FRY'S M.O. BOEKHOUDEN STAATSPRACTIJKDIPLOMA flink dagmeisje Jushny's Universeel Tooneel. Nieuwe Uitgaven. WOLLEN DEKENS H. N. A. Roozen 15 Sept. aanvang NIEUWE LESSEN Talen Instituut MEISJES accurate jongedame 2 jongste koks SPORTTERREIN TE HUUR DINSDAG S SEPTEMBER 1936 HAAELE M'S DAGBLAD 13 HET TOONEEL. De Amsterdamsche Tooneelvereeniging St. Jo an. Een wat cynisch en nuchter bezoeker die met aan „wonderen" gelooft, sprak Zater dagavond in de pauze van de opvoering van Saint Joan wat spottend tegen mij over de wonderen, die in de eerste bedrijven om Jeanne d'Arc gebeuren. Ik kon niet nalaten op te merken: ,.Wat zijn die kleine wonderen, vergeleken bij dat van Jeanne d' Are zelf: het 17-jarig, eenvoudig boerenmeisje, dat heel een leger wist te bezielen de Engel- schen bij Orleans versloeg en den dauphin deed kronen in de kathedraal van Rheims? Was haar leven eigenlijk niet één groot won der?" Het is wel opmerkerijk, dat een zoo sarcastisch man als Shaw zich aangetrokken heeft gevoeld tot de figuur van Jeanne' d' Are en nog meer, dat hij haar met een zoo roerende liefde is genaderd. Want in geen van z'n werken toont Shaw zich zoo warm men- schelijk als in St. Joan. Wanneer hij tegenover Jeanne d'Arc, staat, valt al het sarcasme van hem af; men herkent den ouden Shaw alleen nog in de scherpe pijlen, die hij nu en dan tegen de Engelschen af schiet, in een enkele opmerking zooals die van de ransige Kroningsolie van den dauphin en dan natuurlijk in verreweg het zwakste deel van het stuk den epiloog. Er zijn velen en werkelijk niet de eer sten de besten die in Shaw onmogelijk een groot toor.eelschrijver kunnen zien. Wan neer hij enkel maar Saint Joan had ge schreven, zou ik hem reeds in de voorste rij van de nog levende auteurs durven indeelen. Men teruggaan tot De Koopman van Venetië om een rechtzitting te vinden van zoo magistrale kracht als Shaw ons geeft in het 6e bedrijf van zijn stuk. Het tafereel van de rechtzitting behoort tot het meest grootsche, dat de moderne tooneel- litteratuur heeft opgeleverd. Het is kortweg g e n i a a 1 en in dit meer dan een uur durend bedrijf bereikt Shaw de hoogte van de aller grootsten. Wat vooral zoo diep ontroert in dat schit terend, in voortdurende stijgende lijn ge schreven bedrijf is het onafwendbare en daardoor voor de toeschouwers zoo beklem mende van Jeanne's noodlot. Ondanks zijn warme sympathie voor Jeanne d'Arc stelt Shaw zich in deze rechtzitting geen oogenblik partij. Hij is rechtvaardig ook te genover de rechters, die haar veroordeelen maar alles doen om haar ziel te redden. Hij laat zien, dat ook zij in dien tijd niet anders konden. „Het sterfelijke oog kan de heilige niet van den ketter onderscheiden!" laat Shaw den bisschop Peter Cauchon zeg gen. Voor haar rechters was zij geen heilige maar een ketter en daarom moest zij ster ven. De Amsterdamsche Tooneelvereeniging heeft er goed aan gedaan dit werk van waar lijk groote allure op haar repertoire te ne men. De indrük, dien St. Joan Zaterdag avond bij de première in den Stadsschouw burg te Amsterdam maakte, was zeker even groot als bij de onvergetelijke voorstelling in 1924 onder .Jeiding van Verkade.. Het stuk heeft in actualiteit in deze jaren zooals het programma terecht zegt, niets ingeboet, ja. het gesprek tusschen Warwick en Peter Cauchon in IV krijgt voor ons nog dieper be- teekenis, wanneer wij luisteren naar wat Shaw daar in verband met Jeanne d'Arc van het nationalisme laat zeggen. Dat ook de Amsterdamsche Tooneelver eeniging een voortreffelijke vertooning van St. Joan zou