^WEERBERICHT
Nog enkele dagen
Echte
Wales Antrachiet
MAANDAG 21 SEPTEMBER '19.T6
HAARCE M'S D A G B C X D
2
Comité bestrijding gevolgen
werkloosheid.
Een collecte.
HOp 3 October 1936 zal het Comité tot
Bestrijding van de Gevolgen der Werkloos
heid te Haarlem andermaal een beroep doen
op de bui-gerij met het verzoek een bijdrage
te willen afstaan, teneinde het werk van
het Comité te kunnen voortzetten.
Het is helaas niet noodig in den breede
uiteen te zetten, dat het Comité als Crisis
Comité zijn werkzaamheden nog niet kan
stopzetten, omdat de nood in vele gezinnen
in onze stad nog altijd vraagt hulp te ver
leenen, waar zulks het meeste dringt.
Het Comité weet uit ervaring, dat de Haar-
lemsche burgerij bij alle vorige collectes niet
heeft nagelaten, den zoo noodigen steun te
verleenen en het hoopt van harte, dat op
3 October zal blijken, dat men bereid is op
nieuw hulp te verleenen en het Comité in
staat te stellen zijn arbeid voort te zet
ten.
Een verloting
onder collectanten.
Aan het zich opgeven als collectant is dit
jaar een bijzondere attractie verbonden. Er
zijn n.l. een aantal prijzen disponibel om on
der notarieel toezicht te worden verloot on
der degenen, die aan de collecte hebben deel
genomen. Als hoofdprijs komt allereerst een
schitterend Pliilips-Radiotoestel, ook inge
richt voor Ultra-korte-golf, ter waarde van
f 195; verder zijn door onderstaande firma's
de volgende artikelen beschikbaar gesteld:
Fa. Gebr. v. Brederode, Gr. Markt 21 vul
penhouders.
Cacao- en Chocoladefabriek Droste, doozen
bonbons en «pastilles.
Cacao- en Chocoladefabriek Union, doozen
bonbons en pastilles.
Fa. G er zon. Gr. Houtstraat 54 zijden dassen
doosjes met zakdoeken en damestaschje.
Fa. S. J. de Goede, Zijlstraat 13, schemer
lampje.
Fa. Wed. L. de Jong Groote Houstraat 82,
porcel. theeservies.
N. N., 12 zijden dassen.
Parfumerie Tip-Top, Paarlaarsteeg 37, Eau
de Cologne en zeep.
Fa. J. M. Stap, Gr. Houtstraat 63, Foto
albums.
Fa. Vroom en Dreesmann, Eau de Cologne
en zeep.
c. voor het gebruik van het lokaal den ge-
toestel.
AI deze prijzen zijn tentoongesteld in het
perceel Koningstraat 8.
Wie op een of meer dezer prijzen kans
wi' maken, geve zich vóór 30 September a.s.
op als collectant of collectriee aan het bureau
van het Comité. Lange Begijnestraat 13rood
hoek Klokhuisplein, onder vermelding van
naam. adres, leeftijd, buurt waaraan men
de voorkeur geeft en tevens in welke perio
de' m men wenscht te collecteeren.
Er zijn n.l. 3 perioden van 811 uur, vai:
11—2 uur en van 25 uur.
Voor elke periode heeft men een kans;
wie zich dus voor 3 perioden opeeeft, maakt
3 kansen op bovenstaande prijzen.
Men houde er rekening mede, dat men den
leeftijd van 14 jaar moet bereikt hebben om
te mogen collecteeren.
Alleen bij vroegtijdige aanmelding kan met
bijzondere wenschen rekening worden ge
houden.
PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE
RADIO CENTRALE OP DINSDAG 22 SEPT.
Progr. 1. Hilversum II (Huizen).
Progr. 2. Hilversum I.
Progr. 3. 8.Keulen. Concert door Kamer
orkest o.l.v. H. Hagestedt. 8.20 idem „Kalen-
derblatt''. Tijdsein. Weerverwachting. Water
stand. 8.30 idem Gymnastiek voor de vrouw.
8 45 Diversen. 10.05 Keulen. Tijdsein. Nieuws
berichten. Waterstandberichten. 10.50 idem
Kindergarten. 11.20 Parijs Radio. Populair
Concert o.l.v. Jean Clergue. 12.20 Brussel
Vlaamsch. Gramofoonmuziek. 12.50 idem,
Weerverwachting. 12.51 Concert o.l.v. Walter
Ferron. 1.20 idem. Gesproken Dagblad van
het N.I.R. 1.30 Dansmuziek o.l.v. Stan Bren-
ders. 1.50 idem. Gramofoonmuziek. 2.20
Deutschlandsender. Allerlei von zwei bisdrei.
