioloog dan wel dichter en kunstenaar en we hebben al bij Schotman kunnen lezen dat voor velen de kunst de plaats der religie heeft ingenomen. Nu verwijt Van de Voorde den kunstenaars dat zij hun priesterlijk ambt niet hoog ge houden hebben, een pact met den duivel ge sloten en zich in de macht van het materia lisme begeven hebben. De kunstenaar is al te zeer een menseh onder de menschen gewor den, ontdaan van zijn half priesterlijken luister, en de verwijdering tusschen God en de menschen is groot. Maar als de nood zijn toppunt zal hebben bereikt, moet het weer de sacrale taak van den kunstenaar worden dezen kloof te overbruggen en den menschen den zin der eeuwigheid weer te geven". Het is uit een gansch anderen gezichtshoek dat hier de misère bekeken wordt dan bij den eerst besproken schrijver. Waar Van de Voorde het Pact van Faustus verbroken wenscht te zien. accepteert Schotman het als voldongen histo risch feit en stap opgewekt-wetenschappelijk via den Volkenbond op de Vereenigde Staten van Europa af, waarin door het psychologisch inzicht eveneens de kloof tusschen massa en superieuren mensch overbrugd zal worden. Reeds Coornhert uitte den wensch dat alle menschen wijs mochten zijn, maar zijn wensch is onvervulbaar; deez' aarde is nooit een paradijs geworden en is het vermoedelijk ook nooit geweest. En daaraan zal het wel liggen dat de weg uit het moeras, ons door Schotman gewezen en de remedie tegen de kwaal, ons door Van de Voorde getoond, beide niet zonder aantrekkelijkheid zijn, doch dat deez' aarde die nooit een paradijs wezen zal wel de kracht zal vinden zich zelve te ge nezen. Ze heeft dat kunstje al zoo vaak uit gehaald zonder zich om het bloed en de tra nen te bekommeren, die de menschen in hun domheid deden vloeien. Waren zij allen zoo wijs als de heer Schotman, dan ware het zaak je spoedig gepiept. Maar niets belet ons te ver onderstellen dat zelfs zijn zoo goed bedoelde poging, om ons naar het open water te leiden, vol prikkels tot. tegenspraak zit voor wie an ders georiënteerd zijn. Beiden schrijvers heeft men echter erken telijk te zijn voor den hoogen ernst waarmee zij hun inzichten onder woorden gebracht hebben. Het zijn twee uiteenloopende accoun tantsrapporten over onze geestelijke wereld, die surséance van betaling heeft aangevraagd. Maar beide laten de hoop bestaan dat de zaak nog te redden is en daar kunnen wij ons over verheugen. J. H. DE BOIS

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 10