geven, was te veiwachten. De groote kracht van dit gezelschap zit in zijn mannen en wij herinneren ons van de eerste vertooningen, welk een belangrijke rol de mannen in dit werk van Shaw spelen. Het was reeds een vreugde op zich zelf. Paul Huf en Van Dalsum terug te zien in hun oude, sterke rollen van den Bisschop Cauchon en den inquisiteur. Hoe ver steken deze twee acteurs met hun voorbeeldige, scherpe dictie en hun geestelijk voorname uitbeelding uit boven de buitenlanders, die wij in deze rollen gezien hebben. Voortreffelijk sloot zich hierbij Louis van Gasteren als de derde der hooge geestelijken, den aartsbisschop van Rheims, aan. Van Gasteren was een imponeerende decora tieve figuur, voor Jeanne ongenaakbaar in zijn koele onbewogenheid, het tooneel be- heerschend door zijn gereseiweerde hoogheid. De vierde belangrijke misschien wel de moeilijkste mannenrol, die van den dauphin, wordt nu gespeeld door Dick van Veen. Deze slappe, decadente koningszoon werd, zooals Dick van Veen hem zeer mooi geeft, nu en dan een bijna tragische figuur. Met zijn plot selinge uitbarstingen van drift en het dan weer terugvallen in zijn toestand van apathie staat deze dauphin soms op de grens van geesteskrankheid. La Chapelle hebben wij als Warwick vooral gewaardeerd om zijn scher pe. fijn-ironische dictie, waardoor zijn ge sprek met- Peter Cauchon in de tent zeer mooi ook van decor dit tafereel geheel tot zijn recht kwam. In zijn spel en ook in zijn verschijning miste ik echter het elegante, soepele en aristocratische van den diplo maat. waardoor Dirk Verbeek zich indertijd zoo onderscheidde. Van d:e vroegere bezetting zagen wij alleen nog Dio Huismans in zijn oude rollen van La Tremouille en den beul de laatste zeer decoratief terug. Overigens waren alle ral len voor ons nieuw. Oscar Tounxiaire was een forsche de Baudrioourt en voldeed ook zeer in den epiloog als de ruige soldaat. Sternheim, die zich een zeer expressieven bleeken kap, waarin de haat als gevreten stond', had gemaakt, was een felle kapelaan de Stogumber, Ben Groenier typeerde scherp den steward in I. De soldaten kwamen er minder gelukkig af. Frits van Dijk was voor een veldheer een wel wat erg precieuse Du- nois en Hein Harms was te veel eeix tooneel- figuur en maakte weinig indruk als de ruwe kapitein La Hire. En nu tenslotte de hoofdrol: Jeanne d'Arc van Charlotte Kohier. Shaw heeft van Jeanne allerminst een romantische figuur gemaakt, maar een levend wezen, een vrouw van de daad. die geloofde in haar goddelijke roeping. Dit laatste vooral heeft Charlotte Kohier be licht. Zij gaf Jeanne d'Arc de krans der hei ligheid om het hoofd. Charlotte Kohier had haar mooiste momenten, wanneer zij als de geloofsheldin in contact was met haar Heiligen en haar God. Dan was zij zooals in dat prachtige moment van herkenning van den dauphin en aan het slot in de kathedraal van een overtuigende en ontroerende innig heid. Men kon bij d^ze Jeanne gelooven, dat zij door haar groot Geloof invloed had op haar omgeving. Nel Stants was meer de sol daat, Charlotte Kohier meer de heilige. Charlotte Kohier was vooral in het begin ook opmerkelijk jong, maar zij had niet de juveniele teerheid van een Elisabeth Bergner. die hierdoor vooral de rol van Jeanne in de rechtszitting zoo diep tragisch maakte. De Jeanne d' Arc van Charlotte Kohier is intelli genter, bewuster, krachtiger dan die van Elisa beth Bergner. De laatste was als een onschul dige duif tusschen roofvogels bij de recht zitting. Charlotte Kohier is in haar verweer meer ..partij" voor haar tegenstanders