2.35 Keulen. Vervolg Allerlei von zwei bis drei.
3.20 Parijs Radio. Gramofoonmuziek. 4.05
Deutschlandsender. Mille Sagawe bespeelt
Cinema orgel. 4.20 Keulen. Populair concert
oJ.v. Willi Libiszowski. 5.20 Brussel Vlaamsch.
Concert o.l.v. Walter Feron. 6.05 idem. Kinder
uurtje. 6.50 idem. Gramofoonmuziek. 7.
Keulen. Populair Concert o.l.v. Leo Eysoldt.
8.05 idem. Momentaufnahme. 8.20 Brussel
Fransch. Het Omroeporkest o.l.v. Paul Gason.
9.20 Keulen. Für Sorgen sorgt das liebe
Leben. Orkest en Omroepkoor. 10.20 Brussel
Vlaamsch. Gesproken Dagblad van het N.I.R.
10.30 idem. Gramofoonmuziek. 10.50 Berlijn.
Populaire en Volksmuziek.
Programma 4. 8.Brussel Vlaamsch. Gym
nastiek. 8.20 idem. Tijdsein. Gramofoonmuziek
8.30 idem. Kroniek van de Dag. 8.40 idem.
Gramofoonplaten. 8.45 idem. Gesproken Dag
blad van het N.I.R. 9.idem. Gramofoon
muziek. 10.35 Londen Regional. Korte Gods
dienstoefening. 10.50 idem. Tijdsein van
Greenwich. Weerbericht. 11.05 idem. Het
Cinema Orkest o.l.v. Sydney Phasey. 11.50
idem. Het BBC-orkest o.l.v. Crawford Mac-
Nair. 12.50 idem. Gramofoonmuziek. 1.35 idem
Orgelrecital door C. Stanley Grundy. 2.50
idem. Geiger en zijn Orkest. 3.20 idem. Het
Stedelijk Orkest van Margate o.l.v. H. Lodge.
4.50 Droitwoch. Het Hongaarsch Zigeuner-
Orkest. 5.05 idem Gramofoonmuziek. 5.35
idem. Dorothy Hogbens Ensemble. 6.20 Di
versen. 6.45 Droitwich. Het Lesley Bridge-
water Kwintet. 7.35 idem. Frank Merrick,
piano. 8.20 Fictrional Fame en Parade van
Joan Young. 8.45 Londen Regional. May Blith
sopraan. 9.05 idem. Promonadeconcert in
Queens Hall o.l.v. H. Wood. 9.55 Londen
Regional. Het Karl Caylus Ensemble. 10.30
Droitwich. Het BBC-Orkest o.l.v. Joseph
Lewis 11.35 idem Maurice Winnick en zijn
Orkest. 11.50 idem. Dansmuziek (gr.pl.)
Programma 5. van 8.v.m. tot 7 n.m.
Diversen.
7.Eigen Gramofoonplatenconcert:
Bekende ouverturen.
1. Aufforderung zum Tanz. Staatskapel te
Berlijn.
2. Ouverture Leichte Kavallerie. Staatsopera
Orkest van Berlijn.
3. Ouverture Dichter und Bauer. Dajos Bela
met 200 medewerkenden.
4. Ouverture Si j'étais Roi. Opera Orkest
van Berlijn.
5. Ouverture aL Princecse Jaune. Philhar-
monisch Orkest.
6. Ouverture Maria. Staatsopera Orkest.
7. Ouverture Banditenstreiche. Symphonie
Orkest.
Van 8.— tot 12.— Diversen.
R.-K. Studieclub „Graficus".
Een belangwekkende tentoonstelling.
Zaterdag en Zondag werd in het gebouw
der St. Josephs-Gezellenvereeniging in de
Jansstraat, ter gelegenheid van het vijfjarig
bestaan der R.K. Studieclub „Graficus" een
interessante tentoonstelling op grafisch ge
bied gehouden.
Zij werd Zaterdagmiddag in tegenwoordig
heid van veie belangstellenden geopend: o.m.
waren afgevaardigden aanwezig van zuster
organisaties te Amsterdam, Alphen aan den
Rijn, Utrecht, Den Haag en 's-Hertogenboseh.