wat Jeanne d'Arc bewijze de 42 rechtzittingen, welke noodig waren om haar te veroordeelen. ook in werkelijkheid was. Heel de rechtszit ting werd in de regie van Defresne een indruk wekkend, sterk stuk tooneel. met als ontroe rend tragisch middelpunt de figuur van Jeanne d'Arc. Het zeer groote succes, dat ook deze opvoering van St. Joan had. was voor een niet gering deel aan het spel van Charlotte Kohier te danken. De heer Deinum deelde mij mede, dat hij moeite deed St. Joan op een abonnements voorstelling in Haarlem te doen geven. Voor de abonnés hoop ik hartelijk, dat dit zal door gaan en liet grootsche werk van Shaw in deze voortreffelijke opvoering hier in een stamp volle zaal zal worden gespeeld. J. B. SCHUIL. HET TOONEEL. Gij zult niet Stelen. Jushny heeft zijn omzwervingeix gestaakt en is in Amsterdam neergestreken, waar hij de komende maanden het Rika Hopper zal bespelen. En omdat zijn gezelschap nu een ander karakter heeft gekregen en hij telkens voor nieuwe programma's zal hebben te zor gen, heeft hij zijn „Blaue Vogel" laten weg vliegen en zijn troep den naam van „Jushny's Universeel Tooneel" gegeven. Maar dit Uni verseel Tooneel tooit zich altijd toch nog met veel veeren, die het van de Blaue Vogel heeft geleend. Jushny presenteert nu „Gij zult niet ste len",-dat hij een „Metro-Jusbny-productie in toon, woord en beeld" onemt. Jushny zou Jushny niet zijn, als deze goedaardige parodie op de film niet meer cabaret dan revue was. In het begin, wanneer achter in de donkere zaal bij een film vertooning de stem van een hevig verontwaardigd heer klinkt exx deze stem van Jushny zelf blijkt te zijn, die in het Duitsc'n-Hollandsch woedend protesteert te gen de reclames op het witte doek en „Week- nieuws" eischt, denken wij, dat wij den kant van de revue uitgaan, maar het bloed kruipt, waai- het niet gaan kan, en wij zitten in het tweede deel vrij wel geheel in het cabaret, waarover wij ons trouwens niet beklagen, om dat Jushny en zijn medewerkers hierin altijd nog het beste „thuis" zijn. Wij krijgen dus nu eens Jushny zonder Der Leierkasten, zonder de Rhapsodie van Liszt en al die andere nummers welke wij bij herhaling gezien hebben. Het is een geheel nieuw programma, met een losse filmdraad verbonden en het toont wel duidelijk, hoe vin dingrijk Jushny nog altijd is. Vergelijkt men het met de vroegere Blaue Vogel-program ma's, ja, dan valt het tegen, maar qua caba ret is het nog steeds stukken beter dan wat ons op dit gebied eldei's wordt geboden. Jushny is altijd voornaam van geest en hij is een regisseur die zijn medewerkers tot top- prestaties weet te brengen. Welk een voor treffelijk cab a ret -nu mmer bijvoorbeeld, dat „Drie Keer Heideroosje", waarin wij het be kende „Heideröslein" van Goethe-Schubert eerst krijgen gedanst en gezongen in den idyllischen tijd van de „schaapherders", dan gebruld door een tweeden Caruso en ten slotte opgevoerd op zijn Amerikaansch als 'n soort Bi'oadway-Melody. Vooral dat laatste is een voortreffelijk cabaret-nummer, allergeestigst van vinding en uitvoering. De bekende oudé Blaue Vogel" fladdert nog herhaaldelijk tot ons genoegen door dit pro gramma heen o.a. in dat aardige, kleur rijke Roodkapje, de „Vier oude Vrijsters" uit de speelgoeddoozen en het Russische Paschen, bont, levendig en muzikaal van uitvoering en wij begroeten hem met vreugde. En Jushny verbindt met zijn conférences die wat onze kerder en hakkelender zijn dan anders, om dat hij ze thans nieuw moet maken en dus niet met de wel wat afgezaagde oude moppen terug kan komen de verschillende num mers, waartoe o.a. ook behoort een „beeld uit Java" met Maleische liedjes, voorgedragen en uitstekend voorgedragen door Elly van Stekelenburg. Waarom aan deze Metro-Jushny-Productie de titel „Gij zult niet stelen" is gegeven, zal Jushny misschien even min kunnen verklaren als wij. Maar wat is een titel tenslotte? Als het programma maar goed is, dan kan ons de titel.gestolen worden. En het programma van Jushny is goed, al moet men zich niet de illusie maken den ouden „Blaue Vogel" in zijn schittering en verwonderlijke vlucht van vroeger terug te zullen zien. J. B. SCHUIL. Sluiting der Haarlemsche bioscop en Als de raad besluit tot verhooging van de vermakelijkheidsbelasting. Naar wij vernemen zal het voorstel van B. en W. van Haarlem om de vermakelijkheids belasting voor de bioscopen te brengen van 20 op 25% Woensdagmiddag in den raad aan de orde komen. Het onderhoud dat het hoofd bestuur van den Nederlandsehen Bioscoopbond met den heer W. Roodenburg, wethouder van financiën, Maandagmiddag heeft gehad, heeft dus geen wijziging in de meening van B. en W. gebracht, hoewel natuurlijk aan te nemen is, dat de quaestie na afloop der conferentie, nog in de vergadering van B. en W. ter sprake is gebracht. Maandagavond hebben de verschillende raadsfracties vergaderd. Wij vernamen dat de leden der rechtsche raadsfracties unaniem het voorstel van B. en W. zullen steunen. Lx de sociaaldemocratische raadsfractie warexx de nxeeixingexx verdeeld. Hoewel het dus nog moei lijk is om de neuzen te 'tellen, vooral omdat ïxog oixzeker is hoe exxkele kleine partijen zullen stemmen, is toch aan te nemer, dat er zeer veel kans is, dat het voorstel van B. en W. in den raad een meerderheid zal halen. Wij vernemen dat in raadskrüxgen eenige ontstemming verwekt is door de houding vaix den Bioscoopbond, die onmiddellijk na het bekend worden van het voorster van B. en W. met het dreigement gekomen is, dat bij aan neming vaix het voorstel door den raad de bioscopen gesloteix zullen worden. Er wordt gemeend, dat het moeilijk wordt om voor een dreigement op zij te gaan. Het standpunt van den Bioscoopbond. Hedenmoi-gen heeft het bestuur vaix den Nederl. Bioscoopbond aan vertegenwoor digers der Haarlenxsche bladen het standpunt van den boxxd uiteengezet. De heer A. de Hoop wees er op dat men met de heffiixg van 20 pet. vermakelijkheidsbelasting van de prijzen der plaatsbewijzen reeds de grens van billijk heid had bereikt. De bioscopen moeten twee maanden van het jaar werken om de belas ting op te brengen, aangezien mexx een zesde deel van de opbrengst moet afstaan. Het is het bestuur van den bond een raadsel hoe men er toe kan komeix h^t percentage te willen ver- hoogen. Reeds vroeger heeft met in enkele ge meenten getracht het percentage van de be lasting te verhoogeix. In 1921 wilde het ge meentebestuur van Venlo in plaats van de tot nu toe geheven 20 percent een belasting van 30 pei'cent 'invoeren. De theaters wei'den toen, ofschoon de Bioscoopboixd nog lang niet oyer zooveel middelen beschikte, gesloten omdat vei'dere exploitatie geeix zin zou hebben. Na tien eix een halve maand besloot het Veixlo- sche gemeentebestuur de belasting op 20 per cent terug te brengen. Toen bleek dat de Bioscoopboixd gelijk had toen hij verklaarde, dat verlaging der belastingen groote kans mee bracht tot hoogere opbrengst der belasting, want een verdere verlaging tot 15 percent bleek mogelijk. Lx Hilvei'sum waren de bioscopen ïxa een dergelijk vooi'stel (men wilde 40 percent hef fen in plaats van 20) vier en een halve