De heer C. J. Selhorst, voorzitter der ten
toonstellingscommissie, sprak een openings
woord en dankte allen die tot het welslagen
der tentoonstelling twaarvan de organisatie
niet gemakkelijk is geweest) hadden mede
gewerkt: hierbij waren verschillende firma's
in en buiten Haarlem.
De tentoonstelling, zoo zette spr. uiteen, had
een tweeledig doel: den vooruitgang der tech
niek aan te toonen en de aandacht van de
vaklieden daarop te vestigen, opdat zij zullen
trachten, steeds meer vakkennis te krijgen
en; den leek -te laten zien, hoe goed druk
werk kan zijn.
De heer Selhorst eindigde met woorden van
gelukwensch voor de Studieclub en met den
wensch dat de club verder zal groeien en
bloeien.
Daarna sprak de heer J. J. van Kolk, voor
zitter van Graficus", die de omstandigheid
releveerde, dat de viering van het eerste
lustrum der studieclub ongeveer samenviel
met het spoedig te vieren zilveren jubileum
der afd. Haarlem van den Ned. R.K. Grafi-
schen Bond. Spr. dankte voorts het Vakkun
dig Bureau van genoemden Bond, dat steeds
een groote stuwkracht is geweest en ook de
Tentoonstellngscommissie, inzonderheid voor
zitter en secretaris. Voorts heette de heer van
Kolk de zusterorganisatie welkom, dankte
alle medewerkenden, in 't bijzonder de N.V.
Vereen. Kon. Papierfabrieken van Gelder
Zonen en vestigde er in 't bijzonder de aan
dacht op, dat de studieclub voor werklooze
vakgenooten een uitstekende gelegenheid
biedt om hun vakkennis te vergrooten.
Hierna verklaarde spr. de tentoonstelling
voor geopend.
Wat er te zien was.
'Adv. Ingez Mea.i
HET TOONEEL.
Onschuldige Meisjes.
Myra Ward, de jonge actrice, die in het
vorige .^izoen reeds herhaalde cnalen in
kleine ï^len o.a. in Ping-Pong heeft
bewezen een sterk persoonlijk talent te be
zitten, heeft thans in Onschuldige Meisjes
haar groote kans gekregen en in de rol van
Mary Tilford op de meest overtuigende ma
nier het bewijs van haar ras-talent gegeven.
Voor Myra Ward was de opvoering van dit
Amerikaansche drama dan ook in de eerste
plaats een zeer groot succes.
Dit succes was te opmerkelijker, omdat deze
Mary Tilford wel precies tegenovergesteld is
aan de onschuldige, lieve ingénues, waarmee
vroeger jonge actrices hun naam maakten.
Een abjecter meisjes-figuur dan dit verdor
ven, amoreele schepseltje zagen wij zelden
op ons tooneel. Zóó'n weerzin wekte dit meis
je bij het publiek, dat de zaal eenige malen
hoorbaar in haar afschuw reageerde, zooals
men dit vroeger bij de slechte daden van een
marqué, wel placht te doen. Om dan ondanks
dat toch nog de overwinning weg te dragen,
zóó dat het pubiek haar een wanne ovatie
bracht, is voor Myra Ward wel het grootste
compliment. „IJzig-mooi", zoo kwalificeerde
Zaterdag een oudere dame zeer juist en ka-
rakieristiek dit spel, dat in zijn geraffineerd
heid', met een opmerkelijke scherpte, precies
zonder een moment te veel of te weinig
gaf wat de rol vroeg.
Zijn er zulke voor haar omgeving zoo ge
vaarlijke meisjes? Ik zou het niet durven ont
kennen, al zijn ze gelukkig hooge uit
zonderingen. In dit jonge meisje schuilt reeds
de vampier, die zij later zal worden. Met haar
abjecte neigingen en haar intuïtief aanvoelen
van de zwakheden harer omgeving, beheerscht
zij de meisjes op de kostschool zoowel als haar
grootmoeder. Zij fantaseert leugens, simuleert
ziektes, enkel om haar doel te bereiken, zij
stuurt bewust op het ongeluk van haar leera-
ressen af, die zij haat. En dit gelukt haar zon
der moeite, omdat de schrijfster en dit
lijkt mij een fout van het stuk haar hier
toe al te weinig obstacles in den weg legt. Dat-
een oude, in haar liefde voor haar kleinkind
wat verdwaasde dame er in vliegt en de leugens
van het meisje onmiddellijk voor waarheid
aanneemt, kunnen wij nog gelooven, maar
dat een heele stad en vooral de rechtbank
niet de waarheid van de leugen hier onder
kennen, lijkt ons niet goed aannemelijk. De
schrijfster laat wijselijk de rechtzitting,
waarin de zaak van de gedupeerde leerares-
sen, die de grootmoeder van Mary Tilford
wegens laster hadden aangeklaagd in de
pauze houden en maakte het zich daardoor
nog al gemakkelijk. Zou werkelijk een rechter
niet hebben ontdekt, dat Rosalie Wells die
toch geen slechte aanleg had en enkel uit
angst en zeer onhandig voor Mary
loog onwaarheid sprak? Veel respect kun
nen wij voor die rechters niet hebben.
Maar de schrijfster had dit noodig voor het
laatste bedrijf. Zij wilde ons laten zien. hoe
een enkel kind het geluk van twee totaal on
schuldige vrouwen geheel kan vernietigen,
enkel door hen op de meest vuige manier te
belasteren. Geheel overtuigen deed de schrijf
ster ons niet. Het stuk maakte op mij een
min of meer pijnlijken indruk, niet zoo zeer
om het precaire onderwerp het verdacht-
maken der verhouding tusschen de 2 leerares-
sen dan wel om de al te zwart geteekende
gevolgen daarvan. De schrijfster wilde het
alles zoo somber mogelijk teekenen en schoot
daardoor haar doel voorbij. Zij forceerde de
handeling en gaf een sterk uitzonderings
geval
O zeker, er waren in dat laatste bedrijf zee.r
treffende jnomenten.. Prachtig was bijvoor
beeld de scène tusschen Karen Wright een
der 2 leeraressen en haar verloofde, die
twijfelde aan de onschuld van Karen. Dit
was zuiver menschelijk en daarom ontroe
rend. Dat Martha Dobie de andere leera-
res zich door de modder, waardoor zij ge
sleept wordt, plotseling bewust wordt van
„Tiaar eigen natuur en zich zelf daardoor
verafschuwt, kunnen wij aannemen, maar
dat zij zich daarop plotseling maar dood
schiet, dat is een dramatische oplossing,
welke wij minder gemakkelijk kunnen accep
teeren. Dit is een willekeurigheid van de
schrijfster. En nog moeilijker konden wij de
houding van Karen Wright aanvaarden in
het laatste gedeelte van dit drama. Het ge
sprek tusschen de oude mevrouw Tilford, die
plotseling overtuigd van de leugen van haar
kleindochter, Karen vergiffenis komt vragen,
welk gesprek gehouden werd terwijl in de
kamer daar vlak naast de doode Martha Do
bie lag. was voor mij louter tooneel. Wij in de
zaal dachten telkens aan de doode, die voor
de anderen blijkbaar al niet meer bestond.
Het slot is dan ook bepaald zwak.
Zoo is mijn bewondering voor dit stuk niet
onverdeeld, al erken ik gaarne, dat Lilian
Hellman zich in vele opzichten een tooneel-
schrijfster van niet gewoon talent in dat
schrijnende, wreede stuk toont. Vooral in de
teekening van de abjecte meisjesfiguur is
zij verbazend knap geweest en ondanks de
huivering voor zulk een gevaarlijk wezen
kunnen wij haar artistiek aanvaarden.
Onder de leiding van Cor van der Lugt
Melsert heeft het Rotterdamsch-Hofstad
Tooneel van Onschuldige Meisjes een voor
treffelijke, fijn-afgestemde voorstelling ge
geven. De regie heeft alles, wat zweemde
naar melo-dramatiek of pathetiek wegge
werkt. Van der Lugt heeft het geheel in een
trieste, grauwe sfeer zoo sober mogelijk
aan het slot misschien wel eens wat te sober
gehouden. De dames Van der Lugt Mel-
sert-van Ees en Mimi Boesnacli hebben als
de leeraressen prachtig gespeeld. Heel fijn
liet Mimi Boesnach reeds in het begin ons
voorvoelen, dat zij anders don de gezonde
Helen was en haar bekentenis in m kwam
dus niet onverwacht. Mevrouw Van der Lugt
Melsert had haar mooiste moment in haar
gesprek met Dr. Joseph Cardin, haar ver
loofde, zeer sympathiek, natuurlijk en zoo
als het moest wat provinciaal door Theo
Frenkel gespeeld. Er zullen weinigen in de
zaal zijn geweest, die niet onder den indruk
kwamen van dit sobere maar innige spel van
mevr. Van der Lugt Melsert in deze scène.