maand gesloten. Toen werd het belastingper centage weer op 20 pei'cent gesteld en de theaters werden weer geopend. Na eeix sluiting van 39 weken in Groningen, met als gevols intrekking van de vastgestelde verhoogiixg. dacht men dat geen gemeentebestuur meer dergelijke voorstellen aan zijn gemeenteraad zou voorleggen. Dat is thans wel gebeurd. De reactie van den Bioscoopbond, hier legde de heer De Hoop den nadruk op, is niet be doeld als proteststaking. Men wil slechts débacles voorkomen, die niet zouden kuxxnen uitblijven. Tot nu toe is het bioscoopbedrijf in het al gemeen tamelijk wel de crisis doorgekomen voor een groot deel is dit te danken aan de maatregelen die de bond in het belang dei- verschillende ondenxemingen trof. Was dit niet gebeurd, dan waren er reeds lang moei lijkheden geweest. Want het is niet alleen de vei'makelijkheidsbelasting van 20 percent, die vrijwel overal op het bedrijf drukt. De perso- neele belasting die op denzelfden grondslag op de bioscopen wordt geheven als op gewone woningen is er ook ïxog, evenals de zakelijke belasting op het bedrijf in Haarlem, de in- voeri'echten die de exploitatie vaix films druk ken, de omzetbelasting, de kosten wegeixs den keuringsdienst en tenslotte nog de rechten voor vergunningen. Daarom heeft het bestuur van den bond reeds een actie in voorbereiding om te komen tot verlaging van de vermake lijkheidsbelasting voor het bioscoopbedrijf tot 15 percent. Een rapport, dat aan den minis ter zal wordeix overgelegd, wordt opgesteld. Afgescheiden vaix den zakelijken kant van het voorstel van B. en W. van Haarlem, heeft het den Bioscoopbond gegriefd, dat men uit sluitend het bioscoopbedrijf verder wil belas ten. Naar de meening van het bestuur heeft men bovendien in het voorstel twee feiten door elkaar gehaald. Men roert de fiscale re denen aan en spreekt tegelijkertijd van een tijd van versobering, waarin, het bezoeken van vermakelijkheden als een weelde wordt aangerekend. Men vergeet, dat. wanneer men op dien grond belastingverhooging mogelijk acht, de opbrengst van de belasting ook min der zal worden en er geen fiscale vooruitgang zal plaats hebben. Verder vindt men dat uit het voorstel een mentaliteit, spreekt, die tegen het bioscoop bedrijf is gericht. Een voorstel tot- verhooging van belasting op alle vermakelijkheden zou niet met instemming zijn ontvangen, maar het had besproken kunnen worden. Dat de hoogere belastingdruk op den bezoe ker zou kunnen worden afgewenteld, zooals het voorstel meent, moet als een verouderde theorie worden beschouwd. Op de gronden, die wij reeds in ons blad van gisteren uiteen zetten, meent het bestuur van den Bioscoop bond te kunnen aannemen, dat de bezoeker alleen biljetten voor goedkoopere rangen zal nemen, of zelfs geheel wegblijven, onxdat voor hem eenige centen prijsverschil wel de gelijk verschil uitmaken, zooals reeds meer malen is gebleken. Zelfs wanneer de recettes gelijk zouden blij ven, zou het verder exploiteeren der theaters geen zin hebben, onxdat de bedrijven onmoge lijk 25000 meer aan belasting kunnen op brengen. Daarom is sluiting der theaters niet in de eerste plaats als ageeren bedoeld. Primair moet worden geacht dat men er toe ge dwongen is, omdat voortgezette exploitatie tot faillissementen moet leiden. Bovendien moet de gemeente in dat geval ook nog de 100.000 derven, die zij nu ontvangt. Ook zullen de ne ringdoenden er schade door ondervinden, wat in Groningen al het geval was. Ook vindt de Bioscoopboixd, die vast besloten is tot sluiting, wanneer het voorstel wordt