Zeer mooi en volkomen in den stijl van dit
stuk was ook de oude mevrouw Tilford,
hoogst gedistingeerd en ondanks haar be
grijpelijke geborneerdheid, volkomen
menschelijk. Dat de heele stad dadelijk op
haar telefoontjes reageerde en de meisjes van
de Kostschool, die toch zoo veel van Karen
hielden, niets konden doen om de toch ook
bij hen niet beminde Mary te ontmaskeren,
moeten wij aan de schrijfster wijten.
Wij herinneren ons van vroegere opvoerin
gen o.a. van Frühlingserwachen hoe
zuiver Van der Lugt meisjes weet te doen
uitbeelden door zijn actrices. Ook nu troffen
ons deze kostschoolmeisjes door hun voortref
felijke typeeringen, het meest wel Else Wil-
lard in het zeer moeilijke rolletje van Rosalie
Wells. Emmy Heymans—Snijders wist nu en
dan een anderen toon in het stuk te brengen
als mevrouw Lily Moiler, een wat wonderlijk
schepsel op deze kostschool en in het drama.
Dat er om dit stuk ..gerucht" zou ontstaan,
was te verwachten. Het is hier een zelfde
soort geval als met het indertijd gespeelde]
„La Prisonnière", dat tusschen 2 haakjes
ee« veel sterker en in zijn tragiek ontroeren
der drama was. Er zullen bij zulke onder
werpen altijd 2 partijen zijn, die zich pro- en.
contra opvoering verklaren. Wij zullen ons
hierin geen partij stellen, maar willen alleen
constateeren, dat het stuk hoogst ernstig be
doeld is in de vertaling zouden enkele
gedeelten zonder eenige schade, wat meer
„versluierd" kunnen worden en bij het
publiek een oprecht en groot succes had.
J. B. SOHUIL.
LUDAMUS.
De R. K. Tooneelvereeniging Ludamus
van welke vereeniging wij ons nog steeds met
genoegen een alleraardigste opvoering van
Vadertje Langbeen herinneren heeft gis
teren in onzen Stadsschouwburg het seizoen
der dilettanten ingezet met een voorstelling
van „De 7 Sleutels van Baldpate". Pastoor
Schalken van de Lidvina Parochie sprak bij
het begin van den avond een woord van op
wekking tot het publiek om donateurs voor
Ludamus te werven; de volle zaal was er het
bewijs van dat het werk van deze vereeniging
in ruimen kring gewaardeerd wordt.
Ludamus had het zich met De 7 sleutels van
Baldpate moeilijker gemaakt dan indertijd
met Vadertje Langbeen. Deze mysterieuze
geschiedenis werd niet voor niets door den.
bewerker Van Kerckhoven bij de opvoering
van Comoedia een vroolijk griezelstuk ge
noemd. Het is feitelijk een min of meer paro
distische droom van een door het lezen van
griezellectuur overspannen geest en dit moet
in de opvoering ook steeds merkbaar zijn.
Daarom is dit stuk zwaarder te spelen dan een
gewoon detective-verhaal.
De 7 Sleutels van Baldpate ging dan ook
feitelijk nog boven de kracht der leden van
Ludamus. De spelers wisten maar zelden de
griezelsfeer op het tooneel te brengen en het
ontbrak dooi'gaans zoowel aan spanning als
aan de vroolijkheid. Wanneer dilettanten toch
eens beseften wat dynamiek en tempo voor 't
tooneel beteekenen! Want juist hierin schoten
de spelers gisteren telkens tekort.
Het was opmerkelijk hoe verschillend de
opvoering van Ludamus in de afwisselende
tooneelen was. Zoo waren er tooneeltjes, die
zeer goed slaagden zooals de worstelpartij
in II, de overrompeling eerst van Magee en
later van den inspecteur van politie en voor
al het vroolijke einde van de komedievertoo-
ning, dat werkelijk uitstekend was maar
daarnaast waren er ook telkens gedeelten,
waarin het tooneel letterlijk „stond" en er
van samenspel niet veel sprake was. Groote
hilariteit wekte het niet afgaan van den re
volver en Lou Max had niet de tegenwoordig
heid van geest van den acteur, die. voor het
zelfde geval geplaatst onmiddellijk uitriep:
„Zoo sterf dan door mijn duim!" Wel worgde
hij ten slotte Myra Thornhill, maar hij deed
dit niet dan nadat anderen hem hiertoe den
raad hadden gegeven. Men kan het een di
lettant niet al te ernstig aanrekenen, dat hij
zich niet uit een zoo moeilijke positie weet
te redden, maar heel dit tooneel bewees
toch, dat er nog wat aan de voorbereiding
ontbrak.
De rol van Magee eischt levendiger, opge
wekter en vooral stuwender spel dan de
speler van Ludamus vermocht te geven. Magee
moet de ziel van het geheel zijn en door zijn
spel vaart en fantasie aan de vertooning
geven, wat wij van den dilettant, die de rol
vervulde, moeilijk kunnen zeggen, al had hij
dan ook goede momenten. Het meest in den
geest van het stuk speelde Peter, het „spook"
en Jiggs Kennedy, de inspecteur van politie.
En ook de eigenaar van Baldpate was lang
niet slecht en wist kleur aan 't slot te geven.
Mary Norton was een aardige tooneelverschij-
ning en ook Myra Thornhill mocht er zijn.
Van de aankleeding was veel werk gemaakt.
Het tooneel zag er voor een zoo unheimisch
oord als Baldpate zelfs wat te gezellig en
comfortabel uit. Met genoegen zagen wij de
nieuwe manteaux, die de heer Deinum heeft
laten maken, een werkelijke verbetering van
onzen schouwburg, die hard en hard noodig
was.
Al waren er dus in de opvoering gisteren
nog al wat lacunes, dit belette toch niet, dat
het publiek zich uistekend met deze myste-
rieuse geschiedenis vermaakte, zoodat de
spelers over het succes niet te klagen hadden.
J. B. SCHUIL.
KALENDER VROUWEN VREDEBOND.
In voorbereiding is de uitgave van een ka
lender voor het jaar 1937 van den Alg. Nederl.
Vrouwen Vrede bond. Het schild zal de beelte
nis dragen vcan Desiderius Erasmus naar
Quinten Matsijs.
De bladen van de weken zijn voorzien van
passende spreuken.
GARAGE A. F. KORS BESTAAT 12 Vè JAAR.
Dinsdag 22 September zal het 12!/2 jaar ge
leden zijn. dat de heer A. F. Kors op het Scha
penplein een reparatie-inrichting annex stal
ling voor antomobielen opende. Na I's jaar
trok de heer Kors naar den burgwal, waar zijn
garage nu nog steeds gevestigd is.
De clientèle van den heer Kors zal zeer ze
ker meeleven in dit voor hem zoo heuglijke
jubileum.
De zomer is voorbij.
Het spijt ons. beste lieden,
't Wordt nu weer kolentijd,
Dat is: PERQUIN ontbieden
(Adv. Ingez. Med.)
AGENDA
MAANDAG 21 SEPTEMBER
Kinderhuissingel: Circus van Bever.
Palace-Filmac: 11—5 uur: Doorloopend 50
minuten wereldnieuws.
Cinema Palace: „Huwelijksnacht" met
Gary Cooper en Anna Sten in de hoofdrollen.
7 en 9.15 uur.
Frans Hals Theater: Rubber, naar het boek
van mevr. Szekely-Lulofs. 2'.30, 7 en 9.15 uur.
Luxor Sound Theater: „Getrouwden
niet getrouwd". 2.30, 7 en 9.15 uur.
Rembrandt Theater: „De Gevangene van
het Haaien-eiland". 2.30, 7 en 9.15 uur.
DINSDAG 22 SEPTEMBER
Gebouw Vroom en Dreesmann: Modeshow.
Remonstrantenhuis. Wilhelminastraat 2'2:
Bijeenkomst Ned. Ver. van Spiritisten „Har-
monia", 8.15 uur.
Chr. Ger. Kerk, Raaks: Tijdrede Prof. G.
Wisse, 8 uur.
Nassauplein 46: Vergadering Kamer van
Koophandel. 8 uur.
Kinderhuissingel: Circus van Bever.
Palace-Filmac: 11—5 uur: Doorloopend 50
minuten wereldnieuws.
Bioscoopvoorstellingen s middags en des
avonds.
Overveen: Bazar in Elswout.
Wat op de expositie te zien was, was bui
tengewoon interessant, niet alleen voor een
vakman maar ook voor den leeek.
Prachtige voorbeelden van diepdruk hebben
wij er gezien: schitterend gekleurd reclame
drukwerk Dat de techniek steeds voortschrijdt
blijkt wel hieruit, dat tegenwoordig het
drukken van een gekleurde plaat met één foto
kan worden volstaan, terwijl daar vroeger
drie foto's van eenzelfde beeld voor noodig
waren.