aangenomen, het een ernstig punt van overweging de slui ting niet eerder op te heffen voor de vermakelijkheidsbelasting op de in komsten der bioscoopbedrijven op 15 percent is teruggebracht. Voor het uitvoering geven aan een derge lijke principieele en noodzakelijke sluiting acht het bestuur Haarlem bovendien juist een „aantrekkelijke gemeente", omdat des te ster ker het funeste ervan zal uitkomen, daar zij, die het zich kunnen veroorloven, Amsterdam sche theaters zullen bezoeken. De sluiting begint op den dag waarop de nieuwe verordening in werking zou treden, dat wil zeggen, wanneer zij bij K.B. is goed gekeurd, wat een kwestie van weken, doch ook van maanden kan zijn. Wat ontstemming over het dreigement van den bond betreft verklaarde het bestuur, dat zijns inziens daartoe geen reden bestaat, Men had voor het indienen van het voorstel den bond toch wel van het voornemen in kennis kunnen stellen. Dit is niet gebeurd. Men hoor de Zaterdag toevalligerwijze, dat de kwestie Woensdag reeds zou worden besproken. Er stond het bestuur niets anders te doen, dan van te voren duidelijk laten uitkomen wat zijn standpunt was. De waarschuwing moest niet als een dreigement worden opgevat. Men hoopte van ganscher harte, dat de Raad zich niet met het voorstel accoord zou verklaren. WELDADIGHEID NAAR VERMOGEN. Pandpoort Koningstraat. Waarom toch gedraald, een kleinigheid betaald. Aan ons idee, zóó sympathiek, toe stadgenooten vergeet dat niet. Weldadigheid bestaat reeds vele jaren. Helpt allen mee, de armen voor verdriet en zorg bewaren Postgiro 212793. Telefoon 11855 of 15445. Doodelijke aanrijding bij Halfweg voor het Hof. Procureur-generaal persisteert bij zijn eisch. AMSTERDAM, 8 Sept. Een inwoner van Haarlem heeft zich heden voor het Hof te verantwoorden gehad, ter zake dat hij. al dus de beschuldiging, door roekeloos rijden met zijn auto het bekende ongeluk op den Haarlemmerweg tusschen Halfweg en Haar lem op Goeden Vrijdag, 19 April 1935 waarbij een motorrijder die met een motor fiets een stilstaande auto passeerde, werd gedood zou hebben veroorzaakt. Het Hof heeft op 25 Juni in deze straf zaak een interlocutair arrest gewezen, waar bij het onderzoek niet volledig werd geoor deeld en een nader getuigenverhoor werd op heden gelast. De procureur-generaal had be vestiging van het vonnis der Haarlemsche rechtbank geëischt, waarbij verdachte tot f 2500 boete subs. 50 dagen hechtenis, zoo mede intrekking van het rijbewijs voor den tijd van een jaar was veroordeeld. Deze heeft zooals men weet steeds zijn onschuld betoogd, hij zou volkomen rechts hebben gereden en de motorrijder zou bij het passeeren van een stilstaande auto op de linkerhelft van het wegdek zijn gaan rijden. Het verhoor van vandaag betrof twee ge tuigen De eerste, een bloemist uit Haarlem, had zich na de zitting van het Hof in Juni tot verdachte gewend met de mededeeling, dat hij „er alles van afwist". Deze getuige, die zoowel het slachtoffe rals den automo bilist kende, was naar den president Mr. Jolles oderstreepte niettemin dadelijk na het ongeluk, waar hij zegt bij te zijn geweest, weggegaan. Getuige verklaarde, dat hij er vandoor was gegaan, omdat hij nog een ge vangenisstraf te goed had en hij bang was earresteerd te worden, en ook „omdat het onaangenaam was, indien het slachtoffer werkelijk schuld had aan zijn eigen dood". De president vond het ook vreemd, dat ge tuige zich niet had aangemeld, toen de zaak te Haarlem diende. „Ik zat toen net in de gevangenis", verklaart laatstgenoemde. Pi'es.: „Ja, met de waarheid hebt u het nooit