Frans Bosen, kunstenaar in zijn vak zond
in de afdeeling hoogdruk een prachtige col
lectie linoleumsneden in. Zeer fraaie kalen
ders trokken hier o.m. de aandacht.
De Amsterdamsche Lettergieterij exposeer
de verschillende lettersoorten en de jubilee-
rende Studieclub ..Graficus" tal van ontwerp-
teekeningen.
Interessant was ook de afdeeling „Gruwel
kamer" genoemd. Hier kon men zien, hoe
drukwerk niet moet zijn!
Zeer uitgebreid en belangwekkend was ook
de stand van de N.V. Vereen. Kon. Papier
fabrieken Van Gelder Zonen, waar de bezoe
kers eenig idéé kregen van de papierfabricage
in het algemeen en het vervaardigen van
krantenpapier, pakpapier, fijn postpapier en
het meest houdbare lompenpapier, (dat o.m.
gebruikt wordt voor registerpapier en gelds
waardig papier) in het bijzonder.
De tentoonstelling was een druk bezoek
overwaard.
ORGELBESPELING
in de Groote- of St .Bavokerk te Haarlem,
op Dinsdag 22 September 1936 's avonds van
8.159.15 uur, door den heer George Robert.
Programma:
1. Passacaglia J. S. Bach.
2 Passacaglia H. Andriessen.
3. Passacaglia S. Karg-Elert.
VAKCURSUS VOOR KELLNERS VAN DEN
R.K. BOND VAN HOTEL-, CAFé- EN
RESTAURANT GEëMPLOYEERDEN.
De afdeeling Haarlem van den Nederland-
schen R.K. Bond van hotel-, café- en restau
rant geëmployeerden „St. Antonius" zal Dins
dag, 22 September des middags de eerste les
houden van de door haar ingestelde vakcur
sus voor kellners. De afdeelingssecretaris heeft
de leiding hiervan op zich genomen.
Wanneer de afdeeling over het resultaat
tevreden is zal zij in Januari de cursus uit
breiden met lessen in de Fransche taal en
Esperanto.
BAZAR VAN DE SPEELTOXVEREENIGING
„IVIEERLEBOSCH".
In het door tientallen spelende kleuters
omgeven clubgebouw van de Speel tuin ver
eeniging „Meerlebosch" stonden Zaterdag tal
van tafels, beladen met een enorm aantal
dingen, die de kosten van het speeltuinwerk
moesten dekken. Er werd namelijk een bazar
gehouden. Er waren kleertjes, handwerken,
schilderijtjes, allerlei voorwerpen die in een
huishouden te pas kunnen komen, versnape
ringen, consumptie-artikelen, zelfs rotstuin-
t,jes-in-miniatuur, allemaal voorwerpen, die
bij een bazar hooren.
Bovendien was er een grabbelton, een rad
van avontuur, een afdeeling waar men kon
ringwerpen om de meest verschillende din
gen. een soort kegelspel enz. enz.
De heer Ruppert. de voorzitter der vereeni
ging, opende den bazar waarvoor al veel be
langstelling bestond met een korte toespraak
De kosten van het speeltuinwerk, dat de
maatschappij zoo ten goede komt, zoo zeide
hij, moeten worden gedragen door de ouders
en door de overheid. Vele ouders zijn in de
zen tijd door werkloosheid getroffen en kun
nen onmogelijk bijdragen in de kosten. De
steun van de overheid is bovendien ook zeer
beperkt, dus moet men het geld op andere
wijze zien te krijgen. Met cijfers van de re
sultaten van het vorige jaar lichtte spr. toe
welke bedragen de directe arbeid voor de
kinderen had gekost en hoe die gelden wa
ren uitgegeven.
„Zij. die ons nu hebben geholpen met de
voorbereiding van den bazar hebben dat al
les gratis gedaan, vervolgde hij. De vereeni
ging heeft zich slechts het materiaal voor de
verschillende voorwerpen moeten aanschaf
fen, terwijl vele ouders ook nog zelf mate
riaal gaven en de bewerking is geheel door
de leden geschied".
Namens het bestuur bracht hij in de eer
ste plaats dank aan het damescomité, dat de
bazar voorbereidde. Voorts dankte hij alle
gevers en medewerkers en belangstellenden
ên eindigde met den wensch, dat de op
brengst zoo zou zijn, dat het banale geluid
van het geld ditmaal als muziek in de oorer
mocht klinken als de bazar was afgeloopen
Er werd direct reeds flink verkocht. Ook
Zondagmiddag was de bazar geopend.