zoo erg nauw genomen, u bent vijfmaal wegens oplichting veroordeeld, nietwaar?" Getuige verklaart nog, dat hij dien bewus- ben middag per auto van Halfweg naar Haar lem was gereden; hij had erge last van de zon'gehad. De motorrijder had hij zien na deren met een snelheid van 35 a 40 KM. Bij het voorbijrijden van de stilstaande auto had de motorrijder een zwaai naar links ge maakt. waarvoor volgens getuige geen reden was. Toen getuige de plek van het passeeren voorbij was. hoorde hij een zwaren slag, het ongeluk was gebeurd. Getuige handhaaft hardnekkig zijn lezing, dat de schuld bij het slachtoffer lag. Een Amsterdamsche chauffeur, de tweede getuige, die het ongeval uit de verte had zien gebeuren, meent, dat het plaats had op het oogenblik, dat verdachte en de motor rijder een stilstaande auto passeerden. Hij meent, dat de verdachte op het mid den en zeker niet op de linkerhelft van den weg reed. Pres. (tot verd.): „Hebt u nog iets te zeg- gen?" Verdachte: Ja, meneer de president. Ik heb aan de goede zijde gereden, rechts van den weg. Dat is de volle waarheid. De procureur-generaal Mr. A Baron van Harinxma thoe Slooten zegt in zijn requisi toir hecht aan deze getuigenverklaringen weinig waarde. De verdachte had in leder geval weer moeten wachten tot de motorrij der weer op zijn rechter helfft van den weg was gekomen. Aangenomen dan. dat het on geluk gebeurde op het moment, waarop verd. een stilstaande auto passeerde. Spreker per sisteert tenslotte 'oij zijn eisch tot bevesti ging van het vonnis der rechtbank (2500 gulden boete en een jaar intrekking van het rijbewijs). De verdediger Mr. A. Bruch besprak nog maals uitvoerig de gebeurtenis van dien mid dag. Spreker was van meening', dat het ongeluk niet aan verdachte was te wijten, zoodat hij met klem op vrijspraak aandrong. Niemand immers heeft aannemelijk kunnen maken, dat verd. links reed. Arrest 22 September. „De Dijken breken", door Cor Bruyn, met illustraties van Jan Lutz en uit gegeven bij G. B. van Goor Zonen's Uitgevers Mij. N.Y. Dit is een boek dat niet alléén, maar dan toch voornamelijk voor de jeugd geschreven is. Historisch gegeven is de watersnood van 1916 in Waterland, dus dicht aan de Zuider zee. Om dit gegeven heeft de schrijver een verhaal over de boerenbevolking gesponnen, en het heele boek is als het ware doortrok ken van de sfeer van het buitenleven. Als „de dijken breken" bereikt de spanning in dat leven haar hoogtepunt, een spanning, die Cor Bruyn in zijn verhaal door korte, krach tige zinnen zeer duidelijk voelbaar maakt. Iedereen redt wat er te redden valt, ruzies worden vergeten en men helpt elkander in het groote gevaar, de watersnood. Dit is niet een gewoon kinderboek, maar het zal zijn weg tot de lezeressen en lezers wel vinden. Jan Lutz heeft met zijn kleine plaatjes in den tekst een aardig effect bereikt. George Kettmann Jr. over kunst en gemeenschap. In een brochure, uitgegeven bij de Uitg. Maatschappij „De Amsterdamsche keurka- mer" heeft George Kettmann Jr. zijn opvat- tiixg van de kunst en haar plaats in leven en gemeenschap uiteengezet. Kettmann stelt zich hierbij op fascistisch standpunt. Exjimenopleid. Hugas, Elgersma, Potgieser bericht den aanvang harer HAARLEMSCHE cursussen Ter inschrijving, uitsluitend van M.O.- en S.P.D.