De Bilt voorspelt:
Matigen tot zwakken Zuidwestelijken tot
Westelijken wind. Half tot zwaar be
wolkt of betrokken. Wellicht nog eeni-
gen regen Weinig verandering in tem
peratuur.
BAROMETERSTAND
Hoogste 774.8 m.M. te Riga.
Laagste 754.0 m.M, te Jan Mayen.
Nu en dan nog regen.
Het gebied van hoogen luchtdruk, dat zich
Zaterdag boven het Noordelijk deel van de
Noordzee begon te ontwikkelen, groeide uit
tot een machtigen anticycloon, die geheel
Oost- en Centraal-Europa omvat. De depres
sies in het hooge Noorden blijven van weinig
beteekenis en strekken haar invloed niet ver
der uit dan tot Noord-Scandinavië.
Vlakke minima, die door het gebied van
hoogen luchtdruk trekken, veroorzaakten
plaatselijk zware regens. Een minimum, dat
van het Kanaal naar de Noordzee trok, gaf
in den nacht 42 m.M. regen te De Bilt. Veelal
gaan de zware regens gepaard met onweer,
zoo ook de regen van De Bilt.
Over het algemeen blijft de temperatuur
hoog en de bergstations in Duitschland en de
Alpen melden alle hoóge temperaturen.- Op
den Oceaan heerscht een zeer vlakke lucht-
drukverdeeling en' in het Westelijk deel-komen
geen sterke winden voor.
Daar de hoogedruk zich over Frankrijk
uitbreidt, is Zuidwestelijke wind te
wachten met wellicht nu en dan nog een
enkele regenbui.
BAROMETERSTAND
Vorige stand 769 m.M.
Stand van heden 767 m.M.
Stilstand.
Opgegeven door:
FIRMA KEIP Optiek
Gr. Houtstr. 137. tel. 11640.
THERMOMETERSTAND
Hoogste heden 68 gr. F.
Laagste hedennacht 67 gr. F.
kunt U nog profiteeren van de ZOMER-
PRUZEN.
o.a. a f 2.05
WITTOP KONING
H ARMENIANS WEG 67 A TELEF. 16100.
(Adv. Ingez. Med.)
Ned. Bridgebond.
De Nederlandsche Bridge Bond heeft Zater
dagavond een openings-bridge-wedstrijd ge
houden. die onder leiding stond van den heer
v. d. Willingen, die als wedstrijdleider langza
merhand een zekere vermaardheid begint te
krijgen.
Ditmaal werd gespeeld volgens het verbe
terd Schevenings of Nijmegensch systeem, d.
w. z. dat de spelers als bij het Scheveningsehe
systeem in een N.Z.- en een O.W.-groep zijn
gesplitst. Blijven bij 't Scheveningsch systeem
de boards op de tafel liggen, bij dit systeem
blijven daarentegen de spelers, d. w. z. de N.Z.-
groep, aan hun tafels zitten, terwijl de boards
wisselen en de O.W.-spelers telkens aan een
volgende tafel plaats nemen. Bij dit systeem
kunnen matchpunten per spel, of per aantal
spellen worden toegekend, juist zooals de lei
der beslist. Daar er Zaterdagavond acht tafels
waren en er per tafel vier spellen werden ge
speeld, zou het te veel tijd gevergd hebben om
matchpoints per spel te geven, zoodat er be
sloten werd om telkens de resultaten van twee
spellen op te tellen, waardoor men per tafel
twee matchpoints kreeg.
Of dit systeem op den duur zal voldoen moet
worden afgewacht; het heeft voordeelen, maar
het heeft ook nadeelen, maar welk systeem is
feilloos? Uitzonderlijke spellen werden niet
gespeeld. Er waren een paar slem-biedingen,
er waren een paar „gekke verdeelingen", bij
een bepaald spel had N.Z. samen twaalf kla
veren, met nog goed bijspel, terwijl O.W. vijf
harten bood en maakte maar problemen
waren er niet bij.
In een rustig tempo, dat echter nergens in
lange nakaarterij ontaardde, werd de wedstrijd
afgespeeld. Het resultaat volgt hieronder.
O.W.-groep: le prijs heeren Brouwer en
Maks: 2e pr. dames Sprayt en de Balbian Ver
ster: 3e pr. heeren Göbel en Van Dijk.
N.Z.-grocp: le prijs: heer en mevr. Steen
bergen; 2e pr. heer en mevr. Cats, 3e pr. heer
en mevr. Muschter.
HELEN