-candidaten zal de heer P. J. POTGIESER DONDERDAG 10 SEPT. van 7.30 tot 9.30 uur, in ons Secretariaat, PARKLAAN 79, HAARLEM, een laatsten spreekuur houden. Prospectus aldaar vooraf beschikbaar. TELEFOON 16372. De Heer en Mevrouw JACQUES VAN VELSEN— SCI-ILUTER geven met groote vreugde kennis de geboorte van hun dochter WILHELMÏNA LOUISE MARIA. Haarlem, 7 September 1936 Zonnelaan 11 Inplaats vnn kaarten. Verloofd: JANNA KLAASSEN en FRANS K. HOPPEN BROUWER (Geen ontvangdag) Haarlem N., 5 Sept. 1936 Heden ontsliep in vollen vrede, in het Diaconessen- huis, onze lieve Man, Va der. Behuwd- en Groot vader Hendrik Keppel in den leeftijd van 62 jaar. Haarlem, 7 Sept. 1936 Karei van Manderstr. 70 Uit aller naam: W. KEPPEL-ESVELDT De teraardebestelling zal plaats hebben op Donder dag 10 Sept. a.s. te 12 uur op de Algem. Begraafpl., ingang Kleverlaan. door ons gestoomd, zien er steeds KEURIG HELDER It en worden weer wollig en arm. De behandeling in onze fa briek is dan ook iets bijzonders. DE PRIJZEN ZIJN ENORM VERLAAGD NETTE MEISJES gevraagd voor de mangel- en vouwtafel. Aanmelden Stoomw. „FEMINA" Regentesselaan 4 0 b. d. Julianalaan, na 5.30 Regentes selaan >9. F. REUS PRAKTIJK HERVAT Tandarts AFWEZIG tot 15 September Waarnemer: Tandarts Kortoweg, Van Eedenstraat 13 De curator in het faillissem van A. KRAAN, houder van een Woningbureau te Haarlem, deelt mede. dat de eenige, door den EA Heer Reehter-Commissaris goedgekeurde uitdeel ingelijst ter Griffie van de Arrondlssements- Rechtbank te Haarlem is neerge legd. om aldaar gedurende 10 da gen ter kostelooze Inzage van de schuldeischers te liggen. De curator: Mr. SILVAIN GROEN Haarlem, 7 Sept. 1936 Leert Boekhouden Les aangeboden door gediplo meerd vakleeraar. Opl. v. d. prak tijkexamens. Privaatles 5.p. m. 2 pers. 8 p. m. Verdere inl. "s av. S10 uur Kleverp.weg 80, Tel. 16107. vanaf 7.50 p 3 mnd. ENGELSCH DUITSCH FRANSCH Groote Houtstraat 50. Haarlem VERKOOPHUIS DE RIDDER, taxeert dagelijks gratis uw goederen. Taxatieprij zen worden zoo noodig direct uitbetaald II. W. DAMES, Ridderstraat 24 Telefoon 16910 S. J. DE GOEDE vraagt voor de cassa's. Zijlstr. bij de brug Moderne Gymnastiek Clubs v. d. h. en k. Speciale mid dag- en avondclubs v. geh. dames (m. muz.). Ook prlvélessen. Jules Kammeijer CRAYENESTERS1NGBL 2 hk. Lanckhnrstluüii. Heemstede Tel. 29380 Mevr. HARTJENS. Jul. v. Stolb.- 1., 35, Aerdenhout. vraagt goede Hulp in de Huishouding met mond. getuigen, 83 uur. Loon 5. Aanm. na 7 uur Fabriekskantoor zoekt, voor zo mogelijk directe ln dienst treding een flinke Steno-Typiste Brieven met opgaaf van verlangd salaris en vroegere werkkring no. 5386 bur. van dit blad Wordt gevraagd: Kantoorervaring gewenscht. Br. no. 5384 bur. van dit blad van 85 uur. 6.50 per weel Aanmelden Zijl weg 158 Juffr., 27 j.. flinke verschijning zag zich gaarne geplaatst ln de HUISHOUDING liefst hij Heer alleen of ln kl. ge zin. Pr. ref. Br. no. 5383 bur. van dit blad Gevraagd: EN EEN PICCOLO ter assistentie aan de kachel en in de garde manger. Aanmelden Automatiek Fluks, Gr, Houtstr. Tcelin. ondcrl. JONGELUI govr. ln alle steden v. h. land, v. bek. Techn. Ultg. Mij. Goede verdien ste. Br. H. D. J. Adv. Bur. v.h. Alta, Utrecht. te huur aan het Spaarne, gem. Haarlem. Br. no. 53S2 bur, van dit bla.d diverse étages Koninginneweg vanaf 25 p. mnd. Inl,: Make laarskantoor G. SPANJAARD, Raamsingel ISa, tel. 143CS14717 Haarlem en J. C. DOORMAN Val- kenhurgerlaan 10, Heemstede, tel. 29213. HUISEIGENAREN Kalm overleg wijst U den weg! Wilt U een betrouwbaar Make laar om uw huis te verhuren? Dan naar H. P. v. d. Aardweg. Klever- parkwee 225, Bijkantoor Schouw tjeslaan 55, telef. 11310. Oud Hoofdambtenaar Gemeente Am sterdam. Een GROENTJE ln HAAR- LEM'S DAGBLAD Is het beste middel.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1936 | | pagina 3